Kauppalehden juttu päästöhuijauksista

Audin ja emo Volkswagenin reaktiot pääjohtaja Rupert Stadlerin saamaan syytteeseen vahvistavat käsitystä, jonka mukaan Saksan autoteollisuus ei edes yritä ottaa opiksi virheistään.
Pääsääntöhän on, että kun huippuhiihtäjä kärähtää dopingista, ongelma ei ole kiellettyjen aineiden käyttö, vaan se, että kärähdettiin.
Norjalaiset sen tietävät. Myös he.
Hiihtäjien selitykset tulevat vääjäämättä mieleen, kun seuraa Saksan autoteollisuutta jo neljä vuotta ravistelleen dieselkriisin jälkihoitoa.
Tällä viikolla kerrottiin, että tutkintavankeudessa jo kuukausia istunut Audin pääjohtaja Rupert Stadler on saamassa syytteen petoksesta. Syyttäjäviranomaisten mukaan Stadler tiesi hyvissä ajoin päästöarvojen manipuloinnista, mutta ei tehnyt riittävän aikaisin tarvittavia korjausliikkeitä.
Sekä Audi että myös emoyhtiö Volkswagen olivat niukkasanaisia, kun tieto Stadlerin syytteistä tuli julki. Menneestä on kuulemma otettu opiksi ja sitä hyödynnetään nyt uutena mahdollisuutena. Sen pituinen se.
Moni Saksassa ja myös muualla kysyy, missä se näkyy, että on otettu opiksi? Miten tuota hehkutettua ”mahdollisuutta” on konkreettisesti hyödynnetty?

Ei juuri mitenkään, kuuluu vastaus.
Yhä enemmän näyttää siltä, että ongelma ei ollut itse teko eli päästöarvojen laiton peukaloiminen, vaan se, että suhmurointi paljastui.
Volkswagen-konserni pyrkii yhä edelleen hampaat irvessä rajaamaan vastuuseen joutuvien ykkösketjulaisten määrän mahdollisimman pieneksi. Standardivastaus ei ole muuttunut: rikollista energiaa purkivat esimiehille kertomatta muutamat insinöörit keskijohdossa. Siinä kaikki.
Näin siitäkin huolimatta, vaikka Stadlerin lisäksi myös VW:n entistä pääjohtajaa Martin Winterkornia syytetään vastaavasta petoksesta.
On tietysti sanomattakin selvää, että moni VW:n ylimmässä johdossa tiesi. Oli pakko tietää.
Konserni ei ole julkaissut minkäänlaista selvitystä siitä, miten ja miksi manipulointiin ylipäätään turvauduttiin. Jos julkaistaisiin, todennäköisesti moni nykyinenkin VW-johtaja joutuisi siivoamaan pöytänsä.
Kyseenalaisin hahmo tässä suhteessa on nykyinen hallituksen puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch. Hän toimi aikaisemmin VW:n rahoituksesta vastaavana johtokunnan jäsenenä.
Käytännössä juuri Pötsch ei halua julkisia selvityksiä, koska ne muuttuisivat nopeasti selvityksiksi Pötschin omista munauksista.
Vääristellyillä päästöarvoilla kuorrutettuja autoja ostaneille VW ei edelleenkään lupaa minkäänlaista hyvitystä. Myös tämä laiminlyönti nakertaa luottamusta ja uskottavuutta.
Nakertaa varsinkin, kun näiden ongelmakiesien omistajat eivät pian saa enää ajaa kaupunkien keskustoihin Saksassa tai muualla Euroopassa.
Luottamusta ja uskottavuutta vahvistaisi ehkä eniten se, että päästöarvojen kanssa tuhranneet autokonsernit myöntäisivät avoimesti, mistä oli kysymys. Miksi tuotantolinjoilta suollettiin dieselmalleja, joiden typpioksidipäästöjen tiedettiin ylittävän sallitut rajat ja olevan siksi erityisen haitallisia ihmisten terveydelle?
Vastauskin on jo valmiina.
Autokohtainen voittomarginaali meni kaiken, myös säädösten edelle. Siksi niitä rikottiin täysin tietoisesti.
Jos tämä tunnustus tehtäisiin, puheita opiksi ottamisesta olisi helpompi uskoa. Nyt tuntuu enemmän siltä, että samanlaiseen kyseenalaiseen ”dopingiin” turvaudutaan, jos tarve - siis tuloksen parantaminen - sitä vaatii.

1

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aikas paha kommentti Saksan kirjeenvaihtajalta. Osoittaa että asia on sielläkin pahasti tapetilla ja konsernipomot ovat sotkeutuneet omaan näppäryyteensä valheidensa verkossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      394
      2036
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1859
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      242
      1367
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      78
      1004
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      928
    7. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      35
      777
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      759
    9. Hyvää yötä mies

      Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      714
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      63
      713
    Aihe