Hei!
Muuten maatilalla asuva belkkarinarttu 2 v on luonani hoidossa. Koira jumittuu hissin peränurkkaan eikä uskalla tulla ulos.
Syy: se ryntää rappukäytävään valtavalla spurtilla, ja jalat sutivat tyhjää liukkaalla käytävällä. Tänään hissistä ulos tulo vei 15 minuttia ja naapuri alkoi valittaa hissin varaamisesta! No se ei haittaa, mutta koiran pelko pitäisi saada ratkaistua.
En jaksa kantaa koiraa ulos. Se jähmettyy pelossaan peränurkkaan. Vetämällä ei tule ulos vaan junttautuu lattianpintaan. Yritin nousta myös rappuja myöten, sama tulos, koira ryntää rappuun ja jalat menee alta ja se liukastuu ja valuu rappuja alas. Varmasti sattuu ja pelko kasvaa.. Yritin houkutella namilla, ei auta. Muuten koira on reipas ja luottavainen ja tottelee auliisti. Apua!!
Kiitos!
Liukkaan lattian kammo, apua!
13
977
Vastaukset
- Joo
Mulla..Voi auttaa jos kastelet koiran tassunpohjat vaikka Coca Colalalla tai jollain sokeriliuoksella niin ei luista niin helposti.
Tämän neuvon antoi eräs Belkkarin kasvattaja kun vei koiraa näyttelykehään !
Ja jos se onnistuu liikkumaan sitten rapussa niin kehu ja koita vielä muutama kerta ilman pakottamista, näin se voi oppia ja uskaltaa mennä itsekseen . - Quilisma
Kokeile lasten jarrusukkia. Opetin oman arkajalkani kävelemään porraskäytävässä muutamassa päivässä niiden avulla. Koira hoksaa hyvin pian, ettei tassut enää luista ja rauhoittuu. Ole määrätietoinen ja reipas, mutta varo itse hökeltämästä liikaa. Arka koira tarvitsee rohkaisua, mutta voi joutua paniikkiin liiasta yllyttämisestä.
Kun en itse saanut maanittelemalla koiraani rappusiin, puin sille sukat ja työnsin sen reippaasti niska-pyllyotteella liikkeelle. Sanoin vain että "Nyt mentiin!" Ja niin mentiin pysähtymättä alaovelle asti. Sisään tullessa oltiin pari askelta taas bambina jäällä, mutta kun juna lähti liikkeelle, se meni pysähtymättä ylös. Sen jälkeen ei ongelmia ole ollut. Vähitellen opetin koiran kulkemaan hitaammin, pysähtelemään portaissa ja tasanteilla. Kuonopannasta oli niissä harjoituksissa enemmän kuin hyötyä.
Ylhäältä alaspäin on helpompi aloittaa. Anna koiran laskeutua omaa vauhtiaan, mutta pysy lähellä ja pidä hihnatuntuma koko ajan. Jos sutiminen alkaa ota pannasta ja tarvittaessa rinnan alta tukevasti kiinni ja odota että se saa jalat alleen. Puhu rauhoittavasti, mutta varo säälittelemästä (äänenpainolla on erittäin suuri merkitys kun täytyy saada koira uskomaan itseensä). Sen jälkeen reipas kehoitus ja matka jatkuu taas koiran tahtia.
Onnea matkaan! =)- Marja
Heissan! Kiitos!! Tosi hyviä ideoita! Ei muuta kuin sukkien ja kokiksen ostoon! :) Pähkäilin itse eilen yöllä ongelmaa.. ja mietin miten lattian saisi ei-liukkaaksi.. no se ei ollut ihan helppoa, mietin kaikkia matosta alkaen, sitten tuli mieleen vähän "kevyempi" ratkaisu, kostutin ison froteepyyhkeen, joka "liistraantuu" lattiaan.
Laitoin sen hissin eteen käytävälle. Tänään haukku uskalsi ryömiä pyyhkeelle ja jäi siihen makaamaan kuin "maastoutuneen". Tilanne oli sille tosi "jännittävä" ja se oli selvästi pelokas, kuin olisi jotain hirveää uhkaa kohti tullut. Yritin luoda sille "turvallisuutta" kunnon pitkällä halauksella ja se rauhoittui. Ja taisi sitten vain nousta ylös ja kävellä sipsutella ovelle, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.. :) Hassuja koirat ja niiden "möröt"!
Mutta nuo vihjeenne ovat kyllä helpompia! Kokeilemme! Kiitos! :)
- marja
Heissuli!
www.koirat.com sivuilla lisää aiheesta:
http://keskustelu.koirat.com/viewtopic.php?t=45696- antikirjuri
Onneton palsta kun vaatii kirjautumisen. Se tyhmistää keskustelun.
- Marja
antikirjuri kirjoitti:
Onneton palsta kun vaatii kirjautumisen. Se tyhmistää keskustelun.
Ensin itseäkin harmitti, kun meni aikaa kirjautumiseen, mutta palstaa voi kyllä lukea ihan vapaasti ilman kirjautumista. Sitä vaaditaan vain jos tahtoo itse kirjoittaa ja se on ok! Silloin ei turhanpäiväisiä höyryäjiä tunge palstamoderaattori työllistämään ja keskustelun taso säilyy! :)
- nähnyt noita
Koiralla on huono perimä. Sillä voi olla myös sairauksia, epilepsia, huono näkö ja tasapainoelimen toimintahäiriö. Normaali koira ei lattioilla ja portaissa kompastele. Tuota eläintä ei pidä missään tapauksessa käyttää jalostukseen. Sen linjat ovat rutsattu lopullisesti pilalle.
- Paimen(hyvä)
Kannattaa muistaa, että belkkari on joskus ollut ns. vartioiva paimenkoira. Se on kyennyt juoksemaan ja hyppimään vaikeassakin maastossa vaivattomasti lampaiden perässä. Se on kyennyt karkottamaan jopa suden pois laumansa luota. Tätä taustaa vasten monet nykybelkit ovat esi-isiensä irvikuvia. Ne ovat liian usein arkoja, pelkäävät roskapönttöjä, pimeää, paukkuja ja liukastelevat portaissa. Aika lopussa tuntuu belkirotu jo olevan. Ja mitään parannusta ei ole tulossa ainakaan näyttelykoirapuolelta. Pahemmaksi vaan menee. Täällä sitten kaupataan jarrusukkia paimenelle. Naurettavaa realiteettien kieltämistä.
- Marja
Terve!
Jopas olet synkeä! Neiti luistelija oppi jo! Ja vielä ilman apukeinoja. Oudot asiat on jokaisen ensin opittava! Sinunkin ;)
Näin ongelmasta päästiin yli: keksin pitää hissin ovea vain hiukan raollaan ja asetuin itse wuffen taakse. Pieni läpi houkutteli rauhallisesti ulos, sen sijaan että olisi intoa pursua rynnätty liukkaaksi puunatulle lattialle. Hyvä halaus ja kiitos päälle ja nykyään hauveli on hissin ovella jo ennen minua odottelemassa! :) - Marja
Noilla "näkijän" lahjoilla voisit perustaa nettilääkärin vastaanoton koirille! ;)
- Hyvä paimen
Marja kirjoitti:
Noilla "näkijän" lahjoilla voisit perustaa nettilääkärin vastaanoton koirille! ;)
Näkäjään toimii. Ei tarvitse muuta kuin ladella faktat pöytään niin nössöjen murrit kokevat pikaparantumisia. Vielä yksi lisäys: Portaita tai paukkuja pelkääviä koiria ei hyväksytä poliisikoiriksi. Syy: niillä ei tee tositilanteissa mitään.
- pölöhö
Hyvä paimen kirjoitti:
Näkäjään toimii. Ei tarvitse muuta kuin ladella faktat pöytään niin nössöjen murrit kokevat pikaparantumisia. Vielä yksi lisäys: Portaita tai paukkuja pelkääviä koiria ei hyväksytä poliisikoiriksi. Syy: niillä ei tee tositilanteissa mitään.
Häh kerropa nyt miten tuo rodun pilaaminen auttaa tätä kyseistä yksilöä? Mitä sitten jos räpylöissä ei ole kaikki kunnossa, eihän tässä suvunjatkamisesta puhuttu vaan tämän kyseisen yksilön liukkaan pelosta ja siitä mitä sille voisi tehdä. Koira on jo jonkun lemmikki ja varmasti tärkeä, eli vahinko jalostuksessa on jo tapahtunut. Seipäistä on tärkeä puhua myös, mutta tämä koski nyt sitä aitaa :)
- Marja
pölöhö kirjoitti:
Häh kerropa nyt miten tuo rodun pilaaminen auttaa tätä kyseistä yksilöä? Mitä sitten jos räpylöissä ei ole kaikki kunnossa, eihän tässä suvunjatkamisesta puhuttu vaan tämän kyseisen yksilön liukkaan pelosta ja siitä mitä sille voisi tehdä. Koira on jo jonkun lemmikki ja varmasti tärkeä, eli vahinko jalostuksessa on jo tapahtunut. Seipäistä on tärkeä puhua myös, mutta tämä koski nyt sitä aitaa :)
Hyvä pointti :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289