Alipaine korvassa ja kipua

Maria81

Onko muilla tällaista vaivaa ja kauanko on kestänyt? Mulla alkoi viikko sitten ihan yhtäkkiä ei ollut mitään nuhaa, flunssaa tai muutakaan huomasin vaan etten kuule toisella korvalla kuten ennen. Samoin kaikki äänet kaikuu ärsyttävästi ja varsinkin vähän kovemmat äänet kuten imuri tms niin sattuu hieman. Korva myös särkee. Kaulalla toinen imusolmuke turvonnut. Eilen kävin lääkärissä ja mitään tulehdusta ei ole eikä myöskään poskionteloissa mitään, korvakäytävä siisti, tärykalvo ei vaan liiku kunnolla ja lääkäri sanoi että johtuu alipaineesta ja käski vaan harjoittelemaan sitä nenästi kiinni puhaltelua jotä tässä sitten on koiteltu riittämiin. Luin vaan tuolta että harvoin tuo puhaltelu auttaa joten mitä pitäisi tehdä jos tämä vaan jatkuu? Särkykin on aika kovaa. Kuulen kyllä tällä oireilevalla korvalla jo hieman paremmin eli ehkä senverran se puhaltelu on avannut paikkoja, mutta äänet tärisee ja kaikuu ja korva särkee =( Nyt iski pieni nuha ja kurkkukipukin päälle. Unohdin kysyä lääkäriltä että mitä tällaiselle voidaan tehdä jo vaiva tosiaan pitkittyy vai voidaanko mitään? Näkeekö muuten lääkäri ihan tuollaisella ruutiinitoimenpiteellä (siis se vempain jolla katsoo korvaan) niin myös sinne välikorvaan saakka? Vaan vain käytävän ja tärykalvon.

15

31632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -SH-

      sinne välikorvaan voi millään nähdä,edessähän on tärykalvo!
      Kyllä siihen on olemassa hoitoa,käy uudelleen korvalääkärillä jos oireet eivät helpota.

    • auttaako

      Nasolin, mutta itselleni lääkäri määräsi sitä tuon nenästä kiinni menetelmän lisäksi.
      Tuskin siitä haittaakaan on, että kokeile, mutta mene ihmeessä korvalääkärille jos korvasi on kipeä.

    • eva

      Minulla on tuo kyseinen vaiva toistunut usein. Lääkäri on sen hoitanut seuraavasti. Hän laittaa sieraameeni kumisen pumpun ja minun pitää sanoa melko kovalla äänellä esim. kukko. Ja sillä -ko tavulla hän puhaltaa ilmaa, samalla korvassani (oikeastaan koko päässäni) jysähtää ja tärykalvo menee paikoilleen. Se ei satu yhtään mutta jysäys on melkoinen. Sitten, kun sitä jo useampaa kertaa tehdään, osaa jotenkin odottaa sitä -ko tavua eli jotenkin jännittää. Helppoahan tuo korjaaminen silti on.

      • lukko

        Voi miten ihanaa, että jollain sama vaiva.
        Oon just ite ihmetelly, et kun korva on lukossa ja kuulee huonommin, niin miten ihmeessä se sitten voimistaa kaikki ärsyttävät äänet.
        Kiitos Nasolin-vinkistä, sitä sit puhaltelun lisäksi. Huonokuuloisuutta ollut jo viikon.


    • Korvanpainetta

      Hei !

      Mulla on ollut alipainetta molemmissa korvissa jo yhdeksättä päivää. Ei nuhaa, yskää, kurkkukipua tms. Lääkäri määräsi Duact-merkkistä lääkettä, jota olen syönyt ensin seitsemän päivää ja sitten määrättiin lisää vielä kolmen päivän kuuri. Lääkettä syödään korkeintaan 10 päivää yhtäjaksoisesti. Lisäohjeeksi annettiin nenästä kiinni ja puhallus systeemi. Korvat vain ritisee ja rätisee muttei aukea. Lisäksi puhaltelun jälkeen korvakäytävät kipeytyvät. Lääkäri sanoi, että korvat aukeavat ajan mittaan itsestään!???! Jaaha. Kärsivällisyys alkaa menneä. Tosin en ole käynyt korvalääkärillä vaan työterveyslääkärillä.

      Terveisin Pädä

    • puhaltelija

      Hei. Luin viestisi ja siinä oli niin paljon samaa kuin itselläni, että päätin vastata vaikka siitä onkin jo aikaa kun olet sen kirjoittanut. Huomasin myös että en kuule enää toisella korvalla kuten ennen. Isot äänet kuten imuri, rekka-autot tai ovien paukkeet vastasivat koko päähän. Kävin korvapolilla jossa todettiin vain kuulon alema jollakin puhealueella ja käskettiin opettelemaan kuuntelemaan yhdellä korvalla. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei kuulo noin vain mene ja etsin parannusta vaivaani. Sain nenäsumutteen ja limakalvoja supistavan lääkkeen. Ei kummastakaan apua. Korva on todella kipeä ja tukossa. Joten minäkin puhaltelen ja ootan päivää jolloin se aukeaisi ja kuulisin jälleen molemmilla korvilla. Jos satut lukemaan viestin, niin kerrohan mitä korvallesi tänään kuuluu.

      • erilaiset ohjeet

        Minulla oli tässä ihan äskettäin sama juttu:
        korva meni kuin lukkoon, kuulo tuntui huononneen, kovta ääne sattui korvaan, musiikkia kuunnellessa tämä viallinen korva vihelsi, muutoin kuului koko ajan huminaa; kuin olisi ollut korvatulppa syvällä korvassa.

        Menin yksityiselle lääkäriasemalle korvalääkärille.

        No, tehtiin kuulokoe. Näkyi selvä kuulon-alenema.
        Lääkäri sanoi, että hyvä kun tulin noin alkuvaiheessa vastaanotolle, sillä joskus kun viivytellään, voi kuulon korjaus olla myöhäistä.

        Hän kirjoitti lähetteen yliopistolliseen keskussairaalaan ja ottivat heti osastolle. Olin siellä viikon, sain kortisonia, nesteenpoistolääkkeitä (korvaan tihkuvan kudosnesteen poistamiseksi) sekä maskin kautta happi-hiilidioksidi kaasuseosta n. 4 tuntia / päivä.

        Tähän suhtauduttiin vakavasti.

        nimim. EI terveyskeskukseen kun on tosi hätä..


      • loppuisi jo
        erilaiset ohjeet kirjoitti:

        Minulla oli tässä ihan äskettäin sama juttu:
        korva meni kuin lukkoon, kuulo tuntui huononneen, kovta ääne sattui korvaan, musiikkia kuunnellessa tämä viallinen korva vihelsi, muutoin kuului koko ajan huminaa; kuin olisi ollut korvatulppa syvällä korvassa.

        Menin yksityiselle lääkäriasemalle korvalääkärille.

        No, tehtiin kuulokoe. Näkyi selvä kuulon-alenema.
        Lääkäri sanoi, että hyvä kun tulin noin alkuvaiheessa vastaanotolle, sillä joskus kun viivytellään, voi kuulon korjaus olla myöhäistä.

        Hän kirjoitti lähetteen yliopistolliseen keskussairaalaan ja ottivat heti osastolle. Olin siellä viikon, sain kortisonia, nesteenpoistolääkkeitä (korvaan tihkuvan kudosnesteen poistamiseksi) sekä maskin kautta happi-hiilidioksidi kaasuseosta n. 4 tuntia / päivä.

        Tähän suhtauduttiin vakavasti.

        nimim. EI terveyskeskukseen kun on tosi hätä..

        Mulla on pitkittynyt flunssa ja sain jälkitaudiksi korvatulehduksen. Lääkkeeksi antibioottia. Mulla myöskin korvat lukossa, humisee ja vinkuu, enkä kuule kunnolla.
        Mulla ei kovat äänet satu ja esim. eilen kun oltiin kuopuksen säbä-turnauksessa, niin en vaan kuullut sitä meteliä. Eli mulla tuo alipaine tuntuu siten, että en vaan kuule kaikkea.
        Kuulo on ollut huono nyt kuusi päivää. Olen syönyt siis antibioottia ja lisäksi lääkäri suositteli nenätippoja, niitäkin olen käyttänyt viisi päivää. Puhaltelen myöskin, ja korva välillä puhaltaessa rätisee, muttei aukea.
        Hermo alkaa mennä, tuntuu siltä kuin olisi jonkun muun pää oman tilalla.
        Olisi kiva kuulla, kuinka kauan tämä on muilla kestänyt.


      • tavallisesti tukossa
        loppuisi jo kirjoitti:

        Mulla on pitkittynyt flunssa ja sain jälkitaudiksi korvatulehduksen. Lääkkeeksi antibioottia. Mulla myöskin korvat lukossa, humisee ja vinkuu, enkä kuule kunnolla.
        Mulla ei kovat äänet satu ja esim. eilen kun oltiin kuopuksen säbä-turnauksessa, niin en vaan kuullut sitä meteliä. Eli mulla tuo alipaine tuntuu siten, että en vaan kuule kaikkea.
        Kuulo on ollut huono nyt kuusi päivää. Olen syönyt siis antibioottia ja lisäksi lääkäri suositteli nenätippoja, niitäkin olen käyttänyt viisi päivää. Puhaltelen myöskin, ja korva välillä puhaltaessa rätisee, muttei aukea.
        Hermo alkaa mennä, tuntuu siltä kuin olisi jonkun muun pää oman tilalla.
        Olisi kiva kuulla, kuinka kauan tämä on muilla kestänyt.

        Olen uskaltanut (vuosien kuluessa) vain 2 kertaa puhaltaa niin paljon, että tukkeutunut torvi on auennut, ja sen todella huomaa ja ulina loppui heti (sillä kertaa).
        Pelkään että terveeseen korvaan menee liikaa ilmaa, koska se torvi on auki. Ei kai sitä voi estää mitenkään sinne menemästä, vai voiko?


    • qirjtrgsdfa

      miulle tuli tuo sama alipaine korvaan, tosin kun olin flunssassa ja sain paineen pois niin, että laitoin sellaisen kumipäisen nappikuulokkeen korvaan ilman että laitoin korvaan lisää ilmaa ja vedin sillä 'imukupilla' sen kalvon paikalleen. toivottavasti saitte selityksestä selvän.

      • 9 7 5

        Olen tehnyt kämmenestä tiiviin kupin korvan päälle ja imutellut sillä samalla kun olen toisella kädellä sulkenut sieraimet ja niellyt ja puhallellut.
        Mutta se on auttanut vaan vähäksi aikaa. Apuhan se sekin.


      • 65566556

        Oliko vaikutus pysyvä?


    • jesu2

      mulla on toi kanssa ollut aika kauvan kun luin näitä rupesin kokeilee niitä juttu ja nenästäkiin puhaltelua

    • eepi5

      Moi Kaikille tätä jo aika jatkaa
      minulla kin tullaine ajoittain vaivaava korvatinnitys ja puhekkin särkee kimmeästästi lääkäri ei näe mitään vikaa korvassa mut itse olen päätellyt koska minulla välillä veren painetta ja tuo korva ongelma aina samaan aikaan lääkäri sanoi 16 v sitten että ei mahdollista mutta nyt jo useimmiten liittyy epäilyyn
      Tinnituksen aiheuttajat voidaan karkeasti ottaen jakaa kahteen osaan: 1.Melu, liikenneonnettomuudet, väkivaltaisuus = iskut ja potkut päähän, äkillinen kuulonmenetys, (Meniere-tauti = painehäiriö tasapainoelimistössä, akustikusneurinooma = kasvain kuulohermoissa.) Tinnitusta, joka on seurausta edellä mainituista seikoista ei millään keinoin voida parantaa. Ääniaistimus on jäänyt pysyvästi kuulomuistiin ja sinnehän ei pääse operoimaan ilman suurempaa vahinkoa.
      2.Verenpaine, niska- ja hartianseudun lihasjännitykset, leukanivelet (purenta), anemia, korvakäytävän tukos (vaikku) jne... Edellä mainituista syistä johtuva tinnitus voidaan useissa tapauksissa parantaa tai ainakin sitä voidaan lievittää niin, että sen kanssa tulee toimeen.

    • Onneksi on muitakin ns korvalääkärin kanta-asiakkaita :D

      Itsellä taas vaihteeksi alipainetta ja siitä johtuvaa kipua korvissa. Pikkulapsesta saakka olen ollut korvaongelmainen joten osasin odottaakin että korva pkl reissu tulee ja niin kävikin. Molemmat tärykalvot olivat alipaineesta johtuen U:n malliset eivätkä liikkuneet yhtään. Viikko sitten putkitettiin vasen korva ja nyt puhuttiin korvalääkärin kanssa että putkitetaan joulukuussa tuo toinenkin kun ei tokene.
      Se onkin sitten näin aikuisiällä jo putkitus nro 4.

      Ollaan mietitty myöskin korvatorven pallolaajennusta joka on suhteellisen uusi toimenpide suomessa mutta esim saksassa jo suht yleisesti käytetty.

      http://yle.fi/uutiset/toistuviin_korvatulehduksiin_apu_pallolaajennuksesta/6525280

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe