Laturetken voitelusta

Sanna-L.Ka

Edessä on perinteisellä tyylillä hiihdettävä laturetki (60km) ja hiihtopäiväksi ennustetaan -8 astetta pakkasta ja aurinkoista. Olen vannoutunut Startin voiteiden käyttäjä ja aion vetää pohjat Start SG6 sinisellä ja päälle LF06 violettia, pitokohtaan teen pohjaksi Base Waxin pohjustuksen lämmittämällä. Pitovoiteen katson aamulla :)

Mitä mieltä olette, pitäisikö minun käyttää kovettajapulveria vai onko parempi pohjustaa sukset alunperin SGG Grafiitilla? Kummallako saan paremman kestävyyden luistolle? Vai pitääkö tehdä molemmat? Vinkkejä otetaan vastaan!!!

6

1287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sininen rex

En laittaisi ennustetulle kelille ollenkaan fluorivoidetta, se kun ei todennäköisesti luista yhtään paremmin kuin tavallinen sininen kuivahkolla pakkaslumella, eikä kestä yhtä pitkään (omien kokemusten perusteella). Jos käytät Startin voiteita niin tuo SG6 on paras vaihtoehto. Grafiitti pohjalle saattaa lisätä kestoa, joten sitä voi suositella. Kovettajapulverista minulla ei ole kokemuksia.

Itse en ole Startin voiteita käyttänyt sen jälkeen, kun ensimmäisen kerran kokeilin Rexin perusluistoja. No Startin fluorivoiteita on kyl puoli pakillista, mutta käyttö jää aina vähäisemmäksi, kun testaan välillä eri keleillä sinistä perusrexiä vastaan ja tähän asti joka kerta on perusvoide pessyt mennen tullen. Ei viitsisi kalliita HF- ja PHF-voiteita heittää roskiinkaan. No, en vain taida osata voidella, tai sitten Startin ohjeet ei päde.

• Sanna-L.Ka

Niin, siklauksesta piti vielä kysyä. Olen hoitanut suksiani itse useita vuosia ja mieltäni on vaivannut pystynkö omaa tietämättömyyttäni siklaamaan suksia liikaa? Minulla on käytössä normaali sikli ja nailon/messinkiharja. Siklillä vedän pois pohjustuksen jälkeen kaiken helposti lähtevän ja sen jälkeen vedän pari vetoa messinkiharjalla ja loput kiillotan nailonharjalla. Mistä tiedän että olen ottanut kaikki luiston kannalta ylimääräisen voiteen pois?
      Hemmettiläinen kun voitelukoulua ei järjestetä missään!

• Tokokuu

Joo. Tämäpä se oli hyvä viesti. Kyllähän se vähän kannattaa katsoa, mitä sitä siklaa. Perkele, jos alkaa päivä paistamaan suksen pohjan läpi, niin silloin on menty liian pitkälle. Ol se sitten sama onko äitimuorilla sukset nokassa vai eikö. Räkäjarruista otetaan aina muistot kotiin vietäväksi. Heitäpä kuule sillä messinkiharjalla kuule minä sanoisin jotta vesilintua tahi naakkaa kyllä se on semmoinen homma että nylonilla kun vetelee niin johan on suksi kunnossa isommallakin miehellä. Ei tarvi niin rajuja otteita kyllä kevyemmälläkin tatsilla pärjää. mUistuu mieleeen noista vaikeista ajoista se, että otettiin velipojan kanssa kerran semmoiset venäläiset että oli kyllä kovat otteet ja heittivät hemmetti sellaista santapaperia koko pitkän viikonlopun että oli siinä paikat verillä. Pepantheemilla hoidettiin niin päästiin matstallakin taas ilomantsista vai oliko se nyt muoniosta kottiin. Niin, otat sillä tavalla nätisti että et voimalla paina, ettei lähde enää lastua ja kylläpä se kuitenkin on sellainen homma, että jos hyvin harjoot sen pohjan niin varmasti tasoittuu siinä se muutama olematon siklinveto. SItten vielä kun hiihtelet alakumatkaa niin varmasti ompi pohja semmonen, notta on ihan sama olekko tuotanui sitä paria viime kertaa vielä siklannut, mutta mitä sitä nyt sanoisi semmoinen viitisen kertaa kun siklillä vetäisee koko pohjan niin sepä alkaa jota kuinkin olla hyvä. sitten harjausta perkele päälle vielä semmoinen tyyliin enempi on parempi niin johan pitäisi potkan liikkua. Velipojan kanssa käytiin hakemassa rautakaupasta semmonen voiteluteline joka pantiin auton peräkoukkuun mutta perkele huomattiin jälestä päin vasta että siitähän tuosta kuuskakskutosesta niin puuuttuu tuo peräkoukku perkele. Kyllä on ollut napottaminen tuolla hiihtolenkkien parkeilla, että on uskallettu siklaamaan jonkun toisen koukulla. Mutta hyvä ostos oli muuten kaikinpuolin. Matsta on pelannu hyvin, kiitos vaan kysymästä.

Kyllä minä vielä sanoisin jotta äitimuorin kanssa laitettu silavaporo on sitä jotain. Siinä kun on käyty hiihtämässä ja suksimassa ja otetaan vähän löylyä niin alakaa paikat lämpiämään ja veri kiertämään ja eipä tuu mittään niin kohtahan sitä ollaan vällyjen välissä vetämässä unta turpaan. perkele joskus on se matokin näyttäytynyt ei ole sitten se lintvoorsin mato vaan ihan ukon oma, niin kyllä villasukka aina ehkäisyn hoitaa. Samahan se on vetääkö sen suksen pohjan kiiltäväksi sukkahousulla vai harjalla tai ainakin melkein on. Pienet on erot käypä vaikka kisoissa katselemassa niin ei siinä paljosta puhuta, että sinistä rexiä nii kyllä pellaa. kato linkkiä löysin vielä on ne norjalaiset eri kanssa perkele omegoja vetävät vaan suoraan merestä ja suksi kulukee sekin yksi akka oli kuin bodauslehdestä hirviä patti saatana sano mitä sanot mutta kyllä siinä on mennyt reeni ja ruoka perille. Napa ruskaa. Katopa nyt.

http://www.swixschool.no/

• pitkin

suksenpohjaa valoa vasten pitäisi kiiltää tasaisesti koko matkalta, jos mattaläiskiä olet siklannut/messinkiharjannut liikaa. Tavoitteena mahdollisimman yhtenäinen ja ohut vahakerros, vrt. autonvahaukseen.

• sininen rex

Tuskin pystyy liikaa siklaamaan, jos oikeaoppisesti siklaa akryyli- eli muovisiklillä. Kyllä sen sitten huomaa, kun pohjasta ei enää voidepurua irtoa. Terässiklin kanssa olisin varovainen, akryylisiklikin tekee jäljen pohjaan kun lipsahtaa. Sikli kannattaa ostaa mahdollisimman paksusta materiaalista tehty, esim. Startin ja Vauhdin siklit on melko ohuita, mutta ihan päteviä kuitenkin. Viimeksi ostin samanhintaisen (4€) RODE -merkkisen siklin, joka on muutaman millin paksumpi ja tukevampi siklailla. Sikli kannattaa myös aika ajoin teroittaa esim. tasaiselle pöytäpinnalle asetetulla hienolla hiomapaperilla.

Messinkiharja on tärkeä väline, mutta ei sillä kannata vetäistä kuin muutama kerta siklauksen päälle, ehkä kolme vetoa. Nailonharja on tärkein, eikä sillä voi varmaan liikaa harjata.

• Sanna-L.Ka

Kiitos vinkeistä! Nyt sitten voitelemaan!

Ei matka tapa, vaan vauhti!

p.s. Swixin voitelukoulu on kätevä, kiitos linkistä! Kyllä ne norjalaiset osaa ;)!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      241
      6746
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4154
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      131
      3165
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2322
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1860
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1597
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1484
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      30
      1461
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1379
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe