Olen siis 9-luokalla ja pitäis puolen vuoden päästä tietää, että mitä haluaisin tehdä isona. Lukio on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta en halua mennä sinne. Vahvuuksiani on kielet, maantieto ja historia. Joten ehdottakaas jotain aloja mikä voisi sopia mulle.
Mitä teen isona?
8
82
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla oli tavoite selvä, merimieheksi. Mutta olin 15 v joten jouduin lukioon.
Minunkin mieliaineet on historia ja maantieto. Niitä on lukiossa ja opit kieliä ym.Joten lukio olisi ihan ok.
Kun maantieto kiinnostaa niin merenkulku. Kotkassa on koulutusta. Merimiehille ei löydy töitä, mutta päällystölle kyllä.
Intin voi käydä laivastossa, saa lisäpisteitä koulutukseen merialalla. - Anonyymi
Tuli mulle heti mieleen arkeologia kun kerran historia ja maantieto kiinnostaa. Eikä se kait ole heti pakko päättää mitä haluaa. Jotkut ovat pitäneet opiskeluissaan välivuodenkin ja olleet esimerkiksi hetken aikaa töissä. Ootko ajatellut kymppiluokkaa yhdeksi vaihtoehdoksi?
- Anonyymi
Kiitoksia vastauksista! Merenkulku voisi tosiaan olla yksi vaihtoehto mutta pitää vielä miettiä. Kymppiluokalle en oikein haluaisi mennä. Arkeologia voisi olla myös hyvä vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista! Merenkulku voisi tosiaan olla yksi vaihtoehto mutta pitää vielä miettiä. Kymppiluokalle en oikein haluaisi mennä. Arkeologia voisi olla myös hyvä vaihtoehto.
On hyvä huomata, että jos arkeologi aikoo työllistyä alallaan, hänen on oltava todella etevä ja opintoja on suoritettava tohtoriksi saakka. Silloin ura voisi avautua alan tutkijana. Tosin suurin osa siitäkin on apurahoilla tapahtuvaa pätkätyötä.
Sopivalla sivuaineella työllistymismahdollisuudet paranevat. Esimerkiksi erilaisten mallintamis- ja kuvantamismenetelmien tai satelliittidatan käytön osaaminen parantavat mahdollisuuksia.
- Anonyymi
Tuollaisella kombinaatiolla sinusta voisi tulla erinomainen vientimyyjä tai maahantuoja tai diplomaatti. Kielitaito on avain kulttuureihin ja kommunikaatioon toisten kanssa. Mitä useampi kieli hallussa sitä kovempi tykki olet. Historian ymmärtäminen avaa näkymän siihen miksi maailma on sellainen kuin on. Sodat, politiikka, löytöretket. Maantieto on hyvä pohja sille että tiedät mitä mistäkin päin maailmaa löytyy. Bambu kasvaa kaukoidässä ja bingviinejä ei tietenkään ole Grönlannissa. Vaikutat fiksulta tyypiltä. Lukiotakin voit ajatella yhtenä välivaiheena tavoitteiteitesi saavuttamiseksi. Mitä tarkemman tavoitteen (esim kansainvälinen kauppa ) itsellesi asetat jo nyt sitä varmennin tavoitteesi tulet saavuttamaan. Tavoite motivoi opiskelemaan juuri itselle oikeita asioita.
Jos halusi ei ole lukio,niin sitten tavoitteesi voi olla kokin ammatti. Huipputasolla tietenkin. Huippukokkina pärjäät parhaiten kun osaat useita kieliä ja tunnet kansojen historiaa ja maantietoa. Tai käyt lensin ukion ja sen päälle opiskelet kokiksi joka pärjää missä päin maailmaa tahansa. - Anonyymi
Sulla on koulussa ammattilainen, jonka kanssa kannattaa pohtia tulevia opintoja. Käytä hyväksesi ja varaa aika opinto-ohjaajalle.
- Anonyymi
Tutustu merenkulkuun Kotkan Amk:n kautta.
Työt on 1:1 6 kk töitä 6 kk vapaata esim. - Anonyymi
Kuuntele 9-luokkalainen, vanha merimies muistelee. Erkki Junkkarinen laulaa.
Sanat kertoo kaiken!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984