Sovittelu... Mikä järki?

Anonyymi

Eikös tuo sovittelu -menetelmä ole pelkkä vitsi? Kuulustelussa kysytään molemmilta osapuolilta halukkuutta sovitteluun. Sovittelussa ”kadutaan” ja ”ollaan pahoillaan”. Luvataan ettei sama toistu.

11

1700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sovittelu voi auttaa mikäli molemmat ovat oikeasti halukkaita asian selvittämään ja se voi myös säästää yhteiskunnalta rahaa, oikeudenkäynti tulee aika kalliiksi.
      Itse olin lähisuhdeväkivallan uhrina ja kävin sovittelussa ensin yksin juttelemassa ja se oli ihan ok. Kertoivat sieltä mistä saan henkistä tukea halutessani ja antoivat esimerkkikaavion kuinka paljon korvauksia katsotaan sopivaksi summaksi eri pahoinpitelyn asteisiin. Sitten kun tavattiin niin että molemmat osapuolet oli paikalla ja ilmoitin kuinka paljon haluan korvauksia (juurikin tämän esimerkkikaavion mukaisesti), lähti toinen osapuoli ovet paukkuen paikalta. Sitten myöhemmin oikeudessa määrättiin samainen summa maksettavaksi. Olisi tullut halvemmaksi ja vähemmän aikaa vieväksi jos tuo henkilö olisi käynyt sovittelun loppuun.

      • Anonyymi

        Mutta maksoiko kyseinen henkilö korvausia sinulle loppujen lopuksi? Onko tyypillä tälläkin hetkellä kaikki ulosotossa ja sinä sait korvaukset veronmaksajilta (eli Valtionkonttorista)?
        Eräs (tälläkin hetkellä oleva) työtön on joutunut maksamaan minulle korvauksia ja rahani sain konttorista. Luulen että tyyppi ei ole maksanut senttiäkään velastaan. Ja siihen päälle se istuu jatkuvasti istumassa sakkoja.


      • Anonyymi

        Tuli näköjään kirjoitusvirhe. Piti huomauttaa ennen näsäviisaita. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta maksoiko kyseinen henkilö korvausia sinulle loppujen lopuksi? Onko tyypillä tälläkin hetkellä kaikki ulosotossa ja sinä sait korvaukset veronmaksajilta (eli Valtionkonttorista)?
        Eräs (tälläkin hetkellä oleva) työtön on joutunut maksamaan minulle korvauksia ja rahani sain konttorista. Luulen että tyyppi ei ole maksanut senttiäkään velastaan. Ja siihen päälle se istuu jatkuvasti istumassa sakkoja.

        En saanut senttiäkään, meni ulosottoon ja sieltä virkailija sanoi että tällä tyypillä on entuudestaan hirveät summat velkaa siellä joten tuskin saan rahojani sitä kautta. Jätin asian siihen, eli en enää yrittänyt periä rahoja mitään kautta. Paras oli että pääsin vaan koko tyypistä eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En saanut senttiäkään, meni ulosottoon ja sieltä virkailija sanoi että tällä tyypillä on entuudestaan hirveät summat velkaa siellä joten tuskin saan rahojani sitä kautta. Jätin asian siihen, eli en enää yrittänyt periä rahoja mitään kautta. Paras oli että pääsin vaan koko tyypistä eroon.

        Mitä tästä opimme, ei koskaan kannata suostua sovitteluun. Silloin tekijän päätä vain silitetään ja asianomistaja jää aina nuolemaan näppejään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tästä opimme, ei koskaan kannata suostua sovitteluun. Silloin tekijän päätä vain silitetään ja asianomistaja jää aina nuolemaan näppejään.

        https://oikeus.fi/tuomioistuimet/karajaoikeudet/fi/index/riita-asiat_1/riidansovittelu.html

        Käräjäoikeuden tekemä sovittelu on hieman erilainen. Sovittelija on tuomari ja ratkaisu tulee jokatapauksessa.
        Hakemuksen voi tehdä toinen osapuoli yksinkin. Oikeudenkäyntimaksu menee (lienee nyt 500 €, riippuu minkä lajin tapaus kyseessä).
        Asianajopalkkioita ei ole. (Tarkistakaa linkista kirjoitukseni)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En saanut senttiäkään, meni ulosottoon ja sieltä virkailija sanoi että tällä tyypillä on entuudestaan hirveät summat velkaa siellä joten tuskin saan rahojani sitä kautta. Jätin asian siihen, eli en enää yrittänyt periä rahoja mitään kautta. Paras oli että pääsin vaan koko tyypistä eroon.

        Ei kannata sovitella.

        Oikeuden määräämät korvaukset olisit saanut valtion konttorista.

        Voi voi kun huijattiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata sovitella.

        Oikeuden määräämät korvaukset olisit saanut valtion konttorista.

        Voi voi kun huijattiin.

        Totta on, että huijattiin, mutta ei Valtiokonttori korvaa kaikkea, mitä oikeuden päätöksessä mainitaan. Sovittelussa rahat on oltava pöydässä, muuten ne jäävät saamatta.


      • Anonyymi

        Niin, eli sovittelu tulee aina edulliseksi rikollisille.

        Nyt rikollinen olisi säästänyt oikeudenkäyntikulut jos olisi sovitellut.

        Lisäksi asia olisi jäänyt piiloon. Nyt päätöksen voi kuka tahansa nähdä oikeuden pöytäkirjoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eli sovittelu tulee aina edulliseksi rikollisille.

        Nyt rikollinen olisi säästänyt oikeudenkäyntikulut jos olisi sovitellut.

        Lisäksi asia olisi jäänyt piiloon. Nyt päätöksen voi kuka tahansa nähdä oikeuden pöytäkirjoista.

        Rikoksen uhri voi hyötyä sovittelusta niin, että saa korvauksen rikolliselta. Usein roistoilla ei ole maksukykyä eikä -halua, joten korvaus voi jääädä saamatta.

        Mutta sovittelu tietenkään ei kannata uhrille, jollei rikollisella voi olla minkäänlaista maksukykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata sovitella.

        Oikeuden määräämät korvaukset olisit saanut valtion konttorista.

        Voi voi kun huijattiin.

        Valtion konttorikin usein maksaa vähemmän, mitä oikeus määräsi, heillä on oikeus tehdä niin. Että hyvä jos edes jotain saa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      123
      1182
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1038
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      862
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      818
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      734
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      685
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      657
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      584
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      579
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      545
    Aihe