Ostatteko juomista nuorelle???

Diana

Ostatko sinä lapsellesi juomista?
Minulla on neljä lasta, joista kolme on murkkuiässä tai jo yli menneitä.
Vanhimman poikani kanssa oli niin, etten ostanut hänelle viikonloppuisin juomista,koska ajattelin sen olevan väärin. Ajattelin, ettei hän joisi mitään, kun en ostaisi.
Hän oli viisitoista vuotias tuolloin, kun häntä alkoi kiinnostaa alkoholi ja tupakka.
Hän kulki kyllä kylällä ja oli kotibileissä ja joka kerta tuli kotiin ihan hyvässä kunnossa ja suhteellisen aikaisin, kahdentoista maissa.
Säännöistä pidettiin kiinni ja kaikki sujui hyvin.
Kunnes poliisilaitokselta soitettiin eräs ilta puoli kahdeltatoista, että poikamme on siellä putkassa selviämässä.
Asumme suhteellisen pienessä kaupungissa (n.300 000 asukasta) jota pidin ja pidän vieläkin aika turvallisena. Poikamme oli juonut paljon viinaa ja polttanut kannabista. Olin todella järkyttynyt ja selvisi, että hän oli tehnyt sitä salaa jo muutaman kerran ja polttanut siksi pilveä, koska tuli halvemmaksi, kuin välikäsien kautta juomisen hankkiminen.
Oloni oli ihan turta. Olin aivan sokissa ja poliisi yritti rauhoitella minua.
Kun kysyin poliisilta, olisiko tältäkin vältytty, jos olisin (vastoin lakia) ostanut juomista pojalleni, hän vastasi suoraan, että mahdollisuudet olisivat silloin olleet TODELLA paljon pienemmät, että poikani polttaisi pilveä.
Se pysäytti monet vanhemmat ja saatiin monta saman ikäistä poikaa ja tyttöä kiinni pilven poltosta ja saatiin ehkäistyä moni huumeiden käytön koveneminen.
Poikani saatiin irti kannabiksesta, mutta kun hän kolme vuotta myöhemmin lähti opiskelemaan, hän alkoi käyttää uudelleen kannabista ja hetken päästä ilmaantui kuvaan amfetamiini. Hän opiskeli Tampereella, missä huumeita liikkui silloin enemmän.
Nyt hän on 22-vuotias ja on ollut psykiatrisessa hoidossa vuoden päivät.
Olen valistanut nuorempia lapsia, 16 ja 14 vuotiaita tyttöjäni ja 11 vuotiasta poikaani huumeista hyvänä esimerkkinä isoveljensä.
Olen pettynyt itseeni, koska varmasti olisin voinut tehdä tuhat asiaa paremmin ja tältä olisi säästytty. Ostan silloin tällöin 16-vuotiaalleni juomista(huom.siideriä tai lonkeroa!en mitään väkevää!) ja luulen sen riittävän siihen asti, kunnes hän täyttää 18 ja voi itse ostaa juomista.
Tiedän, että rikon lakia, mutta teen sen ehkäistäkseni tämän, mitä tapahtui ensimmäisen lapseni kohdalla.
Ja moni muukin on avannut silmänsä, koska uskokaa tai älkää, pienimmissä kunnissakin liikkuu huumeita niin, että kuka tahansa voi ostaa niitä, ja ei niihin sentään tonneja tarvita(kannabikseen esimerkiksi) vaan satasella saa jo aika hyvät pilvet!
Pitäkää silmänne auki ja eläkää tätä päivää!

24

1687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mami

      kuin Diana. Huumeiden käyttö on nykyään TODELLA yleistä, varsinkin suuremmissa kaupungeissa ja itärajan kunnissa.(muissakin)
      Oma veljeni käytti 80-luvun keskivaiheilla huumeita ja on nyt ollut noin kymmenen vuotta pakkohoidossa mielisairaalassa, koska LSD pilasi kaikki mahdollisuudet, tuhosi aivot, matkoja tulee edelleen ja elämä on vaikeaa yhä.
      Isäni teki itsemurhan kuusi vuotta sitten,koska ei enää kestänyt.
      Äitini on masentunut ja veljeni pienen lapsen tasolla.
      Huumeet polttavat sillat takaasi. Et voi koskaan palata kovien aineiden käytöstä entisellesi.
      Lapsesi voi olla seuraava huumeiden uhri.
      Minulla on yksi tytär,joka on 17vuotias ja ei takuulla koske huumeisiin, koska on pienestä asti nähnyt enonsa,jonka elämän huumeet pilasivat.
      Ostakaa mieluummin kaksi pulloa keskikaljaa lapsellenne,ettei myöhemmin tarvitse miettiä,kuten Diana. Olisiko se voinut ehkäistä nuoren huumekokeilun/-käytön alkamisen!
      Huumeet ovat tätä päivää yhä enemmän.
      Mietitään vaikka 10 tai 20 vuotta eteenpäin. Kun lastenne lapset ovat teinejä- silloin voi huumeista osa olla jo laillisia. Siinä ei ole mielestäni mitään hyvää.
      Lääkkeiden väärinkäyttökin on yleistä, eniten sitä tekee 14-17 vuotiaat tytöt(tutkimuksen mukaan) eli pitäkää vahvat lääkkeenne lukkojen takana ja lääkekaappi lukossa.
      Koskaan ei voi tietää, koska huumeiden käyttäjistä yli puolet on tulleet hyvästä kodista!

    • tuota

      Mitenkään masentamatta sinua, niin teet nyt väärin.

      Monet vanhemmat ovat niin sinisilmäisiä, että luulevat
      nuoren tyytyvän siihen vanhempien ostamaan alkoholimäärään.

      elä osta pisaraakaan.

    • ope

      Hyvänen aika, pitää löytyä parempia keinoja ehkäistä nuorten huumeiden käyttöä kuin alkoholin ostaminen!
      Huumenuorten kanssa töitä tekevät ihmiset ovat koulutustilaisuuksissa painottaneet nuoren/lapsen käytöksen seuraamista, luottamuksen säilyttämistä molemmin puolin ja sitä että vanhemmat ehdottomasti aina tietävät, missä lapset ovat ja kenen kanssa. Ei yökylään kaverin luo ellet tiedä, että siellä ovat vanhemmat kotona ja valvovat tapahtumia.
      Tupakoiva lapsikin on jo huomattavasti suuremmassa riskiryhmässä huumeiden suhteen kuin tupakoimaton.
      Minun on vaikea uskoa, että lapsi tyytyy äidin ostamaan pariin mietoon pulloon. Se on ehkä vain hyvänä pohjana tai lisänä.

      • tyttö -85

        Kerron nyt aluksi että mulle ei oo mun äiti eikä isäpuoli ostanut koskaan juotavaa. Tosin nuorempana (n.14vuotiaana) kävin baarikaapilla ja otin juomasta vähän ja vettä ehkä sekaan ettei mitään huomata.

        Karu totuus on että jos lapsesi ei halua olla nörtti/koulukiusattu ja haluaa olla suosittu niin silloin hän juo ainakin joskus alkoholia. Ja mitä nuorempi on sitä vaikeammin alkoholia saa ostettua ja sitä kalliimpaa se on koska pitää maksaa "hakista". Ja useimmat nuoret haluavat juoda joten heidän täytyy hommata juotavaa.. Keinoja on monia. Yleisimpiä on että joku tuttu hakee siideriä tai Vanhempien kaapeista. Tuohon ensimmäiseen tarvitaan rahaa. Ja rahaa ei monella nuorella ole kovin paljon joten rahan hankkimiseksi on monia keinoja. Yleisin on ehkä vanhemmilta salaa ottaminen eli varastaminen. tai sitten varastetaan suoraan kaupasta. Tai sitten hommataan täysi-ikäinen poikaystävä joka saattaa tarjota silloin tällöin tai ainakin hakee.

        Muistan aina olleeni kateellinen kavereilleni koska heille heidän vanhempansa ostivat juotavaa.. Ja nyt vanhempana olen sen kannalla etät vanhemmat ostavat kaljaa/siideriä lapsilleen koska,

        1)Tiedät mitä nuori juo.

        2)Kun ei ole rahaa juoda ja pää pitää saada sekaisin. Käytetään lääkkeitä, tai ostetaan huumeita tai juodaan väkeviä.

        3)Mitä enemmän nuorta estetään menemästä, sitä kovempaa hänen tekee mieli mennä.

        4)Et saa mitenkään estettyä lapsesi juomista. Paitsi jos sidot hänet kiinni johonkin. Ja siitäkös syntyis riita ja todennäköisesti lapsesi olisi sinulle seuraavan kuukauden vihainen.

        Tuli aika sekava kirje mutta jos on jotain kysyttävää vastaan mielelläni.


    • kahden teinin äiti

      Minä en ole ostanut lapsilleni juomista (21v ja 17v). Ja he tietävät sen vaikka usein sitä minulta kinuavat. Ostaminen on mielestäni viesti ,ettei nuoresta välitetä. Menin kaupungissamme toimivaan Vaeltavat vanhemmat-toimintaan ja sitä kautta sain lapsilleni viestin, että haluan antaa heille paremman ja ihanan nuoruuden. Aluksi he mussuttivat, että saa hävetä et oma mutsi ravaa viikonloput kaupungilla kyttäämässä. Sanoin, etten kyttää heitä, vaan haluan, että ne huumeiden välittäjät pysyvät loitolla, kun tietävät, että olemme liikenteessä. Ja mitä lapsen suuttumiseen tulee, meidän on vain vanhempina kestettävä se kapina. Tiedän, että lapseni on juonut ja niinhän minäkin nuorena tein, isommat haki. Huumeista puhuminen ja muutenkin nuoren elämästä kiinnostuminen tämän kaiken kiireen keskellä vaatii paljon työtä ja unettomia öitä, huolta ja jälleen kerran huolta. Tosi raskasta välillä. ON hyvä jos pystyy säilyttämään puhevälit oman nuoren kanssa. Silloin voi joten kuten vaikuttamaan nuoren valintoihin vaikka hän käykin bailaamassa. Minä olen antanut vastuun omista törttöilystään heille, en maksa sakkoja ja muita kolttosia. Oppivat ottamaan vastuun tekemisistään ja tietävät mitä kannataa tehdä ja mitä ei. Kuuntelen kyllä kun ottaa päähän. En sano, että on ollut helppoa vanhempana oleminen tämän päivän maailmassa. Välillä tuntuis helpommalta antaa periksi. Mutta rakastan lapsiani ja haluan heille parasta. Vielä huumeista on hyvä jos on antaa esimerkki kuinka käy jos käyttää,se voi olla vain se ensimmäinen kerta, kun aivot sanoo tilt. Siinä on loppu elämä pilalla. Toivon kaikille nuorten vanhemmille voimia ja jaksamista vaativassa tehtävässä ja muistakaa, että teemme varmasti parhaamme niin hyvin kuin osaamme. Kaunista kevättä. =:)

    • Tuhkimo

      Herranjumala sentään!
      Että edes viitsit miettiä, pitäiskö ostaa viinaksia alaikäisille! Luulis sen olevan itsestään selvää että tietenkään EI!!

      Kyllä teini-ikäinen nykyaikana on jo sen verran valistunut että tietää, mitä huumeiden käytöstä seuraa.

      Ja minkä tähden pää pitää "joka tapauksessa" saada sekaisin???
      Kotoa lähtevä esimerkki - tai sen puute, siinä lähtökohtaa!

    • Aqua

      Luuletteko tosiaan, että ostamalla juomat lapselle tiedätte mitä hän on juonut ja kuinka paljon???
      Ette kai tosissanne kuvittele, että kullannuppunne joilla on otsaa pyytää teitä vanhempina ostamaan heille alkoholia, että he joisivat vain sen määrän johon aikuinen suuressa viisaudessaan on antanut luvan????!!!!
      Herätkää unestanne. Ostamanne juomat ovat vain lisä siihen mitä itse on pystytty hankkimaan.
      Onko näistä viinaa ostavista vanhemmista kukaan itse ollut lapsi tai murrosikäinen. Ettekö todellakaan tuon paremmin muista millaista on olla murkku???

      Jos luulette tekevänne valistavaa alkoholikasvatusta ostamalla itse juomat olette karkeasti väärässä. Tottakai suurin osa nuorista kokeilee tupakan ja alkoholin eikä se tee heistä vielä ongelmanuoria. Huumeet ovatkin oma lukunsa. Niistä meillä tämän päivän kolmevitosilla on valitettavan vähän tietoa.

      Puhukaa vielä vaikka maailman hienoimmasta asiasta kuten "laatuaika" ja voitte todeta olevanne täysiä idiootteja.
      Mihin on kadonnut terve maalaisjärki?

      Onkohan vuorovaikutus-suhteissa jotakin pielessä, kun me edes mietimme tällaisia asioita. Me olemme kertoneet lapsillemme heidän oikeutensa, missä on ne ihmiset jotka myös kertoisivat heille heidän velvollisuutensa kun omat vanhemmat eivät siihen pysty. Helpointa lasten kasvatuksessa on se, että huonoista numeroista voi syyttää opettajaa. Sosiaalisista ongelmista voi syyttää yhteiskuntaa.
      Peili voisi riittää!!!
      Itse olen lapsilleni isä, en kaveri!!!

      • Tuhkimo

        .....ja varmasti tosi hyvä isä oletkin.
        Lapselle riittää kyllä oman ikäluokan kaveritkin tuossa iässä, vanhempien rooli on pitää raja-aitoja pystyssä.

        Valitettavasti kaltaisiasi tosimiehiä ja -naisia ei juuri vanhempina enää tapaa. Ilmankos varhaisnuoret ja teinit tekevät niin paljon jopa henkirikoksia, kun kasvetaan kuin pellossa!

        Rajat ovat rakkautta.


      • me76
        Tuhkimo kirjoitti:

        .....ja varmasti tosi hyvä isä oletkin.
        Lapselle riittää kyllä oman ikäluokan kaveritkin tuossa iässä, vanhempien rooli on pitää raja-aitoja pystyssä.

        Valitettavasti kaltaisiasi tosimiehiä ja -naisia ei juuri vanhempina enää tapaa. Ilmankos varhaisnuoret ja teinit tekevät niin paljon jopa henkirikoksia, kun kasvetaan kuin pellossa!

        Rajat ovat rakkautta.

        Minulla oli sellainen äiti teini-iässä, joka vei minut kapakkaan jo 14-vuotiaasta asti ja ryyppäsimme yhdessä. Olihan se silloin mukavaa, mutta kuinka katkera olen tänä päivänä äidilleni. Hänestä tuli kaverini tuolloin, eli menetin äidin noin aikaisin, enkä tänä päivänäkään pysty ymmärtämään, miksi hän hylkäsi vanhemmuutensa. En varmaan olisi normaali ihminen, jos isä ei olisi ollut sitäkin tiukempi. Eli todella autoritaarinen ja vahva periaatteen mies, joka ei sietänyt viinaa, eikä tupakkaa ollenkaan. Niinpä jouduin vielä salaamaan rakkaalta isältäni meidän touhut. Antakaa lapselle lapsuus! Kyllä sitä viinaa ehtii vetää aikuisenakin. Tänä päivänäkin joudun taistelemaan alkoholismia vastaan, sillä olenhan joutunut juomaan nuoresta ja siihen jää koukkuun. Parempi myöhään...minä sitoisin nuoren kiinni. Rakkautta ja rajoja!


    • fem83

      kun täytin viisitoista vuotta, sain mennä bileisiin ja juhliin. aluksi äitini ja isäni eivät pitäneet siitä, että olin juonut kavereiden pullosta, joten he antoivat jonkinverran ylimääräistä rahaa, jotta saan ostatettua ciideriä.

      myönnän, he rikkoivat lakia siinä, mutta minun isoveljeni ei saanut mistään rahaa viinaan, joten hän säästi viikkorahansa, ja osti niillä heti väkeviä ja oli usein poliisien kynsissä. hän lopetti harrastukset ja vaihtoi ystäväpiiriä(on nyt jo tehnyt parannuksen ja ihana ihminen.)
      ja tästä äitini syytti/syyttää itseään ja sen takia minä olen saanut juoda ja mennä, ettei minulle kävisi samoin.

      vanhempani luottavat minuun, etten tee mitään tyhmää, jo silloin! enkä ole koskaan juonut enempää kuin minulla oli rahaa. eikä tarvinnut juoda kavereiden pulloista(ties mitä niissä oli)
      ja nyt kun olen melkein 20-vuotias, ei minun tee enää mieli juoda!

      mielestäni vanhempani tekivät oikein antaessaan minun juoda, he tiesivät missä seurassa olin, ja pystyivät luottamaan, että jos jotain tapahtuisi(vaikka ei tapahtunut) kaverini huolehtisivat minusta. liikuimme aina isossa ryhmässä.

      vaikka vanhempani antoivat minun juoda, en ole mitenkään rappiolla; olen kohta ylioppilas, minulla on ihana mies, ja saamme pian oman vauvan.

      vanhemmat, jos luotatte lapseenne, ja hänen kavereihinsa, on helppo antaa 10euroa kaljaan tai ciideriin, kun voitte luottaa ettei hän sen jälkeen pysty juomaan enempää, ja varmasti tiedätte, mitä pulloissa on! ja tiedätte myös sen kenen kanssa hän viettää aikansa, myös heihin kannattaa tutustua!

      parempi 6pack aitoa kaljaa kuin puoli pulloa leijonaa pillereillä höystettynä!

      • Aqua

        ...ei kerro mitään siitä miten yleensä tällaisissa tapauksissa asiat menee. On toki selvää, että iso osa nuorista osaa käyttäytyä hyvin tämän alkoholiasiankin suhteen. Valitettavasti vähintään yhtä iso osa ei. Mitähän me vanhemmat seuraavaksi teemme. Ryhdymme kai opastamaan tupakoinnissa ja sen oikean merkin valinnassa.


      • Girls84&86
        Aqua kirjoitti:

        ...ei kerro mitään siitä miten yleensä tällaisissa tapauksissa asiat menee. On toki selvää, että iso osa nuorista osaa käyttäytyä hyvin tämän alkoholiasiankin suhteen. Valitettavasti vähintään yhtä iso osa ei. Mitähän me vanhemmat seuraavaksi teemme. Ryhdymme kai opastamaan tupakoinnissa ja sen oikean merkin valinnassa.

        kyllä juomista. Ollaan sisaruspuolet,15 ja 17v. ja meille on kotona ostettu siideriä aina,kun on tarvittu "kotijuomiseen" eli kun ollaan viikonloppuna katsottu tv:tä ja juotu siideriä.
        Ja sitten äiti/-puoli on ostanut meille kummallekin leijonapullot,kun ollaan lähdetty ryyppäämään ulos.
        Varsinkin kesällä.
        Ja ollaan yhdessä kaikki neljä, isä,äiti ja me juotu kotitekoista viiniä ja hauskaa on ollut.
        Eipä ole meidän tarvinnut kuin pyytää ja saanut on. Eikä tarvinnut vetää pillereillä ja muiden juomilla päätä sekaisin.
        Ja onpahan vanhemapamme nähneet, voiko meitä päästää kännissä ulos. Ja huolehtineet ne on paljonki...
        Mutta meillä on ollut ainakin riittävän hyvä nuoruus,ja siitä on tehnyt niin hyvän omalla osallaan "turvallinen" juominen.
        Ja tupakkaa kaikki poltetaan, vaikka onhan vanhemmat yrittäneet saada meitä lopettamaan,mutta eivät sitten onnistuneet.
        Ja ne ostaa senkin meille, eikä tarvi laittaa rahojaan välikäsiin.
        Eikä ole hinkua luopua tästä nuoruudesta.
        Mihin jouduttaisiinkaan,kun kotoa muutetaan!?


      • Aqua
        Girls84&86 kirjoitti:

        kyllä juomista. Ollaan sisaruspuolet,15 ja 17v. ja meille on kotona ostettu siideriä aina,kun on tarvittu "kotijuomiseen" eli kun ollaan viikonloppuna katsottu tv:tä ja juotu siideriä.
        Ja sitten äiti/-puoli on ostanut meille kummallekin leijonapullot,kun ollaan lähdetty ryyppäämään ulos.
        Varsinkin kesällä.
        Ja ollaan yhdessä kaikki neljä, isä,äiti ja me juotu kotitekoista viiniä ja hauskaa on ollut.
        Eipä ole meidän tarvinnut kuin pyytää ja saanut on. Eikä tarvinnut vetää pillereillä ja muiden juomilla päätä sekaisin.
        Ja onpahan vanhemapamme nähneet, voiko meitä päästää kännissä ulos. Ja huolehtineet ne on paljonki...
        Mutta meillä on ollut ainakin riittävän hyvä nuoruus,ja siitä on tehnyt niin hyvän omalla osallaan "turvallinen" juominen.
        Ja tupakkaa kaikki poltetaan, vaikka onhan vanhemmat yrittäneet saada meitä lopettamaan,mutta eivät sitten onnistuneet.
        Ja ne ostaa senkin meille, eikä tarvi laittaa rahojaan välikäsiin.
        Eikä ole hinkua luopua tästä nuoruudesta.
        Mihin jouduttaisiinkaan,kun kotoa muutetaan!?

        ...ettette ole joutuneet turvautumaan pillereihin kun vanhemmilta saa oikeaa viinaa. Kiva juttu! Ja mikä ihaninta, kun ei tarvitse käyttää välikäsiä tupakankaan ostamiseen. Miten ihanasti voivat asiat olla. Toivottavasti sitten vanhempana jos (toivottavasti ei kuitenkaan) pitää päästä käymään AA-klinikalla saatte ilmaisen kyydin vanhemmiltanne ettei tarvitse mennä omalla autolla ja ostaa kallista polttoainetta. Ja mikäli sattuisi käymään niin ikävästi, että keuhkosyöpä yllättäisi niin eiköhän isuli tai äityli maksa taksimatkan, säästyy siinäkin omat rahat. On varmasti mukavaa saada hoitoa yhteiseen asiaan.
        On ihanaa kuulla miten perheet yhdessä tekevät erilaisia asioita. Niin meilläkin tehdään. Vielä emme ole kokeilleet viinin tekoa, mutta ehkä vielä jonain päivänä sen teemme. Tosin meillä lapset eivät ole ihan vielä niin isoja, että voisimme yhdessä polttaa ja juoda.
        En malta odottaa aikaa kun näen omat tenavani humalassa kotona. Täytyykin tästä lähteä tupakkaostoksille ja ryhtyä harjoittelemaan polttamista, enhän muuten kai olisi valveutunut isä joka osaa näyttää ja opettaa lapselleen kaiken tarpeellisen. Pysykää vaan nuorina, niin ovat vanhempannekin pysyneet!!!


    • Silja

      Jos tuntee lapsensa, tietää myös sen, että jos heille juomista hankii, he mitä ilmeisimmin tyytyvät siihen, eivätkä sorru mihinkään pahempiin aineisiin.

      Aivan päivänselvä asia on, että nuoret juovat, jos ovat juodakseen, eikä siinä vanhempien estelyt ja saarnat auta. Parempi, että nuoren opettaa juomaan oikein, kuin että ensimmäinen känni otetaan salaa ja rajusti. Huom vanhemmat! Kysymyshän on vanhempien ja nuorten keskinäisestä luotosta. LUOTTAKAA LAPSIINNE, HEKIN LUOTTAVAT TEIHIN!

      Tietysti toinen asia on se, että minkä ikäisenä tämä tehdään. Ehkä 14-15 vuotias on vielä liian nuori, tietty maistella voi vanhempien seurassa, mutta parempi olisi, jos voisi välttää "kaatokännit kylällä".

      Kyllä! Sinä olet mielestäni tehnyt aivan oikein opettaessasi lapsesi käyttämään alkoholia oikein!

      • Aqua

        Ei kai kukaan ole väittänytkään, että kieltämällä lapset kiltisti uskoisivat. Herätys!!! Eihän ne lapset tottele vaikka pyytäisit siivoamaan huoneensa. Eivätkä tee läksyjäänkään ihan mukisematta, ainakaan kaikki.
        Ei ole kyse luottamuspulasta jos ei lapselleen viinaa osta. Ymmärrät sen sinäkin toivottavasti joskus.
        Lapsi toki oppii monia asioita ilman erityistä opettamistakin. Luulenpa, että tuo viinanjuontikin on yksi niistä. Meilläkin käytetään erilaisia alkoholijuomia. Viinejä, konjakkia, kirkkaita ja myös olutta ja siideriä. Niin tehtiin lapsuuskodissanikin.
        Käytin alaikäisenä joskus itsekin alkoholia, ilman vanhempien tukea. Silti tiesin heidän luottavan minuun.
        Pitäisikö meidän laittaa järjestykseen viinat, tupakat, huumeet ja muut ja sitten miettiä missä iässä ryhtyisimme näiden käyttöä lapsellemme opettamaan.
        Toivon todella, että lapseni oppisivat jatkossakin jotakin ihan pelkästä esimerkistä.


      • härkä
        Aqua kirjoitti:

        Ei kai kukaan ole väittänytkään, että kieltämällä lapset kiltisti uskoisivat. Herätys!!! Eihän ne lapset tottele vaikka pyytäisit siivoamaan huoneensa. Eivätkä tee läksyjäänkään ihan mukisematta, ainakaan kaikki.
        Ei ole kyse luottamuspulasta jos ei lapselleen viinaa osta. Ymmärrät sen sinäkin toivottavasti joskus.
        Lapsi toki oppii monia asioita ilman erityistä opettamistakin. Luulenpa, että tuo viinanjuontikin on yksi niistä. Meilläkin käytetään erilaisia alkoholijuomia. Viinejä, konjakkia, kirkkaita ja myös olutta ja siideriä. Niin tehtiin lapsuuskodissanikin.
        Käytin alaikäisenä joskus itsekin alkoholia, ilman vanhempien tukea. Silti tiesin heidän luottavan minuun.
        Pitäisikö meidän laittaa järjestykseen viinat, tupakat, huumeet ja muut ja sitten miettiä missä iässä ryhtyisimme näiden käyttöä lapsellemme opettamaan.
        Toivon todella, että lapseni oppisivat jatkossakin jotakin ihan pelkästä esimerkistä.

        Eräässä tuntemassani perheessä pikkuveli teki alaikäisenä itselleen kotiviiniä, johon vanhemmat eivät kyenneet puuttumaan oikeastaan millään tavalla. Isä soitti vanhimmalle pojalleen ja kysyi, mitä hänen pitäisi tehdä. Isä ei lopulta tehnyt mitään ja äidillä ei muuten vain ollut poikaan enää mitään otetta. Pikkuveli oli siinä uskossa, että isä ei välitä ja äiti vaan nalkuttaa. (Pojasta tuli silti ihan kunnon kansalainen, mutta toisinkin olisi voinut käydä.) Lapset todellakin tulkitsevat hiljaisen myöntymisen välinpitämättömyydeksi!!!
        Pohtikaa siis tarkkaan oletteko lapsillenne kavereita vai vanhempia. Kehotan kaikkia lukemaan vielä kerran nimim. Aquan ensimmäisen viestin! Siinä vasta järkevästi ajatteleva isä!


      • Likka
        Aqua kirjoitti:

        Ei kai kukaan ole väittänytkään, että kieltämällä lapset kiltisti uskoisivat. Herätys!!! Eihän ne lapset tottele vaikka pyytäisit siivoamaan huoneensa. Eivätkä tee läksyjäänkään ihan mukisematta, ainakaan kaikki.
        Ei ole kyse luottamuspulasta jos ei lapselleen viinaa osta. Ymmärrät sen sinäkin toivottavasti joskus.
        Lapsi toki oppii monia asioita ilman erityistä opettamistakin. Luulenpa, että tuo viinanjuontikin on yksi niistä. Meilläkin käytetään erilaisia alkoholijuomia. Viinejä, konjakkia, kirkkaita ja myös olutta ja siideriä. Niin tehtiin lapsuuskodissanikin.
        Käytin alaikäisenä joskus itsekin alkoholia, ilman vanhempien tukea. Silti tiesin heidän luottavan minuun.
        Pitäisikö meidän laittaa järjestykseen viinat, tupakat, huumeet ja muut ja sitten miettiä missä iässä ryhtyisimme näiden käyttöä lapsellemme opettamaan.
        Toivon todella, että lapseni oppisivat jatkossakin jotakin ihan pelkästä esimerkistä.

        Ajatteles nyt vähän!
        Jos et osta koskaan yhtäkään pulloa siideriä lapsellesi ja hän on saanut mallin kotona,että vain aikuiset saa juoda alkoholia, niin miten käykään, kun nuori näkee kaveriporukassaan, että alkoholi on suuri osa nuorten elämää siinä vaiheessa. Ja jos omat vanhemmat väittävät, että nuoren pitää olla raitis ja kiltti ym.
        Voihan lapsenne ehkä ollakin sitä.
        Mutta entä jos kaikki kaverit juo. Ja puhuvat niistä jutuista jatkuvasti.
        Mitäs sitten. Silloin nuoren täytyy valita, kaverit vai vanhemmat.
        Ja silloin nuoresi on jo huomannut, että OMAT vanhemmat olivat "väärässä"(siis nuoren mielestä!) ja silloin luottamus katoaa.
        Niin moni(n.93%) valitsee tässä tapauksessa kaverit.
        Ja arvatkaa vain, mikä ihana sota teillä odottaakin kotona sen jälkeen.
        Ja siitä meno vain useimmiten pahenee.
        Mutta ihan oma asiannehan se on, kuinka lapsenne kasvatatte.
        Tein juuri sosiaali ja terveysalan tutkimukseni lopputyönä nuoret ja päihteet-työn ja huomasin, miten paljon maailma onkin neljässä vuodessa muuttunut siitä, mitä itse silloin viistoista kesäsenä tuli tehtyä.
        Maailma muuttuu, mutta harvoin moni aikuinen sen mukana.

        Omat vanhempani kielsivät minua ihan samalla tavalla, kuin sinä, Aqua.
        Ja arvatkaa vain, kuinka kauan olin koulukiusattu ja se loppui, kuin seinään, kun otin ekan kännin kaverini luona bileissä.
        Onhan se hyvä asia, jos nuorenne pysyvät raittiina ja "kunnollisina" koko nuoruutensa ja saavat vielä ystäviä, harvoilla "kunnollisilla" kuitenkaan on enää samanlaisia ystäviä.
        Ja se täytyy vain hyväksyä.
        Ehkä sinun mielestäsi, Aqua, nuoret jotka juovat ja polttavat, eivät ole niitä "kunnollisia" ja heistä ei koskaan tule mitään.
        Mitähän itse olet nuoruuudessasi tehnyt, kuten moni moni muukin. Onko päässyt unohtumaan?
        Girls86&84: mielestäni teillä näyttää olevan MAHTAVAT välit vanhempiinne ja toivottavasti osaatte kunnioittaa sitä, että olette saaneet noinkin nuorekkaat ja tätä päivää elävät vanhemmat. Varmasti teistäkin tulee ajan myötä "hyviä" ihmisiä. Moni haluaisi samanlaisen, toimivan ja tiukasti yhteenkuuluvan perheen, kuin mitä kirjoituksestanne sai käsittää.
        Minusta parempaa tapaa saada nuorensa ymmärtämään, mitä juominen tuo tullessaan, ei ole, kuin juottaa nuori kotona känniin ja kuvata vaikka videokameralle.(kaverini kotona tehtiin näin!) Oli siinä sitten seuraavana päivänä noloa, kun kaikki oksennuksesta epäselvään rakkaudentilityksiin oli videolla ja sai katsoa, miten oikein reagoi kännissä.
        Eipä siinä kaveri enää kertaakaan juonut känniin itseään ja nyt toimii huumeiden vastaisessa projektissa ja hänellä on yksi vuotiaat kaksoset.
        Että elämä voi olla hyvä, vaikka juokin.
        Kerranhan täälläkin vain ollaan ja eletään.


      • härkä
        Likka kirjoitti:

        Ajatteles nyt vähän!
        Jos et osta koskaan yhtäkään pulloa siideriä lapsellesi ja hän on saanut mallin kotona,että vain aikuiset saa juoda alkoholia, niin miten käykään, kun nuori näkee kaveriporukassaan, että alkoholi on suuri osa nuorten elämää siinä vaiheessa. Ja jos omat vanhemmat väittävät, että nuoren pitää olla raitis ja kiltti ym.
        Voihan lapsenne ehkä ollakin sitä.
        Mutta entä jos kaikki kaverit juo. Ja puhuvat niistä jutuista jatkuvasti.
        Mitäs sitten. Silloin nuoren täytyy valita, kaverit vai vanhemmat.
        Ja silloin nuoresi on jo huomannut, että OMAT vanhemmat olivat "väärässä"(siis nuoren mielestä!) ja silloin luottamus katoaa.
        Niin moni(n.93%) valitsee tässä tapauksessa kaverit.
        Ja arvatkaa vain, mikä ihana sota teillä odottaakin kotona sen jälkeen.
        Ja siitä meno vain useimmiten pahenee.
        Mutta ihan oma asiannehan se on, kuinka lapsenne kasvatatte.
        Tein juuri sosiaali ja terveysalan tutkimukseni lopputyönä nuoret ja päihteet-työn ja huomasin, miten paljon maailma onkin neljässä vuodessa muuttunut siitä, mitä itse silloin viistoista kesäsenä tuli tehtyä.
        Maailma muuttuu, mutta harvoin moni aikuinen sen mukana.

        Omat vanhempani kielsivät minua ihan samalla tavalla, kuin sinä, Aqua.
        Ja arvatkaa vain, kuinka kauan olin koulukiusattu ja se loppui, kuin seinään, kun otin ekan kännin kaverini luona bileissä.
        Onhan se hyvä asia, jos nuorenne pysyvät raittiina ja "kunnollisina" koko nuoruutensa ja saavat vielä ystäviä, harvoilla "kunnollisilla" kuitenkaan on enää samanlaisia ystäviä.
        Ja se täytyy vain hyväksyä.
        Ehkä sinun mielestäsi, Aqua, nuoret jotka juovat ja polttavat, eivät ole niitä "kunnollisia" ja heistä ei koskaan tule mitään.
        Mitähän itse olet nuoruuudessasi tehnyt, kuten moni moni muukin. Onko päässyt unohtumaan?
        Girls86&84: mielestäni teillä näyttää olevan MAHTAVAT välit vanhempiinne ja toivottavasti osaatte kunnioittaa sitä, että olette saaneet noinkin nuorekkaat ja tätä päivää elävät vanhemmat. Varmasti teistäkin tulee ajan myötä "hyviä" ihmisiä. Moni haluaisi samanlaisen, toimivan ja tiukasti yhteenkuuluvan perheen, kuin mitä kirjoituksestanne sai käsittää.
        Minusta parempaa tapaa saada nuorensa ymmärtämään, mitä juominen tuo tullessaan, ei ole, kuin juottaa nuori kotona känniin ja kuvata vaikka videokameralle.(kaverini kotona tehtiin näin!) Oli siinä sitten seuraavana päivänä noloa, kun kaikki oksennuksesta epäselvään rakkaudentilityksiin oli videolla ja sai katsoa, miten oikein reagoi kännissä.
        Eipä siinä kaveri enää kertaakaan juonut känniin itseään ja nyt toimii huumeiden vastaisessa projektissa ja hänellä on yksi vuotiaat kaksoset.
        Että elämä voi olla hyvä, vaikka juokin.
        Kerranhan täälläkin vain ollaan ja eletään.

        Koulukuntia näyttää tässäkin asiassa olevan monia...

        Tuskin kyse on siitä, etteivätkö alkoholia juovat ja tupakkaa polttavat nuoret olisi ihan kelpo kansalaisia tulevaisuudessa. Itsekin olin tuo ryyppäävä ja tupakoiva teini kymmenen vuotta sitten! Kyse on siitä, miten vanhemmat suhtautuvat siihen. Millaisen kuvan aikuinen antaa lapselleen, jos hänen mielestään on ok hillua kaupungilla kännissä? Eihän se minunkaan kohdallani auttanut, että vanhempani eivät ryyppäämisestäni pitäneet, mutta ei se kyllä uhmaani nostattanut, syyllisyyttä pikemminkin. Syyllisyyttä siitä, että tuotin vanhemmilleni uudestaan ja uudestaan pettymyksen. Silloin sitä ymmärtää, että omat touhut ovat hiukan arveluttavia. Varmasti kaikilla on omat nuoruuden kommelluksensa, mutta ei sen vuoksi tarvitse HYVÄKSYÄ omien lapsien toilailuja. Omat kokemukset kasvattavat YMMÄRRYSTÄ omaa nuorta kohtaan.


      • L
        härkä kirjoitti:

        Koulukuntia näyttää tässäkin asiassa olevan monia...

        Tuskin kyse on siitä, etteivätkö alkoholia juovat ja tupakkaa polttavat nuoret olisi ihan kelpo kansalaisia tulevaisuudessa. Itsekin olin tuo ryyppäävä ja tupakoiva teini kymmenen vuotta sitten! Kyse on siitä, miten vanhemmat suhtautuvat siihen. Millaisen kuvan aikuinen antaa lapselleen, jos hänen mielestään on ok hillua kaupungilla kännissä? Eihän se minunkaan kohdallani auttanut, että vanhempani eivät ryyppäämisestäni pitäneet, mutta ei se kyllä uhmaani nostattanut, syyllisyyttä pikemminkin. Syyllisyyttä siitä, että tuotin vanhemmilleni uudestaan ja uudestaan pettymyksen. Silloin sitä ymmärtää, että omat touhut ovat hiukan arveluttavia. Varmasti kaikilla on omat nuoruuden kommelluksensa, mutta ei sen vuoksi tarvitse HYVÄKSYÄ omien lapsien toilailuja. Omat kokemukset kasvattavat YMMÄRRYSTÄ omaa nuorta kohtaan.

        todella hyvin sanottu!


      • Aqua
        Likka kirjoitti:

        Ajatteles nyt vähän!
        Jos et osta koskaan yhtäkään pulloa siideriä lapsellesi ja hän on saanut mallin kotona,että vain aikuiset saa juoda alkoholia, niin miten käykään, kun nuori näkee kaveriporukassaan, että alkoholi on suuri osa nuorten elämää siinä vaiheessa. Ja jos omat vanhemmat väittävät, että nuoren pitää olla raitis ja kiltti ym.
        Voihan lapsenne ehkä ollakin sitä.
        Mutta entä jos kaikki kaverit juo. Ja puhuvat niistä jutuista jatkuvasti.
        Mitäs sitten. Silloin nuoren täytyy valita, kaverit vai vanhemmat.
        Ja silloin nuoresi on jo huomannut, että OMAT vanhemmat olivat "väärässä"(siis nuoren mielestä!) ja silloin luottamus katoaa.
        Niin moni(n.93%) valitsee tässä tapauksessa kaverit.
        Ja arvatkaa vain, mikä ihana sota teillä odottaakin kotona sen jälkeen.
        Ja siitä meno vain useimmiten pahenee.
        Mutta ihan oma asiannehan se on, kuinka lapsenne kasvatatte.
        Tein juuri sosiaali ja terveysalan tutkimukseni lopputyönä nuoret ja päihteet-työn ja huomasin, miten paljon maailma onkin neljässä vuodessa muuttunut siitä, mitä itse silloin viistoista kesäsenä tuli tehtyä.
        Maailma muuttuu, mutta harvoin moni aikuinen sen mukana.

        Omat vanhempani kielsivät minua ihan samalla tavalla, kuin sinä, Aqua.
        Ja arvatkaa vain, kuinka kauan olin koulukiusattu ja se loppui, kuin seinään, kun otin ekan kännin kaverini luona bileissä.
        Onhan se hyvä asia, jos nuorenne pysyvät raittiina ja "kunnollisina" koko nuoruutensa ja saavat vielä ystäviä, harvoilla "kunnollisilla" kuitenkaan on enää samanlaisia ystäviä.
        Ja se täytyy vain hyväksyä.
        Ehkä sinun mielestäsi, Aqua, nuoret jotka juovat ja polttavat, eivät ole niitä "kunnollisia" ja heistä ei koskaan tule mitään.
        Mitähän itse olet nuoruuudessasi tehnyt, kuten moni moni muukin. Onko päässyt unohtumaan?
        Girls86&84: mielestäni teillä näyttää olevan MAHTAVAT välit vanhempiinne ja toivottavasti osaatte kunnioittaa sitä, että olette saaneet noinkin nuorekkaat ja tätä päivää elävät vanhemmat. Varmasti teistäkin tulee ajan myötä "hyviä" ihmisiä. Moni haluaisi samanlaisen, toimivan ja tiukasti yhteenkuuluvan perheen, kuin mitä kirjoituksestanne sai käsittää.
        Minusta parempaa tapaa saada nuorensa ymmärtämään, mitä juominen tuo tullessaan, ei ole, kuin juottaa nuori kotona känniin ja kuvata vaikka videokameralle.(kaverini kotona tehtiin näin!) Oli siinä sitten seuraavana päivänä noloa, kun kaikki oksennuksesta epäselvään rakkaudentilityksiin oli videolla ja sai katsoa, miten oikein reagoi kännissä.
        Eipä siinä kaveri enää kertaakaan juonut känniin itseään ja nyt toimii huumeiden vastaisessa projektissa ja hänellä on yksi vuotiaat kaksoset.
        Että elämä voi olla hyvä, vaikka juokin.
        Kerranhan täälläkin vain ollaan ja eletään.

        Niinhän se onkin, että vain aikuiset saavat juoda alkoholia. Ihan yhtä selvää on, että 100km/h rajoitusalueella ei saa ajaa yli 100km/h. Jostain syystä silti ylinopeussakkoja kirjoitellaan. Päihdeasioiden kanssa tekemisissä ollessani olen huomannut, että näitä hölmöjä ymmärtäjiä on maailma täynnä. Niitä "kavereita" löytyy ikävä kyllä meistä aikuisistakin. Aikuisilla ei ole selkärankaa olla se aikuinen, joka omalla käytöksellään antaa mallin lapselle ja nuorelle. Toki on toisenkin ääripään ihmisiä, jotka leimaavat normaalin kokeilevan nuoren heti päihdeongelmaiseksi. Meidän oikeasti nuoristamme välittävien aikuisten pitäisi olla siellä välimaastossa. Tukea tarpeen tullen ja totta vie ymmärtää lakata ymmärtämästä kun sen aika koittaa.

        Nyt lopputyön tehneenä tunnut olevan täynnä järkeä ja osaamista. 19-vuotiaan kokemuksella!!!
        Kokemus on joka asiassa, niin myös työelämässä, se joka eniten opettaa. Tunnut oppineen paljon neljässä vuodessa. Ja varmasti luulet oppineesi enemmän kuin olet oppinutkaan. Niinhän mekin silloin alle kaksikymppisinä luulimme osaavamme kaiken ja vielä enemmän.
        Se, että maailma muuttuu pitää kyllä paikkansa.
        Meidän tulisi kuitenkin ymmärtää, ettei kaikki muutos ole pelkästään hyvää.

        Sinun olisi pitänyt lukea kaikki mitä olen tänne kirjoittanut. Jos luit etkä ymmärtänyt, valitan. Kerroin itsekin käyttäneeni alkoholia alaikäisenä. Vanhempani eivät olleet järin ylpeitä niistä kerroista, kun herättivät minua saappaat jalasta sängystäni.
        En todellakaan ole unohtanut omaa nuoruuttani. Kirjoitin mielestäni varsin selvästi siitä jo ensimmäisessä tekstissäni.

        Olen pahoillani siitä, että olet ollut koulukiusattu. Se johtuiko se siitä, että et juonut en tiedä. Mutta jos se kertakännillä loppui, niin olihan huima tarina.

        Vastuu on sana, jota käytetään usein nuorista puhuttaessa. Todellisuus on, kuten tiedät, pahasti toisenlainen. Aikuisuuden merkitys on järkyttävästi hämärtynyt. Aioin sinunkin mielipiteistäsi huolimatta kantaa oikean vastuun lapsistani. Muistan sen silloin kun heillä on vaikeaa ja muistan sen varmasti myös silloin, kun katselen aamupalapöydässä pystytukkaista ja punasilmäistä jälkikasvuani. Muistan sen myös silloin, kun saan nauttia heidän onnistumisistaan ja menestymisestään. Saatanpa vaikka tuntea pienoista ylpeyttäkin, kuten tänäänkin. Ymmärrän toki sen, että varmasti hekin kokeilevat rajojaan siihen ikään tullessaan. Se ei tee heistä ongelmanuoria. Videolle en sitä kuitenkaan kuvaa. En pitäisi siitä itse, tuskin lapsenikaan. Muuten voin heitä ohjata ja opastaa. Videon avulla en tee sitä nyt, en myöhemminkään.

        Sanoit, että kerranhan täällä vain ollaan ja eletään. Mitä jos ajattelisi vaikka niin, että joka päivähän täällä ollaan ja eletään.


    • haloo1324567890+

      Anteeksi nyt vaan mutta HALOO? Se 18-vuoden ikäraja on siinä syystä, lapsen (kyllä, lapsen) henkisellä iällä ja vastuullisella käytöksellä ei ole mitään väliä siinä että alle 18-vuotiaan keho vahingoittuu pahemmin jos käyttää alkoholia. Ei tuo laki ole mikään "ohjenuora" jota saa vähän soveltaa kun siltä tuntuu.
      Itse minut kasvatettiin siihen että alkoholi ei ole mikään hirviö tarpeeksi vanhana kohtuudella ja hyvässä seurassa, mutta tehtiin myös selväksi että kännääminen on yksinomaan naurettavaa. En vieläkään tajua mikä siinä viehättää. Periaatteessa tajuan jos on ongelmia ja haluaa ne hukuttaa (mutta en tietenkään hyväksy), mutta että ihan "normaali" ihminen. Huhhuh.

      Ihan vain tiedoksi olen juuri täyttänyt 18. Ekat kännit vedin 17-vuotiaana ja se oli ihan tarpeeksi. Minua ei ole koskaan kiusattu, ei ole ollut suurta houkutusta, en näe sitä houkutusta ollenkaan. Liikuin kohtuu "coolien" tyyppien seurassa jotka bilettivät villistikin (bileissä olin usein mukana ja hauskaa oli), mutta itse en juonut ollenkaan, en ole muuten konservatiivinen vaan ehkä vapaamielisin kaveriporukastani. Jos joku on sanonut juomattomuudestani joskus nuorempana niin sanoin vain vastaan että itse olet naurettava. Perustelin asian ja aika monet jopa häpesivät sitä että joivat alaikäisenä (mutta jatkoivat).

      Vanhempien ei tule KOSKAAN rohkaista alaikäisten juomista.

    • raittiina kivempaa

      et voi olla tosissaan ja omituista että viranomainen on sanonut että juu olisi kannattanut ostaa alkoholia alaikäiselle..

      Omat vanhempani joivat joka viikonloppu. Ei mitään preskännejä mutta kuitenkin joivat,lapsien nähden. Ostivat juomista ainakin minulle kun olin alaikäinen,en muista olisivatko ostaneet nuoremmille sisaruksilleni jossain vaiheessa.

      No,eipä kyllä voi sanoa että se olisi menoa hidastanut tai järkevöittänyt vaikka olin 16 vuotias kun ekat kännit join.
      Meitä on 3 lasta,yksi on täysin raitis ja toisella on alkoholi- ja huumeongelmia. Itselläni on tullut kausia että se on menoa vaan. Sitten voi mennä vuosikin ettei pysty/huvita onneksi ottaa pisaraakaan. Suvussamme on alkoholismia molempien vanhempien puolelta,3 kuollut viinaan ja sen aiheuttamiin sairauksiin.

      Itse en aio ostaa lapselleni koskaan alkoholia enkä ole juonut itseäni humalaan hänen aikanaan. Lapsi on vielä alaikäinen eikä pyöri tuolla bileissä. Onneksi olen vuosien varrella jättänyt nyt alkoholin melkein kokonaan. Tänä vuonna juonut 2 kertaa enkä niilläkään kerroilla osaa käyttää alkoholia oikein,täys persekänni. Joten koetan jatkossa elää täysin ilman alkoholia.

      POinttini se,että älä nyt tosiaankaan tuudittaudu siihen uskoon että alaikäiselle juomisen ostaminen ei veisi nuorta väärille teille. Ja sehän on laitontakin!!

    • 14v pätijä =D

      "Asumme suhteellisen pienessä kaupungissa (n.300 000 asukasta)" joo sori en ookkaa enne kuullu suomessa pienestä kaupungista jossa asuu 300 000 ihmistä?? tai ees kaupungista jossa on niin paljon asukkaita muuta kun helsinki, vantaa on suomen toisiksi suurin kaupunki asukasluvun perusteella ja siellä on n 250 000, eli tarkoitat siis;asut helsingissä??, mutta noin 300 000 ei ole lähelläkään helsingin asukaslukua, helsingissä on melkein 600 000 asukasta eli 300 000 enemmän kuin 300 000 asukkaan kaupungissa. eli jos mielestäsi 300 000 asukkaan kaupunki on suhteellisen pieni niin onko 600 000 asukkaan kaupunki sitten vain vähän isompi tai keskikokoinen?? suomen mittakaavassa 300 000 asukkaan kaupunki on jo aika helvetin iso jos kaupungin koko määritellään asukasluvunperusteella kuten sinä teit...

    • pipo kiristää

      Kyllä minä vaan join teininä tasan sen, mitä vanhempien kanssa sovittiin. Ei kiinnostanyut humalajuominen; eikä kiinnosta vieläkään. Yleensä se oli bestiksen kanssa viinipullo puoliksi. Joskus vastaava (2-3ploa) määrä siideriä tai lonkeroa.. About joka toinen viikonloppu.. Vanhemmat valisti, että LIIKAA ei saa juoda; ja että pienikokoiselle naiselle/tytölle pari annosta riittää. Eli kyllä ostaisin 15-16- vuotiaalle maistiaisjuomat; en enempää; enkä nuoremmalle. Minä muuten muutin jo 16v omilleni asumaan/opiskelemaan.. Ja oli ihan luontevaa, että harvakseltaan äiti osti saunajuomat; saatettiinpa joskus yhdessäkin yhdet ottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe