Ihmiskauppa on toisen ihmisen hyväksikäyttötarkoituksessa tapahtuvaa värväystä vallan väärinkäytön tai haavoittuvan aseman hyödyntämisen avulla. Hyväksikäytöksi katsotaan vähintään toisen hyväksikäyttö, pakkotyö tai pakollinen palvelu, orjuus tai muu orjuuden kaltainen käytäntö.
Ei ole yksiselitteisiä merkkejä, joista ihmiskaupan uhrin voisi tunnistaa. Ihmiskaupasta voi kuitenkin kertoa ihmisen pelokkuus, pahoinpitelyn jäljet, se että hän ei selvästikään tunne oikeuksiaan, ei tiedä työnantajansa nimeä, asuinolosuhteet ovat heikot ja hän saattaa asua työpaikallaan, henkilön liikkumisvapautta on rajoitettu, hän on velkavankeudessa esimerkiksi matkan järjestelyyn liittyvien kustannusten vuoksi tai häntä uhataan väkivallalla.
Onko omaishoito ihmiskauppaa?
3
66
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä kirjoitus.
Tämä laittaa todellakin miettimään omaishoitajan asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Pakkotyö, sitä tämä omaishoito todellakin on.
Onko meillä omaishoitajilla samanlaista vapauttaa liikkua ja tehdä asioita mitä haluaisimme mitkä on vapaille ihmisille itsestään selvyys, ei todellakaan ole.
Kuunteleeko ja haluaako kukaan puuttua omaishoidon ongelmiin, ei halua, vaan ongelmista vaietaan ja ongelmat piilotetaan julkisuudelta.
Saammeko raskaasta työstämme kunnollisen korvauksen, emme saa. - Anonyymi
Henkisestä väkivallasta ei jää ruumiillisia näkyviä mustelmia tai muuten silmin nähtäviä vammoja.
Henkinen väkivalta ilmenee monilla eri tavoilla, joista väkivallan kohde (omaishoitaja) ei usein uskalla kertoa kenellekään.
Lähipiirin ja viranomaisten painostus, arvostelu, suoranainen haukkuminen ja omaishoitajan raskaan työn vähättely.
Onko tämä käytös ihmisoikeudet täyttävä? - Anonyymi
Edelliselle kirjoittajalle:
Osuit ihan oikeaan kirjoituksessasi.Kohtasin nimenomaan näitä toimiessani omaishoitajana.
Painostusta, haukkumista ja ihan omassa kodissamme.Vähättelyä myös, valvoin kaikki yöt aamuun asti. Olihan sitä nukuttavakin.
Missään muualla en käynyt kuin kaupassa, pikku lomat eivät tuntuneet lomilta ollenkaan.
Olen tosin yönkukkuja ja opiskelin kaikki yöt.
Tottakai tällä hetkellä olotila on uusi. Tähän maailmaan suhtautuu tosi varovaisesti kokemusten jälkeen omaishoitajana. Öiset opiskelukin avasi näkemystäni
Toivottavasti tulee uusia kirjoituksia.
Tämä osio on henkisesti ollut minulle avautumistie!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984