Raitiovaunuliput?

Anonyymi

Luin, että Tallinnan raitiovaunuissa voi maksaa lähimaksullisella paankkikortilla, mutta tarvitaanko silloin se vihreä matkakortti?

61

56

Vastaukset

  • Ihan itse saat valita.
    Maksatko pankkikortilla vai bussikortilla

    • Bussikorttia ei ole olemassa.


  • Kysyjälle vastaus: ei tietenkään tarvita.

    • Kysyjä kiittää!


  • Lähimaksu toimii kuskin vieressä olevalla lukulaitteella eli etummaisen oven vieressä.

    • Matkustan Tallinnan ratikalla, AINA jäniksenä, vielä en ole kiinni jäänyt, vaikka matkustan noin kerran viikossa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Matkustan Tallinnan ratikalla, AINA jäniksenä, vielä en ole kiinni jäänyt, vaikka matkustan noin kerran viikossa.

      Mumisee vaikka vironkielisiä lukusanoja niin luulevat paikalliseksi. Ja muistaa sanoa kuljettajalle tere.


    • Kitkaspede kirjoitti:

      Mumisee vaikka vironkielisiä lukusanoja niin luulevat paikalliseksi. Ja muistaa sanoa kuljettajalle tere.

      Matkustajan mumina ei vaikuta ainakaan lipuntarkastuksen aikana mihinkään. Muut matkustajat tietysti huvittuvat höpöttäjästä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Matkustajan mumina ei vaikuta ainakaan lipuntarkastuksen aikana mihinkään. Muut matkustajat tietysti huvittuvat höpöttäjästä.

      Lipuntarkastajaa voi aina reippaasti ja kohteliaasti tervehtiä: tere tyra.
      Virossa kohteliaisuus on hyve, jota arvostetaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Lipuntarkastajaa voi aina reippaasti ja kohteliaasti tervehtiä: tere tyra.
      Virossa kohteliaisuus on hyve, jota arvostetaan.

      Vitsi meni harakoille heikon kielitaidon takia, sana on türa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Vitsi meni harakoille heikon kielitaidon takia, sana on türa.

      Juu, kirjoitin sanan y:llä koska heikon kielitaidon omaavat eivät tiedä miten türa lausutaan.


    • Tervist, kielitietäjät, Mitä vaikeata on lausua ü. Toiha sanotaa kuten sakemanien u-umlaut. Head päeva! Ülari.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Juu, kirjoitin sanan y:llä koska heikon kielitaidon omaavat eivät tiedä miten türa lausutaan.

      Huono selitys sille että ei osaa kirjoittaa oikein.


    • Kirjeenkö meinasit sille tarkastajalle kirjottaa?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kirjeenkö meinasit sille tarkastajalle kirjottaa?

      Tämä palsta julkaisee kirjoitettua tekstiä. Etkö tiennyt?


    • Juu, näköjään lähinnä kokemuksia nojatuolimatkoista. Väheksymättä mitenkään asiantuntemustasi sekä innokasta osanottoa päivän polttaviin kirjallisiin matkailukysymyksiin. Asiantuntemus lisääntyy vielä sullakin iän myötä, toivottavasti.


  • On totta että koska Viron yli 65-vuotiaiden kansalaisten matkat ovat ilmaisia niin sen ikäisiltä eivät tarkastajat kysele mitään vaikka tämä saattaisi olla muun maalainen.

    • Viron ID-kortin saattavat kylläkin kysyä. Varmistavat näin ikäsi ja oletko kirjoilla Virossa.


  • Jos matkakorttia ei ole leimanut matkan alussa niin ei se paljon perstaskussa hyödytä.

    • Lähimaksusta ei jää mitään leimausjälkiä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Lähimaksusta ei jää mitään leimausjälkiä.

      Lähimaksusta jää kyllä leimausjälki, jonka lipuntarkastaja näkee.
      Hän saa sen syöttämällä maksukorttisi neljä viimeistä numeroa lipun tarkistuslaitteeseensa.


  • Maksamaton joukkoliikenteen matkustaja ei ole maksamaton matkustaja vaan pelkkää pas**a, ainakin tarkastajien mielestä. Mistä sitten moiset perinteet tullu voi vaan arvailla.

    • Jep huomattu on, tarkastajat käyttäytyvät törkeästi. Siitä tulee iso miinus tallinnan joukkoliikenteelle, sen vuoksi turistit valitsevatkin palvelevan taksin.


    • Onneksi vain tarkastajat eivät oikein hallitse asiakaspalvelua. Muutenhan ystävällinen palvelu ja kohtelu on parasta A-luokkaa. Suomikin vois ottaa tuosta oppia


    • Johtuu Viron itsenäistymisen alkuajoista, silloinhan kaikki irti lähtevä ja eteenpäin liikkuva oli ilmaista ja "omaa".


    • Anonyymi kirjoitti:

      Onneksi vain tarkastajat eivät oikein hallitse asiakaspalvelua. Muutenhan ystävällinen palvelu ja kohtelu on parasta A-luokkaa. Suomikin vois ottaa tuosta oppia

      Jos palvelu ja kohtelu ovat virolaisten mielestä nyt A-luokassa, niin sitten parempaa ei ole odotettavissakaan. Kaltoin kohdeltu maksava asiakas ei palaa uudestaan.


  • Pikkukonnia pitäisi paapoa, varsinkin suomalaisia. Muuten ne loukkaantuuuu!

    • Viro on aina vetänyt konnia puoleensa.


    • Suomalaisten konnien muuttaminen Viroon on tietysti Suomelle hyvä asia. Suomi ja suomalaiset tietysti toivovat heille siellä elonpäiviä ja myös että he siellä, uudessa kotimaassaan viimeisen leposijansa saanevat. Rehellisten muuttajien lukemat varmaan luokkaa 1-5%, heidät Suomi myös toivottaa tarvittaessa takaisin ja antaa terveydenhuoltonsa heidän hyväkseen.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Suomalaisten konnien muuttaminen Viroon on tietysti Suomelle hyvä asia. Suomi ja suomalaiset tietysti toivovat heille siellä elonpäiviä ja myös että he siellä, uudessa kotimaassaan viimeisen leposijansa saanevat. Rehellisten muuttajien lukemat varmaan luokkaa 1-5%, heidät Suomi myös toivottaa tarvittaessa takaisin ja antaa terveydenhuoltonsa heidän hyväkseen.

      Kohta alkaa raitiovaunuliput olla käsitelty. Vielä puuttuu kertomus 'ratikalla Tarttoon*.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kohta alkaa raitiovaunuliput olla käsitelty. Vielä puuttuu kertomus 'ratikalla Tarttoon*.

      Miksi lasket käsitellyksi erittäin suositun aiheen, tällä ketjullahan on tuhansia seuraajia!!


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kohta alkaa raitiovaunuliput olla käsitelty. Vielä puuttuu kertomus 'ratikalla Tarttoon*.

      Ensin Pärnuuseen ja sitte vasta Tartuun.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ensin Pärnuuseen ja sitte vasta Tartuun.

      Miksi täällä kirjoittavat suomalaiset ovat Viroon muuttaneita alkoholisoituneita viskisieppoja. Eli entisiä suomalaisia, nykyisiä Viron kansalaisia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ensin Pärnuuseen ja sitte vasta Tartuun.

      Pärnusse ja Tartusse.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Pärnusse ja Tartusse.

      Miten nuo lausutaan suomen kielessä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Miten nuo lausutaan suomen kielessä.

      Kännissä ja rapulassa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Miksi lasket käsitellyksi erittäin suositun aiheen, tällä ketjullahan on tuhansia seuraajia!!

      Koska aihe on kaluttu moneen kertaan ja 'huumoriveikot' ovat taas vauhdissa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Koska aihe on kaluttu moneen kertaan ja 'huumoriveikot' ovat taas vauhdissa.

      Joo, niinpä. Hoh hoijaa


  • Raitiovaunu on maantien ässä.

  • Mikä on eestiksi "juureen leivottu ruisleipä"?

    • Tarkoitatko Viron kieltä?


  • Matkustan aina ratikalla jäniksenä Hesassa ja Tallinnassa.

  • Voiko matkan maksaa luonnossa? Tällä hetkellä on pieni budjettivaje ja pitäisi Tondiin päästä. Olen 55-vuotiais keskivartalolihava mies.

    • Kolmosessa onnistuu. Siin on villit kuskit puikoissa. Nelosessa perhetyttölöit.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kolmosessa onnistuu. Siin on villit kuskit puikoissa. Nelosessa perhetyttölöit.

      Ei kaljamaha hepuilla mitään mahdollisuuksia Virossa.


  • Tallinassa ratikalla matkustaminen täysin ilmaista 1.10 alkaen. ensinmäisenä euroopassa.

    • On ollut ilmaista jo kauan kaikissa yleisissä liikennevälineissä Tallinnan asukkaille ja kaikille yli 65-vuotiaille Viron asukkaille, ei muille. Koskahan Helsinkiin tulee asukkaille ilmaiset matkat? Aina ollaan Viroa jäljessä.


    • Sama asia on myös busseissa ja trollikoissa kaupungin asukkaille ja kaikille yli 65 ikäisille virolaisille.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Sama asia on myös busseissa ja trollikoissa kaupungin asukkaille ja kaikille yli 65 ikäisille virolaisille.

      Mikäs se tuo trollika on?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mikäs se tuo trollika on?

      Trollikka on sähköbussi eli virta tulee ajoneuvon yläpuolella olevista ajolangoista kuten raitiovaunuissa. Tallinnassa niitä on vähennetty, jotain 5 linjaa on vielä toiminnassa Mustamäen ja Väike-Õismäen suuntaan. Tampereella niitä oli taannoin 60-70 luvuilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Trollikka on sähköbussi eli virta tulee ajoneuvon yläpuolella olevista ajolangoista kuten raitiovaunuissa. Tallinnassa niitä on vähennetty, jotain 5 linjaa on vielä toiminnassa Mustamäen ja Väike-Õismäen suuntaan. Tampereella niitä oli taannoin 60-70 luvuilla.

      Johdinauto eli trolleybussi (puhekielessä trollikka) on linja-auto, joka ottaa käyttövoimansa tien yläpuolella kulkevista sähköjohdoista raitiovaunun tapaan. Raitioliikenteestä poiketen johdinauto kulkee kiskojen sijaan kumisilla renkailla. Koska kiskoja ei ole käytettävissä, ilmajohtoja on kaksi, joista toinen toimii paluujohtona.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Johdinauto eli trolleybussi (puhekielessä trollikka) on linja-auto, joka ottaa käyttövoimansa tien yläpuolella kulkevista sähköjohdoista raitiovaunun tapaan. Raitioliikenteestä poiketen johdinauto kulkee kiskojen sijaan kumisilla renkailla. Koska kiskoja ei ole käytettävissä, ilmajohtoja on kaksi, joista toinen toimii paluujohtona.

      Hyvin kopioitu. taidat olla persujen mepin opiskelukaveri.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Johdinauto eli trolleybussi (puhekielessä trollikka) on linja-auto, joka ottaa käyttövoimansa tien yläpuolella kulkevista sähköjohdoista raitiovaunun tapaan. Raitioliikenteestä poiketen johdinauto kulkee kiskojen sijaan kumisilla renkailla. Koska kiskoja ei ole käytettävissä, ilmajohtoja on kaksi, joista toinen toimii paluujohtona.

      Mihin noita ilmajohtoja tarvitaan? Tarvitseeko trollikan moottori lisäilmaa käydäkseen hyvin?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mihin noita ilmajohtoja tarvitaan? Tarvitseeko trollikan moottori lisäilmaa käydäkseen hyvin?

      Ope kertoo sen kun pääset toiselle luokalle (jos pääset).


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ope kertoo sen kun pääset toiselle luokalle (jos pääset).

      Ope ei oo käyny Tallinnassa. Eikä meekään. Retkueelle pyydettiin valvojaksi. Jostakin syystä ei suostunut.


  • Suomalaiset matkustavat Tallinnassa ilman matkalippua
    Suomalaisten maine lainkuuliaisina ihmisinä sai Tallinnassa kovan kolauksen, kun Tallinnan kunnallispoliisi eli Mupo julkaisi tuoreen tilaston joukkoliikenteessä ilman matkalippua matkustavien kansallisuuksista.

    Suomalaiset komeilevat tilastossa sijalla kaksi.

    Suomalaisten edelle menevät vain ukrainalaiset, ja suomalaisten perässä tilastossa ovat nigerialaiset.

    Mupossa suomalaisten korkeaa sijoitusta listalla pidetään outona.

    • Tallinnan kunnallispoliisi (munitsipaalpolitsei) aloitti 24.8. tehotarkastuskampanjan julkisissa liikennevälineissä. Ilman matkalippua matkustavat saavat sakon, jonka suuruus on 40 euroa.

      Tallinnalaisille matkustaminen julkisilla liikennevälineillä on ilmaista, mutta se vaatii rekisteröitymistä Tallinnan asukkaaksi ja vihreän matkustajakortin käyttöä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tallinnan kunnallispoliisi (munitsipaalpolitsei) aloitti 24.8. tehotarkastuskampanjan julkisissa liikennevälineissä. Ilman matkalippua matkustavat saavat sakon, jonka suuruus on 40 euroa.

      Tallinnalaisille matkustaminen julkisilla liikennevälineillä on ilmaista, mutta se vaatii rekisteröitymistä Tallinnan asukkaaksi ja vihreän matkustajakortin käyttöä.

      Mistä turisti voi ostaa matkalipun, onko pysäkeillä automaatteja?



    • Anonyymi kirjoitti:

      Mistä turisti voi ostaa matkalipun, onko pysäkeillä automaatteja?

      On, yhtä tiheästi kuin Helsingissä.


  • Eesti on TOIMIVA maa; joka raitsikkaan, bussiin ja junaan voi hypata ja ostaa KUSKILTA tai rahastajalta (junat) lipun.
    >Tallinnalaisille matkustaminen julkisilla liikennevälineillä on ilmaista, mutta se vaatii rekisteröitymistä Tallinnan asukkaaksi ja vihreän matkustajakortin käyttöä.<
    Muuten oikein mutta kaikkien muidenkin kaupunkien asukkaat voi matkustaa kotikaupunkinsa kortilla ilmaiseksi. Kaikki kay ristiin; ei Suomen tapaista pelleilya! Esim; Jarvenpaan ja Keravan tapaista idioottimaisuutta et loyda sielta; nyt Keravalaiset +65v ostaa junalipun Jarvenpaahan koska ne ovat 50% halvempia!? Myos Tikkurilaan on halvempi menna Jarvenpaan lipulla!?

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.