Kertoisiko joku, kummalle kuuluu Kelan myöntämä korotettu hoitotuki. Kuuluuko se hoidettavan käyttöön vai saako omaishoitaja nostaa sen hoidettavan tililtä ja käyttää hoidettavan hyödyksi?
Meillä on kiistaa tästä. Omaishoidon tukeni on komisen sataa eikä sillä elä eikä elätä hoidettavaa. Hoidettava ei anna eläkettään edes omien tarpeittensa kustantamiseen vaan hänellä on käsitys, että omaishoidontuki on tarkoitettu hänen hyvinvointiinsa.
Valtakirjaa hän ei anna pankki/apteekki ym. henkilökohtaisiin asioihinsa. Hän ei ymmärrä omaa tilannettaan vaan pitää täysin kiinni tässäkin asiassa itsemääräämisoikeudestaan.
Tilanne on aika hankala ja jokapäiväinen riita, millä ruoka ja lääkkeet ostetaan kaupasta.
Minusta hän saa eläkkeen sitä varten, että elää sillä ja kustantaa oman elämisensä eläkkeellään.
Mutta miten tosiaankin on kelan maksaman hoitotuen laita. Kummalle kuuluu, vaikka se maksetaan hoidettavan tilille?
Omaishoitaja ja Kelan hoitotuki.
8
1117
Vastaukset
- Anonyymi
Mielestäni hoitotuki on tarkoitettu hoidettavan elinkustannuksiin.
- Anonyymi
Kyllä hoitotuki on tarkoitettu hoidettavan kuluihin.
Mulla oli aikanaan sama tilanne, jatkuva vääntö asiasta.
Ja pienestä omaishoidontuesta samoin. Minä ymmärsin asian niin, että om.hoid.tuki oli minun vähäistä palkkaani. Hyvä ettei vaatinut niitä muutamia satasia itselleen. Kun eivät ymmärtänyt, jatkuvaa kiistaa oli.
Ei kai om.hoitajaa voi pakottaa elättämäänkin vielä hoidettava. Kun hoitaa ilmaiseksi ja on "vankina" omassa kodissaan.
Voimia, voimia💕💕 - Anonyymi
Hoito vastuu siirtyy, tällä asenteella hoidin vanhenpani.
Noista byrokraattista asioista en tiedä. Toivottavasti pääset selvyyteen.
Samoin voimia,voimia. - Anonyymi
Hoitotuki kuuluu tietenkin sille, jolle se on myönnetty. Se on tarkoitettu saajan hoidon kustannuksiin. Minun mielestäni saajan pitäisi sillä maksaa hoidostaan esim. omaishoitajalle, jolle kuuluu myös omaishoidon tuki.
Hoidettava saa yleensä myös eläkettä. Sillä hänen kuuluu maksaa elämisensä, siis asuminen, ruoka, vaatteet, puhtaus, terveydenhoito jne. Hoitotuella maksetaan sairauden hoidosta johtuvia kuluja, se on tuen tarkoitus.
Kun on kyse puolisoista, puolisoilla on myös elatusvelvollisuus toinen toisensa suhteen. Silloin on hankala mennä sanomaan ulkopuolelta, mitä kumpikin maksaa. Hoidettava, jolla on tuloja, ei voi kohtuudella vaatia toiselta, siis hoitajalta, että tämä maksaa hänen elämänsä ja tarpeensa. Pikemminkin näkisin, että hoidettavan kuuluu maksaa hoitajalle kaikki tämän tarpeet, ja omat kulunsa tietysti.
Mutta kunnon perheessä kaikki on käytännössä yhteistä, ei ole minun rahoja ja sinun rahoja, jos yhdessä eletään yhteistä elämää.- Anonyymi
Ei voida luokitella perheitä huonoihin tai kunnon perheisiin.
Esimerkiksi muistisairaus on sairaus joka muuttaa ihmisen persoonaa.
Tiedän monta vanhempaakin pariskuntaa joilla on molemmilla puolisoilla omat rahat sekä omaa omaisuutta. Se on nykyään avioliitossa mahdollista. Eikä nämäkään perheet ole huonoja perheitä.
Ennen avioliitossa nainen hoiti kodin ja mies toi ruuan pöytään ja rahat elämiseen.
Minusta Kelan hoitotyesta pitäisi maksaa hoidettavan kustannuksia, samoin hänen eläkkeensä on tarkoitettu elämiseen, eikä kartuttamaan pankkitiliä joka aikanaan jaetaan perillisille.
Omaishoidontuki on tarkoitettu hoitajan palkaksi, ei hoidettavan menoihin.
Pystyisikö sosiaalipuolen ihmiset auttamaan asiassa, että omaishoitaja saisi edes hoidettavan osuuden kuluista hoidettavan eläkkeestä. - Anonyymi
Meillä hoidettava antaa kuluihin rahaa mitä minulta menee hoitaessani hoidettavan asioita.
Matkat on pitkiä syrjäseudulta keskuksiin missä kaikki palvelut on.
Maksaa kaikki muutkin kulunsa ja antaa vähän ylimääräistäkin minulle palkaksi.
Rahasta ei ole vääntämistä mikä kuluu kenenkin kustantaa.
Omaishoidon tukeen tarvittaisiin pikaisesti reipas korotus, ei tämä voi näin enää jatkua. Mutta kuka tai mikä taho asian nostaisi esiin?
- Anonyymi
Meillä hoidettava maksoi kaiken, niin omat kulunsa kuin myös hoitajan kulut. Olimme aviopuolisot, eikä minulla ollut mitään omia tuloja mistään, sillä olin joutunut lopettamaan ansiotyön puolison hoidon takia. Rahasta ei onneksi tarvinnut kiistellä missään kohdassa.
En saanut omaishoidon tukea eikä hoidettava puolisoni saanut hoitotukea. Hoidettavan eläkkeellä elimme molemmat, hoidettavan kuoltua sain leskeneläkkeen ja myöhemmin sitten lisäksi oman ansioeläkkeen vanhuuttani.
Omaishoitajuuden aika oli vaikeaa, erittäin vaikeaa, melkein mahdottoman vaikeaa, vaikka rahasta ei tarvinnutkaan riidellä. - Anonyymi
Hoitotuki on tarkoitettu korvaamaan sairaudesta johtuvia isoja kuluja. Eihän sitä edes saa, ellei ole sellaista sairautta, josta on paljon kuluja. Omaisuus ja tulot ei vaikuta hoitotuen saamiseen, vain sairauden hoito. Lääkärintodistus tarvitaan.
Omaishoidon tuki on palkkaa omaishoitajalle. Kaikki omaishoitajat eivät ole hoidettavan puolisoita, lapsia tai vanhempia. Kannattaa katsoa eteensä, ettei ole sitten puilla paljailla, kun omaishoidon tuki loppuu. Sellaisia naisia on, jotka ovat hyvän hyvyyttään hoitaneet miestä, käyttäneet kaikki varansa ja tulonsa miehen hyväksi ja jääneet täysin tyhjän päälle, kun hoito on loppunut. Ei oltu vihitty pari ja niin miehen lapset ovat yksin perineet isänsä omaisuuden ja rahat, hoitaja on saanut lähteä matkoihinsa ja on jäänyt nuolemaan näppejään. Julma tilanne. Varokaa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992