KV-liiketoiminnan tradenomi

työtehtävät?

Millaisia tehtäviä kansainväliseen kauppaan suuntautuneet tradenomit tekevät? Ja minkätasoista palkkaa töistä maksetaan? Itse valmistuin vajaat 2 vuotta sitten ja olen siitä lähtien tehnyt huolitsijan hommia, johon periaatteessa riittää yo/merkonominkin tutkinto. Palkkani on myös alle tradenomiliiton suositusten ja alan keskiansioiden.

Sopivat työt tuntuvat olevan kiven alla, lukuunottamatta juuri huolinta-alan töitä. Tällä alalla on EU:n laajentumisen myötä ylitarjontaa työntekijöistä, joten palkat voidaan pitää alhaisina ja yritykset käyttävät paljon vuokratyövoimaa. Itse työskentelen isossa konsernissa välitysfirman kautta ja lähitulevaisuudessa siirryn joko tähän konserniin tai johonkin muuhun yritykseen vakituisiin tehtäviin.

Huolinnasta ja/tai kansainvälisen kaupan alasta tietäviltä ovat kaikki kommentit tervetulleita.

8

2506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kv tradenomi

      Asuinkaupungissani kansainvälisen kaupan työmahdollisuudet ovat todella surkeat. Valmistuin v.2003 tradenomiksi, ja suuntauduin kv. liiketoimintaan.

      Olin 2003 kesän töissä pienessä puutarha-alan firmassa, jossa tein koulutusta vastaavia töitä, mm. erilaisia vientitehtäviä ja taloushallintoa. Kyseessä oli kesätyö, joten sen jälkeen piti aloittaa työnhaku. Pääsin heti tuon kesätyön päätyttyä myyntineuvottelijaksi tietoliikennealan konserniin, ja olen vieläkin samassa paikassa töissä. Työ ei vastaa juuri ollenkaan koulutustani, ja etenemismahdollisuudet ovat huonot. Jos lehteen tulee ilmoitus jostain kv.kauppaan liittyvästä paikasta, hakijoita on varmaan 200 kpl..

      En tunne ketään kv. liiketalouden tradenomia, joka olisi saanut koulutusta vastaavan työn.. (nimenomaan vienti- tms. tehtäviä)

    • vinkit

      Yritä vaihtaa esim. kv-kuljetusten myyntiin nyt kun tunnet tuotteen; myyntihommat ovat paremmin palkattuja, kuin liikenteenhoitajan tai huolitsijan työt ja myöskin parempi tie johtotehtäviin, jos menestystä tulee.

      Voit myöskin hakeutua kaupan tai teollisuuden ostotehtäviin; ostajan työnkuvaan kuuluu monessa firmassa kuljetuksista neuvotteleminen, joten kokemuksesi auttaisi tässäkin.

    • Kalle

      Mitä luulit tai mitä sinulle koulussa kerrottiin tutkintosi antamista mahdollisuuksista?

      Jos edetä haluat, niin suosittelisin käyttämään 1 vuoden pääsykokeisiin valmistautuessa ja sitten 3-4 vuotta kauppakorkeassa, niin voisit vielä joskus päästä haaveidesi ammattiin. Mutta oletko valmis tekemään ko. työn edetäksesi?

      Traden papereilla ei ilman suurta pullaa ole mitn mahdollisuuksia ison firman kv-päällikkö tai parempiin asiantuntijatehtäviin. Yksi vaihtoehto pääsykokeille toki on, eli ostat (tai firma ostaa, jos olet hyvä tyyppi) MBA:n itsellesi.

      PS. Liittojen palkkasuositukset (erityisesti tradenomiliiton) ovat täyttä skeidaa. Keskiverto trade tienaa saman verran usean vuoden työssäolon jälkeen kuin liiton suositusten mukaan 3.vuoden opiskelijalle pitäisi kesätöistä maksaa..

      • pettynyt

        Eipä noilla kandin tai maisterin papereillakaan ole suuri tilipussi välttämättä tiedossa ellei tuuria työpaikan haussa ole. Meidänkin firmassa on muutama kandi jotka tienaa vähemmän toimiston puolella kuin tehtaan puolella ns. fyysistä työtä tekevät. Koulutus kannattaa mutta monesti ei rahallisesti. Ehkä se on henkilön omista ominaisuuksista kiinni oli koulutustausta sitten mikä tahansa.


      • einoreino24

        Jos tätä katkeraa suomi24 propagandaa uskoisi, suomessa ei olisi yhtään työllistynyttä tradenomia.

        Suurinosa näistä jutuista on kauppakorkeaan pääsykokeissa epäonnistuneiden hätääntänyttä itkua. Sisältö paljastaa heikkouden.

        Trade on hieno tutkinto, ihmisestä kiinni.

        nimim.KTM


      • Pau5372
        einoreino24 kirjoitti:

        Jos tätä katkeraa suomi24 propagandaa uskoisi, suomessa ei olisi yhtään työllistynyttä tradenomia.

        Suurinosa näistä jutuista on kauppakorkeaan pääsykokeissa epäonnistuneiden hätääntänyttä itkua. Sisältö paljastaa heikkouden.

        Trade on hieno tutkinto, ihmisestä kiinni.

        nimim.KTM

        Eikä välttämättä ole kauheasti mitään järkeä alkaa lukea tradenomista ktm:ksi jos on yhtään enemmän ikää, koska työkokemus määrää tietyssä iässä paljon enemmän kuin koulutus. Vähintään kannattaa opiskella sitten maisteriohjelmassa jollain lailla töiden ohessa jos vain onnistuu.

        Se mihin hommiin loppujen lopuksi päätyy, riippumatta suuntautumisesta (ja lopulta koulutuksestakin) riippuu tosi paljon mm. ensimmäisistä työpaikosta ja miten homma lähtee siellä alkuun ja onnistuuko etenemään. Itse olen markkinointi-tradenomi ja kv-hommissa, joihin pääsin mutkan kautta, oman kiinnostuksen ansiosta. Poikaystäväni on kv-tradenomi, joka on markkinointinointialan hommissa kv-yrityksessä. Asiat eivät siis etene mitenkään siten kuin niiden on suunnitellut etenevän, koska harvoinpa sitä ihan tarkalleen tietää, että mitä haluaa "isona" tehdä.


      • h4yreg
        Pau5372 kirjoitti:

        Eikä välttämättä ole kauheasti mitään järkeä alkaa lukea tradenomista ktm:ksi jos on yhtään enemmän ikää, koska työkokemus määrää tietyssä iässä paljon enemmän kuin koulutus. Vähintään kannattaa opiskella sitten maisteriohjelmassa jollain lailla töiden ohessa jos vain onnistuu.

        Se mihin hommiin loppujen lopuksi päätyy, riippumatta suuntautumisesta (ja lopulta koulutuksestakin) riippuu tosi paljon mm. ensimmäisistä työpaikosta ja miten homma lähtee siellä alkuun ja onnistuuko etenemään. Itse olen markkinointi-tradenomi ja kv-hommissa, joihin pääsin mutkan kautta, oman kiinnostuksen ansiosta. Poikaystäväni on kv-tradenomi, joka on markkinointinointialan hommissa kv-yrityksessä. Asiat eivät siis etene mitenkään siten kuin niiden on suunnitellut etenevän, koska harvoinpa sitä ihan tarkalleen tietää, että mitä haluaa "isona" tehdä.

        "Eikä välttämättä ole kauheasti mitään järkeä alkaa lukea tradenomista ktm:ksi jos on yhtään enemmän ikää, koska työkokemus määrää tietyssä iässä paljon enemmän kuin koulutus. Vähintään kannattaa opiskella sitten maisteriohjelmassa jollain lailla töiden ohessa jos vain onnistuu. "

        Koulutus kyllä kannattaa aina. Keskustelun aloittaja tuskin on vielä "niin vanha" (ellei nyt olisi aikuisopiskelija) etteikö koulutus kannattaisi. Nykyään on noita tradenomien erillisvalintoja niin niissä opiskeleminen on aika helppoa eikä kestä vissiin kun muutama vuosi. Eri asia on sitten kuinka helposti niihin pääsee.


      • näkökulma
        einoreino24 kirjoitti:

        Jos tätä katkeraa suomi24 propagandaa uskoisi, suomessa ei olisi yhtään työllistynyttä tradenomia.

        Suurinosa näistä jutuista on kauppakorkeaan pääsykokeissa epäonnistuneiden hätääntänyttä itkua. Sisältö paljastaa heikkouden.

        Trade on hieno tutkinto, ihmisestä kiinni.

        nimim.KTM

        Itse olen kyseisellä tutkinnolla ulkomailla erittäin suuren yrityksen palkkalistoilla, toimin tiiminvetäjänä HR projektissa. Mielestäni tutkinto riittää yllättävän hyvin enkä usko että maisterin paperit vaikuttaisivat yhtään enempää, loppujenlopuksi menestys on itsestä aina kiinni eikä tutkinnosta. Alaisistani suurin osa omaa maisterin paperit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe