Kauppalehden juttu päästöhuijauksista

Audin ja emo Volkswagenin reaktiot pääjohtaja Rupert Stadlerin saamaan syytteeseen vahvistavat käsitystä, jonka mukaan Saksan autoteollisuus ei edes yritä ottaa opiksi virheistään.
Pääsääntöhän on, että kun huippuhiihtäjä kärähtää dopingista, ongelma ei ole kiellettyjen aineiden käyttö, vaan se, että kärähdettiin.
Norjalaiset sen tietävät. Myös he.
Hiihtäjien selitykset tulevat vääjäämättä mieleen, kun seuraa Saksan autoteollisuutta jo neljä vuotta ravistelleen dieselkriisin jälkihoitoa.
Tällä viikolla kerrottiin, että tutkintavankeudessa jo kuukausia istunut Audin pääjohtaja Rupert Stadler on saamassa syytteen petoksesta. Syyttäjäviranomaisten mukaan Stadler tiesi hyvissä ajoin päästöarvojen manipuloinnista, mutta ei tehnyt riittävän aikaisin tarvittavia korjausliikkeitä.
Sekä Audi että myös emoyhtiö Volkswagen olivat niukkasanaisia, kun tieto Stadlerin syytteistä tuli julki. Menneestä on kuulemma otettu opiksi ja sitä hyödynnetään nyt uutena mahdollisuutena. Sen pituinen se.
Moni Saksassa ja myös muualla kysyy, missä se näkyy, että on otettu opiksi? Miten tuota hehkutettua ”mahdollisuutta” on konkreettisesti hyödynnetty?

Ei juuri mitenkään, kuuluu vastaus.
Yhä enemmän näyttää siltä, että ongelma ei ollut itse teko eli päästöarvojen laiton peukaloiminen, vaan se, että suhmurointi paljastui.
Volkswagen-konserni pyrkii yhä edelleen hampaat irvessä rajaamaan vastuuseen joutuvien ykkösketjulaisten määrän mahdollisimman pieneksi. Standardivastaus ei ole muuttunut: rikollista energiaa purkivat esimiehille kertomatta muutamat insinöörit keskijohdossa. Siinä kaikki.
Näin siitäkin huolimatta, vaikka Stadlerin lisäksi myös VW:n entistä pääjohtajaa Martin Winterkornia syytetään vastaavasta petoksesta.
On tietysti sanomattakin selvää, että moni VW:n ylimmässä johdossa tiesi. Oli pakko tietää.
Konserni ei ole julkaissut minkäänlaista selvitystä siitä, miten ja miksi manipulointiin ylipäätään turvauduttiin. Jos julkaistaisiin, todennäköisesti moni nykyinenkin VW-johtaja joutuisi siivoamaan pöytänsä.
Kyseenalaisin hahmo tässä suhteessa on nykyinen hallituksen puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch. Hän toimi aikaisemmin VW:n rahoituksesta vastaavana johtokunnan jäsenenä.
Käytännössä juuri Pötsch ei halua julkisia selvityksiä, koska ne muuttuisivat nopeasti selvityksiksi Pötschin omista munauksista.
Vääristellyillä päästöarvoilla kuorrutettuja autoja ostaneille VW ei edelleenkään lupaa minkäänlaista hyvitystä. Myös tämä laiminlyönti nakertaa luottamusta ja uskottavuutta.
Nakertaa varsinkin, kun näiden ongelmakiesien omistajat eivät pian saa enää ajaa kaupunkien keskustoihin Saksassa tai muualla Euroopassa.
Luottamusta ja uskottavuutta vahvistaisi ehkä eniten se, että päästöarvojen kanssa tuhranneet autokonsernit myöntäisivät avoimesti, mistä oli kysymys. Miksi tuotantolinjoilta suollettiin dieselmalleja, joiden typpioksidipäästöjen tiedettiin ylittävän sallitut rajat ja olevan siksi erityisen haitallisia ihmisten terveydelle?
Vastauskin on jo valmiina.
Autokohtainen voittomarginaali meni kaiken, myös säädösten edelle. Siksi niitä rikottiin täysin tietoisesti.
Jos tämä tunnustus tehtäisiin, puheita opiksi ottamisesta olisi helpompi uskoa. Nyt tuntuu enemmän siltä, että samanlaiseen kyseenalaiseen ”dopingiin” turvaudutaan, jos tarve - siis tuloksen parantaminen - sitä vaatii.

1

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aikas paha kommentti Saksan kirjeenvaihtajalta. Osoittaa että asia on sielläkin pahasti tapetilla ja konsernipomot ovat sotkeutuneet omaan näppäryyteensä valheidensa verkossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3411
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      2176
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1915
    4. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1871
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1808
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1582
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      29
      1440
    8. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1397
    9. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1394
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1324
    Aihe