Ollaan keittiötoimittajan kanssa napit vastakkain. Keskustellaan sivistyneesti, asiat pikkuisen riitelee.
Nyt toimittaja vetoaa puusepän...? yleisiin sopimusehtoihin, joihin ollaan sitouduttu (niin varmaan) ja joissa kuulemma sanotaan, että toimittaja voi laskuttaa materiaalin sitä mukaa kuin se saapuu työmaalle. Siis esim jos yksi vedin puuttuu, toimittaja voi laskuttaa kaiken paitsi ko vetimen.
Miten on, ja mikä on niiden yleisten ehtojen oikea nimi? En heti löytänyt googlettamalla.
sopimusehdot?
7
955
Vastaukset
- jees
Maksa vasta kun työ on kokonaan valmis, muuten se ei tuu valmiiks koskaan.
- Sohvatiikeri
Vaikka sakkokorkojen uhallakin.
Mutta kun en tiedä, mihin sopimusehtoihin olen sitoutunut. (Enkä ole ensimmäinen semmoinen asiakas) Niin että onkohan toimittajalla jotain perää puheissa? Pitääkö maksaa sitä mukaa kun tavaraa tulee? - esimerkki
Sohvatiikeri kirjoitti:
Vaikka sakkokorkojen uhallakin.
Mutta kun en tiedä, mihin sopimusehtoihin olen sitoutunut. (Enkä ole ensimmäinen semmoinen asiakas) Niin että onkohan toimittajalla jotain perää puheissa? Pitääkö maksaa sitä mukaa kun tavaraa tulee?siitä että lukekaan ne sopimusehdot hyvät ihmiset ennenkuin laitatte nimet papereihin, ja jos ette ymmärrä niin kysykää selvennystä. Kun itse valitsin keittiölle toimittajaa niin kävin myös heidän sopimusehdot läpi. Valitsin sellaisen jossa pitää maksaa vasta kun homma on tilaajan puolesta hyväksytty, ei yhtään aikaisemmin.
- Kokemusta on....
Onko kyseessä Espoon Olarissa sijaitseva Keittiötoimittaja? Silloin et ole ainut. Kannattaa ottaa kuluttaja-asiamieheen yhteyttä.
- Ammattilainen
Asiasta enempää tietämättä, millaisia puutteita kalustetoimituksessa on ollut taikka, mitä olette sopineet, niin kuitenkin tilanne on hyvä teillä. Pystytte asiallisesti keskustelemaan asioista toimittajan kanssa. Moni asia selviää keskustelulla ja terveellä ymmärryksellä puolin ja toisin. Uhkailut, asiaton käytös ja maksusta pidättäytyminen eivät yleensä edistä asioiden kuntoon saattamista.
Harva tulee ajatelleeksi, että kalustetoimitus koostuu todella monesta osa-alueesta ja tuotteista eri toimittajilta. Jos jonkin kohdalla sattuu toimitusviiveitä, laatuongelmaa, kuljetusvauriota, puutteita, mittavirhettä, niin ei kaikki ole sen myyjän syytä. Melko usein myös saattaa olla täysin kuluttajastakin johtuvaa virhettä, muutosta, erilista tulkintaa, aikataulujen eriaikaisuutta jne..
Jos kalustekauppaa suunnitellessa lähdetään liikkeelle ajatuksesta, että myyjä on se ainoa taho, joka "kusettaa" niin ei pitäisi edes lähteä edes kaupoille. Oma lukunsa ovat ne kuluttajat joihin keittiömyyjät aika ajoin törmäävät. Ostajan ainoa tarkoitus on erilaisia reklamaatioita, valituksen aiheita ja riitautuksen uhalla tinkiä kaupasta vielä 1000 euroa pois. Näissä viimeksi uupuu myyjä ja antaa alennuksen. Mutta mikä maku siitä jääkään suuhun. Tällaisten kuluttajien toiminta nostaa kalusteiden hintaa yleisesti jonkin verran. Myyjä tekee tätä duunia elääkseen.
Kyselit tästä sopimusehdosta. Hyvin yleisesti käytetään kalustekaupassa Kuluttaja-asiamiehen tarkistamia "Rakennuspuusepäntuotteiden kuluttajakaupan yleiset sopimusehdot 2002" kauppasopimuksen liitteenä. Siihen sopimukseen kannattaa tutustua, sillä se on kumpaakin osapuolta sitova ja antaa selvät pelisäännöt, jollei kaikki menekään putkeen. Erittäin hyvä sopimuspaperi nimenomaisesti kuluttajan näkökulmasta katsottuna.
Verratkaapas keittiön hintaa auton hintaan. Keittiökalusteita myydään ns. laskulle ja maksu tapahtuu pääsääntöisesti vasta toimituksen jälkeen. Kun menette autokauppaan, niin ei teille juuri autoa myydä laskulle, vaan riihikuivaa rahaa pitää latoa tiskille taikka homma hoituu sitten rahoitusyhtiön kautta. Eikö ole aikamoinen ero ?- Sohvatiikeri
Juuri tuota hain.
Jos riita tulee, syitä on yleensä molemmissa. Tässä tapauksessa vankka mielipiteeni kuitenkin on, että meissä se vika ei ole.
Tätä tukee sekin, että kenenkään muun osaurakoitsijan kanssa emme ole riitaa saaneet aikaan, ei lähellekään. Kaikki on sujunut hienosti. - kokemus
Sohvatiikeri kirjoitti:
Juuri tuota hain.
Jos riita tulee, syitä on yleensä molemmissa. Tässä tapauksessa vankka mielipiteeni kuitenkin on, että meissä se vika ei ole.
Tätä tukee sekin, että kenenkään muun osaurakoitsijan kanssa emme ole riitaa saaneet aikaan, ei lähellekään. Kaikki on sujunut hienosti.niin, siitä kuluttaja-asiamiehelta/neuvojalta saa asianmukaiset neuvot.
meillä samankaltainen tapaus viimevuonna:
puuttui pari ovea jonkin virheen takia, kesti pitkään ja kun emme maksaneet, tuli karhukirje...
siitä selvitin kunnan kuluttajaneuvojalta ja sillä oli mustaa valkoisella:
asiakkaalla on oikeus pidättää kauppasummasta puuttuvan tuotteen arvon verran!!!!
eli meidän tapauksessa n. 200euroa, kun koko lasku oli yli 12000e, joka piti maksaa HETI.
siitä laskutuksesta muuten: myös rakennusvaiheessa rakennusliike laskuttaa talon rakennus-urakasta sitä mukaa, kun se etenee... ja se on aivan luonnollista.
ei vasta kun koko talo on valmis!
sama oli kalusteissakin: lasku kaapeista ja koneista tuli heti kun kaapitkin, ja asennustyöstä silloin kun se oli tehty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829