8-vuotiaalla rintojen kasvua?

äiti

Huomasin sattumalta suihkussa, että tyttärelläni on selvästi nännien kohdalla tapahtunut jo muutoksia eli ilmeisesti rintojen kasvu on jo alkanut. Tuntuu kovin aikaiselta; tyttö on vasta 8 v ( täyttää keväällä 9v). Kyllähän murrosikä on aikaistunut, mutta silti... Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Hieman mietityttää se, että miten koulukaverit ja tietenkin pojat varsinkin suhtautuvat asiaan, jos rinnat kasvavat selvästi lähiaikoina. Muistan vain omat vähemmän mukavat kokemukset, mutta itse olin silloin sentään 6. tai 7. luokalla ja oma tytär vasta toisella.

10

7189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedemies

      ...rintojen kasvu saattaa alkaa tytöillä jopa 5 vuotiaana.

      • hidastaa

        ...sillä tuttavaperheen tytölle alkoi kasvaa (todella) rinnat 9-vuotiaana. Rupesi syömään jotain lääkitystä (hormonia?), koska murrosikä ja kehitys alkoi aivan liian varhain, se siirsi tai pysäytti kehitysvaiheen myöhempään ajankohtaan. Oliko lääkityksen syynä psyykkinen vai kehon ikään nähden liian nopea kehitys tms., en ole varma. Toisaalta jos ne nyt vaan vähän kasvavat onko se niin hälyyttävää, mutta suosittelin piipahtamista varmuuden vuoksi lääk.


      • hidastamaan
        hidastaa kirjoitti:

        ...sillä tuttavaperheen tytölle alkoi kasvaa (todella) rinnat 9-vuotiaana. Rupesi syömään jotain lääkitystä (hormonia?), koska murrosikä ja kehitys alkoi aivan liian varhain, se siirsi tai pysäytti kehitysvaiheen myöhempään ajankohtaan. Oliko lääkityksen syynä psyykkinen vai kehon ikään nähden liian nopea kehitys tms., en ole varma. Toisaalta jos ne nyt vaan vähän kasvavat onko se niin hälyyttävää, mutta suosittelin piipahtamista varmuuden vuoksi lääk.

        murrosiän kehitystä, koska kuukautisten alettua mm. tytön pituuskasvu olennaisesti vähenee. Varmasti oli muitakin syitä, mutta tämä jäi käteen kouluterveydenhoitajan luennosta.

        Tämän vuoksi murrosiän liian aikaista alkamista jarrutetaan hormoonein.


      • luomu
        hidastamaan kirjoitti:

        murrosiän kehitystä, koska kuukautisten alettua mm. tytön pituuskasvu olennaisesti vähenee. Varmasti oli muitakin syitä, mutta tämä jäi käteen kouluterveydenhoitajan luennosta.

        Tämän vuoksi murrosiän liian aikaista alkamista jarrutetaan hormoonein.

        olla haittaa? Se on kuitenkin tietyllä tavalla puuttumista luontoon. Itse en edes hyväksy turhaa synnytysten käynnistämisiä ym. ja uskon äityidessä ja lapsiasioissa luonnonmukaisuuteen. Olisiko niin että nykyajan ravinto on niin monipuolista ja ravitsevaa että lasten kehitys on aikaistunut? Onko siinä välttämättä mitään pahaa? Hyvää itsetuntoa se tietysti lapselta vaatii että kestää muiden katseet, niin sanotusti.


      • ....
        hidastaa kirjoitti:

        ...sillä tuttavaperheen tytölle alkoi kasvaa (todella) rinnat 9-vuotiaana. Rupesi syömään jotain lääkitystä (hormonia?), koska murrosikä ja kehitys alkoi aivan liian varhain, se siirsi tai pysäytti kehitysvaiheen myöhempään ajankohtaan. Oliko lääkityksen syynä psyykkinen vai kehon ikään nähden liian nopea kehitys tms., en ole varma. Toisaalta jos ne nyt vaan vähän kasvavat onko se niin hälyyttävää, mutta suosittelin piipahtamista varmuuden vuoksi lääk.

        ...ja mua kiusattiin ala-asteella siitä että oli vielä niin pienet rinnat (AA-A). Silloin oli vielä vaikeaa löytää sopivan kokoisia liivejä, nykyisinhän myydään jo todella nuorille tytöille topattuja liivejä niin eivät ainakaan joudu kestämään tuollaista kiusaamista... Kuukautiset mulla kyllä alkoi jo 10-vuotiaana ihan normaalisti ja olivat säännölliset.


      • Minä

        Ajattelin vielä vastata tähän viestiin ..
        Olin toisella luokalla kun rintani alkoivat kasvaa ja kolmannella kun kuukautiset alkoivat. Siihen aikaan sitä sanottiin hormonihäiriöksi, mutta mitn hoitoja ei aloitettu, eikä asia minua oikeastaan edes häirinnyt.
        Mutta, olin pieni ja minulle ei kerrottu asioista suoraan. Lääkäri ja äitini luulivat etten tajunnut mitä he puhuivat, muistan kuinka kuvittelin että minusta kasvaa jättiläinen tai vanhenen ennätys vauhtia. Nyt tuo kuulostaa huvittavalta, mutta silloin mietin asioita todella ja pelkäsin! Eli kannattaa puhua tyttäresi kanssa, varsinkin jos hän itse huomaa kehittyneensä, ja jos käytte esim. lääkärissä selitä asia jälkeenpäin hänelle.
        Ehkä hän säästyy traumoilta :)(:


    • Erkki

      Itelläni on 8-vuotias tyttö. Aiheesta löysin mm. tällaista informaatiota. Ei näyttäisi olevan suurta syytä huoleen. Lähde oli joku Kuopion kaupungin infosivu tai muu vastaava.

      Tytön kehittyminen murrosiässä:
      - 8 - 13-vuotiaana alkavat rintojen kehitys ja valkovuoto
      - 9 - 13-vuotiaana alkaa pituuskasvun kiihtyminen
      - 9 - 13-vuotiaana alkaa kasvaa häpy- ja kainalokarvoitus
      - 10 - 16-vuotiaana alkavat kuukautiset (edellisten kehitysvaiheiden jälkeen)

      Muita muutoksia:
      - hormonitoiminnan kiihtyminen
      - hiki alkaa haista
      - naiselliset muodot kehittyvät: lantio, vyötärö ja reidet
      - iho ja hiukset rasvoittuvat, iholle ilmestyy näppyjä
      - lisääntymiskyvyn saavuttaminen kuukautisten alkaessa
      - sosiaalisten taitojen kehittyminen
      - älykkyyden ja itsenäisyyden lisääntyminen

      Muista, että murrosiän kehitys on jokaisella yksilöllistä ja kokonaiskehitys vie aikaa useita vuosia. Aikuisen kehon rakenteen saavutat vasta noin 20-vuotiaana.

      • äiti

        Kiitos vastanneille, itsekin löysin tuon saman sivun ja luin. Hämmentävää mutta totta siis, että yli 8-vuotiaalla kehitys lasketaan jo normaaliksi. Alle 8-vuotiaita voitaisiin hoitaa hormoneilla ( viivästyttää murrosikää).


      • > Laura <
        äiti kirjoitti:

        Kiitos vastanneille, itsekin löysin tuon saman sivun ja luin. Hämmentävää mutta totta siis, että yli 8-vuotiaalla kehitys lasketaan jo normaaliksi. Alle 8-vuotiaita voitaisiin hoitaa hormoneilla ( viivästyttää murrosikää).

        Mullaki alko kyllä 8-vuotiaana rinnat kasvaa ja menkat 11 vuotiaana.


    • Anonyymi

      Ite oon 10v ja rintojen kasvu alko niinku tänä vuonna, ja veikkaisin että toi 8-vuotiaan kehitys on ihan normaalia :D (täytän tänä vuonna 11)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe