Taika vai Taiga

Jompi kumpi

Olin päättänyt antaa lapselleni nimeksi Taiga, mutta huomasin kasteilmoituksen jossa nimeksi oli annettu Taika, ny jäinkin pohtimaan että kumpi ompi parempi? Onko mielipiteitä?

25

3475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuikka

      TAIGA! Nätimpi ja vähän erikoisempi kuin tylsä Taika!

      • Nimi-Fani

        Minusta Taika kauniimpi,jo taivutuksenkin vuoksi.Lausuttaessa Taika luonnollinen ja kaunis!


    • emmy

      Mieti, onko sanan merkityksellä mitään sijaa valinnassasi vai vain sillä, miltä sana kuullostaa tai näyttää kirjoitettuna.

      Taika on...taika. Jonkinlainen mystinen, selittämätön asia. (olipas yllättävän vaikea sanoa lyhyesti, mitä taika on:)

      Taiga taas tarkoittaa Siperian havumetsää ja yleisesti pohjoisia havu- ja kangasmetsiä.

      • Mina

        Mielestäni parempi on Taika! Ihana, maaginen, ja persoonallinen nimi! =)


    • sasa

      Taika, siis k-kirjaimella.

    • viljami

      molempi pahempi; tule järkiisi

    • Alkup.

      Päivän näitä nimiä pohtineena, olen kallistunut Taikan suuntaan! Mutta mietinnän alla on edelleen. Kiitos kannanotoista!

      • sasa

        kiinnostaa vaan tietää.


      • mie

        että jos tämä Taiga kutenkin lausutaan Taika(onko näin?) tulee vastaan tämä selittely asia eli saa olla selittelemässä et ei k:lla vaan g:llä


      • känkkä
        mie kirjoitti:

        että jos tämä Taiga kutenkin lausutaan Taika(onko näin?) tulee vastaan tämä selittely asia eli saa olla selittelemässä et ei k:lla vaan g:llä

        Ei voi olla niin, että Taiga lausuttaisiin "taika". Eikä sitä g:tä tarvitse mitenkään selittää, kyllä lausuttaessa kuulee, onko kyseessä k vai g. Aivan samalla tavalla kuulee puheesta, onko kyseessä tango vai tanko,


      • Ruusu-Ryijy
        mie kirjoitti:

        että jos tämä Taiga kutenkin lausutaan Taika(onko näin?) tulee vastaan tämä selittely asia eli saa olla selittelemässä et ei k:lla vaan g:llä

        Nimimerkiltä "mie" mielenkiintoinen havainto nimen lausumisesta. Tämä antaa aivan uuden aspektin koko nimiasiaan: siis kirjoitusmuoto/lausumismuoto.

        Voisiko esim. olla niin, että nimi kirjoitettaisiin Marjaana ja lausuttaisiin "marjukka", jos nimen antaja haluaa niin toimittavan tai jos riittävän suuri porukka yhteistuumin rupeaa väittämään, että näin kuuluu tehdä ko. nimen kohdalla.


      • melinta mirella
        mie kirjoitti:

        että jos tämä Taiga kutenkin lausutaan Taika(onko näin?) tulee vastaan tämä selittely asia eli saa olla selittelemässä et ei k:lla vaan g:llä

        Tehtäskö näi:

        kirjotetaan taika tai taiga, niin ku kukin haluaa, ja luetaan: tiina. siinä olis järkee.

        jos se ei käy, nii sitte kans kirjotetaa: tiina. siinä olis vielä enemmä järkee.

        ällöi nimii muute.


      • Miau
        melinta mirella kirjoitti:

        Tehtäskö näi:

        kirjotetaan taika tai taiga, niin ku kukin haluaa, ja luetaan: tiina. siinä olis järkee.

        jos se ei käy, nii sitte kans kirjotetaa: tiina. siinä olis vielä enemmä järkee.

        ällöi nimii muute.

        Niin on ällö nimi, se Tiina nimittäin. Taika taas on parhaimpia nykyään.


      • äitili
        Ruusu-Ryijy kirjoitti:

        Nimimerkiltä "mie" mielenkiintoinen havainto nimen lausumisesta. Tämä antaa aivan uuden aspektin koko nimiasiaan: siis kirjoitusmuoto/lausumismuoto.

        Voisiko esim. olla niin, että nimi kirjoitettaisiin Marjaana ja lausuttaisiin "marjukka", jos nimen antaja haluaa niin toimittavan tai jos riittävän suuri porukka yhteistuumin rupeaa väittämään, että näin kuuluu tehdä ko. nimen kohdalla.

        eipä nyt viitsitä olla ilkeitä.mie ilmeisest tietämättään että taiga lausutaan kuin kirjoitetaan tarkoitti sitä että onhan meillä näitäkin seliteltäviä nimiä esim jos annat nimeksi patrick se lausutaan patrik ja kyllä silloin varmaan joutuu esim neuvola aikaa varatessa sanomaan että nimi on c:llä ja onhan moni pia puhuteltaessa piia vaikka kirjoitetaan pia ja silloin tulee vastaan piia yhdellä i:llä ja näitähän riittää varmasti,eli tusin oli marjaana=marjukka lausumisesta kyse?


      • kaktus
        äitili kirjoitti:

        eipä nyt viitsitä olla ilkeitä.mie ilmeisest tietämättään että taiga lausutaan kuin kirjoitetaan tarkoitti sitä että onhan meillä näitäkin seliteltäviä nimiä esim jos annat nimeksi patrick se lausutaan patrik ja kyllä silloin varmaan joutuu esim neuvola aikaa varatessa sanomaan että nimi on c:llä ja onhan moni pia puhuteltaessa piia vaikka kirjoitetaan pia ja silloin tulee vastaan piia yhdellä i:llä ja näitähän riittää varmasti,eli tusin oli marjaana=marjukka lausumisesta kyse?

        Patrik/ Partrick/ Patric on hyvä esimerkki hieman vaikeasta nimestä. Jos nimi kirjoitetaan Patrick, ei selvennykseksi riitä se, että sanotaan, että nimi kirjoitetaan c:llä, täytyy sanoa, että ck:lla.

        Nimi Pia lausutaan suomalaisittain "pia", Piia lausutaan "piia". Jos henkilöllä on ruotsinkielinen tausta, lausuu hän nimen Pia "piia". Suomen kieltä lausutaan niin kuin kirjoitetaan. Se, että monet lausuvat väärin suomen kieltä, ei tee väärästä tavasta oikeaa.

        Käytettäessä nimiä, jotka lausutaan niin kuin kirjoitetaan (eli ei yritetä väkisin olla kansainvälisiä = matkita englanninkielisiä maita)
        vältetään neuvoloissa ym. nämä kummalliset selittelyt.

        Eikä tämä nyt kertakaikkiaan tarkoita sitä, että vastustaisin uusia nimiä ja haluaisin käytettäväksi vain "Maijaa" ja "Mattia". Nykyaikaisetkin (jopa ne paljon puhutut "päiväperhoset") voidaan muodostaa niin, että ne noudattavat suomen kielen sääntöjä.


      • Alkup
        sasa kirjoitti:

        kiinnostaa vaan tietää.

        Sitä tokaa nimeä mietitään vielä, ehkä kuitenkin joku pitkä, kuten Eveliina, Susanna jne.


      • Julia
        Alkup kirjoitti:

        Sitä tokaa nimeä mietitään vielä, ehkä kuitenkin joku pitkä, kuten Eveliina, Susanna jne.

        paras Taika Eveliina. Laita se!


    • donna

      Sinähän sen loppujen lopukssi päätät.jos olet mieltynyt nimeen,niin minun mielipide olisi
      Taika Tuuli(a)
      Taika Suvi Tuuli
      Taika Sointu
      Taika Säde...
      siinä jotain sanomaa...

    • Taikan äiti

      Minulla on jo "iso" Taika-tyttö, joka on aina kehunut minivalintaa 13 v. sitten. Ei ole koskaan tarvinnut lisätä, kirjoitetaanko Taiga vai Taika, aina mennyt oikein. Ehkä Taiga-nimessä tätä G-kirjainta joutuu painottamaan. Mutta hyviä molemmat.

    • on..

      parempi ja mielestäni nätti nimi :)

    • nico-jimi

      Herää kysymys, millä perusteella sana, joka tarkoittaa silmänkääntötemppua (taika) tai Siperian metsävyöhykettä (taiga), voidaan antaa ihmiselle nimeksi.

      • Milla

        Samalla perusteella kuin Marja, Satu, Taru, Tuuli, ym. ym. ym. "jotain tarkoittavat" nimet.


    • Seurannut

      Taika nimi on yleistymässä, olen seurannut lehtiä, esim. Hesaria. Valitse siis Taiga!!!

    • koiruliini

      Joo, mun kaverin koira on Taiga!

    • Anonyymi

      Taiga on kaverini nimi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe