Kustantamojen vastausajat 01.08.2019 alkaen? Uusi ketju aiheesta.

Anonyymi

Minä lähetin kässäreitä heinäkuun lopulla. Ehkäpä lomat on loppu ja kohta voi alkaa jotain odottaakin.

Mutta omaa elämää tässä täytyy taas alkaa elää ja olla odottamatta mitään vastauksia - hylkäyksiä kuitenkin tulee.

Kirjoittelen tänne sitten kun tiedän kuinka pitkäksi vastausajat venyneet.

Entä te?

14.08.2019

23

222

Vastaukset

• Itse lähetin huhti-toukokuussa hieman porrastetusti useampaan kustantamoon. Kahdesta tullut vastaus. Niissä vastausaika noin 1kk. Muista ei ole vielä kuulunut mitään.

Kuukaudessa saattaa siis tulla jotain vastauksia. Useammissa kestää huomattavasti pidempään.

• Minä lähetin viikko sitten useaan kustantamoon yhtä aikaa. Vielä ei ole kuulunut mitään muutamaa automaattivastausta lukuun ottamatta. Tai Myllylahden vastaus oli muotoiltu itse, mutta sisältö oli sama (kuittasivat kässärin vastaanotetuksi).

• Eikö kellekään ole tullut edes kielteistä päätöstä...?

• Sammakko: hylsy, 3,5 viikkoa

• Millainen tilanne teillä on nyt? Itse en ole kuullut mitään tuon Sammakon hylsyn jälkeen.

• Otava: hylsy 1 kk

• Kosmos: hylsy 7 kk
      Otava: hylsy 1,5 kk

• Onko kukaan lähettänyt käsikirjoitustaan kustantamo S&S:lle? Kuinka nopeasti saitte vastauksen?

• Lähetin kuusi viikkoa sitten heille romaanikäsikirjoituksen. Vielä ei ole kuulunut mitään.

• 5kk (S&S) sitten lähetin kässärin ja mitään ei ole kuulunut.

• Sammakolta hylsy alle päivässä, Siltalalta kahdessa viikossa, Otavalta kuukaudessa, Gummerukselta kahdessa kuukaudessa, Atenalta kolmessa kuukaudessa. Teksti on lähetetty kustantamoihin toukokuun alussa ja näiden lisäksi on vielä 10 kustantamoa, joista ei ole kuulunut mitään.

Yhdessä hylsyssä oli mukana pitkä palaute, jossa kerrottiin tekstin vahvuuksista ja heikkouksista ja kehuttiinkin vähän kirjoittajana. Lopussa sanottiin, että toivovat näkevänsä minulta seuraavia käsikirjoituksia, joten ymmärsin kyllä niin, että tästä kyseisestä käsikirjoituksesta eivät halua uutta versiota.

Olen suoraan sanottuna ollut aika masentunut koko kirjoittamisesta. Teksti lähti etenemään jo erään kirjoituskoulun kautta nimeltä mainitsemattomassa kustantamossa, mutta sitten kustannustoimittaja vaihtui eikä uusi ollutkaan enää kiinnostunut.

Nyt yritän tässä juuri pohtia, miten kirjoittamiseen saisi ilon takaisin eikä miettisi kaikesta, että tämäkin tulee epäonnistumaan.

• Jatka ihmeessä kirjoittamista. Olethan saanut kustantamosta pitkän palautteen, joten olet jo kynnyksellä. Minä en ole koskaan saanut perushylsyä kummempaa. Silti minut on nyt hyväksytty Suomen tietokirjailijat ry:n jäseneksi omakustanteellani Vanha nainen Espanjassa. Kustantamot joutuvat miettimään taloudellista kannattavuutta, siksi hyväkin teksti voi jäädä ilman kustantajaa. Tsemppiä!

• En ole varmaan pariin vuoteen lähettänyt mitään mihinkään, mutta aiemmin olen tarjoillut ainakin kahta (ellen jopa kolmea) romaanikäsistäni "aika moneen" paikkaan. Olen saanut ei-vastauksen n. 20 % varmuudella. Yleisempää tuntuu olevan totaalinen dissaaminen, ainakin omalla kohdallani. Mutta kyllä mä vielä jotain aion tuutata. :)

• Tarkoittanet varmaan ignooraamista, kustantamot eivät luultavasti dissaa

• Mitenkäs viime aikoina? Onko kukaan saanut vastausta esim S&S:ltä tai Into-kustantamolta? Itse olen pari kertaa aiemmin saanut S&S:ltä hylsyn 2-3 kk sisällä, nyt on mennyt kohta viisi, eikä ole kuulunut mitään.

Lähetin käsikseni reiluun kymmeneen kustantamoon tuossa elo-syyskuussa. Sain aika nopeasti hylsyt muutamista, juuri niistä, joihin ajattelinkin käsikseni huonommin sopivan - mutta yhdestä paikasta tuli kannustava, kehuva hylsy, jollaiset ovat sen verran harvinaisia, että toive heräsi jäljellä olevien paikkojen suhteen. Varsinkin, kun käsis oli jo kiertänyt talossa ja hylsyn syyksi esitettiin ennen kaikkea kahden genren väliin putoaminen.

Nyt sitten lopuista paikoista ei kuulu mitään. Enkä siis odottelekaan jostain Likestä tms, joka ilmoittaa, ettei ilmoita, ellei kiinnostu. En tiedä, lupaako pitkä odotus hyvää, ts. että käsis on harkinnassa, vai onko se vain unohtunut kokonaan...

• On ollut hiljaista viime ajat. Hyvin porrastetusti olen kässäriä lähettänyt viimeisen vuoden ajan, mutta varmaan kohta taas kolahtaa hylsy. Enää en lähetä kässäriä minnekään. Haluan keskittyä pelkästään kirjoittamiseen.

• Mikä lienee tilanne nyt?
      Vaikuttaakohan korona kustannusalaankin ja kustannuspäätösten tekemiseen? Työntekijöillä on ehkä enemmän aikaa lukea tarjokkaita, mutta talolla vähemmän mahdollisuuksia julkaista. Näin kuvittelisin.

• Tuota itsekin mietin. Käsis on ollut 4-8 kk matkalla, kustantamosta riippuen, ja heti kuukauden, parin perästä ensimmäisten lähettämisestä sain muutaman hylsyn, mutta nyt tämän vuoden puolella ei ole kuulunut mitään, vaikka jäljellä olevista 5 lupaa vastata...

En kaikilta lupauksista huolimatta odota vastausta, mutta luulisi, että joltakin tulisi. Yksi hylsyistä oli lupaava eli annettiin positiivista palautetta, mikä antoi toivoa, ja vähän ajattelin, että jos kestää, kun jossain ihan tosissaan pohditaan. Nyt epäilyttää, että koko käsis on vain hukkunut tai siirretty koronasyrjään.

• WSOY:ltä tuli hylsy 30.3. Pahoittelivat että vastauksessa kesti kauan (lähetin tekstin lokakuun alussa), mutta ei sen kummempaa. Lieneekö ruuhkaa.

• No sanotaan vielä muistakin kustantamoista. Hylkyjä kaikki: Karisto: 1kk. Otava 2kk. Myllylahti 3kk. Norbooks 3kk. Tammelle ja Gummerukselle lähetin lokakuussa, ei vastausta. Bazarille ja Innolle joulukuussa, ei vastausta. Yhdessä kustantamossa kässäriä harkittiin toden teolla, mutta päätyivät lopulta eihin. Sinällään harmi, mutta sain perusteluja, ja teksti on vähän marginaalinen, joten ymmärrän kyllä.

• Onko kukaan saanut S&S:ltä viime aikoina mitään vastausta? Pari vuotta sitten vastasivat minulle (hylsy) ja muutama tuttukin sai vastauksia, joten oletin, että yleensä vastaavat, mutta nyt ei kuulu mitään. Entä Aula tai Into? Nekin lupaavat sivuillaan vastata, mutta onko joku saanut vastausta? (Muuten kuin myönteisessä tapauksessa, siis.)

• Lähetin kesällä Aulalle ja sain kohteliaan hylsyn 4,5 kuukauden jälkeen.

• Otavalta tuli hylsy kahdessa viikossa ja Tammelta 6 päivässä. Muista kustantajista ei ole kuulunut nyt kuukauteen mitään, mutta toki käsittelyajat ovat pitkiä, toivottavasti päätyisi jonkun pöydälle lähempään tarkasteluun!

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

• Kulmunille koulutusta 50 000 eurolla

Veronmaksajat maksaa https://www.is.fi/politiikka/art-2000006527878.html Näin niitä verorahoja käytetään

58
    • Miksi Halla-aho vaikenee USAn mellakoista?

Johtuuko siintä että hän ei voi/saa kritisoida Putinia eikä Trumpia!?

42
    • Onko köyhällä muuta elämää

Kun jatkuva köyhyys? En usko että on. Köyhät on omissa luolissaan ja rikkaat omissa palatseissaan. Rikkailla on sosiaalista elämää, seurustelua omien kanssa, rakkautta mutta köyhän luolaan ei kukaan halua tulla joten ei ole rakkautta, ei seurustelua eikä sosiaalista elämää. Joskus voi olla että köyhä joutuu kelan luukulle sosialisoimaan nolosti häpeillen mutta muuten köyhät onkin omissa luolissaan.

160

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Britti kehuu Suomalaista terveydenhoitoa.

MTV HS: Brittimies virui Suomessa viisi viikkoa tajuttomana hengityskoneessa – elämästä kamppailu juuri Suomessa oli onnekas sattuma Brittiläinen toi
      Maailman menoa
      140
      8773
    2. Stefan Thermanin firmaa haetaan konkurssiin

Tuoreita kuulumisia: https://www.seiska.fi/Uutiset/Stefan-Thermanin-firmaa-haetaan-konkurssiin/1151960
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      7554
    3. Maskisekoilu riittäsi jo -STM!

STM:n maskisekoilu vain jatkuu. Mitä ihmettä onkaan tapahtunut? Onko nyt menossa jälkien peittelyvaihe ja mielipiteitten hämärtämisprojekti? LUE TÄMÄ:
      Maailman menoa
      281
      1806
    4. Kiitos elämä, Nala mutta vuokraluukkuun

Miten noin menevä nainen voi ottaa koiran keskelle kaupunkia? Eikö edellinenkin koira annettu pois kun asuvat Eskon kanssa, eikä ollut aikaa hoitaa si
      61
      978