Lintuinfluenna?

Tiedon janoinen.

Sellasta vaan kyselisin että levittääkö noi papukaijat ja undulaatit minkäänlaista lintuinfluenssaa? Entäs noi luonnon varaset? Tollaset pikkulinnut jotka syö lintulaudalla siemeniä? Nehän elää semmosissa yhdyskunnissä lähellä toisiaan ja pesii sillai ns. laumoissa... (joo en tiiä mitään linnuista, korjatkaa jos puhun potaskaa...) Ja entäs sitten noi esim. korpit. Pesivät harvakseltaan koko suomessa. Ovatko kirppuisempii kuin talitintit? Tyhmii kysymyksii. Mutta levittävätkö ne lintuinfluenssaa? Se on pääasia ja siihen haluaisin vastauksen
-kiitos jo etukäteen-

1

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      En tarkemmin tuohon tautiin ole perehtynyt, mutta periaatteessa kait tartunnan voi saada ja sitä kautta eteenpäin levittää mikä tahansa lintu.

      Mutta se tietysti tosiaan edellyttää että se lintu itse on viruksen ensin itse jostain saanut, ei se ihan sentään itsestään sikiä. "Kirppuisuus" ei flunssan leviämiseen vaikuta, vaan samat leviämismekanismin siinä lintuinfluenssassa on kuin tavallisessakin flunssassa, paitsi että tuo on toistaiseksi lähinnä lintujen tauti eikä vielä ainakaan suuressa mittakaavassa ihmisten vaikka sitähän juuri pelätään.

      Neljän seinän sisällä pysyvällä lemmikkilinnulla mahdollisuus joutua kontaktiin sairaan linnun tai ihmisen kanssa on tietysti vähän vähäisempi kuin luonnonlinnulla, joka teoreettisesti voisi ehkä taudin saada joltain tartunnan saaneelta muuttolinnulta, joka kuitenkin olisi jaksanut vielä Aasiasta tänne asti lentää räpistellä (mikä aika epätodennäköiseltä kyllä tuntuu...).

      Varis ja talitintti ovat molemmat suht paikallaan pysyviä lintuja, joten niiden sairastuminen lienee hiukan epätodennäköisempää kuin muuttolintujen.

      Hysteriaan tuskin on tuon suhteen aihetta sen kummemmin ihmisten kuin lintujenkaan osalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe