Luovutatko ruumiisi tutkimukseen

Anonyymi

https://www.msn.com/fi-fi/lifestyle/koti-ja-vapaa-aika/tiesitkö-ruumiinsa-voi-lahjoittaa-tieteelle-kuoleman-jälkeen-oikeastaan-kaikkein-arvokkainta-mitä-ihminen-voi-testamentin-kautta-antaa/ar-AAFEIUN?MSCC=1565535691&ocid=spartandhp
Harkitsen, kun ei ole HIViäkään. Miten satuinkaan lukemaan tämän jutun tänään. Yliopisto on antanut ison potin elämääni, miksi en hyödyntäisi opetusta.
Toinen sattuma: Vanha ystäväni soitti, että nyt ruvetaan tekemään edunvalvontasopimusta, että lapset tietävät miten meitä hoidetaan jos tulee eteen tilanne, että muistisairaus kohtaa.

58

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Linkki ei toimi.

      Mutta ju, mun kropassa varmasti paljon ihmeteltävää lekureille kuoleman jälkeen. Varmaan suurin kiinnostus johtuu ihmetyksest. miten toi lääketieteellinen ihme voinut elää noinkin vanhaksi.

      Mä en laita kroppaani mihinkään. Jos joku haluaa tehdä mulle jotain kuoleman jälkeen, ennen krematoriota, ihan ok. Raatoja tarvitaan elintenluovutuksen lisäks paljon myös koulutusmateriaaliksi, tutkinnan lisäksi.

      =DW=

    • Anonyymi

      EN luovuta,

      tuli kotiin kyselylomake hylkäsin sen,

      tiede pärjää ilman minun ruumistaki,

      • Anonyymi

        Sivusta.

        Tää ei tavallaan kuulu aloitukseen. Tai kuuluu just siihen.

        Ku sitä on pohojanmaalta kotoisin, se toi musa vaikuttaa paljon ajatusmaailmaan, Mä kuuntelen kumpaakin, sekä heviä, että metallia. Notta musamaku sillä perusteella. Mutta kyllä mä kuuntelen muutakin, esim. hc-punkkia.

        Siis, joko kuuluu aloitukseen, tai kaukana siitä, yks piisi.

        Klamydia - Pohjanmaalla:

        https://www.youtube.com/watch?v=1pbsz_mf9dE

        Jeejee, kuoleman jälkeisiä ajatuksia voi miettiä piisiä kuunnellessa.

        =DW=


      • Anonyymi

        Pohojanmaalta tuntenut kaks immeistä ...toinen Kurikasta ja toinen Jalasjärveltä ...pohojalaisuutta löytyy kyllä... Itse joskus lomaillut Lappajärvellä....kyllä sen pohjalaisuuden sielläkin aisti...ei mikään huono ominaisuus ollenkaan ...
        mimmimum-..mi

        https://www.youtube.com/watch?v=HOeyZgrbP0Q


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta.

        Tää ei tavallaan kuulu aloitukseen. Tai kuuluu just siihen.

        Ku sitä on pohojanmaalta kotoisin, se toi musa vaikuttaa paljon ajatusmaailmaan, Mä kuuntelen kumpaakin, sekä heviä, että metallia. Notta musamaku sillä perusteella. Mutta kyllä mä kuuntelen muutakin, esim. hc-punkkia.

        Siis, joko kuuluu aloitukseen, tai kaukana siitä, yks piisi.

        Klamydia - Pohjanmaalla:

        https://www.youtube.com/watch?v=1pbsz_mf9dE

        Jeejee, kuoleman jälkeisiä ajatuksia voi miettiä piisiä kuunnellessa.

        =DW=

        Toi selvitti. Itäinen ja läntinen, kuin kaksi eri kansaa. Täällä itärajalla on pitänyt vain yrittää säilyä hengissä ei ole ollut muuta kuin kurjuutta ja kauneutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohojanmaalta tuntenut kaks immeistä ...toinen Kurikasta ja toinen Jalasjärveltä ...pohojalaisuutta löytyy kyllä... Itse joskus lomaillut Lappajärvellä....kyllä sen pohjalaisuuden sielläkin aisti...ei mikään huono ominaisuus ollenkaan ...
        mimmimum-..mi

        https://www.youtube.com/watch?v=HOeyZgrbP0Q

        niin pä näkyy olevan
        https://youtu.be/O4cIp6FDnW0?t=398


    • En halua että kroppani revitään kuoleman jälkeen, eläessäni saa repi ja leikellä jos siitä jotenkin hyödyn.

      • Anonyymi

        Mitä väliä sillä kuoleman jälkeen on? - Nm. Kaheli ajatus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä sillä kuoleman jälkeen on? - Nm. Kaheli ajatus

        Minun kroppani on minun kroppani ja päätän mitä sille kuolemani jälkeen tehdään. Älyäkkö?


      • Anonyymi

        En, sillä kuoleman jälkeen henki poistuu kropastasi, joten on aivan sama mitä sille maatuvalle kasalle käy, sattuu ja tapahtuu. - Nm. Snaijannetko


      • Anonyymi kirjoitti:

        En, sillä kuoleman jälkeen henki poistuu kropastasi, joten on aivan sama mitä sille maatuvalle kasalle käy, sattuu ja tapahtuu. - Nm. Snaijannetko

        No tuo on sinun mielipiteesi, ei minun. Minä en halua että kroppaani, jossa sieluni on vuosikymmeniä majaillut, kohdellaan epäkunnioittavasti ja silvotaan. Haluan olla kuoltuanikin kokonainen.


      • Anonyymi

        Maallinen tomumajasi ei tee sinusta kokonaista, koska se hajoaa ja häviää pois. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maallinen tomumajasi ei tee sinusta kokonaista, koska se hajoaa ja häviää pois. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

        En tiedä mitä muuta sinulla on jäänyt väliin.
        Kuollessani toivottavasti olen kutakuinkuinkin kokonainen, ei kukaan tee minusta kuolemani jälkeen kokonaista. Kenenkään ei tarvinne minua silloin lähteä silpomaan, en pidä ajatuksesta että ruumistani vaikkakin sitten kuoleman jälkeenkään alettaisiin repimään ja sahalla sahaamaan esim kalloa auki, Hyi kauhia.


      • Anonyymi

        Selvästikin sulta on jäänyt elämäsi matkalla huomaamatta, oppimatta tai käsittämättä jotain. - Nm. Aika oleellista


      • Anonyymi kirjoitti:

        Selvästikin sulta on jäänyt elämäsi matkalla huomaamatta, oppimatta tai käsittämättä jotain. - Nm. Aika oleellista

        No sittenhän meitä on kaksi saman kohtalon omaavaa.😂🤣😄😆


      • Anonyymi

        Niih perks´sele sentään. Jokainen ruumiinavauskin on siis ruumiinhäpäisy?
        Kyllä siilikin pilkotaan, osat eritellään, tutkitaan ja tungetaan takaisin kropan sisään ja ommellaan kiinni, JOS viranomaiset katsovat ruumiinavauksen tarpeelliseksi. Esimerkiksi kuolla kotona yksin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niih perks´sele sentään. Jokainen ruumiinavauskin on siis ruumiinhäpäisy?
        Kyllä siilikin pilkotaan, osat eritellään, tutkitaan ja tungetaan takaisin kropan sisään ja ommellaan kiinni, JOS viranomaiset katsovat ruumiinavauksen tarpeelliseksi. Esimerkiksi kuolla kotona yksin.

        Ruumiinavaukselle on aikansa ja paikkansa. Nyt oli kyse oman ruumiin lahjoittamisesta tutkimuskäyttöön, älyäkkö?


      • siilivain kirjoitti:

        Ruumiinavaukselle on aikansa ja paikkansa. Nyt oli kyse oman ruumiin lahjoittamisesta tutkimuskäyttöön, älyäkkö?

        Minuakkait huvittaa tuo teidän kyvyttömyytenne ottaa vastaan eriäviä mielipiteitä. Eikös vois antaa kaikkien ilmaista mielipiteensä ilman että siitä alkaa inkuttamaan ja vänkyttämään ;).


    • Anonyymi

      voi ollkakin, ei tarvis haudata

    • Kait se riippuu kuolintavasta ja missä kunnossa kuolee,

      kyllä elinsiirtotarpeen voi arvioida lääkärit, ottakoon jos jotain tarvitsevat ja luulen, että jälkeläisenikin siihen suostuvat kun heiltä sitä lupaa sitten kyselevät.

      Jos posauttaa päin rekkaa tai kalliota, niin eipä siinä paljon elimiä siirrettäväksi jää,
      vanha kroppa, mutta aika tervellistä elämää elänyt kroppa.
      Mitään lupapapereita en kirjoittele.

      • Anonyymi

        Luin tekstiä ja ymmärsin että omaiset eivät voi kieltää henkilön aikanaan antamaan lupaa, mutta sitä en tiedä voivatko antaa omaisensa ruumiin koulutus- ja tutkimuskäyttöön. Molempiin ei voi, eli ei voi antaa sekä elinluovutuslupaa eläviä varten että koko ruumiinluovutuslupaa.
        Juuri näin on että ruumista ei käytetä, jos on tarttuva sairaus tai että ruumiissa on muuten sellaista ettei se kelpaa. Silloin vain lupapaperi jää toteutumatta.
        Sain juuri pohjan tähän toiseen juttuun, eli edunvalvontaan, alamme ystävän kanssa muokata siitä meille kummallekin sopivan molempien omine yksityiskohtaisine teksteineen.


    • Anonyymi

      Aivan sama, eloton keho jos siitä on jollekkin hyötyä niin siitä vaan, muutenhan keho on jätettä, luonnossa se menisi kiertoon tunne kysymys etukäteen että raato olisi jotenkin pyhä ei sovi mitenkään ajatukseeni.

    • Anonyymi

      Mitään paperia en ole tehnyt, mutta periaatteessa tutkimuksiin voisin kallistua.
      Mietin sellaistakin, että jos on jokin harvinainen ominaisuus ja saajalla sairaus niin olisihan se eettisesti ok.
      Aivokuolleeltakin voi siirtää munuaisen.
      Sitten entä, jos on maksojen ylitarjontaa, tehdäänkö niillä bisnestä? Mutta toisaalta voidaanhan jostain kaukaa tuoda Suomeenkin elin - kait.
      Elimen odotteluhan se karmeaa on, jos elo on siitä kiinni.
      Elinluovutuskortti siis.

      Beng
      Mietityttää kadonneet ihmiset contra rikolliset.

    • Niitä riittää eläviä tutkittavaksi.
      Ihmisestä on jo nyt niin paljon tietoa, että tuskin juurikaan lisäarvoa saadaan kuolleieden tutkimisella. Hyväpuheiset lobbarit kinuaa valtiolta aprahoja turhanpäiväiseen kuolleiden tutkimiseen. Nekin rahat voi käyttää perusteellisempaa,vaikkapa määräaikaiseen lääkärintarkastukseen, ainakin iän karttuessa.
      Tämäkin hoitotestamentti on kyllä vähän kummallinen, kn suurinosa ihmisistä on suurinpiirtei tajuissaan loppuun asti. Vain harvat on pitemmän aikaa"omissa maailmoissaan, jota ulkopuoliset sanovat. "Joutais jo kuolla". Mistä sitä ulkopolinen tietää miten virkeää elämää siellä pääkopan sisällä on, jos kipuja ei ole..

      • Anonyymi

        Nnaah

        Muutaman kerran kuullut kituvan ihmisen sanovan, että paree ois kuolla, kuin kitua. Se toi eutanasiakielto estää ihmisen toiveen toteutumisen. Jos eutanasia ois sallittua, se ei ois keneltäkään pois. Jos joku haluaa kitua loppuelämänsä, hänellä siihen oikeus säilyy edelleen. Mutta salliminen ois mahdollisuus niille, jotka ei halua kitua.

        En tiedä tilastoista, mutta aina, kun tehdään itsemurha, se on sitten itsemurha. Joissain tapauksissa sairaalla ihmisellä se on käytännön syistä mahdotonta. Sinällään hullunkurista, kun sairailta ihmisiltä joissain tapauksissa kielletään laissa oikeus tehdä itsemurhaa. Koska, eutanasiassa kyseessä on itsemurha.

        Asiaan liittyy kaikenlaista skeidaa, ei vähiten uskontosoopa. Mun mielestä varmasti usein ois kaikille osapuolille ihan ok, jos joku sais tehdä avustetun itsemurhan. Sehän on laissa sallittu, mutta eutanasia sitten ei. Aika typerää lakipykälillä pyörittelyä. Avustetussa itsarissa päätösvallan ottaa sairaan sijaan joku lekuri, tolkuissaan olevan sairaan oma mielipide sen sijaan voidaan mitätöidä. Jotenkin sadistista.

        Ihmisraadoille on kyllä käyttöä tutkimuksessa ja lääkärien koulutuksessa. Leikkaaminen on käsityötä, sitä ei opi, kuin leikkaamalla. Ja noin muutenkin paree nähdä tosiasioita livenä. kuin katella nettivideoilta samaa.

        Nojaa, edelleen mieltä, mun kroppa voi olla aikanaan jonkinlainen lääketieteellinen ihme, jota kandilekurit ihmettelee. Mutta ei must enää mitään varaosia saa kierrättäväksi.

        =DW=


      • Anonyymi

        Minusta erityisesti silloin, kun jokin operaatio menee pieleen on syytä tutkia ja oppia. Sitähän pyydetäänkin saada jatkotutkia. Harmi vaan, kun omaisille ei tietoa heruteta.

        Eutanasia olisi hyvä juttu.
        Jos itse antaa luvan, niin onko se hirveä eettinen ongelma.

        Nythän eri lääkkeiden puuttumisella jo kidutetaan ihmisiä tai pelolla, ettei tarvitsemansa lääkettä saa = hallinnollista eutanasiaa?

        Beng


    • Anonyymi

      Tulostin jo eilen luovutuslomakkeen. Mitenkähän suumiin käy tutkimusten jälkeen, pitääkö omaisten haudata? Itse en välitä hautamuistomerkeistä, ihmistä voi muistaa muutenkin kuin haudalla.

      • Anonyymi

        Ymmärsin että ruumis palautetaan ja hautaus siirtyy. Muistotilaisuuden voi pitää ajallaan ilman ruumista. Kerroin lapsille että on yx harmi, kun minä olen arkussa, sisarukseni haluavat avata arkun ja nähdä minut viimeisen kerran. Meidän suvussa on sellainen tapa. Lapset heti toivomaan, että eläisin niin kauan että kaikki muut sisarukset olisivat kuolleet eivätkä olisi odottamassa ruumistani nähtäväksi, näin alttarilla siunattavana voisi olla tyhjä arkku. On toivoa kun olen kuopus.


      • Anonyymi

        Kiintoisa asia.

        Monissa kulttuureissa, ruumiin näyttäminen kuuluu kuolemiseen. Noh, ite olen nähnyt raatoja. se tavallaan hyvin realisoi kuoleman tapahtumana ja auttaa asian ymmärtämiseen. Mö siis en ole mitenkään islamilainesta taustasta, mun suku on joko lestaateja, tahi körttejä.

        Mutta muistan hyvin, en mitenkään pelokkaasti tai kauhulla, kun mummeli delas. Se delas himaan. Mutsi hoiteli sille hautajaiset jne. Mä olin alle kouluikäinen silloin. Noh, kävin mäkin katton kuollutta mummoa, kun mutsi oli pukenut se valkoiseen yöpaitaan penkille. Lisäks oli koivumaja pihalla, kun oli hautajaiset. Arkku oli auki aluksi. Mitäpä siinä kuollut mummeli. Sitä kävi katteleen monet ihmiset, myös mä.

        Mulla muutenkin taju, jokainen kuolee aikanaan. himassa muuten teurastettiin vasikoita syötäväksi, etta kans kanoja. Lisäks, aika kakarana mun duuniks tuli navettakissojen pentujen tappaminen. Mnaah, intissä olin nostelemassa jokeen kuolleita heeboja parikin kertaa, net haisi kyllä pahalta. Elämään kuuluu kuoleminen, sen asian tajuaminen kai joskus, joillekin hankala asia.

        Jaapa, asian hyväksyminen ehkä hanalaa joillekin. Ei mulle. Omat ""hautajaiset" on mietitty ja kirjattukin, mutta nethän loppupeleissä se ja sama mulle. Ei kuollut enää mitään tai mistään enää välitä, tai tajua.

        Ei ruumiin näkeminen kenellekkään pahaa tee, päin vastoin, hyvä asia.

        =DW=


      • Anonyymi

        Eräski oli tehny luovutus sopimuksen ruumiinsa tutkimuksia varten,
        sitten kun hän kuoli,
        ruumis ei kevannukkaa mihinkää käyttöön,
        omaiset hautasi hänet kuten muutkin sukulaiset sukuhautaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräski oli tehny luovutus sopimuksen ruumiinsa tutkimuksia varten,
        sitten kun hän kuoli,
        ruumis ei kevannukkaa mihinkää käyttöön,
        omaiset hautasi hänet kuten muutkin sukulaiset sukuhautaan,

        Oliko niin ettei sukulaisista kukaan sitten kelvannut mihinkään.


    • Anonyymi

      En, vaan taiteelle.

    • Anonyymi

      Minä en ole tehnyt mitään itseäni koskevaa paperia ...hoitotahtoa ...tai mitään muutakaan.....luotan siihen että lapseni ainakin tuntevat minut ....ja tietävät mitä tahdon ..
      Äitini sai ison aivoverenvuodon ....joskus aikaisemmin jo aivan pienen....viimeisen aivoinfarktin jälkeen kun kuvattiin niin oli iso alue tuhoutunut ja lääkäri sanoi että ei ole toivoa enää...hän menehtyi päivän päästä tajuihinsa tulematta...
      Ja silti häntä vielä kuljetettiin parisataa kilometriä suuntaansa....ruumiinavaukseen..Josta vähän protestoin....oli aivan turhaa...Miksi???Resursseja tällaiseen tuhlataan...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Yleensä ihan vaan tieteen nimissä kuskataan satoja kilometrejä.

        Toinen syy on tarkistetaan ettei mitään tahallista rikosta ole tehty.


    • Anonyymi

      En elävänä, enkä kuolleena, mut varaosia miusta saa ilman takuuta ottaa, kun oon kuolleena. * ;)

    • Anonyymi

      Vanhukset ja lapset ovat kyllä kaukana sukulaisistaan Suomessa.

    • Anonyymi

      En lahjoita minnekään. Kuulemma myydään elimiä ja kaupataan koko ruumis jonnekkin. Ollaan oettu Kiinasta mallia.

      • Anonyymi

        Älä ny hyvä ihminen hätäänny. Asiasta on virallinen lomake, jolla luovutetaan ruumis yliopistolle Suomessa.


    • Anonyymi

      Olen tästä varottanut aikaisemminkin. Kannattaa katsoa tarkasti, mihin paperiin nimensä kirjoittaa. Monty Pythonin (tosipohjaisessa) ohjelmassa ovikello soi, ja mies menee avaamaan. Ovella on kirurgi ja sairaanhoitaja. Kirurgi sanoo: "Olette testamentannut maksanne elinsiirtoon. Tulimme nyt noutamaan sitä."

      • Anonyymi

        Olen katsonut mm. Hiljaista todistajaa ja kun tulee kohtaus ruumiin tutkiskelusta, laitan kädet silmille. En voi.
        Mutta jos joku voi, niin menköön.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen katsonut mm. Hiljaista todistajaa ja kun tulee kohtaus ruumiin tutkiskelusta, laitan kädet silmille. En voi.
        Mutta jos joku voi, niin menköön.

        Beng

        Mieheni on niin herkkä ettei pysty katsomaan verta. On kumminkin ollut mukana exänsä kahdessa synnytyksessä huolehtimassa vaimon päästä ja hermoista ja jättänyt alapään kätilön huomaan. Sinnikkyyttään arvostan.


      • Anonyymi

        Anonyymin klo 9:08 kannattaa miettiä tarkasti, millaisessa todellisuudessa elää. Ja jättää leffat väliin jos falskaa noin pahasti. - Nm. Ei junalauta


    • Anonyymi

      Eikös laki muuttunut pari vuotta sitten niin, että kuolleesta voidaan ilman kenenkään lupaa tai sopimusta ottaa osia kuten silmiä ja munuaisia.

    • Anonyymi

      Ihailen ja kunnioitan suuresti niitä ihmisiä, jotka antoivat oman ruumiinsa sellaiseen käyttöön kuin vuosia sitten Heurekassa ollut Body Worlds - ruumisnäyttely oli. Henkeä salpaavan jännittävä matka ihmisen ihmeelliseen anatomiaan, joka on hienompi ja monimutkaisempi systeemi kuin yksikään tekninen nykyhärpäke.

      Kannattaisi tutustua ihan vaikka vain sen takia, että tiedostaisi - jos mahdollista - kuinka hienoa järjestelmää väärillä elämäntavoillaan sottaa. - Nm. Uskomattoman hieno näyttely

    • Anonyymi

      Miehet tänään 100 vaginaa Tv2

    • Anonyymi

      Sen mukaan kuin on jälkeenjääviä.
      Jotta mahtaisiko olla sellaista vaihtoehtona, että luovuttaisi vain siinä tapauksessa, jos on surevia läheisiä.

    • Anonyymi

      Ootteko miettiny omat hautajaiset: kutsut (paljonko) , tarjoilu, virret, uurna vai monttu, testamentti ynnä muuta siihen liittyvää?
      Itte oon jotain hamottanut emännän kanssa.

      • Anonyymi

        Oon miettinyt hautajaiseni, en itseni takia, vaan että lapsille järjestäminen olisi kohtuullinen. Kun minua siunataan (olkoonkin se tyhjä arkku, jos luovutan ruumiini opetuksen käyttöön) niin kirkkoon voisi tulla vaikka koko kaupunki. Arkulle voi tuoda yhden kukan, jos haluaa vaikkei välttämättä mitään. Läsnäolo on riittävän iso "kunnioitus". Seurakuntatalolle sitten erikseen kutsutut (ehkä 40-50 henkeä sukulaisista ja muutama lähiystävä, harrastuskaveri), joku suolapala ja kahvi, ei ihan vaatimattomat vaikkei prameiluakaan. Olen nähnyt joissakin kuolinilmoituksissa sen tyyppisen eritellyn tekstin. Se on realistinen, että lapset tietävät varata tarjoilun, ei ole kiva tarjottavan loppuminen eikä jäämisruoista maksaminen. Polttohautaus. Uurnalehdossa on kaksi tapaa, yksittäinen paikka ja oma laatta tai isolle alueelle tuhkan ripottamien ja nimi isoon laattaan.
        En luule itsestäni liikoja, mutta uskon että on monia ihmisiä, jotka ihan aidosti haluavat tulla heittämän viimeiset terveiset. Jos lapset eivät järjestäisi mitään, laajasti minut tuntevat leimasivat heidät ahneiksi, ettei nuukuuksissaan kuluttaneet perintörahojaan tai välinpitämättömän laiskoiksi järjestämään.


      • Olen esittänyt toivomuksen, että omaiset järjestäisivät minulle iloiset läksiäisjuhlat, jonne kaikki vapaaehtoiset ystävät, naapurit ja tutut saisivat osallistua.

        Hyvää ruokaa ja juomaa kaikille sekä hauskaa ohjelmaa, jota kaikki vapaaehtoiset esittäisivät yhteisöllisen kotitalomme olohuoneessa. Toivon, että bändimmekin osallistuisi, eikä kukaan kieltäisi tanssimasta, jos joku haluaisi.

        Hyvä, eletty elämä on juhlan arvoinen asia.


    • Olen testamentannut ruumiini anatomianlaitokselle jo useita vuosikymmeniä sitten, silloin kun elinten siirto ja hyötykäyttö alkoi Suomessakin. Silloin kerrottiin, että ruumis otetaan käyttöön, jos on tarvetta, ja lopulta se luovutetaan arkuun asetettuna, hautauskunnossa omaisille tai toimitetaan krematorioon. Yksityiskohtia en muista tarkemmin, ja ne ovat saattaneet muuttua kun vuosien varrella.

      Kerroin asiasta myös jälkikasvulle ja sanoin, että minun puolestani ruumiilleni saa tehdä mitä tahansa, jos siitä on hyötyä jossakin. Suosittelin viimeiseksi käsittelyksi tuhkausta.

      Muistan, että joskus oli tehty päätös siitä, että kuolleelta voidaan ottaa elimiä siirrettäväksi hyötykäyttöön jollekin potilaalle, vaikka mitään elinluovutustestamenttia ei olisikaan tehty. En ole päivittänyt tietoja asiata, eikä se mielestäni ole enää tarpeenkaan.

      • Anonyymi

        Tuli mieleen.

        Asiaan voi vaikuttaa se, miten kuolema määritellään. Kun ihminen kuolee, elintoiminnot loppuu ja raato alkaa mätänemään. Ei mädistä elimistä ole hyötyä kenellekkään. Eli mun mielestä puhutaan aivokuolleista, elikkäs aivot ei toimi muuten, mutta auttavat ylläpitämään elimille tärkeitä toimintoja. Ja prosessia jeesataan lääketieteen keinoin. Että jotenkin kummallista touhua.

        Paras esimerkki, ainakin tunnetuin. Michael Shumacher. Kundi kun lopetti formuloitten ajamisen, meni lasketteleen ja veti polttimo edellä kiveen. En muista, mutta ainakin puolkytä vuotta ollut tomaattina kotisairaalassa. Aivan hillittömät hoitokulut, eikä mitään toivoakaan tolkkuihin tulemisesta. Noh, se lysti menee perikunnan piikkiin. Ilmeisimmin asian takana on raha, lyöpi paremmin leiville pitää ukkeli elävien kirjoissa kuin haudata se.

        Äsken oli mediassa jostain ranskalaisesta tomaatista, jonka elossa pitämisestä riidelty oikeudessa kai kymmenen vuotta. Jotenkin pölijää. Kundi on tomaatti, ei voi ite ajatella. Mutta hirvee organisaatio riitelee, onko kundi oikeesti, vaiko leikisti kuollut. Kai siinäkin jotenkin raha takana. Ainakin joku taho maksaa aivan hillittömät hoitokulut teholla.

        Mä sitä mieltä, eutanasia sallittava. Ja kun "pääsee hyvin itse ansaitsemilleen loispummieläkepäiville", vaihtoehtoina pitäis olla köyhäintalo, tahi pilleri syanidia. Meitsi kun luottaa valinnanvapauteen :D

        =DW=


      • Olen miettinyt, että pitäisi hankkia jokin syaniidipilleri tai vastaava ja ripustaa se jonkin korun sisässä kaulaan. Koska eutanasia ei ole sallittu Suomessa, sen avulla voisi kuitenkin päästä lähtemään, kun aktiivinen elämä loppuu. Jos pystyy nappaamaan pillerin omatoimisesti, voisi poistua toisiin maisemiin ja säästyä olemasta "elossa" vain sängyssä toimintakyvyttömänä. Ajatus sellaisesta loppuvaiheesta omassa elämässäni kammottaisi minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli mieleen.

        Asiaan voi vaikuttaa se, miten kuolema määritellään. Kun ihminen kuolee, elintoiminnot loppuu ja raato alkaa mätänemään. Ei mädistä elimistä ole hyötyä kenellekkään. Eli mun mielestä puhutaan aivokuolleista, elikkäs aivot ei toimi muuten, mutta auttavat ylläpitämään elimille tärkeitä toimintoja. Ja prosessia jeesataan lääketieteen keinoin. Että jotenkin kummallista touhua.

        Paras esimerkki, ainakin tunnetuin. Michael Shumacher. Kundi kun lopetti formuloitten ajamisen, meni lasketteleen ja veti polttimo edellä kiveen. En muista, mutta ainakin puolkytä vuotta ollut tomaattina kotisairaalassa. Aivan hillittömät hoitokulut, eikä mitään toivoakaan tolkkuihin tulemisesta. Noh, se lysti menee perikunnan piikkiin. Ilmeisimmin asian takana on raha, lyöpi paremmin leiville pitää ukkeli elävien kirjoissa kuin haudata se.

        Äsken oli mediassa jostain ranskalaisesta tomaatista, jonka elossa pitämisestä riidelty oikeudessa kai kymmenen vuotta. Jotenkin pölijää. Kundi on tomaatti, ei voi ite ajatella. Mutta hirvee organisaatio riitelee, onko kundi oikeesti, vaiko leikisti kuollut. Kai siinäkin jotenkin raha takana. Ainakin joku taho maksaa aivan hillittömät hoitokulut teholla.

        Mä sitä mieltä, eutanasia sallittava. Ja kun "pääsee hyvin itse ansaitsemilleen loispummieläkepäiville", vaihtoehtoina pitäis olla köyhäintalo, tahi pilleri syanidia. Meitsi kun luottaa valinnanvapauteen :D

        =DW=

        Hyi olkoon, mikä pläpi.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Olen miettinyt, että pitäisi hankkia jokin syaniidipilleri tai vastaava ja ripustaa se jonkin korun sisässä kaulaan. Koska eutanasia ei ole sallittu Suomessa, sen avulla voisi kuitenkin päästä lähtemään, kun aktiivinen elämä loppuu. Jos pystyy nappaamaan pillerin omatoimisesti, voisi poistua toisiin maisemiin ja säästyä olemasta "elossa" vain sängyssä toimintakyvyttömänä. Ajatus sellaisesta loppuvaiheesta omassa elämässäni kammottaisi minua.

        Kun aktiivinen elä.ä loppuu sinusta ei ole syanidipillerin ottajaksi.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Olen miettinyt, että pitäisi hankkia jokin syaniidipilleri tai vastaava ja ripustaa se jonkin korun sisässä kaulaan. Koska eutanasia ei ole sallittu Suomessa, sen avulla voisi kuitenkin päästä lähtemään, kun aktiivinen elämä loppuu. Jos pystyy nappaamaan pillerin omatoimisesti, voisi poistua toisiin maisemiin ja säästyä olemasta "elossa" vain sängyssä toimintakyvyttömänä. Ajatus sellaisesta loppuvaiheesta omassa elämässäni kammottaisi minua.

        Minua kammottava vielä enemmän ajatus että ottaisin hengen itseltäni elämäni normaalissa vanhenemisen loppuvaiheessa. Kammottava ajatus.


      • Oisko verkkokalvot silmistä?


    • Anonyymi

      Voisin luovuttaakin - erinäisia korjausleikkausia kokenut ennekin - väkivaltaa elonsa aikana useaan otteesen kokenut - pian 70v mummuikäinen - jos elimistössa,viel jotain siirrännäisiks kelpaavaa - voilahjoittaa .

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe