Panaanien hinta nousussa.

Anonyymi

Kaikenlaista pikkujuttua.

Nyt kuitenin tulossa iso onkelma maapallon panaanin tuotantoon.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2b8ecbd5-34d6-4702-b627-971829d95459

Noh, voihan sitä syädä jotain muutakin. Tää vaan yks juttu, missä asiaa ruokahuollosta. Suomessa esim nyt onkelmaa potun kasvamisesta. Net nämä liki-ilmaiset perusruokatutteet aika hankaa asia ihan globaalisesti. Vaan, entä kun jokin riisi, tahi makarooni tulee joskus jotenkin uhanalaisiksi, mitens suu sitten laitetaa.

Kai suomalaisetkin alkaa kehittään itelle, verkkomahaa, pötsijä ja satakertaa. Onnistuu toi heinän syöminen helpommin. Vaan, mitrn sitten maito ja liha....

Tää on ihan idioottimaista, mutta ihan ihmisen ittensä aiheuttamaa härdelliä.

Niettä, oisko palstalaisilla hyviä heinä-reseptejä, kun niille voi olla kysyntää tulevaisuudessa? Ei muuten hajuakaan, miltä aiv- maistuu....

=DW=

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitähän, jos opettelisit kirjoittamaan oikein?

      • Anonyymi

        ?

        Miten kommentti liittyy aloitukseen, tai aloituksen aiheeseen?

        =DW=


      • Anonyymi

        Joku nokka näpsä ei siedä panaania. Banaania hän voinee nauttia ylä ja ala kautta?


    • Anonyymi

      Mikä on aloittajan tarkoittama panaani?
      Entä onko onkelma sittenkin ongelma?
      Kooko aloitus aika idiottimaisen huonolla suomikielellä kirootettu.

    • Anonyymi

      Banaaniuutisessa pisti silmään, että banaaneja ruiskutetaan sienenestoaineilla??
      Sitten ne kaasutetaan kypsiksi.
      Mitähän syömmekään?
      Kolumbialle kova paukku.
      Mutta hehän viljelevöt 'muutakin'.

      Beng

      • Anonyymi

        Suomeen banaanit tuodaan raakoina ja kypsyttämöissä niihin ruiskutetaan etyleenikaasua kypsymisen edistämiseksi.
        Jos hedelmät saisivat kypsyä normaalisti, niin ne tuottaisivat itse kypsymiseen tarvitsemansa etyleenin.

        Olen huomannut, että ainakin Chiquita-banaanien laatu on romahtanut.
        Ne näyttävät päältä aivan hyviltä, mutta sisusta on mustaa mönjää.
        Myös eräässä luomubanaanissa on sama juttu. Sen nimeä en nyt muista.

        Olenkin harkinnut ko.hedelmän hylkäämistä ostoskoristani.
        En tiedä tehdäänkö jokin virhe kypsyttämössä, vai ovatko ne pilaantuneet jo raakoina.
        Keljuttaa, kun niin usein olen joutunut laittamaan banaanin suoraan biojätteisiin.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen banaanit tuodaan raakoina ja kypsyttämöissä niihin ruiskutetaan etyleenikaasua kypsymisen edistämiseksi.
        Jos hedelmät saisivat kypsyä normaalisti, niin ne tuottaisivat itse kypsymiseen tarvitsemansa etyleenin.

        Olen huomannut, että ainakin Chiquita-banaanien laatu on romahtanut.
        Ne näyttävät päältä aivan hyviltä, mutta sisusta on mustaa mönjää.
        Myös eräässä luomubanaanissa on sama juttu. Sen nimeä en nyt muista.

        Olenkin harkinnut ko.hedelmän hylkäämistä ostoskoristani.
        En tiedä tehdäänkö jokin virhe kypsyttämössä, vai ovatko ne pilaantuneet jo raakoina.
        Keljuttaa, kun niin usein olen joutunut laittamaan banaanin suoraan biojätteisiin.

        kylmätotuus

        Saman tyyppistä havaintoa.

        Varmasti ihmisenkin makuaisti muuttuu. Mutta munkin mieletä panaanit jotenkin heikkolaatuisempia nykyisin. Jotenkin puisevampia rakenteeltaan. Asiaan voi tietenkin vaikuttaa monet seikat, mä epäilen, nykyisin kylmäketjut toimii hyvin. Joku panaani kai poimimisen jälkeen kylmässä kaupan laariin asti.

        Joskus oli tapana pitää hedelmiä pöydällä, siinä net sitten pikkuhiljaa kypsyi ja lopulta mätäni, jos jäi syömättä . Mun mielestä panaania parempi pitää jääkaapissa, koska se ei enää normilämmössä kypsy, vaan se alkaa mätänemään. Eikä se muutu makeammaksi tai oikeestaan edes pehmeämmäksi, ainoastaan samanlaista puumaista kamaa, jonka maku ei ole kovin kummonen.

        Pikkasen samaa ihmetellyt tomaattienkin kanssa. Lajikkeita tietysti hirveesti, jotenkin vaan tuntuu, harvoin saapi ostetuksi mitään herkkutomaatteja. Mautonta bulkkikamaa tahtoo olla. Etenkin kotimainen kasvihuonetomaatti lähinnä vitsi. On punainen ja näyttää tomaatilta, mutta kuin puuta pureksis eikä ole makea, ei hapokas. Se mainittava, tullut tulokseen, terttutomaatit sentään jollain lailla kunnollisia, noin yleensä. Tomaattienkin kohdalla, oletan, hyvä kylmäketju tavallaan niittenkin laadun tuho.

        Panaaneja ei kasvateta suomessa, jotta niitten kasvituho ei hirveesti vaikuta maan ruokahuoltoon. Mutta lintuinfluenssa ja viimeaikoina sikarutto olleet paljon esillä.Siinä menee monella suut mutturalle, jos sikarutto leviää maan sikaloihin, eikä kaupasta saakkaan enää joulukinkkua, eikä tarjouslenkissä enää ole lihaa, tai lihankaltaisiakaan aineita, vain pelkkää pottujauhoa ja kemikaaleja.

        Jotain hyvääkin toki. Kirjoittivat jossain, suomeen tulee pitkästä aikaa hyvä ruissato. Kas, aina jauhetaan rukiista ja kuin terveellistä se on syödä. Naurettavaksi asian tehnyt just se, että sitä melkein aina joudutaan tuomaan maahan, kun oma viljasato ei riitä kotimaan kysyntään. Tää on just näitä maatalouspolitiikan kummallisuuksia. Jossain välissä tilanne oli sellainenkin. Juustot meni hienosti kaupaksi, ulkomaillekin. Vaan kun maitoa tuotettiin liian vähän, sitä sitten tuotiin ruotsista suomeen. Ja sitten kun tuli venäjän vientipakotteet, maassa olikin hitosti maidon ylituotantoa. Valiohan siinä otti eniten turpiinsa, hassujuttu se alunperin niinkuin maanviljelijöitten osuuskuntajuttu. Nyt sen asioita pyrittää jotkut muut tahot, tuskin monikaan maitotilallinen enää voi vaikuttaa asioihin mitenkään.

        Nojaa. Kyllä mä ens kerralla kaupassa käudessäni arvatenkin pari panaania ostan. Hah, nyt niitä sentään vielä saa.

        =DW=


      • Anonyymi

        Komppaan. En muista milloin viimeksi olisin saanut maukkaita kotimaisia tomaatteja. Varmaan useita vuosia sitten.
        Nyt sitten innovaatioita rukiin käyttöön. Potun ja ohran rinnalle riisiä korvaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan. En muista milloin viimeksi olisin saanut maukkaita kotimaisia tomaatteja. Varmaan useita vuosia sitten.
        Nyt sitten innovaatioita rukiin käyttöön. Potun ja ohran rinnalle riisiä korvaamaan.

        Nojoo

        Kyllä suomessakin hyvää tomaattia saa, pitää vaan itse kasvattaa. kakarana himassa oli snadi kasvihuone. Joskus keväällä, hyvin aikaisin mutsi rupes kasvatteleen taimia maitopurkeissa keittiön pöydällä.Sitten net istutettiin kasvihuoneeseen ja ainakin osa ehti kypsyä kesän aikana. Xtraa oli vihreät tomaatit. Siis raakoja. Niitä ei saa myydä oikein missään, koska net snadisti myrkyllisiä. Mutta aivan stanan hyviä säilöttynä, vaikkapa pihvin kans.

        Reseptin löytää netistä, mutta net on etikkasäilykkeitä, joissa paljon sokeria ja myös neilikoita.

        Mäkin olen kasvattanut ite tomaatteja. Mulla tsadissa snadi kasvilava. Lava ehkä vähän varjoisassa paikassa, ei net hirveen hyvin kerkee kypsyä, mutta ainakin saanut niitä vihreitä tomaatteja sitten. Kun aikataulut olleet, mitä on, en kai viiteentoista vuoteen ole ite tomaatteja kasvatellut.

        Niin, ite kasvatettu tomaatti täysin eri asia, kuin kaupoissa myytävä "kotimainen tomaatti". Kun ite kasvattelee, maku tulee maasta ja luonnon auringosta. Net on aivan uskomattoman hyvän makuisia, kun kasvihuoneesta ottaa lämpimän tomaatin ja syö sen. Siis ikäänkuin täysin eri tuote, kuin kaupan tomaatit.

        Jaapajaa. Saapi nyt näkee, ehkä vielä joskus elämän aikana tulee kokeiltua tomaatin kasvattelua. Mulla etenkin suuri, oikeestaan himo, siis mieliteko vihreisiin säilöttyihin tomaatteihin. Niitä kun ei saa rahallakaan.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan. En muista milloin viimeksi olisin saanut maukkaita kotimaisia tomaatteja. Varmaan useita vuosia sitten.
        Nyt sitten innovaatioita rukiin käyttöön. Potun ja ohran rinnalle riisiä korvaamaan.

        Kokemäeltä Pehtorskasta saa maukkaita tomaatteja,itse kasvattavat,on se koulutila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nojoo

        Kyllä suomessakin hyvää tomaattia saa, pitää vaan itse kasvattaa. kakarana himassa oli snadi kasvihuone. Joskus keväällä, hyvin aikaisin mutsi rupes kasvatteleen taimia maitopurkeissa keittiön pöydällä.Sitten net istutettiin kasvihuoneeseen ja ainakin osa ehti kypsyä kesän aikana. Xtraa oli vihreät tomaatit. Siis raakoja. Niitä ei saa myydä oikein missään, koska net snadisti myrkyllisiä. Mutta aivan stanan hyviä säilöttynä, vaikkapa pihvin kans.

        Reseptin löytää netistä, mutta net on etikkasäilykkeitä, joissa paljon sokeria ja myös neilikoita.

        Mäkin olen kasvattanut ite tomaatteja. Mulla tsadissa snadi kasvilava. Lava ehkä vähän varjoisassa paikassa, ei net hirveen hyvin kerkee kypsyä, mutta ainakin saanut niitä vihreitä tomaatteja sitten. Kun aikataulut olleet, mitä on, en kai viiteentoista vuoteen ole ite tomaatteja kasvatellut.

        Niin, ite kasvatettu tomaatti täysin eri asia, kuin kaupoissa myytävä "kotimainen tomaatti". Kun ite kasvattelee, maku tulee maasta ja luonnon auringosta. Net on aivan uskomattoman hyvän makuisia, kun kasvihuoneesta ottaa lämpimän tomaatin ja syö sen. Siis ikäänkuin täysin eri tuote, kuin kaupan tomaatit.

        Jaapajaa. Saapi nyt näkee, ehkä vielä joskus elämän aikana tulee kokeiltua tomaatin kasvattelua. Mulla etenkin suuri, oikeestaan himo, siis mieliteko vihreisiin säilöttyihin tomaatteihin. Niitä kun ei saa rahallakaan.

        =DW=

        Huvitti kun minulla tomaattien valikoinnissa omat havainnot....pieni ja pyöreä sekä pieni napainen on mielestäni paras....makein ja mehukkain ....sitten vähääkään luumumainen on puumainen...Omaa " filosofiaa" ...
        Banaania ostan tosi harvoin ja niistäkin tummuu ainakin yksi ....pois heitettäväksi..

        mimmimum-..mi


    • Anonyymi

      Koiranputkikeitto voisi olla kova sana tai miksei alsikeapilapihvikin.
      Timoteillä täytetty piharatamokääryle maistuisi varmaan sullekin.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Ovatko nuo jostain amsterdamilaisesta menusta, ruohokeksejä, jotka rupeavat hymyilyttämään, herkkiä kikatuttamaan jos liikaa?

        Beng
        En ole maistanut.


    • Anonyymi

      Tomaatit tosiaan ovat kuin selluloosaa. Voi kun olisi tuoksuvia täysin syötäviä tomskuja. Vähän suolaa haukun jälkeen seuraavaan haukkuun, oli niin nam.

      Joo. taidan bannata banaanit. Rimmaakin.

      No. Pensasmustikat. Ei makua.
      Onhan se tavallaa taito viljellä aidon näköistä, mutta miss se maku?
      Yhtä öklöjä ovat jogurtit, missä on hilloa, todella makeaa ja sokerista.
      Sanon yök ja lusikoin veks. Mitä iloo?

      Beng

      • Anonyymi

        Makeista jukurteista.

        Mäkään en oikein pidä makeista sellaisista., onneks jotain turkkilaista tms on helposti saatavissa. Joskun alkoi tympiin, kun hapan piimä hakusessa. Lidlistä saa kefiiriä ja Prismoista kirnupiimää, eestikaupassa ollut joskus oikein hyvää kokkelipiimää. Valio koitti lanseerata kefiirejään, mutta olivat maustettuja ja makeita. En tiedä, valmistetaanki niitä enää, ei ole sattunut silmiin.

        Ihmettelin joskus jollekin konsylentille asiaa, että eikö happamat tuottteet mene kaupaksi, kun ei näy kaupoissa. Meinas vaan, että niinhän se on, asiakkaille niitä tuotteita, mitä ne ostaa.

        Viileissä jotenkin pysyy, mutta mun mieleswtä pitäis olla lehmänmaidosta tehtyä, eikä noita kevytversioita. Pitäis kai ostaa lehmä.

        =DW=


    • Anonyymi

      Ahh. Mansikoista. Ostin mansikoita. 10 kpl 4 € !!!!
      Ne olivat waltavia.
      Taivaallisen hyviä. Mutta toivottavasti manssien kanssa ei mennä metsää ja geenimanipuloida omenan tai päärynän kokoiseksi.
      Ja saadaan puumaisia marjoja.
      Silti. Mikään ei voita ahomansikan makua.

      Beng

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe