Sinkkonen neuvoo isovanhempia

tai siis oikeesti vanhempia, mutta nää samat neljä ohjetta ovat aivan nappiin isovanhemmille, joilla on nyt kesällä lapsenlapsia kylässä.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/suhteet/ihmissuhteet/lastenpsykiatri-jari-sinkkonen-neuvoo-4-lausetta-jotka-jokaisen
Voin sanoa ylpeänä että näin juuri teen itse! (Varmasti näin on laita useimpien nykyajan mummojen ja vaarien kanssa: kehumme ja korostamme, rutistamme ja riepotamme, kyselemme kuulumisia ja miten koulussa on mennyt ja suunnittelemme lomia, ainakin joskus ja matkoja murujen mielipiteitä kuunnellen ja otamme mukaan)
Me lähdemme Tornionjokilaaksoon ja sieltä sitten Suomeen viikon päästä ja jos ei tapahdu mielen muutoksia niin ensimmäistä kertaa ainakin yksi tyttärenpojista, mahdollisesti molemmat, lähtevät mormorin ja bonusmorfarin mukaan kohti uusia elämyksiä ja uusia kokemuksia.

29

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Normaalit vanhemmat ja isovanhemmat Suomessa toimivat noin. Ei tarvita sinnkosten eikä pirjojen opetusta ja jankutusta eikä omakehua. Tuo on ikäistemme aliarviointia. Luennoi vaikka siellä Ruotsissa siirtolaisille .

• Menes nyt takasin sänkyysi ja yritä uudelleen jos pääsisit oikealla jalalla ylös.

Jos SINÄ olet AINA tehnyt noin niin mistä tiedät että muutkin tekee?
        Jos lehti teki oikein parikin artikkelia Sinkkosen järkipuheista (lastenpsykiatri ja varmaan perillä siitä mikä on käytäntö ja miten näitä periaatteita noudatetaan ) niin miksi tulla minua mollaamaan siitä että otin asian puheenaiheeksi, nyt kun olemme keskustelleet paljon lapsenlapsista, turvattomista murrosikäisistä ja helposti houkuteltavissa olevista nuorista tytöistä joiden kommunikaatio vanhempien kanssa ei pelaa ja jotka ovat mitä ilmeisimmin olleet ilman valvontaa jo vuosia ennen tapaamistaan häiriintyneiden miesten kanssa, joille pikkutyttöjen hyväksikäyttö on ok. Sairasta puolin ja toisin, mutta en minä mitään synninpäästöä ole laatimassa kenellekään. Vanhemmilla on vastuu lapsistaan täysi-ikäisyyteen saakka. Yhteiskunnalla on vastuu rangaista rikokset ja poistaa nämä rikoksen tekijät keskuudestamme.

• Anonyymi

Niin, vanhemmilla on vastuu lapsistaan, ei isovanhemmilla. Meidän mummujen ja ukkien pitää noudattaa niitä ohjeita mitä lastenlasten vanhemmat meille sanoo.

Mummut ja ukit lellii lastenlapsia. Esim. makeaa syötetään vaikka vanhemmat on sen kieltäneet ja määränneet karkkipäivän.

ps. tiedän Sinkkosen hyvinkin, olen ollut kuuntelemassa häntä.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, vanhemmilla on vastuu lapsistaan, ei isovanhemmilla. Meidän mummujen ja ukkien pitää noudattaa niitä ohjeita mitä lastenlasten vanhemmat meille sanoo.

Mummut ja ukit lellii lastenlapsia. Esim. makeaa syötetään vaikka vanhemmat on sen kieltäneet ja määränneet karkkipäivän.

ps. tiedän Sinkkosen hyvinkin, olen ollut kuuntelemassa häntä.

Meillä se lelliminen toimii yhteistyössä vanhempien kanssa, ei heidän kieltojaan vastaan. Vanhempien sääntöjä noudatetaan, mutta ollaan joustavampia, koska on kesä ja nukkumaanmenoajat eivät ole niin tarkkoja ja karkkeja ei ostella joka päivä. Mummin luona on mummin säännöt, sanoo tyttäreni ja koska hän tietää että minun sääntöni eivät suuresti poikkea kodin säännöistä ja hän luottaa minuun kasvattajana ja arvostelukykyyni, niin pienet lellimiset kuuluvat ikään kuin toiminnankuvaan, kun kerran on kesä ja ollaan mummolassa. Vastapainoksi me taas sitten viedään poikia kävelylle ja uimaan ja saavat leikkiä ulkona naapurinpoikien kanssa ja pyöräillä ja liikkua. Täällä on turvallisempaa ja lapset kaikki leikkivät ulkona pihoilla ja omassa rannassa ilman jatkuvaa valvontaa. Omat kännyt ovat tietysti oiva apuväline kun ruoka on pöydässä tai ollaan lähdössä jonnekin.
        Elikkä kumoan jyrkästi tuon väittämäsi että lellimme lapsilla ja syötämme makeaa vanhempien kieltoja vastaan.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Menes nyt takasin sänkyysi ja yritä uudelleen jos pääsisit oikealla jalalla ylös.

Jos lehti teki oikein parikin artikkelia Sinkkosen järkipuheista (lastenpsykiatri ja varmaan perillä siitä mikä on käytäntö ja miten näitä periaatteita noudatetaan ) niin miksi tulla minua mollaamaan siitä että otin asian puheenaiheeksi, nyt kun olemme keskustelleet paljon lapsenlapsista, turvattomista murrosikäisistä ja helposti houkuteltavissa olevista nuorista tytöistä joiden kommunikaatio vanhempien kanssa ei pelaa ja jotka ovat mitä ilmeisimmin olleet ilman valvontaa jo vuosia ennen tapaamistaan häiriintyneiden miesten kanssa, joille pikkutyttöjen hyväksikäyttö on ok. Sairasta puolin ja toisin, mutta en minä mitään synninpäästöä ole laatimassa kenellekään. Vanhemmilla on vastuu lapsistaan täysi-ikäisyyteen saakka. Yhteiskunnalla on vastuu rangaista rikokset ja poistaa nämä rikoksen tekijät keskuudestamme.

Miten yhteiskunta muka poistaa rikolliset ? Korkeintaan eristää vähäksi aikaa vankilaan tai pakkohoitoon.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Meillä se lelliminen toimii yhteistyössä vanhempien kanssa, ei heidän kieltojaan vastaan. Vanhempien sääntöjä noudatetaan, mutta ollaan joustavampia, koska on kesä ja nukkumaanmenoajat eivät ole niin tarkkoja ja karkkeja ei ostella joka päivä. Mummin luona on mummin säännöt, sanoo tyttäreni ja koska hän tietää että minun sääntöni eivät suuresti poikkea kodin säännöistä ja hän luottaa minuun kasvattajana ja arvostelukykyyni, niin pienet lellimiset kuuluvat ikään kuin toiminnankuvaan, kun kerran on kesä ja ollaan mummolassa. Vastapainoksi me taas sitten viedään poikia kävelylle ja uimaan ja saavat leikkiä ulkona naapurinpoikien kanssa ja pyöräillä ja liikkua. Täällä on turvallisempaa ja lapset kaikki leikkivät ulkona pihoilla ja omassa rannassa ilman jatkuvaa valvontaa. Omat kännyt ovat tietysti oiva apuväline kun ruoka on pöydässä tai ollaan lähdössä jonnekin.
        Elikkä kumoan jyrkästi tuon väittämäsi että lellimme lapsilla ja syötämme makeaa vanhempien kieltoja vastaan.

Kumoat väittämäni?

Missä kohtaan kirjoitin sinusta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kumoat väittämäni?

Missä kohtaan kirjoitin sinusta?

Palstalla on pari tyyppiä jotka kuvittelee kaiken pyörivän heidän ympärillään . Kyllä täällä muustakin puhutaan kuin vain HEISTÄ.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Menes nyt takasin sänkyysi ja yritä uudelleen jos pääsisit oikealla jalalla ylös.

Paloma on aivan oikeassa mikä on antoisanpaa ja tärkeänpää kuin antaa aikaa ja huomiota lepsenlapsillemme pienille ja teiniikäisille.
        Minulla on vain yksi lapsi ja yksi lapsenlapsi joka on minulle tärkein koko mailmassa ihana nuori teinityttö (16v) hillitty kaunis käytös ei kiroilua eikä iltamyöhään kaduilla käyskentelyä, kaikki ystävät samanhenkisiä kunnollisia nuoria on ilo seurata heidän elämäänsä, toivon siunausta ja suojelusenkeleitä heidän matkalleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paloma on aivan oikeassa mikä on antoisanpaa ja tärkeänpää kuin antaa aikaa ja huomiota lepsenlapsillemme pienille ja teiniikäisille.
        Minulla on vain yksi lapsi ja yksi lapsenlapsi joka on minulle tärkein koko mailmassa ihana nuori teinityttö (16v) hillitty kaunis käytös ei kiroilua eikä iltamyöhään kaduilla käyskentelyä, kaikki ystävät samanhenkisiä kunnollisia nuoria on ilo seurata heidän elämäänsä, toivon siunausta ja suojelusenkeleitä heidän matkalleen.

Noinhan se menee ihan luonnostaan, lapsenlapsilleen haluaa antaa aikaa jota ei välttämättä omille lapsille aina ollut töiden takia. Rakkaus syntyy ihan itsestään, kun saa käärön syliin. Tuntuu jotenkin teennäiseltä, että lasten rakastamisesta ja huolenpidosta pitää psykiatrien opettaa.

• Anonyymi

P-loma, hienoa
      (tosin, miten koulussa jne. lienee turhaa jaarittelua ja pääosin välttelyä. Jos lapsi ei ole osannut - kuten tilanne on yleensä, ei kukaan voi osata alussa - on tehtävä yhdessä läksyjä eikä lässyjä)

Latinoja kiinnostaa että huilisti Sinkkonen puhuu eli on kultturin läpitunkema, ranskalaisen, opiskeltuaan Sveitsissä

Sinkkonen sai feministit kimppuunsa kun totesi julkisesti salassa pidetyn asian,
      että pojilla on munat ja tytöillä pimppi https://www.youtube.com/watch?v=I6VsFs9YkHA

(On ilmeistä että, feministi haluaa että ihminen olisi älyllinen sieni (useita sukupuolia) ) Feministit jne. vastaan Sinkkonen muistakin asioista
      https://www.suomenuutiset.fi/lastenpsykiatri-ehdottaa-vieraannuttajavanhemmalle-velvoitetta-ottaa-vastaan-hoitoa/

https://www.suomenuutiset.fi/elainrakkaasta-perheenaidista-tuli-poliitikko-sattumalta/ Opetushallitus mennyt lasten vanhempien tontille Opetushallitus on viime aikoina hämmentänyt kansaa sukupuolineutraaleilla linjauksillaan. Aihe on herättänyt keskustelua sen jälkeen, kun tunnettu lastenpsykiatri Jari Sinkkonen ilmoitti, että hän ei ymmärrä teorioita sukupuolen moninaisuudesta. Sinkkosen mukaan sukupuoli on jokaiselle luovuttamaton osa identiteettiä. Sinkkosen mielestä ajatus siitä, että häivytämme tyttönä tai poikana olemisen, liittyy lähinnä aikuisten tasa-arvopyrkimyksiin, eikä tarve uusiin käsityksiin ole lapsilähtöistä. Huhtasaari on samoilla linjoilla lastenpsykiatri Sinkkosen kanssa siinä, ettei koululaisia tarvitse hämmentää uusilla sukupuoliteorioilla.

• Sveitsiläinen on minunkin oppi-isäni, lastenpsykologi Jean Piaget.
        Olen kyllä hieman eri mieltä että nykyajan yhteiskunnassa, koululaitoksessa ja esikouluissa yritämme häivyttää sukupuolien eron. Sukupuolineutraalius ei todellakaan tarkoita sitä että yritämme luoda jotain kolmatta, sukupuolineutraalia, uutta uljasta ihmistä, vaan sitä että jokaisella ihmisellä on oikeus omaan sukupuoli-identiteettiinsä ja tulla kohdelluksi tasa-arvoisesti riippumatta siitä.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Sveitsiläinen on minunkin oppi-isäni, lastenpsykologi Jean Piaget.
        Olen kyllä hieman eri mieltä että nykyajan yhteiskunnassa, koululaitoksessa ja esikouluissa yritämme häivyttää sukupuolien eron. Sukupuolineutraalius ei todellakaan tarkoita sitä että yritämme luoda jotain kolmatta, sukupuolineutraalia, uutta uljasta ihmistä, vaan sitä että jokaisella ihmisellä on oikeus omaan sukupuoli-identiteettiinsä ja tulla kohdelluksi tasa-arvoisesti riippumatta siitä.

Ongelma feministien päässä on siinä, että tämä ei ole mielipidekysymys eikä yhteiskunnallinen ennuste
        vaan biologinen fakta

Konservatiivinen fakta tämä on sen takia että ihminen kaksine sukupuolineen on noin 200 000 vuotta vanha

VOI TIETENKIN OLLA, ETTÄ JOS MONISUKUPUOLISET PÄÄSEVÄT NISKAN PÄÄLLE = naaraat innostuvat tästä piirteestä

voi osa ihmiskunnasta muuttua - naaraan siivilöidessä suvunjatkamisehdokkaita itselleen -

muuttua henkisesti hulluksi eli haitallistua laajemminkin eli toimia samaan tapaan
        kuin
        riikinkukkouros, joka on seksuaalisuutta varten kasvattanut turhan valtavasti itseään haittaavan pyrstön

Eli sukupuolen lisäksi voi valita ihonvärin rodun ja jos minkä ...

Kummallista on että kommunistit (edistykselliset, marxisti-leninistit, materialistit ...)
        vaihtoivat oppinsa postmodernismiin ja islamiin ja ...

ja nyt nämä pseudotieteilijät marxilaiset vihreät jne. hyökkäävät laajalla rintamalla, se on selvä
        kommunistien ehdokaslääkäri

joka haluaa, että sukupuolen voi valita.
        Postmodernia hömppäoppia

https://www.facebook.com/jaana.wessman/posts/2183309805028233

• Anonyymi

Sinkkosen paras kommentti on tämä: Lapsen on helpompi samastua sellaiseen vanhempaan, joka tyrii välillä, kuin sellaiseen, joka esittää jotain ihme tuutoria jatkuvasti.

• Anonyymi

Kyllä se niin on, että annetaan "taudin" rehottaa ja kasvaa, lääkitään vain oireita :)))

• Sinkkosella on mutkaton ote kasvatusasioihin ja valistukseen, mielestäni melko perinteisellä tavalla , ainakin minulle keskeistä sisältöä ollut kasvattajana ja jo omienkin vanhempieni perintönä.

Itse arvostan kasvatuksen asiantuntijana paljon lastenpsykiatri Raisa Cacciatorea, joka on puhunut paljon lasten itsetunnon merkityksestä ja myös lasten kehon ja mielen koskemattomuudesta, miten niitä voi kasvattaa ja kehittää. Tällöin lapsilla on voimaa ja valmiuksia tehdä valintoja, suojautua ja sanoa ei esimerkiksi seksuaaliseen häirintään. Cacciatore on kirjoittanut useita kirjoja ja luennoinut paljon. Hän toimintansa Väestöliitossa on mittavaa. Laitan yhden linkin esimerkiksi.

https://www.vaestoliitto.fi/?x27375=7272461

• Oli minulle aivan tuntematon tämä Raisa Cacciatore. Olen nyt guuglettanut ja lueskellut artikkeleita ja haastatteluja. Mielenkiintoista!

• Anonyymi

Muistan, miten muutamat nuoremmat naiset yrittivät kääntää kovasti mielipidettä Sinkkosta vastaan.
      Naiset saivat jopa pari poninhäntä miehenkuvatusta mukaansa vaatimaan uusia tuulia.
      Onneksi lässähti femakkojen tavoitteet siltä osin.

• Anonyymi

tekninen tiedotus palstan pätkimisestä

valvoja palautti - kaksi kertaa poistettuaan - kirjoituksen
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15813898/sinkkonen-neuvoo-isovanhempia#comment-98470952

mutta vain siten, että otiin yhteyttä Alleriin: suomi24 ei kannata kirjoittaa mitään, mihin kuluu a) aikaa b) vaivaa koska sellainen vain aiheuttaa lisää vaivaa, ja sitten julkaistaan jos julkaisaan joskus jälkeenpäin kun jo koko keskustelu on ohi

• Anonyymi

Minun äitini valmistui kansakoulun opettajaksi 1920-luvulla - siis, varjelkoon sentään , lähes 100 v. sitten! Hänen ohjeensa minullekin isona siskona toimivalle tyttärelle oli, että lasta ei saa koskaan kiittää. Lapsi tekee käskyn mukaan ja tottelee. Kiitos pilaa lapsen.
      Lapsen ulkonäköä ei saa koskaan ihailla, tulee ylpeäksi. Vaatimattomuus kaunistaa. Päin vastoin - itsellenikin sanottiin 4-vuotiaana, että olen pilannut kasvoni lopullisesti, kun kuljen kulmat rypyssä. Uskoin siihen parikymmentä vuotta.
      Lasta on pidettävä sylissä. Siis on pidettävä. Ei mitään hellittelyjä, ei hellittelynimityksiä, sillä lapsi luulee olevansa jotain, jos hän arvelee olevansa ihailun kohde. Mutta hänet voi ottaa syliin, jos on satuttanut, tai muuten hädissään.
      Lapsella ei ole varteen otettavaa mielipidettä. Hänelle ilmoitetaan, minne mennään, mitä tehdään. Kokemuksesta tiedän, että ihan järkevä lapsen esittämä seikka ei kelvannut, mutta myöhemmin se esitettiin aikuisen ajatuksena.

Maailma muuttuu. Tällä menetelmällä kasvatettiin 20-30-lukujen lapset. Opettaja oli aina oikeassa, niin koulussa kuin kotona.
      Kiitosta ei tullut hyvästäkään työstä, paitsi jollekin kolmannelle osapuolelle matalalla äänellä: "Kyllä se on todella fiksu lapsi". Lapselle itselleen ei hiiskaustakaan.
      Vuosia myöhemmin äiti kertoi hauskoja tapauksia nokkelista oppilaistaan. Ajattelin myötätunnolla, kuinka onnellisia lapset olisivat olleet, jos olisivat tienneet opettajan arvostavan heidän suorituksiaan.
      Me omat lapset emme saaneet kiitosta edes aikuisina. Eipä osattu kaivatakaan.

Mutta omalta kohdaltani sanon, että yhtäkään neuvoa en kasvatustieteen tutkinnon suorittaneelta äidiltäni pyytänyt omien lapsieni kasvatuksessa.

• Anonyymi

Lasten psykiatri Jari Sinkkonen on oikeasti hyvä tyyppi. Ei ole komea elvistelijä, mutta J.S:llä on täsmätietoa lasten ja nuorten kasvattamisesta. Ja sen tiedon ja kokemuksen tulokset hän mielellään jakaa.
      Osaavia ammatti-ihmisiä tarvitaan niin miehistä kuin naisistakin.

• Puoliysiuutisissa oli lapsiasiaa. Tuntui hyvältä kuunnella lasten iltapäiviin painottuvista liikuna-, ja kulttuuriharrastusten lakialoitteesta.

Olen toiminut iltpäiväkerhotoiminnan pioneerityössä. Tehokas lastemme koulun vanhempainyhdistys, jonka puheenjohtajana toimin sai aikaan iltapäiväkerhotoiminnat korpeen.

• Anonyymi

Höpö höpö taas omakehullesi. Kyllä se oli rouva Eeva Ahtisaari, joka laittoi iltapäiväkerhot alulle.
        Tottakai vanhempainyhdistykset joka puolella Suomea oli mukana kerhotoiminnan aloituksessa ja ovat vielä edelleenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö taas omakehullesi. Kyllä se oli rouva Eeva Ahtisaari, joka laittoi iltapäiväkerhot alulle.
        Tottakai vanhempainyhdistykset joka puolella Suomea oli mukana kerhotoiminnan aloituksessa ja ovat vielä edelleenkin.

Meidän seitsenkymppisten lapsille ei vielä iltapäiväkerhoja ollut. Päiväkotiinkin pääsi vain yksinhuoltajien lapset. Seurakunnan kerho oli kerran viikossa. Mutta korp on tietysti kaikessa edelläkävijä, se on saatu huomata.

• Anonyymi kirjoitti:

Meidän seitsenkymppisten lapsille ei vielä iltapäiväkerhoja ollut. Päiväkotiinkin pääsi vain yksinhuoltajien lapset. Seurakunnan kerho oli kerran viikossa. Mutta korp on tietysti kaikessa edelläkävijä, se on saatu huomata.

Esikoiseni aloitti koulun vuonna 1990. Kuopus vuonna 1996. Silloin kun sinun lapsesi olivat keski-ikäisiä. Näinhän se meni ; ))

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Esikoiseni aloitti koulun vuonna 1990. Kuopus vuonna 1996. Silloin kun sinun lapsesi olivat keski-ikäisiä. Näinhän se meni ; ))

Miten niin minun lapseni koulun aloittaessaan keski-ikäisiä ? Lapseni syntyivät välillä 72-81. Nyt ovat toki jo keski-ikäisiä. Mutta ei silloin yleisesti ip.kerhoja ollut.

• Anonyymi

Joku kirjoitti nimen Aira Samulin. Hän on iloinen ehkä vielä tanssiikin mutta tupakoi ja ottaa drinkin. Jari Sinkkonen vois iän puolesta olla Airan poika. Aira on rosteriteräksestä valettu iki-nainen

• Anonyymi

Aira ei tupakoi eikä ota neuvoa antavia paukkuja.
        Mistä tiedät ?
        Kerro meille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä tiedät ?
        Kerro meille.

Lue hänen elämäkertansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä tiedät ?
        Kerro meille.

Sorry okei. Jämähin itte vuosikymmen, parikin taakse. Aira esiintyi telkassa aamusauhuillaan ja sanoi nauttivansa suunnattomasti röökäilustaan. Paheksuin.
        viesti klo 22.02

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      147
      1326
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      48
      1066
    3. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      48
      900
    4. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      170
      878
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      73
      870
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      36
      835
    7. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      54
      751
    8. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      145
      730
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      193
      728
    10. Ootko sä oikeasti sinkku?

Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥
      Ikävä
      42
      716
    Aihe