Kertokaapa kaikki te, jotka olette joskus kirjoittaneet laudaturin äidinkielestä, että minä vuonna, ja mistä aiheesta kirjoititte? Kuinka paljon saitte pisteitä ja oliko arvosana suurikin yllätys? itse kirjoitin L:n keväällä 2003. Aine oli lähtenyt E:nä lautakuntaan ja olinkin jo todella tyytyväinen, että olin niinkin hyvän aineen saanut aikaiseksi. Sensorin arvosana oli sitten kyllä valtava yllätys, koska minulla oli hieman "elitistinen" käsitys siitä tasosta, mikä äidinkielessä vaaditaan L:n tasoiseen suoritukseen. Jälkeenpäin tajusin, että eihän meiltä abeilta mitään väitöskirjaa voida vaatia! Oltiin vaan luettu jollain äidinkielen tunnilla L:n kirjoituksia ja siitä tuo ennakkoluulo syntyi; ne kirjoituksethan taisivat olla täyden 99 pisteen suorituksia. Itse sain aineesta 93 pistettä.
Laudatur äidinkielestä?
7
6548
Vastaukset
- abi05
Haaveena ois saada se L nyt kevään kirjotuksista, koska äikän arvosanalla on merkitystä kaikkiin jatko-opiskelupaikkoihin, mutta erityisesti sinne, mihin aion hakea. Preliminäärissä kirjotin 92 pisteen aineen, eli just L:n rajalla.. ei ollu mikään persoonallinen, rohkee tai muutenkaan ihmeellinen taidonnäyte, vaan semmonen perusaine, jossa kieli, sanavalinta, rakenne ja aiheenkäsittely olivat kohdallaan. Pelkään vaan,et ytl:ssä ei semmonen aine L:ään asti riitä.
- maxim
Itsellä myös maanantaina Ai1 edessä ja prelistä tuloksena 93. Itse kyllä tyydyn E:henkin, kyllä nyt se pitäisi ainakin irrota tuolla prelillä. Onkohan kokemuksia prelin ja todellisen yo-tulosten eroista?
- Abi itsekin
Tuli huomanneeksi tuon saman viimeisellä äikän kurssilla. Luettiin ällän arvoisia aineita ja joissakin niissä oli jopa aivan selkeitä kirjoitusvirheitä. Yhdessä aineistoaineessa oli jopa laitettu lähteet väärin.
Mutta olihan niissä sellasta tekstiä, että sillä irtoo pisteitä. Joillakin vaan ei ideat lopu kesken ja vielä kun osaa esittää asiat paperillakin. Kyllähän se ällä vaatii töitä, mutta ei se mikään mahdottomuus ole! Muutenkin kirjotuksia on vähän liioteltu. Opettajat pelotellu ykköseltä asti, mutta siinähän ne nyt sitten tulee ja menee...- Petri
Oma aineeni oli otsikkoaine ja kirjoitustehtävän numero 33, "Kaikki minulle heti! Sekö on nykynuorison tunnuslause, kuten usein väitetään?" Juuri sopiva aihe minulle, eli sain antaa vapaalle assosiaatiolle vallan! En ole koskaan pitänyt siitä, jos aineen aihe on liikkumavaraltaan liian ahdas. Aluksi ei meinannut keksiä, miten aloittaisi tai yleensäkin mitä kirjoittaisi. Loppujen lopuksi syntyi sitten viisi sivua tekstiä.
Spes Patriae 2003:n tilastoissa lukee, että keväällä 2003 L:n kirjoitti 1 242 eli 4,52 prosenttia varsinaisista kokelaista. Syksyllä luvut olivat 177 ja 3,86.
- Riina
Ihan tuli nostalginen olo, kun luin juttusi. Itsekin kirjoitin keväällä 2003. Äidinkielestä L pärähti, vaikkei aine ollut mielestäni kovin erikoinen.
Aihetta en tarkkaan muista, mutta ideana oli kirjoittaa värien merkityksestä. Sattui hyvä aihe, koska olen katsellut paljon luontodokumentteja ja erikoista faktatietoa löytyi aineen höystöksi. :)
Joskus äikän tunneilla kun niitä entisiä ylioppilasaineita luettiin tuli kyllä sellainen käsitys, että pitäisi olla yli-inhimillisen hyvä kynäniekka ja omata ilmiömäinen mielikuvitus, että L irtoaisi, mutta turhia luuloja ne vaan olivat.. Onneksi! - -abi 2002-
Kirjoitin keväällä 2002 ylioppilaaksi ja sain siis äidinkielestä L:n. Otsikko- ja aineistoaine lähtivät kumpikin 95 pointsilla lautakuntaan, ja ainakin toinen niistä säilytti tasonsa. ;-) Aineistoaineessa analysoin tekstiä, jossa käsiteltiin yo-kokeiden muuttumista ajan saatossa... Otsikkoaineen aihetta
en valitettavasti enää muista.
Joo, olen kanssasi samaa mieltä, ei se L:n saaminen äikästä mikään maailman mahdottomin tehtävä ole. Minä en ole ikinä ollut mikään kovin luova kirjoittaja, mutta menestykseni salaisuutena
pitäisin sitä, etten syyllistynyt kirjoitusvirheisiin. Loogisesti etenevä ja kirjoitusvirheetön aine tuottaa hyvät pisteet, vaikkei luovuutta olisi paljoakaan. Yllätyksenä L ei tullut, oikeastaan sitä lähdin tavoittelemaankin.
Olin muuten lukiossani tuona keväänä ainoa poika, joka kirjoitti L:n... :-) - Mari
Joo minäkin kirjoitin 2003 keväällä ja sain 93 pistettä. Oli myös minulle pienoinen yllätys, kun koko lukion ajan olin saanut vain pelkkää kasia kursseista, mutta se johtui kyllä siitä, etten jaksanut kirjoittaa aineista tarpeeksi pitkiä, eli tein aineesta juuri niin hyvän, että saan varmasti ainakin kasin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1217266Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden5015424Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1513335Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2162641Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t492350Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä681298Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431282En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771262Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111169- 1111153