Tervehdys kaikille tasapuolisesti !
Olisi muutamia kysymyksiä Beauceron rodusta.
Itselläni on muutaman kymmenen vuoden ajalta kokemuksia Rottweilerista ja muutamasta Dobermannista. Syy miksi olen pikkuhiljaa vaihtamassa rotua on Dobermannien lukuisat sairaudet. Rottweilerin dominanssi muita koiria kohtaan,,,kuuromykkäkoulu ajoittain. Juu, kaikki koirat on täydellisen peruskoulutettuja olleet.
Siinä ne huonoimmat puolet, hyviä onkin sitten kirjan verran.
Joten aloitan näin, olen jo joitakin vuosia ollut kiinnostunut Beauceron rodusta mutta jotenkin yleinen käsitys josta minullekin on jäänyt käsitys että nämä ovat aika kovia koiria. Kovia vahtimaan jopa aggressiivisia.
Pääsin viimevuoden lopulla tutustumaan sattumalta parin tunnin ajan Beauceron urokseen. Koira oli mielestäni erittäin tasapainoinen ja hyvin rauhallinen mutta vahti tarkkaan emäntäänsä. Oli jatkuvasti hänen ja minun välissä ja seurasi emäntää kuin hai laivaa.
Tämä jäi minua hieman häiritsemään, onko koiralla todella näin kovat suojeluvietit luonnostaan vai meneekö tämä yksilöiden välisiin vaihtelurajoihin.
Jos vertaan jo edes menneisiin Dobermanneihin ei yksikään käyttäytynyt näin vahvasti, joskin tyypillisesti olivat lähellä mutta ei nyt iholla sentään.
Muuten tutustuminen kyseiseen Beauceroniin jätti hyvän kuvan.
Jos löytyy lukijoista sellaisia omistajia joilla on tai on ollut Rottweiler-Dobermann-- > ja esim. nyt Beauceron, olisin kiinnostunut miten nämä eroavat toisistaan käyttäytymiseltään ja muilta ominaisuuksiltaan. Ja vaikka ei olisi saksalaisia ollutkaan mutta omistaa Beauceronin niin kertokaa ihmeessä kaikki mahdollinen hyvät ja huonot puolet jos näitä jälkimmäisiä nyt yleensä onkaan.
Yksi tärkeä vielä, koiran terveys. Onko mitään tyypillisiä rodunomaisia sairauksia, miten luusto,,,yleisterveys etc.
Selailin tämän palstan historiaa ja tulikin luettua tuolta loppupuolelta jo aihe tästä rodusta mutta haluan tietää vielä paljon lisää, kiitos.
Beauceron
6
2121
Vastaukset
- Jenna
Beauceron ei ole kova koira. Sille ei tarvitse "kovistella". Itse suunnittelin kyseistä rotua mutta unohdin sen samantien koska halusin "kovan" koiran. Ja kovalla tarkoitan sen dominanssia ja koulutettavuutta. Beaucet ovat ohjaajaherkkiä ja nämä ovat haastavuudeltaan kuin briardit mutta rauhallisempia. Briard ja Beauce on ennen ollut yksi ja sama rotu. mutta eroteltiin turkin pituuden vuoksi. Beauce on todella hyvä palveluskoira mutta rodussa esiintyy myös arkuutta joten kannattaa tarkkaan katsoa mistä koiransa ostaa. Käsitykseni vartionnista on yksilöllistä. Mutta haastavuudeltaan se ei paini missään sarjassa lähelläkään doppereita tai rotikoita. Vaan se on yksinkertaisesti paimenkoiraluokkaa. Sairauksiin en ole perehtynyt, mutta ainakin rinnakaisrodulla briardilla on vakavia lonkkavikoja. Ja beuce on helppo kouluttaa, se oppii vähillä toistoilla ja niinkuin aiemmin mainitsin niille ei tarvi "kovistella" vaan varsinkin nartut ovat herkkiä. Kysy lisää jos tulee jotain mieleen.
- Corleone
Hassua. Itselläni on beussiuros, ja näkemykseni rodusta on muutenkin aika lailla erilainen. Oma koirani on kova. Se kyllä oppii helposti, on fiksu, mutta pehmeäksi sitä ei voi sanoa. Jos koiraa pitää "kovistella" koulutettaessa siinä menee jotakin pieleen. Vääränlaiset käsitykset ajavat beussejakin "ongelmakoiriksi". "yksinkeraisesti paimenkoira" on hyvä alku ongelmille. Se on rotu, joka tarvitsee selkeät rajat ja varman omistajan. Jos pohjatyötä ei tee kunnolla, käsissä on jonnakin päivänä koira, joka tulee silmille. Beusseja on vähemmän kuin dobbereita tai rotikoita Suomessa, yleistä tietoa ei ihmisillä ole yhtä paljon. Kuten edellämainituista, myös tästä rodusta tuntuu kyllä olevan mielipide jokaisella. Jos beussia harkitsee, kannattaa tarkkaan katsoa mistä yhdistelmäsät koiran ottaa. Niin kuin joka rodussa, tässäkin löytyy yksilöitä laidasta laitaan.
- J.M.A
Kiitos Jenna vastauksestasi.
Onko kenelläkään tiedossa jotain foorumia missä olisi aktiivisempaa keskustelua kyseisestä rodusta.
Koska haluaisin ihan totta saada lisää tietoa ja nimenomaan rodun omistajilta, siis kokemuksia.
Olen toki tutkinut niin Suomalaisia kuin ulkomaalaisia nettisivuja mutta lähinnä kaikki ohjautuvat jonkin kasvattajan sivustoille.
Niin ja kuten tuosta suojeluvietistä kerroitkin ja itse hämmästelin sen parin tunnin tuttavuuden kokemuksella, eroja siis on.
Tarkoitin sitä, mikäli tuo suojeluvaisto olisi liian pinnassa ei kyseinen rotu olisi minulle tarkoitettu. En halua kotiini mitään poliisia.
Mutta yhtenä osana koiralla tulee olla suojeluvietti, sitä en kuitenkaan vahvista koulutuksella. Suojeluvietti sen sijaan otetaan hallintaan perusteellisella koulutuksella.
Itselläni on aina ollut sellainen menetelmä, koiran ensimmäisen vuoden aikana annettu sellainen kasvatus että meillä käy useita kymmeniä ihmisiä, useita eri hajuja ja koirista on tullut ehkä liiankin sosiaalisia ihmisiä kohtaan.
Tämä on oma tapani toimia ja nykyinen koirani on myös tätä, häntää heiluttava vieraille vaikka rinnassa onkin punaruskeat merkit.
Olisin vielä kiitollisempi jos joku infoisi lisää rodusta tai kertoisi aktiivisemman foorumin, mielellään Suomalaisen.- Jenna
että ottaisit yhteyttä kasvattajaan. Punasukan kennelissä pitäisi olla tasokkaita koiria. Sekä hyvää tietoa saa varmasti monilta eri kasvattajilta. Kannattaa olla yhteyksissä useampiin, koska kokemuksesta tiedän että yhden kasvattajan näkökulma rodusta voi olla aivan eri kuin toisen.
- ..foorumia
mm. seuraavasta osoitteesta löytyy aktiivisempaa ja asiantuntevampaa keskustelua:
http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum3/HTML/006719.html
Vanhempiakin olisi ollut paljon, mut valitettavasti ovat jo bittitaivaassa..
J.T - J.M.A
..foorumia kirjoitti:
mm. seuraavasta osoitteesta löytyy aktiivisempaa ja asiantuntevampaa keskustelua:
http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum3/HTML/006719.html
Vanhempiakin olisi ollut paljon, mut valitettavasti ovat jo bittitaivaassa..
J.TKiitos foorumin linkistä, paikka tuttu mutta en millään löytänyt ominavuin tästä rodusta mitään. Kiitos !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628