miehet

..ihmettelijä

..Olen Kuubassa "törmännyt" ihan omasta vapaasta
tahdosta paikallisiin miehiin, mutta jäin ihmette-
lemään. Jos itse toimisin jollekulle esim. oppaana, en kehtaisi viedä niihin kalleimpiin paikkoihin ja tilata itselleni surutta kalleinta..vai onko se siellä vain niin että kun joku maksaa, niin kaikki irti ja rahat pois lurjuksilta..Kysymyksessä on kuitenkin minun mielestäni ollut sellainen monen päivän tuttavuus ystävyysfiilingillä...vaikutti vain heille olevan
täysin luonnollista ja luontevaa..vai satuinko taas törmäämään vääriin ihmisiin..

6

1673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chiquita

      Tähän voisin laittaa montakin kommenttia....

      Kuubalaisten käytös ja toiminta kuin myös motiivit vaihtelevat eri ihmisillä.

      Mutta yksi syy edelläkerrotun käytöksen "röyhkeyteen" on myös se, että kuubalaiset eivät saa vapaasti tietoa ulkomaailmasta. Kun sitten turistit tulevat lomalle Kuubaan, he tietysti käyttävät rahaa usein runsaasti, erityisesti kuubalaisen tuloihin ja varallisuuteen verrattuna: yhden pikaisen päiväbaarikäynnin saldo saattaa olla sama kuin kuubalaisen kuukausiansio. Siksi koetaan, ettei nyt pari tarjottua olutta tai päivällinen ole niin suuri meno "meille rikkaille".

      Monen kuubalaisen käsitys ulkomaalaisten tulotasosta on varsin vääristynyt ja monen silmät ovat avautuneet vasta, kun he ovat esim. avioliiton tms. seurauksena muuttaneet vaikka Eurooppaan ja havaitsevat itse, kuinka paljon työtä rahan eteen täytyy tehdä, täälläkin. Ja että "kaikki eivät olekaan niin rikkaita..."

    • mjm

      Et törmännnyt "vääriin" ihmisiin. Chiquita jo sinulle vastasikin. Olen hänen kanssaan samaa aivan samaa mieltä. Eräs näkökohta vielä: kuubalaisilla ei ole ilman turistin "apua" mitään asiaa kalleimpiin paikkoihin koskaan, siksi he minusta ymmärrettävän häikäilemättömästi käyttävät tilannetta hyväkseen. Kuvittele täällä itsesi tilanteeseen, ettet KOSKAAN voisi kuvitella pääseväsi vaikkapa Kämpin baariin, ja sitten kun joku ulkomaalainen sinut sinne veisi, mitä tilaisit. Ei se mojito Havannan kalleimmassakaan paikassa niin paljon maksa sellaiselle, joka jo pelkästä matkasta Kuubaan on maksanut 1000 egeä - kuubalaisen kymmenen vuoden palkkaa.

      • ihmettelijä

        ......Näinhän siihen asennoiduinkin..ja enempiä
        miettimättä, mutta hyvä uusi näkökohta on tuo
        pointti, jotta eivät muuten näihin paikkoihin
        pääsisi..olin aika höveli ja makselin itse
        asiassa paljon ruokia ja juotavia..kun itsekin
        halusin herkutella..eikä itselleen vain voi
        ostaa...ajattelin että eipähän tänne ole tultu
        säästämään..ja kyllä sitä rahaa sitten menikin...
        Toisella kerralla mietin kyllä aavistuksen
        tarkemmin...


      • MJM
        ihmettelijä kirjoitti:

        ......Näinhän siihen asennoiduinkin..ja enempiä
        miettimättä, mutta hyvä uusi näkökohta on tuo
        pointti, jotta eivät muuten näihin paikkoihin
        pääsisi..olin aika höveli ja makselin itse
        asiassa paljon ruokia ja juotavia..kun itsekin
        halusin herkutella..eikä itselleen vain voi
        ostaa...ajattelin että eipähän tänne ole tultu
        säästämään..ja kyllä sitä rahaa sitten menikin...
        Toisella kerralla mietin kyllä aavistuksen
        tarkemmin...

        ..kai sitä pitää jotkut rajat olla höveliydelläkin, mutta itsehän ne asettaa. Minua harmitti, etten ollut vieläkin hövelimpi. Ei se nyt vielä kauheita merkkaa, vaikka lasku on vaikkapa 25 taalaa, kun sillä syöt itse ja syötät kolme kuubalaista. Minua pikemmin huvitti, kun eka iltana oli seurana pelkkä Doris, seuraavana iltana lisäksi Deisie ja kolmantena vielä Shuami. Tähän sitten sanoin, ettei nyt enempää. Mutta se enempi harmitti, kun yritimme tavoittaa edellisen vuoden erästä tuttua St Luisista (n. 20 km Santiago de Cubasta) ja tutustuimme hänen "asuntoonsa": en ikinä ole surkeampaa nähnyt. Tuliaisiksi veimme Adidaksen uimapuvun, jollaista peruskuubatar ei ikinä tarvitse. Olisi pitänyt antaa joka äijän - meitä oli neljä - 20 taalaa rahaa, niin olisivat olleet onnellisempia ja pärjänneet pitkään. Mutta suomipojan tilannetaju petti, kun arvioimme tilanteen omista arvolähtökohdistamme...


    • chiquita

      Olisin vielä lisännyt, ettei kenenkään kestitseminen ole mikään velvollisuus. Mutta hyvä on tietää, että jos paikallisen ystävän tai "ns.ystävän" kanssa menee esim. ravintolaan, diskoon tai baariin, ei heillä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta ole varaa mitään itse maksaa. Joten.... it is up to you.

      • ei reteilijä

        Niinhän sitä haluaa kestitä omasta vapaasta
        tahdosta, eikä sitä tee millään tavalla
        retostellakseen. Ja eihän se siltä tunnu
        tuntuvankaan, vaan hyvin luonnollisesti. Jossain
        tapauksessahan se saattaisi tuntua saajasta
        kiusalliselta..kun summat saattavat joskus kivuta
        suuriksikin..itselleni se ainakin oli jo
        tavanomainen kuvio..kun siitä oli saanut jo
        Dominikaanisessa Tasavallassa kokemusta.. Ei
        siis Canaria meinikiä, missä miehet suurinpiirtein
        kilvan haluaa tarjota...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3673
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2287
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1999
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1874
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1286
    6. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1205
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1094
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1020
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe