MATKUSTAMOPALVELU
Lentoemännän ja stuertin peruskoulutus
Finnairin matkustamopalveluun pääsee työskentelemään ainoastaan suorittamalla Finnairin järjestämän koulutuksen. Koulutuksia pidetään tarpeen mukaan.
Seuraavasta koulutushausta ei ole tehty päätöstä.
Joustavaa asiakaspalvelua
Lentoemännän ja stuertin työ on joustavaa asiakaspalvelutyötä vaihtuvissa olosuhteissa. Työn hoitamisessa tärkein tehtävä on huolehtia yhdessä muun miehistön kanssa asiakkaiden turvallisuudesta ja hyvinvoinnista lennon aikana. Työ edellyttää myös hyvää tilannetajua, rutiinien hallitsemista ja kykyä kantaa vastuuta oman työyhteisön kehittämisestä.
Edellytyksenä monipuolinen kielitaito
Peruskurssin tavoiteena on antaa oppilaille tarvittavat ammatilliset valmiudet ja vankka pohja työssä onnistumiselle.
Peruskoulutukseltasi voit olla ylioppilas tai sinulla on peruskoulun jälkeen suoritettu ammattitutkinto. Työssä painottuu erityisesti puhutun kielen ymmärtäminen ja tuottaminen vaihtelevissa asiakaspalvelutilanteissa. Tästä syystä sinulla tulee olla käytännön kielitaito suomen ja ruotsin kielten lisäksi englannissa ja jossakin neljännessä kielessä.
Lentoemännän ja stuertin työnkuva.
48
8149
Vastaukset
- Usko Määttä
TYÖNKUVA
Koska matkustamohenkilökunnan tehtävä on asiakaspalveluun liittyvien tehtävien rinnalla huolehtia myös asiakkaiden turvallisuudesta lennon aikana, kuuluu työnkuvaan sekä turvarooli että palveluidentiteetti.
Epäsäännöllistä ja vaihtelevaa
Työ on epäsäännöllistä:sitä tehdään kaikkina vuorokauden aikoina työvuorolistan mukaan.
Työ on vaihtelevaa: asiakkaat, työtoverit, lentokohteet ja työpäivän pituus vaihtuvat päivittäin. Vapaapäivät painottuvat arkipäiviin.
Alalla aloittavat lentävät pääasiassa kotimaan ja Euroopan lentoja.
Palveluhenkisyyttä
Työ vaatii tekijältään täsmällisyyttä ja kurinalaisuutta. Hyvä tilannetaju, havainnointi- ja ennakointikyky auttavat lentoemäntää ja stuerttia menestymään tehtävässään.
Työssä tarvitaan hyvää terveyttä ja fyysistä kuntoa sekä joustavuutta ja kykyä sopeutua ryhmään.
Yhtiömme kansainvälisesti korkea palvelutaso edellyttää matkustamohenkilökunnalta ammatissa tarvittavien tietojen ja taitojen lisäksi palvelutehtävissä vaadittavia valmiuksia: ystävällistä ja kohteliasta käytöstä, myönteistä ja ihmiskeskeistä elämänasennetta, viestintä- ja ihmissuhdetaitoja sekä hyvää työmoraalia. - Usko Määttä
PERUSKURSSIN SISÄLTÖ
Peruskurssin tavoitteena on antaa oppilaille lentoemännän ja stuertin työssä tarvittavat perusvalmiudet sekä hyvä pohja ammattitaidolle.
Peruskurssilla keskitytään kolmeen pääalueeseen: yhtiötietouteen, turvallisuus- ja ensiapuasioihin sekä asiakaspalveluun. Kurssi sisältää luentoja ja harjoituksia mm. turvallisuus- ja evakuointitilanteista sekä palveluharjoituksia matkustamosimulaattorissa.
Kielikoulutuksen tavoitteena on tutustuttaa oppilas ammattisanastoon sekä harjoituttaa häntä tarjoilu- ja palvelutilanteissa tarvittavaan kommunikointiin vieraalla kielellä. Muita käsiteltäviä aiheita ovat mm. vuorovaikutus- ja viestintätaidot, vieraiden kulttuurien tapojen tuntemus, juomatietous sekä kuulutusharjoitukset.
Pääsääntöisesti opetusta annetaan arkipäivisin maanantaista perjantaihin, mutta myös lauantai voi satunnaisesti olla kurssipäivä. Ohjelmamuutokset ovat mahdollisia ja niistä saatetaan ilmoittaa vasta samana päivänä. Työssäkäynti ja/tai muu opiskelu ei ole osoittautunut mahdolliseksi koulutuksen aikana kurssin tiiviyden vuoksi.- Väinö Huusko
Olisiko kohtuutonta vaatia Finnairin lentoemänniltä edes joskus ystävällistä hymyä sekä asiakkaiden huomioon ottamista myös economyluokassa? Eivätkö emännät ole kuitenkin lennolla juuri matkustajia palvelemassa ja huolehtimassa heidän turvallisuudestaan. Välillä varsinkin mannertenvälisillä lennoilla saa sellaisen kuvan, että matkustajat ovat emoille välttämätön paha, jotka häiritsevät heidän omaa matkustamistaan lomailemaan kaukokohteisiin.
- Jussi-67
Väinö Huusko kirjoitti:
Olisiko kohtuutonta vaatia Finnairin lentoemänniltä edes joskus ystävällistä hymyä sekä asiakkaiden huomioon ottamista myös economyluokassa? Eivätkö emännät ole kuitenkin lennolla juuri matkustajia palvelemassa ja huolehtimassa heidän turvallisuudestaan. Välillä varsinkin mannertenvälisillä lennoilla saa sellaisen kuvan, että matkustajat ovat emoille välttämätön paha, jotka häiritsevät heidän omaa matkustamistaan lomailemaan kaukokohteisiin.
Jos se on lomailua, että TYÖSKENTELET 10-13h ahtaissa tiloissa yöllä heikkohappisessa lentokoneilmassa, olet vuorokauden perillä ja sama rumba takaisin, sekä koko rumbasta pää pyörryksissä parin nukkumattoman yön jälkeen vielä kotona zombiena,, niin kaippa se on jollekin extremelomailua, mutta ei kyllä niille, jotka tekevät sitä jatkuvasti kesät ja talvet. Hieman realismia keskusteluihin, kiitos! Vai onko se kateus, joka sumentaa kaikesta pään, ongelmansa kullakin:)
- pieni
Väinö Huusko kirjoitti:
Olisiko kohtuutonta vaatia Finnairin lentoemänniltä edes joskus ystävällistä hymyä sekä asiakkaiden huomioon ottamista myös economyluokassa? Eivätkö emännät ole kuitenkin lennolla juuri matkustajia palvelemassa ja huolehtimassa heidän turvallisuudestaan. Välillä varsinkin mannertenvälisillä lennoilla saa sellaisen kuvan, että matkustajat ovat emoille välttämätön paha, jotka häiritsevät heidän omaa matkustamistaan lomailemaan kaukokohteisiin.
Jos sinä olisit aina niin ihana kuin annat viestissäsi ymmärtää. Olisit itse hymyilevä, vastaisit tervehdykseen muullakin tavalla kuin: Ollaanko myöhässä, jatkolento venaa kait? Me emme voi ruuhkaiselle taivaalle mitään. Kuitenkin useimmiten juuri sinä kerrot kuinka asiat menee. Hymyilen varmasti ja toivotan vielä hyvää ruokahalua toivotuksen. Kiititkö sinä minua? Osuiko pahasti navan ylle vai alle? Kummalla meistä on siis puutteita käytöstavoissa?
- Lenita
pieni kirjoitti:
Jos sinä olisit aina niin ihana kuin annat viestissäsi ymmärtää. Olisit itse hymyilevä, vastaisit tervehdykseen muullakin tavalla kuin: Ollaanko myöhässä, jatkolento venaa kait? Me emme voi ruuhkaiselle taivaalle mitään. Kuitenkin useimmiten juuri sinä kerrot kuinka asiat menee. Hymyilen varmasti ja toivotan vielä hyvää ruokahalua toivotuksen. Kiititkö sinä minua? Osuiko pahasti navan ylle vai alle? Kummalla meistä on siis puutteita käytöstavoissa?
Sinulla taitaa olla puutteita perusasioiden ymmärätmisen kanssa. Matkustajat eivät ole lentokoneessa sinua varten. He ovat asiakkaita, jotka mm. maksavat sinun palkkasi.
- flightattendant
Väinö Huusko kirjoitti:
Olisiko kohtuutonta vaatia Finnairin lentoemänniltä edes joskus ystävällistä hymyä sekä asiakkaiden huomioon ottamista myös economyluokassa? Eivätkö emännät ole kuitenkin lennolla juuri matkustajia palvelemassa ja huolehtimassa heidän turvallisuudestaan. Välillä varsinkin mannertenvälisillä lennoilla saa sellaisen kuvan, että matkustajat ovat emoille välttämätön paha, jotka häiritsevät heidän omaa matkustamistaan lomailemaan kaukokohteisiin.
Arvon Hra Huusko, ette ole tainneet montaakaan kertaa ainakaan Finnairin
koneessa matkustaa? Finnairin lentoemännät (ainakin 98%) ottavat matkustajat
huomioon MYÖS economyluokassa ja PALVELEVAT matkustajia MYÖS
economyluokassa!
Itse 10 vuotta lentäneenä voin vain todeta, että Finnairin lentohenkilökunta
on erittäin palvelualtista ja sivistynyttä joukkoa joka omaa rautaiset
hermot tiukoissakin paikoissa. Suurin osa suomalaisista(kin) matkustajista
ovat erittäin mukavaa sakkia, mutta aina silloin tällöin joukkoon mahtuu Hra
Huuskon tyylisiä mäkättäjiä, jotka ovat aina valmiita mollaamaan oman maan
lentoyhtiön henkilökuntaa.
Kummallista, kun ne eniten mäkättävät ovat yleensä niitä, jotka eivät juuri
ole maailmaa paljon nähneet. Finnairin lentohenkilökunta kun saa lähes
kaikilta muun maan matkaajilta parhaimmat arvosanat yleisissäkin
gallupeissa. Mistäköhän se sitten johtuu? Veikkaanpa, että syynä tässäkin on
suomalaisten kyräily, kateellisuus ja selkäänpuukkotamisen mentaliteetti?
Ja mitä tulee lentohenkilökunnan matkustamiseen lomalle kaukokohteisiin,
niin se kyllä tapahtuu jokaisen lentoemännän ja stuertin OMAN loman aikana
EI työaikana, sillä niistä lennoista ja muutamasta hassusta tunnista
kohteissa on loma erittäinkin kaukana!!!! Esim. Bankokin lennot ovat pelkkää
yötyötä mennen tullen ja vielä Bankokin päässäkin lennetään keskellä yötä
BKK-HKG-BKK tai BKK-SIN-BKK. Kotiin saavutaan 07:00 pää niin pyörryksissä
kun vaan voi ja sitten pitäisi vielä kotona jaksaa hoitaa jälkikasvunsa ja
kotiaskareet siinä, missä "normaalissa työssä" käyvät kanssasisaret.
Joten toivon, että Hra Huusko ottaa seuraavalla Finnairin lennollaan itse
hieman rennomman asenteen koneeseen astuessaan ja pitää lentoemäntiäkin
ihmisinä! Onneksi suurin osa suomalaisista on ylpeitä voidessaan matkustaa sinivalkoisin siivin! - arghhh
Lenita kirjoitti:
Sinulla taitaa olla puutteita perusasioiden ymmärätmisen kanssa. Matkustajat eivät ole lentokoneessa sinua varten. He ovat asiakkaita, jotka mm. maksavat sinun palkkasi.
Sinulla, kuten monella muullakin suomalaisella taitaa olla ongelmia sen ymmärtämisessä, että kun käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti asiakkaana, saa myös parempaa palvelua vastapainoksi. Peruskäytöstavat olisi hyvä hallita kun sieltä juupajärveltä lähtee maailmalle, helpottaa muuten kummasti, ihan muuallakin kuin koneessa. Jostain syystä minä saan aina hyvää palvelua lentokoneessa, johtuukohan siitä että osaan sanan kiitos ja voinpa vielä hymyilläkin ja vastata kun tervehditään?? Tässä on muuten syy miksi ulkomaalaiset, esim. britit tuntuvat saavan parempaa palvelua kuin suomijuntit, peruskäytöstavat on opittu jo kotona, Suomessa on monella vielä aikuisiässä pahoja ongelmia ihmisten välisen kanssakäymisen ymmärtämisessä.
- Ilpo
Lenita kirjoitti:
Sinulla taitaa olla puutteita perusasioiden ymmärätmisen kanssa. Matkustajat eivät ole lentokoneessa sinua varten. He ovat asiakkaita, jotka mm. maksavat sinun palkkasi.
Siellä taas on malliesimerkki Härmän juntista joka istuu lentokoneessa jussipaita päällä ja tuulihousut jalassa ja juo ilmaista viinaa kun sitä kerran elämässä sattuu saamaan. Kun suunnittelet seuraavaa matkaa annan sinulle ilmaisen neuvon, jää kotiin.
- yölennot?
flightattendant kirjoitti:
Arvon Hra Huusko, ette ole tainneet montaakaan kertaa ainakaan Finnairin
koneessa matkustaa? Finnairin lentoemännät (ainakin 98%) ottavat matkustajat
huomioon MYÖS economyluokassa ja PALVELEVAT matkustajia MYÖS
economyluokassa!
Itse 10 vuotta lentäneenä voin vain todeta, että Finnairin lentohenkilökunta
on erittäin palvelualtista ja sivistynyttä joukkoa joka omaa rautaiset
hermot tiukoissakin paikoissa. Suurin osa suomalaisista(kin) matkustajista
ovat erittäin mukavaa sakkia, mutta aina silloin tällöin joukkoon mahtuu Hra
Huuskon tyylisiä mäkättäjiä, jotka ovat aina valmiita mollaamaan oman maan
lentoyhtiön henkilökuntaa.
Kummallista, kun ne eniten mäkättävät ovat yleensä niitä, jotka eivät juuri
ole maailmaa paljon nähneet. Finnairin lentohenkilökunta kun saa lähes
kaikilta muun maan matkaajilta parhaimmat arvosanat yleisissäkin
gallupeissa. Mistäköhän se sitten johtuu? Veikkaanpa, että syynä tässäkin on
suomalaisten kyräily, kateellisuus ja selkäänpuukkotamisen mentaliteetti?
Ja mitä tulee lentohenkilökunnan matkustamiseen lomalle kaukokohteisiin,
niin se kyllä tapahtuu jokaisen lentoemännän ja stuertin OMAN loman aikana
EI työaikana, sillä niistä lennoista ja muutamasta hassusta tunnista
kohteissa on loma erittäinkin kaukana!!!! Esim. Bankokin lennot ovat pelkkää
yötyötä mennen tullen ja vielä Bankokin päässäkin lennetään keskellä yötä
BKK-HKG-BKK tai BKK-SIN-BKK. Kotiin saavutaan 07:00 pää niin pyörryksissä
kun vaan voi ja sitten pitäisi vielä kotona jaksaa hoitaa jälkikasvunsa ja
kotiaskareet siinä, missä "normaalissa työssä" käyvät kanssasisaret.
Joten toivon, että Hra Huusko ottaa seuraavalla Finnairin lennollaan itse
hieman rennomman asenteen koneeseen astuessaan ja pitää lentoemäntiäkin
ihmisinä! Onneksi suurin osa suomalaisista on ylpeitä voidessaan matkustaa sinivalkoisin siivin!Missä vaiheessa Finnair on alkanut lentämään yölentoja BKK-SIN/HKG-BKK välillä? Itse ainakin olen siinä tiedossa, että tuo väli lennetään nimenomaan päivälentona, lähtö Bangkokista 15.40 ja paluu 23.50. Kyllähän tuo paluu Bangkokiin on myöhään illalla, mutta ei se tee siitä yölentoa, jossa lento lennetään läpi yön.
Vieläkö Finnairilla on base-crew Bangkokissa, joka hoitaa tuon BKK-SIN/HKG-BKK välin ja pitää majapaikkanaan Bangkokia pidempään? - flightattendant
yölennot? kirjoitti:
Missä vaiheessa Finnair on alkanut lentämään yölentoja BKK-SIN/HKG-BKK välillä? Itse ainakin olen siinä tiedossa, että tuo väli lennetään nimenomaan päivälentona, lähtö Bangkokista 15.40 ja paluu 23.50. Kyllähän tuo paluu Bangkokiin on myöhään illalla, mutta ei se tee siitä yölentoa, jossa lento lennetään läpi yön.
Vieläkö Finnairilla on base-crew Bangkokissa, joka hoitaa tuon BKK-SIN/HKG-BKK välin ja pitää majapaikkanaan Bangkokia pidempään?Ei ole basea enää Bangkokissa (ollut muutamaan vuoteen)eikä mitään muutakaan pidempää "lepäilyä" missään päin maailmaa, vaikka lehdistö antaa toisin ymmärtää.
- pikkuseikka?
Että kurssi on 10 vkoa ja palkaton. Eikä työn saannista kurssin jälkeen ole mitään takeita.
- Niitä sinne pääsee
Ooohh! Että ihan 10 viikkoa palkatonta kurssia pitää käydä, ennen kuin pääsee nostamaan parempaa liksaa kuin korkeasti koulutetut ihmiset. On teillä emännillä kamalaa.
- flightattendant
Niitä sinne pääsee kirjoitti:
Ooohh! Että ihan 10 viikkoa palkatonta kurssia pitää käydä, ennen kuin pääsee nostamaan parempaa liksaa kuin korkeasti koulutetut ihmiset. On teillä emännillä kamalaa.
Jospa ottaisit asioista itse tietoa, etkä uskoisi kaikkea, mitä Seiska kirjoittaa.. Eli lentoemännän alkuspalkka on 1000e/kk ja jotain päälle.
Päivärahoista on turha mainitakkaan, sillä JOKAINEN, joka joutuu viettämään päiviä pois kotimaastaan saa päivärahaa! Ja jos mielestäsi 15 tuntiseksi venyvästä lennosta, josta suurin osa tapahtuu kenties yöllä, ei pitäis maksaa ylityökorvausta, niin voisit käydä tarkistamassa älykkyytesi. - mimmi
Niitä sinne pääsee kirjoitti:
Ooohh! Että ihan 10 viikkoa palkatonta kurssia pitää käydä, ennen kuin pääsee nostamaan parempaa liksaa kuin korkeasti koulutetut ihmiset. On teillä emännillä kamalaa.
jos pääsee..
ja onko sinusta 1000 euron alkupalkka jotenkin verratavissa "korkeasti koulutettujen ihmisten" palkkaan? - vertaan
on kolme vuotta, josta ei makseta palkkaa, eikä työnsaannista koulutuksen jälkeen ole takeita.
Pitäisikö ammattiin valmistavasta koulutuksesta saada palkkaa?
- Jarkkari
Tässä lainaus työministeriöltä, lienee täydellisempi kuvaus ammatista.
Työtehtävät ja työpaikat
Lentoemännän ja stuertin työ on vaativaa asiakaspalvelua lentokoneessa. Tärkein ja ensisijaisin tehtävä on huolehtia matkustajien/matkustamon turvallisuudesta. Tämän lisäksi työtehtäviin kuuluu huolehtia matkustajien yleisestä mukavuudesta ja hyvinvoinnista, ruoka- ja juomatarjoilusta, sekä verovapaiden tuotteiden myynnistä. Ennen koneen lähtöä lentoemännät ja stuertit tarkastavat, että koneessa on pakolliset turvavälineet, sekä muut matkustajien palvelussa käytettävät tarvikkeet. Lentoemännät ja stuertit ottavat matkustajat vastaan koneen ovella, esittelevät matkustajille koneen turvaohjeet ja huolehtivat siitä, että matkustajat noudattavat niitä matkan aikana. Lisäksi he tarjoilevat lennon aikana ateriat ja juomat, sekä myyvät tax free -tuotteita. Työtilat koneessa ovat ahtaat ja työ seisomatyötä. Työaika on epäsäännöllistä ja työjaksoihin voi sisältyä usean päivän poissaoloja kotipaikkakunnalta, joten työhön sidonnainen aika muodostuu usein varsin pitkäksi. Tämän vastapainoksi työntekijä saa kuitenkin myös pidempiä vapaa-aikajaksoja.
Koulutus
Lentoemäntä/stuerttikursseja järjestetään työvoimatarpeen mukaan Finnairin Ilmailuopiston palvelukoulutuskeskuksessa. Peruskoulutus kestää keskimäärin 6-8 viikkoa, tämän lisäksi tulevat työhönopastuslennot. Peruskoulutusta täydennetään noin kahden vuoden työkokemuksen jälkeen laajarunkokoneitten tyyppikurssilla. Jatko- ja täydennyskoulutusta esimiestehtäviin ym. lentoemäntä tai stuertti voi hankkia useamman vuoden työkokemuksen jälkeen. Lisäksi järjestetään vuosittain pakollista turva- ja ensiapukoulutusta sekä mm. vieraiden kielten opetusta ja perehdytystä vieraisiin kulttuureihin.
Ammatin vaatimukset
Lentoemännältä edellytetään palveluammattiin sopivaa luonnetta sekä kohteliasta ja miellyttävää käytöstä. Palvelualttiuden ohella kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on ensiarvoisen tärkeää; lentoemännän on pystyttävä hoitamaan hankalatkin matkustajat asiallisesti ja rauhallisesti. Hyvä kielitaito kuuluu jo peruskurssille pääsyn edellytyksiin. Ahtaat työskentelytilat koneessa edellyttävät joustavuutta suhteessa työtovereihin. Työ on fyysisesti kuormittavaa seisomatyötä, jossa on lisäksi sopeuduttava ilmastonmuutoksiin ja epäsäännölliseen vuorokausirytmiin. Mannertenvälisillä lennoilla myös aikaero kuormittaa elimistöä, joten hyvä fyysinen ja psyykkinen kunto on tärkeää
Viralliset kelpoisuusehdot
Pääsääntöisesti edellytetään vähintään yo-tutkintoa ja kokemusta asiakaspalvelutyöstä. Ikä 22-28 vuotta, pituus vähintään 163 cm. Suomen, ruotsin ja englannin, sekä ranskan tai saksan riittävän hyvä suullinen taito. Näön tarkkuus kummassakin silmässä erikseen vähintään 1,0 silmälaseilla tai ilman, silmälasien vahvuus korkeintaan /- 3 D. Lääkärintodistus. Koulutukseen pääsevät valitaan hakemusten ja työhöntulohaastattelujen perusteella. Haastattelun yhteydessä on psykologinen soveltuvuustesti. Valintamenettelyyn varataan aikaa n. 2 kuukautta.
Palkkatietoja
Peruspalkan lisäksi maksetaan erilaisia lisiä, jotka muodostavat kokonaisansioista noin 40 %. Lisiä ovat mm. pyhätyö- ja olosuhdelisät, erilaisista tehtävistä koneessa lennon aikana maksetaan omat lisänsä ja lisäksi tulee myyntiprovisio kaikista lentokoneessa myydyistä tuotteista.
Työmarkkinat
Lentoemäntien ja stuerttien työllisyystilanne vaihtelee suhteellisen herkästi niin kuin lentoliikennealan ammattien yleensäkin. Uusia työntekijöitä alalle koulutetaan vain tarpeen mukaan. Kurssin hyväksytysti suorittaneiden kanssa tehdään aluksi määräaikainen sopimus. Työsopimus vakinaistetaan työvoimatarpeen mukaan. Lentoliikenteessä vallitsee tällä hetkellä kasvava trendi, joten työllisyysnäkymät ovat lähitulevaisuudessa ainakin kohtuulliset ja uusia kursseja järjestetään. Tällä hetkellä ammatissa toimiin n. 1850 henkeä, joista naisia on 90 % ja miehiä 10 %.- Ei voi olla totta
"Lentoemännän ja stuertin työ on vaativaa asiakaspalvelua lentokoneessa."
Tuosta olisi vahvasti eri mieltä. Vaativa ei voi olla oikea sana, jos ammattiin voi kouluttautua noin parin kuukauden mittaisella kurssilla. - zxzx
Ei voi olla totta kirjoitti:
"Lentoemännän ja stuertin työ on vaativaa asiakaspalvelua lentokoneessa."
Tuosta olisi vahvasti eri mieltä. Vaativa ei voi olla oikea sana, jos ammattiin voi kouluttautua noin parin kuukauden mittaisella kurssilla.Voisitko sitten kertoa mikä mielestäsi on vaativaa asiakaspalvelua?? Omasta mielestäni lentoemännän työ on asiakaspalvelutehtävistä vaativimpia. Kaupan kassa on myös asiakaspalvelutyötä, mutta vaativuus on kaukana.
- Jarkkari
Ei voi olla totta kirjoitti:
"Lentoemännän ja stuertin työ on vaativaa asiakaspalvelua lentokoneessa."
Tuosta olisi vahvasti eri mieltä. Vaativa ei voi olla oikea sana, jos ammattiin voi kouluttautua noin parin kuukauden mittaisella kurssilla.Katsopa vielä määrittely vaatimuksista, ei se vaadittava kielitaitokaan niillä Finnairin kursseilla rakennu, vaan kyllä siellä jotain muuta koulutusta avuksi tarvitaan
- Nimi. Erkki
zxzx kirjoitti:
Voisitko sitten kertoa mikä mielestäsi on vaativaa asiakaspalvelua?? Omasta mielestäni lentoemännän työ on asiakaspalvelutehtävistä vaativimpia. Kaupan kassa on myös asiakaspalvelutyötä, mutta vaativuus on kaukana.
Tuohan oli mielenkiintoinen kannanotto. Miten itse perustelet näkemyksesi noiden ammattien vaativuudesta ja niiden eroista?
- zxzx
Nimi. Erkki kirjoitti:
Tuohan oli mielenkiintoinen kannanotto. Miten itse perustelet näkemyksesi noiden ammattien vaativuudesta ja niiden eroista?
No tässä muutama seikka (puhutaan siis ruokakaupan kassasta):
- ei tarvitse lähes mitään pohjakoulutusta tai työkokemusta
- ei tarvitse mitään kielitaitoa
- työ koostuu siitä kun vetäisee tavarat lukijan ohi ja ilmoittaa asiakkaalle summan
En halua mitenkään mollata tällaista työtä tekeviä, enkä usko että tätä väittelyä kannattaa muutenkaan jatkaa. Varmaan kuitenkin jokainen älyllinen ihminen tajuaa näiden töiden erot. Taitaa yleensä olla lentoemännän työhön muutama hakija enemmän kuin kassaksi. - Klasu+8
Ei voi olla totta kirjoitti:
"Lentoemännän ja stuertin työ on vaativaa asiakaspalvelua lentokoneessa."
Tuosta olisi vahvasti eri mieltä. Vaativa ei voi olla oikea sana, jos ammattiin voi kouluttautua noin parin kuukauden mittaisella kurssilla.No joo, nyt näkee minkälaisia tyhjäntoimittajia täällä enimmäkseen pyörii. Taitaa olla työkokemus vielä hommaamatta, tai sitten rajoittuu vain asiointiin Kelan ja työkkärinluukulle..sille väärälle puolelle:) Ainakaan mistään asiakaspalvelusta ei ole mitään hajua, et eiköhän päätetä tää keskustelu tähän eikä tuhlata aikaa näihin karvaturpien tekstien kommentoimiseen.
- Nimim. Erkki
zxzx kirjoitti:
No tässä muutama seikka (puhutaan siis ruokakaupan kassasta):
- ei tarvitse lähes mitään pohjakoulutusta tai työkokemusta
- ei tarvitse mitään kielitaitoa
- työ koostuu siitä kun vetäisee tavarat lukijan ohi ja ilmoittaa asiakkaalle summan
En halua mitenkään mollata tällaista työtä tekeviä, enkä usko että tätä väittelyä kannattaa muutenkaan jatkaa. Varmaan kuitenkin jokainen älyllinen ihminen tajuaa näiden töiden erot. Taitaa yleensä olla lentoemännän työhön muutama hakija enemmän kuin kassaksi.Eihän tässä toki mistään väittelystä ole kysymys, vai onko? Olisin vain halunnut kuulla perustelujasi näkemyksellesi lentoemännän työn vaativuudesta kaupan kassan työhön verrattuna. Mutta et niitä sitten esittänytkään, miksi et?
- Voi kiesus sentään
Nimim. Erkki kirjoitti:
Eihän tässä toki mistään väittelystä ole kysymys, vai onko? Olisin vain halunnut kuulla perustelujasi näkemyksellesi lentoemännän työn vaativuudesta kaupan kassan työhön verrattuna. Mutta et niitä sitten esittänytkään, miksi et?
Kai se nyt jo tuli tuosta aikaisemmasta kuvauksesta selväksi, miksi se on vaativampaa; mieti millaiset tilat lentokoneessa on, ahdasta, vähän happea, työajat HYVIN epäsäännölliset (usein yöllä), ei mahdollisuutta mihinkään kahvi- tai ruokataukoihin vaan syöt siinä paskahuuussin vieressä, jos ehdit. Harvemmin myös on kaupan kassoja jotka seisovat koko päivän. Toisekseen; matkustajien odottama palvelu lentokoneessa on vähän eri tasoa kuin lähikaupassa. Kaikenlaiset sekopäät on myös osattava kohdata ihan ilman ulkopuolista apua. Kassa voi sentään pistää vartijan asialle. Ja harvan kassan on osattava palvella muilla kielillä kuin suomella ja korkeintaan englannilla.
- Etuja sen sijaan on
Voi kiesus sentään kirjoitti:
Kai se nyt jo tuli tuosta aikaisemmasta kuvauksesta selväksi, miksi se on vaativampaa; mieti millaiset tilat lentokoneessa on, ahdasta, vähän happea, työajat HYVIN epäsäännölliset (usein yöllä), ei mahdollisuutta mihinkään kahvi- tai ruokataukoihin vaan syöt siinä paskahuuussin vieressä, jos ehdit. Harvemmin myös on kaupan kassoja jotka seisovat koko päivän. Toisekseen; matkustajien odottama palvelu lentokoneessa on vähän eri tasoa kuin lähikaupassa. Kaikenlaiset sekopäät on myös osattava kohdata ihan ilman ulkopuolista apua. Kassa voi sentään pistää vartijan asialle. Ja harvan kassan on osattava palvella muilla kielillä kuin suomella ja korkeintaan englannilla.
Miten tuo sitten eroaisi ravintolan tarjoilijan ammatista? Sitähän tuo työ on: ahtaan paikan tarjoilija. Turha yrittää tehdä siitä hienompaa, kuin se on.
Lentoemännän työssä ei ole *mitään* muuta vaativaa, kuin fyysinen rasittavuus aikaerosta johtuen. Siinä kaikki.
Muuten, ravintolassa asikkaiden odottama palvelu on vähän eri tasoa, mitä kabiinissa ja tietotaitoa on löydyttävä enemmän. Ai niin, mutta tarjoilijaksi täytyykin opiskella kaksi vuotta, lentopimuksi parisen kuukautta. - asiakas
Klasu+8 kirjoitti:
No joo, nyt näkee minkälaisia tyhjäntoimittajia täällä enimmäkseen pyörii. Taitaa olla työkokemus vielä hommaamatta, tai sitten rajoittuu vain asiointiin Kelan ja työkkärinluukulle..sille väärälle puolelle:) Ainakaan mistään asiakaspalvelusta ei ole mitään hajua, et eiköhän päätetä tää keskustelu tähän eikä tuhlata aikaa näihin karvaturpien tekstien kommentoimiseen.
Täällä kinataan siitä onko lentoemon vai tarjoilijan työ VAATIVAA. Asiakaspalvelu kuin asiakaspalvelu on aina VAATIVAA, tapahtuipa se sitten siellä Kelan tmstossa,lähikaupan kassalla tai yläilmoissa. Se on juuri niin mukavaa ja haastavaa kuin itse haluat. Kaupan kassalla voit antaa hyvää palvelua tai VAIN rahastaa. Finskin koneessa voit vain "heittää" sen ruuan eteen tai sitten voit todella antaa ASIAKASPALVELUA. Niin lähikaupassa kuin Finskillä olen saanut HYVÄÄ palvelua mutta on joukkoon molemmissa mahtunut sellaisia päivänpilaajia, että huh-huh. Kaikki asiakaspalvelu on henkilökohtaisesta asenteesta kiinni ei siitä MISSÄ sitä työtä tehdään.Kaikki asiakaspalvelijat ovat yhtä tärkeitä työnantajalle!!!
- Myös asiakas
asiakas kirjoitti:
Täällä kinataan siitä onko lentoemon vai tarjoilijan työ VAATIVAA. Asiakaspalvelu kuin asiakaspalvelu on aina VAATIVAA, tapahtuipa se sitten siellä Kelan tmstossa,lähikaupan kassalla tai yläilmoissa. Se on juuri niin mukavaa ja haastavaa kuin itse haluat. Kaupan kassalla voit antaa hyvää palvelua tai VAIN rahastaa. Finskin koneessa voit vain "heittää" sen ruuan eteen tai sitten voit todella antaa ASIAKASPALVELUA. Niin lähikaupassa kuin Finskillä olen saanut HYVÄÄ palvelua mutta on joukkoon molemmissa mahtunut sellaisia päivänpilaajia, että huh-huh. Kaikki asiakaspalvelu on henkilökohtaisesta asenteesta kiinni ei siitä MISSÄ sitä työtä tehdään.Kaikki asiakaspalvelijat ovat yhtä tärkeitä työnantajalle!!!
Vihdoinkin asiallinen ja osuva kommentti. Lisään vielä sen verran, että asiakaspalvelua tässä mielessä ei koskaan voi parantaa rahalla. Kaikki on todellakin asiakaspalvelutyötä tekevän ihmisen omasta persoonasta kiinni.
- Tiina
Etuja sen sijaan on kirjoitti:
Miten tuo sitten eroaisi ravintolan tarjoilijan ammatista? Sitähän tuo työ on: ahtaan paikan tarjoilija. Turha yrittää tehdä siitä hienompaa, kuin se on.
Lentoemännän työssä ei ole *mitään* muuta vaativaa, kuin fyysinen rasittavuus aikaerosta johtuen. Siinä kaikki.
Muuten, ravintolassa asikkaiden odottama palvelu on vähän eri tasoa, mitä kabiinissa ja tietotaitoa on löydyttävä enemmän. Ai niin, mutta tarjoilijaksi täytyykin opiskella kaksi vuotta, lentopimuksi parisen kuukautta.Kirjoitin vain millä tavoin PALVELU lentokoneessa on vaativampaa kaupan kassalla tapahtuvaan palvelutyöhön verrattuna. Sitä kun joku aikaisemmin kyseli. Mutta jos yhtään tuntisit alaa, tietäisit että se palvelu (ruoka- ja viinatarjoilu) ei ole lentoemäntien tärkein työtehtävä, eikä heitä sen takia lentokoneissa pidetä. Eli se siitä. Ja taas näkyy tämän palstan ja sitä seuraavien taso sananvalinnoista: "lentopimu". Ja ihan tiedoksi, suurin osa emännistä on opiskellut enemmän kuin kaksi vuotta sitä tutkintoa varten joka taustalta löytyy. Ja se, että oikoo ihmisten omituisia harhakäsityksiä, ei tarkoita että yrittäisi tehdä työstään hienompaa kuin se on, oikeasti työ on todella rankkaa mutta mielenkiintoista. Siitä on yleensä kaikenlainen "hienous" kaukana. En vain ymmärrä, että niin asiantuntemattomat ihmiset kuin itse tunnut olevan, viitsivät ihan suoraan kirjoittaa "Ei todellakaan ole vaativaa, etuja sen sijaan on". Jotenkin näistä hyökkäävistä viesteistä aina saa sen kuvan, että takana on kirjoittajan oma katkeruus ja tyytymättömyys. Voithan sinäkin varmasti vaihtaa työtä, jos tarjoileminen noin tympii.
- aiheesta
Tiina kirjoitti:
Kirjoitin vain millä tavoin PALVELU lentokoneessa on vaativampaa kaupan kassalla tapahtuvaan palvelutyöhön verrattuna. Sitä kun joku aikaisemmin kyseli. Mutta jos yhtään tuntisit alaa, tietäisit että se palvelu (ruoka- ja viinatarjoilu) ei ole lentoemäntien tärkein työtehtävä, eikä heitä sen takia lentokoneissa pidetä. Eli se siitä. Ja taas näkyy tämän palstan ja sitä seuraavien taso sananvalinnoista: "lentopimu". Ja ihan tiedoksi, suurin osa emännistä on opiskellut enemmän kuin kaksi vuotta sitä tutkintoa varten joka taustalta löytyy. Ja se, että oikoo ihmisten omituisia harhakäsityksiä, ei tarkoita että yrittäisi tehdä työstään hienompaa kuin se on, oikeasti työ on todella rankkaa mutta mielenkiintoista. Siitä on yleensä kaikenlainen "hienous" kaukana. En vain ymmärrä, että niin asiantuntemattomat ihmiset kuin itse tunnut olevan, viitsivät ihan suoraan kirjoittaa "Ei todellakaan ole vaativaa, etuja sen sijaan on". Jotenkin näistä hyökkäävistä viesteistä aina saa sen kuvan, että takana on kirjoittajan oma katkeruus ja tyytymättömyys. Voithan sinäkin varmasti vaihtaa työtä, jos tarjoileminen noin tympii.
Sorry, Tiina, mutta tässä tapauksessa sinä olet se, joka tarjoilee -minulle.
Finnairin vaatiman kielitaidon saa hankittua lukiosta, joka on muuten yleissivistävä ja ilmainen koulu.
Et ole antanut yhtään todellista perustetta siihen, miksi työ olisi vaativaa. Ai niin... pitäähän sitä osata laskea jopa yli kahdensadan, kun paxien lukumäärää määrittelee. Sitäkö tarkoitit?
Ihan totta, se, että osallistuu pelastusharjoituksiin ja tarkastelee koneessa, että kaikki tarvittavat tarvikkeet ovat paikoillaan, ei todellakaan vaadi kyvykkyydeltä suuria. Eikä sekään, että tietää, mitä tehdä epilepsiapotilaan kohtauksen yllättäessä. Sitä paitsi.. jos niin käy, kuulutetaan kuitenkin lääkäriä, joita yleensä koneesta löytyy.
Olen nähnyt lentoemäntien romahtavan paineen alla kriisitilanteessa, joten hyvin skeptisesti suhtaudun siihen, että alalle on valittu tarpeeksi rautahermoista porukkaa selvitä tositilanteiden tullessa, pikemminkin päin vastoin. Tusinatavaraa. - mimmi
aiheesta kirjoitti:
Sorry, Tiina, mutta tässä tapauksessa sinä olet se, joka tarjoilee -minulle.
Finnairin vaatiman kielitaidon saa hankittua lukiosta, joka on muuten yleissivistävä ja ilmainen koulu.
Et ole antanut yhtään todellista perustetta siihen, miksi työ olisi vaativaa. Ai niin... pitäähän sitä osata laskea jopa yli kahdensadan, kun paxien lukumäärää määrittelee. Sitäkö tarkoitit?
Ihan totta, se, että osallistuu pelastusharjoituksiin ja tarkastelee koneessa, että kaikki tarvittavat tarvikkeet ovat paikoillaan, ei todellakaan vaadi kyvykkyydeltä suuria. Eikä sekään, että tietää, mitä tehdä epilepsiapotilaan kohtauksen yllättäessä. Sitä paitsi.. jos niin käy, kuulutetaan kuitenkin lääkäriä, joita yleensä koneesta löytyy.
Olen nähnyt lentoemäntien romahtavan paineen alla kriisitilanteessa, joten hyvin skeptisesti suhtaudun siihen, että alalle on valittu tarpeeksi rautahermoista porukkaa selvitä tositilanteiden tullessa, pikemminkin päin vastoin. Tusinatavaraa.aika loukkaavasti sanottu tuo viimeinen lause. vieläkö joku kaipailee niitä esimerkkejä joissa vähätellään lentomäntiä?
- Tiina
aiheesta kirjoitti:
Sorry, Tiina, mutta tässä tapauksessa sinä olet se, joka tarjoilee -minulle.
Finnairin vaatiman kielitaidon saa hankittua lukiosta, joka on muuten yleissivistävä ja ilmainen koulu.
Et ole antanut yhtään todellista perustetta siihen, miksi työ olisi vaativaa. Ai niin... pitäähän sitä osata laskea jopa yli kahdensadan, kun paxien lukumäärää määrittelee. Sitäkö tarkoitit?
Ihan totta, se, että osallistuu pelastusharjoituksiin ja tarkastelee koneessa, että kaikki tarvittavat tarvikkeet ovat paikoillaan, ei todellakaan vaadi kyvykkyydeltä suuria. Eikä sekään, että tietää, mitä tehdä epilepsiapotilaan kohtauksen yllättäessä. Sitä paitsi.. jos niin käy, kuulutetaan kuitenkin lääkäriä, joita yleensä koneesta löytyy.
Olen nähnyt lentoemäntien romahtavan paineen alla kriisitilanteessa, joten hyvin skeptisesti suhtaudun siihen, että alalle on valittu tarpeeksi rautahermoista porukkaa selvitä tositilanteiden tullessa, pikemminkin päin vastoin. Tusinatavaraa.Sanoisin että ammatin vaativin puoli on se, että kestää sinunlaisiasi ihmisiä pienessä tilassa, parhaimmillaan 10 tuntia yhteen menoon. Ihan oikeasti. Siinä jo vaaditaan aika paljon huumorintajua;)
- loukkauksista
mimmi kirjoitti:
aika loukkaavasti sanottu tuo viimeinen lause. vieläkö joku kaipailee niitä esimerkkejä joissa vähätellään lentomäntiä?
Miksi ihmeessä annat jonkun törpön pilata päiväsi.Näitä besser-wisser tyyppejä maailma on täynä. Omalla kieroutuneella tavallaan he haluavat huomiota ja saavat tyydytystä siitä, että loukkaavat muita. Suurimmaksi osaksi toisia haukkuvat ovat omaan elämäänsä tylsistyneitä, katkeroituneita ihmisiä.Itse olen saanut AINA hyvää palvelua Finskillä ja SUOMEKSI!!
- mimmi
loukkauksista kirjoitti:
Miksi ihmeessä annat jonkun törpön pilata päiväsi.Näitä besser-wisser tyyppejä maailma on täynä. Omalla kieroutuneella tavallaan he haluavat huomiota ja saavat tyydytystä siitä, että loukkaavat muita. Suurimmaksi osaksi toisia haukkuvat ovat omaan elämäänsä tylsistyneitä, katkeroituneita ihmisiä.Itse olen saanut AINA hyvää palvelua Finskillä ja SUOMEKSI!!
halusin vain että kirjoittaja tietää loukanneensa ainakin minun tunteitani. jos hän saa siitä tyydytystä, on ihan sama minulle.
päiväni ei silti ole pilalla, olenhan tottunut tuollaisiin tyyppeihin..
mukavaa päivää kaikille, toivoo aina-hymyilevä-lentoemäntä mimmi - kiramari
Etuja sen sijaan on kirjoitti:
Miten tuo sitten eroaisi ravintolan tarjoilijan ammatista? Sitähän tuo työ on: ahtaan paikan tarjoilija. Turha yrittää tehdä siitä hienompaa, kuin se on.
Lentoemännän työssä ei ole *mitään* muuta vaativaa, kuin fyysinen rasittavuus aikaerosta johtuen. Siinä kaikki.
Muuten, ravintolassa asikkaiden odottama palvelu on vähän eri tasoa, mitä kabiinissa ja tietotaitoa on löydyttävä enemmän. Ai niin, mutta tarjoilijaksi täytyykin opiskella kaksi vuotta, lentopimuksi parisen kuukautta.työ tuo lentoemännän työ: olet tarjoilija liikkuvan lattian päällä, happivajauksessa ja alipaineessa, olet sairaanhoitaja tarvittaessa, psykologiakin joudut leikkimään, kaupan myyjää, lastenhoitajaa, kylmäkköä, kokkia, siivoojaa, opettajaa, parhaimmillaan minua aikoinaan pyydettiin leikkaamaan asiakkaan kynnet. Kieltäydyin kohteliaasti....Moneksi täytyy emännän tai stuertin revetä. Kielitaitoa ei koskaan ole tarpeeksi, mutta toimeen on tultava. Ammatti on haastava, se voi olla antavaa, se voi olla rankkaa. Se voi viedä mehut ihmisestä, se voi olla eläkeikään päättyvä työrupeama. Terveyttä vaatii rutkasti, jos aikoo olla eläkeikään saakka töissä. Minä en ollut. 18 vuotta vei minut rapakuntoon, ilman juhlimisia tai rellestämisiä.
Työ on yksi rankimpia, mitä palvelualoilla on. - Hatsa
kiramari kirjoitti:
työ tuo lentoemännän työ: olet tarjoilija liikkuvan lattian päällä, happivajauksessa ja alipaineessa, olet sairaanhoitaja tarvittaessa, psykologiakin joudut leikkimään, kaupan myyjää, lastenhoitajaa, kylmäkköä, kokkia, siivoojaa, opettajaa, parhaimmillaan minua aikoinaan pyydettiin leikkaamaan asiakkaan kynnet. Kieltäydyin kohteliaasti....Moneksi täytyy emännän tai stuertin revetä. Kielitaitoa ei koskaan ole tarpeeksi, mutta toimeen on tultava. Ammatti on haastava, se voi olla antavaa, se voi olla rankkaa. Se voi viedä mehut ihmisestä, se voi olla eläkeikään päättyvä työrupeama. Terveyttä vaatii rutkasti, jos aikoo olla eläkeikään saakka töissä. Minä en ollut. 18 vuotta vei minut rapakuntoon, ilman juhlimisia tai rellestämisiä.
Työ on yksi rankimpia, mitä palvelualoilla on.Älä puhu paskaa. Ei takuulla ole rankin palveluammatti. Ootteko ihan porukalla keksineet tuon?
- Tiina
kiramari kirjoitti:
työ tuo lentoemännän työ: olet tarjoilija liikkuvan lattian päällä, happivajauksessa ja alipaineessa, olet sairaanhoitaja tarvittaessa, psykologiakin joudut leikkimään, kaupan myyjää, lastenhoitajaa, kylmäkköä, kokkia, siivoojaa, opettajaa, parhaimmillaan minua aikoinaan pyydettiin leikkaamaan asiakkaan kynnet. Kieltäydyin kohteliaasti....Moneksi täytyy emännän tai stuertin revetä. Kielitaitoa ei koskaan ole tarpeeksi, mutta toimeen on tultava. Ammatti on haastava, se voi olla antavaa, se voi olla rankkaa. Se voi viedä mehut ihmisestä, se voi olla eläkeikään päättyvä työrupeama. Terveyttä vaatii rutkasti, jos aikoo olla eläkeikään saakka töissä. Minä en ollut. 18 vuotta vei minut rapakuntoon, ilman juhlimisia tai rellestämisiä.
Työ on yksi rankimpia, mitä palvelualoilla on.Kiva lukea tältäkin palstalta joskus viestejä, jotka on kirjoittanut ihminen joka tietää selvästikin mistä puhuu. Tuollaista se juuri on. Nää muut kirjoittajat on suurimmalta osalta täysiä p..skanjauhajia joilla on joku sairas viha-rakkaus-suhde alaa ja sillä työskenteleviä kohtaan ja purkavat sitten omia traumojaan täällä.
- kiramari
Tiina kirjoitti:
Kiva lukea tältäkin palstalta joskus viestejä, jotka on kirjoittanut ihminen joka tietää selvästikin mistä puhuu. Tuollaista se juuri on. Nää muut kirjoittajat on suurimmalta osalta täysiä p..skanjauhajia joilla on joku sairas viha-rakkaus-suhde alaa ja sillä työskenteleviä kohtaan ja purkavat sitten omia traumojaan täällä.
Hei Tiina!
18 vuoden kokemuksella puhun. Työ vei terveyden, hermot, ihmissuhteet, kunnes kroppa ja mieli sanoi, että nyt riittää. Molemmat tekivät stopin. Työ oli viimeiset 10 vuotta niin rankkaa, ettei elämässä ollut mitään muuta,kuin työ, työ ja työ. Vapaa-ajat kuluivat toipumiseen, että taas jaksoi raahautua takaisin työpaikalle. 42-vuotiaana olin täysi kehäraakki, ja nyt, 16 vuotta myöhemmin, kärsin seurauksista yhä edelleen, mutta onneksi työkyvyttömyyseläkkeellä.
Työn ihanuudesta: esimerkiksi Lontoossa oli siihen aikaan kolmen tunnin väli tulon ja lähdön välillä. Suurin osa porukoista lähti kentälle ostoksille, kun pakolliset kuviot koneessa oli tehty paluuta varten. Minä pakkasin kymmenkunta tyynyä kolmen penkille, otin muutaman huovan, ja yritin siivoojien, cateringin poikien ja muiden seassa saada edes lyhyet unoset, että olisin jaksanut tehdä paluumatkan työt. Lentoaika oli kohtalaisen pitkä, mutta työtä riitti joka hetkelle.
Ruokatuntia ei ollut. Pisin työpäivä, jolloin kukaan meistä ei ehtinyt syödä, oli 12 tuntia 10 minuuttia. Pisin työpäivä kaiken kaikkiaan oli 22 tuntia 10 minuuttia, yön yli, tietenkin. Onneksi oli mahtavia työkavereita, niin pitkäkin työpäivä ja -yö meni mukavasti, huumorilla. Välillä oli niin väsynyt, ettei muuta tehnytkään, kun hysteerisenä nauroi koneen keittiössä joka mahdollisessa välissä....;-)
Työtahti oli erittäin kova jo minun siellä ollessani. Siitä on nyt 16 vuotta, kun läksin työkyvyttömyyseläkkeelle, ja tahti on vaan kiristynyt sen jälkeen. Vieläkin näen painajaisia töihin menosta. - AALLOILLE
aiheesta kirjoitti:
Sorry, Tiina, mutta tässä tapauksessa sinä olet se, joka tarjoilee -minulle.
Finnairin vaatiman kielitaidon saa hankittua lukiosta, joka on muuten yleissivistävä ja ilmainen koulu.
Et ole antanut yhtään todellista perustetta siihen, miksi työ olisi vaativaa. Ai niin... pitäähän sitä osata laskea jopa yli kahdensadan, kun paxien lukumäärää määrittelee. Sitäkö tarkoitit?
Ihan totta, se, että osallistuu pelastusharjoituksiin ja tarkastelee koneessa, että kaikki tarvittavat tarvikkeet ovat paikoillaan, ei todellakaan vaadi kyvykkyydeltä suuria. Eikä sekään, että tietää, mitä tehdä epilepsiapotilaan kohtauksen yllättäessä. Sitä paitsi.. jos niin käy, kuulutetaan kuitenkin lääkäriä, joita yleensä koneesta löytyy.
Olen nähnyt lentoemäntien romahtavan paineen alla kriisitilanteessa, joten hyvin skeptisesti suhtaudun siihen, että alalle on valittu tarpeeksi rautahermoista porukkaa selvitä tositilanteiden tullessa, pikemminkin päin vastoin. Tusinatavaraa.jos nyt niin haluat
- Tiina
kiramari kirjoitti:
Hei Tiina!
18 vuoden kokemuksella puhun. Työ vei terveyden, hermot, ihmissuhteet, kunnes kroppa ja mieli sanoi, että nyt riittää. Molemmat tekivät stopin. Työ oli viimeiset 10 vuotta niin rankkaa, ettei elämässä ollut mitään muuta,kuin työ, työ ja työ. Vapaa-ajat kuluivat toipumiseen, että taas jaksoi raahautua takaisin työpaikalle. 42-vuotiaana olin täysi kehäraakki, ja nyt, 16 vuotta myöhemmin, kärsin seurauksista yhä edelleen, mutta onneksi työkyvyttömyyseläkkeellä.
Työn ihanuudesta: esimerkiksi Lontoossa oli siihen aikaan kolmen tunnin väli tulon ja lähdön välillä. Suurin osa porukoista lähti kentälle ostoksille, kun pakolliset kuviot koneessa oli tehty paluuta varten. Minä pakkasin kymmenkunta tyynyä kolmen penkille, otin muutaman huovan, ja yritin siivoojien, cateringin poikien ja muiden seassa saada edes lyhyet unoset, että olisin jaksanut tehdä paluumatkan työt. Lentoaika oli kohtalaisen pitkä, mutta työtä riitti joka hetkelle.
Ruokatuntia ei ollut. Pisin työpäivä, jolloin kukaan meistä ei ehtinyt syödä, oli 12 tuntia 10 minuuttia. Pisin työpäivä kaiken kaikkiaan oli 22 tuntia 10 minuuttia, yön yli, tietenkin. Onneksi oli mahtavia työkavereita, niin pitkäkin työpäivä ja -yö meni mukavasti, huumorilla. Välillä oli niin väsynyt, ettei muuta tehnytkään, kun hysteerisenä nauroi koneen keittiössä joka mahdollisessa välissä....;-)
Työtahti oli erittäin kova jo minun siellä ollessani. Siitä on nyt 16 vuotta, kun läksin työkyvyttömyyseläkkeelle, ja tahti on vaan kiristynyt sen jälkeen. Vieläkin näen painajaisia töihin menosta.tahti vain kiristyy kokoajan. Siitähän lakossakin on osaltaan kyse, lepoaikojen vähentämisestä. Kroppa tosiaan joutuu koville tuossa työssä, harvassa ammatissa on niin ikävään aikaan alkavia ja päättyviä vuoroja. Kun teet yli kymmenen tunnin päiviä ilman taukoja, vähällä hapella ja heräät aamuvuoroon kolmen-neljän aikoihin ja ehkä seuraavana päivänä pääset samoihin aikoihin kotiin, niin kyllä tuollainen epäsäännöllisyys kropassa tuntuu. Harvoin on tarpeeksi vapaata palautumiseen. Joissakin yhtiöissä tosiaan tehdään yli 40 tuntia töitä viikossa ja tähän kaikki yöpymiset hotelleissa päälle, eli tuskin koskaan olet kotona. Elämä on lähinnä työtä, vapaa-ajat tosiaan ovat pelkkää lepäämistä joten ei edes jaksa pitää yhteyttä tuttaviin. Ei ihme että ihmisuhteet kärsii. Ja tosiaan, ruokataukoihin ei varata aikaa, vaan syödään jos ehditään. Ja juuri kun luulet saaneesi kaikki hommat tehtyä ja ehtiväsi itsekin jotain syömään, niin silloin joku pyytää viidettä konjakkia. Hymyillen sen viet ja siirrät oman ruokailusi taas hamaan tulevaisuuteen...En työn raskauden takia suosittele sitä kenellekään, kuitenkin siinä on myös hyvät puolensa; mahtavat työkaverit, joskus todella mukavia matkustajia ja näkee paljon uusia paikkoja, mitkä muuten ehkä jäisivät näkemättä. Hyvää jatkoa ja jaksamista!
- Tiina
Myös asiakas kirjoitti:
Vihdoinkin asiallinen ja osuva kommentti. Lisään vielä sen verran, että asiakaspalvelua tässä mielessä ei koskaan voi parantaa rahalla. Kaikki on todellakin asiakaspalvelutyötä tekevän ihmisen omasta persoonasta kiinni.
Kaikki ei todellakaan ole kiinni asiakaspalvelutyötä tekevän ihmisen persoonasta. Paljon on kiinni siitä, minkälaiset työolosuhteet asiakaspalvelutyötä tekevälle on järjestetty. Mikäli lentoyhtiö esim. kustannussäästösyistä päättää lentää minimimiehistöllä, ei hyvään asiakaspalveluun OLE AIKAA. Silloin ei voi tehdä mitään ylimääräistä asiakkaan eteen, kaikki mitä lennon aikana ehdit tehdä on laskettu minuuttiaikataulun mukaan. Jos asiakaspalvelijan työolosuhteet ovat huonot: liian vähän vapaata palautumiseen raskaasta työstä, huono ilmapiiri työpaikalla, esim. seurauksena työnantajan työntekijöitään väheksyvistä toimenpiteistä, ei aikaa pitää ruoka- tai muita lepotaukoja jne. Minimipalkalla ei myöskään kukaan jaksa kauan hymyillä ja olla loistava asiakaspalvelija. Eli miettikää joskus mitä seikkoja huonon asiakaspalvelun takaa löytyy ja syyttäkää niistä edes joskus lentoyhtiöiden johtoa js sen tekemiä päätöksiä. Ei pelkästään sitä yhtä emäntää ja hänen persoonaansa. Työntekijöiden halpamainen kohtelu heijastuu huonona asiakaspalveluna, aika yksinkertaista. Mikäli työnantajat eivät ole valmiita kohtelemaan työntekijöitään hyvin ja maksamaan kohtuullista palkkaa, ei alalle myöskään saada motivoitunutta ja ammattitaitoista työvoimaa. Siinä alkaa pian jopa Finnairin ulkomailla kovasti kiitelty palvelutaso laskea ja tätä kautta tietenkin matkustajavirrat ja osakkeenomistajien voitot ehtyä. Eli aika lyhytnäköisesti taas toimitaan.
- riistääkö?
Tiina kirjoitti:
Kaikki ei todellakaan ole kiinni asiakaspalvelutyötä tekevän ihmisen persoonasta. Paljon on kiinni siitä, minkälaiset työolosuhteet asiakaspalvelutyötä tekevälle on järjestetty. Mikäli lentoyhtiö esim. kustannussäästösyistä päättää lentää minimimiehistöllä, ei hyvään asiakaspalveluun OLE AIKAA. Silloin ei voi tehdä mitään ylimääräistä asiakkaan eteen, kaikki mitä lennon aikana ehdit tehdä on laskettu minuuttiaikataulun mukaan. Jos asiakaspalvelijan työolosuhteet ovat huonot: liian vähän vapaata palautumiseen raskaasta työstä, huono ilmapiiri työpaikalla, esim. seurauksena työnantajan työntekijöitään väheksyvistä toimenpiteistä, ei aikaa pitää ruoka- tai muita lepotaukoja jne. Minimipalkalla ei myöskään kukaan jaksa kauan hymyillä ja olla loistava asiakaspalvelija. Eli miettikää joskus mitä seikkoja huonon asiakaspalvelun takaa löytyy ja syyttäkää niistä edes joskus lentoyhtiöiden johtoa js sen tekemiä päätöksiä. Ei pelkästään sitä yhtä emäntää ja hänen persoonaansa. Työntekijöiden halpamainen kohtelu heijastuu huonona asiakaspalveluna, aika yksinkertaista. Mikäli työnantajat eivät ole valmiita kohtelemaan työntekijöitään hyvin ja maksamaan kohtuullista palkkaa, ei alalle myöskään saada motivoitunutta ja ammattitaitoista työvoimaa. Siinä alkaa pian jopa Finnairin ulkomailla kovasti kiitelty palvelutaso laskea ja tätä kautta tietenkin matkustajavirrat ja osakkeenomistajien voitot ehtyä. Eli aika lyhytnäköisesti taas toimitaan.
Ja perinteisesti Finnairilla matkustamohenkilökunta, erityisesti, kokee kaikki muutokset kohdistuvan heihin henkilökohtaisesti ja aina huononnuksena työskentelyolosuhteisiin.
Rehellisesti varmasti myönnät tämän asenteen elävän siellä vahvana?
En tarkoita kuitenkaan, että jokainen lentoemäntä tai stuertti narisi asioista jatkuvasti, mutta kun siellä on kovaääninen narinaporukka, joka kylvää ristiriidan siementä toimillaan. Varmasti on kovin ikävää työskennellä tälläisessä porukassa, jos itse ei viitsi rutista asioista, mutta ympärillä kuuluu vain rutinaa. Vaikuttaa kovasti työskentelymotivaatioon.
Oli mikä uudistus tai muutos tahansa, niin se aiheuttaa siellä porukoissa kovan porun ja narinan. Ja aina työnantaja tekee ratkaisunsa vain ja ainoastaan kiusatakseen työntekijöitä? Tämähän tuntuu olevan se ainoa punainen lanka Finnairissa tyntekijöiden mielessä.
Kyllä niihin leikkauksiin ja muutoksiin on totuttu muuallakin. Kyllä nurinaakin kuuluu, mutta itse en todellakaan jaksaisi kauan tehdä työtä ympäristössä, jossa työkaverit rutkuttaisivat koko ajan. Kokemusta on tälläisistä yksilöistä, ikävä kyllä.
Mielestäni tälläisessa tapoauksessa, jossa koetaan, että työnantaja riistää ja repii liikaa selkänahasta, pitää jokaisen tehdä henkilökohtainen ratkaisunsa. Joko pysyy niillä ehdoilla työpaikassa tai vaihtaa työnantajaa.
Tämä kirjoitus ei ole mikään provo, eikä herjaus ketään kohtaan, mutta satumpa vain tietämään jonkin verran tuosta yllä olevasta asiasta. Ja asiallista keskusteluahan saa käydä. - palvelu pelaa
Tiina kirjoitti:
Kaikki ei todellakaan ole kiinni asiakaspalvelutyötä tekevän ihmisen persoonasta. Paljon on kiinni siitä, minkälaiset työolosuhteet asiakaspalvelutyötä tekevälle on järjestetty. Mikäli lentoyhtiö esim. kustannussäästösyistä päättää lentää minimimiehistöllä, ei hyvään asiakaspalveluun OLE AIKAA. Silloin ei voi tehdä mitään ylimääräistä asiakkaan eteen, kaikki mitä lennon aikana ehdit tehdä on laskettu minuuttiaikataulun mukaan. Jos asiakaspalvelijan työolosuhteet ovat huonot: liian vähän vapaata palautumiseen raskaasta työstä, huono ilmapiiri työpaikalla, esim. seurauksena työnantajan työntekijöitään väheksyvistä toimenpiteistä, ei aikaa pitää ruoka- tai muita lepotaukoja jne. Minimipalkalla ei myöskään kukaan jaksa kauan hymyillä ja olla loistava asiakaspalvelija. Eli miettikää joskus mitä seikkoja huonon asiakaspalvelun takaa löytyy ja syyttäkää niistä edes joskus lentoyhtiöiden johtoa js sen tekemiä päätöksiä. Ei pelkästään sitä yhtä emäntää ja hänen persoonaansa. Työntekijöiden halpamainen kohtelu heijastuu huonona asiakaspalveluna, aika yksinkertaista. Mikäli työnantajat eivät ole valmiita kohtelemaan työntekijöitään hyvin ja maksamaan kohtuullista palkkaa, ei alalle myöskään saada motivoitunutta ja ammattitaitoista työvoimaa. Siinä alkaa pian jopa Finnairin ulkomailla kovasti kiitelty palvelutaso laskea ja tätä kautta tietenkin matkustajavirrat ja osakkeenomistajien voitot ehtyä. Eli aika lyhytnäköisesti taas toimitaan.
Ärsyttävää tuo Finnairin kovapalkkaisten ja hemmoteltujen emojen jatkuva valitus.
Bluie1:llä on Saab2000 koneissa yksi lentoemäntä tai stuertti AIVAN YKSIN 50 matkustajan kanssa. Hän hoitaa turvallisuuteen liittyvät seikat ja koko tarjoilun AIVAN YKSIN ja kaiken kukkuraksi jaksaa vielä hymyillä ja olla ystävällinen matkustajille. Sitäpaitsi Blue1:n emojen palkka on huomattavasti Finnairin emojen palkkoja alempi.
Blue1:n lennoilla on erittäin mielyttävää lentää. Haluan kiittää kaikkia Blue1:n lentoemäntiä ja stuertteja ja kehotan pitämään etäisyyttä Finnairin emäntiin. SLSY:n tarkoituksena on ajaessaan keskitettyä tulosopimusta koko alalle pyrkiä kaatamaan koko Blue1 ja järjestää potkut koko sen henkilöstölle. Tällöin Finnairin emojen asema jälleen korostuisi. Varokaa Blue1:n emot Finnairin kotkia! - Kommentti
Tiina kirjoitti:
Kaikki ei todellakaan ole kiinni asiakaspalvelutyötä tekevän ihmisen persoonasta. Paljon on kiinni siitä, minkälaiset työolosuhteet asiakaspalvelutyötä tekevälle on järjestetty. Mikäli lentoyhtiö esim. kustannussäästösyistä päättää lentää minimimiehistöllä, ei hyvään asiakaspalveluun OLE AIKAA. Silloin ei voi tehdä mitään ylimääräistä asiakkaan eteen, kaikki mitä lennon aikana ehdit tehdä on laskettu minuuttiaikataulun mukaan. Jos asiakaspalvelijan työolosuhteet ovat huonot: liian vähän vapaata palautumiseen raskaasta työstä, huono ilmapiiri työpaikalla, esim. seurauksena työnantajan työntekijöitään väheksyvistä toimenpiteistä, ei aikaa pitää ruoka- tai muita lepotaukoja jne. Minimipalkalla ei myöskään kukaan jaksa kauan hymyillä ja olla loistava asiakaspalvelija. Eli miettikää joskus mitä seikkoja huonon asiakaspalvelun takaa löytyy ja syyttäkää niistä edes joskus lentoyhtiöiden johtoa js sen tekemiä päätöksiä. Ei pelkästään sitä yhtä emäntää ja hänen persoonaansa. Työntekijöiden halpamainen kohtelu heijastuu huonona asiakaspalveluna, aika yksinkertaista. Mikäli työnantajat eivät ole valmiita kohtelemaan työntekijöitään hyvin ja maksamaan kohtuullista palkkaa, ei alalle myöskään saada motivoitunutta ja ammattitaitoista työvoimaa. Siinä alkaa pian jopa Finnairin ulkomailla kovasti kiitelty palvelutaso laskea ja tätä kautta tietenkin matkustajavirrat ja osakkeenomistajien voitot ehtyä. Eli aika lyhytnäköisesti taas toimitaan.
Tiinalta:
Mikäli lentoyhtiö esim. kustannussäästösyistä päättää lentää minimimiehistöllä, ei hyvään asiakaspalveluun OLE AIKAA.
Tiina hyvä, ei se, että MITÄ tekee työaikana, vaan se, MITEN sen tekee. Hyvä asiakaspalvelija hymyilee palkastaan huolimatta. Tee johtopäätökset. - :o)
Tiina kirjoitti:
Kaikki ei todellakaan ole kiinni asiakaspalvelutyötä tekevän ihmisen persoonasta. Paljon on kiinni siitä, minkälaiset työolosuhteet asiakaspalvelutyötä tekevälle on järjestetty. Mikäli lentoyhtiö esim. kustannussäästösyistä päättää lentää minimimiehistöllä, ei hyvään asiakaspalveluun OLE AIKAA. Silloin ei voi tehdä mitään ylimääräistä asiakkaan eteen, kaikki mitä lennon aikana ehdit tehdä on laskettu minuuttiaikataulun mukaan. Jos asiakaspalvelijan työolosuhteet ovat huonot: liian vähän vapaata palautumiseen raskaasta työstä, huono ilmapiiri työpaikalla, esim. seurauksena työnantajan työntekijöitään väheksyvistä toimenpiteistä, ei aikaa pitää ruoka- tai muita lepotaukoja jne. Minimipalkalla ei myöskään kukaan jaksa kauan hymyillä ja olla loistava asiakaspalvelija. Eli miettikää joskus mitä seikkoja huonon asiakaspalvelun takaa löytyy ja syyttäkää niistä edes joskus lentoyhtiöiden johtoa js sen tekemiä päätöksiä. Ei pelkästään sitä yhtä emäntää ja hänen persoonaansa. Työntekijöiden halpamainen kohtelu heijastuu huonona asiakaspalveluna, aika yksinkertaista. Mikäli työnantajat eivät ole valmiita kohtelemaan työntekijöitään hyvin ja maksamaan kohtuullista palkkaa, ei alalle myöskään saada motivoitunutta ja ammattitaitoista työvoimaa. Siinä alkaa pian jopa Finnairin ulkomailla kovasti kiitelty palvelutaso laskea ja tätä kautta tietenkin matkustajavirrat ja osakkeenomistajien voitot ehtyä. Eli aika lyhytnäköisesti taas toimitaan.
Vai "minimipalkalla"... oletkos sinä se sama tiina joka tuossa vähän ylempänä tässä samassa keskustelussa vaahtosi siitä, kuinka vaativaa lentoemännän työ on verrattuna kaupan kassaan?
No se ainakin on jokaiselle jo selvinnyt, että minkäänlaiseen asiakaspalveluun et sovellu. Kaupan kassalta saisit luultavasti kenkää aika pian. Siellä ei "halpamainen työnantaja" kovin kauaa katselisi sitä, että purat turhaumiasi asiakkaisiin, kun "ei ole aikaa hyvään asiakaspalveluun". - ...ei onnistu
riistääkö? kirjoitti:
Ja perinteisesti Finnairilla matkustamohenkilökunta, erityisesti, kokee kaikki muutokset kohdistuvan heihin henkilökohtaisesti ja aina huononnuksena työskentelyolosuhteisiin.
Rehellisesti varmasti myönnät tämän asenteen elävän siellä vahvana?
En tarkoita kuitenkaan, että jokainen lentoemäntä tai stuertti narisi asioista jatkuvasti, mutta kun siellä on kovaääninen narinaporukka, joka kylvää ristiriidan siementä toimillaan. Varmasti on kovin ikävää työskennellä tälläisessä porukassa, jos itse ei viitsi rutista asioista, mutta ympärillä kuuluu vain rutinaa. Vaikuttaa kovasti työskentelymotivaatioon.
Oli mikä uudistus tai muutos tahansa, niin se aiheuttaa siellä porukoissa kovan porun ja narinan. Ja aina työnantaja tekee ratkaisunsa vain ja ainoastaan kiusatakseen työntekijöitä? Tämähän tuntuu olevan se ainoa punainen lanka Finnairissa tyntekijöiden mielessä.
Kyllä niihin leikkauksiin ja muutoksiin on totuttu muuallakin. Kyllä nurinaakin kuuluu, mutta itse en todellakaan jaksaisi kauan tehdä työtä ympäristössä, jossa työkaverit rutkuttaisivat koko ajan. Kokemusta on tälläisistä yksilöistä, ikävä kyllä.
Mielestäni tälläisessa tapoauksessa, jossa koetaan, että työnantaja riistää ja repii liikaa selkänahasta, pitää jokaisen tehdä henkilökohtainen ratkaisunsa. Joko pysyy niillä ehdoilla työpaikassa tai vaihtaa työnantajaa.
Tämä kirjoitus ei ole mikään provo, eikä herjaus ketään kohtaan, mutta satumpa vain tietämään jonkin verran tuosta yllä olevasta asiasta. Ja asiallista keskusteluahan saa käydä.Niinkuin huomaat, ei asiallista keskustelua ole kovinkaan helppo käydä. Kun joku kirjoittaa asiaa, siihen ei yksinkertaisesti kukaan ota kantaa. On kai paljon kivempaa riekkua nimimerkin suojissa ja purkaa patoutumiaan syytämällä lokaa milloin kenenkin niskaan.
Sinun kirjoituksesi oli täyttä asiaa. - :::::::::::
palvelu pelaa kirjoitti:
Ärsyttävää tuo Finnairin kovapalkkaisten ja hemmoteltujen emojen jatkuva valitus.
Bluie1:llä on Saab2000 koneissa yksi lentoemäntä tai stuertti AIVAN YKSIN 50 matkustajan kanssa. Hän hoitaa turvallisuuteen liittyvät seikat ja koko tarjoilun AIVAN YKSIN ja kaiken kukkuraksi jaksaa vielä hymyillä ja olla ystävällinen matkustajille. Sitäpaitsi Blue1:n emojen palkka on huomattavasti Finnairin emojen palkkoja alempi.
Blue1:n lennoilla on erittäin mielyttävää lentää. Haluan kiittää kaikkia Blue1:n lentoemäntiä ja stuertteja ja kehotan pitämään etäisyyttä Finnairin emäntiin. SLSY:n tarkoituksena on ajaessaan keskitettyä tulosopimusta koko alalle pyrkiä kaatamaan koko Blue1 ja järjestää potkut koko sen henkilöstölle. Tällöin Finnairin emojen asema jälleen korostuisi. Varokaa Blue1:n emot Finnairin kotkia!Siinä firmassa ei kukaan kahta vuotta kauempaa jaksakaan, juuri edellä mainituista syistä. Eli TES on enemmän kuin tervetullut! Kyllähän nuo kiitokset lämmittää mutta ei niidenkään avulla kauan jaksa sellaista työtahtia. Uskon, että suurin osa Blue1:n emoista on hyvin kiitollisia saadessaan nyt Finnairin emäntien avustuksella vihdoin todellisen mahdollisuuden TES:een, sitä kun ei usean vuoden yrityksistä huolimatta olla yksin saatu aikaiseksi. Jos työpaikat tämän takia menee, ei se varmaan ole kauhea kolaus useimmille, jotka uupumuksen takia joutuisivat joka tapauksessa luopumaan työstään joskus lähitulevaisuudessa. Ei noilla työoloilla suunnitella mitään elinikäistä uraa siinä firmassa. Ja tiedän mistä puhun, en nimittäin ole töissä Finnairilla...
- moniemo
palvelu pelaa kirjoitti:
Ärsyttävää tuo Finnairin kovapalkkaisten ja hemmoteltujen emojen jatkuva valitus.
Bluie1:llä on Saab2000 koneissa yksi lentoemäntä tai stuertti AIVAN YKSIN 50 matkustajan kanssa. Hän hoitaa turvallisuuteen liittyvät seikat ja koko tarjoilun AIVAN YKSIN ja kaiken kukkuraksi jaksaa vielä hymyillä ja olla ystävällinen matkustajille. Sitäpaitsi Blue1:n emojen palkka on huomattavasti Finnairin emojen palkkoja alempi.
Blue1:n lennoilla on erittäin mielyttävää lentää. Haluan kiittää kaikkia Blue1:n lentoemäntiä ja stuertteja ja kehotan pitämään etäisyyttä Finnairin emäntiin. SLSY:n tarkoituksena on ajaessaan keskitettyä tulosopimusta koko alalle pyrkiä kaatamaan koko Blue1 ja järjestää potkut koko sen henkilöstölle. Tällöin Finnairin emojen asema jälleen korostuisi. Varokaa Blue1:n emot Finnairin kotkia!Taas päästiin asian ytimeen. Jos emäntä on Finnairin koneessa on hän sitä tai tätä... Muiden yhtiöiden koneessa on palvelu aina iihanaaa! Kun vielä lennettiin ATR:llä ja Saab:lla tytäryhtiöiden väreissä niin usein matkustajat kehuivet, että "kyllä on hyvä palvelu, tämmöistä ei Finnairilla saa!" Kyllä oli naurussa pitelemistä, sillä samat emännät lensivät myös Finnairin koneissa ja tarjosivat sitä kamalaa palvelua. Olisi se ikävää jos olisi unohtanut aamulla katsoa koneen kyljestä, että minkälaista palvelua tänään annan...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1216020- 292110
- 1771942
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661114Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101113Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24997- 73987
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24892Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12755