Finnpausen-hanke ruotsinsuomalaisille

Anonyymi

#FINPAUSEN -hankkeen kautta voi kokeilla asumista & työntekoa Suomessa

Suomen matkailussa on eletty viime vuosina vilkasta kasvun aikaa. Työ- ja elinkeinoministeriön uusi vastaisku Suomea vaivaavaan työvoimapulaan on ruotsinsuomalaisten houkutteleminen Suomeen kausitöihin.

Työntekijöitä Ruotsista kosiskelevan Finnpausen-hankkeen projektipäällikkö Helena Ylisirniö sanoo, että ruotsinsuomalaisissa nähdään suuri mahdollisuus. Ylisirniö korostaa, että kysyntää tekijöistä on paitsi sesongeistaan tutuissa matkailussa ja maataloudessa myös muilla toimialoilla.

– Vaikka työttömiä on Suomessa omasta takaa, pula osaajista on useilla toimialoilla kova, Ylisirniö toteaa.

Esimerkiksi saaristomatkailua tarjoavissa yrityksissä kielitaidosta olisi valtavasti hyötyä.

– Etenemme avoimin mielin. Emme hae ensisijaisesti tietyn koulutuksen omaavia ihmisiä, vaan kykeneviä, aktiivisia ja kielitaitoisia ihmisiä eli samaa kohderyhmää, jota työelämään ylipäätään kaivataan , Ylisirniö sanoo.

Suur-Tukholman alueella rekrytointitoimet aloitetaan syksyllä

Finnpausen-hankkeen ensimmäiset kampanjat Suur-Tukholman alueella on tarkoitus käynnistää jo tulevana syksynä, kertoo Ylisirniö.

– Ajatuksena on järjestää muun muassa kauppakeskustapahtumia Västeråsin ja Eskilstunan alueella.

Työvoimaa kosiskelevan Finnpausen-hankkeen vetäjä Kai Latvalehto uskoo, että kiinnostus ruotsinsuomalaisten keskuudessa on suurta. Hänen mukaansa lukuisat ruotsinsuomalaiset ovat jo kyselleet, mihin he voisivat tulla työskentelemään tai viettämään aikaa Suomessa.

– Kausiluonteinen työ tarjoaa hienon mahdollisuuden omien juurten ja identiteetin löytämiseen, Latvalehto perustelee.

Monilla ruotsinsuomalaisilla omat henkilökohtaiset suhteet Suomeen voivat olla jo hyvinkin niukat, koska he ovat eläneet koko elämänsä Ruotsissa. Latvalehdon mukaan monilla on kuitenkin voimakas kiinnostus ja tunne Suomea kohtaan. Latvalehdon omakin tausta on Ruotsissa. Hän muutti vanhempiensa kanssa Suomeen 13-vuotiaana.

Latvalehto on myös perustamassa ruotsinsuomalaista kulttuurilähetystöä Ouluun.

– Tarkoituksena on tarjota ruotsinsuomalaisille kulttuurialan toimijoille mahdollisuus vierailla ja työskennellä pohjoisessa Suomessa ja toimia näin sillanrakentajina maiden välillä, Latvalehto sanoo.

Lue koko uutisjuttu täältä:
https://yle.fi/uutiset/3-10879142

3

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe