Uskallatko Sinä komentaa vieraita lapsia ?

Anonyymi

Seiskan lööpeistä luin, miten Tarja Halonen komensi puuhun kiipeäviä lapsia ollessaan sauvakävelemässä Karjalohjalla viikonloppuna.
Hyvä kommentti Tarjalta, lapsista pidetään yleisesti huolta.
Jos itse näet, että esim. naapurin lapset töpeksii, uskallatko komentaa ?
Minä uskallan.

43

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aikuiset on isot kyllä, mutta korvallisinakin änkyröitä.

      • Anonyymi

        Tottakai uskallan.
        Jos olen ainut läsnäoleva aikuinen.
        Olen seurannut ja neuvonut suojatien ylitystä ihan jo siksi, etten halua, että lapsi jää auton alle silmieni edessä. Tämän voi tehdä rauhallisella ja ystävällisellä äänellä.
        Olen puuttunut tönimiseen ja kiusaamiseen.
        Aikuisen on osattava ja uskallettava olla aikuinen silläkin riskillä, että sieltä voi tulla veetä takaisin, noilta kullannupuilta.
        Onneksi tilanteita on harvoin, todella.
        Kun koulut alkavat, niin eniten silloin.
        Beng


    • Anonyymi

      Kyllä! Joskus kaiken salliva iskä tai äiskä hermostuu.
      Jos penskan oma, paikalla oleva huoltaja ei puutu tökeyteen niin minä puutun.

    • Anonyymi

      Halosen mies Aral Järvi väitteli eläkeiässä sitä sun tätä ja koeluento hylättiin hihaanpuhumisena mutta pääsi professoriksi ilman pätevyyttä virkaan koska vaatimuksena oli halosen paneminen tai vastaavat tiedot

      • Anonyymi

        No mutta mitä sanomista / arvostelemista sulla on tuon tason aatoksilla? - Nm. Kehity


    • Anonyymi

      Pitää olla hyvin varovainen, ja ajatella komennettavan taustoja. Jos lapsi opetetaan kotona toisenlaiseen muottiin kuin perinteiseen Suomalaiseen, niin voi tulla yllättäen yhteenotto komentajan ja komennettavan välillä. Joskus aikuiset jopa alkavat vainoamaan komentajaa, jos lapsi kertoo asian kotona. Ei taida Halonenkaan mennä komentelemaan ketä sattuu. Voi joskus löytyä lapsiltakin kättä pitenpää ja terävämpää, kuin pelkkä kieli.

    • Joo. Viimeksi komensin kahta noin kuusivuotiasta pojanviikaria jotka kilpailivat sillä kuka uskaltaa juosta tien yli lähempääauton edestä.

    • Anonyymi

      Not

      Voip helpolla saada lättyyn, tai joutua käräjille. Vanhemmat ehkä arvaamattomia. Tutut kakarat eri asia, jos siis tuntee vanhemmat.

      =DW=

      • Anonyymi

        Olen varautunut tuohon. Jos pelkästään kyyristelemme niin sehän on tulevien konnien yllyttämistä.
        Samaa periaatetta sovellan myös romaneihin ja venäläisiin. Näistä aikuista minulla on kokemusta.
        Venäläiset ovat uskoneet ja romanien turpiinvetouhkauksista en ole välittäny. Vain varautunut.
        Varsinkin romanit ovat ryhmä joka on tottunut siihen, että valkolaiset säikkyvät jo pelkkää huutoakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen varautunut tuohon. Jos pelkästään kyyristelemme niin sehän on tulevien konnien yllyttämistä.
        Samaa periaatetta sovellan myös romaneihin ja venäläisiin. Näistä aikuista minulla on kokemusta.
        Venäläiset ovat uskoneet ja romanien turpiinvetouhkauksista en ole välittäny. Vain varautunut.
        Varsinkin romanit ovat ryhmä joka on tottunut siihen, että valkolaiset säikkyvät jo pelkkää huutoakin.

        Muutaman kerran olen myös käynyt pentujen "ryysyihin" kiinni.
        Eräs kerta oli kun alle murrosikäinen nilkki huoritteli vaimoani. Puristin nilkin niskasta ja vedin marketin tuulikaappiin jatkoneuvotteluihin. En ollut riittävän tehokas koska nilkki homotteli minua matkalla.
        Eräs toinen tapaus oli kun olin talvelle rivakalla patikkalenkillä ja ilman mitään taholtani tulevaa provosointia 4 varhaismurroiässä olevaa tyttöä alkoi irvimään.
        Tempaisin laitimmaisen kaulaliinasta irvijän hankeen ja annoin peristeisen lumipesun. Päästyään takaisin kevyen liikenteen raitille tytöt poistuivat juosten ja varauduin itse vihaisen isukin ilmaantumiseen.
        Ei ilmaantunut.

        Noiden tapahtuma-aikaan olin alle 60v.
        Vielä nytkin, 75v ikäisenä, halutessaan minusta saa aikuinen mieskin riitakaverin jos haluaa. Luulen pystyväni arvioimaan tilanteita.


    • Anonyymi

      Olen joskus komentanut kun touhut lapsilla vaikuttaneet hengenvaarallisilta -yleisillä teillä ei kannata ajaa kuoleman kanssa kilpaa ja hyppiminen sillankaiteelta esm ,,tien alla sijaitsevan alikulkusillan kiveysyksille pikkupoikien hommana näytti joskus tosi vaaralliselta ja tapaturma-alttiilta puuhalta -pikkuiset kun kasvoivat isommiks iän ja ajan kera leppyivät -eikämuistellet pahalla -naurettiin yhdessä heidän huimapäisyyttään.

    • No komentaa ja komentaa?

      En koskaan ole malttanut olla huomauttamatta, kun olen nähnyt lasten olevan tekemässä piruuksia.
      Rasistin leimanhan siitä slummissa sai otsaansa, mutta senkin uhalla.

    • Anonyymi

      - seuraavana kesänä pikkupojat olivat päättäneet yhdessä rakentaa risumajan lähimetsikköön kertoivat ja kysyivät - kun olin paistamassa munkkeja että voinko antaa heille muutaman munkin retkelle evääksi kun poikien mielestä munkit on aina hyviä ja herkullisia. Laitoin munkkeja pussiin ja mehua pulloon ja toivotin pojille hyvää metsäretkipäivää. - seuraavana vuonna he jo päiväkerholasten kanssa opettelivat ohjaajiensa johdolla liikenteessä kulkemista ennen koulutielle lähtöä opinahjoihin - varjelusta ja hyviä koulupåiviä heille kaikille toivoen......

    • Anonyymi

      Varmaan uskaltaisin jos tilanne sitä vaatisi. Aika usein tulee tilanteita joissa vieras lapsi näyttää tarvitsevan apua ja neuvoja, harvemmin komentamista.
      Muutama päivä sitten kävelin koiran kanssa kapeaa oikotienä yleisesti käytettyä polkua. Nyt sitä ei juurikaan käytetä, ilmeisesti koska molemmin puolin polkua oleva kasvusto tässä vaiheessa kesää on jo niin korkeaa ja tiheää ettei paikoin läpikulkemattomalta vaikuttava polku houkuttele. Me kuitenkin koiran kanssa oikaisimme polun kautta ja tulimme myös takaisin samaa tietä. Takaisin tullessa huomasimme ryteikköön työnnetyn lasten polkupyörän, mennessä se ei vielä siinä ollut. Hetken päästä, ollessamme jo kävelytiellä, tuli vastaan hieman itkuisen oloinen n. 8-vuotias tyttö. Kysyin että tarvitsetko apua ja oletko kenties kadottanut jotain. Pyöräänsähän hän etsi kuten arvasinkin.

      Bessie

    • hunksz

      Niinpä.
      Karies-vaivaiset viher-pipertäjät pyydystävät Lohia.
      Pussaavat vasempaan kidan-pieleen ja päästävät takaisin virtaan.
      Hylkeet pureskelevat niitä.
      Muistakaa:
      Hylkeitä ei saa kiusata.
      Verkko-kalastajia saa.
      -
      Lasten-kirjailija Rönkä näkyi olevan Lasten ajan-kohtaisessa pikku-ykkösessä.
      Ajat muuttuvat.

      H.

    • Anonyymi

      Koetan varoitella jos touhu näyttää vaaralliselta.

      Kerran huusin parvekkeelta naapurin lapsille, jotka olivat soutelemassa. Isompi poika ja paljon pienempi tyttö. Poika nousi veneessä pystyyn ja alkoi keikutella sitä niinkuin vain veneen saa keinumaan. Pieni tyttö istui perässä, tuskin osasi vielä uida, ja rantaankin oli jonkinmoinen matka. Kiljaisin että "heti lopetat sen veneen keikuttamisen!" Touhu loppui siihen, toki arasti luimistelivat meidän talolle päin. Arvelen että pieni tyttö varsinkaan ei edes hoksannut missä vaarassa oli ollut.

      Kyllä ne hengissä säilyi, tyttökin taisi jo kirjoittaa ylioppilaaksi. :)

    • Anonyymi

      Myös aikuisia, missä on Suomi tänään?

    • Anonyymi

      Kauan aikaa sitten kaupungissa asuessamme, näin keskenkasvuisia hyppelemässä radalla. Oin kaikki äänivarani käyttöön, niille tuli kiire jonnekin muualle. - Nm. Eivät ole vähäiset

      • Anonyymi

        Oh-hoh: Otin ...


    • Anonyymi

      Kyllä uskallan jos tarve on ja olen komentanutkin esim leikkipuistossa kun isommat on pienempiään kiusanneet.

    • Anonyymi

      Olen komentanut.

      Mut isäni vieläkin paremmin. Aikanaan oli jengi(, jonka kingi on vieläkin rikollinen) isompia poikia viemässä pikkupojilta varmaan rahaa ja meitin ukko näki sen ikkunasta. Laittoi saappaat jalkaan ja ajoi pikkupoikien kimpusta öykkärit pois.

      Mieheni komensi männävuosina noin 50- 100 nuoren lauman pois riehumasta luvattomista juhlista naapurista, kun vanhempi väki oli poissa ja meno yltynyt kaistapäiseksi.

    • Anonyymi

      Olen melko usein lastenlasten kanssa pihan leikkialueella. Melko pienet lapset jätetään sinne ilman aikuista. Tyttäreni joutuu melko usein puuttumaan erilaisiin asioihin. Kerran yksi poika sanoi, että näyttää meille erityistä. Hän kiipesi autohallin katolle, josta olisi ollut monen metrin äkkijyrkkä pudotus. Emme olleet ennen edes hoksanneet, että pihalla on moinen mahdollisuus. Selitin hänelle, miksi moista ei saa tehdä. Pienet tekevät heti perässä. Monet lapset tuntuvat melko turvattomilta ja hakeutuvat aikuisten lähelle.

    • En löytänyt mistään tuota aloituksessa kerrottua juttua.

      Olisi kiinnostanut, että miksi Tarja komensi niitä puuhun kiipeileviä lapsia.
      Oliko ne jotenkin erikoisia ja arvokkaita puita, jotain koristepuita tai jonkun omenapuita? Tekikö ne lapset jotain piruuksia siellä puissa?

      Ainahan lapset ovat kiipeilleet puissa kautta aikojen, minäkin. En minä enää.
      Koulumatkallani oli iso kuusi, jonne oli helppo kiivetä, kun oksat olivat alhaalle asti. Sellainen kyylä, vakoilija ja stalkkaaja kun olin jo pentuna, niin oli mukava istua siellä ja kuunnella mitä ohikulkijat juoruilivat keskenään.

      • Anonyymi

        Housuton presidentti ! Käskytti lapsia rannalla ....Seiskan lööppi ellei ole poistettu...
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Housuton presidentti ! Käskytti lapsia rannalla ....Seiskan lööppi ellei ole poistettu...
        mimmimum-..mi

        Löytyi.
        Ei siinä kuitenkaan sitten selvinnyt se, että miksi lapset eivät saaneet kiipeillä puissa.


      • Anonyymi

        Niinpä ne kiipeilevät ja on sanottu että se on aivan hyvää liikuntaa ....jopa Arvo Ylppö on kehoittanut lapsia kiipeilemään puissa ....taisi itsekin sitä harrastaa..
        Tänään lastenpsykiatri sanoi että "itkupotkuraivarit" ovat myös lapselle ihan hyväksi....
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä ne kiipeilevät ja on sanottu että se on aivan hyvää liikuntaa ....jopa Arvo Ylppö on kehoittanut lapsia kiipeilemään puissa ....taisi itsekin sitä harrastaa..
        Tänään lastenpsykiatri sanoi että "itkupotkuraivarit" ovat myös lapselle ihan hyväksi....
        mimmimum-..mi

        Olen keikkunut puissa. Leikkinyt lentokonetta.
        Jos oksa olisi katkennut ja olisin pudonnut kalliolle, mitä sanottavaa Ylpöllä olisi ollut.
        Ei se ole hullu, joka yllyttää vaan se, joka on yllytettävissä.

        Beng


    • Anonyymi

      Tarja oli ympäristöhaitta lönkyttäessään raitilla pikkuhousuissa. Vähemmästäkin lapset pelästyy ja pakenee puihin. Sitä paitsi, aina on puissa lapset kiipeilleet. Menisi huutamaan vaikka skeittirampille, se on vaarallisempaa.

      • Kerrotaanhan Raamatussa tosin, kuinka Jeesus komensi Sakkeuksen alas puusta.

        Sehän oli siksi, että hän oli menossa tämän kotiin vierailulle, eikä siksi, että se puuhun kiipeäminen olisi ollut syntiä.


    • Anonyymi

      Lasten komentamisen lisäksi olen "opastanut" venäläisiä ja romaneja. Viimeeksi mainituista lähtee eniten ääntä ja perättömiä turpiinvetouhkauksia.

    • Ajat ja tavat muuttuvat. Kun kerras sanoin jotain eräälle lapselle, tytttäreni ojensi minua: "Älä puhu vieraalle lapselle!"

      Kun itse lapsena varuskunnasta poismuuttomme jälkeen (ja jo siellä asuessamme) , olin tottunut asuinympäristössäni siihen, että omat "kakarat" ja vieraat lapsetkin saivat saman ojennuksen tarpeen vaatiessa, olin hänen ohjeistuksestaan hieman yllättynyt.
      Joten nyt yritän olla puuttumatta, ellei lapsi ole hädissään, kuten suuressa kaupassa äidistään eksynyt, itkevä lapsi. Silloin olen se turvallinen aikuinen, joka ohjaa lasta kohti myös hädissään olevaa äitiänsä. Näin on muutaman kerran käynyt. loppu hyvin, kaikki hyvin.

      • Palatakseni aloitukseen, tuskin olisin osannut olla puuttumatta, mikäli olisin nähnyt selvän vaaran paikan.

        On pienempi paha saada vihat niskoilleen, kuin jonkun lapsen henki ja elämä.


      • Anonyymi
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Palatakseni aloitukseen, tuskin olisin osannut olla puuttumatta, mikäli olisin nähnyt selvän vaaran paikan.

        On pienempi paha saada vihat niskoilleen, kuin jonkun lapsen henki ja elämä.

        No, noin tuumin minäkin. Välinpitämättömyyttä havainnut liikaakin.

        Beng


    • Muistan itseni pelastetun, alle kouluikäisenä, kun oli kiivennyt varuskunnassa johonkin puuhun. Kenkäni tarttui puun haarukkaan, ja jäin siihen roikkumaan pää alaspäin, punaiset lettinauhat tuulessa hulmuten.

      Joku, avulias Aatu, minut siitä pelasti, kuten monesta muusta pahasta paikasta. Voisin kirjoitta kirjan aiheesta: "Pikkutytön huimat seikkailut."

      Näin jälkikäteen ajateltuna olin aika toimelias pikkuihminen, äitini mukaan kuitenkin hyvin kiltti ja tottelevainen. Hmmm...

    • Anonyymi

      Johtajien pitäisi olla esikuvia kansalaisille.
      Trumppia ihaillut mies sai 20 vuoden tuomion kun oli lähetellyt pommeja Obamalle ja Clintonille.

      Valtion päämiehen pitäisi olla kansaa yhdistävä, Trumppi on päinvastoin jakanut kansakuntaansa.

    • Anonyymi

      En. Sulkisin silmäni ja häipyisin kiireen vilkkaa.

      • Anonyymi

        Kompastuisit srähmältesi ilmät kiinni kiitäessäsi. Kuka sinua auttaisi ja toruisi?
        Mää vai?

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kompastuisit srähmältesi ilmät kiinni kiitäessäsi. Kuka sinua auttaisi ja toruisi?
        Mää vai?

        Beng

        Pääasia ettet tulisi antamaan tappo uhkauksia kuten olen saanut neuvomalla kakaroita. Sen jälkeen käännän pääni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääasia ettet tulisi antamaan tappo uhkauksia kuten olen saanut neuvomalla kakaroita. Sen jälkeen käännän pääni.

        Uhkailivatko lapset vai heidän vanhempansa?

        Eniten jonkin teinijengin ohittaessani mietin, pääsenkö hengissä ohi vai kaadetaanko kumoon ja ryöstetään. Laumassa kun tyhmyys tiivistyy. Kipua pelkään eniten.

        Beng


    • En komenna, eikä kysymys ole uskaltamisesta, vaan neuvon lapsia tekemään oikein tai olemaan tekemättä väärin.

    • Anonyymi

      Siinä voi saada ihan hulluja vanhempia peräänsä mutta Tarjahan on asia ihan erikseen.

      • Anonyymi

        "Tawja" se vasta vähä-ymmärryksinen on. Kaikkien aikojen tuhoisin pressa suomessa. Kommunismin aatteen läpitunkema sekopää.


    • Kommentoin lapsille muutenkin kuin komennusmielessä.
      Komentelu ei usein mene perille.

      Joakus saa hauskoja vastauksia, kerran kehaisin kun pienet pojat rakensivat majaa puuhun lähellä tietä, sain vastaukseksi vihaisen mulkaisun ja ja sanat" onpas tyhmää.

      Jos näkee lapsia vaaran paikassa, huomautan aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      143
      2999
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      48
      867
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      213
      822
    4. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      784
    5. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      36
      783
    6. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      780
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      60
      705
    8. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      235
      697
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      34
      646
    10. Jos nainen haluaa oikeasti tutustua

      Niin tämä tekee jotakin konkreettista sen eteen. Luotan siihen. Jos ei tee, mielenkiintoa ei vaan ole riittävästi.
      Ikävä
      43
      604
    Aihe