Minulla HP G4 250 kannettava läppäri ikää alle 2 vuotta,ajattelin vaihtaa ssd levyn 128 Gt/ M.2 SSD isonpaan SSD M.2 255 Gt levyyn,
Nopeuttaako tämä konetta?
Muistia on 8 Gt ,vai pitäisikö lisätä muistia ?
Onko kokemusta, vastatkaa ,Kiitos
SSD LEVYN VAIHTO ISONPAAN
50
412
Vastaukset
- Anonyymi
ei nopeuta ellei levy ole vanha tai hidastunut kovan käytön jälkeen.tee nopeus testi se kertoo jos ssd levyssäsi on jotain häikkää ja ei toimi oikealla nopeudella https://www.userbenchmark.com/Software
Ei nopeuta. Sivutus pitää muistaa kytkeä pois SSD:tä käytettäessä kun se kuluttaa sitä.
Jos muisti loppuu kesken 8Gt muistilla, ilman sivutusta, niin sitten muistin lisääminen 16Gt auttaa.
Yleensä perustarpeisiin voi riittää vain 4Gt muisti, että ei sitten välttämättä pysty laitetta muuttamalla tekemään mitään. Ohjelmistojen päivittäminen useinkin lisää suorituskykyä.- Anonyymi
Juu ei nopeuta, toi i5 joka varmaan koneessa on, almaa olla liian hidas w10:lle
W10 in hidastunut sen ensi julkaisusta jo 120%
Ja johtuen sen tausta prosesseista, hiidastuu rajummin juuri pienitehoisissa.
Nopeutuu jos vaihdat jonkun paremmam OS:n siihen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ei nopeuta, toi i5 joka varmaan koneessa on, almaa olla liian hidas w10:lle
W10 in hidastunut sen ensi julkaisusta jo 120%
Ja johtuen sen tausta prosesseista, hiidastuu rajummin juuri pienitehoisissa.
Nopeutuu jos vaihdat jonkun paremmam OS:n siihen.Ei nuo i3,i5,i7.i9 kerro vielä mitään, osa i3 ja i5 on tehokkaampia kuin i7.
- Anonyymi
windows 10 on vakoileva haitake!
- Anonyymi
Mahtuupahan enemmän tavaraa levylle, ei siitä muuta iloa ole.
Mutta Windows oikeasti kyllä ainakin perinteisillä kiintolevyillä hidastuu käyttökelvottomaksi jos levyn vapaa tila kutistuu alle suositusten. Havaittu tosiasia on, ei mitään luuloa.Totta. Mekaanisilla levyillä pitäisi aina olla joku 15% vapaana että ei pirstoudu se tiedostojärjestelmä.
- Anonyymi
Netissä näytetään suositeltavan myös SSD:lle se plus miinus 15% vapaata Windows 10:ssä.
Eli kyllä levyn vaihto isompaan saattaa hyvinkin hyödyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Netissä näytetään suositeltavan myös SSD:lle se plus miinus 15% vapaata Windows 10:ssä.
Eli kyllä levyn vaihto isompaan saattaa hyvinkin hyödyttää.Hanki kapasiteettialtaan suuri SSD levy, se pitempään kestää. Niin minä tekisin.
- Anonyymi
windows 10 ei osaa käsitellä ssd levyjä, vaan se jatkuvasti lukee ja kirjoitaa niittä jopa ollessaan käyttämättömänä..
- Anonyymi
Vapusen mielipide vielä tarvittaisiin ennen investointipäätöstä.
- Anonyymi
se on löööllyykaaahuuuaa.
- Anonyymi
Teoriassa kyllä mikäli uusi levy on vanhaa nopeampi mutta käytännössä peruskäytössä eroa ei kyllä näe. Keskusmuistikin riittää kaikkiin hommiin.
Ei se kaikkeen riitä. Riippuu hyvin paljon sovelluksesta.
Varmaan auttaisi jos tietäisi mikä on raskain sovellus mitä käyttää, mutta todennäköisesti ei ole muistin määrästä kiinni.
- Anonyymi
Kun kerran vaihtamaan ryhtyy niin sitten jo samalla isompi levy, teranen tai edes puolikas.
- Anonyymi
Isompi levy on hitaampi, koska tietoa joudutaan hakemaan kauempaa.
- Anonyymi
Eikä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä ole.
Ompas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ompas.
Eipäs ole.
- Anonyymi
SSD:n kohdalla nopeuseroa ei tule, koska se toiminta on täysin sähköistä. Siellä ei ole pyöriviä levyjä, liikkuvia luku- tai kirjoituspäitä, mitkä joutuisivat siirtymään paikasta toiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SSD:n kohdalla nopeuseroa ei tule, koska se toiminta on täysin sähköistä. Siellä ei ole pyöriviä levyjä, liikkuvia luku- tai kirjoituspäitä, mitkä joutuisivat siirtymään paikasta toiseen.
Kyllä teoriassa tulee.. ei niitä huijaamalla myydä eri nopeusluokissa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä teoriassa tulee.. ei niitä huijaamalla myydä eri nopeusluokissa..
Eipäs tule! edes teoriassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipäs tule! edes teoriassa.
Kyllä tulee:)
- Anonyymi
SSD-levyn nopeuden ratkaisee täysin se, että minkälaisista muisteista se koostuu, ja toinen iso tekijä on muistiohjain. Oikeasti "hitaita" SSD-levyjä ei oikeastaan ole edes olemassa. Kaikki niistä ovat moninkerroin nopeampia, kuin mekaaniset levyt. Hitaana levynä on pidetty esim. Western Digitalin Green -sarjaa, mutta ei sekään hidas ole. Levy on halpa, ja siksi se on hyvä päivityslevy johonkin vanhempaan koneeseen. Levy on hidas siinä mittapuussa, jos lähdetään vertaamaan M.2 -liitäntäisiä nvme -levyjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SSD-levyn nopeuden ratkaisee täysin se, että minkälaisista muisteista se koostuu, ja toinen iso tekijä on muistiohjain. Oikeasti "hitaita" SSD-levyjä ei oikeastaan ole edes olemassa. Kaikki niistä ovat moninkerroin nopeampia, kuin mekaaniset levyt. Hitaana levynä on pidetty esim. Western Digitalin Green -sarjaa, mutta ei sekään hidas ole. Levy on halpa, ja siksi se on hyvä päivityslevy johonkin vanhempaan koneeseen. Levy on hidas siinä mittapuussa, jos lähdetään vertaamaan M.2 -liitäntäisiä nvme -levyjä.
Kyllä hitaita on olemassa ja paljonkin..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä hitaita on olemassa ja paljonkin..
Ne on jotain Kiinasta tilattuja ns. nimettömiä levyjä. Tai onko antaa jonkun tunnetun valmistajan kuten Kingstonin, Seagaten, HGST:n, Samsungin tai WD:n malli, mikä on niin hidas, että äytössä huomaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne on jotain Kiinasta tilattuja ns. nimettömiä levyjä. Tai onko antaa jonkun tunnetun valmistajan kuten Kingstonin, Seagaten, HGST:n, Samsungin tai WD:n malli, mikä on niin hidas, että äytössä huomaa?
Kiinan levyt on ihan hyviä.
Taisaalta Tuo HP G4 on liian hidas mm w10:lle
joka vaatisi PassMark 4000 prossun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinan levyt on ihan hyviä.
Taisaalta Tuo HP G4 on liian hidas mm w10:lle
joka vaatisi PassMark 4000 prossun.Jälleen kerran ei tullut suoraa vastausta. Onko joku noiden valmistajien levyistä oikeasti hidas? En kysynyt sitä, että onko tuo ap:n kysyjän kone hidas tai ei. Ilman sinun kertomisiasi tiedän tuon konemallin hitaaksi/alitehoiseksi.
- Anonyymi
Mun mielestä levy on liian täynnä jos yli 70% on tavaraa levyllä. Sitten voi jo alkaa jäynäämään.
- Anonyymi
SSD levyn suorituskyky laskee rajusti noilla (70%) prosenteilla, sen ihan huomaa ilman mitään testejä. Onko kukaan ahtanut SSD levyä niin täyteen että vapaata on alle 5%. Vieläkö järjestelmä toimii, niin että sitä voi käyttää tuskastumatta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SSD levyn suorituskyky laskee rajusti noilla (70%) prosenteilla, sen ihan huomaa ilman mitään testejä. Onko kukaan ahtanut SSD levyä niin täyteen että vapaata on alle 5%. Vieläkö järjestelmä toimii, niin että sitä voi käyttää tuskastumatta?
Paska puhetta ssd ei hidastu täyttyyessään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paska puhetta ssd ei hidastu täyttyyessään.
Hidastuu se..
- Anonyymi
Uusi levy kannattaa jakaa kahteen asemaan, käyttöjärjestelmä toiselle ja ohjelmat toiselle, muu roina mieluummin kokonaan eri levylle.
- Anonyymi
Sitten kun sitä käyttöjärjestelmää päivitetään niin arvatenkin sille varatusta asemasta vapaan tilan osuus taas pienenee. Eikö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten kun sitä käyttöjärjestelmää päivitetään niin arvatenkin sille varatusta asemasta vapaan tilan osuus taas pienenee. Eikö?
Mitään järkeä nykyisin alkaa jakamaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin yhtään mitään.
- Anonyymi
No ei todellakaan kannata, muinaisjäänne ohjeita!
Ei mitään järkeä.
Se läppärin kiintolevy riittää juuri hyvin sille Windowsille, sovellusten asennuksille, sähköposteille, väliaikaistiedostoille ja työtilaksi.
Omia tiedostoja siihen ei kannata tunkea, siihen se ei ole tarkoitettu. Hidastaa itseasiassa käyttöä kun samaa I/O:ta käytetään järjestelmän ohella omiin tiedostoihin.
Windowsissa ne tiedostot ja tietokannat on suunniteltu pidettäväksi OneDrivessa tai jotenkin muuten toisessa laitteessa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai kannattaa jakaa, pysyy wintoosan tiedostot omalla osiollaan ja muut omallaan, wintoosa pysyy paremmin kunnossa ja nopeampana. Käyttöoikeudetkin helppo laittaa, ohjelmille riittää pelkästään oma ja system. Muille ei tarvitse edes systemiä.
Löytää helposti mitä hakee, jos hölmöilee jotain niin ei haittaa käyttöjärjestemää, eivätkä kuluta käyttöjärjestemän osiota, temp-kansiot taas kannattaa laittaa tavalliselle levylle samasta syystä. Jos tekee jotain mikä kirjoittaa jatkuvasti paljon niin levy kuluu paljon nopeammin. Yksi SSD-levy menikin jo huonoksi kun kokeilin Aikaisemmin minulla oli tavallisella levyllä pelkästään windows, ei tarvinnut pyöriä juuri koskaan, SSD-levyllä voi laittaa samalle levylle, mutta eri osiolle.
Tietoturva paranee vakoilun suhteen ja ohjelmat voi vaikka salata muilta käyttäjiltä, Virustarkastukset helpompi suorittaa mille osiolle haluaa, jos asentaisi jotain typerää, ei mene suoraan käyttis osioon... Etuja vaikka kuinka paljon ja huomaa hyvin miten jotkut sotkeneet wintoosan kun eivät ymmärrä siitä mitään. Minulla pysyy kuin uutena ja nopeana vuodesta toiseen. Olen tehnyt paljon muitakin hyödyllisiä muutoksia, mutta eipä viitsi tässä selostaa.
Tietsti voi laittaa mitä tahansa wintoosan kanssa samalle osiolle, mutta ei se järkevää ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai kannattaa jakaa, pysyy wintoosan tiedostot omalla osiollaan ja muut omallaan, wintoosa pysyy paremmin kunnossa ja nopeampana. Käyttöoikeudetkin helppo laittaa, ohjelmille riittää pelkästään oma ja system. Muille ei tarvitse edes systemiä.
Löytää helposti mitä hakee, jos hölmöilee jotain niin ei haittaa käyttöjärjestemää, eivätkä kuluta käyttöjärjestemän osiota, temp-kansiot taas kannattaa laittaa tavalliselle levylle samasta syystä. Jos tekee jotain mikä kirjoittaa jatkuvasti paljon niin levy kuluu paljon nopeammin. Yksi SSD-levy menikin jo huonoksi kun kokeilin Aikaisemmin minulla oli tavallisella levyllä pelkästään windows, ei tarvinnut pyöriä juuri koskaan, SSD-levyllä voi laittaa samalle levylle, mutta eri osiolle.
Tietoturva paranee vakoilun suhteen ja ohjelmat voi vaikka salata muilta käyttäjiltä, Virustarkastukset helpompi suorittaa mille osiolle haluaa, jos asentaisi jotain typerää, ei mene suoraan käyttis osioon... Etuja vaikka kuinka paljon ja huomaa hyvin miten jotkut sotkeneet wintoosan kun eivät ymmärrä siitä mitään. Minulla pysyy kuin uutena ja nopeana vuodesta toiseen. Olen tehnyt paljon muitakin hyödyllisiä muutoksia, mutta eipä viitsi tässä selostaa.
Tietsti voi laittaa mitä tahansa wintoosan kanssa samalle osiolle, mutta ei se järkevää ole.Kaikista nopein koneesta tulee sillä tavalla että, tekee jokaiselle kansiolle ihan oman osion kiintolevylle. Joissakin kansioissa on vähän tavaraa eikä ne tarvitse isoja SSD levyä. Tällä järjestelyllä on etuja vaikka kuinka paljon. Varsinkin Linux on hyvä osioida näin ja Windows myös.
Niin minä tekisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietsti voi laittaa mitä tahansa wintoosan kanssa samalle osiolle, mutta ei se järkevää ole.Ei missään nimessä kannata alkaa sotkemaan osioita. Yksi osio riittää hyvin eikä ongelmia tule koskaan..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikista nopein koneesta tulee sillä tavalla että, tekee jokaiselle kansiolle ihan oman osion kiintolevylle. Joissakin kansioissa on vähän tavaraa eikä ne tarvitse isoja SSD levyä. Tällä järjestelyllä on etuja vaikka kuinka paljon. Varsinkin Linux on hyvä osioida näin ja Windows myös.
Niin minä tekisin.Kannattaa kokeilla jos se on parempi lkun nykyinen sekasotkusi. Täällähän on kaikki kertoneet miten windows hidastuu jatkuvasti, minulla pysynyt seiska yhtä nopeana koko ajan. Olen tietysti karsinut pois kaikki turhat toiminnot ja vakoilut, kympistä niitä ei kaikkia pois saakaan ja päivityksetkin pakko ottaa kaikki.
Vieläkös kymppi tekee yhtä typerästi 32-bit ja 64-bit ohjelmat eri kansioiden alle? Jotkut menee oletuksena suoraan C:lle tai minne tahansa. Eri osiolla ne voi laittaa kaikki saman Ohjelmat kansion alle, itse tosin laitan alikansioihin ohjelmatyypin mukaan. Kun on satoja ohjelmia, niin paljon helpompi löytää, samoin kuvakkeet lajiteltu ryhmittäin omiin kansioihin. Harvoin käytettyjä wintoosasta vaikea löytää ellei muista edes ohjelman nimeä.
Onhan se huvittavaa kun varoitellaan, että wintoosa hidastuu jos on paljon ohjelmia, ei minulla vaan ole hidastunut. C-asema on jo itsessään yhtä sekasotkua, jos sinne vielä asentaa satoja ohjelmia, niin varmasti hidastaa. Monet ohjelmat kirjoittaa paljon ja kun sitten windows asentaa jotain samaan kuluneeseen kohtaa niin jonain päivänä ei enää käynnistykään, riittää kun osuu yksi viallinen sektori kohdalle. Jos ohjelmat osio vikaantuu niin se ei kaada wintoosaa. Taustakuvat minulla on myös Ohjelmat osiolla, niitäkin kymmeniätuhansia, ei tarvitse katsella samoja montaa kertaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan sillä varaa pienentyä, minulla on reilun 70 Gb asemalla edelleen yli puolet tyhjää.
- Anonyymi
Windows on ongelma ssd levyllä aina! W10 ei hallitse kunnolla ssd levyjä! vaan jatkuvaa lukua ja kirjoitusta joka tuhoo ssd levyn.
mutta suurin osa w10 on 1990 luvulta!
- Anonyymi
Samalla kannataa asentaa joku toimiva os, kuten Mint tai Ubuntu.
- Anonyymi
Puhuit toimivasta niin miksi mainitsit Ubuntun, eihän se, eikä Debian ole toimivia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhuit toimivasta niin miksi mainitsit Ubuntun, eihän se, eikä Debian ole toimivia.
Ubuntu on toimiva :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ubuntu on toimiva :D
Mistä lähtien sitä on toimivaksi ruvettu kutsumaan?
- Anonyymi
Halvimmalla kyllä pääsisi kun vaihtaisi Windowsin tilalle Linuxin, esim. Linux Mintin. Kannettavassa sille riittää 120 GB vallan hyvin pitkälle.
- Anonyymi
Kiitos vastauksista ,vaihdettu 240 gb ssd levy ,Nopeutui ,ok
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803