Mitä teen isona?

Anonyymi

Olen siis 9-luokalla ja pitäis puolen vuoden päästä tietää, että mitä haluaisin tehdä isona. Lukio on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta en halua mennä sinne. Vahvuuksiani on kielet, maantieto ja historia. Joten ehdottakaas jotain aloja mikä voisi sopia mulle.

8

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla oli tavoite selvä, merimieheksi. Mutta olin 15 v joten jouduin lukioon.

      Minunkin mieliaineet on historia ja maantieto. Niitä on lukiossa ja opit kieliä ym.Joten lukio olisi ihan ok.

      Kun maantieto kiinnostaa niin merenkulku. Kotkassa on koulutusta. Merimiehille ei löydy töitä, mutta päällystölle kyllä.

      Intin voi käydä laivastossa, saa lisäpisteitä koulutukseen merialalla.

    • Anonyymi

      Tuli mulle heti mieleen arkeologia kun kerran historia ja maantieto kiinnostaa. Eikä se kait ole heti pakko päättää mitä haluaa. Jotkut ovat pitäneet opiskeluissaan välivuodenkin ja olleet esimerkiksi hetken aikaa töissä. Ootko ajatellut kymppiluokkaa yhdeksi vaihtoehdoksi?

      • Anonyymi

        Kiitoksia vastauksista! Merenkulku voisi tosiaan olla yksi vaihtoehto mutta pitää vielä miettiä. Kymppiluokalle en oikein haluaisi mennä. Arkeologia voisi olla myös hyvä vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista! Merenkulku voisi tosiaan olla yksi vaihtoehto mutta pitää vielä miettiä. Kymppiluokalle en oikein haluaisi mennä. Arkeologia voisi olla myös hyvä vaihtoehto.

        On hyvä huomata, että jos arkeologi aikoo työllistyä alallaan, hänen on oltava todella etevä ja opintoja on suoritettava tohtoriksi saakka. Silloin ura voisi avautua alan tutkijana. Tosin suurin osa siitäkin on apurahoilla tapahtuvaa pätkätyötä.

        Sopivalla sivuaineella työllistymismahdollisuudet paranevat. Esimerkiksi erilaisten mallintamis- ja kuvantamismenetelmien tai satelliittidatan käytön osaaminen parantavat mahdollisuuksia.


    • Anonyymi

      Tuollaisella kombinaatiolla sinusta voisi tulla erinomainen vientimyyjä tai maahantuoja tai diplomaatti. Kielitaito on avain kulttuureihin ja kommunikaatioon toisten kanssa. Mitä useampi kieli hallussa sitä kovempi tykki olet. Historian ymmärtäminen avaa näkymän siihen miksi maailma on sellainen kuin on. Sodat, politiikka, löytöretket. Maantieto on hyvä pohja sille että tiedät mitä mistäkin päin maailmaa löytyy. Bambu kasvaa kaukoidässä ja bingviinejä ei tietenkään ole Grönlannissa. Vaikutat fiksulta tyypiltä. Lukiotakin voit ajatella yhtenä välivaiheena tavoitteiteitesi saavuttamiseksi. Mitä tarkemman tavoitteen (esim kansainvälinen kauppa ) itsellesi asetat jo nyt sitä varmennin tavoitteesi tulet saavuttamaan. Tavoite motivoi opiskelemaan juuri itselle oikeita asioita.

      Jos halusi ei ole lukio,niin sitten tavoitteesi voi olla kokin ammatti. Huipputasolla tietenkin. Huippukokkina pärjäät parhaiten kun osaat useita kieliä ja tunnet kansojen historiaa ja maantietoa. Tai käyt lensin ukion ja sen päälle opiskelet kokiksi joka pärjää missä päin maailmaa tahansa.

    • Anonyymi

      Sulla on koulussa ammattilainen, jonka kanssa kannattaa pohtia tulevia opintoja. Käytä hyväksesi ja varaa aika opinto-ohjaajalle.

    • Anonyymi

      Tutustu merenkulkuun Kotkan Amk:n kautta.

      Työt on 1:1 6 kk töitä 6 kk vapaata esim.

    • Anonyymi

      Kuuntele 9-luokkalainen, vanha merimies muistelee. Erkki Junkkarinen laulaa.

      Sanat kertoo kaiken!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3576
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2088
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1584
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1381
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1208
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe