Suurten kysymysten äärellä...

vettä vai ei?

Päivitin koneeni jokin aika sitten, ja prossun lämmöt pysyvät sitkeästi melko korkeina, olosuhteet huomioiden... Olen jo lisännyt koneeseen 2 lisätuuletinta, ja olen tullut siihen tulokseen, että tuon viileämmäksi ei prosessoria saa vakioviilentimellä...

Kysymys kuuluukin, että kannattaako keskimääräistä tyhmemmän askartelijan edes haaveilla nestejäähdytyksestä, vai pitäisikö vaan etsiä jostain järeämpi siili, ja isompi/tehokkaampi puhallin?

11

1246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aceomega

      sinun tyhmyydestäsi, katso jimmspc-storen sivuilta kohteesta vesijäähyt/paketit ja sieltä alimmainen Zalman Reserator 1 uskoakseni tuon helpompaa systeemiä saa hakea.Ja käväise muropaketin sivuilla tsekkaamassa testiä ym.tietoo on upeat kuvat.Paljonko on valmis uhraan rahnaa sehän näissäkin hommissa on "suuri kysymys"

    • trew

      Lisätiedoista ei olisi mitään haittaa...

      Eli mikä prossu? Kuinka kuumana se käy?

      • vettä vai ei?

        Prosessori on Pentium 4 520 (2.8 GHz, HT).

        No tällä hetkellä lämpötila on aika hyvä, vain 50, mutta toisaalta ilman lämpötilakin on vain 20 astetta. Jo noin 5 asteen lämpötilan nousu nostaa puhaltimen kierrokset yli 3000 ja sen kyllä kuulee.

        Nyt ei ole mitään hätää, mutta kesällä siitä saattaa tulla ongelma...


      • pjotr
        vettä vai ei? kirjoitti:

        Prosessori on Pentium 4 520 (2.8 GHz, HT).

        No tällä hetkellä lämpötila on aika hyvä, vain 50, mutta toisaalta ilman lämpötilakin on vain 20 astetta. Jo noin 5 asteen lämpötilan nousu nostaa puhaltimen kierrokset yli 3000 ja sen kyllä kuulee.

        Nyt ei ole mitään hätää, mutta kesällä siitä saattaa tulla ongelma...

        tuon verran tässä netissä suffaillessa.pelatessa lähellä 60c.prossu Atlon64 3400 .jos saman verran sinulla rasituksessa nousee on jo aika paljon.70c kai jonkinlainen raja minkä yli ei hyvä mennä ainakaan jatkuvasti.Biosista ehkä löytyy CPU warning temperature ja CPU shut down temperature?


      • vettä vai ei?
        pjotr kirjoitti:

        tuon verran tässä netissä suffaillessa.pelatessa lähellä 60c.prossu Atlon64 3400 .jos saman verran sinulla rasituksessa nousee on jo aika paljon.70c kai jonkinlainen raja minkä yli ei hyvä mennä ainakaan jatkuvasti.Biosista ehkä löytyy CPU warning temperature ja CPU shut down temperature?

        Eli sinulla on normaalisti 40, ja rasituksessa 60, jos oikein ymmärsin...

        "jos saman verran sinulla rasituksessa nousee on jo aika paljon."

        Mutta kun ei nouse. Tämä kone on jatkuvasti rasituksessa. Odotas hetkinen crtl alt delete... Suorituskyky... Suoritinkäyttö: 100%, ja sama lukema pysyi siinä ainakin ne 5 sekuntia jotka jaksoin sitä katsella.

        Selitys ilmiölle on yksinkertainen: SETI. SETI@Home pitää prosessorin jatkuvasti täystyöllistettynä, ja se taas tekee sen että lämpötilat pysyvät aika sitkeästi ylhäällä.

        Nyt prosessorin lämpötila pysyy viidessäkympissä vielä kohtuullisella metelillä (2800-3300 RPM), mutta kesällä se ei taida enää onnistua. Jos tuulettimen kierrosluku nousee neljään tuhanteen, niin kone alkaa pitämään ihan liian kovaa meteliä... Tietystihän BIOSsista voisi säätää SMARTin tavoitelämpötilaa ylöspäin, se ehkä auttaisi meluun, mutta samalla lämpötila nousisi varmaan 10 astetta... Ja 60 alkaa varmaan olemaan aika paljon "normaali lämpötilaksi"... vai?


    • pjotr

      nuo lisätuulettimet eivät vaikuta niin paljon prosessorin lämpötilaan.tuossa linkissä esim. socket-a prosessoricoolereita.rasituslämpöerot jopa 20 astetta eri coolereiden välillä.kannattaisiko satsata kunnolliseen sellaiseen.tulee luultavasti edullisemmaksi kuin vedellä läträäminen
      http://www.tehomylly.net/artikkelit/?artikkeli=191

      • vettä vai ei?

        "nuo lisätuulettimet eivät vaikuta niin paljon prosessorin lämpötilaan."

        Kyllä niillä sai ainakin tuulettimen kierrokset kuriin... Tai siis ainakin niin kauan kun huoneilma pysyy viileänä...

        Ilman lisätuulettimia nousi lämpö aika äkkiä 50 asteeseen, ja samalla puhaltimen kierrokset nousivat noin 4000... Nyt kierrokset ovat noin 3200-3300 RPM ja lämpötila 50 astetta...

        "kannattaisiko satsata kunnolliseen sellaiseen.tulee luultavasti edullisemmaksi kuin vedellä läträäminen"

        Siihen en osaa sanoa mitään... Olen ymmärtänyt, että nestejäähdytys on ilmajäähdytystä tehokkaampi. Mutta minä en ole koskaan edes nähnyt vesijäähdytettyä konetta, tai siis kuvissa tietenkin, mutta tiedät varmaan mitä tarkoitan.


      • pekka
        vettä vai ei? kirjoitti:

        "nuo lisätuulettimet eivät vaikuta niin paljon prosessorin lämpötilaan."

        Kyllä niillä sai ainakin tuulettimen kierrokset kuriin... Tai siis ainakin niin kauan kun huoneilma pysyy viileänä...

        Ilman lisätuulettimia nousi lämpö aika äkkiä 50 asteeseen, ja samalla puhaltimen kierrokset nousivat noin 4000... Nyt kierrokset ovat noin 3200-3300 RPM ja lämpötila 50 astetta...

        "kannattaisiko satsata kunnolliseen sellaiseen.tulee luultavasti edullisemmaksi kuin vedellä läträäminen"

        Siihen en osaa sanoa mitään... Olen ymmärtänyt, että nestejäähdytys on ilmajäähdytystä tehokkaampi. Mutta minä en ole koskaan edes nähnyt vesijäähdytettyä konetta, tai siis kuvissa tietenkin, mutta tiedät varmaan mitä tarkoitan.

        Kyllähän vesijäähyllä saa lämpöjä alas ja siinä sivussa myöskin melua. Olen itsekin katellut noita systeemeitä. Luulisin että kun ohjeita noudattaa niin asennuskin on melko helppo homma. Suosittelen


      • bob-le
        pekka kirjoitti:

        Kyllähän vesijäähyllä saa lämpöjä alas ja siinä sivussa myöskin melua. Olen itsekin katellut noita systeemeitä. Luulisin että kun ohjeita noudattaa niin asennuskin on melko helppo homma. Suosittelen

        Mulla oli sama kinkkinen kysymys viime kesänä, lisätuulettimet nostivat mekkalan ikävän korkeaksi ja aloin opiskella vesijäähdytyksen saloja, kyselin neuvoa ja otin asioista selvää. En ole mikään guru alalla joten oli otettava asioista kunnolla selvää ennen kuin uskaltauduin hankkimaan yksitellen kokoonpanooni sopivia jäähdytys-komponentteja.

        Alkuvuodesta vihdoin ja viimein sain sitten vesijäähyn koneeseeni ja on vain positiivisia kokemuksia. lämmöt laski reilusti ja kone on volyymiltään kuin pumpulitehdas.

        Täällä on joitakin kuvia "koko projektista ym."
        http://koti.mbnet.fi/boble76/Tietokone../Vesij%e4%e4hy-projekti/


      • vettä vai ei?
        bob-le kirjoitti:

        Mulla oli sama kinkkinen kysymys viime kesänä, lisätuulettimet nostivat mekkalan ikävän korkeaksi ja aloin opiskella vesijäähdytyksen saloja, kyselin neuvoa ja otin asioista selvää. En ole mikään guru alalla joten oli otettava asioista kunnolla selvää ennen kuin uskaltauduin hankkimaan yksitellen kokoonpanooni sopivia jäähdytys-komponentteja.

        Alkuvuodesta vihdoin ja viimein sain sitten vesijäähyn koneeseeni ja on vain positiivisia kokemuksia. lämmöt laski reilusti ja kone on volyymiltään kuin pumpulitehdas.

        Täällä on joitakin kuvia "koko projektista ym."
        http://koti.mbnet.fi/boble76/Tietokone../Vesij%e4%e4hy-projekti/

        Pakko myöntää, että mieli tekisi kokeilla tuota vesijäähdytystä... Mutta saattaa olla, että se kokeilu jää tällä kertaa tekemättä... Sain nimittäin metelin kuriin hieman optimoimalla tuota tuuletusta. Ja vaikkei meteli nyt ollutkaan se ensijainen tavoite, niin se tarkoittaa myös sitä, että nyt tuuletin saa vapaasti ottaa lisää kierroksia, jos lämpötilat uhkaavat nousta.

        Mutta jos prosessorien lämmöntuotto kasvaa samaa tahtia, kuin on tähän mennessä kasvanut, niin todennäköisesti ainakin seuraavassa koneessa tulee olemaan vesijäähy.


    • peliin nyt

      Laita joku kunnon heatpipe systeemillä oleva, pärjää hyvin nuille vesi sankoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1517
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1235
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1178
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      974
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      144
      970
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      175
      950
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      852
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      824
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      754
    Aihe