Tilanteeni on hieman mutkikas. Minulla on dissosiaatiohäiriö ja ajoittain jakautunut persoonallisuus. Tällöin olen yhtäaikaa kahdessa persoonassa. Toinen on äärimmäinen narsisti ja toinen tämän uhri. En ole juurikaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa ja en osaa sanoa, näkevätkö he sairauttani päällepäin. Lääkärini on sitä mieltä, että sitä on vaikea havaita ulospäin. Minulla on lisäksi paranoidinen skitsofrenia. Se todellisuus, jossa elän, on niin vaikeaselkoinen, että en osaa enkä pysty kirjoittamaan, miten asiat koen. Sen vain pystyn sanomaan, että narsistinen persoonallisuus aiheuttaa valtavaa tuskaa uhripersoonalle. Tilanne on sikäli vaikea, että en pääse eroon narsistista. Koska se olen minä itse. Lääkkeet auttavat vain skitsofreniaan ja estää psykoosin. Dissosiaatiohäiriöön ja persoonallisuuden jakautumiseen ei ole löytynyt apua. Onkohan tämmöisiä kokemuksia muilla ja jos on, niin miten olette selviytyneet?
Narsismi ja dissosiatiivisesti jakautunut persoonallisuus
27
361
Vastaukset
- Anonyymi
Tuskin on monellakaan samoja ongelmia. Tuota tuskin on tarpeellista somepalstalla alkaa ruotimaan. Olethan jo lääkärin hoivissa, niin paras uskoa häntä.
"Onkohan tämmöisiä kokemuksia muilla ja jos on, niin miten olette selviytyneet?"
Luin hiljattain lehdestä tämmösen ihmisen tarinan, joka esiintyi ihan omalla nimellään ja kuvallaan, mutta en ny muista enää mikä lehti oli kyseessä.
Mutta googlettelin tuos sanalla "dissosiatiivinen identiteettihäiriö (DID)",
Niin näytti löytyvän tiedon lisäksi montakin ko. häiriöön liittyvää tarinaa/blogia ja olipa äkkiseltää tarjolla videokin, jossa Arman Alizad tapaa Anne nimisen henkilön, jolla on 40 sivupersoonaa.
Jonkun verran aiheesta muistan keskustelua tälläkin palstalla käydyn, mutta tiedon ja ymmärryksen puutteesta se on jäänyt hyvin vajavaiseksi ja keskustelujen sisältö on vaihtunut joksikin muuksi.
- Anonyymi
Narsismiin_
Narsismiinhan kuuluu tavallaan kaksi, mutta niin että toinen on projisoitu kuva itsestä, valeminä. Toinen, todellinen itse on alisteinen sille valeminälle ja tämän valeminän orja. Orja-minä on valjastettu palvelemaan sitä valeminää.
Nuo kaksi ovat samanaikaisesti läsnä.- Anonyymi
Kaikilla ihmisillä, terveilläkin on tavallaan kaksi puolta. Ulospäin annetaan hieman parempi kuva todellisuudesta. Esim. laitetaanhan vessanovikin kiinni kun siellä käydään. Toisilla tietysti on enemmän integriteettiä ja ovat ulospäin enemmän oma itsensä. Silti kaikilla on esim. työpersoona, työrooli ja harrastepersoona (joku tuntee henkilön vain harrastuksesta). Lisäksi persoona muuttuu ajan myötä ja oikeastaa joka tilanteessä "minäkuva" on erilainen. On tervettä muuttua ja kehittyä (kunhan ei vahingoita muita, kuten pahantahtoinen narsisti tekee häikäilemättä). Ihminen on aina "tulossa joksikin". Toki poikkeuksia on, että on löytänyt sisäisen rauhan, eikä ole enää maallisia toiveita.
- Anonyymi
Toki olen hoidon piirissä. Kysyin vain omasta mielenkiinnostani, jos jollakin olisi samoja kokemuksia ja haluaisi jakaa ajatuksia kanssani. On hankala löytää vertaistukea kun ei tunne ihmisiä ja heidän taustojaan. Ajattelin, että tämmöinen keskustelupalsta tavoittaisi ihmisiä ja luulin tietysti myös, että tämä palsta on nimeenomaan tarkoitettu keskustelulle. Ehkä tämä aihe on vieras monelle, kuten sinullekin on, ja siitä keskusteleminen tuntuu vaikealta. Ymmärrän sen.
- Anonyymi
Voit_tietenkin
Voit tietenkin odottaa jos jollain vastaavia kokemuksia. Mutta ehkä sen verran harvinaista, että ei kerralla joku nyt löydä sinun avaustasi täältä palstalta ehkä.
Tottakai tänne saa kirjoittaa ja tämä palsta on tarkoitettu keskustelulle.
Täällä nyt vähemmän ihan narsistejakaan ainakaan keskustelemassa. Mutta aina voi tehdä aloituksen tai ottaa osaa meidän muiden keskusteluun, jos niistä jokin kiinnostaa. " Ajattelin, että tämmöinen keskustelupalsta tavoittaisi ihmisiä ja luulin tietysti myös, että tämä palsta on nimeenomaan tarkoitettu keskustelulle. Ehkä tämä aihe on vieras monelle, kuten sinullekin on, ja siitä keskusteleminen tuntuu vaikealta. "
Kyllä aihe on vaikea maallikoille jos sitä tietoa ja kokemusta ei ole, kuten totesin aikoinaan keskustelua aiheesta on viritetty, mutta ne eivät ole saaneet tuulta alleen.
Ennemmin ajattelisin, että saisit vertaistukea heiltä, jotka kamppailevat saman ongelman parissa, millä nyt viittaan noihin blogeihin ja mikä estää sinua ottamasta heihin jotka ovat julkisesti antaneet kasvonsa ko. häiriölle
Voisit myös perustaa oman osion tätä aihetta varten. Koska jos vähänkin tätä palstaa luet niin kovinkaan asiallista keskusteluja täällä ei käydä.
Toki mielessä käy sekin, että oletko sinä jo aiemmin esiintynyt tällä palstalla, milloin uhrina milloin naristisena ja haluat nyt tuoda tämän asian esiin- Anonyymi
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
" Ajattelin, että tämmöinen keskustelupalsta tavoittaisi ihmisiä ja luulin tietysti myös, että tämä palsta on nimeenomaan tarkoitettu keskustelulle. Ehkä tämä aihe on vieras monelle, kuten sinullekin on, ja siitä keskusteleminen tuntuu vaikealta. "
Kyllä aihe on vaikea maallikoille jos sitä tietoa ja kokemusta ei ole, kuten totesin aikoinaan keskustelua aiheesta on viritetty, mutta ne eivät ole saaneet tuulta alleen.
Ennemmin ajattelisin, että saisit vertaistukea heiltä, jotka kamppailevat saman ongelman parissa, millä nyt viittaan noihin blogeihin ja mikä estää sinua ottamasta heihin jotka ovat julkisesti antaneet kasvonsa ko. häiriölle
Voisit myös perustaa oman osion tätä aihetta varten. Koska jos vähänkin tätä palstaa luet niin kovinkaan asiallista keskusteluja täällä ei käydä.
Toki mielessä käy sekin, että oletko sinä jo aiemmin esiintynyt tällä palstalla, milloin uhrina milloin naristisena ja haluat nyt tuoda tämän asian esiinSinulle_
Sinulle on pääasia tulla valistamaan kuin hoonolla suomenkielellä että
tämä hoono palsta. ei kannata kirjoittaa tänne kun tämä hoono palsta.
Jokin sinussa on mennyt rikki. Liekö sitten tämän palstan vika vai oliko jo ennen.
Toistat tuota samaa kuin rikki mennyt levy. Niin olet hyvä esimerkki siittä, ettei täällä asiallisia keskusteluja tahdo syntyä.
Kunhan totein , että aloittajan aihe on vaikea, tuskin monellakaan täällä on oikeaa tietoa ja ymmärrystä ko. aiheesta, että jos tarkoitus keskustella niin joutuisi sitten linkittämään jonkun toisen tietoa ko. aiheesta. Mikä sekin on yhtäkuin punainen vaate joillekkin.
Mitä tulee punapalloon, niin sen taustalla vaikutta ihminen kirjoittaa vain punapallona, eikä ole vastuussa muiden kirjoituksista- Anonyymi
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Niin olet hyvä esimerkki siittä, ettei täällä asiallisia keskusteluja tahdo syntyä.
Kunhan totein , että aloittajan aihe on vaikea, tuskin monellakaan täällä on oikeaa tietoa ja ymmärrystä ko. aiheesta, että jos tarkoitus keskustella niin joutuisi sitten linkittämään jonkun toisen tietoa ko. aiheesta. Mikä sekin on yhtäkuin punainen vaate joillekkin.
Mitä tulee punapalloon, niin sen taustalla vaikutta ihminen kirjoittaa vain punapallona, eikä ole vastuussa muiden kirjoituksistaKyllä_käyt
"Koska jos vähänkin tätä palstaa luet niin kovinkaan asiallista keskusteluja täällä ei käydä."
Kyllä käyt täällä rutisemassa tuohon tyyliin haukkuen yleisesti kaikkia jotka tänne kirjoittavat ikäänkuin "päin naamaa"...
Täällä saa kijoittaa oman ymmärryksensä puitteissa vähilläkin tiedoilla mitä kukin tahtoo. Se on sinulle vaikea ymmärtää.
En usko että sitä nyt alat ymmärtää kun et ole sitä koskaan ymmärtänyt. Olet myös ihan julkisesti palstalla toivonut että koko suomi24 lopetettasiin. Olet kantasi tehnyt selväksi, niin tuskin edes haluat keskustelua.
Sinun on tuotava vain oma paheksumisesi jatkuvasti esiin.
"Niin olet hyvä esimerkki siittä, ettei täällä asiallisia keskusteluja tahdo syntyä."
Tuossa väärä persoona. Liekö kirjoitusvirhe. Pitäisi siis lukea:
"Niin OLEN hyvä esimerkki siitä, ettei..."
En ole väittänytkään että punapallo olisi vastuussa siitä sivupersoonastaan joka täällä valittaa joka ketjussa tänänkin aamupäivänä.
- Anonyymi
Hei,
en ole ennen kirjoittanut keskustelupalstoille, minun olisi tainnut ennen kirjoittamista miettiä, että onkohan toivettakaan löytää vastaavia kokemuksia. En silti jaksa uskoa, että olisin aivan ainoa sentään tämmöisen asian kanssa. No, ei se haittaa vaikkei tästä keskustelua syntyisikään, aiheita on niin paljon täällä muitakin, joista ihmiset haluavat jutella. Nyt kirjoittaessani olen suht hyvässä kunnossa. Silloin kun olen tilassa, jossa persoonallisuus on jakautunut, en pysty kirjoittamaan tai ilmaisemaan itseäni. Unohdin alussa mainita että on dissosiaatiohäiriööni yritetty traumaterapiaa. Valitettavasti se ei auttanut. Ainut hyvä puoli tässä asiassani on se, että narsismi kohdistuu pelkästään itseeni, kukaan ulkopuolinen ei joudu kärsimään." En silti jaksa uskoa, että olisin aivan ainoa sentään tämmöisen asian kanssa."
Niin kuten jo aiemmissa kommenteissani toin esiin, niin kaltaisiasia on muitakin, myös ihmisiä jotka esiintyvät omilla kasvoillaan. että löydät googlettelemalla niin halutessasi varmasti ko. aiheesta enemmän tietäviä ihmisiä.- Anonyymi
💡Ainakin_minä
Ainakin minä ymmärsinkin noin että kohdistuu itseesi kun kirjoitit siitä.
Hyvä että olet nyt paremmassa kunnossa.
Valitettavaa että sinulle tuollainen ongelma. Mitä olen kuullut tuollaisista sivupersoonista niin ei se vallan harvinaista taida olla että joku niistä on ilkeä ja kiusaa toista. Mutta tosiaan kukaan toinen ei ole tullut kertomaan ainakaan niin että minä olisin lukenut tältä palstalta.
Eikä täällä mitään velvollisuutta etukäteen mitään todennäköisyyksiä ole laskea. Ihan tänne voi kirjoittaa.
Toivottavasti saat kirjitusrauhan sitä myöden jos haluat enemmän kirjoittaa.
Jos ja kun mielenterveytesi ei kuitenkaan ole kovin vahva aina ainkaan, niin täällä palstalla tosiaan trolleja ja henkilöitä jotka pyrkivät turhaan vain kinaamaan eivätkä edes vaivaudu kunnolla lukemaan toisen asiaa.
Sitä myöden voisi olla hyvä perustaa vaikka oma blogi tms.
Kyllä tänne kirjoittaa saa mutta kannattaa ottaa huomioon palstan suuri avoimuus ja sitä myöden se että täällä monenmoista, niitäkin jotka eivät ole kovin yställisiä kirjoittajina.
Toivotan mukavaa päivää sinulle.
- Anonyymi
Mulla kun hermostovaurio tuhosi aistit, niin ei pystynyt kunnolla kokemaan kehon olemassaoloa,
sit alkoi tulla jakautunut olo niissä luureissa kun heidän mielestään mua ei ollutkaan oikeasti olemassa.
"poiuytfdfghj"- Anonyymi
Ilmiannettu.
POIS POIS POIS - Anonyymi
ilmannettu.
- Anonyymi
Jaaha poiuhan tietysti omaksui aloittajan kanssa samat ominaisuudet jakautuneesta persoonasta.
- Anonyymi
No mulla tuntui monta vuotta että kotona oleva hermostovammautunut kehoni on kuin eri henkilö joka mielen tasolla seikkailee siellä luureissa,
Erittäin vahvasti olo kuin mieleni erotettu kehostani ja imaistu sinne heodän luurimaailman seikkailuihin joilla oikeastaan ei ole mitään tekemistä sen minun kanssani jolle kehoni kuuluu.
"poiuytrdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mulla tuntui monta vuotta että kotona oleva hermostovammautunut kehoni on kuin eri henkilö joka mielen tasolla seikkailee siellä luureissa,
Erittäin vahvasti olo kuin mieleni erotettu kehostani ja imaistu sinne heodän luurimaailman seikkailuihin joilla oikeastaan ei ole mitään tekemistä sen minun kanssani jolle kehoni kuuluu.
"poiuytrdfghj"Juu sinähän seikkailet siellä "toisessa todellisuudessasi" milloin sua huvittaa.
- Anonyymi
niin ne luurot todellakin oli toinen todellisuus. Hurjaa shamaanimatkailua se luurosoittelu. Jos kuvittelenkaan sinne soittamisya tulee olo: "Apua mieleni imaistaan jälleen 'alisiin' ".
"poiuyjhgfdcvbn" - Anonyymi
Siis kun shaamaanikurssilla nuoreba opin sen kun matkustetaan alisiin ja ylisiin, niin aina tuntu kun soitan luurin että se on matka alisiin ja aina kun menin taiteeni toiseele planeetalle se tuntui matkalle ylisiin. Mutta tällä hetkellä haluan olla ihan tässä vain konkretiassa ilman shamaanimatkailua
"poiuytrdfgh" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu sinähän seikkailet siellä "toisessa todellisuudessasi" milloin sua huvittaa.
Tiesotkö sitä että nykyään on tieteellisiä teorioita rinnakaistodellisuuksien olemassaolosta josta voivat voikuttaa toisiinsa jotenkin kvanttitasolla. En ole vielä ehtinyt perehtyä aiheeseen . Että rinnakkaistodellisuudet ei ole mikään vitsi, vaan niitä pidetään tieteellisesti mahdollisina
"poiuytfrdfghn" - Anonyymi
Että jos jjoku haluaa terapeutikseni joutuu keskustelemaan kanssani aiheesta ja vaadn kunnollista uusimpaan tieteeseen perustuvaa tasokasta keskustelua.
"poiuytredfghj" - Anonyymi
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
Tuolta on aiheesta "Multiverse" jotakin alkuun
"poiuytrdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että jos jjoku haluaa terapeutikseni joutuu keskustelemaan kanssani aiheesta ja vaadn kunnollista uusimpaan tieteeseen perustuvaa tasokasta keskustelua.
"poiuytredfghj"Etköhän sinä selviä ongelmistasi ilman terapeuttikin, kunhan luet sitä Koraania.
41neuroligistavaivaa
- Anonyymi
Tämä oli mielenkiintoinen aihe. Itse en kärsi semmoisesta mutta olen läheltä seurannut ihmistä, joka on muuttunut ihan eri ihmiseksi. Jopa katse on muuttunut. Ja ääni.
Tuo ihminen ei suostunut tutkimuksiin tai hoitoon, mutta oli todennäköisesti jakautunut tällä tavoin. - Anonyymi
olen tutkinut asiaa ja itse käynyt läpi samoja ongelmia.
se saattaa olla että maailmamme on jakautunut eri ulottuvuuksiin jonku bugin takia jota nimitän vaikkapa emä-synniksi.
jotkut ihmiset uskovat emä-synnin valheeseen ja siksi toinen peili maailma jatkaa olemassa oloaan, toiset taas elävät totuudessa ja siksi ei enää roiku peili maailmassa.
ehkä osa persoonastasi tajuaa olevansa peili maailmassa ja siksi kärsit jakautuneesta mielipiteistäsi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510632
- 817183
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445274- 624800
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella734504Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334043- 472938
- 362805
- 402360
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per362054