Kustantamojen vastausajat 01.08.2019 alkaen? Uusi ketju aiheesta.

Anonyymi

Minä lähetin kässäreitä heinäkuun lopulla. Ehkäpä lomat on loppu ja kohta voi alkaa jotain odottaakin.

Mutta omaa elämää tässä täytyy taas alkaa elää ja olla odottamatta mitään vastauksia - hylkäyksiä kuitenkin tulee.

Kirjoittelen tänne sitten kun tiedän kuinka pitkäksi vastausajat venyneet.

Entä te?

14.08.2019

133

6340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse lähetin huhti-toukokuussa hieman porrastetusti useampaan kustantamoon. Kahdesta tullut vastaus. Niissä vastausaika noin 1kk. Muista ei ole vielä kuulunut mitään.

      Kuukaudessa saattaa siis tulla jotain vastauksia. Useammissa kestää huomattavasti pidempään.

    • Anonyymi

      Minä lähetin viikko sitten useaan kustantamoon yhtä aikaa. Vielä ei ole kuulunut mitään muutamaa automaattivastausta lukuun ottamatta. Tai Myllylahden vastaus oli muotoiltu itse, mutta sisältö oli sama (kuittasivat kässärin vastaanotetuksi).

    • Anonyymi

      Eikö kellekään ole tullut edes kielteistä päätöstä...?

    • Anonyymi

      Sammakko: hylsy, 3,5 viikkoa

    • Anonyymi

      Millainen tilanne teillä on nyt? Itse en ole kuullut mitään tuon Sammakon hylsyn jälkeen.

    • Anonyymi

      Otava: hylsy 1 kk

    • Anonyymi

      Kosmos: hylsy 7 kk
      Otava: hylsy 1,5 kk

    • Anonyymi

      Onko kukaan lähettänyt käsikirjoitustaan kustantamo S&S:lle? Kuinka nopeasti saitte vastauksen?

      • Anonyymi

        Lähetin kuusi viikkoa sitten heille romaanikäsikirjoituksen. Vielä ei ole kuulunut mitään.


    • Anonyymi

      5kk (S&S) sitten lähetin kässärin ja mitään ei ole kuulunut.

    • Anonyymi

      Sammakolta hylsy alle päivässä, Siltalalta kahdessa viikossa, Otavalta kuukaudessa, Gummerukselta kahdessa kuukaudessa, Atenalta kolmessa kuukaudessa. Teksti on lähetetty kustantamoihin toukokuun alussa ja näiden lisäksi on vielä 10 kustantamoa, joista ei ole kuulunut mitään.

      Yhdessä hylsyssä oli mukana pitkä palaute, jossa kerrottiin tekstin vahvuuksista ja heikkouksista ja kehuttiinkin vähän kirjoittajana. Lopussa sanottiin, että toivovat näkevänsä minulta seuraavia käsikirjoituksia, joten ymmärsin kyllä niin, että tästä kyseisestä käsikirjoituksesta eivät halua uutta versiota.

      Olen suoraan sanottuna ollut aika masentunut koko kirjoittamisesta. Teksti lähti etenemään jo erään kirjoituskoulun kautta nimeltä mainitsemattomassa kustantamossa, mutta sitten kustannustoimittaja vaihtui eikä uusi ollutkaan enää kiinnostunut.

      Nyt yritän tässä juuri pohtia, miten kirjoittamiseen saisi ilon takaisin eikä miettisi kaikesta, että tämäkin tulee epäonnistumaan.

      • Jatka ihmeessä kirjoittamista. Olethan saanut kustantamosta pitkän palautteen, joten olet jo kynnyksellä. Minä en ole koskaan saanut perushylsyä kummempaa. Silti minut on nyt hyväksytty Suomen tietokirjailijat ry:n jäseneksi omakustanteellani Vanha nainen Espanjassa. Kustantamot joutuvat miettimään taloudellista kannattavuutta, siksi hyväkin teksti voi jäädä ilman kustantajaa. Tsemppiä!


    • Anonyymi

      En ole varmaan pariin vuoteen lähettänyt mitään mihinkään, mutta aiemmin olen tarjoillut ainakin kahta (ellen jopa kolmea) romaanikäsistäni "aika moneen" paikkaan. Olen saanut ei-vastauksen n. 20 % varmuudella. Yleisempää tuntuu olevan totaalinen dissaaminen, ainakin omalla kohdallani. Mutta kyllä mä vielä jotain aion tuutata. :)

      • Anonyymi

        Tarkoittanet varmaan ignooraamista, kustantamot eivät luultavasti dissaa


    • Anonyymi

      Mitenkäs viime aikoina? Onko kukaan saanut vastausta esim S&S:ltä tai Into-kustantamolta? Itse olen pari kertaa aiemmin saanut S&S:ltä hylsyn 2-3 kk sisällä, nyt on mennyt kohta viisi, eikä ole kuulunut mitään.

      Lähetin käsikseni reiluun kymmeneen kustantamoon tuossa elo-syyskuussa. Sain aika nopeasti hylsyt muutamista, juuri niistä, joihin ajattelinkin käsikseni huonommin sopivan - mutta yhdestä paikasta tuli kannustava, kehuva hylsy, jollaiset ovat sen verran harvinaisia, että toive heräsi jäljellä olevien paikkojen suhteen. Varsinkin, kun käsis oli jo kiertänyt talossa ja hylsyn syyksi esitettiin ennen kaikkea kahden genren väliin putoaminen.

      Nyt sitten lopuista paikoista ei kuulu mitään. Enkä siis odottelekaan jostain Likestä tms, joka ilmoittaa, ettei ilmoita, ellei kiinnostu. En tiedä, lupaako pitkä odotus hyvää, ts. että käsis on harkinnassa, vai onko se vain unohtunut kokonaan...

      • Anonyymi

        On ollut hiljaista viime ajat. Hyvin porrastetusti olen kässäriä lähettänyt viimeisen vuoden ajan, mutta varmaan kohta taas kolahtaa hylsy. Enää en lähetä kässäriä minnekään. Haluan keskittyä pelkästään kirjoittamiseen.


    • Anonyymi

      Mikä lienee tilanne nyt?
      Vaikuttaakohan korona kustannusalaankin ja kustannuspäätösten tekemiseen? Työntekijöillä on ehkä enemmän aikaa lukea tarjokkaita, mutta talolla vähemmän mahdollisuuksia julkaista. Näin kuvittelisin.

    • Anonyymi

      Tuota itsekin mietin. Käsis on ollut 4-8 kk matkalla, kustantamosta riippuen, ja heti kuukauden, parin perästä ensimmäisten lähettämisestä sain muutaman hylsyn, mutta nyt tämän vuoden puolella ei ole kuulunut mitään, vaikka jäljellä olevista 5 lupaa vastata...

      En kaikilta lupauksista huolimatta odota vastausta, mutta luulisi, että joltakin tulisi. Yksi hylsyistä oli lupaava eli annettiin positiivista palautetta, mikä antoi toivoa, ja vähän ajattelin, että jos kestää, kun jossain ihan tosissaan pohditaan. Nyt epäilyttää, että koko käsis on vain hukkunut tai siirretty koronasyrjään.

    • Anonyymi

      WSOY:ltä tuli hylsy 30.3. Pahoittelivat että vastauksessa kesti kauan (lähetin tekstin lokakuun alussa), mutta ei sen kummempaa. Lieneekö ruuhkaa.

      • Anonyymi

        No sanotaan vielä muistakin kustantamoista. Hylkyjä kaikki: Karisto: 1kk. Otava 2kk. Myllylahti 3kk. Norbooks 3kk. Tammelle ja Gummerukselle lähetin lokakuussa, ei vastausta. Bazarille ja Innolle joulukuussa, ei vastausta. Yhdessä kustantamossa kässäriä harkittiin toden teolla, mutta päätyivät lopulta eihin. Sinällään harmi, mutta sain perusteluja, ja teksti on vähän marginaalinen, joten ymmärrän kyllä.


    • Anonyymi

      Onko kukaan saanut S&S:ltä viime aikoina mitään vastausta? Pari vuotta sitten vastasivat minulle (hylsy) ja muutama tuttukin sai vastauksia, joten oletin, että yleensä vastaavat, mutta nyt ei kuulu mitään. Entä Aula tai Into? Nekin lupaavat sivuillaan vastata, mutta onko joku saanut vastausta? (Muuten kuin myönteisessä tapauksessa, siis.)

      • Anonyymi

        Lähetin kesällä Aulalle ja sain kohteliaan hylsyn 4,5 kuukauden jälkeen.


    • Anonyymi

      Otavalta tuli hylsy kahdessa viikossa ja Tammelta 6 päivässä. Muista kustantajista ei ole kuulunut nyt kuukauteen mitään, mutta toki käsittelyajat ovat pitkiä, toivottavasti päätyisi jonkun pöydälle lähempään tarkasteluun!

      • Anonyymi

        Mitenköhän on korona mahtanut vaikuttaa tilanteeseen? Tuleeko kustantamoihin nyt paljon käsikirjoituksia ja jonot kasvavat ja ovatko kustantamon työntekijät samaan aikaan lomautettuina?

        Onko teille tullut nyt koronan aikaan vastauksia puoleen tai toiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän on korona mahtanut vaikuttaa tilanteeseen? Tuleeko kustantamoihin nyt paljon käsikirjoituksia ja jonot kasvavat ja ovatko kustantamon työntekijät samaan aikaan lomautettuina?

        Onko teille tullut nyt koronan aikaan vastauksia puoleen tai toiseen?

        Ainakin yhden kustantajan sivuilta luin, että työntekijät tekevät etätöitä. Voisi kuvitella, että muillakin toimitaan niin.


    • Anonyymi

      On melko turhauttavaa kun osa kustantamoista ei lähetä edes sitä hylkäysviestiä. Osa kuitenkin toivoo käsikirjoituksen esim. paperiversiona, joka vaatii jo hieman vaivannäköä, postimaksua ym. Olisi toivottavaa saada silloin edes sähköpostilla se copy pastettu hylkäysviesti.

      Isoilta kustantamoilta on tullut automaattihylkäys 2-4 viikon sisällä. Parilta pienemmältä kustantamolta olen saanut melko kannustavaakin palautetta noin kuukauden sisään käsikirjoituksen lähettämisestä.

      Tämä on kyllä turhauttavaa touhua, ensin vuosikaudet tekee työtä kaikkina irtoavina vapaahetkinä, enimmäkseen öisin, hioo käsiksen huippuunsa, eikä se tunnu kiinnostavan ketään! En voi suositella kirjan kirjoittamista kenellekään :D

      • Anonyymi

        Kuulostaa minusta positiiviselta, että olet saanut jopa pari kannustavaa kommenttia ja noin nopeita vastauksia. Nopeat vastaukset tarkoittavat usein, että kustantamot ovat jollakin tasolla tutustuneet lähettämääsi käsikirjoitukseen.

        Ihmettelen kyllä kommenttia, että et voi suositella kirjan kirjoittamista kenellekään. Harmi, ettei meidän vaivannäkömme itsessään paina kustantamoissa vaan muut asiat ratkaisevat, tuleeko sopimusta. Kannattaa etsiä motivaatio muustakin kuin mahdollisesta julkaisusta, mutta niin varmaan olet etsinytkin, koska kerrot uhranneesi kaiken liienneen vapaa-ajan kirjoittamiseen. Tsemppiä, muista keskittyä omaan tekemiseesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa minusta positiiviselta, että olet saanut jopa pari kannustavaa kommenttia ja noin nopeita vastauksia. Nopeat vastaukset tarkoittavat usein, että kustantamot ovat jollakin tasolla tutustuneet lähettämääsi käsikirjoitukseen.

        Ihmettelen kyllä kommenttia, että et voi suositella kirjan kirjoittamista kenellekään. Harmi, ettei meidän vaivannäkömme itsessään paina kustantamoissa vaan muut asiat ratkaisevat, tuleeko sopimusta. Kannattaa etsiä motivaatio muustakin kuin mahdollisesta julkaisusta, mutta niin varmaan olet etsinytkin, koska kerrot uhranneesi kaiken liienneen vapaa-ajan kirjoittamiseen. Tsemppiä, muista keskittyä omaan tekemiseesi.

        Ymmärrän kyllä, että vuosien hedelmätön työ ja ajankäyttö voi tuntua turhalta. Sain juuri kuukaudessa hylsyn, parilta kustantamolta olen odottanut jonkinlaista vastausta nyt puolisen vuotta.


      • Anonyymi

        Mielestäni kirjoittaminen kannattaa aina. Ajattelen niin, että jos julkaisu kimmeltää taivaalla, niin kannattaisi miettiä miksi kirjoittaa. Minulla lähtökohta on itse kirjoittaminen. En näe yhtään tekstiäni turhana, vaikka lukemattomia on paljonkin. Useita olen myös läpi saanut johonkin, ei se aina tarvitse olla euron poistohyllyyn kohta lentävä kirja. Toisinaan luetuimpia voivat olla muuallakin julkaistut tekstit tai vaikka blogit. Kirjoittamisen himon on oltava isompi, kuin julkaisun haaveilun. Näin on. Olen saanut läpi julkaisuja, voittanut, hävinnyt, hylsyjäkin tullut. Nytkin työn alla on montaa lajia tekstiä. Kirjoita tai kuole. Se on mottoni.


    • Anonyymi

      Onko kukaan saanut vastauksia viime aikoina? Ja kuinka nopeasti?

      • Anonyymi

        Toukokuun alussa laitoin kaikkiin proosaa kustantaviin taloihin. Ei ole mitään kuulunut vielä ja alkaa tuntua, että ei varmaan kuulukaan. :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toukokuun alussa laitoin kaikkiin proosaa kustantaviin taloihin. Ei ole mitään kuulunut vielä ja alkaa tuntua, että ei varmaan kuulukaan. :/

        Älä vielä menetä toivoasi. Moni on viettänyt kesälomia ja siksi vastaukset viipyvät, kestäväthän ne muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä vielä menetä toivoasi. Moni on viettänyt kesälomia ja siksi vastaukset viipyvät, kestäväthän ne muutenkin.

        Nostan tätä ketjua. Millaisia vastausaikoja muilla ollut nyt tänä vuonna? Ite laitoin tekstin heinäkuun lopussa isoimpiin kustantamoihin, yhdestäkään ei ole vielä kuulunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostan tätä ketjua. Millaisia vastausaikoja muilla ollut nyt tänä vuonna? Ite laitoin tekstin heinäkuun lopussa isoimpiin kustantamoihin, yhdestäkään ei ole vielä kuulunut.

        Lähetin 8 kustantamoon pian 6kk sitten. 4 kustantamosta on tullut hylky mutta puolelta vielä siis odottelen


    • Anonyymi

      Lähetin syyskuussa ja lokakuussa muutamaan kustantamoon. Mistään ei ole kuulunut mitään, ei tosiaankaan.
      Lähetin sekä paperiversioita että sähköpostina.
      Onko kukaan saanut minkäänlaista vastausta marraskuussa tai joulukuussa?

      • Anonyymi

        Odottelen edelleen vastausta heinäkuussa lähettämääni kässääriin. Laitoin silloin Tammeen, Otavaan, Wsoy:lle ja Gummerukselle. Kukaan ei ole vastannut...


    • Anonyymi

      Siirryn kokonaan omakustanteisiin, koska näissä hommat ei vaan etene!

      • Anonyymi

        Onko vastauksia kuulunu? Onkohan kamala ruuhka kustantamoissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vastauksia kuulunu? Onkohan kamala ruuhka kustantamoissa?

        Ei kyllä voi olla sellaista ruuhkaa , etteikö voisi lähettää edes yhden virkkeen mailia!

        Onhan kirjoittaminen pitkää ja vaativaa työtä, sitäkin voisi lyhyesti kunnioittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vastauksia kuulunu? Onkohan kamala ruuhka kustantamoissa?

        Ei ole edelleenkään kuulunut. Kässärin lähetyksestä aikaa nyt 6kk. Mites muilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole edelleenkään kuulunut. Kässärin lähetyksestä aikaa nyt 6kk. Mites muilla?

        Kyselin perään yli viikko sitten. Ei vastauksia niihinkään!!


    • Anonyymi

      Minä lähetin joulukuun alussa, joten vielä en ole odotellut poikkeuksellisen pitkään. Näitä keskusteluja lukiessa tulee kuitenkin sellainen olo, että näinköhän vastausta saa ikinä...

      • Anonyymi

        Kuulin sellaista, että kaikki eivät enää lähetä edes hylkyjä.
        Tulee oikeasti paha olo.


    • Anonyymi

      Sisäpiirin kautta pääsee kiinni kustantamojen uuteen kustannussrategiaan.
      Siinä kirja oikoluetaan ja kustannetaan kuten perinteisesti julkaistut kirjat, mutta kirjailija maksaa prosessin.

      • Anonyymi

        Sain myös kerran sellaisen ehdotuksen, että maksa 6000 kuluista ja osta 200 kpl.
        Ei kyllä käy minähän tein jo koko kirjoituksen.


      • Anonyymi

        tarkennan vielä, että kyseessä on isot kustantamot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tarkennan vielä, että kyseessä on isot kustantamot.

        Minä sain maksuehdotuksen pienemmältä


    • Anonyymi

      hylsy wsoy:ltä 3,5kk

    • Anonyymi

      Otava 1kk
      Tammi 1 kk

    • Anonyymi

      Miten muilla on tullut Tammelta, WSOY:ltä ja Gummerukselta vastaukset? Lähetin kaikille kolmelle marraskuun lopulla kässärin. Tässä alkaa kohta olla viisi kuukautta kasassa, eikä ole kuulunut pihahdustakaan. WSOY:ltä olen yleensä saanut nopean ei:n, Tammesta ei ole ikinä kuulunut mistään mitään ja Gummerukselle en ole aiemmin laittanut.

      Yhdestä kustantamosta olen tässä välissä saanut vastauksen ja muokkauspyynnön, jonka mukaan olen tekstin muokannut ja pistänyt heille. Tästäkin jo pari kolme kuukautta aikaa. Sielläkin on radiohiljaisuus meneillään, enkä ole ihan niin innoissani tästä, koska edellistä kässäriä he hyppyyttivät puoli vuotta ennen kuin totesivat, etteivät sittenkään halua sitä.

      Mietin nyt, että laittaisin tuon muokatun version (koska se kuitenkin on parempi kuin alkuperäinen) pienempiin kustantamoihin. Onko suosituksia, mihin kannattaa tarjota fantasiaa? Ajattelin kokeilla Aula & co ja Myllylahtea. Onko muita?

      • Anonyymi

        Myllylahti ehti jo vastata! Ehkä positiivista oli se, että olivat sen verran kiinnostuneita, että tarttuivat käsikirjoitukseen heti. Ei kuitenkaan mennyt läpi, sillä he kuulemma julkaisevat vain urbaani- ja reaalifantasiaa, mitä siis inhoan yli kaiken x) ja mitä kässärini ei ollut. Olen kuitenkin iloinen nopeasta vastauksesta.

        Saas nähdä, vastaavatko muut koskaan.


    • Anonyymi

      Myllylahti on ainakin todella nopea vastaamaan. Sain hylsyn, mutta oli ystävällisesti kirjoitettu eikä pelkkä automaatti.

      Karistolta tuli pelkkä tympeä automaattivastaus.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Laitoin nyt tänään kässärin Aulaan, Myllylahteen ja vielä Karistoon. Katsotaan, tuleeko vastausta koskaan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Laitoin nyt tänään kässärin Aulaan, Myllylahteen ja vielä Karistoon. Katsotaan, tuleeko vastausta koskaan :)

        Myllylahdelta tosiaan tuli viikossa vastaus, eivät ota, koska eivät julkaise kuin urbaania fantasiaa. Tänään tuli vastaus Karistolta, reilu pari viikkoa siitä, kun lähetin. Perushylsy, en usko, että ovat edes lukeneet kässäriä, koska palautteessa oli terveisin Karisto / Otava, ja teksti on kuitenkin Otavalla harkinnassa. No, hyvä kuitenkin, että vastasivat.

        Vielä odotan Otavaa (8 kk), WSOY (6 kk), Tammi (6 kk), Gummerus (6kk) ja Aula (n. 2 viikkoa).


    • Anonyymi

      Myllylahdelta tuli kuukaudessa vastaus tammikuun alussa lähetettyyn kässäriin. Ihan kannustava hylsy. Kehuivat tarinaa ja kirjoittamista ja perustelivat hylkäyksen hyvin.

      Mutta onko kukaan kuullut Otavalta mitään viimeaikoina? Lähetin kässärin sinne samaan aikaan kuin Myllylahdelle. Kyseessä on lasten- ja nuorten osastolle kuuluva opus ja sieltä luvattiin, että vastaus tulisi 2-4 kuukauden kuluessa. No, se neljä kuukautta on ihan pian kulunut ja pelkään, ettei sitä vastausta tule koskaan...

      • Anonyymi

        Joulukuun lopussa lähetin Otavalle ja Tammelle. Toistaiseksi ei vastausta. WSOY: lta aika nopeasti vastaavat.


        Oman kokemuksen mukaan: Tammi, Nemo, Teos tai S&S vastailee, jos vastailee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulukuun lopussa lähetin Otavalle ja Tammelle. Toistaiseksi ei vastausta. WSOY: lta aika nopeasti vastaavat.


        Oman kokemuksen mukaan: Tammi, Nemo, Teos tai S&S vastailee, jos vastailee.

        Tänään tuli Otavalta vastaus. Noin neljä kuukautta siihen siis meni :). Kiva kuitenkin, että vastaus ylipäätään tuli.


    • Anonyymi

      Te, jotka ette ole saaneet kustantamosta mitään vastausta, oletteko ottaneet yhteyttä ja kysyneet asiasta?

      • Anonyymi

        Otava vastasi näköjään 4 kuukauden jälkeen.


      • Anonyymi

        Itse olen ainakin ottanut yhteyttä, jos alkaa puolta vuotta lähentelemään. Hyvällä tuurilla voi saada jonkun ympäripyöreän vastauksen kiireiseltä kustannustoimittajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ainakin ottanut yhteyttä, jos alkaa puolta vuotta lähentelemään. Hyvällä tuurilla voi saada jonkun ympäripyöreän vastauksen kiireiseltä kustannustoimittajalta.

        Etenkin, jos kustantaja on kertonut vastaavansa tietyn ajan sisällä, kannattaakin kysellä vastausta.

        Kustantajat itse toivovat, että kirjan kirjoittaja ilmoittaa heille, mikäli on saanut kustannussopimuksen joltain toiselta kustantajalta. Olisi siksi toivottava asia, että vastavuoroisesti kustantaja myös kertoisi kirjoittajalle, mikäli ei ole kiinnostunut tämän käsikirjoituksesta.


      • Anonyymi

        Mistä tietää, keneen ottaa yhteyttä ja kysellä? Esim otavalla on tuo sähköinen systeemi ja paljon ihmisiä töissä, osa samalla nimikkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tietää, keneen ottaa yhteyttä ja kysellä? Esim otavalla on tuo sähköinen systeemi ja paljon ihmisiä töissä, osa samalla nimikkeellä.

        Kannattaa ottaa siinä tapauksessa yhteyttä sitten suoraan toimitukseen, esim. kustannustoimittajaan tai kustannuspäällikköön.


    • Anonyymi

      Yli vuoden olen odottanut vastausta monelta kustantajalta. Jotenkin tuntuisi ihan kohteliaalta, että lähettäisivät edes sen automaattisen hylsyn. Olen käyttänyt kirjaan todella monta vuotta, hionut sitä ja nähnyt vaivaa kustantajan valintaan. Tuntuu hassulta, että (mielestäni) huonompia julkaistaan jatkuvalla syötöllä. Itse en saa edes vastausta, vaikka reilu vuosi on mielestäni ihan kelvollinen aika odottaa vastausta.

      • Anonyymi

        Olen hionut käsikirjoitustani 30 vuotta enkä minäkään saa vastausta.


    • Anonyymi

      Tuntuu aika ylimieliseltä monen kustantajan toiminta :(
      Heillä on hyvin tarkat säännöt ja toiveet, vaikka niitä noudattaisi pilkulleen, ei saa edes sitä hylkäysviestiä. Yksikin kustantamo halusi käsikirjoituksen paperisena. Sen tulostaminen ja postittaminen ei olllut ilmaista. Ikinä en saanut mitään vastausta.

      • Anonyymi

        Kustantajien sivuilla pitäisi tuoda selvästi esiin, mikäli kustantaja ei ota yhteyttä, jos käsikirjoitus ei kiinnosta. Näin vältytään turhalta odottamiselta ja ylimääräisiltä yhteydenotoilta.


    • Anonyymi

      Useimmat kustantajat lupaavat vastauksen, mutta eivät lähetä sellaista. Melko ylimielistä toimintaa minusta. Olisin nyt julkaissut jo kirjani omakustanteena kun en olisi turhaan odotellut vastauksia joita ei koskaan tullut.

      Tiedän, ettei käsikirjoitukseni ole mikään surkea harrastajan räpellys, vaan kustantajat julkaisevat paljon heikompiakin esityksiä kaiken aikaa. Omalleni ei ole selkeää genreä, joten kai se sitten pelottaa se, ettei minulla ole valmiiksi julkisuutta jolla myydä kirjaa.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät, ettei käsikirjoituksesi ole räpellys? Oletko saanut ammattilaisen arvion käsikirjoituksestasi, vai onko kysesssä oma tai kenties ystävän mielipide? Toteamus, että kustantajat julkaisevat heikompiakin esityksiä on aika heikko puolustus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, ettei käsikirjoituksesi ole räpellys? Oletko saanut ammattilaisen arvion käsikirjoituksestasi, vai onko kysesssä oma tai kenties ystävän mielipide? Toteamus, että kustantajat julkaisevat heikompiakin esityksiä on aika heikko puolustus.

        Esimerksiksi siitä, että olen ammattilainen ja tein testin kirjoittamalla salanimellä :D Ihan mielenkiinnosta onko tosiaan totta että kustantajat kohtelevat aloittelevia kirjailijoita kurjasti. Näköjään on. Pidän tätä salanimellä kirjoitettua teosta parempana kuin eniten myyneitä kirjojani!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerksiksi siitä, että olen ammattilainen ja tein testin kirjoittamalla salanimellä :D Ihan mielenkiinnosta onko tosiaan totta että kustantajat kohtelevat aloittelevia kirjailijoita kurjasti. Näköjään on. Pidän tätä salanimellä kirjoitettua teosta parempana kuin eniten myyneitä kirjojani!

        Hienoa! Juuri noin ammattilainen toimii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa! Juuri noin ammattilainen toimii!

        Miksikäs ei. J.K Rowlinkin teki näin, eikä todellakaan saanut heti dekkareilleen sopimusta. Pysyypähän jalat maassa ja välttyy jumalkomplekseilta kun pääsee taas kustantajien tylytettäväksi.

        Minusta tämä oli kivasti tehty aloittelevia kirjailijoita kohtaan. Lohdullista, ettei se ole ammattilaisillekaan helppoa jos ei ratsasta brändillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, ettei käsikirjoituksesi ole räpellys? Oletko saanut ammattilaisen arvion käsikirjoituksestasi, vai onko kysesssä oma tai kenties ystävän mielipide? Toteamus, että kustantajat julkaisevat heikompiakin esityksiä on aika heikko puolustus.

        Vaikka tuotos olisikin "räpellys", niin eihän se ole mikään puolustus sille, että kustantajan ei tarvitse lähettää vastausta. Jos kustantaja lupaa sivuillaan lähettää vastauksen, niin silloinhan se vastaus on myös lähetettävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka tuotos olisikin "räpellys", niin eihän se ole mikään puolustus sille, että kustantajan ei tarvitse lähettää vastausta. Jos kustantaja lupaa sivuillaan lähettää vastauksen, niin silloinhan se vastaus on myös lähetettävä.

        Olen vähän samaa mieltä, että räpellyksiinkin voisi lähettää edes sen automaattisen hylsyn. Se ei vie monta sekunttia kallisarvoista työaikaa. Itse ainakin tekisin niin, että raakkaisin jo heti saapumisvaiheessa "räpellykset" hylättyjen pinoon ja ajastaisin hylkäysvastaukset niihin jonkin ajan päähän. Sitten niihin ei tarvitsisi enää koskaan palata.

        Ja olisin itse toiminut ammattimaisesti lunastaen antamani lupauksen.

        Siitä räpeltäjästäkin voi harjoittelulla tulla joskus taitava kirjoittaja. En haluaisi polttaa siltoja takanani jättämällä vastaamatta. Muutenkin haluan tehdä työni hyvin ja tosiasia on, että ilman kirjailijoita ei olisi kustannustoimittajillakaan töitä :)


    • Anonyymi

      Kyllä ainakin jännityskirja julkaistaan, jos te voitte taata kustantajalle, että heti sen ilmestymisen jälkeen rävähtää someen satoja kaverikehujien kirjoituksia.

      • Anonyymi

        Ei julkaista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei julkaista

        Osuks omaa nilkkaan?


    • Anonyymi

      Sometilinsä perusteella vaikuttaa niin narsistiselta mulkulta se yksi kustannustoimittaja että lähetän kässärini muualle

      • Anonyymi

        Vaivanneeko tuo sitten koko alaa.


      • Anonyymi

        Todennäköisesti onkin. Suurin osa alalle pyrkivistä on myös.


    • Anonyymi

      Sain viikon sisällä 2 hyksyä. Keski n. 3kk. Toinen sanoi aihettani mielenkiintoiseksi, tosin heidän ohjelmaansa se ei nyt mahdu 🤷

    • Anonyymi

      Osalta olen odottanut vastausta nyt 15kk, lähetin keväällä taas parille, jotka lupasivat vastauksen 1-3kk sisään, ei ole kuulunut. Ihmettelen miksi luvata jos ei ole aikomustakaan?

      • Anonyymi

        Jos 2kk sisään kässärin lähettämisestä ei ole sopparia, todennäköisesti et sopparia saa. Korjatkaa, jos väärässä, mutta useimmiten ottavat yhteyttä viikon parin sisään, jos oikeasti hyvä käsikirjoitus.


      • Anonyymi

        Tiedän tunteen. Muuan iso kustantamo lupaa vastata 1-3 kk kuluessa, mutta ei kyllä vastaa. Ikävä tapa toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 2kk sisään kässärin lähettämisestä ei ole sopparia, todennäköisesti et sopparia saa. Korjatkaa, jos väärässä, mutta useimmiten ottavat yhteyttä viikon parin sisään, jos oikeasti hyvä käsikirjoitus.

        Laitoin käsikirjoituksen sähköpostilla ja valmistauduin odottamaan puoli vuotta. Vastaus tuli pari tuntia myöhemmin. Ensimmäinen luku oli saanut kustannustoimittajan tippumaan tuoliltaan. Lupasi lukea koko tekstin samana päivänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin käsikirjoituksen sähköpostilla ja valmistauduin odottamaan puoli vuotta. Vastaus tuli pari tuntia myöhemmin. Ensimmäinen luku oli saanut kustannustoimittajan tippumaan tuoliltaan. Lupasi lukea koko tekstin samana päivänä.

        Minulla kävi samalla tavalla, odottelen nyt lisätietoja ja pureskelen kynsiä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin käsikirjoituksen sähköpostilla ja valmistauduin odottamaan puoli vuotta. Vastaus tuli pari tuntia myöhemmin. Ensimmäinen luku oli saanut kustannustoimittajan tippumaan tuoliltaan. Lupasi lukea koko tekstin samana päivänä.

        Eikä ja mulla kanssa! Nyt näit kustannussoppareita siis ihan sataa kaikille. Pistin meinaan ite postin postilaatikkoon just 20 minaa sitte ja vartti meni vaan ja sit telephöyn ringde eli soi ja kustannustoimittaja huusi suoraa huutoa, miten ihana mun käsis oli, ja kustannuspäällikkökin tuli puhelimeen ja kuulosti kuin hän olisi saanut orgasmin, ja siis ehkä saikin, koska molemmat oli niin fiiliksissä siit just mun tekstistä. Kirjotettiin sopimus etänä ja ne makso 200 000euron ennakon, koska ne halus just mut ja mun käsiksen. Ne oli ilmeisesti koko kustannustiimi odotellu siel oranssis metallilaatikossa kuukausikaupalla ilman ruokaa ja juomaa ja herkutellu pelkkii kirjeit ja postikortteja ja lukenu fikkarin kanssa sen mun käsiksen heti ku se kolahti laatikkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ja mulla kanssa! Nyt näit kustannussoppareita siis ihan sataa kaikille. Pistin meinaan ite postin postilaatikkoon just 20 minaa sitte ja vartti meni vaan ja sit telephöyn ringde eli soi ja kustannustoimittaja huusi suoraa huutoa, miten ihana mun käsis oli, ja kustannuspäällikkökin tuli puhelimeen ja kuulosti kuin hän olisi saanut orgasmin, ja siis ehkä saikin, koska molemmat oli niin fiiliksissä siit just mun tekstistä. Kirjotettiin sopimus etänä ja ne makso 200 000euron ennakon, koska ne halus just mut ja mun käsiksen. Ne oli ilmeisesti koko kustannustiimi odotellu siel oranssis metallilaatikossa kuukausikaupalla ilman ruokaa ja juomaa ja herkutellu pelkkii kirjeit ja postikortteja ja lukenu fikkarin kanssa sen mun käsiksen heti ku se kolahti laatikkoon.

        Meni teillä näköjään vitsailun puolelle, mutta ihan sama. Sain tosiaan vastauksen eli sanallisen ilotulituksen tarkalleen neljä ja puoli tuntia sähköpostin lähettämisestä. Muutamaa päivää myöhemmin kustannustoimittaja lähetti uuden sähköpostin ja lupasi esitellä käsikirjoitukseni kustantamon väelle. Kustannusjohtaja ei kuitenkaan jakanut kustannustoimittajan innostusta, ja loppupelissä minulle ei tarjottu sopimusta, vaikka lähetin korjatun version. Takaisku oli aikamoinen, mutta sittemmin olen parannellut käsikirjoitusta ja lähetän sen pian uudelle kustantamokierrokselle. Aina välillä tulee heikkoja hetkiä, ja kirjoittaminen ahdistaa, mutta kyseisen kustannustoimittajan innostuneisuus ja tsemppi auttavat jaksamaan. Siksi olisikin mielestäni tärkeää, että kustantamot vastaisivat kirjoittajille jopa hylkäysten yhdeydessä, sillä kaikenlainen palaute antaa kummasti voimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meni teillä näköjään vitsailun puolelle, mutta ihan sama. Sain tosiaan vastauksen eli sanallisen ilotulituksen tarkalleen neljä ja puoli tuntia sähköpostin lähettämisestä. Muutamaa päivää myöhemmin kustannustoimittaja lähetti uuden sähköpostin ja lupasi esitellä käsikirjoitukseni kustantamon väelle. Kustannusjohtaja ei kuitenkaan jakanut kustannustoimittajan innostusta, ja loppupelissä minulle ei tarjottu sopimusta, vaikka lähetin korjatun version. Takaisku oli aikamoinen, mutta sittemmin olen parannellut käsikirjoitusta ja lähetän sen pian uudelle kustantamokierrokselle. Aina välillä tulee heikkoja hetkiä, ja kirjoittaminen ahdistaa, mutta kyseisen kustannustoimittajan innostuneisuus ja tsemppi auttavat jaksamaan. Siksi olisikin mielestäni tärkeää, että kustantamot vastaisivat kirjoittajille jopa hylkäysten yhdeydessä, sillä kaikenlainen palaute antaa kummasti voimia.

        Olen se toinen kirjoittaja, joka sai innostunutta postia. Edelleen siis odottelen lisätietoja, sitä lukee nyt toinenkin henkilö samassa talossa. Sai iloa ja energiaa ainakin paljon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen se toinen kirjoittaja, joka sai innostunutta postia. Edelleen siis odottelen lisätietoja, sitä lukee nyt toinenkin henkilö samassa talossa. Sai iloa ja energiaa ainakin paljon!

        ... siis minä sain iloa ja energiaa..


    • Nostan vähän ketjua.

      Millaisia vastausaikoja on ollut kevät-kesällä 2021? Lähetin kässärin porrastetusti toukokuun puolivälistä lähtien isoihin kustantomoihin, eli n. 1,5 kk mennyt (S&S), 1 kk (WSOY) ja lopuista, esim. Tammi ja Otava vasta joitakin viikkoja.

      Ensimmäistä kertaa lähestyin kustantamoita, ja onhan tämä jännää! Jatkoa ajatellen mietin, kannattaisiko lähestyä suoraan tiettyä kustannustoimittajaa? Miten olette muut toimineet?

      • Anonyymi

        Ei kannata lähestyä tiettyä kustannustoimittajaa, ellet ole ollut aiemmin kyseisen henkilön kanssa tekemisissä.

        Panosta saatekirjeeseen. Ei nöyristelyjä, ei turhia itsekehuja. Ajattele, että olet hakemassa heille töihin, tai pikemminkin olette luomassa yhteistä projektia, jossa molemmilla on tietyt vahvuudet.

        Ammattimainen lähestymistapa kaiken perusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata lähestyä tiettyä kustannustoimittajaa, ellet ole ollut aiemmin kyseisen henkilön kanssa tekemisissä.

        Panosta saatekirjeeseen. Ei nöyristelyjä, ei turhia itsekehuja. Ajattele, että olet hakemassa heille töihin, tai pikemminkin olette luomassa yhteistä projektia, jossa molemmilla on tietyt vahvuudet.

        Ammattimainen lähestymistapa kaiken perusta.

        Kiitos vinkeistä. Saatekirjettä ei voi korostaa liiaksi!

        Nytpä se napsahti – ensimmäinen hylkäys, joka tuli WSOY:ltä tarjoamastani lastenromaanista:

        Tasan kuukausi meni. Jotenkin ei tunnu ainakaan vielä miltään pientä kirpaisua lukuunottamatta, joka oli sekoitus nolostumista, surua ja helpotustakin. Ehkä sitä on asennoitunutkin näitä satoja hylkäysviestejä lukiessa, että se on arkipäivää aloitteleville kirjailijoille. Seuraava on kuitenkin on jo työn alla.

        Ajattelin, että lähetän nykyisen kässärini arvostelupalveluun, jos joka paikasta tulee hylsy. Vain näin osaan puuttua niihin seikkoihin, jotka kaipaavat hiomista. Hylkäys voi olla myös mahdollisuus. Tsemppiä kaikille kirjalijanaluille!


      • Anonyymi
        Tiiu1i kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Saatekirjettä ei voi korostaa liiaksi!

        Nytpä se napsahti – ensimmäinen hylkäys, joka tuli WSOY:ltä tarjoamastani lastenromaanista:

        Tasan kuukausi meni. Jotenkin ei tunnu ainakaan vielä miltään pientä kirpaisua lukuunottamatta, joka oli sekoitus nolostumista, surua ja helpotustakin. Ehkä sitä on asennoitunutkin näitä satoja hylkäysviestejä lukiessa, että se on arkipäivää aloitteleville kirjailijoille. Seuraava on kuitenkin on jo työn alla.

        Ajattelin, että lähetän nykyisen kässärini arvostelupalveluun, jos joka paikasta tulee hylsy. Vain näin osaan puuttua niihin seikkoihin, jotka kaipaavat hiomista. Hylkäys voi olla myös mahdollisuus. Tsemppiä kaikille kirjalijanaluille!

        Kuulostaa hyvältä, että sinulla on suunnitelma jatkon suhteen. Peukut pystyyn tietty sille, että tulisikin kustannustarjous, sehän on niin kauan mahdollista, kunnes on kaikki hylsyt saapuneet. Tai joku itsellesi asettama aikaraja on ylittynyt, sillä kaikki kustantamot eivät vastaa ja jossain vaiheessa ei vain enää kannata odottaa vastausta.

        Arvostelupalvelu on hyvä suunnitelma B. Ja se, että kirjoitat lisää :)

        Tsemppiä matkaan!


      • Anonyymi
        Tiiu1i kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Saatekirjettä ei voi korostaa liiaksi!

        Nytpä se napsahti – ensimmäinen hylkäys, joka tuli WSOY:ltä tarjoamastani lastenromaanista:

        Tasan kuukausi meni. Jotenkin ei tunnu ainakaan vielä miltään pientä kirpaisua lukuunottamatta, joka oli sekoitus nolostumista, surua ja helpotustakin. Ehkä sitä on asennoitunutkin näitä satoja hylkäysviestejä lukiessa, että se on arkipäivää aloitteleville kirjailijoille. Seuraava on kuitenkin on jo työn alla.

        Ajattelin, että lähetän nykyisen kässärini arvostelupalveluun, jos joka paikasta tulee hylsy. Vain näin osaan puuttua niihin seikkoihin, jotka kaipaavat hiomista. Hylkäys voi olla myös mahdollisuus. Tsemppiä kaikille kirjalijanaluille!

        Se arvostelupalvelun näkemys on vain kyseisen henkilön mielipide. Ei välttämättä auta yhtään ne vinkit. Toisekseen arvostelupalvelut ovat palveluntuottajia ja valitettava fakta on, että ne eivät halua loukata, koska negatiivinen palaute saattaa estää tulevat diilit. Eli rahat pois ja kovasti kehuja, asiakas on tyytyväinen ja ostaa palvelun joskus uudelleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se arvostelupalvelun näkemys on vain kyseisen henkilön mielipide. Ei välttämättä auta yhtään ne vinkit. Toisekseen arvostelupalvelut ovat palveluntuottajia ja valitettava fakta on, että ne eivät halua loukata, koska negatiivinen palaute saattaa estää tulevat diilit. Eli rahat pois ja kovasti kehuja, asiakas on tyytyväinen ja ostaa palvelun joskus uudelleen.

        Mielenkiintoinen näkemys. Ajattelin varta vasten pyytää sitä kritiikkiäkin, koska toiveena on kehittyä kirjoittajana. Toivottavasti sitä myös antavat, etenkin jos pyydän sitä erikseen. Eli en kyllä semmosta pelkkää positiivista kommenttia kaipailekaan sieltä.

        Onko jollain kokemusta Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelusta? Millaista palautetta sieltä saa? Saako rakentavaa kritiikkiä myös?


      • Anonyymi
        Tiiu1i kirjoitti:

        Mielenkiintoinen näkemys. Ajattelin varta vasten pyytää sitä kritiikkiäkin, koska toiveena on kehittyä kirjoittajana. Toivottavasti sitä myös antavat, etenkin jos pyydän sitä erikseen. Eli en kyllä semmosta pelkkää positiivista kommenttia kaipailekaan sieltä.

        Onko jollain kokemusta Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelusta? Millaista palautetta sieltä saa? Saako rakentavaa kritiikkiä myös?

        Riippuu ihan kritiikin antajasta, NVL:ssä useampia. Vähän tuurista kiinni


      • Anonyymi

        Kesällä ei taida kustantamoissa paljon tapahtua. Syksyllä voit saada vastauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä ei taida kustantamoissa paljon tapahtua. Syksyllä voit saada vastauksia.

        Tänään pistin menemään oman käsikirjoitukseni yhteen kustantamoon. Milloinkahan mahtaa tulla vastausta ... nyt pitää tietty miettiä kaikkea muuta ... ehkä osa kustantamoiden porukasta jo palailee lomilta, nimittäin, jos ovat aloittaneet lomansa juhannukselta ja pitäneet neljä viikkoa ... Ongelma on pitkälti siinä, että kun on keskittynyt kirjoittamiseen ja tehnyt sitä nyt niin paljon, on vähän tyhjä olo, kun ei enää olekaan mitä tehdä.


    • Anonyymi

      Oletteko saaneet vastausta Teos-kustantamosta? Lähetin paperiversion viime lokakuussa, ei mitään vastausta.

      • Anonyymi

        Teos ja S&S taitaa olla sellaisia, joista ei vastausta tule. Päätin etten lähetä näihin kahteen jatkossa. Mielestäni vastaamattomuus on hentoinen viesti, ettei kirjoittajia todella arvosteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teos ja S&S taitaa olla sellaisia, joista ei vastausta tule. Päätin etten lähetä näihin kahteen jatkossa. Mielestäni vastaamattomuus on hentoinen viesti, ettei kirjoittajia todella arvosteta.

        Samoilla linjoilla olen. Jos ei edes yhtä automaattihylsyä viitsitä kopioida kirjoittajalle, niin kertoo että kustantamolla ei ole minkäänlaista arvostusta käsikirjoituksen lähettäjiä kohtaan.

        Ihan erilainen tyyli on esimerkiksi Myllylahdella, joka vastaa ystävällisesti.


    • Anonyymi

      Teos pyytää kässärin paperilla, mistä aiheutuu kirjoittajalle printtaus- ja postituskuluja. Siihen nähden joku automaattivastaus/hylsy olis ihan kohtuullista.

    • Anonyymi

      Onko tullut vastauksia?

    • Ei mitään ainakaan minulle. Odottelen siis vielä S&S (vaikka eivät kyllä vastaa, jos kässäri ei kiinnosta, lähetin kässäri toukokuun 15. pvä), Otava (kässäri lähetetty kesäkuun 17.) ja Nemo (23.6.). Tammi (17.6.) ei varmaan vastaa, kun WSOY:ltä tuli jo hylsy.

      Mites muut? :)

      • Anonyymi

        Ei kuulu mitään, ei ...


    • Anonyymi

      Pari hylsyä tullut, kuitenkin ihan kannustavaa kun kässäri on selkeästi luettu. Yksi kustannustoimittaja antoi pari vinkkiä ja toinen kehotti tarjoamaan parille muulle valitulle kustannustoimittajalle.

      Mutta tuntuu tämä sopimuksen saaminen vaikealta. En edes kaipaisi mitään ennakkoa, luotto kässäriin on niin vahva, että tiedän sen myyvän kunhan vaan pääsee kansiin.

      • Anonyymi

        Sehän on aika kannustavaa, jos noin on tapahtunut! Kyllä se siitä!


      • Anonyymi

        Ja kun vaikeuksista puhutaa niin tilastojen mukaan vain puolet esikoisen julkaisseista saavat toisen kirjan julkaistua, että ei se ainakaan jatkossa helpota.


      • Palautehan kuulostaa rohkaisevalta, hieno juttu!


    • Otavalta tuli nyt hylsy, mutta onko kenelläkään kokemusta, vastaako Nemo, kun Otava jo hylkäsi kässärin? Ovat kuitenkin samaa puljua, että odottelenkohan turhaan Nemon vastausta.🤔

    • Anonyymi

      Onko vastauksen saaminen mielestänne hidastunut viime aikoina? Tuntuu että muutaman vuoden takaiseen verrattuna hyvin harvat kustantamot vaivautuvat vastaamaan tai sitten tosiaan kestää todella pitkään. Yli puoli vuotta olen parista pitkään alalla toimineesta talosta odottanut vastausta. Ehkäpä eivät sitten vastaa ollenkaan.

    • Anonyymi

      Korona-aikakin varmaan vaikuttaa siihen, että vastaukset venyvät, ja tietty kesä, jolloin on vähemmän porukkaa töissä. Mutta turhauttavaa on odotella. Osasta ei ole tullut vastausta yli puoleen vuoteen, vaikka lupaavat nettisivuilla vastata.

    • Anonyymi

      Joku mietti, tuleeko Nemolta vastaus/hylky, jos on tullut Gummerukselta. Itselle nyt ainakin kävi näin. Eli tuli hylsyt kummaltakin erikseen, Nemolta muutamaa kuukautta myöhemmin.

      • Anonyymi

        Nemolta tuli ilman, että kertoivat kumpaa käsikirjoitusta se tarkoittaa!


    • Anonyymi

      Onko joku laittanut käsikirjoituksiaan kustantamoihin nyt tässä ihan viime aikoina?

      • Anonyymi

        Lähetin 11.9. muutamalle kustantajalle. WSOY lähetti tänään lyhyen kielteisen vastauksen. Ai se oli niin huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähetin 11.9. muutamalle kustantajalle. WSOY lähetti tänään lyhyen kielteisen vastauksen. Ai se oli niin huono.

        Ai, kauhea, olen pahoillani puolestasi. Nyt pelottaa, milloin kilahtaa hylkäys omaan postiin. Oliko teksti ihan valmis vai esim. alku jostain tarinasta? Luin juuri tänään Hesarista, että Jenni Pääskysaari oli lähettänyt 20 liuskaa tekstiä johonkin kustantamoon ja he olivat halunneet lisää ja nyt häneltä ilmestyy kirja.
        Tuntuu toivottomalta kilpailla samoilla apajilla kaikenlaisten julkkisten kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, kauhea, olen pahoillani puolestasi. Nyt pelottaa, milloin kilahtaa hylkäys omaan postiin. Oliko teksti ihan valmis vai esim. alku jostain tarinasta? Luin juuri tänään Hesarista, että Jenni Pääskysaari oli lähettänyt 20 liuskaa tekstiä johonkin kustantamoon ja he olivat halunneet lisää ja nyt häneltä ilmestyy kirja.
        Tuntuu toivottomalta kilpailla samoilla apajilla kaikenlaisten julkkisten kanssa

        Jep. Minulla novellikokoelma, ei erityisen trendikästä. Mutta ehkä se ei ollut tarpeeksi hyvä muutenkaan.


    • Anonyymi

      Lähettääkö Tammi ollenkaan hylsyjä? Ei ainakaan heidän sivuillaan lue mitään vastaamisesta.

      • Anonyymi

        Mulle tuli lähetettyäni sinne automaattikuittaus, jossa sanottiin, että pyrimme vastaamaan 2-4 kuukauden sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tuli lähetettyäni sinne automaattikuittaus, jossa sanottiin, että pyrimme vastaamaan 2-4 kuukauden sisällä.

        Mielenkiintoista. Minulle tuli sieltä pelkkä automaattikuittaus, mutta ei mitään vastausajasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Minulle tuli sieltä pelkkä automaattikuittaus, mutta ei mitään vastausajasta.

        mun automaattikuittauksessa luki:
        "Kiitos lähettämästäsi käsikirjoituksesta. Pyrimme vastaamaan 2-4 kuukauden sisällä. Valitettavasti emme voi vastata käsikirjoituksia koskeviin tiedusteluihin. Ystävällisin terveisin Tammi Kotimainen kaunokirjallisuus"

        Ja kun joku tuossa ylhäällä kertoi saaneensa wsoy:ltä tänään hylkäyskirjeen, niin sainpas minäkin sieltä sellaisen tänään. Ehkä niillä on joku päivä, jolloin lähtee viesti tuhannelle kirjoittajalle yhtä aikaa. Toivottivat sentään hyvää syksyä...


    • Anonyymi

      WSOY:n kustannustoimittaja sanoi, että korona-aikana käsikirjoitusten määrä tuplaantunut...

    • Anonyymi

      Oma kokemus viimeisen parin vuoden ajalta vastausajoista:
      WSOY 9kk (antoivat palautetta ja pyysivät uuden version) jonka jälkeen 1v 4kk kesti saada hylsy
      Otava hylsy 4kk
      Tammi ei vastausta (pian 6kk)
      Karisto ei vastausta (viikko sitten lähetin)

    • Anonyymi

      Millaisella vauhdilla vastauksia on tipahdellut viime aikoina?

      • Anonyymi

        Hi-taas-ti.


    • Anonyymi

      Onko tullut jouluhylkäyksiä käsikirjoituksiin?

    • Anonyymi

      Kolmeen paikkaan lähetin käsikirjoitukseni ja kaikista tuli sama vakiovastaus, ettei sovi kustannusohjelmaan. Harmillista, etteivät anna mitään palautetta, sillä se on kirjoittajalle melkoinen karhunpalvelus. Jos antaisivat suoran palautteen, että mikä siinä oli vikana, niin kirjoittaja tietäisi, missä mennään. Voisi sitten tehdä riittävät parannukset tekstiin, ennen kuin koittaa uudelleen saada läpi tai sitten unohtaa koko jutun, jos on sitten niin paska, ettei kelpaa, vaikka miten kirjoittaisi.
      Palaute olisi hyvin tärkeä, niin tietäisi miten toimia, yrittääkö uusiksi vai mitä tekee tarinansa kanssa. Muuten tekee taas ne samat virheet ja ei kelpaa millekään kustantajalle. Sanottaisi vaan suoraan päin naamaa, jos oli ihan paska, mikä oli paskaa ja miten päin kirjoitettuna se olisi hyvä. Se olisi reilua ja palvelisi kirjoittajaa ihan eri tavalla kuin se salamyhkäisyys, ettei muuta sanota kuin että ei sovi kustannusohjelmaan. Tuntuu olevan semmoinen yhteisesti sovittu vakiovastaus niille, joiden sata vuotta kirjoittama ja moneen kertaan paranneltu ja hiottu käsikirjoitus ei voisi vähempää kiinnostaa.

    • Anonyymi

      Onko kukaan lähettänyt lasten- tai nuortenkirjan käsikirjoitusta Kvalitiin? Millaiset vastausajat siellä on ollut, vai onko vastattu ollenkaan?

      • Anonyymi

        Itse lähetin nuortenkirjan käsikirjoituksen Kvalitille, vastasivat nopeasti ja hyvin kohteliaasti, että eivät tällä hetkellä julkaise nuortenkirjoja, toivottivat myös onnea kustantamon etsintään


    • Anonyymi

      Mites viimeisimpiä vastausaikoja? Onko Gummeruksesta kokemuksia?

      • Anonyymi

        Minua kiinnostaisi myös. Laitoin kässärin tammikuussa menemään. Vielä ei ole kuulunut mitään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      389
      3952
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      219
      1956
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1460
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1320
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      981
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      950
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      118
      903
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe