riittääkö tämä langattomaan verkkoon?

amatööri

Asunnossani on Soneran ethernet-kiinteistöliittymä, ja kannettavan hommattuani tekisi mieli langatonta internet-yhteyttä. Yhteys toimii siis suoraan data-pistokkeesta verkkokaapelilla koneeseen (käyttäjätunnus salasana, eli riittääkö kun ostan vaikka tuollaisen langattoman ethernet-adapterin:

http://www.mikromaakarit.com/shop/product_info.php?id=67728&type=&brand=50&order=brand

Vai tarvitsenko esimerkiksi tukiaseman/reitittimen, vai millaisissa tapauksissa niitä tarvii? Langattomat verkot ovat minulle suhteellisen hepreaa, kiitos kovasti vastanneille!

18

3208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka kannettavassasi olisikin WLAN, niin eipä taida riittää, koska minne kytkisit mainitsemasi laitteen verkkojohdon?
      Itse hankkisin Soneran verkkoon sopivan WLAN-reititintukiaseman, jonne ne salasanat ja käyttäjätunnukset pistäisin. Siitä sitten piuha koneen (tai koneisiin), joka (jotka) eivät enään tarvitsisi enempiä määrittelyitä. Jos kannettavassasi on WLAN, se tarvitsisi vain verkkotunnuksen (ssid) ja salausavaimen (WEP/WPA).

• amatööri

jos olen asian oikein käsittänyt, niin eikös kiinteistö-ethernet ratkaisuissa taloyhtiön jakamosta yhteys jaeta reitittimen kautta jokaiseen asuntoon? eli kun kytken mainitsemani langattoman ethernet-adapterin suoraan asunnon data-pistokkeeseen, sen avulla jakamon reitittimestä tuleva yhteys saadaan langattomaksi?

kannettavassani on wlan ja näin kytkettynä yhteys toimi jo hetken, eli kone löysi laitteen muodostaman langattoman lähiverkon ja yhteyden muodostuminen onnistui! 15min sitä käytin, sammutin koneen ja hetken päästä yritin uudestaan, niin langatonta verkkoa ei enää löytynyt.. yritin kaikkeni ja tulin siihen tulokseen, että siihen laitteeseen tuli jokin vika, sillä mitään asetuksia en muuttanut ja wlan on koneestakin päällä...

vai voiko siinä olla vielä jotain mitä en tiedä, kertokaa ihmeessä mikäli on kokemusta!

• wlan
        amatööri kirjoitti:

jos olen asian oikein käsittänyt, niin eikös kiinteistö-ethernet ratkaisuissa taloyhtiön jakamosta yhteys jaeta reitittimen kautta jokaiseen asuntoon? eli kun kytken mainitsemani langattoman ethernet-adapterin suoraan asunnon data-pistokkeeseen, sen avulla jakamon reitittimestä tuleva yhteys saadaan langattomaksi?

kannettavassani on wlan ja näin kytkettynä yhteys toimi jo hetken, eli kone löysi laitteen muodostaman langattoman lähiverkon ja yhteyden muodostuminen onnistui! 15min sitä käytin, sammutin koneen ja hetken päästä yritin uudestaan, niin langatonta verkkoa ei enää löytynyt.. yritin kaikkeni ja tulin siihen tulokseen, että siihen laitteeseen tuli jokin vika, sillä mitään asetuksia en muuttanut ja wlan on koneestakin päällä...

vai voiko siinä olla vielä jotain mitä en tiedä, kertokaa ihmeessä mikäli on kokemusta!

jos kerta 15 min pääsit surffaamaan. vika voi olla aika monessa paikassa (virus, laitevika, windows säätää omiaan) kaikki nää oon ite kokenu
        :(

• amatööri kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että sinulla on vain yksi kone - sen kannettava? Tällöin ko. purkki voisi riittää.

Ohjeista saattaa olla apua, mutta tätä voisit kokeilla (arvauksia). Liitä purkki kannettaavaan kaapelilla. Laita ohjeiden mukaan ssid- ja salausasetukset kuntoon. Useimmiten tämä tapahtuu selaimen kautta. Purkki irti. Sitten koneen WLAN-asetukset kohdilleen. Kytke lopuksi purkki verkkopistokkeeseen.

IP-osoitteista tms. en osaa sanoa, koska en tunne ISP:n (Sonera?) internetliittymiä.

• amatööri
        EsaH kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että sinulla on vain yksi kone - sen kannettava? Tällöin ko. purkki voisi riittää.

Ohjeista saattaa olla apua, mutta tätä voisit kokeilla (arvauksia). Liitä purkki kannettaavaan kaapelilla. Laita ohjeiden mukaan ssid- ja salausasetukset kuntoon. Useimmiten tämä tapahtuu selaimen kautta. Purkki irti. Sitten koneen WLAN-asetukset kohdilleen. Kytke lopuksi purkki verkkopistokkeeseen.

IP-osoitteista tms. en osaa sanoa, koska en tunne ISP:n (Sonera?) internetliittymiä.

ymmärsit ihan oikeen eli yks kone vaan..

purkki oli siis kytkettynä datapistokkeeseen ja hetken aikaa toimi ilman mitään kummempiä määrityksiä, verkkoyhteyksistä valitsin langattoman yhteyden kuvakkeen, sitä kautta etsi langattomat verkot (löysi verkon Belkin=laitteen merkki nimellä) ja sitten vaan yhdistä-painikkeella homma alko pelaamaan! en siis säätänyt sen enempää mitään asetuksia.. no purkki lähti jo kauppaan takaisin, testaavat siellä ja ilmoittavat onko viallinen vai ei! toivottavasti on, sillä mitään järkeenkäypää selitystä en kyllä keksi siihen että alkuun toimi ja yhtäkkiä ei - mutta toisaalta eihän näillä aina järjen kanssa mitään tekemistä olekkaan:)

• amatööri kirjoitti:

ymmärsit ihan oikeen eli yks kone vaan..

purkki oli siis kytkettynä datapistokkeeseen ja hetken aikaa toimi ilman mitään kummempiä määrityksiä, verkkoyhteyksistä valitsin langattoman yhteyden kuvakkeen, sitä kautta etsi langattomat verkot (löysi verkon Belkin=laitteen merkki nimellä) ja sitten vaan yhdistä-painikkeella homma alko pelaamaan! en siis säätänyt sen enempää mitään asetuksia.. no purkki lähti jo kauppaan takaisin, testaavat siellä ja ilmoittavat onko viallinen vai ei! toivottavasti on, sillä mitään järkeenkäypää selitystä en kyllä keksi siihen että alkuun toimi ja yhtäkkiä ei - mutta toisaalta eihän näillä aina järjen kanssa mitään tekemistä olekkaan:)

Näitä langattomia ei pidä missään tapauksessa käyttää "säätämättä" ja ohjeita lukematta, ellei halua jakaa koneensa sisältöä ja tietoliikennekapasiteettia naapureiden ja "ohikulkijoiden" kesken.

• amatööri
        EsaH kirjoitti:

Näitä langattomia ei pidä missään tapauksessa käyttää "säätämättä" ja ohjeita lukematta, ellei halua jakaa koneensa sisältöä ja tietoliikennekapasiteettia naapureiden ja "ohikulkijoiden" kesken.

tottahan toki tietosuojan kannalta pitää sitten asetukset ja salaukset saada kohdalleen kunhan niihin vähän paneutuu, mutta näin WLAN ensikertalaisena on helpompaa ensin vain saada yhteys toimimaan (ja tietää minkälaisilla ratkaisuilla se ylipäätään toimii) ja sitten alkaa perehtymään siihen hieman tarkemmin...

• verkossa
        amatööri kirjoitti:

Oletko varma että olit oman tukiaseman kautta netissä ?

Jos se oli naapurin verkko joka vaan laittoi MAC-filtterin päälle huomattuaan että hänen verkkoaan käyttää joku muukin.

• amatööri
        verkossa kirjoitti:

Oletko varma että olit oman tukiaseman kautta netissä ?

Jos se oli naapurin verkko joka vaan laittoi MAC-filtterin päälle huomattuaan että hänen verkkoaan käyttää joku muukin.

verkko näkyi belkin- nimellä (laite oli juuri sen merkkinen) ja lisäksi naapuristoon kuuluu pelkästään vanhuksia (kyseessä on äitini asunto) eli tuskin oli mikään muu verkko kuin omani..

• nythän

nythän täällä tuntuu olevan asiantuntioita paikalla.itekkin ostin kannettavan jossa wlan,mulla on pöytäkone johon on kaapelimodeemi-yhteys.laitoin siihen modeemin perään belkinin reitittimen ja yhteys alkoi heti toimimaan mutta kun katsoo noita verkko-asetuksia niin siellä lukee verkkotodennus avoin ja tiedon salaus poistettu käytöstä.jos yrittää laittaa salausta wep tai wpa niin langaton yhteys katkeaa,mistä voi johtua moinen ongelma?eihän tässä muuta ongelmaa ole mutta kun asun kerrostalossa niin voi noita signaalin haistajia olla,en tiedä.voisiko joku antaa pikkusen tai vähän enemmän ohjeita että saisi mielenrauhan...

• ..pisteitä lisää
        nythän kirjoitti:

nythän täällä tuntuu olevan asiantuntioita paikalla.itekkin ostin kannettavan jossa wlan,mulla on pöytäkone johon on kaapelimodeemi-yhteys.laitoin siihen modeemin perään belkinin reitittimen ja yhteys alkoi heti toimimaan mutta kun katsoo noita verkko-asetuksia niin siellä lukee verkkotodennus avoin ja tiedon salaus poistettu käytöstä.jos yrittää laittaa salausta wep tai wpa niin langaton yhteys katkeaa,mistä voi johtua moinen ongelma?eihän tässä muuta ongelmaa ole mutta kun asun kerrostalossa niin voi noita signaalin haistajia olla,en tiedä.voisiko joku antaa pikkusen tai vähän enemmän ohjeita että saisi mielenrauhan...

olethan laittanut / muuttanut asetukset tukiasemaan JA kannettavaan... ja vielä samat! :)

• tuon
        ..pisteitä lisää kirjoitti:

olethan laittanut / muuttanut asetukset tukiasemaan JA kannettavaan... ja vielä samat! :)

laittaisitko tuon selkokielellä että tämmönen tavallinen pulliainen sen ymmärtäisi, mistä ja mitä pitää muuttaa?kun tämä tietotekniika ei ole noita vahvoja puolia.

• nythän kirjoitti:

Asetuksien tulee olla samat koko verkossa. Eli tukiasemassa ja kaikissa työasemissa tulee olla sama menetelmä (WEP tai WPA) ja tietenkin täsmälleen sama avain. Useimmiten tukiaseman asetusten tekeminen on helpointa liittämällä se kaapelilla työasemaan asentamisen ajaksi, ellei joku kone ole muutoinkin piuhan päässä (kuten sinulla). Käyttöohjeista saa tarvittavat ip-numerot ja oletussalasanat.

Olen joskus törmännyt tilanteeseen, että työsemat eivät automaattisesti löydä tukiasemaa, jos ssid:n lähetys on estetty.

• amatööri
        EsaH kirjoitti:

Asetuksien tulee olla samat koko verkossa. Eli tukiasemassa ja kaikissa työasemissa tulee olla sama menetelmä (WEP tai WPA) ja tietenkin täsmälleen sama avain. Useimmiten tukiaseman asetusten tekeminen on helpointa liittämällä se kaapelilla työasemaan asentamisen ajaksi, ellei joku kone ole muutoinkin piuhan päässä (kuten sinulla). Käyttöohjeista saa tarvittavat ip-numerot ja oletussalasanat.

Olen joskus törmännyt tilanteeseen, että työsemat eivät automaattisesti löydä tukiasemaa, jos ssid:n lähetys on estetty.

mun tapauksessa niitä asetuksia ei käsittääkseni voi tuolle purkille määritellä erikseen, kun kyseessa on plug and play- tyyppinen vehje eli sitä ei asenneta windowssiin mitenkään, ei ajureita jne.. vaan se on vain jonkinlainen verkonjatke.. herää epäilys tuleekohan tollainen vehje ikinä toimimaankaan minkäänlaisena "tukiasemana" yhdelle koneelle...

• tietenkään
        amatööri kirjoitti:

mun tapauksessa niitä asetuksia ei käsittääkseni voi tuolle purkille määritellä erikseen, kun kyseessa on plug and play- tyyppinen vehje eli sitä ei asenneta windowssiin mitenkään, ei ajureita jne.. vaan se on vain jonkinlainen verkonjatke.. herää epäilys tuleekohan tollainen vehje ikinä toimimaankaan minkäänlaisena "tukiasemana" yhdelle koneelle...

> sitä ei asenneta windowssiin mitenkään, ei ajureita jne..

Tuo on tosiaan "Ethernet adapter" eikä sillä (onneksi!) ole mitään tekemistä windowsin kanssa.

Ethernet ja WLAN on paljon laajempi asia kuin joku winukka joka on tehty periaatteessa vain kotikäyttöön eikä suinkaan liitettäväksi mihinkään verkkoon saatikka internetttiin.

• tietenkään
        amatööri kirjoitti:

>tuleekohan tollainen vehje ikinä toimimaankaan minkäänlaisena "tukiasemana" yhdelle koneelle...

Kuten nimikin sanoo, tuo F5D7330 ei ole tukiasema (access point) vaan "Ethernet adapter" eli siis tukiaseman "asiakas"

Toimii kuitenkin yhden koneen kanssa yhteydenmuodostajana kun laitat sen "Ad-hoc"-moodiin. Oletuksena se lienee "Site survey"-moodissa joten se yrittää epätoivoisesti hakea sopivaa tukiasemaa eikä siten tietenkään toimi jos ei sitä löydy :(

Manuaalissa on kyllä selvät ohjeet miten tuo moodi muutetaan selaimella.

• amatööri

elikkäs huollosta ilmoittivat että purkki on sökö, parempi niinpäin kun että asentajassa olisi ollut vikaa:) mutta mutta..

uutta ei ollut antaa tilalle, otin rahat ja taidan suosiolla ostaa oikean tukiaseman, mutta millaisen? suositelkaa jos kokemusta on että mikä olisi hyvä ja edullinen (jos sellaista nyt on) mikä toimisi ton soneran netin kanssa, vai onko niissä suurempia eroja ollenkaan?

• Jpk

Jompikumpi näistä !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5756
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2949
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      158
      2647
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2469
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82