Ilmailu määräystä tulkitaan väärin

Anonyymi

14.10.2014 astui voimaan uusi ilmailumääräys ultrakevytlentäjän lupakirjasta. Siinä on lupakirjan myöntämisen edellytykset ja kyseisen mukaisen lupakirjan voimassaolon edellytykset. Koulutusvaatimuksia oli lisätty ja voimassaolon edellytyksiin oli lisätty viimeaikaisen kokemuksen vaatimuksiksi 12 lentotuntia 24 kuukauden aikana ja yksi tunnin kertauskoululento lennonopettajan kanssa. Vaatimukset muodostavat koulutuksen kanssa hankitun lupakirjan kanssa yhteen liitetyn paketin ja koskevat vain määräyksen voimaantulon jälkeen suoritettuja lupakirjoja. Suomessa lait ja määräykset koskevat vain voimaantulopäivämäärän jälkeistä aikaa ja tapahtumia, jos ei ole selvästi kerrottu vaikutuksen tietyltä osin koskevan takautuvasti. Esimerkiksi vanhalla henkilöautokortin suorituksella voi eläkeläinen nousta 1500-kuutiosen Bemarin sarviin ja lähteä vilkkaan liikenteen sekaan, vaikka ei ole saanut tuntiakaan opetusta ja vaatimukset ovat muuttuneet täysin erilaisiksi.
Ilmailuliitto on kuitenkin jakanut kentälle väärää tietoa, jonka mukaan uudet viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset koskisivat myös vanhoja lupakirjoja. Se ei tietenkään pidä paikkaansa. Lupakirjan oikeudet ja velvollisuudet luetaan siitä ilmailumääräyksestä, joka oli lupakirjan suoritushetkellä voimassa. Suomihan on oikeusvaltio. Osaltaan syyllinen on myös Trafi kirjoittamalla harhaanjohtavan siirtymäsäännöksen, vaikka siinä todetaankin aivan oikein, että ennen määräyksen voimaantuloa hyväksytyt oikeudet ovat edelleen voimassa. Nehän löytyy lupakirjan suoritushetken ilmailumääräyksestä.
Joko Ilmailuliitossa ei osata lukea tai sitten se on ryhtynyt lennonopettajien etujen ajajaksi, vaikka sen pitäisi ajaa koko jäsenistön etua.

17

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voit olla tosiasiallisesti oikeassa, mutta kyllä nuo ultralentäjillekin laaditut kansalliset vaatimukset on paikallaan, etenkin tuo kertauskoululento tai tarkastuslento, ettei kokemattomat enää niin runsaasti tappaisi itseään.

    • Anonyymi

      No eihän se noin mene.

    • Anonyymi

      Vaan miten?

    • Anonyymi

      Ainoa oikea kohde kysymyksellesi on Traficom. Sieltä kyllä kerrotaan, että viimeaikaisen kokemuksen vaatimus pätee kaikenikäisiin ultrapahveihin.

    • Anonyymi

      Jos olet noin naiivi tulkinnassasi niin se sun ennen 2014 myönnetty ultrapahvi vanhenee aika lailla näitä aikoja. Se mahdollisesti uusi sitten myönnetään, jos myönnetään, tämän uudemman säädöksen mukaan. Kitise siinä sitten kun kerran niin noheva olet lakia lukemaan.

    • Anonyymi

      Nämä ilmailumääräykset on kyllä niin sekavia nykyään, että niitä voidaan tulkita niin monella eri tavalla. Lisäksi traficomin nettisivut ovat niin sekavat, että ei ihme jos määräyksiä ei lueta tai ymmärretä.

    • Anonyymi

      Enempien huhujen ja väärinkäsitysten välttämiseksi kertaan, miten asia oikeasti on.

      Ultraonnettomuuksien taannoisen voimakkaan kasvun vuoksi koettiin tarpeelliseksi mitata ja seurata ultralentäjien todellisen osaamisen ja tietämyksen tasoa. Lupakirjan saamisen jälkeen ei niille aikaisemmin ollut juurikaan mitään todellista mittaria, vaan kukin ultralentäjä oppi erilaisia käytänteitä ja noudatti erilaisia ohjeita, joita kentän reunalla oli tarjolla. Eri kentillä oli erilaisia ohjeita.

      Trafi päivitti ilmailumääräyksen PEL M2-70. Se löytyy muun muassa Finlex-tietopalvelusta.

      https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/498001/45268

      Trafi on erikseen julkaissut määräyksen perustelumuistion, jossa avataan määräykseen tehtyjä viimeisimpiä muutoksia.

      https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/PEL M2-70 perustelumuistio 2019 final.pdf


      Ote Trafin perustelumuistiosta

      "Kohta 3.1, Lento-oikeus: Muutettu kohta sisältää vaatimukset ultrakevytlentäjän lento-oikeuden voimassa pitämiseksi, jotka aiemmassa määräyksessä sisältyivät kohtaan 4.2. Kohdan uusi muotoilu perustuu sisällöltään SIL:n ehdotukseen. Siinä viimeaikainen kokemus lasketaan kiinteällä jaksolla siten, että lento-oikeus eli lupakirjan käyttöoikeus on voimassa kaksi kalenterivuotta, eikä enää vanhene juoksevasti yksi lento kerrallaan.

      Kohdassa 3.1.2 viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset on säilytetty ennallaan. Lupakirjanhaltija säilyttää lento-oikeutensa, jos hän on kahden vuoden aikana lentänyt ilma-aluksen päällikkönä vähintään 12 tuntia, joihin on sisältynyt 12 lentoonlähtöä ja laskua, sekä kertauskoululennon opettajan kanssa. Jos kokemusvaatimukset eivät täyty, on suoritettava hyväksytysti tarkastuslento. Aiemman määräyksen tavoin nämä vaatimukset voidaan täyttää joko ultrakevyellä lentokoneella, yksimoottorisella lentokoneella tai TMG-moottoripurjelentokoneella."

      Määräyksen alussa kappale "Soveltamisala" määrittää yksikäsitteisesti sen, keitä määräys koskee:

      1.1 Soveltamisala

      Tätä määräystä sovelletaan ultrakevytlentäjän lupakirjan hakijaan ja haltijaan sekä soveltuvin osin henkilöön, joka on saanut oikeuden lentää ultrakevyttä lentokonetta muun lupakirjansa perusteella määräyksen OPS M1-20, Kansallisen ilma-aluksen miehitys, kohdan 3.2 mukaisesti.

      Yhteenvetona voidaan todeta, että JOKAISEN ultrapilotin, aivan samoin kuin SEP(A)-kelpuutuksen omistavan PPL(A) tai LAPL(A)-pilotin, on osoitettava taitonsa kertauskoululennolla tai tarkatuslennolla 24 kuukauden välein.

      Määräyksen PEL M2-70 kappaleessa 3.1.2 on esitetty lento-oikeuden voimassa pitämisen vaatimukset. "Hän" tarkoittaa jokaista suomalaista ultrapilottia.

      3.1.2 Lento-oikeuden voimassa pitämiseksi hänen on oltava suorittanut kahden vuoden välein UL-lentokoneella, yksimoottorisella lentokoneella tai TMG-moottoripurjelentokoneella:
      - vähintään 12 tuntia lentoaikaa ilma-aluksen päällikkönä, mukaan lukien 12 lentoonlähtöä ja laskua, ja vähintään yhden (1) tunnin pituinen kertauskoululento,

      tai

      - tarkastuslento.

      Viimeaikainen kokemus ja kertauskoululento eivät sinänsä automaattisesti jatka lento-oikeutta.

      3.1.3 "Jos lupakirjanhaltijan suoriutumisessa kertauskoululennolla on ollut puutteita, vaadittu lentokokemus ennen kertauskoululentoa ei täyty tai tarkastuslennon suoritus on hylätty, voidaan vaatia lisäkoulutusta lennonopettajan tai tarkastuslentäjän arvion mukaan."

      Meihin voi ottaa yhteyttä, jos jokin seikka asiassa jäi vielä askarruttamaan. Lisätietoja antaa myös Liikenteen turvallisuusvirasto Traficom.

      Ystävällisin terveisin

      Peter Tähtinen
      SUOMEN URHEILUILMAILUOPISTO OY
      hallituksen puheenjohtaja
      SUOMEN ILMAILULIITTO ry
      hallituksen jäsen

    • Anonyymi

      Mie lentää reuhotan tääl Koillismaal ampifiolla hirvikiväärin kans, järvelle laskuun, hirvelt tms. henki pois. Lihat kyytii ja takas kottii. Tulkaa kyssyy miult lento lupa kirjaa. Suattaa lyijjy lentää.

      0.308

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ylikuormalla lentäminen on vapaaehtoista. Varsin suuri osa ultralentämisestä tehdään matkustajan kanssa ylikuormalla. Suomalaisten miesten keskipaino oli jo vuonna 2017 87 kiloa. Varusmiestenkin keskipaino on 77,5 kiloa. Noihin painoihin pitää lisätä vielä vaatteet ja kengät. Peruskoulutukseen hyväksytyn ultran kuormattavuus täytyy olla vähintään 165 kiloa. Parhaimmillaan pelastusvarjon kanssa se on 177 kiloa. Määräyksen mukaan kertauskoululennon pituus on oltava vähintään yksi tunti. Silloin polttoainetta pitää varata parille tunnille eli 20 kiloa. Henkilökuormalle jää 145-157 kiloa. On aika mahdotonta lentää koululento määräysten sallimissa maksimimassoissa. Massat on määrittellyt Euroopan lentoturvallisuusvirasto. Lisäksi koneen valmistaja on asettanut useimmiten samat arvot eli 450 kiloa ilman pelastusvarjoa ja 472,5 pelastusvarjo kanssa. Lupakirjamääräysten mukaan lupakirjalla on oikeus lentää vain ko koneita. Raskaampi kone ei ole enää ultra. Lupakirjan voimassaolo vaatii siis rikkomaan kaikkia kolmea määräystä, joihin kahteen ei kansallisesti voi vaikuttaa. Uusi ilmailumääräys on susi jo syntyessään. Ei viranomainen voi velvoittaa rikkomaan määräyksiä. Yksilentohan on normaslipainoiselle miehelle vielä mahdollista paino rajojen puitteissa.

      • Anonyymi

        Ylikuormalla lentävä saattaa jossain Ruotsissa tuiskahtaa maissipeltoon. Siksi ei kannata Ruotsissa lentää ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylikuormalla lentävä saattaa jossain Ruotsissa tuiskahtaa maissipeltoon. Siksi ei kannata Ruotsissa lentää ollenkaan.

        Voi sinnuu.
        Mis päin siel Ruottis maissia kasvaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinnuu.
        Mis päin siel Ruottis maissia kasvaa?

        Maissia viljellään Ruotsissa Skånessa.
        http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/jordbruksgrodor/majs/skordestatistik.4.4d699a812c3c7b925d8000119.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylikuormalla lentävä saattaa jossain Ruotsissa tuiskahtaa maissipeltoon. Siksi ei kannata Ruotsissa lentää ollenkaan.

        Suomessa ei maissia kasvateta joten ylikuormalla lentäminen on täällä täysin sallittua varsinkin siinä tapauksessa että ylikuorman muodostaa lennonopettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei maissia kasvateta joten ylikuormalla lentäminen on täällä täysin sallittua varsinkin siinä tapauksessa että ylikuorman muodostaa lennonopettaja.

        Vaikea sanoa.
        Ei ole ultrista eikä muistakaan lentävistä jänisansoista kokemuksia. Ainoastaan lentokoneista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea sanoa.
        Ei ole ultrista eikä muistakaan lentävistä jänisansoista kokemuksia. Ainoastaan lentokoneista.

        Laskuvarjohyppykoneena suosin Cessna Caravania koska sekä egoni että löllyvä vatsani mahtuvat hyvin molemmat sinne ohjaamoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea sanoa.
        Ei ole ultrista eikä muistakaan lentävistä jänisansoista kokemuksia. Ainoastaan lentokoneista.

        Tärkeintä tietysti on se, että lennonopettaja on täysinpätevä viljapeltokuvioiden tekijä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe