Tyrkytetään päättyvän ? Windows-10 päivityksen tukea

Anonyymi

Laitoin tietotekniikka osioon, mutta vielä ei ole vastattu. Laitan nyt tähän ikäisteni palstalle.
Koneelleni tulee koko ajan ikkuna "Windows 10-tuki päättyy marraskuussa 2019. Päivitä tästä tuettu ohjelma." Mitä se tarkoittaa? Jos kerran tuki päättyy, niin kuka mahdollisesti päivittämääni Windows 10ä sitten tukee? Joku maksullinen yritys? Vai ilmainenko? Marraskuuhun astiko?
Vai onko koko päivitys pelkkää narrausta ja päivittäisin koneelleni mahdollisesti jonkun viruksen. Epäilen vähän sitä, koska olen tottunut ottamaan määrätyt päivitykset vastaan. Nyt kun annoin päivittää, tuli Securiten ikkuna ruudulla "yksi virus löydetty". Minulla on maksullinen Securiten virusohjelma. Silloin pysäytin päivityksen ja ruutuun tuli teksti: "Palautetaan toiminnot ennen päivitystä."
Mitä nyt kannattaa tehdä? Kiitos etukäteen osaaville vastaajille!

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sun ehkä kandee päivittää koneesi.

      Virustutkat on niin toimivia, kuinka ne on itse päivittäneet itsensä. Aikoja sitten mua veetutti, kun virustutka huusi jatkuvasti virusta. Showcost exe, tms. Niinno, siihen aikaan toki oli liikkeellä ton niminen viruskin. Mutta kun kaikissa win-koneissa oli tollanen ohjelmanpätkä jo kerneliin upotettuna. Kaheli virustutka vaan nalkutti aina siitä winin perusominaisuudesta.

      Niinsiis. Toi ilmoitus sulla meinaa sitä, et ole päivittänyt käyttöjärjstelmää. Ja koska käyttiksestä vanha versio koneellasi, sen version tukki loppuu, eli ois niinkuin syytä päivittää tuoreempi käyttis. Win kymppi on nykyisin niinkuin yleisnimi po. käyttöjärjestelmästä. Aiemminhan set oli nimessä numeroitu, oli 93, 95, 98, 2000 ja kaikenlaiset muut tunnisteet, nyt vaan simppelisti win 10, se vaan päivitetään ajoittain.

      Niettä päiviä ihmeessä koneesi. Tai anna koneen siis itse päivittää itsensä.

      =DW=

    • Anonyymi

      Sama Windows, päivytys automaattinen. virusohjelma on siitä huolimatta joku toinen virusohjelma ilmoittaa välillä että olisi virus, oma virurustorjunta ohjelma ilmoittaa kaikki kunnossa.
      Epäilen jotain ohjelman myynti tarkoitusta, en ole välittänyt vika ilmoituksesta.

    • Anonyymi

      Minulla ei ole 10:ä. Alakerrassa on jokin haku. Kirjoita siihen "järjestelmä" ilman hipsuja, niin pitäisi löytyä tietoa koneesta ja versiosta.

    • Anonyymi

      Kiitos 13.8.2019 16:05, sain tiedot Käyttöjärjestelmä Microsoft Windows 10 Home, Versio 10.0.17134 Koontikäännös 17134
      Mutta viestissä ylempänä on että Win 10n version 1803 tuki päättyy.

      Minua häiritsee nyt se, että ennen konetta suljettaessa ruutuun on tullut teksti: älä sulje konetta, sitten on tullut prosentit, paljonko on päivittynyt, kunnes 100 on tullut täyteen.

      Nyt kone pyytää minua päivittämään, siitä kertoo ruudun oikeaan alalaitaan ilmestynyt pieni lätkä ja kun painoin siitä, ei tullut tuota tavanomaista tekstiä prosentteineen, vaan ihan vieras ikkuna, kunnes säikähdin ja keskeytin. Jotain tässä nyt kumminkin on erilaista kuin aikaisemmissa päivityksissä, siitä epäilyni. Aloittaja

      • Anonyymi

        Minulla ei ole 10:ä, jotta voisin vertailla miten versiotietoa kerrotaan.

        Englanninkielinen taulukko näyttää, että rakennelma 17134 on versio 1803, ilmestynyt huhtikuu 2018.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history
        Kummallista ettei versionumeroa näytetä sinulle vai puuttuuko tuosta kopioimastasi jotain, check.

        Tietenkään kukaan muu 10:n omaava tällä palstalla ei saa suutaan auki ja kerro mitä hänellä näyttää tuo sama järjestelmätieto.

        En ole koskaan aloittanut päivityksen tekemistä sillä perusteella mitä tulee ponnahdusikkunoita tai alapalkki-ilmoituksia vaan poistan ne ja menen itse Windows Update -sivustolle päivittämään. Silloin tietää saavansa sen oikeasta paikasta.

        Eiköhän koneestasi löydy tuo linkki Windows Updateen samalla hakuominaisuudella kuin äskeinenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole 10:ä, jotta voisin vertailla miten versiotietoa kerrotaan.

        Englanninkielinen taulukko näyttää, että rakennelma 17134 on versio 1803, ilmestynyt huhtikuu 2018.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history
        Kummallista ettei versionumeroa näytetä sinulle vai puuttuuko tuosta kopioimastasi jotain, check.

        Tietenkään kukaan muu 10:n omaava tällä palstalla ei saa suutaan auki ja kerro mitä hänellä näyttää tuo sama järjestelmätieto.

        En ole koskaan aloittanut päivityksen tekemistä sillä perusteella mitä tulee ponnahdusikkunoita tai alapalkki-ilmoituksia vaan poistan ne ja menen itse Windows Update -sivustolle päivittämään. Silloin tietää saavansa sen oikeasta paikasta.

        Eiköhän koneestasi löydy tuo linkki Windows Updateen samalla hakuominaisuudella kuin äskeinenkin.

        Kiitos neuvosta, nyt löysin päivityshistoriatiedon. Windows 10 on automaattipäivittynyt viimeksi 2. elokuuta. Yleensä päivitykset ovat tapahtuneet noin kerran kuussa. Miksi siis nyt tyrkyttää että itse päivittäisin. Siellä tosiaan lukee että parin päivän takainen päivitys on keskeytetty, niinhän tein. Kyllä vaan epäilen että yrittää jotain maksullista päivitystä. En tee nyt mitään, odotan syksymmälle. Osasit neuvoa paremmin kuin gurut tuolla atk-ketjussa, jonne myös tämän kyselyn laitoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos neuvosta, nyt löysin päivityshistoriatiedon. Windows 10 on automaattipäivittynyt viimeksi 2. elokuuta. Yleensä päivitykset ovat tapahtuneet noin kerran kuussa. Miksi siis nyt tyrkyttää että itse päivittäisin. Siellä tosiaan lukee että parin päivän takainen päivitys on keskeytetty, niinhän tein. Kyllä vaan epäilen että yrittää jotain maksullista päivitystä. En tee nyt mitään, odotan syksymmälle. Osasit neuvoa paremmin kuin gurut tuolla atk-ketjussa, jonne myös tämän kyselyn laitoin.

        Joo, ne ”välipäivitykset” ovat tietoturva-, täydentäviä- ja virheidenkorjauspäivityksiä, joita tulee versiopäivitysten välissä. Kuukautissuojia.

        ”Miksi siis nyt tyrkyttää että itse päivittäisin.”
        Kaikki eivät halua päivittää koko versiota uuteen ennenkuin siitä on muiden kokemuksia käytettävissä enemmän.
        Sinulla on kaksi versiota jo jäänyt päivittämättä, 1809 ja 1903.
        10:stä en tiedä mitään, mutta näyttää keskusteluista päätellen, että 10:n tarjoamat päivitykset aiheuttavat tolkuttomasti raastavia virhetoimintoja. Tuskin koskaan tulen hankkimaan 10:ä.
        Ehkä siitä on tullut liian iso järkäle tekijöiden hallittavaksi.

        ”Kyllä vaan epäilen että yrittää jotain maksullista päivitystä.”
        Windowsin oikeasta paikasta tulevat päivitykset ovat maksuttomia.

        ”En tee nyt mitään, odotan syksymmälle.”
        Joo, ei mitään hoppua. Ens keväänä viimeistään kannattaa päivittää. 10 on haluttu kohde haittaohjelmille.
        Monet-monet käyttävät vieläkin XP:tä verkossa vaikka sen tuki päättyi kevät 2014. Minun mielestä se oli täysin turvallista käyttää kevät 2014 ½ vuotta, kunhan ohjelmat on huolella päivitettynä.

        ”Osasit neuvoa paremmin kuin gurut tuolla atk-ketjussa, jonne myös tämän kyselyn laitoin.”
        Olin joskus vuosia sitten neuvoskelemassa siellä. Nykyisin se palsta on syvältä.


    • Anonyymi

      Sain suuren päivityksen otti aikaa nopeus on n. 150. Ei tule mitään erityistä ei koskaan ole ollut.

      • Anonyymi

        Uusin versio on WIN 1809 jonka voi päivittää vaikka heti.
        Latauksineen kaikkineen kestää useamman tunnin.
        Jos ei ole hermoja odottaa, ei kannata päivittää.
        Pahimmillaan voi joutua laittamaan printteri ja modeemi asetukset uusiksi.
        Valokuvista ja kaikesta tärkeästä kannattaa ottaa varmuuskopio, varmuuden vuoksi vaikka niiden ei pitäisi hävitä minnekään.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusin versio on WIN 1809 jonka voi päivittää vaikka heti.
        Latauksineen kaikkineen kestää useamman tunnin.
        Jos ei ole hermoja odottaa, ei kannata päivittää.
        Pahimmillaan voi joutua laittamaan printteri ja modeemi asetukset uusiksi.
        Valokuvista ja kaikesta tärkeästä kannattaa ottaa varmuuskopio, varmuuden vuoksi vaikka niiden ei pitäisi hävitä minnekään.

        Viimeisin on 1903


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusin versio on WIN 1809 jonka voi päivittää vaikka heti.
        Latauksineen kaikkineen kestää useamman tunnin.
        Jos ei ole hermoja odottaa, ei kannata päivittää.
        Pahimmillaan voi joutua laittamaan printteri ja modeemi asetukset uusiksi.
        Valokuvista ja kaikesta tärkeästä kannattaa ottaa varmuuskopio, varmuuden vuoksi vaikka niiden ei pitäisi hävitä minnekään.

        Höpö höpö :))

        Tuorein wintoosa versio on 1903
        Minulla kesti (27.6.019) buuttauksineen alle tunnin, mitään ei kadonnut eikä ole kadonnut aikaisemminkaan.


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä te käytätte niitä windows pöytäkoneita ja taistelette niiden kanssa. Applen i pad ,uusin malli, toimii ilman mitään temppuja ja päivittää automaattisesti hetkessä aina. Olen käyttänyt tablettia niiden tultua markkinoille, eikä koskaan ole mitään ongelmia. Uuteen vaihdoin viime vuonna nopeuden takia. Aivan loistava vehje, jolla voi hoitaa kaikki toiminnot mitä tarvitsee.

      • Anonyymi

        Käytännön syistä.


        Mä niinkuin alkujani mac-ihmisiä. Tosiasia, PageMaker tehtiin ensiks mäkeille, samaten Photoshop. Lisäks, mäkki oli eka graafisella käyttöjärjestelmällä toteutettu tietsikka.

        Eka oma kone oli jokin dos, siinä niinkuin piti operoida kirjoittamalla, elikkäs koodaamalla. Mutta, onnistuin hankkimaan Norton Kommanderin hallinnointia varten. Sitten tietsikan kans alkoi tulla taas toimeenkin vähän helpommalla.

        Sitten tuli aika uusia kone. Valinta oli win. Koska, se niin yleinen, saa kaikkia mahdolliset ohjelmistot. Niin helppokäyttöinen, että pärjää mukavasti. Ja niin yleinen, sen käyttö ei ole salatiedettä ja se nimenomaan päivitettään tiheästi.

        On mulla ollut mm. pari Linuxiakin.Toinen distro oli muistaakseni jokin versio Mandrakesta ja toinen oli mikä ihme lie ollutkaan. Mutta net oli kelpo koneita, helppoja hallita graafisen käyttiksen kautta ja sitten, kun vähän jaksoi mietti, saattoi vaikka tolskata kernelinkin kans koodaamalla. Tästä jälkimmäisestä tosin melkein aina meni kone solmuun ja itellä viikoksi yöunet :D

        Mutta mä digaan kyllä mäkkejä, sekä linuxeja. Kandee hokata, kumpikin perustuu unixiin. Niissä vaan sellaista käytännön ongelmaa, niihin ei ole olemassa kaikkia, edes tavallisia ohjelmistoja nykyaikana.

        Niet winillä kilkutellaan. Pitkään aikaan ei ole ollut oikein mitään ongelmaa. Kun aina jaksaa muistaa, kun win 98 oli melkein jokapäivä nurin ja sitten joutui taas hikoileen uudelleen asentamisen ja konfaamisen kanssa vaikka kuinka kauan.

        Jeje. mä käytän wintoosaa, ihan ok käyttöjärjestelmä mulle. Kännykässä ja tapletissa androidit. Androidit ihan kivoja, mutta ei taaskaan oikein sovi tiettyihin asioihin, koska sovelluksia ei ole tehty niille. Mutta mun kännykän käyttö vähäistä, kaiken, mitä puhelimella teen onnistuu ednomaisesti sillä- Tietsikan kans, käyttis on siis nyt win. Ei ole ollut valittamista.

        =DW=


    • Anonyymi

      Anonyymi
      13.8.2019 20:04. Vielä penään sitä, että koko koneen minulla olo ajan kone on päivittänyt itse itsensä, ruutuun on tullut sulkiessani teksti: älä sammuta konetta ja olen antanut päivittää.
      Versio jonka kone on automaattisesti päivittynyt 2.8.2019 on juuri tuo 1803. Eli uusin puuttuu. Mutta miksi nyt pyytää minua päivittämään 1903sen itse? Mistä tämä muutos johtuu? Jaksathan vielä tämän vastata, kiitos!

      • Anonyymi

        ''Mistä tämä muutos johtuu?'
        Yksi syy voi olla se että edellinen päivitys on vaihtanut päivitysasetukset oletus muotoon. Käy katsomassa ''Asetukset-Päivittäminen ja suojaus'' ja vaihda asetukset mieleiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Mistä tämä muutos johtuu?'
        Yksi syy voi olla se että edellinen päivitys on vaihtanut päivitysasetukset oletus muotoon. Käy katsomassa ''Asetukset-Päivittäminen ja suojaus'' ja vaihda asetukset mieleiseksi.

        Historiassa lukee:
        Päivitys Windows 10 Versio 1803, asennus onnistui 2.8.2019

        Ominaisuuspäivitys Windows 10 versio 1803. Asennus onnistui 29.5.2018 (MIKSI IHMEESSÄ TÄLLAINEN ON VÄLISSÄ? ONKO KÄYNYT NIIN ETTÄ KUN PERUUTIN EKA KERRAN, PÄIVITYS PALAUTUI VIIME VUODEN TASOLLE, ELI POISTI VUODEN AIKANA NOIN KERRAN KUUSSA TAPAHTUNEET ONNISTUNEET PÄIVITYKSET?)

        Ominaisuuspäivitys Windows 10 versio 1903 (3). Viimeisin epäonnistunut asennusyritys 12.8.2019. (TARKOITTAAKO TUO (3) SITÄ ETTÄ OLEN PERUUTTANUT KOLME KERTAA, EN MIELESTÄNI OLE KUIN KAKSI KERTAA).

        En huomaa käytössä mitään eroa entiseen ja nyt tähän hetkeen verrattuna. Aloittaja
        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Historiassa lukee:
        Päivitys Windows 10 Versio 1803, asennus onnistui 2.8.2019

        Ominaisuuspäivitys Windows 10 versio 1803. Asennus onnistui 29.5.2018 (MIKSI IHMEESSÄ TÄLLAINEN ON VÄLISSÄ? ONKO KÄYNYT NIIN ETTÄ KUN PERUUTIN EKA KERRAN, PÄIVITYS PALAUTUI VIIME VUODEN TASOLLE, ELI POISTI VUODEN AIKANA NOIN KERRAN KUUSSA TAPAHTUNEET ONNISTUNEET PÄIVITYKSET?)

        Ominaisuuspäivitys Windows 10 versio 1903 (3). Viimeisin epäonnistunut asennusyritys 12.8.2019. (TARKOITTAAKO TUO (3) SITÄ ETTÄ OLEN PERUUTTANUT KOLME KERTAA, EN MIELESTÄNI OLE KUIN KAKSI KERTAA).

        En huomaa käytössä mitään eroa entiseen ja nyt tähän hetkeen verrattuna. Aloittaja
        Aloittaja

        Mene ''Asetukset-Päivittäminen ja suojaus'' osioon ja klikkaa ''Muuta aktiivista aikaa'' laita siihen 08-00 tai ota pois käytöstä.
        Sitten klikkaat ''Tarkista päivitykset'' ja seuraa ohjeita.
        Pelkkään päivityksen lataamiseen voi mennä tunti tai kaksi mutta ei sitä tarvitse vahtia;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Historiassa lukee:
        Päivitys Windows 10 Versio 1803, asennus onnistui 2.8.2019

        Ominaisuuspäivitys Windows 10 versio 1803. Asennus onnistui 29.5.2018 (MIKSI IHMEESSÄ TÄLLAINEN ON VÄLISSÄ? ONKO KÄYNYT NIIN ETTÄ KUN PERUUTIN EKA KERRAN, PÄIVITYS PALAUTUI VIIME VUODEN TASOLLE, ELI POISTI VUODEN AIKANA NOIN KERRAN KUUSSA TAPAHTUNEET ONNISTUNEET PÄIVITYKSET?)

        Ominaisuuspäivitys Windows 10 versio 1903 (3). Viimeisin epäonnistunut asennusyritys 12.8.2019. (TARKOITTAAKO TUO (3) SITÄ ETTÄ OLEN PERUUTTANUT KOLME KERTAA, EN MIELESTÄNI OLE KUIN KAKSI KERTAA).

        En huomaa käytössä mitään eroa entiseen ja nyt tähän hetkeen verrattuna. Aloittaja
        Aloittaja

        Eivät ne tällä versiopäivitysten välillä tulleet kuukautissuojat katoa tuon peruutuksen takia.

        Tuore juttu.
        Nyt tulisi erikseen käydä tarkistamassa onko Windowsissa saatavissa jotain uutta tietoturvan välipäivitystä. Meno on taas Windowsilla korkeemman kädessä....
        https://www.mikrobitti.fi/uutiset/paivita-windows-heti-etatyopoytapalvelun-kriittisiin-aukkoihin-hyokataan-myos-suomessa/0fcda1da-4d0c-4ff9-b6c3-4570eca66939

        Windows update päivittää vain Microsoftin kamat, jotka siinä oli alunperin. Itse asennetut selaimet ja ohjelmat täytyy päivittää itse, Windowsissa ei ole mitään keskitettyä päivitystä. Näiden päivittäminen on yhtä tärkeää kuin Windowsinkin.
        7:ssa normaalisti tarkistan kerran kuukaudessa kaikki selaimet ja ohjelmat uusien päivitysten varalta.


    • Anonyymi

      Ottakaa ihmeessä rauhallisesti päivitysasiat. Olen itse estänyt kaikki windowsin omat päivitykset windows 8.1 -versiosta vain valitut otan ja ainakin yritän etukäteen poistaa niistä etukäteiskokeilut ja silloin
      pari vuotta sitten kun windows tunki jatkuvasti telemetrisiä ohjelmia = vakoilu
      poistin ne paikkaukset käsin

      windows 8.1 päivitys kerrotaan tällä hetkellä loppuvan tammikuussa 2023

      windows 10 yhtiö kertoo että se panee uuden version päivityksessä ja edellinen uhkaa päättyä New versions may be automatically installed prior to the end-of-service date of the current version on your device.

      https://support.microsoft.com/en-us/help/4462896/updates-to-servicing-and-support-for-windows-10 •All feature releases of Windows 10 Home, Pro and Pro for Workstations will continue to be supported for 18 months (this applies to feature updates targeting both March and September).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe