oon kuullu sellasta että nakupyörään tuuli ottaa helposti,mitä mieltä ootte nakupyörän omistajat onko hankala ajaa vai ostanko jonkun muun pyörän.
nakupyörät
14
3403
Vastaukset
- käyttötarkoituksesta
Katteettomassa pyörässä tottakai tuuli tuntuu erilailla, kuin katetussa, koska ajajan edessä ei ole mitään joka toimii aerodynaamisena siipenä kuljettajan edessä. Ajoviima ottaa nimenomaan ylävartaloon, eli mitä lujempaa ajat, sitä suurempi ilmanpaine rinnassa ja päässä. Riippuen kuljettajasta nakupyörällä voi yleensä ajaa mukavasti matkanopeutta n. 80-100km/h. Jos on leveät hartiat ja rintakehä, on enemmän tuulipintaa ottamassa ilmanpainetta vastaan = sitä raskaampi mitä suurempi kuljettaja. Kovassa vauhdissa etenkin päähän (kypärään) tulee paljon ilmanpainetta, ja ajaminen on siksi raskaampaa.
Eli tässä pätevät täysin fysiikan lait.
Jos ajat pääasiassa paikallisliikenteessä, nakupyörä toimii ihan hyvin. Pitemmille reissuille monet värkkäävät pleksin eteen ajoviimaa poistamaan. Ja tietenkin pitemmän matkan ajoon löytyy valmiiksi enemmän katettuja pyöriä. Ns. varttikate riittää rikkomaan ajoviiman ihan riittävästi.- Kri
Toiset tykkää ja toiset ei. Mutta se on tietysti selvä asia, että erot nakun ja katetun ajotuntumassa ilmanvastuksen osalta ovat huomattavan suuret.
Ilmanvastus nakupyörässä on uskomattoman paljon suurempi kuin katetun, sen voi huomata myös bensan kulutuksessa. Mutta eipä näillä ajella sen takia, että haluttais säästellä. Päinvastoin...!
- joojoo
Tuolaiset urpot pilaa keskustelupalstat ihan oikeasti
- Pave
...joojoo nyt itseäsi peilistä....
- AK_
Jatkossa asiattomat viestisi poistetaan palstalta!
- gsf
En o varma tarkotatko tuulta vai ajoviimaa.Tuulihan voi ottaa muovileijaan kovemmin kuin nakuun,mutta ajoviima on nakussa "käsinkosketeltava" asia.
Mulla on S (puolikate)malli arkiajossa ja vanha naku muutamankerran kesässä.S on mukava,mutta naku on "ihan oikea moottoripyörä",jolla vauhdin tuntee ja aistii ihan erilailla.Kostaa kyllä sateella.
Ajoasento on nakuissa rento,lähes pysty ja yleensä sen kyykympi,mitä katetumpi,poislukien matkamallit.
Mutta makuasia,sano koira kun persettään nuoli...- Juzu
Toisen mielestä se tuulen"riepottelu" kuuluu asiaan(lukeudun tähän väkeen),ja toinen ei moista voi käsittää lähes ollenkaan.
Yhtäkaikki:Helevetin kivaa se on molemmilla tavoilla! - -observer-
Juzu kirjoitti:
Toisen mielestä se tuulen"riepottelu" kuuluu asiaan(lukeudun tähän väkeen),ja toinen ei moista voi käsittää lähes ollenkaan.
Yhtäkaikki:Helevetin kivaa se on molemmilla tavoilla!Samaa mieltä! Mikä moottoripyörä se sellainen on, jossa ei tuuli tunnu? Jos kuivana pitää pysyä, eikä tuuli saa riepotella, on auto ehkä mielekkäin kulkuneuvovaihtoehto.
No, ei tosissaan. pääasia ei ole se, minkälaisella mopolla ajaa vaan se, että ajaa.
- retro
Mikäs se moottoripyörä sellainen,johon ei tuuli ota.Henkilökohtaisesti en ajaisi katetulla pyörällä.Kun on voimaa niin ei pysykatteet mukana...:-D
Minulla on naku ja ei siihen omasta mielestäni ota tuuli sen kummemmin kuin "kyykkäriinkään" Kova suvutuuli ottaa kaikkiin motukoihin ja ajo/vastatuulta voi vaimentaa pleksillä, jo pienikin tuulenohjain vaikuttaa paljon eikä edes pahenna nakumopon ulkonäköä.
Ei muutaku nakunostoon ja hyviä ajohetkiä. Ei enää montaa vikkoa kun pääsee baanalle... Grrr..- ei naku
hyi olkoon,ei tommonen ole mikään naku jos siinä on tuuliohjain.kaiken rumin jos nakuun on laitettu jotakin itsetehdyn näköisiä pleksejä.Se on joko tai naku tai kate.
Mulla on kyykky nykyään kun kyllästyin tuulen riepotteluun,katekyykyn ja nakun ero on todellinen kun tuuli puhaltelee,sateellakin kate heittelee vedet pois kimpusta. - Nakutkin
ei naku kirjoitti:
hyi olkoon,ei tommonen ole mikään naku jos siinä on tuuliohjain.kaiken rumin jos nakuun on laitettu jotakin itsetehdyn näköisiä pleksejä.Se on joko tai naku tai kate.
Mulla on kyykky nykyään kun kyllästyin tuulen riepotteluun,katekyykyn ja nakun ero on todellinen kun tuuli puhaltelee,sateellakin kate heittelee vedet pois kimpusta.Minun mielestä nakupyörää saa rakennella miten sielusietää! Laittakoot plexejä ja moottorispolereita jos siltä tuntuu. Minun mielestä on hienoa kun on erlaisia pyöriä ja eri merkejä. Ihmettelen suuresti ihmisiä joiden mielipide on jokotai tai sitte et on vain yksi ja ainoa oikea malli. Kyllä minä olin ainakin CBR:llä ihan yhtämärkä kuin kaverikin nakullansa viimekesänä kun ajettii 400km vesisateessa.
- antaa mennä
Nakutkin kirjoitti:
Minun mielestä nakupyörää saa rakennella miten sielusietää! Laittakoot plexejä ja moottorispolereita jos siltä tuntuu. Minun mielestä on hienoa kun on erlaisia pyöriä ja eri merkejä. Ihmettelen suuresti ihmisiä joiden mielipide on jokotai tai sitte et on vain yksi ja ainoa oikea malli. Kyllä minä olin ainakin CBR:llä ihan yhtämärkä kuin kaverikin nakullansa viimekesänä kun ajettii 400km vesisateessa.
Siitä vaan rakentakoon kuka mitä lystää,eihän se toki mulle kuulu mutta rumuus se vaan lisääntyy kun nakuja aletaan "paranteleen" omilla plekseillä.
Mun mielipide ei ole se yksi tai ainoa sanoin vaan,että kiva olisi jos prätkän annettaisi olla semmoinen kun se on nakut nakuina ja kyykyt kyykkyinä jne.eikä sekotettaisi tyylejä liikaa.Pikkuasioita toki tärkeämpien rinnalla mutta mielipiteitä kysyttiin.
Mulla gpz-kawa ja sateella tuuliohjain heittelee vedet vauhdissa aika hyvin pois ajurin kimpusta.Ei pahemmin kastu kun pysyy liikkeessä. - Klonkku
antaa mennä kirjoitti:
Siitä vaan rakentakoon kuka mitä lystää,eihän se toki mulle kuulu mutta rumuus se vaan lisääntyy kun nakuja aletaan "paranteleen" omilla plekseillä.
Mun mielipide ei ole se yksi tai ainoa sanoin vaan,että kiva olisi jos prätkän annettaisi olla semmoinen kun se on nakut nakuina ja kyykyt kyykkyinä jne.eikä sekotettaisi tyylejä liikaa.Pikkuasioita toki tärkeämpien rinnalla mutta mielipiteitä kysyttiin.
Mulla gpz-kawa ja sateella tuuliohjain heittelee vedet vauhdissa aika hyvin pois ajurin kimpusta.Ei pahemmin kastu kun pysyy liikkeessä.Tarkoitin sillä plexillä just niitä KAUPASTA ostettuja NAKUILLE tarkoitettuja tuuliohjaimia, niitä mikä asennetaan etuvalon päälle. En mitään itte väännettyä plexinpalasta.
Mut makuasiahan tään on ja hyvä et eri makuja, muuten kaikki pyörät olis samanlaisia ja se ei olisi kiva. Heh. Mp-näyttelytki olis varmaan menestys ku erimerkkisiä pyöriä sali täynnä ja kaikilla samanlainen malli...
Mun mielestä moottoripyörät on kauniita ja jos olis rahaa mulla olis museomopoja, kyykkäri, naku, kopteri... Sais sit lähteä lenkille sillä mopolla mitkä olis senhetkiset fiilikset...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171