Tietämättömänä tässä kyselen, että mitä mahtaa tarkoitaa kun koira tai kissa jne. annetaan sijoitukseen? Siis sijoitetaan toiseen kotiin, mutta miksi? Luulisi jatkuva kodin vaihtaminen stressaavan mitä tahansa eläintä...
sijoitukseen?
14
790
Vastaukset
- sijoituksesta
Jos kasvattaja myy tai antaa esim sijoitus nartun. Ostaja saa tämän edullisesti tai ilmaiseksi mutta kasvattaja tekee kirjallisen sopimuksen esim. että tällä on oikeus teettä koiralla pentue tai kaksi ja kun kasvattaja on teettänyt pentueen siirtyy tämä koira vasta sitten yksin ostajan nimiin. Eli kasvattajalla on käyttöoikeus tähän sijoitus eläimeen. Käytännössä koirahan asuu ostajansa luona ja on tämän lemmikki muuten mutta ostaja luovuttaa lemmikin kasvattajan käsiin tämän odotus, synnytys ja imetys ajaksi.
- Tietäväinen
Ei narttua välttämättä tarvitse kasvattajalleen antaa pentujen ajaksi, vaan koiran haltijakin (tuleva omistaja) voi pentueen hoitaa kotonaan kasvattajan korvatessa kulut. Tämä on sopimuskohtaista.
Sijoituskoira voi olla myös uros, jolloin sitä käytetään (sopimuksesta riippuen haltija tai kasvattaja) näyttelyissä (meriitit) ja sille hommataan narttuja astutettavaksi kasvattajan lukuun.
Nartun omistus usein siirtyy haltijalle kokonaan esim. kahden pentueen jälkeen tai jos pentuja ei nartusta johtuen tule, niin tietyssä iässä (esim. 4 tai 5 -vuotiaana). Uroksen omistusoikeus voi siirtyä kasvattajalta haltijalle esim. neljän vuoden iässä, jolloin astutuskertoja voi kertyä useitakin.
Hankkiessaan sijoituskoiran haltija maksaa siitä tietyn takuusumman (esim. puolet normaalihinnasta), jonka hän saa takaisin sopimuksen täyttyä.
Täytyy muistaa, että nämä ovat sopimuskohtaisia asioita ja SKL:llä on omat ohjeensa niiden laatimiseen. Jopa kuluttajalainsäädäntö ja sopimusoikeus sääntelee sopimuksen tekoa, rikkomista ja kohtuullisuutta (mutta ne ovat jo toinen juttu kokonaan.)
Toivottavasti edes hieman selkeytti =)
- KM..
Itse annoin narttupennun sijotukseen. Eli kun pentu oli vähän yli 7 viikkoa, se lähti uuteen kotiin ihan kuten muutkin pennut. En ottanut rahaa sijoituspennusta. Laitoimme sopimukseen, että ensimmäisen pentueen jälkeen (ihan sama montako syntyy) koira vaihtaa omistajaa... eli omistajaksi muuttuu se, jonka luona koira nyt on (eli koti ei vihdu). Pennut koira synnyttää omassa syntymäpaikassa. En usko, että sijoituskoira siitä stressaantuu :)
Koira on siis muuten perheessä, johon pentuna meni.. vain se yksi pennutus syntymäkodissa. Rokotukset, näyttelyt ja kisat maksaa se, jolla koira on. Näin meidän sopimus..
Jos koira ei saakaan pentuja tai sitä ei voi pennuttaa, niin 4 vuotiaana koira siirtyy heidän omistukseen ilman rahaa.- utelias
mitä jos sijoitusperhe ei halua käyttää koiraa näyttelyssä? tarkotan nyt niitä meriittejä..jotain näyttöä että narttu on H:N tai EH:n arvoinen..etkö sinä sitten kasvattajana vie koiraa ja maksa itse? miten teidän sopimuksessa on tutkimukset ennen pentuja? (lonkat, polvet tms rotukohtaiset)
uteliaana vaan kyselen..kahden sijoituskoiran "omistajana" =D - Tietäväinen
utelias kirjoitti:
mitä jos sijoitusperhe ei halua käyttää koiraa näyttelyssä? tarkotan nyt niitä meriittejä..jotain näyttöä että narttu on H:N tai EH:n arvoinen..etkö sinä sitten kasvattajana vie koiraa ja maksa itse? miten teidän sopimuksessa on tutkimukset ennen pentuja? (lonkat, polvet tms rotukohtaiset)
uteliaana vaan kyselen..kahden sijoituskoiran "omistajana" =Dkasvattaja itse maksaakin ja usein käyttääkin koiran näyttelyissä. Saksanpaimenkoirahan täytyy kuvauttaa, jotta sitä voi käyttää siitokseen...
- utelias
Tietäväinen kirjoitti:
kasvattaja itse maksaakin ja usein käyttääkin koiran näyttelyissä. Saksanpaimenkoirahan täytyy kuvauttaa, jotta sitä voi käyttää siitokseen...
Sijoituskoiran ottajat eivät välttämättä sitoudu näyttelyynviejiksi (ei välttämättä kokemusta)joten sen takia kysyin. Sijoitusperhe kustantaa normaalit jutut, ruoat, eläinlääkärit ja rokotukset mutta kasvattaja kustantaa kaiken pentuihin liittyvän astutuksesta alkaen ja tutkimukset ja sitä kautta näyttelyt jos haluaa koiralleen meriittiä. tokihan näitä asioita voi muokata mielensä ja sopimuksen mukaan.
Eiköhän jokainen rotu koira kannattaisi kuvauttaa tms tutkituttaa ennen pentuja.. - Tietäväinen
utelias kirjoitti:
Sijoituskoiran ottajat eivät välttämättä sitoudu näyttelyynviejiksi (ei välttämättä kokemusta)joten sen takia kysyin. Sijoitusperhe kustantaa normaalit jutut, ruoat, eläinlääkärit ja rokotukset mutta kasvattaja kustantaa kaiken pentuihin liittyvän astutuksesta alkaen ja tutkimukset ja sitä kautta näyttelyt jos haluaa koiralleen meriittiä. tokihan näitä asioita voi muokata mielensä ja sopimuksen mukaan.
Eiköhän jokainen rotu koira kannattaisi kuvauttaa tms tutkituttaa ennen pentuja..kannattaakin, mutta eri roduillahan on erilaisia vaatimuksia, jotta tietyn yksilön jälkeläiset voidaan rekisteröidä.
- KM..
utelias kirjoitti:
uteliaana vaan kyselen..kahden sijoituskoiran "omistajana" =DSijoitin nartun tutulle, joka on oikein (lue=erittäin) aktiivinen harrastaja. Hän käyttää näyttelyissä ja kisoissa ja maksaa kisa-ja näyttelymaksut maksut. Lonkkakuvat ja kyynärkuvat maksan minä..rokotukset hän.
- KM..
utelias kirjoitti:
Eiköhän jokainen rotu koira kannattaisi kuvauttaa tms tutkituttaa ennen pentuja..Tiedän, että tuttavani on oikein aktiivinen näyttelyissä kävijä ja kouluttaja, kisaa ja käy näyttelyissä. On saanut meriittejä edellisillekin koirilleen. Joten suullisesti vain sovittiin näyttelyistä ja kisaamisesta (että käyttää molemmissa) Pennun isä on hänen oman ex-narttunsa poika :)
Ja tottakai koira kuvataan, koska eihän pentuja saa rekattua..jos en kuvauta niin etu- kuin takapään (pevisan mukaiset tutkimukset).
En olisi antanut pentua sijoitukseen tuntemattomalle. Vaan kun tiesin aktiiviseksi harrastajaksi niin päätös sijoittamisesta oli helppo tehdä.
- Kannattaa
tehdä Kennelliiton kaavakkeelle, siis kirjallisesti! Kaavaketta ei ole pakko noudattaa orjallisesti.
Sopimusta voidaan muokata tapauskohtaisesti, ja sijoitus on kasvattajan ja sijoituskodin välinen sopimus.
Kaikki mahdolliset mieleen tulevat asiat, kustannukset mitä tulee ell. kuluja, näyttelykuluja, koekuluja, pennutukset, milloin omistajuus vaihtuu.... vastuuasiat, vakuutukset..
Joka ikinen asia paperille, ja nimet alle!
Kasvattaja saa/voi ottaa sijoituskoirasta ns. vakuusrahan, joka saa olla korkeintaan puolet pennun hinnasta. Yleensä käytäntönä on, että kasvattaja maksaa vakuusrahan takaisin kun koiran omistajuus vaihtuu, esim. juuri pennutusten jälkeen tai kun koira on sopimuksessa mainitun ikäinen.
Ja ehdottomasti pidetään sopimuksesta kiinni, puolin ja toisin! Muistakaa myös sopia, kenen haltuun rekisterikirja jää. mielelläni sijoita koiraa tuntemattomalle, enkä sellaiselle joka asuu kaukana minusta. Näyttely valmennus jo on sellaista mitä en usko ensimmäisen koiransa elävän ihmisen vielä hallitsevan ja kun rotuni on trimmattava niin näyttelyturkin tekeminen kestää noin 11-16 viikkoa. Siksikin tuollainen välimatka on jo hankala. Poikkeuksen tekee toinen kasvattja. Hän osaa ja tietää homman.
Sijoittajanakin olen omalaatuinen sillä haluan vain yhden pennun, joskin koko pentue rekisteröidään omalle kennelnimelleni. Tietysti myös haluan valita sen uroksen joka sijoitus nartun astuu. Vastaanottaja maksaa koirasta aiheutuvat kulut, kuten eläinlääkärit, rokotukset ja terveystutkimukset ja kumpi sen haluaa viedä näyttelyyn maksaa osallistumis maksun.
Takuu rahaa en ota. Kokemattomalla oleva koira tulee synnyttämään luokseni ja otan hoitokulut sen pennun lisäksi. Muulta osin tulot menevät koiran vastaanottajalle.
Mielestäni tämä sopimus on reilu molemmille osapuolille.- seurakoiratyttö
Tokihan tuo on ymmärrettävää ettet halua antaa síjoituskoiraasi vieraalle ja vielä vaikka toiselle paikkakunnalle! itse en tuntenut kasvattajaa entuudestaan, vaan tuttujen kautta tavattiin sattumalta (onneksi). Kasvattaja kertoi että olisi sijoitusnarttu vailla kotia ja sitä alettiin harkitsemaan. Päätettiin sitten ottaa tyttö meille. Kasvattajan kanssa käytiin läpi sopimus ja mitä kannattaa tytön kanssa tehdä. tällä tarkoitan esim. näyttelykoulutusta. Kasvattaja ei missään vaiheessa vaatinut meiltä eli sijoituskodilta että koira täytyisi osata hienosti käyttäytyä näyttelyssä vaan sanoi että kyllä sen saa sen verran kulkemaan kokemuksen kautta että saa tarvittavat arvostelut Pennutusta varten. Itse olen sen verran kiinnostunut näyttelyistä koirani kautta ja olen myös sitä kouluttanut ihan jo oman tahtoni kanssa. siis ei räksytä ja kävelee sivulla tms..mitä pikkukoirat jotkut tekee...MUTTA niin kuin sanoin, vaatimuksia koulutuksesta saati näyttelykoulutuksesta ei ollut. Tokihan varmaan kasvattajalle vaikutti se, että asutaan samassa kaupungissa. Ja nyt on toinen sijoitusnarttu samalta kasvattajalta että varmaan on tyytyväinen sijoituskotiin. Mielestäni sijoituskoti ei ole sen kummallisempi kuin omistuksessa olevan koiran koti. tokihan tämäkin on sijoitussopimuksesta kiinni, meilä tämä eka narttu teki pennut kasvattajalla niinkuin toinenkin tulee tekemään. En todellakaan olisi valmis hoitamaan vastasyntyneitä pentuja, niin "uusi" olen kuitenkin koiran"omistajana! =)
seurakoiratyttö kirjoitti:
Tokihan tuo on ymmärrettävää ettet halua antaa síjoituskoiraasi vieraalle ja vielä vaikka toiselle paikkakunnalle! itse en tuntenut kasvattajaa entuudestaan, vaan tuttujen kautta tavattiin sattumalta (onneksi). Kasvattaja kertoi että olisi sijoitusnarttu vailla kotia ja sitä alettiin harkitsemaan. Päätettiin sitten ottaa tyttö meille. Kasvattajan kanssa käytiin läpi sopimus ja mitä kannattaa tytön kanssa tehdä. tällä tarkoitan esim. näyttelykoulutusta. Kasvattaja ei missään vaiheessa vaatinut meiltä eli sijoituskodilta että koira täytyisi osata hienosti käyttäytyä näyttelyssä vaan sanoi että kyllä sen saa sen verran kulkemaan kokemuksen kautta että saa tarvittavat arvostelut Pennutusta varten. Itse olen sen verran kiinnostunut näyttelyistä koirani kautta ja olen myös sitä kouluttanut ihan jo oman tahtoni kanssa. siis ei räksytä ja kävelee sivulla tms..mitä pikkukoirat jotkut tekee...MUTTA niin kuin sanoin, vaatimuksia koulutuksesta saati näyttelykoulutuksesta ei ollut. Tokihan varmaan kasvattajalle vaikutti se, että asutaan samassa kaupungissa. Ja nyt on toinen sijoitusnarttu samalta kasvattajalta että varmaan on tyytyväinen sijoituskotiin. Mielestäni sijoituskoti ei ole sen kummallisempi kuin omistuksessa olevan koiran koti. tokihan tämäkin on sijoitussopimuksesta kiinni, meilä tämä eka narttu teki pennut kasvattajalla niinkuin toinenkin tulee tekemään. En todellakaan olisi valmis hoitamaan vastasyntyneitä pentuja, niin "uusi" olen kuitenkin koiran"omistajana! =)
Minulla on muutama huonokokemus vieraista sijoitukseen ottajista. Yhden kauniin narttupennun sijoitin tuttavan tutulle ja sovittiin siitä yhdestä pentueesta nimiini ja yhdestä pennusta. Myös minulla oli oikeus valita uros.
Kaikki hyvin. Sitten kerran soi puhelin ja siellä tämä sijoituskoirani emäntä soitteli ja sovimme tekevämme pennut nartun seuraavasta juoksusta. Ja ilmoitin jo tietäväni uroksen joskin minulle tulee pitkä astutusmatka kun uros asuu Kemissä. puhekumppanini kysyi miksei sitä urosta ja miksei sitä jne. Ilmoitin ettei niillä ole sitä mitä haluaisin pentueeseen saada.
Kului muutama viikko ja olin jo odotellut tietoa milloin juoksu alkaa. Sitten soi puhelin ja eräs kasvattaja tutustani oli siellä ja kertoi tämän sijoittamani koiran emännän käyneen astuttamassa minun omistamani nartun hänen uroksellaan.
No siitä syntyi melkomoinen soppa. Silloin vielä oli sovittelijat ja meidän alueemme sovittelijaan otin yhteyden. Tuloksena joko haen nartun pois tai hän maksaa minulle käyvän hinnan nartusta ja niitä pentuja ei rekisteröity, koska hänellä ei ollut oikeus rekisteröidä pentuja, sillä sillä yhdistelmällä ei ollut rodulle mitään annettavaa päin vastoin.
No hain nartun pois ja ihmettelin leikkaus jälkeä nartun vatsassa. Hän oli teettänyt sille alaikäisenä luvattoman pentueen ja myynyt ne paperittomina eteenpäin.
Asia lähti eteenpäin.
Näinkin voi käydä.- seurakoiratyttö
umalehtinen kirjoitti:
Minulla on muutama huonokokemus vieraista sijoitukseen ottajista. Yhden kauniin narttupennun sijoitin tuttavan tutulle ja sovittiin siitä yhdestä pentueesta nimiini ja yhdestä pennusta. Myös minulla oli oikeus valita uros.
Kaikki hyvin. Sitten kerran soi puhelin ja siellä tämä sijoituskoirani emäntä soitteli ja sovimme tekevämme pennut nartun seuraavasta juoksusta. Ja ilmoitin jo tietäväni uroksen joskin minulle tulee pitkä astutusmatka kun uros asuu Kemissä. puhekumppanini kysyi miksei sitä urosta ja miksei sitä jne. Ilmoitin ettei niillä ole sitä mitä haluaisin pentueeseen saada.
Kului muutama viikko ja olin jo odotellut tietoa milloin juoksu alkaa. Sitten soi puhelin ja eräs kasvattaja tutustani oli siellä ja kertoi tämän sijoittamani koiran emännän käyneen astuttamassa minun omistamani nartun hänen uroksellaan.
No siitä syntyi melkomoinen soppa. Silloin vielä oli sovittelijat ja meidän alueemme sovittelijaan otin yhteyden. Tuloksena joko haen nartun pois tai hän maksaa minulle käyvän hinnan nartusta ja niitä pentuja ei rekisteröity, koska hänellä ei ollut oikeus rekisteröidä pentuja, sillä sillä yhdistelmällä ei ollut rodulle mitään annettavaa päin vastoin.
No hain nartun pois ja ihmettelin leikkaus jälkeä nartun vatsassa. Hän oli teettänyt sille alaikäisenä luvattoman pentueen ja myynyt ne paperittomina eteenpäin.
Asia lähti eteenpäin.
Näinkin voi käydä.No jopas oli "viksu" nainen! Tollasille eläintenpitokielto loppuelämäksi.
Harmillinen tapaus.
Meillä taas homma toimii, ja nyt tunnetaan kasvattajan kanssa toisemme ja hän näkee usein sijoituskoiriaan. Kysyn häneltä usein neuvoa erilaisissa asioissa ja kuljen näyttelyissä mukana omasta mielenkiinnosta vaikka hän ne kehässä viekin.
Hyvää keväänjatkoa!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532464Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖312104Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt821703Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3071588Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle181376- 1411319
- 701137
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231018Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu111003Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.131000