Nykynuoret ovat laiskoja!

Olin tietämättäni ekologinen jo 70-luvulla silkasta säästäväisyydestä! Laskin, että sideharsovaippoja käyttämällä säästää pesukoneen hinnan. Kun vaimo oli laitoksella kävin ostamassa päältä täytettävän Elektrohelioksen automaattipesukoneen. Sitten hankimme tarpeet ja teimme vaipat joita käytimme aivan vauvasta potalle oppimiseen asti. Toki vaippasouvissa oli jonkun verran enemmän työtä mutta sehän on vain asennekysymys! Lapsien pyllyt eivät hautuneet kun vaipat piti vaihtaa tiuhempaan eivätkä pojat lilluneet pitkään pissassa tai kakassa. Samoin potalle opetteleminen kävi jo varhaisessa vaiheessa eikä kuten nyt kun 3-4 vuotiaat hilluvat vaipoissa eivätkä osaa kakata kuin vaippaan. Käytimme kertakäyttövaippoja ainoastaan kyläillessämme ei muulloin. Nuorempien poikien ikäero oli vajaat vuosi ja kolme kuukautta eikä homma ollut ylivoimaisen työlästä kun yhteispeli toimi.

Myöhemmin olen keskustellut työkaverien kanssa ja eräskin totesi minun saastuttaneen vesistöjä vaippapesulla. Toki pesukonetta täytyi pyrittää useammin kuin ilman vaipparumbaa mutta täytyyhän sitä muitakin pyykkejä pestä ja siinä sivussahan se homma hoitui. Miten kertakäyttövaippojen valmistus rasittaa luontoa? Entä maatumattomat ja maatuvat vaippavuoret kaatopaikoilla? Tuleeko niistä kasvihuonepäästöjä?

Nykyajan nuoret, ainakaan meikäläisen, eivät käytä muuta kuin Bamberseja ym. vaippoja joihin pissakin säilötään kemiallisesti niin että ne tuntuvat kuivalta koko päivän. Ovatko ne kemikaalit terveellisiä? Mitkä ovat niiden vaikutukset terveyteen myöhemmällä iällä? Nyt jo epäillään jatkuvaa vaipoilla hautumista kives- ja suvunjatkamisongelmiin.

Jossakin jutussa oli tutkittu kulujen eroa ja siinä oli muistaakseni yhden lapsen kohdalla fity-fifty ja toisen kohdalla alkoi jo kertyä säästöä.

Kestovaipat sivustolta löytyi jo 30-vuotta sitten oivaltamani asiat:

Yhden lapsen kertakäyttövaippoihin kuluu rahaa keskimääräisen vaippa-ajan aikana jopa 1700 euroa. Kokonainen kestovaippavarustus maksaa vaipasta riippuen 300-500 euroa. Vaikka tähän lisäisi muutaman sadan euron arvosta pesukustannuksia, pesuaineet ym, säästö on silti selvä. Kertaluontoinen investointi kestovaippoihin on siten nopeasti säästetty takaisin. Toisen lapsen kohdalla säästö on vielä suurempi. Lisäksi kestovaipoilla on hyvä jälleenmyyntihinta, jos haluaa myydä vaipat myöhemmin eteenpäin.

Kertakäyttövaipat:
- yksi vaippalapsi tuottaa 2,5 vuoden aikana noin 5 metrin korkuisen ja yli tonnin painoisen kasan kertakäyttövaippoja, jotka tarvitsevat 500 vuotta maatuakseen. Jätteenpolttolaitoksessa niiden klooriyhdisteitä sisältävien muovien palamisen yhteydessä muodostuu erittäin myrkyllisiä dioksiineja ja furaaneja.
- selluloosan valmistukseen joudutaan hakkaamaan metsiä (Kanada ja Suomi kärjessä)
- kertakäyttövaippojen muovi valmistetaan ei-uudistuvasta luonnonvarasta öljystä.
- vaippojen sisältämä imukerros on high-tech-tuote polyakrylaatti, joka muuntaa virtsan geelimäiseksi tuotteeksi ja päätyy kaatopaikalle kuormittaen ympäristöä.
- selluloosan ja muovifolioiden valmistuksessa syntyy paljon jätevettä ja kuluu paljon energiaa
- kuljetukset jne.

Kestovaipat
- vedenkulutus ja mahdollinen tuholaismyrkkyjen käyttö puuvillan viljelyssä
- vaippojen mahdollinen valkaisu
- mahdolliset PVC-/klooriyhdisteet vaippahousuissa kuormittavat ympäristöä ja aiheuttavat jätteenpolton yhteydessä
- dioksiini- ja furaanipäästöjä
- jäteveden määrä ja energian kulutus vaippojen pesun yhteydessä
- mahdollinen kuivausrummun käyttö
- pesuaineiden valmistus, käyttö, kuljetukset ym.

Jokainen kestovaippojen käyttäjä pystyy kuitenkin itse parantamaan vaippojen ekotasetta kestovaippojen hyväksi:
- valitse luomupuuvilla tai ainakin valkaisematon puuvilla
- käytä tehokasta ja modernia vaippasysteemiä, jolloin pyykkiä ei synny yhtä paljon kuin "vanhanaikaisissa" systeemeissä
- käytä ympäristöystävällistä pesuainetta
- pese vain täysiä koneellisia, 60 asteen pesu riittää terveellä lapsella
- vältä kuivausrummun käyttämistä
- kierrätä vaipat
- ole kriittinen vaippojen suhteen ja vältä vaippoja, jotka sisältävät ympäristöä vahingoittavia aineita (PVC ja klooriyhdisteet)
- täysin luonnonmateriaaleista oleva luomuvaippa on ympäristöystävällisin vaihtoehto. Villahousut ovat ekologisempia kuin keinokuituiset vaippahousut. Moniosainen vaippasysteemi on ekologisempi kuin all in one -vaipat. Kaikista ympäristöystävällisin tapa kestovaipattaa olisi vaippapalvelu, jossa vaipat tuodaan ja haetaan säännöllisesti palvelua tuottavan yrityksen toimesta ja pestään suurissa pesuautomaateissa asiantuntevasti.

http://www.kestovaipat.fi/

Säästetään luontoa tuleville sukupolville ja samalla säästyy selviä euroja!

66

10474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Essi

      haisee pahalle kusetukselle

      • vaippa

        vaikka meidän baby käyttääkin kertavaippoja. luontoa saastutetaan paljon pahemminkin, esim. muoviset roskapussit maatuu yhtä hunosti. ja laiskuri taidan olla, mutta myös hygieeninen. En pesisi vauvan kakkavaippoja oman vaatepyykkini seassa.


      • someone
        vaippa kirjoitti:

        vaikka meidän baby käyttääkin kertavaippoja. luontoa saastutetaan paljon pahemminkin, esim. muoviset roskapussit maatuu yhtä hunosti. ja laiskuri taidan olla, mutta myös hygieeninen. En pesisi vauvan kakkavaippoja oman vaatepyykkini seassa.

        Kestovaipoissa vauvan kakat huuhdon wc-pönttöön; vaipassa on biohajoava riisipaperi jonka päälle kakat tulevat ja heitän ohuen riisipaperin kakkoineen päivineen wc-pönttöön parissa sekunnissa. Tai sitten (ilman riisipaperia) huuhdon kakat vaipan päältä käsisuihkulla wc-pönttöön. Ja niin on taas muu vaippa siistempi :-)

        Kakkojen poistamisen jälkeen huuhtaisen vielä nopeasti vaipan kylmän veden alla, jolloin siihen EI jää jälkiä eikä hajuja (ei käytönnössä mitään ulkoisia merkkejä, että siinä on edes kakkaa ollutkaan!) Joten tajuat varmaan, että kun laitan vaipan 60 koneeseen muun pyykin kanssa, niin se on jo silloin aikas puhdas!! Enemmän vaikkapa aikuisten alkkareissa tai hikisukissa voi olla koneen laitto-hetkellä "bakteereita".

        Noin toi juttu on ainakin meillä toiminut. :-)

        Ja nykyaikaisissa pesukoneissa 60 on riittävän suuri lämpötila tappamaan bakteerit ja pesemään puhtaaksi. Toki voi 90 asteessa joskus vaippoja pestä, jos haluaa (se on makukysymys). Meillä on aina käytössä 60 asteen pesu.

        Vielä epähygieenisemmäksi koen nykyään kertakäyttövaippojen "säilömiset", kokemusta on. Vauvan kakat ja pissat jäävät haisemaan sellaisinaan vaipan sisään ja sitten tämä ulostetta/virtsaa täynnä oleva vaippa viedään virumaan vaipparoskikseen, josta se sitten tyhjennetään ulkoroskikseen kun pikkuroskis alkaa sopivasti pullistelemaan likaisista, käytetyistä kertiksistä. Kun tyhjensin aikoinaan meidän vauvan kertisroskiksia, jäi meillä ainakin kulkemaan pitkä hajuvana roskispussin mukana, kun vein sen ulos... :-// Ja asunnossa haisi.

        Nykyään meillä on vaippojen hajuhaitat VÄHENTYNEET kestojen myötä, vaikka monestihan ajatellaan asian olevan toisin päin.


      • darling
        someone kirjoitti:

        Kestovaipoissa vauvan kakat huuhdon wc-pönttöön; vaipassa on biohajoava riisipaperi jonka päälle kakat tulevat ja heitän ohuen riisipaperin kakkoineen päivineen wc-pönttöön parissa sekunnissa. Tai sitten (ilman riisipaperia) huuhdon kakat vaipan päältä käsisuihkulla wc-pönttöön. Ja niin on taas muu vaippa siistempi :-)

        Kakkojen poistamisen jälkeen huuhtaisen vielä nopeasti vaipan kylmän veden alla, jolloin siihen EI jää jälkiä eikä hajuja (ei käytönnössä mitään ulkoisia merkkejä, että siinä on edes kakkaa ollutkaan!) Joten tajuat varmaan, että kun laitan vaipan 60 koneeseen muun pyykin kanssa, niin se on jo silloin aikas puhdas!! Enemmän vaikkapa aikuisten alkkareissa tai hikisukissa voi olla koneen laitto-hetkellä "bakteereita".

        Noin toi juttu on ainakin meillä toiminut. :-)

        Ja nykyaikaisissa pesukoneissa 60 on riittävän suuri lämpötila tappamaan bakteerit ja pesemään puhtaaksi. Toki voi 90 asteessa joskus vaippoja pestä, jos haluaa (se on makukysymys). Meillä on aina käytössä 60 asteen pesu.

        Vielä epähygieenisemmäksi koen nykyään kertakäyttövaippojen "säilömiset", kokemusta on. Vauvan kakat ja pissat jäävät haisemaan sellaisinaan vaipan sisään ja sitten tämä ulostetta/virtsaa täynnä oleva vaippa viedään virumaan vaipparoskikseen, josta se sitten tyhjennetään ulkoroskikseen kun pikkuroskis alkaa sopivasti pullistelemaan likaisista, käytetyistä kertiksistä. Kun tyhjensin aikoinaan meidän vauvan kertisroskiksia, jäi meillä ainakin kulkemaan pitkä hajuvana roskispussin mukana, kun vein sen ulos... :-// Ja asunnossa haisi.

        Nykyään meillä on vaippojen hajuhaitat VÄHENTYNEET kestojen myötä, vaikka monestihan ajatellaan asian olevan toisin päin.

        Tulipahan vaan mieleen, että ei sitä joka päivä kertakäyttö-astioitakaan kotona käytä... No, ei mikään pointti, mutta tarkoitus sanoa, että mielestäni kertakäyttövaippojen käyttö on järkevää silloin, kun muuta vaihtoehtoa ei ole, esim. matkoilla jne. Totta kai...

        Mutta siis se, että ne on jatkuvassa käytössä, tuntuu aikamoiselta haaskaukselta; luonnonvarojen ja ympäristön haaskaukselta. Eri asia olis jos kertakäyttövaipoille ei olisi vaihtoehtoa, mutta kun niille_on_vaihtoehto. On pohjimmiltaan asenne ja arvo-kysymys käyttää tai olla käyttämättä sitä vaihtoehtoa.

        Se on vihreä fakta, ei sen enempää eikä vähempää. En itse ole mikään "luontoilija", ihan tavallinen meikäläinen vaan. Mutta siis hei kyllähän sen jo järki sanoo, ihan kenen tahansa, että kohtuus kaikessa ja järkevää kulutusta, kiitos. Joskus ihminen kaikessa lyhytnäköisyydessään vois tosiaan pysähtyä miettimään, että millaisessa maailmassa meidän lapset 20-30 vuoden päästä elää?


    • Anniina

      itse olen 30 vuotias ja en todellakaan tule käyttämään lapsellani sideharsovaippoja. Niiden peseminen rasittaa luontoa. Lisäksi vietän mieluummin aikaa lapseni ja mieheni kanssa kuin pyykkejä jynssäämässä. Esittämäsi hintaerot eivät perustu oikeisiin faktoihin.
      Lisäksi olisi kohtuutonta pyytää ihmisiä luopumaan nykyajan mukavuuksista/pitää niitä jotenkin pahoina. Tuskin itsekkään haluaisit ajaa 70- luvun autolla, pitää 50- luvun vaatteitta (miten olisikaan ekologista)jne. Aika vaan kuluu!!!
      Ne, jotka haluavat touhuta monikäyttövaipoilla, hienoa! Mutta turha syyllistää muita. Eko- ihmiset, muistakaa luopua myös kuukautissuojista, wc- paperista (sanomalehti on oiva ja ekologinen vaihtoehto) jne.

      • minä

        Itse asiassa todella monet kestovaippojen käyttäjät rupeavat käyttämään myös kestositeitä tai kuukautiskuppia... :) Haa, tiedän, että tää saa teidät kertistelijät yököttelemään "hyi mitä kaikkee ne tekee", mutta omapa on asianne, jos haluatte niitä hiostavia ja epämukavia kertakäyttösiteitäkin käyttää. :D Niin ne ennakkoluulot istuu sitkeästi.


    • Isä Espoosta

      Ei tulisi mieleenkään käyttää kestovaippoja.

      Jo on jutut.

      • ollenkaan

        En minäkään käyttäisi kestoja kun en ole koskaan vaippoja käyttäny. Nyt varmaan joku ihmettelee et miten mahdollista (VVV) vauvat viestivät vessahädästä! Mun mielestä kun kestotkin rasittavat luontoa. Sanovat et menee muun pyykin mukana mutta menee silti lisää sähköä, vettä ja pyykkipulveria ei ole mikä ois luonnolle hyvä. Idea lähti mulla käymään yhestä perheestä jotka kertoivat VVV:stä huomenta suomessa. Olin viimeisillä raskaana silloin ja päätin kokeilla kunhan vauva syntyi. Eihän koiranpennuillakaan ole vaippaa. Mun likka oli 3kk ku viittosi potalle. Vaatii kommunikointia. Kerran on sänkyyn tullu vahinko. Sisko on saanut monet vaippapaketit. Vähän neuvolatäti oli ihmeissään kun meillä ei ollu vaippaa ollenkaan (kysyi jos olen jotain unohtanu)


      • vmallia-54
        ollenkaan kirjoitti:

        En minäkään käyttäisi kestoja kun en ole koskaan vaippoja käyttäny. Nyt varmaan joku ihmettelee et miten mahdollista (VVV) vauvat viestivät vessahädästä! Mun mielestä kun kestotkin rasittavat luontoa. Sanovat et menee muun pyykin mukana mutta menee silti lisää sähköä, vettä ja pyykkipulveria ei ole mikä ois luonnolle hyvä. Idea lähti mulla käymään yhestä perheestä jotka kertoivat VVV:stä huomenta suomessa. Olin viimeisillä raskaana silloin ja päätin kokeilla kunhan vauva syntyi. Eihän koiranpennuillakaan ole vaippaa. Mun likka oli 3kk ku viittosi potalle. Vaatii kommunikointia. Kerran on sänkyyn tullu vahinko. Sisko on saanut monet vaippapaketit. Vähän neuvolatäti oli ihmeissään kun meillä ei ollu vaippaa ollenkaan (kysyi jos olen jotain unohtanu)

        "Säännönmukaisella menettelyllä voidaan jo verraten nuoretkin pikkulapset totuttaa siisteyteen. Kunhan vain asetamme ne säännöllisesti määrättyinä aikoina astialle, ne voivat jo 6kuukauden ikäisinäkin tottua pitämään vuoteensa ja kapalonsa puhtaana." Näin totesi lapsenhoidon kehittäjä Arvo Ylppö vuonna 1938. Jo silloin puhuttiin vaipoista ja vaippaihottumasta ja vauvan siisteydestä.
        Aikansa kutakin, ei ne armeijaan vaipoissa mene, ja saastuttaahan tupakointikin luontoa ja .....lista on loputon.
        Kukin elää tavallaan.


      • someone
        ollenkaan kirjoitti:

        En minäkään käyttäisi kestoja kun en ole koskaan vaippoja käyttäny. Nyt varmaan joku ihmettelee et miten mahdollista (VVV) vauvat viestivät vessahädästä! Mun mielestä kun kestotkin rasittavat luontoa. Sanovat et menee muun pyykin mukana mutta menee silti lisää sähköä, vettä ja pyykkipulveria ei ole mikä ois luonnolle hyvä. Idea lähti mulla käymään yhestä perheestä jotka kertoivat VVV:stä huomenta suomessa. Olin viimeisillä raskaana silloin ja päätin kokeilla kunhan vauva syntyi. Eihän koiranpennuillakaan ole vaippaa. Mun likka oli 3kk ku viittosi potalle. Vaatii kommunikointia. Kerran on sänkyyn tullu vahinko. Sisko on saanut monet vaippapaketit. Vähän neuvolatäti oli ihmeissään kun meillä ei ollu vaippaa ollenkaan (kysyi jos olen jotain unohtanu)

        Kiva, että teillä on vaipattomuuskin onnistunut! Mutta vaipattomuus kuitenkin vaatii 110% motivaatiota vanhemmilta perehtyä asiaan, joten "valitettavana" tosiasiana silti tulee olemaan, että suurin osa (ainakin suomalaisista vanhemmista) käyttää lapsellaan vaippoja...

        Ja jos nyt "kahdesta pahasta" eli kesto- tai kertavaippailusta pitäisi valita toinen vaihtoehto, niin kyllä ne kestovaipat ympäristöystävällisemmät kuitenkin ovat. Totta kai pesukoneen käyttöön pitää kiinnittää huomiota; pestäessä 60 asteessa täysiä koneellisia ympäristöystävällisellä aineella, ja kuivattamalla vaipat narulla (ei kuivausrummussa) säästää aina enemmän luontoa! Ja Huom!: niissä pesuaineissahan on mistä valita, ja ympäristöystävällisin aine on tietysti se parhain vaihtoehto!

        Ole ylpeä itsestäsi, että olet jaksanut motivoitua noin hyvin vauvasi vessahätä-viestintään! :-) Mutta silti, valitettavasti veikkaan, että suurimmalla osalla vanhemmista ei motivaatio tuohon riitä, joten on se kestovaippojen käyttö silloin kuitenkin moninkertaisesti parempi vaihtoehto, kuin pelkkä kertisten!

        P.s. Ei silti, itse olen kyllä sen verran kiinnostunut vvv:stä, että seuraavalla lapsella voisi vaikka kokeillakin! :-)


      • tazzukka
        ollenkaan kirjoitti:

        En minäkään käyttäisi kestoja kun en ole koskaan vaippoja käyttäny. Nyt varmaan joku ihmettelee et miten mahdollista (VVV) vauvat viestivät vessahädästä! Mun mielestä kun kestotkin rasittavat luontoa. Sanovat et menee muun pyykin mukana mutta menee silti lisää sähköä, vettä ja pyykkipulveria ei ole mikä ois luonnolle hyvä. Idea lähti mulla käymään yhestä perheestä jotka kertoivat VVV:stä huomenta suomessa. Olin viimeisillä raskaana silloin ja päätin kokeilla kunhan vauva syntyi. Eihän koiranpennuillakaan ole vaippaa. Mun likka oli 3kk ku viittosi potalle. Vaatii kommunikointia. Kerran on sänkyyn tullu vahinko. Sisko on saanut monet vaippapaketit. Vähän neuvolatäti oli ihmeissään kun meillä ei ollu vaippaa ollenkaan (kysyi jos olen jotain unohtanu)

        Haluaisin kuulla lisää tästä vvv:stä.. tiedät varmaan hyviä sivustoja ja toki saa minulle mailatakkin.
        Itselläni ei ole vielä vauvaa, vaan suunnitteilla.. ja olen ajatellut että ainakin kestovaippoja meillä käytetään, sanoipa siihen mies mitä hyvänsä.
        En ainakaan halua että omat lapseni vielä 4v. juokseevat vaipoissa ja vielä kertakäyttö semmoisissa.

        Haluan näin etukäteen jo tutustua.. sillä helpottaahan se sitten tulevaisuudessa, kun tietää jo jotain valmiiksi.


      • Julia
        tazzukka kirjoitti:

        Haluaisin kuulla lisää tästä vvv:stä.. tiedät varmaan hyviä sivustoja ja toki saa minulle mailatakkin.
        Itselläni ei ole vielä vauvaa, vaan suunnitteilla.. ja olen ajatellut että ainakin kestovaippoja meillä käytetään, sanoipa siihen mies mitä hyvänsä.
        En ainakaan halua että omat lapseni vielä 4v. juokseevat vaipoissa ja vielä kertakäyttö semmoisissa.

        Haluan näin etukäteen jo tutustua.. sillä helpottaahan se sitten tulevaisuudessa, kun tietää jo jotain valmiiksi.

        ..oheinen linkki, sieltä löytyy ainakin jotain.
        http://www.kenguru.fi/linkit/links.php?cat=10


    • Ei laiska

      Ei minkäänlaista huolta huomisesta vaan ollaan mainosten uhreja eikä käytetä omaa päätä. Itsekin olen havainnut kuinka roskis täyttyy hetkessä lyhyelläkin lasten vierailulla ja millä? Lasten vaipoilla! Älytöntä tuhlausta!

      Jotkut vertaavat etteivät aja vm.70 autoilla. Sitä nyt ei voi käyttää vertailukohteena. Verrataanpa vanhoja ja uusia rakennustapoja! Kehitystä on tapahtunut valtavasti mutta miten on asumis mukavuuden ja rakenteiden kestämisen laita. Asunnot homehtuvat ja lahoavat mutta vm.50 ja vanhemmat ovat täysin terveitä jos niitä ei ole peruskorjattu pilalle uusilla menetelmillä.

      No tämä vanhanaikainen kestovaippa juttu voi olla erittäin toimiva, turvallinen ja terveellinen tapa pitää lapset kuivina.

      VVV on uutta ja saattaa olla erittäin toimiva ratkaisu mutta se vaatii varmasti 110% paneutumista asioihin joihin näillä nykyisillä nuorilla ja vähän iäkkäimmillä vanhemmilla ei tunnu riittävän aikaa eikä kärsivällisyyttä. Nyt mulle kaikki heti ja ei muuta kuin kertakäyttövaippoja vauvojen peppuun.

    • Neena

      Mitenkäs meinaat päivähoitajan suhtautuvan kassilliseen kestovaippoja????

      Kuinka moni nuori perhe on nykyisin niin varakas, että toinen vanhemmista voi jäädä kotiin pyörittämään kuvaamaasi vaippasouvia?

      Laiskuuttahan se vaan on.

      • minä

        Perhepäivähoidossa ne hoitajat muuten joutuvat käyttämään tasan tarkkaan niitä vaippoja, joita sinne vie, olivat ne sitten kestoja tai kertiksiä. Ketäänhän ei voi pakottaa ostamaan kertakäyttövaippoja...


      • Kestoilija

        Huomaa, että et tiedä kestovaipoista mitään. Nykyään on edistytty noista harso ajoista. Meidän käyttämät vaipat on yhtä helppoja kuin kertakäyttösetkin, paitsi että ne pitää tietenkin pestä. Hoitopaikoissakaan ei ole katsottu kestovaippojamme pahalla.


      • uiui
        minä kirjoitti:

        Perhepäivähoidossa ne hoitajat muuten joutuvat käyttämään tasan tarkkaan niitä vaippoja, joita sinne vie, olivat ne sitten kestoja tai kertiksiä. Ketäänhän ei voi pakottaa ostamaan kertakäyttövaippoja...

        Mistähän muuten tuo virheellinen käsitys on peräisin, että pph:n on käytettävä niitä vaippoja, joita vanhemmat tuovat? Keskustelu on aloitettu jo vuosia sitten, mutta samaan käsitykseen törmää nykyäänkin aina, kun on puhe päivähoidosta ja kestoista. Pph:n ei tosiaan tarvi ottaa kotiinsa säilytettäväksi kenenkään kestovaippakasseja tai -roskiksia eikä hänen tarvi niitä kuljetella pihalle iltapäivällä odottamaan, että vanhemmat ne noutavat. Eikä vanhempia tarvi päästää iltapäivällä enää sisälle vaippoja hakemaan, kun ollaan ulkona lasten kanssa. Vaippa-asia tulee puheeksi jo ensitapaamisella, ja pph voi halutessaan kieltäytyä hoitomasta kestovaippoja käyttävää lasta.


    • Yx vaan

      Ihanaa, että joku voi saada herneen nokkaan kertakäyttö/kestovaippavalinnasta! Niin se on että kun on jostain pakkomielle tekstikin on sen mukaista! :) Ehdotan alkuperäiselle kirjoittajalle oman elämän elämistä ja jättäköön muut tekemään mitä haluavat.

      Ja kyllä, täällä käytetään kertakäyttövaippoja! Apua, olen hirveä planeettamme saastuttaja...mutta toisaalta, ”Hullu työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä”! :DD

      • suututtaa moinen välinpitäm...

        moinen itsekkyys;"muutenkinhan sitä saastutetaan" ja "ei ne minun kakaran vaippavuoret mitään tee, vaan muiden" Haa! varmaan opetatte lapsillennekin, että saatte olla tuhmia mutta muut eivät!

        Muuten, kestovaipat pestään 60 asteessa ja siinä lämpötilassa kuolee bakteerit myös teidän ylihygieenisten aikuisten pikkuhousuista ja hikisukista!


      • Yx vaan
        suututtaa moinen välinpitäm... kirjoitti:

        moinen itsekkyys;"muutenkinhan sitä saastutetaan" ja "ei ne minun kakaran vaippavuoret mitään tee, vaan muiden" Haa! varmaan opetatte lapsillennekin, että saatte olla tuhmia mutta muut eivät!

        Muuten, kestovaipat pestään 60 asteessa ja siinä lämpötilassa kuolee bakteerit myös teidän ylihygieenisten aikuisten pikkuhousuista ja hikisukista!

        Onpa aikamoista logiikkaa: kertakäyttövaippoja käyttävät opettavat lapsillensa että saavat olla tuhmia. Mitä vielä? Äo:si taitaa olla yhtä suuri kuin kengännumerosi... :) Menehän fanaattisuutesi kanssa terapiaan!


      • Minä

        ”Hullu työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä”! :DD

        Sinunlaisten ihmisten takia tämä maailma on menossa päin helvettiä.


      • mieluummin laiska ku
        Yx vaan kirjoitti:

        Onpa aikamoista logiikkaa: kertakäyttövaippoja käyttävät opettavat lapsillensa että saavat olla tuhmia. Mitä vielä? Äo:si taitaa olla yhtä suuri kuin kengännumerosi... :) Menehän fanaattisuutesi kanssa terapiaan!

        olihan imetyssivuilla joku juttu aikaa sitten kuin hitler ja stalin eivät olleet saaneet rintaruokintaa;)

        meillä käytetään kerttakäyttövaippoja ja imettäminen jäi aika vähiin. ei ole vielä riisitautia näkynyt.


      • liittyy
        mieluummin laiska ku kirjoitti:

        olihan imetyssivuilla joku juttu aikaa sitten kuin hitler ja stalin eivät olleet saaneet rintaruokintaa;)

        meillä käytetään kerttakäyttövaippoja ja imettäminen jäi aika vähiin. ei ole vielä riisitautia näkynyt.

        Selvitäpä nyt vaikka ensin, mitä riisitauti tarkoittaa. Kerrotaan nyt sen verran, että kyseessä on D-vitamiinin puutostila. D-vitamiini on ainoa imeväisikäisen tarvitsema ravintoaine, jota äidinmaito ei sisällä. Siksi ainakin meillä päin D-vitamiinipullo annetaan jokaiselle vauvalle mukaan jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä.


    • aida

      Kai sun vaimo on sitten myös käyttänyt kuukautiskuppia tai jotain kestosidettä, pestävää ja uudelleenkäytettävää?

    • vihainen nuori nainen

      Siis tulen niiin vihaiseksi tämmöisestä!
      Mitä idiootteja maa päällään kantaa?!?!?!
      "meillä käytetään kertiksiä,kun kestojen peseminen saastuttaa luontoa" "olen hygieeninen, en pesisi kakkavaippoja vaatepyykin seassa" "en halua käyttää 70-luvun keksintöä, kun on kehitystä niin käytetään sitä" "rahansäästölaskelmat eivät perustu oikeisiin faktoihin" ja monta muuta uskomatonta lausahdusta!
      !!!! Kuunnelkaa nyt itteenne!!! :O

      Kestovaipat on kertaostoksena kallista. MUTTA koska kertakäyttövaipat maksavat paljon, ja niitä tarvii ostaa paljon, uppoaa niihin paljon enemmän rahaa loppupeleissä kuin kestoihin. Sitäpaitsi kestoja voi ostaa halvemmalla käytettynä tai tehdä itse. Lisäksi vanhat kestot voi myydä samalla hinnalla pois, kun lapsi on oppinut kuivaksi. Joku tietty lausahtaa nyt että hah, meillä on ainakin varaa ostaa kertiksiä. Kyse ei olekaan varattomuudesta tai varallisuudesta. Minusta se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.....

      Toisekseen, pikkulasten perheessä tulee muutoinkin paljon pyykkiä, niin ettei kestojen pesut siinä paljoa näy, eikä kuluta sen enempää vettä.Ja kakkavaipasta huuhdotaan enimmät kakat ensin pönttöön, sitten vaippoja liuotetaan etikkaliuoksessa ja pestään koneessa, eikä siinä ole MITÄÄN epähygieenistä, 60 asteessa kuolee kaikki ja "desinfioituu".
      Ja kertakäyttövaipat eivät maadu, KOSKAAN. Niissä olevat yhdisteet imevät itseensä sadevedet kaatopaikoilta ja paisuttavat kaatopaikkoja. Lisäksi niissä oleva orgaaninen (suom. eloperäinen) aines mätänee hapettomassa tilassa kaatopaikalla ja vapauttaa ilmakehään metaania, joka on kasvihuonekaasu. Miettikää kuin monta vaippaikäistä Suomessa on, kuin monta vaippaa menee roskiin päivässä. Osaatteko edes kuvitella, millainen vuori pelkästään siitä tulee kaatopaikolle? (Kaatopaikat muutenkin on kuolleena syntynyt idea, mutta se on jo eri saarna).
      Ja kaikki tämä ihan turhaan!

      Sitten, vanha keksintö on parempi kuin pussillinen uusia. Kestovaipat ovat hellempiä vauvan pepulle, niissä ei ole hautovia muoviosia,eikä allergiaa aiheuttavia kemikaaleja. Yllätyin itsekin niiden imutehosta, eivät vuoda ohi(esim Liberot vuotavat jatkuvasti). Ja lisäksi kestovaippoja vaihdetaan hieman useammin, joten peppu saa ilmastusta useammin.
      Helpompi on myös kerätä päivän vaipat kannelliseenn etikkaliuosta sisältävään ämpäriin, ja lykätä koneeseen päivän lopuksi, kuin raahautua kauppaan lapsen kanssa, ostaa vaipat kalliisti, kasata haisevat vaipat muhimaan roskikseen(sepä vasta epähygienistä onkin) ja kiikuttaa sitä päivittäin ulos roskakatokselle, kun sisäroskikseen ei mahdu eikä kukaan halua niitä haistella. Enemmän siinä tulee aikaa vietettyä lapsen kanssa kun pesee niitä pyykkejä lapsen ollessa kantoliinassa mukana.
      Lapsi oppii helpommin kuivaksi, kun oppii tunnistamaan hätänsä ts. kun pissattaa, pissaa, peppu kastuu, eikä enää olekaan niin mukavaa.

      Kaikille epäilijöille. KOKEILKAA! Älkää tuomitko ennekuin olette kokeilleet kestoja. Lainatkaa tutulta pari, ostakaa muutama käytetty. Kokeilkaa, harjoitelkaa ensinusean päivän ajan, että saatte hommaan rutiinin, lähestykää asiaa avoimin mielin.
      Se ei ole vaivalloista, epämukavaa epähygieenistä ym, mitä pelkäätte! Ette menetä mitään!
      Ja jollei se vaan kokeilunkaan jälkeen suju, eikä vaan sovi vauvallenne, niin lainavaipat voi palauttaa, ostetut myydä pois.

      Itselleni ainakin tulee hyvä mieli, kun vauvalla ei koskaan vaippaihottumaa, kestovaipat helppoja käyttää, menevät samalla muun pyykin ja vauvanhoidon kanssa(ei siis ylimääräsitä työtä), säästän rahaa enkä saastuta luontoa.

      PS. En ymmärrä muutenkaan,miksi kestovaippailu, kompostointi ym. JÄRKEVÄ eläminen säästeliäästi luontoa mahdollisimman vähiten saastuttamalla leimataan heti ns. hörhöilyksi??

      • Jokunen

        Ei paljoa lisättävää. Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Varsinkin tuo jälkikirjoitus vei jalat suustani. :)


    • niko

      Ottamatta kantaa itse pääasiaan, eli kerta- vai kestovaipat, en malta olla kommentoimatta usein esiintyviä mainintoja vaippojen sisältämistä kemikaaleista ja niiden ympäristöhaitallisuudesta. Niiden mainitsemisella saadaan väitteisiin luotua tarkoitushakuista ammattimaisuutta ja uskottavuutta.
      Nykyiset kertakäyttövaipat sisältävät öljyteollisuuden tuotetta, ns superabsorbenttia, joka nykyisin on polyakrylaattia. Siinä ei ole mitään klooriyhdistettä mukana. Samoin muovi, jota kertavaipoissa käytetään, ei pääsääntöisesti ole klooria sisältävää. Vaippojen poltto ei nykyisellään aiheuta merkittävissä määrissä mainitsemiasi supermyrkkyjä. Ehdottomasti tärkein kertavaippojen haitta on niiden fekaalisen jätteen eli kakan useimmiten anaerobisessa tilassa tapahtuva käyminen, joka aiheuttaa merkittävän metaanipäästön. Metaani on merkittävä kasvihuonekaasu.
      Maininta muovisten vaippahousujen sisältämän PVC'n merkityksestä jätteenpolttoprosessin kaasujen myrkyttäjänä on niin kaukaa haettu, että se kuvastaa vain kirjoittajan asiantuntemattomuutta. Kyllä siellä on useita dekadeja suurempia klooriyhdistemääriä, jotka tulevat muista lähteistä kuin jätteisiin heitetyistä muovihousuista...voi pyhä yksinkertaisuus!
      Ja ehkä lopuksi vielä totean sen, että mielestäni kertakäyttövaippojen käyttö on todellinen globaali ongelma, mutta ei silti argumentoinnissa kannata käyttää mitä tahansa huuhaata.

      • suututtaa moinen välinpitäm...

        Globaalilta ongelmalta kertakäyttövaippojen käyttäjät sulkevat silmänsä.Käyttäjät ajattelevat-kuten jo aikaisemmin mainitsinkin-että ei se minun kakarani vaippavuori mitään tee...mutta kun niitä välinpitämättömästi ajattelevia on tuhansia ja taas tuhansia niin tästä kertyykin melkoinen vuori.

        Kaikkein eniten harmittaa se, että tuomitaan heti, itse ensin kokeilematta! Niinkuin valitettavasti moni muukin asia Suomen maassa tyrmätään heti.


    • Ajatus tuokin...

      Mutta kun ne lapsetkin pitää jossain välissä hoitaa!! ;D

      • someone

        Mutta eikös se vaipan vaihto ole aika olennainen osa pienen lapsen HOITOA (vai mitäs se sitten on..??!)

        Kun valitsee hyvät kestovaipat on niiden vaihtoväli ihan sopiva (2-3 h)

        Ja sitä paitsi, vaippaikä on kuitenkin lopulta niin lyhyt aika lapsen elämässä, että... Mutta minkä määrän (turhaa) jätettä sinäkin aikana saa aikaiseksi, jos jok'ikinen lapsen ylle puettava vaippa on kertakäyttöinen... Vaikka käyttäisi vain YHDEN kestovaipan päivässä on se jo 365 kertisvaippaa vuodessa vähemmän.
        :-)


      • vaippaikä
        someone kirjoitti:

        Mutta eikös se vaipan vaihto ole aika olennainen osa pienen lapsen HOITOA (vai mitäs se sitten on..??!)

        Kun valitsee hyvät kestovaipat on niiden vaihtoväli ihan sopiva (2-3 h)

        Ja sitä paitsi, vaippaikä on kuitenkin lopulta niin lyhyt aika lapsen elämässä, että... Mutta minkä määrän (turhaa) jätettä sinäkin aikana saa aikaiseksi, jos jok'ikinen lapsen ylle puettava vaippa on kertakäyttöinen... Vaikka käyttäisi vain YHDEN kestovaipan päivässä on se jo 365 kertisvaippaa vuodessa vähemmän.
        :-)

        on lyhyt aika !! Eikö silloin tärkeämpi viettää se vauvan kanssa ja vaipoilla jotka ei vuoda. onhan sekin tietenkin tärkeää että luontoa ei ylikuormitettaisi. Mutta siinähän sulle hommaa rupea keksimään , kuinka vaipoista tulisi hyötyjätettä . KUN TUOTA AIKAA NÄYTTÄÄ LÖYTYVÄN =) JA KIINNOSTUSTA =)


      • someone
        vaippaikä kirjoitti:

        on lyhyt aika !! Eikö silloin tärkeämpi viettää se vauvan kanssa ja vaipoilla jotka ei vuoda. onhan sekin tietenkin tärkeää että luontoa ei ylikuormitettaisi. Mutta siinähän sulle hommaa rupea keksimään , kuinka vaipoista tulisi hyötyjätettä . KUN TUOTA AIKAA NÄYTTÄÄ LÖYTYVÄN =) JA KIINNOSTUSTA =)

        Kirjoitit vaippaiän lyhyydestä, "eikö silloin tärkeämpi viettää se vauvan kanssa ja vaipoilla jotka ei vuoda".

        No, totta kai on! Meidän kestovaipat kun EIVÄT vuoda. Ne ovat luotettavia. Mikä ihmeen ennakkoluulo se on, joka liitetään lähes aina kestovaippoihin, että ne "vuotavat". 2000-luvun modernit kestovaipat eivät ole mitään "vanhan ajan" kapistuksia, vaan moderneja, imukykyisiä ja ihania vaippoja (kun valitsee hyvän merkin ja pesee niitä oikein). Mutta ennakkoluulot ovat tosiaan ennakkoluuloja tässäkin asiassa, valitettavasti. *huokaisee syvään*

        Aikaa minulla ei ole mielestäni yhtään sen enempää, kuin kellään muullakaan. Se, että vien käytetyn kestovaipan kylpyhuoneeseen ja tuon ne sieltä pyykkikoneen pyörimisen jälkeen puhtaana takaisin vie itse asiassa VÄHEMMÄN aikaa, kuin se että lähden asiakseni kertakäyttövaippoja kaupasta hakemaan aina edellisen pakkauksen loputtua.

        Kestojen kanssa meillä on AINA vaipat valmiina kotona, joten siinä mielessä koen olevani aika mukavuudenhaluinen äiti, jopa laiskakin. :-)


      • tuli
        someone kirjoitti:

        Kirjoitit vaippaiän lyhyydestä, "eikö silloin tärkeämpi viettää se vauvan kanssa ja vaipoilla jotka ei vuoda".

        No, totta kai on! Meidän kestovaipat kun EIVÄT vuoda. Ne ovat luotettavia. Mikä ihmeen ennakkoluulo se on, joka liitetään lähes aina kestovaippoihin, että ne "vuotavat". 2000-luvun modernit kestovaipat eivät ole mitään "vanhan ajan" kapistuksia, vaan moderneja, imukykyisiä ja ihania vaippoja (kun valitsee hyvän merkin ja pesee niitä oikein). Mutta ennakkoluulot ovat tosiaan ennakkoluuloja tässäkin asiassa, valitettavasti. *huokaisee syvään*

        Aikaa minulla ei ole mielestäni yhtään sen enempää, kuin kellään muullakaan. Se, että vien käytetyn kestovaipan kylpyhuoneeseen ja tuon ne sieltä pyykkikoneen pyörimisen jälkeen puhtaana takaisin vie itse asiassa VÄHEMMÄN aikaa, kuin se että lähden asiakseni kertakäyttövaippoja kaupasta hakemaan aina edellisen pakkauksen loputtua.

        Kestojen kanssa meillä on AINA vaipat valmiina kotona, joten siinä mielessä koen olevani aika mukavuudenhaluinen äiti, jopa laiskakin. :-)

        teeveessä kyseisetä aiheesta. Kysyttiin siinä tätiltä et onko nämä vaipat nykyään sellaisia että ne ei vuoda . täti vastas et kantsii tukkia vaippaan
        jotakin täytettä niin sit ei vuoda ??!! et mitä uskoa ??!!


      • someone
        tuli kirjoitti:

        teeveessä kyseisetä aiheesta. Kysyttiin siinä tätiltä et onko nämä vaipat nykyään sellaisia että ne ei vuoda . täti vastas et kantsii tukkia vaippaan
        jotakin täytettä niin sit ei vuoda ??!! et mitä uskoa ??!!

        Ensinnäkin kestovaippa-vaihtoehtoja on todella monen monta. Sisävaippana ei ole vain tavan harsoa, on myös muotoonommeltuja tarrallisia sisävaippoja (söpöine kangaskuvioineen), hamppuja, taskuvaippoja... jne. Valikoima on nykyään todellakin runsas, joten pitäisi tietää ensin vähän tarkemmin minkä tyylisistä kestovaipoista on kyse, ennen kuin voi tarkemmin sanoa sen ominaisuuksia, (en tiedä millaisista vaipoista teeveessä oli kyse..)

        Kestovaippainfossa on laajemmin asiaa kestovaipoista (lähes kaikesta maan ja taivaan väliltä, mikä niihin liittyy). Siellä on mm. keskustelupalstat, vaippatarinoita kestoilijoiden arjesta, yleistä tietoa & valokuvia nykyajan vauvojen kestovaipoista jne. jne. Tietoa laajemmasta näkövinkkelistä.

        Käypä vaikka sieltä katsomassa, jos kiinnostaa..

        www.kestovaippainfo.fi


      • mami65
        someone kirjoitti:

        Mutta eikös se vaipan vaihto ole aika olennainen osa pienen lapsen HOITOA (vai mitäs se sitten on..??!)

        Kun valitsee hyvät kestovaipat on niiden vaihtoväli ihan sopiva (2-3 h)

        Ja sitä paitsi, vaippaikä on kuitenkin lopulta niin lyhyt aika lapsen elämässä, että... Mutta minkä määrän (turhaa) jätettä sinäkin aikana saa aikaiseksi, jos jok'ikinen lapsen ylle puettava vaippa on kertakäyttöinen... Vaikka käyttäisi vain YHDEN kestovaipan päivässä on se jo 365 kertisvaippaa vuodessa vähemmän.
        :-)

        ja sinulle joka esitit asian ,että ns.nykyajan vaipat antavat mahdollisuuden vaipanvaihto välejen pidennykseen !oletko kello ranteessa milloin lapsesi röyhtäisee tai posket punoitaa liian vähästä rasvuksesta joka on tai mielipiteestäsi käy ilmi vähästä pienokaisen huomioon otosta!!! olen hoitanut 2 sideharsovaipoissa ja 1 pamperseissa ja martyyrin myyttiä ei anneta kummistakaan


    • tuleva kestoilija

      Aion itse tulevalla lapsellani ehdottomasti kokeilla kestovaippoja, ja käytän niitä paitsi jos jostain syystä osoittautuu mahdottomaksi. Kyläillessä varmasti paras käyttää kertiksiä, mutta en mikään innokas kyläilijä ole muutenkaan, ja tod.näk. vauvan kanssa vielä vähemmän.

      Rahan säästö houkuttaa, samoin luonnon: suurin yksittäinen jätelajihan on vaipat. Tuskin vaippojen pesu sentään enempää luontoa saastuttaa kuin vaippavuoret kaatopaikalla! Entisenä maalaistalon lapsena tiedän että kakkaista pyykkiä voi hyvin pestä muun pyykin joukossa. Vaivaakaan vaippojen pesun voi mitenkään kuvitella lisäävän, joutuuhan pyykkiä muutenkin pesemään, ja kuinka raskasta se nykyään onkaan:D pyykit vaan koneeseen ja kone päälle. Kuivumaan asetteluko sitten vie aikaa ja voimia??

      Ties vaikka innostun kestositeistäkin joskus. Onhan niilläkin ennen vanhaan pärjätty!

      • suututtaa moinen....

        eikös se vaippasouvi ole itsessään sitä lapsenhoitoa :)


      • sitä

        yhden tenavan kanssa noin ajattelee . Mutta kun lapsia useita ei tosiaan ole aikaa mitään vaippoja pestä , kun pesukone muutenkin kokoajan päällä.


      • tuleva kestovaippailija
        sitä kirjoitti:

        yhden tenavan kanssa noin ajattelee . Mutta kun lapsia useita ei tosiaan ole aikaa mitään vaippoja pestä , kun pesukone muutenkin kokoajan päällä.

        Ei ole aikaa pestä vaippoja, kun pesukone koko ajan päällä?? Siis täh??:D Pesukoneessahan ne vaipatkin pestään, eiks vaan? Hieman kun järkeä käyttää niin ei sen pesukoneen edes tarvitse olla koko ajan päällä useampilapsisessakaan perheessä.

        Muutenkin ymmärtäisin natinan pyykinpesun vaivalloisuudesta, jos vielä jouduttaisiin käsin pesemään kaikki pyykit. Mutta kun on olemassa pesukoneita...pyykit koneeseen, pesuainetta, kone päälle, nostelu kuivumaan...viekö tuo todella joltakin niin tavattomasti aikaa ja energiaa? Muuta kuin siltä koneelta:P Tietysti mistä tahansa saa tehtyä vaivan jos asennoituu etukäteen niin.


      • someone
        tuleva kestovaippailija kirjoitti:

        Ei ole aikaa pestä vaippoja, kun pesukone koko ajan päällä?? Siis täh??:D Pesukoneessahan ne vaipatkin pestään, eiks vaan? Hieman kun järkeä käyttää niin ei sen pesukoneen edes tarvitse olla koko ajan päällä useampilapsisessakaan perheessä.

        Muutenkin ymmärtäisin natinan pyykinpesun vaivalloisuudesta, jos vielä jouduttaisiin käsin pesemään kaikki pyykit. Mutta kun on olemassa pesukoneita...pyykit koneeseen, pesuainetta, kone päälle, nostelu kuivumaan...viekö tuo todella joltakin niin tavattomasti aikaa ja energiaa? Muuta kuin siltä koneelta:P Tietysti mistä tahansa saa tehtyä vaivan jos asennoituu etukäteen niin.

        Niinpä, konehan se ne vaipat pesee, eikä äiti tai isä! ;-) Ei nykyaikana enää käsin pyykkejä tarvitse pestä.

        Kaikesta todellakin saa tehtyä vaivan, jos asennoituu etukäteen niin... ;-)


      • onnellisia
        tuleva kestovaippailija kirjoitti:

        Ei ole aikaa pestä vaippoja, kun pesukone koko ajan päällä?? Siis täh??:D Pesukoneessahan ne vaipatkin pestään, eiks vaan? Hieman kun järkeä käyttää niin ei sen pesukoneen edes tarvitse olla koko ajan päällä useampilapsisessakaan perheessä.

        Muutenkin ymmärtäisin natinan pyykinpesun vaivalloisuudesta, jos vielä jouduttaisiin käsin pesemään kaikki pyykit. Mutta kun on olemassa pesukoneita...pyykit koneeseen, pesuainetta, kone päälle, nostelu kuivumaan...viekö tuo todella joltakin niin tavattomasti aikaa ja energiaa? Muuta kuin siltä koneelta:P Tietysti mistä tahansa saa tehtyä vaivan jos asennoituu etukäteen niin.

        jos niin siitejä lapsia että ei pyykkiä juuri tule . Itselläni kaksi lasta ja pyykkiä on niin paljon, että päivässä ei kerkeä kaikkea aina pesemään kone kokoajan päällä kun mahdollista .Joka päivä uudet vaatteet vähintään . Totuttu pitämään puhtaita vaatteita lapsilla kokoajan myös itse ja mieheni( toki jos ei niin piittaa onko puhdas vai ei ) ja on sitten työt ja koulut / ja ruuan teot ja päivittäiset siivoulut ja lasten kanssa leikkimiset ja ulkoilut ja välissä kaupassa käynnit ym.. lista loputon . Niin ja toki välissä pitäisi keritä nukkumaankin , että jos jollakin on aikaa paskavaippoja pestä niin pesköön . Itselläni ainakin aika menee paljon tärkeämpään tekemiseen ja välillä loppuu keskenkin aika !! ei todellakkaan tulisi mieleenikään ruveta niitä pesemään , koska se aika olisi lapsilta pois !!


      • kokki
        onnellisia kirjoitti:

        jos niin siitejä lapsia että ei pyykkiä juuri tule . Itselläni kaksi lasta ja pyykkiä on niin paljon, että päivässä ei kerkeä kaikkea aina pesemään kone kokoajan päällä kun mahdollista .Joka päivä uudet vaatteet vähintään . Totuttu pitämään puhtaita vaatteita lapsilla kokoajan myös itse ja mieheni( toki jos ei niin piittaa onko puhdas vai ei ) ja on sitten työt ja koulut / ja ruuan teot ja päivittäiset siivoulut ja lasten kanssa leikkimiset ja ulkoilut ja välissä kaupassa käynnit ym.. lista loputon . Niin ja toki välissä pitäisi keritä nukkumaankin , että jos jollakin on aikaa paskavaippoja pestä niin pesköön . Itselläni ainakin aika menee paljon tärkeämpään tekemiseen ja välillä loppuu keskenkin aika !! ei todellakkaan tulisi mieleenikään ruveta niitä pesemään , koska se aika olisi lapsilta pois !!

        Pyykkiä tulee viisihenkisessä perheessä todella paljon. Ja käyvää pesukonetta kun ei saisi jättää ilman valvontaa, käy kone miltei koko ajan kun ollaan kotona. Usein vaimo laittaa viimeisen satsin kuivumaan kello 21.00...

        Ja kun kuitenkin olisi muutakin tekemistä kuin pyykin pesu...

        Kestovaippoja ollaan kokeiltu ensimmäisen kanssa. Ihan hyvin toimi, ei siinä mitään. Eivät tosin pystyneet imemään ison vauvan isoja pissoja, vaan falskasivat _aina_ unien aikana. Rahaa meni erilaisiin kestosysteemeihin aika paljon.

        Käytimme kestovaippoja vajaan vuoden, sitten riitti. Sai kylppäristä pois haisevan kakkavaippaämpärin, pyykin määrä pieneni ja vaippashow hiljeni.

        Nyt on kaapissa iso kasa kakasta keltaiseksi (!) värjäytyneitä kestovaippoja. Juu, ja värjäytymiin ei tunnu auttavan mikään pesulämpötila tai aine...


      • someone
        kokki kirjoitti:

        Pyykkiä tulee viisihenkisessä perheessä todella paljon. Ja käyvää pesukonetta kun ei saisi jättää ilman valvontaa, käy kone miltei koko ajan kun ollaan kotona. Usein vaimo laittaa viimeisen satsin kuivumaan kello 21.00...

        Ja kun kuitenkin olisi muutakin tekemistä kuin pyykin pesu...

        Kestovaippoja ollaan kokeiltu ensimmäisen kanssa. Ihan hyvin toimi, ei siinä mitään. Eivät tosin pystyneet imemään ison vauvan isoja pissoja, vaan falskasivat _aina_ unien aikana. Rahaa meni erilaisiin kestosysteemeihin aika paljon.

        Käytimme kestovaippoja vajaan vuoden, sitten riitti. Sai kylppäristä pois haisevan kakkavaippaämpärin, pyykin määrä pieneni ja vaippashow hiljeni.

        Nyt on kaapissa iso kasa kakasta keltaiseksi (!) värjäytyneitä kestovaippoja. Juu, ja värjäytymiin ei tunnu auttavan mikään pesulämpötila tai aine...

        Halusin vaan omasta kestoilu-kokemuksesta kertoa, että esim. sappisaippua on semmoinen aine, jota kun laittaa likakohtaan vaipassa ja antaa vaikuttaa hetken (kun tahra on vielä TUORE) niin sillä konstein on paremmat mahikset saada mahd. likatahrat pois. Ja sit vaikka pistää vaippa vielä pyykkikoneeseen pienen sappisaippua-käsittelyn jälkeen. Tosin tärkeää siis, että likatahra on_vielä_tuore, jälkeen päin sappisaippuasta tuskin enää apua on...

        Meillä on reilu vuosi käytetty kestoja, eikä yksikään vaippa ole vielä keltaiseksi värjäytynyt. En tiedä sitten mistä johtunee, mutta jokaisen vaipan aina huuhtaisen kylmän veden alla, ennen pesua. Ja sappisaippualla tulee sipaistua, jos on suurempia tahroja tullut (ennen pyykkikoneen pesua). Tähän asti siis vielä pyykkikoneen pesun jälkeen oikein hyvin ovat alkuperäiset värinsä vaipat säilyttäneet, eikä ole mitään "keltaisuutta" päässyt joukkoon. :-)

        No, pakko kommentoida tuohon "kakkavaippaämpäri"- ongelmaan, vastasin jo aiempaan viestiin (kestovaippojen pesusta-kohtaan). Mutta näin lyhyesti, kakkavaipasta siis huuhtaisen käsisuihkulla suurimmat satsit wc-pönttöön ja sen jälkeen huuhtaisen vielä vaipan kylmän veden alla ja pistän kylppärin vaippa-sankoon pesua odottamaan. Sanko on täynnä käytettyjä kestoja, kun heitän ne pyykkikoneeseen, mutta hajuhaittoja vaippojen sankossa ollessa ei ole (eikä sankossa ole edes kantta päällä). Enemmän meillä kertakäyttövaippa-roskikset haisi!! Miehenikin on tästä asiasta nykyisin samaa mieltä, vaikka alussa vähän "epäilevästi" tähän kestoiluun suhtautuikin.


      • Kestoilija
        kokki kirjoitti:

        Pyykkiä tulee viisihenkisessä perheessä todella paljon. Ja käyvää pesukonetta kun ei saisi jättää ilman valvontaa, käy kone miltei koko ajan kun ollaan kotona. Usein vaimo laittaa viimeisen satsin kuivumaan kello 21.00...

        Ja kun kuitenkin olisi muutakin tekemistä kuin pyykin pesu...

        Kestovaippoja ollaan kokeiltu ensimmäisen kanssa. Ihan hyvin toimi, ei siinä mitään. Eivät tosin pystyneet imemään ison vauvan isoja pissoja, vaan falskasivat _aina_ unien aikana. Rahaa meni erilaisiin kestosysteemeihin aika paljon.

        Käytimme kestovaippoja vajaan vuoden, sitten riitti. Sai kylppäristä pois haisevan kakkavaippaämpärin, pyykin määrä pieneni ja vaippashow hiljeni.

        Nyt on kaapissa iso kasa kakasta keltaiseksi (!) värjäytyneitä kestovaippoja. Juu, ja värjäytymiin ei tunnu auttavan mikään pesulämpötila tai aine...

        Ette tainneet kovin paljoa kestoiluun perehtyä....


      • tuleva kestovaippailija
        kokki kirjoitti:

        Pyykkiä tulee viisihenkisessä perheessä todella paljon. Ja käyvää pesukonetta kun ei saisi jättää ilman valvontaa, käy kone miltei koko ajan kun ollaan kotona. Usein vaimo laittaa viimeisen satsin kuivumaan kello 21.00...

        Ja kun kuitenkin olisi muutakin tekemistä kuin pyykin pesu...

        Kestovaippoja ollaan kokeiltu ensimmäisen kanssa. Ihan hyvin toimi, ei siinä mitään. Eivät tosin pystyneet imemään ison vauvan isoja pissoja, vaan falskasivat _aina_ unien aikana. Rahaa meni erilaisiin kestosysteemeihin aika paljon.

        Käytimme kestovaippoja vajaan vuoden, sitten riitti. Sai kylppäristä pois haisevan kakkavaippaämpärin, pyykin määrä pieneni ja vaippashow hiljeni.

        Nyt on kaapissa iso kasa kakasta keltaiseksi (!) värjäytyneitä kestovaippoja. Juu, ja värjäytymiin ei tunnu auttavan mikään pesulämpötila tai aine...

        Ihmetyttää vieläkin erityisesti tuo että pyykkiä tulee muka niin mahdottoman paljon. Meillä oli aikoinaan lapsuudessani 5-henkinen perhe, eikä joka päiväkään pesty pyykkiä. Mielestäni on liioittelua vaihtaa joka ikisen perheenjäsenen joka ikinen vaatekappale päivittäin, sitä todella ilmeisesti jotkut tekevät! Tuolla suurperhe-osastolla on ollut puhetta pyykinpesusta, ja ellei nyt ihan jätti-iso perhe ole, niin kerran päivässä pesevät pyykkiä. Sitten taas jos on aivan valtava perhe, onhan toki vanhimmat lapset jo niin isoja, että joka tapauksessa koskaan ei koti ole aivan tyhjänä, joten joku on aina valvomassa pyykkikonetta/koneita.

        Itsellä on ainakin tässä asunnossa se etu että jos josku tulee valtavasti pyykkiä, pyykkituvassa on kaksi isoa konetta, ne kun pistää pyörimään oman koneensa lisäksi niin tunnissa tulee melkoinen määrä pyykkiä valmiiksi! No eihän kaikilla tietenkään ole tällaista mahdollisuutta, mutta muutenkin pyykinpesua rakastavana en todellakaan pyykkäämistä koe ongelmaksi ja vaivaksi.

        Kestovaippailuun tosiaan täytyy minunkin tutustua vielä tarkemmin, mutta eiköhän se jotenkin suju, koska eipä tuossa muutama 10 vuotta sitten edes kertakäyttövaippoja ollut olemassa. Emme kai sentään niin paljon avuttomampia ole kuin esiäitimme! Varmasti falskaamiseenkin löytyy ratkaisu: enemmän imevää vaippakerrosta yöksi tai kokeilee erilaisia taitoksia. Hajuhaittaankaan en jaksa uskoa, etikkavedessähän jotkut liottavat likavaipat. Ja onko siitä keltaisuudestakaan valtavasti haittaa, kun tietää itse että vaipat on pesty.


      • äityli77
        tuleva kestovaippailija kirjoitti:

        Ihmetyttää vieläkin erityisesti tuo että pyykkiä tulee muka niin mahdottoman paljon. Meillä oli aikoinaan lapsuudessani 5-henkinen perhe, eikä joka päiväkään pesty pyykkiä. Mielestäni on liioittelua vaihtaa joka ikisen perheenjäsenen joka ikinen vaatekappale päivittäin, sitä todella ilmeisesti jotkut tekevät! Tuolla suurperhe-osastolla on ollut puhetta pyykinpesusta, ja ellei nyt ihan jätti-iso perhe ole, niin kerran päivässä pesevät pyykkiä. Sitten taas jos on aivan valtava perhe, onhan toki vanhimmat lapset jo niin isoja, että joka tapauksessa koskaan ei koti ole aivan tyhjänä, joten joku on aina valvomassa pyykkikonetta/koneita.

        Itsellä on ainakin tässä asunnossa se etu että jos josku tulee valtavasti pyykkiä, pyykkituvassa on kaksi isoa konetta, ne kun pistää pyörimään oman koneensa lisäksi niin tunnissa tulee melkoinen määrä pyykkiä valmiiksi! No eihän kaikilla tietenkään ole tällaista mahdollisuutta, mutta muutenkin pyykinpesua rakastavana en todellakaan pyykkäämistä koe ongelmaksi ja vaivaksi.

        Kestovaippailuun tosiaan täytyy minunkin tutustua vielä tarkemmin, mutta eiköhän se jotenkin suju, koska eipä tuossa muutama 10 vuotta sitten edes kertakäyttövaippoja ollut olemassa. Emme kai sentään niin paljon avuttomampia ole kuin esiäitimme! Varmasti falskaamiseenkin löytyy ratkaisu: enemmän imevää vaippakerrosta yöksi tai kokeilee erilaisia taitoksia. Hajuhaittaankaan en jaksa uskoa, etikkavedessähän jotkut liottavat likavaipat. Ja onko siitä keltaisuudestakaan valtavasti haittaa, kun tietää itse että vaipat on pesty.

        Moi!

        Luulin olevani ainoa joka rakastaa pyykinpesua, kyllä luitte ihan oikein, rakastan pyykinpesua. Samoin rakastan "tiskaamista" tiskikoneella. Varsinkin pyykin ripustaminen on ihanaa.

        Niin eikä meilläkään vaippaämpäri koskaan haise, kertisroskis haisee meilläkin enemmän (käytämme kertiksiä yöllä ja pitkillä päikkäreillä).


      • kokki
        Kestoilija kirjoitti:

        Ette tainneet kovin paljoa kestoiluun perehtyä....

        Niin no, testailimme kestovaippoja vajaan vuoden kolmella erilaisella vaippatyypillä.

        Jos kestoiluun "perehtyminen" vie tuota kauemmin, niin antaa olla...


      • Kestoilija
        kokki kirjoitti:

        Niin no, testailimme kestovaippoja vajaan vuoden kolmella erilaisella vaippatyypillä.

        Jos kestoiluun "perehtyminen" vie tuota kauemmin, niin antaa olla...

        Käytittekö riisipaperia vaipoissa? Oliko teillä sappisaippuaa (kakkatahrat lähtee)? Käytitkö etikkaa vaippojen lioitusämpärissä (ei haise)? jne....

        Kysyitkö keneltäkään neuvoa?

        Minulla eikä yhdelläkään kestoilevalla tuttavallani ole ollut tuollasia ongelmia kuin sinulla.


    • voi vauva parkaa

      Just joo tuollaisia maajussi juntit sitten on!

      Hemmetti soikoon, jos mää alan kutoo vaippoja ja tekee ne alust loppuu itse, kas kun ei vielä viljele niitä, pyykkään ja silitiän ,kuivaan ja kierrätän ym... niin miten jää aikaa vauvan kanssa oloon?

      Kun käyn kaupassa ja ostan pakun niitä ja heitän käytettyä roskiin, niin siinä säästää aikaa!

      Sitä paitsi hajusaasteetkin säästyy kun vie roskikseen, eikä liehuttele pyykkinaurulla ihmisten ihailtavana ja haisteltavina!

      • ja huh puh

        Kai sentään peset ne vaipat ennen kuin laitat kuivumaan? Ei ihme jos haisevat:D

        Täällä on moni kertonut miten vähän kestovaipoista on vaivaa, ja silti joku jaksaa jauhaa vaikkei ole näköjään edes kokeillut!


      • hyi hyi
        ja huh puh kirjoitti:

        Kai sentään peset ne vaipat ennen kuin laitat kuivumaan? Ei ihme jos haisevat:D

        Täällä on moni kertonut miten vähän kestovaipoista on vaivaa, ja silti joku jaksaa jauhaa vaikkei ole näköjään edes kokeillut!

        En pese enkä osta vaippoja kun ei ole enää vaippa ikäisiä ollu kuuteen vuoteen. Mutta oli kyllä sillonkin tarjolla, mutta en ostanu!


    • Yksi muiden joukossa!

      Ja kyllähän se niin vaan on,että me kaikki saastutetaan luontoa tavalla tai toisella,halusimme tai emme!(koskee myös niitä "paatuneimpiakin luonnonystäviä"!!!) ..koska,kuten jo joku mainitsi saastuttamisessa lista on loputon.vaikka kuinka yritämmekin,emme täysin pysty elää saastuttamatta,niin VALITETTAVAA KUIN SE ONKIN!!

      • tuleva kestovaippailija

        MUTTA ei kai se sitä tarkoita että kun emme voi elää täysin saastuttamatta, emme välitä mistään mitään?! Mieluummin saastutan vähemmän kuin enemmän, eli valitsen kestovaipat kertakäyttöisten sijaan. Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaisi vaipattomuuskin mutta pelkään miten sotkee sitten muuten sängyn ym. paikat. Sehän olisi vielä vähemmän saastuttavaa kuin kestovaipat, jos onnistuisi.


    • ympäristö

      Ympäripyöreitä päiviä (30 v. sitten?) vääntäessämme nyky-yhteiskunnan menossa mukana pysyäksemme ankean kestovaippavouhotuksen sijaan hellimme pienokaistamme pehmeällä kertakäyttövaippapolitiikalla niin paljon kuin mahdollista. Kasvatamme hänet Softlanin pehmeässä vaaleanpunaisessa Pampers -ympäristössä tasapainoiseksi ihmiseksi, jolla on sitten aikuisempana energiaa käydä käsiksi yhteiskuntamme todellisiin ongelmiin. Turhaa vouhotusta välttäen.

      • kasvatatte

        lapsenne Pampers-ympäristössänne tasapainoisiksi aikuiseksi jotta heillä on aikuisena energiaa ratkaista jäteongelmat kertiksistä jotka ovat maatuneet roskapusseistaan vasta lapsenlapsenlapsesi aikuistuttua? Hyvä niin, omat lapseni voivat käyttää energiansa tärkeämpiin asioihin.


    • antivihreä

      on ollut kehitteillä mutta ideologistaustainen kestovaippabuumi on vaipanvalmistajat laskemaan ettei niihin tarvitse laittaa rahaa.

      minua on aina ihmetyttänyt se miksei ekologisuus voi ikinä olla helppoa?
      vastauksen antoi joku vihreä mepi (nimeä en nyt muista) joka totesi (puhui kierrätyksestä) että on tärkeää että ihmiset joutuvat näkemään vaivaa ja tuntemaan epämukavuutta tämän asian tähden, muuten he unohtaisivat meidän asiamme.

    • asennekysymys

      Höh...mun vauvalla on maissivaippoja...ettei ainakaan puuvillapeltoja ole sen vuoksi tarvinnut myrkyttää eikä öljyä ole muovin muodossa vaipoissa kuin 0%..eikä muitakaan kemikaaleja mitä mainostat. JA ei todellakaan ole yksistään asennekysymys kertakäyttövaippojen käyttö. Olen yksinhuoltajana aika kuormittunut. Kestovaippoja on kaapissa mutta eivät ole tällä erää käytössä koska en yksinkertaisesti jaksa ripustaa ylimääräistä pyykkikuormaa päivittäin kun pelkästään vauvalta tulee ihan reippaasti muutakin pyykkiä. Joskus on parempi säästää voimia kuin rahaa.
      Sitä paitsi: esikoiseni käytti myös kertakäyttövaippoja (silloinkin väsymyksen vuoksi kestovaipat jäivät kaappiin) ja lopetti kokonaan vaipan (sekä yö- että päivävaipat) käytön heti 2 v täytettyään eikä vahinkoja sen jälkeen tullut paitsi muistaakseni kaksi kertaa pisu lattialle. Tuo 2 v ikä on uskoakseni aivan normaali ikä eikä siis kertakäyttövaipat ole haitanneet kuivaksi oppimista. Pikkuinen 7 kk tekee kakat usein pottaan, välillä vaippaan, pisut vielä vaippaan, mutta enpä usko, että hänenkään kanssaan tulee mitään ongelmia kuivaksioppimisessa...ainakaan vaippojen vuoksi.

      • mie vaan..

        Voihan kiesus, ei tullut mieleenkään käyttää jotain kestovaippaa, hyi. Kertakäyttöisiä käytettiin ja ei tullut mieleenkään kantaa huonoa omaatuntoa. Kauheata melskettä ja syyllistämistä nykyään, voi ihmisparkoja.


    • soosoosoosoo

      hoitajat laiskoja, kun vaihtaivat vanhuksille isooooja vaippoja joka päivä..? Miksei vanhusten vaipparallista koskaan puhuta vaan pikkuvauvojen vaipoista kylläkin. Kaippa se olis hyvä ehdotus vanhainkodeille että hekin muuttaisivat kertiksensä kestoihin! Ja kuinka monta liberoa menee yhteen tena-vaippaan?? Jätesäkeittäin menee kaatopaikoille myös mummujen ja pappojen kusiset vaipat!!

      • äiti22v

        ^Itse asiassa on olemassa aikuisille tarkoitettuja kestovaippoja joita jotkut yksityisetvanhanikodit käyttävät.

        Mä en oo kokenu kestoilua mitenkään vaikeana. Meillä käytössä taskuvaipat ja ihanaa vaihdella värejä vaipanvaihdon yhteydessä. Nää vie tosi vähän tilaa pesukoneessa, ja pyörivät muun 60 asteen pyykin kanssa joka toinen päivä (pakko pestä joka toinen päivä kun on paljon muuta vauvapyykkiä ja esim. imetysliivejä). Eli vaipat saa aikaan täyden koneellisen.

        Myönnän että pääsyy kestoiluun on että se tulee halvemmaksi, yhteensä käytetty varmaan alle 100 e vaippoihin (teen osan itse). Aiotaan käyttää samoja vaippoja seuraavillakin lapsilla. Ja ei tosiaankaan haise kylpyhuoneessa, toisin kun ystävällä jolla kertikset käytössä! Säilytetään vaipat villapussissa joka sit tyhjennetään suoraan koneeseen. Helppoa ja halpaa!


      • decfvr
        äiti22v kirjoitti:

        ^Itse asiassa on olemassa aikuisille tarkoitettuja kestovaippoja joita jotkut yksityisetvanhanikodit käyttävät.

        Mä en oo kokenu kestoilua mitenkään vaikeana. Meillä käytössä taskuvaipat ja ihanaa vaihdella värejä vaipanvaihdon yhteydessä. Nää vie tosi vähän tilaa pesukoneessa, ja pyörivät muun 60 asteen pyykin kanssa joka toinen päivä (pakko pestä joka toinen päivä kun on paljon muuta vauvapyykkiä ja esim. imetysliivejä). Eli vaipat saa aikaan täyden koneellisen.

        Myönnän että pääsyy kestoiluun on että se tulee halvemmaksi, yhteensä käytetty varmaan alle 100 e vaippoihin (teen osan itse). Aiotaan käyttää samoja vaippoja seuraavillakin lapsilla. Ja ei tosiaankaan haise kylpyhuoneessa, toisin kun ystävällä jolla kertikset käytössä! Säilytetään vaipat villapussissa joka sit tyhjennetään suoraan koneeseen. Helppoa ja halpaa!

        Tuo on ihan höpöpuhetta, ettei pissa- ja kakkavaipat haisisi. Ihmiset vain tottuu oman huushollinsa hajuihin niin, ettei niitä haista. Mutta vieras haistaa ne kyllä ja kaukaa.


      • haista vittu
        decfvr kirjoitti:

        Tuo on ihan höpöpuhetta, ettei pissa- ja kakkavaipat haisisi. Ihmiset vain tottuu oman huushollinsa hajuihin niin, ettei niitä haista. Mutta vieras haistaa ne kyllä ja kaukaa.

        mä käytän vaippoja vaikka olen 16v koska en jaksa käydä vessassa ja äiti joskus vaihtaa vaipat kun se on kotona eli käytän libero XL


      • ei kestoja
        haista vittu kirjoitti:

        mä käytän vaippoja vaikka olen 16v koska en jaksa käydä vessassa ja äiti joskus vaihtaa vaipat kun se on kotona eli käytän libero XL

        Meidän syy siihen ettei kestoja käytetä on se, että kun odotin esikoista ei ollut ketään, joka olisi tietoviidakossa harhailevaa auttanut. Ja sitä tietoahan riitti.
        Ja kun vaippoja olisi pitänyt ostaa monen sadan euron edestä jo raskausaikana ja sitten vielä ainakin yks satsi lisää vauvan kasvettua... Ei meillä sellaisia rahoja ollut. Kun ei omista ompelukonetta niin kaikki vaipat olisi ollut ostettava valmiina, noin 10-30€/kpl, ja monta kymmentä vaippaa kun käytössä ei ollut omaa pyykkikonetta eikä taloyhtiön tuvalle joka päivä päässyt..


      • ???
        ei kestoja kirjoitti:

        Meidän syy siihen ettei kestoja käytetä on se, että kun odotin esikoista ei ollut ketään, joka olisi tietoviidakossa harhailevaa auttanut. Ja sitä tietoahan riitti.
        Ja kun vaippoja olisi pitänyt ostaa monen sadan euron edestä jo raskausaikana ja sitten vielä ainakin yks satsi lisää vauvan kasvettua... Ei meillä sellaisia rahoja ollut. Kun ei omista ompelukonetta niin kaikki vaipat olisi ollut ostettava valmiina, noin 10-30€/kpl, ja monta kymmentä vaippaa kun käytössä ei ollut omaa pyykkikonetta eikä taloyhtiön tuvalle joka päivä päässyt..

        Onhan niitä paljon halvempiakin vaippasysteemejä. Harsot, nauhikset ja prefoldit on todella halpoja ja käy koko vaippaiän. Villahousut käy kuoriksi jolle pul-kuoriin tahdo panostaa. Eipä tule montaa sataa maksamaan jos noilla menee ja muitakin käytettynä saa puoli-ilmaiseksi jos tahtoo muunlaisen systeemin. Ja kertikset ne vasta pidemmän päälle maksavatkin. Enkä ole IKINÄ nähnyt 30€ maksavaa vaippaa. Halpoja löytyy uusistakin esim huutiksesta.


      • ???
        ??? kirjoitti:

        Onhan niitä paljon halvempiakin vaippasysteemejä. Harsot, nauhikset ja prefoldit on todella halpoja ja käy koko vaippaiän. Villahousut käy kuoriksi jolle pul-kuoriin tahdo panostaa. Eipä tule montaa sataa maksamaan jos noilla menee ja muitakin käytettynä saa puoli-ilmaiseksi jos tahtoo muunlaisen systeemin. Ja kertikset ne vasta pidemmän päälle maksavatkin. Enkä ole IKINÄ nähnyt 30€ maksavaa vaippaa. Halpoja löytyy uusistakin esim huutiksesta.

        Ja nuo harsot ym. maksavat siis 1-3€/kpl eli eivät todellakaan paljoa. Vaikka sen 30kin ostaisi niin pääsisi kyllä todella halvalla kun tosiaan pitää mielessä sen 1700 mikä menee keskimäärin yhden lapsen vaippakauteen. Villahousutkin tekee muutamalla eurolla ja jos kuivaliinaa tahtoo käyttää niin leikkelee fleecepalan oikeisiin kokoihin ja päälle.


      • haaha
        ??? kirjoitti:

        Ja nuo harsot ym. maksavat siis 1-3€/kpl eli eivät todellakaan paljoa. Vaikka sen 30kin ostaisi niin pääsisi kyllä todella halvalla kun tosiaan pitää mielessä sen 1700 mikä menee keskimäärin yhden lapsen vaippakauteen. Villahousutkin tekee muutamalla eurolla ja jos kuivaliinaa tahtoo käyttää niin leikkelee fleecepalan oikeisiin kokoihin ja päälle.

        Ei ***** mitään kestoja vaan iha kertikset ja vaippa lisävaippa niin hyvä tullee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1163
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      820
    5. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      819
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      794
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe