Kanoista tietoa..

yks waa

Eli maatiais kanoista kyselisin,sellaisia kun olisi tarkoitus hankkia..

1.Tarvitsevatko kanat lämmitetyn tilan,vai pärjäävätkö ihan pakkasella?

2.Kanat tulisivat lemmikeiksi,eli entäs munat? Kuinka usein kanat munivat ja mistä tietää,että kukko on hedelmöittänyt munat?

3.Mitä kanat syövät?Tarvitsevatko ne jyvien lisäksi jotain muuta?

4.Kuinka tilavat oltavat on kanoilla oltava?entä laitetaanko pahnaa aluseksi?

5.Onko 3 kanaa ja 1 kukko hyvä määrä?

6.Kanojen keskimääräinen elinikä?

7.Kanojen tarha..Millainen olisi sopivan kokoinen 3 kanalle 1 kukolle?

Olisi varmasti enemmänkin kysyttävää,mutta nämä eniten askarruttavat.Internetistä ei tunnu löytyvän mitään tietoa,enkä ole kirjastoista/kirja kaupoistakaan mitään kanoja käsitteleviä kirjoja löytynyt. :[
Eli osaisiko joku vastata? [toivottavasti kaikki,jotka oikeasti tietävät,vastaavat,etten hoitaisi kanoja väärin]
Kiitoksia,jos vastaatte!

9

4160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanaharrastaja

      Hei,mullakin on kanoja.
      1. Kanat tarvitsevat vähintään 10 asteen lämpötilan jossain rakennuksessa, eivät pärjää pakkasella.
      2. kana munii noin kerran päivässä (jotkut 5 kertaa viikossa).Kuinka vanhoja ne ovat?Ne ovat noin 4 kuukauden ikäisenä sukukypsiä.
      3. Kanat syövät melkein mitä vaan. Kaurat,kanakalkki ja puhdas vesi on niiden perusruokaa.Myös niille tarkoitettua rehua on hyvä antaa.
      4. No meillä on kukko ja kolme kanaa 3 neliön kokoisessa häkissä jonka korkeus on metri ja päällä on verkko jotta kanat eivät lennä pois häkistä.Kesän aikana aiomme tehdä toiseen vajaan 10 neliön kokoisen häkin kattoon asti ja ulkotarha noin 15 neliötä.
      5. Suosittelisin että kanoja olisi viisi. Vaikka meillä onkin vain kolme,mutta nyt yksi kana hautoo ja lisäystä on tulossa.Kukkoja ei kannata olla enempää kuin yksi
      6. Ne voivat elää jopa yli kymmenen vuotiaisiksi.
      7. 4 neliötä on aivan tarpeeksi suuri.

      Onnea vaan sinullekin kanojen hoidossa!

      • Toukohousu

        Kanat voivat tosiaankin elää 10 vuotiaaksi, mutta
        ne eivät silloin enää kyllä muni. Maatiaiset ovat
        kyllä pitkäikäisiä ja lopettavat munintansa 3-5 vuotiaina ja niissäkin on poikkeuksia. Munintakatko pitenee kanojen vanhetessa. Kanaoppaita on kyllä olemassa kaikenlaisia. Käyhän vaikka kirjastossa ja tee siellä kanahaku.


    • Kanamamma

      Kana on jokseenkin kaikkiruokainen, syö siis myös lihaa. Ehdottomasti saatavilla pitää olla hienoa hiekkaa ympäri vuoden, koska lintujen ruuansulatushan toimii sillä, että syövät hiekkaa! Myös kalkki on tärkeää, murskatut munankuoret tai kaupasta saatava simpukankuorirouhe on hyvää. Sitä kana tarvitsee, koska ruumis kuluttaa paljon kalkkia munankuoren tuottamiseen. Ilman sitä munista tulee huonokuorisia, jopa käyttökelvottomia, ja myös kanan luusto kärsii. Nämä ruokinnasta nyt tärkeimpinä ensin tulivat mieleen... Niiden omien munien kuoret (syötyäsi sisällön) kannattaa säästää, jauhaa pieniksi ja antaa kanoille. Älä riko kanojen nähden, äläkä jätä tunnistettaviksi kuorenpaloiksi, koska silloin kanat voivat alkaa itse rikkomaan ja syömään munia, jolloinka taas sinä jäät ilman :-) Mutta, pieneksi muruksi vaikka vasaralla pussissa rikot kuoret.
      Jokseenkin kaikkea voit ruuaksi tarjota, muttei toki mitään maustettuja tai kovin suolaisia ruokia. Kaikki ruuanjämät katoavat suurena herkkuna.
      Minulla olisi kaksi kappaletta samaa kirjaa, "Kananhoidon käsikirjaa". Siinä on kyllä kerrottu jokseenkin kaikki mahdollinen kananhoidosta. 144-sivuinen kovakantinen kirja. Painettu joskus kaaaauuaan sitten, 50-luvulla. Erinomainen tietopaketti, siitä on minulle ollut paljon hyötyä.
      Itse myös aikanaan etsin ja etsin kirjoja aiheesta, ja tosi vaikea oli löytää. Sitten, kun viimein tämän löysin, oli kaveri bongannut ja ostanut minulle saman kirjan, kun tiesi, että etsin sitä!
      Joten, jos kiinnostaa, voin myydä toisen, ja jos hautomista suunnittelit, niin toisesta opuksesta (ohut lehtinen,jota minulla on vain yksi) voin ottaa sulle kopiot kaupan päälle. Siinä on olennaisimmat asiat haudonnasta. (Minulla just viiriäisen munat hautumassa :-)
      Sinulla ei siis vielä ole kanoja? Onko jo tiedossa, mistä hankit ne? Voisin myös laittaa sulle mitat ja ohjeet, miten rakentaa oma hautomakone, tutustuisit tipuihin alusta alkaen. Hautominen on todella mielenkiintoista puuhaa, ainakin minusta. (Kestää n. 20 päivää). Jollet asu kaukana, voin hautoakin puolestasi, teen sitä tosi mielelläni, kun vaan tipuille on koti tiedossa, etteivät jää nurkkiin... Ja, noita viiriäisiä minulla on hautumassa aika monta, joissa voipi tulla ylimääräisiäkin, jos suuri osa kuoriutuu. Ne ovat valkoisia muunnoksia viiriäisestä. Niistä olen myös ajatellut osan myydä sitten pois, riippuen moniko munista nyt kuoriutuu. (Edelleen, ellet asu kovin kaukana...) Niitä saat, sanotaanko 5? euroa kappaleelta. Viiriäinen on myös kaikkiruokainen, mutta helpompi, siistimpi, hiljaisempi hoidettava kuin kana. Se ei juuri lennä, ja muutamalle viiriäiselle esim. kanihäkki on ihan oiva asunto. Itselläni on sellainen vähän yli metrinen häkki, jossa kolmikko asuu talvet sisällä, ja kesäksi ulos. Eläähän luonnossakin Suomessa viiriäisiä, itse en kyllä talvella laittaisi ulos. Joitakin viiriäisen kymmenistä muunnoksista myydään satunnaisesti myös lemmikkieläinliikkeissä.
      Eiköhän tässä jo tullut jotakin tietoa, onnea kanaharrastuksellesi!

      Jos olet kiinnostunut, laita mailia:

      [email protected]

      • ...linkki

      • Piimä

        Piimä tekee kanoille hyvää joko ihan sellaisenaan juomana tai sekoitettuna vaikkapa keitettyyn perunaan tai muihin ruoantähteisiin. Ja ne munankuoret kannattaa kuivata, niin säilyvät hyvin, jos ei ihan heti kaikkea anna ja sitäpaitsi jotkut kanat voivat innostua siitä syömään muniaan, jos saavat raa'an munan makua kuivaamattomista kuorista.


      • sama
        Piimä kirjoitti:

        Piimä tekee kanoille hyvää joko ihan sellaisenaan juomana tai sekoitettuna vaikkapa keitettyyn perunaan tai muihin ruoantähteisiin. Ja ne munankuoret kannattaa kuivata, niin säilyvät hyvin, jos ei ihan heti kaikkea anna ja sitäpaitsi jotkut kanat voivat innostua siitä syömään muniaan, jos saavat raa'an munan makua kuivaamattomista kuorista.

        Niin tietysti kuivataan, muutoinhan menevät pilallekin. Pidin tuota itsestäänselvyytenä...


      • Anonyymi

        Me voitaisiin ostaa missä päin asut ja häkki ois jo valmiina täällä.


    • kanaset

      Lisäisin vielä edellisiin kirjoituksiin, jotka muuten sisälsivät hyviä ohjeita, että kanoille hyvä antaa sitä kanan rehua kun siinä on kaikkia tarpeellisia ravintoaineita joita ei pelkästä kaurasta saa. Tieto on tosi hyvästä kirjasta, Kanojen hoito: opas vapaiden kanojen kasvattajille, tekijä on Helena Tengvall. Kysele kirjastoista tai kirjakaupoista. Kirjassa on myös ohjeita itsetehdylle rehulle ja kiinnostavaa tietoa luonnonvaraisten kanojen käyttäytymisestä sekä kaikki mitä kanaharrastajan tarvitsee tietää.
      Meidän iki-ihana maatiaiskana Makaroni muni vielä n. yhdeksän vuotiaanakin, mutta ei kyllä säännöllisesti. Sitten ei kannata ihmetellä kun kanat ei muni talvella, kun ei ole riittävästi valoa. Valo on kyllä kanalan vakiovaruste vaikka ei yrittäisi munittaakaan kanoja talvella (se on niiden luonnollinen lepotauko), koska luin että kun päivä on lyhyt ne eivät välttämättä ehdi syödä riittävästi ja muutenkin ovat masentuneita.

    • Suoraan postilaatikkoosi

      Mulla olis yks ylimääräinen kananhoidon käsikirja, 441 sivua tietoa kaikesta mahdollisesta kanoihin liittyvästä. Hinta 15 euroa postikuluineen. Mailaa jos kiinnostaa, täältä en viestiä välttämättä huomaa!
      [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe