Nahkatakin pesu

Liina

Pystyykö mokkanahkatakki pesemään pyykkikoneessa, vai meneekö se lopullisesti pilalle? Tiedän, että nahkatakki pystyy villaohjelmalla pesemään, mutta pystyykö nappanahkaa?

20

31437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaan

      Riippuu myös vuorista ja muusta sälästä, kestääkö ne vettä kutistumatta ja värjäytymättä nahan väreistä. Jos peset koneessa, niin liikuttele kuivatettaessa, ettei koppuroidu.

      • Anonyymi

        Nahanhoitoainetta, nahanh....


      • Anonyymi

        Voi niitä pestä kotona pesukoneessa siinä kuin nahkatakkejakin. Juttu vain on niin, että mokkatakki ei ole pitkäikäinen.


    • ettet pilaa

      Nahkavaatteet aina pesulaan. Mitään nahkavaatetta ei laiteta omaan pesukoneeseen edes villaohjelmalle. Tekonahkaa voi omassa koneessa pestä, aitoa nahkaa ei ikinä. Tai onhan se nopea tapa pilata nahkavaate jos tekee uutta mieli...

      • Liina

        Kyllä nappanahan voi pestä kotikoneessakin, jos et sitä tietänyt. Kyseessä on nahkatakin, jonka ostin kirpuikseltä ja maksoin siitä 2 euroa. En sitä pesulaan viitsisi viedä, koska se maksaa kuulema n. 75 euroa, ainakin täällä missä minä asun.


      • ettet pilaa
        Liina kirjoitti:

        Kyllä nappanahan voi pestä kotikoneessakin, jos et sitä tietänyt. Kyseessä on nahkatakin, jonka ostin kirpuikseltä ja maksoin siitä 2 euroa. En sitä pesulaan viitsisi viedä, koska se maksaa kuulema n. 75 euroa, ainakin täällä missä minä asun.

        Sen kun peset nahkavaatteesi pesukoneessa, sillä on meitä ammattiompelijoita työllistävä vaikutus. Varsinkin jos saat käytännöllesi isompaakin kannatusta. Nahka kuivuu vesipesussa pahasti. On iso homma rasvata nahka jälleen normaalikuntoon yhden pesukoneessa pyörityksen jälkeen. Mieluummin jo pyyhkisi vaatteen nihkeällä ja nahkasaippualla ja ratkoisi vuorit irtopesua varten. Ainakin jos normaailhintaisesta nahkavaatteesta puhutaan. Kirpparirätit ovat toki eri asia.

        En kuitenkaan suosittele.


      • Anonyymi

        Kokemukseni pesulahoidosta ovat kuin auton valohoidosta. Minä ainakin pesen omat nahkatakkini kotona neljässäkympissä. Ikinä eivät ole pilaalle menneet.


      • Anonyymi
        Liina kirjoitti:

        Kyllä nappanahan voi pestä kotikoneessakin, jos et sitä tietänyt. Kyseessä on nahkatakin, jonka ostin kirpuikseltä ja maksoin siitä 2 euroa. En sitä pesulaan viitsisi viedä, koska se maksaa kuulema n. 75 euroa, ainakin täällä missä minä asun.

        Tästä näette pesuloidenkin ääliötaksat.


      • Anonyymi
        ettet pilaa kirjoitti:

        Sen kun peset nahkavaatteesi pesukoneessa, sillä on meitä ammattiompelijoita työllistävä vaikutus. Varsinkin jos saat käytännöllesi isompaakin kannatusta. Nahka kuivuu vesipesussa pahasti. On iso homma rasvata nahka jälleen normaalikuntoon yhden pesukoneessa pyörityksen jälkeen. Mieluummin jo pyyhkisi vaatteen nihkeällä ja nahkasaippualla ja ratkoisi vuorit irtopesua varten. Ainakin jos normaailhintaisesta nahkavaatteesta puhutaan. Kirpparirätit ovat toki eri asia.

        En kuitenkaan suosittele.

        Ei ole iso homma näin maallikkona.


    • mukaan taas

      VAIKKA mulla on tekstiilialan koulutus, niin pesen käytännössä kaikki itse koneessa.

      Kahden euron takkia ei tosiaan kannata pesulassa pesettää, koska eivät nekään takaa puhtautta eivätkä kunnon säilymistä, jos pesuohjetta ei ole tai takki on vanha ja kulunut.

      • U.L

        miten pestään nahka bandana???


    • n28

      Pääsääntö on, että nahkavaatetta ei pidä puhdistaa itse, ellei halua ottaa riskiä sen pilallemenosta. Anyway...

      Ykkösasia on suojaus. Kosteus- ja likasuojaspray kannattaa laittaa heti, oli vaate sitten uusi tai vanha. Valitse sekä eri nahkatyypeille että tekstiileille sopiva tuote. Huomioi tarvittaessa yhteensopivuus gore ym. tex-kalvojen kanssa.

      Nahkasaippua, satulasaippua tai marseillesaippua käyvät pintanahan puhdistukseen. Niitä saa suutareilta ja jalkineliikkeistä. Pesun jälkeen nahka kannattaa rasvata tai tarpeen mukaan lankata.

      Mokan puhdistukseen on mokkakivi ja -sieni. Pintaan voi myös käyttää värinuudisteita.

      Jos vaatteessa on epämiellyttävää hajua, siihen saattaa auttaa hajunsyöjäspray. Ensin tietysti kannattaa tuulettaa vaate hyvin.

      Itse sotkin täyspitkän, silkkivuorisen nahkatakin vereen, kun loukkasin itseni. Puhdistus ammattilaisella olis maksanut 80 euroa. Siihen ei ollut varaa, joten pyyhin nahkapinnan ensin kostealla ja sitten rasvasin. Vahingoittuneet kohdat saivat woly perfect geliä ja lankkia tarpeen mukaan. Vuorin puhdistin kylmään veteen kastetulla kostealla vanulla ja imeytin kosteuden & lian sitten kankaaseen ja paperiin. Ulkopinnasta sain uudenveroisen, mutta vuoriin jäi lievää epätasaisuutta, jos osaa katsoa tiettyjä kohtia.

      • Anonyymi

        Tota lankkia en kyllä sotke takkeihini.


    • katonappa

      eikö mokkanahka ja nappanahka ole eri asia?

      • Anonyymi

        No onhan se eri asia, mutta kyllä ne voi koneessa pestä.


    • mummuikäinen

      Mokkanahkaa en ole kokeillut koneessa pestä mutta tavallinen nahka onnistuu hyvin pesukoneessa kun käyttää esim marseille-saippuaa pesuun!
      Itse olen Marseillen palasesta vuollut lastuja nahkapyykin sekaan, marseillessahan on hyvä öljypitoisuus joten nahka ei kovetu.
      Olen pessyt takkeja, hanskoja yms ja kaikki ovat hyvin kestäneet eli normaaleina kunnoltaan pysyneet. Tietysti jos kauluksissa tms on kovikekangas, eivät välttämättä pesua kestä joten saattaa jäädä hiukan ryppyyn.
      Ainahan pyykinpesu kotona on omalla vastuulla joten kokeile rohkeasti jos ei mielettömän arvokkaasta vaatteesta ole kysymys,
      pesulat on kyllä niin kallita suomessa että suht uudenkin takin vieminen sinne pesuun mietityttää :(
      Ja huom! kirppari ei muuta nahkaa materiaalina mitenkään ;)

      • Anonyymi

        Lisään edelliseeni.
        Ja oma pissi pehmentää nahkan ,lirautin joukkoon :)


      • Anonyymi

        Koetin pissivettä ja auttoi. Kiitos viestistäsi.

        Muistin vanhan sanonnan nokkosten poltteeseen pissimisestä

        Kiitos.


    • Suosittelen käsinpesua. Jos koneessasi on huuhtelu- ja linkousohjelma niin sillä voit hoitaa loput. Tosin nahkapinta saattaa vähän kärsiä. Se kannattaa käsitellä nupukkinahan suoja-ainella.

      • Anonyymi

        Ei ole hyvä vatauksesi. Pissivettä päälle kuten tuos aiemmin ehdotetaan


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe