html (heksa) koodin laskeminen

Nimetön

Miten väriarvosta pystyy laskemaan heksakoodin?

Asaan laskea kymmenjärjestelmästä 16 lukujärjestelmään(heksa), mutta kun laskee valkosesta heksa koodin se on html:llä #ffffff, ja rbgllä 255,255,255

yritin 255255255 --> hex = f36e2d7
ja 255*255*255 = 16581375 --> hex =fd02ff

ja ffffff:hän on kymmenjärjestelmässä 16777215

Toivottavasti tajusitte. esim. (255,255,255) ==> miten html?

23

1042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vain

      En nyt ole ihan varma, kun en ole hetkeen moista tarvinnut, mutta eikös se heksa mene tuossa ihan kahden sarjoissa.

      Tarkoittaen siis, että 255,255,255 = ff,ff,ff.

      • paddyd

        Tohon löytyy konverttereita ilmaiseksi, siis luultavasti PCllekkin.
        Helpohko toteuttaa Flashillakin Standaloneksi.
        Mene VersionTrackeriin tai Tucowsiin ja etsi html työkaluista.


      • löytyy
        paddyd kirjoitti:

        Tohon löytyy konverttereita ilmaiseksi, siis luultavasti PCllekkin.
        Helpohko toteuttaa Flashillakin Standaloneksi.
        Mene VersionTrackeriin tai Tucowsiin ja etsi html työkaluista.

        >Tohon löytyy konverttereita...

        Kai sentään wintendossakin on vielä apuohjelmissa Calculator ?


      • axu
        paddyd kirjoitti:

        Tohon löytyy konverttereita ilmaiseksi, siis luultavasti PCllekkin.
        Helpohko toteuttaa Flashillakin Standaloneksi.
        Mene VersionTrackeriin tai Tucowsiin ja etsi html työkaluista.

        esim. on mul tos win koneella psp9, mil pystyy...

        Olin vain kiinnostunut miten se lasketaan. Niimpä niin se olikin 2 sarjois....olis pitäny keksiä.

        Kiitii vastaajille....


      • Anonyymi

        Naapuri asensi koneeseen jonkun windooosin niin räjähti koko kone. Varoitin kyllä mutta myöhäistä nyt.


      • Anonyymi
        axu kirjoitti:

        esim. on mul tos win koneella psp9, mil pystyy...

        Olin vain kiinnostunut miten se lasketaan. Niimpä niin se olikin 2 sarjois....olis pitäny keksiä.

        Kiitii vastaajille....

        hoksottimissa jotain vikaa, koska normi ihminen kyllä tajuaa miksi täällä on kategoriat olemassa, mutta tällä vähä-älyisellä ei ole aavistustakaan koko asiasta.


      • Anonyymi

        💀 KUOLEMA UKRAUNALLE 💀


    • qwertyui

      R G B
      FF FF FF
      255 255 255

      (valkoinen yllä, kun R = punainen = täysi, G = vihreä on täysi ja B = sininen = täysi)

      punainen
      FF 00 00
      255 0 0

      vihreä
      00 FF 00
      0 255 0

      sininen
      00 00 FF
      0 0 255

      keltainen
      FF FF 00
      255 255 0

      Eli kun esim. keltaisen heksakoodi muutetaan desimaaliksi, niin
      #FFFF00 = 16776960

      WWW-sivujen määrityksissä kannattaa käyttää vain heksakoodeja, koska niistä oppii näkemään, mikä väri on kyseessä. Esim. syaani on 00FFFF.

      Toivottavasti auttoi.

      • BbB

        Heksakoodit ryhmitellään kahden merkin sarjoihin, esim AA 12 BC joka antaa arvot punainen = 170, vihreä = 18 ja sininen = 188

        Osoitteessa http://html-color-codes.com/ näet melko kattavasti värit koodit (ns. web-turvalliset 216 väriä)


      • Anonyymi

        Kollilla on järki jättänyt, hakeudu niuvaan!


      • Anonyymi

        KUOLEMA UKRAINALLE


    • mitä teet,

      on että sekoitat värien lukumäärä ja niiden arvo:

      ff == 255 eli väärit 0 - 255 == 256 eri väriä (0 on myös väri!)

      256 * 256 * 256 = 16777216 eri väriä, eli värit 0 - 16777215 tai hexa 0 - ffffff.

      Helpointa on kuitenkin ajatella niitä värejä RGB-arvoina (Red Green Blue, eli punainen, vihreä, sininen) kahden merkin ryhmissä, kuten joku jo aikaisemmin selitti (eli esim 00ff00 on todella vihreä, kirjoitetaan ff00)

      • greenman

        "kirjoitetaan ff00"

        Tuosta ei kyllä synny vihreää, vaan pitää merkata se koko pötkö '00ff00'.


      • oikeassa
        greenman kirjoitti:

        "kirjoitetaan ff00"

        Tuosta ei kyllä synny vihreää, vaan pitää merkata se koko pötkö '00ff00'.

        en ole testannut missään selaimessa.

        Matemaattisesti olen kuitenkin oikeassa: 00ff00 ja ff00 ovat tietysti lukuarvoltaan identtisiä ja jälkimmäinen tapa on oikea tapa esittää luvun.

        (ethän sinä sano "minulla on 000010 sormea")

        Eli selaimen köyhyyttä, korjaus seuraavassa versiossa?


      • greenman
        oikeassa kirjoitti:

        en ole testannut missään selaimessa.

        Matemaattisesti olen kuitenkin oikeassa: 00ff00 ja ff00 ovat tietysti lukuarvoltaan identtisiä ja jälkimmäinen tapa on oikea tapa esittää luvun.

        (ethän sinä sano "minulla on 000010 sormea")

        Eli selaimen köyhyyttä, korjaus seuraavassa versiossa?

        Sitäpä juuri tarkoitin, että html-koodiin pitää laittaa kaikki 6 merkkiä (tai CSS-määrittelyihin 3, eli '0f0' eikä 'f0').

        'Oikea' tapa esittää reaalimaailmassa hexadesimaaliluku 'ff00' on joko 'ff00h' tai '0xff00'.


      • voi,voi
        greenman kirjoitti:

        Sitäpä juuri tarkoitin, että html-koodiin pitää laittaa kaikki 6 merkkiä (tai CSS-määrittelyihin 3, eli '0f0' eikä 'f0').

        'Oikea' tapa esittää reaalimaailmassa hexadesimaaliluku 'ff00' on joko 'ff00h' tai '0xff00'.

        Nyt kun vastaat kaikkeen mitä ei ole kysytty (ja on tiedetty ennestään), voit vielä osoittaa osaamistasi ja kertoa miten dyadiset, oktaliset, duodesimaliset, vigesimaliset, seksadesimaliset ym. luvut esitetään (ja jos haluat voit myös kertoa mitä nämä lukujärjestelmät ovat ja miksi niitä käytetään)

        Minun aikaisemmin annettu vastaus oli ainoa joka antoi kattavan selkeän vastauksen alkuperäiseen kysymykseen. Hyvä niin, mutta nyt minulla on muuta tekemistä kuin heittää lapsellista huulta jonkun pikkupojan kanssa.

        "Älä koskaan kinastele idiotin kanssa; muut eivät ehkä tiedä kumpi on kumpi"


      • juupa
        voi,voi kirjoitti:

        Nyt kun vastaat kaikkeen mitä ei ole kysytty (ja on tiedetty ennestään), voit vielä osoittaa osaamistasi ja kertoa miten dyadiset, oktaliset, duodesimaliset, vigesimaliset, seksadesimaliset ym. luvut esitetään (ja jos haluat voit myös kertoa mitä nämä lukujärjestelmät ovat ja miksi niitä käytetään)

        Minun aikaisemmin annettu vastaus oli ainoa joka antoi kattavan selkeän vastauksen alkuperäiseen kysymykseen. Hyvä niin, mutta nyt minulla on muuta tekemistä kuin heittää lapsellista huulta jonkun pikkupojan kanssa.

        "Älä koskaan kinastele idiotin kanssa; muut eivät ehkä tiedä kumpi on kumpi"

        Eiköhän lukijat osaa vetää omat johtopäätöksensä tuon viestisi perusteella. Eli kuka on pikkupoika ynnä muuta mainitsemasi.


      • greenman
        voi,voi kirjoitti:

        Nyt kun vastaat kaikkeen mitä ei ole kysytty (ja on tiedetty ennestään), voit vielä osoittaa osaamistasi ja kertoa miten dyadiset, oktaliset, duodesimaliset, vigesimaliset, seksadesimaliset ym. luvut esitetään (ja jos haluat voit myös kertoa mitä nämä lukujärjestelmät ovat ja miksi niitä käytetään)

        Minun aikaisemmin annettu vastaus oli ainoa joka antoi kattavan selkeän vastauksen alkuperäiseen kysymykseen. Hyvä niin, mutta nyt minulla on muuta tekemistä kuin heittää lapsellista huulta jonkun pikkupojan kanssa.

        "Älä koskaan kinastele idiotin kanssa; muut eivät ehkä tiedä kumpi on kumpi"

        Vaikka rikoitkin etikettiä (tai ehkä sen takia), niin kokoan tähän pahimmat asiavirheesi:

        "(eli esim 00ff00 on todella vihreä, kirjoitetaan ff00)"

        - 00ff00 ei ole vihreä, se on lime (vihreä on 008000).
        - sitä ei kirjoiteta ff00 (tämä on html-palsta).


        " en ole testannut missään selaimessa."

        - silti esität tietäväsi asiasta.


        "(ethän sinä sano "minulla on 000010 sormea") "

        - sanonhan; puhekielellä se sanotaan 'minulla on kymmenen sormea'.

        Jos asia sen sijaan pitää kertoa ohjelmalle, joka dekoodaa asian

        kuuden merkin pituisesta vektorista, sille annetaan '000010'.


        "Eli selaimen köyhyyttä, korjaus seuraavassa versiossa?"

        Ei, se ei ole selaimen virhe. Jos väri on määritelty annettavaksi

        muodossa '#RRGGBB', niin ei selaimen tarvitse arpoa jotta mikä

        värikoodi nyt mahdollisesti voisi puuttua merkinnästä '#ff00'.


        "Minun aikaisemmin annettu vastaus oli ainoa joka antoi kattavan

        selkeän vastauksen alkuperäiseen kysymykseen."

        Selkeämpiä vastauksia oli jo annettu aiemmin. Eivätkä ne sisältäneet

        virhettä. Jos alkup.kysyjä koodaa neuvosi mukaan '#ff00', niin

        ahdistus ja tuska vain lisääntyvät.


    • Anonyymi

      Hieno ketju. Monet antoivat ihan oikeaa tietoa, mutta yksikään ei vastannut itse kysymykseen.

      • Anonyymi

        Kollisavorinen on kuopion kauhahomo!


      • Anonyymi

        KUOLEMA ZELENSKYILLE


      • Anonyymi

        Narinasta päättäen on latvalahot saaneet hoitajan lukemaan heille tietotekniikkaan liittyvää eikä palikoiden aivokapasiteetti riitä käsittämään sitä mitä ovat kuulleet.


    • Anonyymi

      Hex värikoodit lasketaan seuraavasti:

      RGB arvo jaetaan 16:lla ja desimaalin jälkeinen arvo kerrotaan 16:lla.

      Esimerkki: Eräänlainen vihreä, joka RGB arvot ovat 113, 183, 58
      R: 113/16= 7,0625. Ensimmäinen luku on siis 7 ja sitten kerrotaan desimaali ,0625*16=1. R Hex luku on siten 71.
      G: 183/16= 11,4375. Koska ensimmäinen luku on yli 9, on käytettävä kirjaimia, jolloin 10=A, 11=B jne. aina F-kirjaimeen saakka. Nyt siis käytetään B-kirjainta ja kerrotaan vielä desimaali 16:lla, 0,4375 ja saadaan 7. G Hex luku on B7
      B: 58/16= 3,625 -> 3 ja 0,625 * 16= 10 eli A.
      Väri, jonka RGB arvo on 113, 183, 58, on se hex-lukuna 71B73A.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2102
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 163
      1234
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe