kiinteistön arvo

Anonyymi

Olen ulosotossa ja velkojen maksuun on menossa omistamani kiinteistö. Nyt sain uo-miehen laskelman ja ihmettelen kiinteistön paperilla olevaa vähäistä arvoa. Se ei ole paikalliseen omakotiasumiseen vastaavaa summaa lähelläkään, eikä vastaa edes talon ja maan verotusarvoa. Mikä vedätys tässä on meneillään?

Lainojeni kokonaissumma kuluineen on vain noin puolet talon arvosta. Uo-ohjeissa on kielto myydä alihintaan (summaa verrataan paikalliseen asuntohintatasoon ja mitään ylilyöntejä aleen ei sallita laissa) eikä muutenkaan toimia velallista vastaan.
Eihän ole kenenkään etu ajaa sairas seniori tien päälle "ihan huvikseen" ja jättää vielä velkavankeuteen pakkohuutokaupan jälkeenkin. Vähävarainen maksattaa kulunsa jo muutenkin Kelan kautta.

Eli kysymys: miksi kiinteistön ulosottoarvo ei ole sama kuin esim. sen verotusarvo?

16

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ulosoton tapakulttuuriin kuuluu myydä kiinteistöt pakkohuutokaupalla alihintaan. "Koska voimme."
      Jos sinulla on 100 000 - 120 000€ arvoinen talo, saa vouti siitä pakkomyyntihintaa korkeintaan 25 000 €. Loppuosa velasta jää sitten perittäväksi sinulta. Jos velkasi nimittäin voitaisiin kuitata myynnillä kokonaan, et olisi enää uo:n asiakas ja tulospalkkiot jäisivät voudeilta saamatta.

    • Pakkohuutokaupassa kiinteistöstä saa ehkä 50 % sen markkina-arvosta. Vapaaehtoisessa myynnissä huomattavasti enemmä, mutta ei siinäkään myyjän varattomuudesta johtuen täyttä markkinahintaa. Ostaja kun joutuu itse kantamaan vastuun kaikista piilevistä virheistä maakaaren määräyksistä huolimatta, varaton myyjä kun ei korvauksia pysty tarvittaessa maksamaan.

      Mutta nyt aloittaja sopii heti voudin kanssa vapaaehtoisesta myynnistä ja aloittaa sen heti, lopputulema on kuitenkin sitten parempi.

    • Anonyymi

      Hieno maa tämä suomi. Ulosottovirasto saa myydä kiinteistöt pilkkahintaan (tällä kiinteistön hinnalla maksaisit oikeasti velkasi pois kokonaan ja sinulle jäisi vielä lisäpelivaraa uuteen elämän aloittamiseen) ja jättävät sinut vielä kuseen.

      Milloin tämä epäoikeudenmukainen toiminta saadaan kuriin?

      • Eihän se ulosottoviraston vika ole, että ulosmitatun kiinteistön arvo on alempi kun ei ulosmitatulla!

        Ostajahan sen hinnan aina muutenkin määrää, ei myyjä.


      • Anonyymi

        "tällä kiinteistön hinnalla maksaisit oikeasti velkasi pois kokonaan ja sinulle jäisi vielä lisäpelivaraa uuteen elämän aloittamiseen"

        Tässäpä se oleellinen. Tämäkään selkärangaton ei näin tee, ellei jostain tule jotain pakkoa asian eteen. Epäoikeudenmukaista tosiaan, mutta toisin kuin kirjoitit, ei ulosoton toiminnassa, vaan velallisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tällä kiinteistön hinnalla maksaisit oikeasti velkasi pois kokonaan ja sinulle jäisi vielä lisäpelivaraa uuteen elämän aloittamiseen"

        Tässäpä se oleellinen. Tämäkään selkärangaton ei näin tee, ellei jostain tule jotain pakkoa asian eteen. Epäoikeudenmukaista tosiaan, mutta toisin kuin kirjoitit, ei ulosoton toiminnassa, vaan velallisen.

        Kun joudut vakavaan onnettomuuteen ja makaat sairaalassa kuukausitolkulla kuolemankielissä,uomies ehtii sillä aikaa sössiä omaisuutesi. Sitten vielä v*ttuillaan kun olisi ollut valitusoikeus, ihanko totta sairaalavuoteeltako asioitasi hoidat? On tämäkin yhteiskunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun joudut vakavaan onnettomuuteen ja makaat sairaalassa kuukausitolkulla kuolemankielissä,uomies ehtii sillä aikaa sössiä omaisuutesi. Sitten vielä v*ttuillaan kun olisi ollut valitusoikeus, ihanko totta sairaalavuoteeltako asioitasi hoidat? On tämäkin yhteiskunta.

        Jos ulosottoon on joutunut, niin kukahan sen omaisuuden on sössinyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ulosottoon on joutunut, niin kukahan sen omaisuuden on sössinyt?

        Ulosottoon jouduin koska olin onnettomuudessa. Vaikutat hyvin kapeakatseiselta. Ilmeisesti eämä ei ole toistaiseksi sinua kohdellut kaltoin. Mutta sitä hetkeä odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulosottoon jouduin koska olin onnettomuudessa. Vaikutat hyvin kapeakatseiselta. Ilmeisesti eämä ei ole toistaiseksi sinua kohdellut kaltoin. Mutta sitä hetkeä odotellessa.

        Eihän ulosottoon joudutakaan muuten kuin sairastumisen seurauksena. Näin ainakin velallisten puheiden mukaan. Koskaan kyseessä ei ole oma vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ulosottoon joudutakaan muuten kuin sairastumisen seurauksena. Näin ainakin velallisten puheiden mukaan. Koskaan kyseessä ei ole oma vika.

        Luulempa, että puoleen miljoonaan ulosotossa olevaan suomaiseen mahtuu monenlaista tapahtumaa, mutta jos näet sen noin niin se on sinun tyhmyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulempa, että puoleen miljoonaan ulosotossa olevaan suomaiseen mahtuu monenlaista tapahtumaa, mutta jos näet sen noin niin se on sinun tyhmyyttä.

        Viime kädessä luottotiedot lähtevät vain yhdestä syystä: laskut ovat jääneet maksamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime kädessä luottotiedot lähtevät vain yhdestä syystä: laskut ovat jääneet maksamatta.

        Ja elämästä ei selviä hengissä, mitään et saa mukaan et velkoja etkä maallista mammonaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja elämästä ei selviä hengissä, mitään et saa mukaan et velkoja etkä maallista mammonaa.

        Mistäs tiedät?


    • Anonyymi

      Ulosottomies tiesi, että sairastuin syöpään ja joudun leikkaukseen ja jatkohoitoihin. Miksi ei anneta ihmisen toipua edes vakavista sairauksista, että jaksaisi hoitaa asioitaan? Talo meni. Onko tämä ihmisoikeusasia?

      • Anonyymi

        Eli olisit halunnut, että velkojat olisivat maksaneet sairastelusi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli olisit halunnut, että velkojat olisivat maksaneet sairastelusi?

        Olet helvetin tyhmä. Ihmisen annetaan toipua sairaudesta ja sitten jatketaan velkomista eikä niin että ulosottomies käyttää sairasta hyväkseen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe