Menetin kaverit.

Kurkkumato

Moikka! Oon 13v poika ja ajattelin nyt avautua. Eli siis menetin ainoat 2 kaveria, koska sain kuulla että aikovat kokeilla tupakkaa. Siitä sitten tyhmänä sanoin että kerron heidän vanhemmillaan, joka olisi ollut huonosti tehty. Ei ne kai sitten testannutkaan tupakkaa, mutta sitten ne ei enään halunnut olla mun kavereita. Mietin että mitä voisin tehdä? Arvostan jos joku vastaisi. :)

8

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aina voi koettaa etsiä uusia kavereita, mutta eihän se ihan käden käänteessä käy.

      Voisit koettaa tehdä näiden kahden kanssa sovinnon. Kerro, että aikeesi kertoa tupakkakokeiluista oli hätiköity ja se johtui vaan siitä, että olit huolissasi heidän terveydestään.

      Joskus on vaikeaa tehdä se, mikä on oikein. Kavereiden käräyttäminen tupakoinnista on periaatteessa ihan oikein, mutta se rikkoo myös kavereiden välisen luottamuksen. Sitä ei monesti katsota hyvällä.

      Jos saat sovinnon tehtyä, niin keskity enemmän siihen, että pidät itsesi poissa vaikeuksista. Jos käverit aikoo hölmöillä, niin poistu vaan paikalta, mutta ei sinun tarvitse alkaa heidän tekemisiään vanhemmille kertomaan, jos ei nyt ihan hengenvaarallisista jutuista ole kyse.

      Joskus pitää ajatella itseään. Sinulle on parasta, että sinulla on kavereita. Se, jos ne kaverit hölmöilee, on heidän ongelmansa. Toki järkeä voi kavereille koettaa puhua, mutta jos se ei auta, niin sekin on heidän ongelmansa.

      • Olen sanonut heille monta kertaa anteeksi ja selittänyt, miksi oisin bustannut heidät. Jotenkin tuntuu että niitä ei enään vaan kiinnosta olla mun kavereita.


      • Kurkkumato kirjoitti:

        Olen sanonut heille monta kertaa anteeksi ja selittänyt, miksi oisin bustannut heidät. Jotenkin tuntuu että niitä ei enään vaan kiinnosta olla mun kavereita.

        No jos heitä ei kiinnosta, niin valitettavasti sille ei oikein mitään voi. Ketään kun ei voi pakottaa olla toisen kaveri.

        Sinun iässäsi kaveriporukoissa tapahtuu muutoksia ihan siksikin, että ihmisiä alkaa kiinnostaa erilaiset asiat ja myös se, että toiset haluaa olla niitä päihteitä kokeilevia wannabe-koviksia ja toisia sellainen pelleily ei kiinnosta yhtään. Olen kokenut sen itsekin, kun aikoinaan yksi ekaluokasta asti samassa kaveriporukassa ollut vaan feidautui yläasteen aikana täysin eri porukoihin. Häntä kiinnosti nuo päihteet ja muu kovistelu, meitä muita taas ei.

        Anna tilanteelle vähän aikaa ja katso, että mihin se kehittyy, koska voihan se olla, että he ovat vielä vaan vihaisia sinulle.

        Jos tilanne ei muutu, niin on aika koettaa etsiä niitä uusia kavereita. Sellaisia voi löytää esim. erilaisista harrastusporukoista tai sitten täältä netistä. Jos tunnet olosi yksinäiseksi, niin kerro tilanteesta jollekin aikuiselle, johon luotat, jotta saat jotain tukea. Älä jää enempää yksin, kun on pakko.

        Tärkeintä kuitenkin on, että pysyt omana itsenäsi. Muutaman vuoden päästä yläasteen aikaisilla kavereilla - tai niiden puutteella - ei ole mitään merkitystä. Ysiluokan jälkeen piirit muuttuvat todennäköisesti joka tapauksessa.


      • Oldie kirjoitti:

        No jos heitä ei kiinnosta, niin valitettavasti sille ei oikein mitään voi. Ketään kun ei voi pakottaa olla toisen kaveri.

        Sinun iässäsi kaveriporukoissa tapahtuu muutoksia ihan siksikin, että ihmisiä alkaa kiinnostaa erilaiset asiat ja myös se, että toiset haluaa olla niitä päihteitä kokeilevia wannabe-koviksia ja toisia sellainen pelleily ei kiinnosta yhtään. Olen kokenut sen itsekin, kun aikoinaan yksi ekaluokasta asti samassa kaveriporukassa ollut vaan feidautui yläasteen aikana täysin eri porukoihin. Häntä kiinnosti nuo päihteet ja muu kovistelu, meitä muita taas ei.

        Anna tilanteelle vähän aikaa ja katso, että mihin se kehittyy, koska voihan se olla, että he ovat vielä vaan vihaisia sinulle.

        Jos tilanne ei muutu, niin on aika koettaa etsiä niitä uusia kavereita. Sellaisia voi löytää esim. erilaisista harrastusporukoista tai sitten täältä netistä. Jos tunnet olosi yksinäiseksi, niin kerro tilanteesta jollekin aikuiselle, johon luotat, jotta saat jotain tukea. Älä jää enempää yksin, kun on pakko.

        Tärkeintä kuitenkin on, että pysyt omana itsenäsi. Muutaman vuoden päästä yläasteen aikaisilla kavereilla - tai niiden puutteella - ei ole mitään merkitystä. Ysiluokan jälkeen piirit muuttuvat todennäköisesti joka tapauksessa.

        Kiitos vastauksesta. :)


      • Kurkkumato kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. :)

        Ole hyvä!

        Asioilla on tapana selvitä. Niin käy varmasti sinunkin tapauksessa. Tsemppiä! :)


    • Vasikan kohtalo

    • Anonyymi

      Joo se on kul perseestä kun ei ollu kavereita koska mopo villitys on aika helevetin sekava ja sitte en ite ainakaa ymmärtäny enää niitä mut sain uusia

    • Ei ole mitenkään väärin kokeilla tupakkaa ja huomata millaista paskaa se on.
      Pääasia on, ettei tule tavaksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe