Onko olemassa ilmaista Windows XP:ssä toimivaa ohjelmaa jolla voidaan muuttaa .html tiedostojen merkistöä toiseen?
Olen suht noviisi webasioissa joten käyttämäni terminologia tässä asiassa saattaa olla vähän väärä.
Erityisesti kaipaisin ohjelmaa jolla voidaan konvertoida Windowsissa Notepadissa tallennettuja ANSI (joka lienee käytännössä sama kuin win-1252)tekstitiedostoja suoraan utf-8 merkistöön.
Voisin tietenkin avata tiedostot manuaalisesti esim Wordissa ja tallentaa uudessa muodossa mutta tämä on aikaavievää kun tiedostoja on paljon.
Netistä löysin vain pari ilmaista softaa (yksi niistä oli Chilkatin Character Conversion tool) mutta Norton varoitteli mahdollisesta uhasta .exe tiedostossa joten en uskaltanut asentaa sitä.
Lari , Tampere
merkistön konversio
2
163
Vastaukset
Free Recode http://recode.progiciels-bpi.ca/ muuntaa melkein mitä vain.
Toisaalta voit avata windows-1252-muotoisen tiedoston myös Notepadissä (ainakin Windows XP:ssä) ja tallentaa sen sitten utf-8-muodossa. Wordiä ei kannata asiaan sotkea.
Miten sitten konversion tehnetkin, kannattaa tarkistaa, ettei HTML-koodiin jää meta-tägiä, joka väittää koodausta muuksi kuin se muunnoksen jälkeen on. Tämä pitää valitettavasti tehdä käsin. (Tokihan homman _voisi_ automatisoida, mutta se vaatisi vähän vaivannäköä.)
P.S. "ANSI" on Microsoftin käyttämä täysin väärä nimitys windows-1252:lle. Oikeasti ANSI on Yhdysvaltain kansallinen standointijärjestö, joka _ei_ ole koskaan hyväksynyt windows-1252:ta.- LariTre
Tämä oli juuri sellainen konversio-ohjelma jota etsin, erittäin kattavalla manuaalilla varustettu myös.
Ennen minulla ei ole ollu tarvetta tallentaa tiedostot UTF-8 koodattuna, mutta käsittääkseni se on käyttökelpoisin merkistö (nykyisissä selaimissa) kun haluaa tukea Unicode merkkejä (tietenkin riippuu tukeeko selain kyseistä merkkiä ja onko siihen fontti y.m) POST:atessani lomaketiedot palvelimelle (jotka sitten tallennetaan suoraan tietokantaan luetaan toiselle sivulle).
Lari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs541688- 141490
- 1741376
- 821373
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli3011299- 181219
Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti98955Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä61948Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää33923- 347835