Menetin kaverit.

Kurkkumato

Moikka! Oon 13v poika ja ajattelin nyt avautua. Eli siis menetin ainoat 2 kaveria, koska sain kuulla että aikovat kokeilla tupakkaa. Siitä sitten tyhmänä sanoin että kerron heidän vanhemmillaan, joka olisi ollut huonosti tehty. Ei ne kai sitten testannutkaan tupakkaa, mutta sitten ne ei enään halunnut olla mun kavereita. Mietin että mitä voisin tehdä? Arvostan jos joku vastaisi. :)

8

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aina voi koettaa etsiä uusia kavereita, mutta eihän se ihan käden käänteessä käy.

      Voisit koettaa tehdä näiden kahden kanssa sovinnon. Kerro, että aikeesi kertoa tupakkakokeiluista oli hätiköity ja se johtui vaan siitä, että olit huolissasi heidän terveydestään.

      Joskus on vaikeaa tehdä se, mikä on oikein. Kavereiden käräyttäminen tupakoinnista on periaatteessa ihan oikein, mutta se rikkoo myös kavereiden välisen luottamuksen. Sitä ei monesti katsota hyvällä.

      Jos saat sovinnon tehtyä, niin keskity enemmän siihen, että pidät itsesi poissa vaikeuksista. Jos käverit aikoo hölmöillä, niin poistu vaan paikalta, mutta ei sinun tarvitse alkaa heidän tekemisiään vanhemmille kertomaan, jos ei nyt ihan hengenvaarallisista jutuista ole kyse.

      Joskus pitää ajatella itseään. Sinulle on parasta, että sinulla on kavereita. Se, jos ne kaverit hölmöilee, on heidän ongelmansa. Toki järkeä voi kavereille koettaa puhua, mutta jos se ei auta, niin sekin on heidän ongelmansa.

      • Olen sanonut heille monta kertaa anteeksi ja selittänyt, miksi oisin bustannut heidät. Jotenkin tuntuu että niitä ei enään vaan kiinnosta olla mun kavereita.


      • Kurkkumato kirjoitti:

        Olen sanonut heille monta kertaa anteeksi ja selittänyt, miksi oisin bustannut heidät. Jotenkin tuntuu että niitä ei enään vaan kiinnosta olla mun kavereita.

        No jos heitä ei kiinnosta, niin valitettavasti sille ei oikein mitään voi. Ketään kun ei voi pakottaa olla toisen kaveri.

        Sinun iässäsi kaveriporukoissa tapahtuu muutoksia ihan siksikin, että ihmisiä alkaa kiinnostaa erilaiset asiat ja myös se, että toiset haluaa olla niitä päihteitä kokeilevia wannabe-koviksia ja toisia sellainen pelleily ei kiinnosta yhtään. Olen kokenut sen itsekin, kun aikoinaan yksi ekaluokasta asti samassa kaveriporukassa ollut vaan feidautui yläasteen aikana täysin eri porukoihin. Häntä kiinnosti nuo päihteet ja muu kovistelu, meitä muita taas ei.

        Anna tilanteelle vähän aikaa ja katso, että mihin se kehittyy, koska voihan se olla, että he ovat vielä vaan vihaisia sinulle.

        Jos tilanne ei muutu, niin on aika koettaa etsiä niitä uusia kavereita. Sellaisia voi löytää esim. erilaisista harrastusporukoista tai sitten täältä netistä. Jos tunnet olosi yksinäiseksi, niin kerro tilanteesta jollekin aikuiselle, johon luotat, jotta saat jotain tukea. Älä jää enempää yksin, kun on pakko.

        Tärkeintä kuitenkin on, että pysyt omana itsenäsi. Muutaman vuoden päästä yläasteen aikaisilla kavereilla - tai niiden puutteella - ei ole mitään merkitystä. Ysiluokan jälkeen piirit muuttuvat todennäköisesti joka tapauksessa.


      • Oldie kirjoitti:

        No jos heitä ei kiinnosta, niin valitettavasti sille ei oikein mitään voi. Ketään kun ei voi pakottaa olla toisen kaveri.

        Sinun iässäsi kaveriporukoissa tapahtuu muutoksia ihan siksikin, että ihmisiä alkaa kiinnostaa erilaiset asiat ja myös se, että toiset haluaa olla niitä päihteitä kokeilevia wannabe-koviksia ja toisia sellainen pelleily ei kiinnosta yhtään. Olen kokenut sen itsekin, kun aikoinaan yksi ekaluokasta asti samassa kaveriporukassa ollut vaan feidautui yläasteen aikana täysin eri porukoihin. Häntä kiinnosti nuo päihteet ja muu kovistelu, meitä muita taas ei.

        Anna tilanteelle vähän aikaa ja katso, että mihin se kehittyy, koska voihan se olla, että he ovat vielä vaan vihaisia sinulle.

        Jos tilanne ei muutu, niin on aika koettaa etsiä niitä uusia kavereita. Sellaisia voi löytää esim. erilaisista harrastusporukoista tai sitten täältä netistä. Jos tunnet olosi yksinäiseksi, niin kerro tilanteesta jollekin aikuiselle, johon luotat, jotta saat jotain tukea. Älä jää enempää yksin, kun on pakko.

        Tärkeintä kuitenkin on, että pysyt omana itsenäsi. Muutaman vuoden päästä yläasteen aikaisilla kavereilla - tai niiden puutteella - ei ole mitään merkitystä. Ysiluokan jälkeen piirit muuttuvat todennäköisesti joka tapauksessa.

        Kiitos vastauksesta. :)


      • Kurkkumato kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. :)

        Ole hyvä!

        Asioilla on tapana selvitä. Niin käy varmasti sinunkin tapauksessa. Tsemppiä! :)


    • Vasikan kohtalo

    • Anonyymi

      Joo se on kul perseestä kun ei ollu kavereita koska mopo villitys on aika helevetin sekava ja sitte en ite ainakaa ymmärtäny enää niitä mut sain uusia

    • Ei ole mitenkään väärin kokeilla tupakkaa ja huomata millaista paskaa se on.
      Pääasia on, ettei tule tavaksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe