Maata voi rakastaa vaikka se ei olisikaan synnyinmaa

(Teen nyt uuden aloituksen kommentista jonka kirjoitin edelliseen ketjuuni, jonka toivon jatkuvan edelleenkin E-Amerikka ja Amazonian palamisaiheisina. Isänmaanrakkaus ja paikkamme tässä maailmassa on eri asiaa)

Palasin alkuviikosta jokavuotiselta kotimaanmatkaltani. Kuten joka kerta, kävin katsastamassa synnyinkotini rakennusten tilan ja pihan, kahvikutsuilla serkkujeni kanssa, tapasin entisiä luokkakavereitani, poimin mustikoita ja keskustelin pitkään sisareni kanssa, söin tuttua "lohturuokaa"...matka oli kuten aina hyvin sentimentaalinen ja luopumisen tuska aina yhtä suuri.
Nyt kotiin palattuani tiedän että täällä se minun kotini on, täällä on oma perheeni, oma mikrokosmokseni jota olen vuosikausia rakentanut, omat paistinpannuni, oma liinavaatekaappini, omat tv-ohjelmani, oma saunani ja oma kurpitsamaani.
Olen tullut siihen johtopäätökseen että minun tyypillisin asennevammani on se että en osaa laittaa ovia kunnolleen kiinni. Siskon kanssa juteltiin pitkään asiasta; hänkin oli muuttanut kotikonnuiltaan vanhempana vielä ja asettunut miehineen toiselle puolelle Suomea ja sanoi että se oli hyvä ratkaisu ja että hän ei ole katkera eikä kaipaa kotiseutua ja heidän itserakentamaa taloa perintömaalle. Minä en pysty katkaisemaan tunnesiteitäni paikkoihin joita olen kutsunut kodikseni. Ovet jäävät aina hieman raolleen.

124

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun perehtyy ikäihmisten mieltymyksiin tulee siihen tulokseen, että pääsääntöisesti Suomi on ainut ja oikea oman sängyn lisäksi.

Suomi on luonnollisesti synnyin-ja kotimaani, mutta toinen elämääni läheisesti kuuluva maa on Hollanti, sinne minulla on tunnesiteitä.

Ymmärrän, että Etelä-Amerikassa viettämäsi vuodet vievät tunteitasi sinne. Ruotsi valikoitu kotimaaksesi, lapsesi kasvoivat ruotsalaisiksi.

Ei ovia ole järkevää lyödä kiinni.

• Anonyymi

Riittävästi seikkailumieltä

• Monikaan ei voi jäädä synnyinkotiinsa asumaan, harvat edes synnyinseudulleen - työ, opiskelu ja rakkaus vievät yhä useampia ulkomaille. Synnyinkotini oli isän virkatalo, asuimme siinä kunnes isä jäi eläkkeelle ja rakensi saman järven rannalle oman talon. Olin jo omassa elämässäni, en siihen uuteen vanhempieni taloon niin kiintynyt, siellä kävin oman perheeni kanssa vierailemassa. Nyt se on veljeni kesäpaikkana, rempoilla muutettu ja äidin upeat kukkapenkit hävinneet. Joka kesä siellä yhä käyn, rakastan niitä maisemia ja siellä on vanhempieni haudat.

Miehen suvun kotiseutuun olen oikeastaan enemmän juurtunut, koska vanha suku on sieltä kotoisin, kantatilan maista lohkottu mökkitontit, on istutettu ja hoidettu metsää , on savusauna ja mökki tukikohtana, on marjamaat. Opiskelu, avioliitto ja työ toi pääkaupunkiseudulle ja etelärannikolle, ja täällä meren tuntumassa olen kotonani. Täällä ovat lapset syntyneet ja kasvaneet, ja heidän lapsensa, voimme usein tavata ja viettää yhdessä aikaa.

Naapurusto on kaksikielistä, viihdyn tässä kulttuurissa, joustavaa ja yhteisöllistä, ystävällistä kanssakäymistä. Voisin kuvitella viihtyväni myös Ruotsissa tämän kielitaitoni takia, ja ihailin aina Ruotsin läpi Keski-Eurooppaan ajaessamme siistejä, hyvinhoidettuja ja kodikkaan kutsuvia ympäristöjä kauniine taloineen . Niin kävikin, että tämä talo jonka 15 vuotta sitten rakensimme, on ruotsalaisten perinnepuutalojen mallinen. Kotiin kuuluu ennenkaikkea rakkaat ihmiset, tietenkin muu ymäpäristö osana.

Olen ajatellut , että kieli on ihmisen kotimaa, äidinkieli on koti, mutta aina se ei ole niin suoraviivaista. Tunnen myös omassa ystäväpiirissä ja suvussa kaksikielisiä perheitä, ollut kosketuksissa tänne kaukaa muuttaneisiin, tavallaan kotimaansa menettäneisiin. Äidinkielen käyttäminen on ihmisoikeus, mutta on myös suuri rikkaus omaksua uusi kieli, ehkä useitakin kieliä. Tärkeää olisi, että jokaisella on mahdollisuus pitää yllä myös äidinkieltä, sitä kieltä, jonka ensimmäisenä oppi, joka on syvimpien tunteiden tulkki.

Synnyinmaataan ei voi valita, kotimaan voi ainakin joissakin olosuhteissa , vai onko se kenties kohtalo. Tunnen kiitollisuutta siitä, että saan asua rauhassa synnyinmaassani , mutta uskon, että olisin sopeutunut nuorempana muuallekin, maailmassa on niin paljon kaunista ja hyvää muuallakin.

• Anonyymi

Kuinka olet ajatellut sillä "muumiruotsilla" pärjätä länsinaapurissa? Eihän ne edes ymmärrä moista?

• Anonyymi kirjoitti:

Kuinka olet ajatellut sillä "muumiruotsilla" pärjätä länsinaapurissa? Eihän ne edes ymmärrä moista?

Muumiruotsi, sepä kuulostaa herttaiselta, hyvä kun ei muumioruotsi. Kyllä tämä suomalainen kielikylpyruotsini kouluruotsin ohella on antanut minulle eväät pärjätä turistina Ruotsissa, muussa ominaisuudessa en siellä ole toistaiseksi vieraillut enkä mitä ilmeisemmin enää vaihda kotimaata. Kotipuolessa ainakin nämä etelärannikkolaiset ruotsinkieliset puhuvat vanhimpia ikäluokkia lukuunottamatta erinomaista suomea, mutta on hauska solahtaa välillä ilmaiseen kielikylpyyn. Sitäpaitsi kielipolitiikka on politiikkaa, siihen ei naapuruus- ja ystävyyssuhteita sekoiteta.

Minusta on hauskaa, jos joku ulkomaalainen sanoo minulle jotain suomeksi, vaikka vain tervehdyksen, katson sen kunnioitukseksi äidinkieltäni kohtaaan ja olen valmis siihen itse turistina.

• Anonyymi

Kirjoitit kauniisti, kiitos siitä. Oli mukava lukea tuollaista tekstiä.

• Kyllä minulle Suomi on vieläkin lähinnä sydäntäni, jos eri maita verrataan toisiinsa vaikka kotini onkin ollut Ruotsissa lähes 50 vuotta ja kotona viihtyvää sorttia olenkin.
      Ei niin, että enää kotini jättäisin ja muuttaisin takaisin ennenkuin kenties tuhkana, mutta silti syvimmällä sydämessäni toivon, ettei Suomi koskaan, ikimaailmassa, menisi tähän Ruotsi malliin.

Taas räjähti viime yönä. Solnassa tällä kertaa, mutta kuului tänne kymmenien kilometrien päähän niin, että talo tärähti ja meinasin pudota tuolilta.

• Anonyymi

Voisitko kertoa mikä siellä Solnassa räjähti yöllä? Ovatko jo uutisoineet?

• Anonyymi kirjoitti:

Voisitko kertoa mikä siellä Solnassa räjähti yöllä? Ovatko jo uutisoineet?

Kyllä siitä uutisoitiin heti yöllä, kun ihmiset olivat soitelleet hätäisinä, että mikä se pamahdus oli.

Se oli grillikioski, mikä lensi päreinä ilmaan.
        Syytä siihen ei kai vieläkään tiedetä. Räjähdyksen voimakkuutta kai edesauttoi se, että siellä oli kaasupulloja, vai oliko se liitetty kaupungin kaasuverkostoon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/op8V9B/kraftig-explosion-i-solna

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Kyllä siitä uutisoitiin heti yöllä, kun ihmiset olivat soitelleet hätäisinä, että mikä se pamahdus oli.

Syytä siihen ei kai vieläkään tiedetä. Räjähdyksen voimakkuutta kai edesauttoi se, että siellä oli kaasupulloja, vai oliko se liitetty kaupungin kaasuverkostoon.

Matu-poiken reviirikiistoja. Onhan toki esitetty sellaisia mopopoikiakin syypäiksi,
        jotenkin vaan tuntuu ettei taida olla.
        Pahimmat kähinät alueilla joissa väestö lähinnä lähi-idästä tullutta.

• Anonyymi

Niin, kai se on mahdollista sekin. Mutta miksikähän esmerkiksi Ruotsissa näyttää siltä etteivät tahdo millään hyväksyä edes nämä maahanmuuttajat sitä Svea-mamman maata omakseen, vaan pullikoivat minkä ehtivät?

Poliisit anelleet ettei heitä enää kivitettäisi? Ettei poliisiasemia räjäyteltäisi?

Mikähän noilla on ajatuksena, jos itse tulleet, mutta vain sotiminen sopii?
      Koko maan valtaus?

• Olen käsittänyt, että nykyisten pommiräjäyksien ja katu väkivaltatekojen tapana ovat rikosliigat. Useinhan niitä tulee länteen itäbloginmaista.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että nykyisten pommiräjäyksien ja katu väkivaltatekojen tapana ovat rikosliigat. Useinhan niitä tulee länteen itäbloginmaista.

Kirjoitatko sinä itäblogia vai länsiblogia?

• Anonyymi

Ruotsalaiset tottuneet pommien räjäyksiin ettei osaa ilmankaan olla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitatko sinä itäblogia vai länsiblogia?

Kiitos päivän huumoriannoksesta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos päivän huumoriannoksesta!

Jo on yksinkertainen humoristi.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että nykyisten pommiräjäyksien ja katu väkivaltatekojen tapana ovat rikosliigat. Useinhan niitä tulee länteen itäbloginmaista.

Eurooppa yhtenäistyi ja rajat auki, rikollisuus vapaana rehottaa.

• Anonyymi

EU ja Schengen-sopimus , sekä vapaa liikkuvuus
        takaavat, että räjähdykset jatkuvat.

• Anonyymi

Ruotsi varjeltui viime maailmansodassa ulkoiselta hyökkäykseltä, mutta nyt paukkuu maahan tulleitten muuttajien taholta.

• Anonyymi

Mutta ei pidä unohtaa: Joutuivat ilman appelsiineja olemaan ww2 ajan, joka lie aiheuttanut pahoja traumoja, jotka nyt purkautuvat mm. pommi-iskuina?

• Anonyymi

Nälkämaan yleistietäjä asialla ilmansuunta blogein. Kuuluiko Solnan pauke Kajjaanissa asti?

• Anonyymi

Matukin voi rakastaa maata vaikkei synnyinmaa, jos jostain sodan raunioittamasta maasta saapunut on varmaan luullut tulleensa eedenin paratiisiin.

• Anonyymi

Ei kyllä se paratiisi on siellä neitojen kanssa.

• Anonyymi

Tai satumaa Suomessa: seinästä seteleitä ilman työtä
        ja neljä vaimoa eri osoitteissa joiden asuntotuet ja muut yksinhuoltaja-tuet sekä lapsilisät Suomen valtio maksaa, mies äy huolehtimassa, että kaikki ovat aina raskaina, se on niin lempipuuhaaaa...
        siis meidän veronmaksajien rahat menee heille......

Mitä meidän vanhusten hoidosta, mitä nuorison vaille jäämisestä,
        mitä köyhyydessä elävistä suomalaisista lapsista.

Voi minkä satumaan keksivät afrikkalaiset nuoret miehet seikkailunhalussaaan!

• Anonyymi

Omalaatuista kyllä, vaikuttaa siltä kuin nämä maahanmuuttajat haluavat ehjistä ja hienoista kaupungeista Ruotsissa samanlaisia rauniokasoja kuin kotimaassaan ovat?

Kai se "kotoisuus" tulee sitten siitä? Täytyy Ruotsalaisista kaupungeista tehdä rauniokasoja ennenkuin "kotiutuminen" on täydellistä.

• Anonyymi

Räjäytyksiä tekevät rikollisjengit ja uusnatsit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei todellakaan uusnatsit. Näitä rikollisjengejä on muotoutunut erityisesti lähi-idän kansalaisista, jotka eivät oikeastaan muunlaisesta elämästä edes tiedä mitään - loputon sotiminen historiana. Eikä lopu koskaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruotsin katujengit tuovat jengi-identiteettiään esille esimerkiksi symbolein, elein, vaatetuksella ja tatuoinneilla. Ruotsalaiset katujengit eroavat muista eurooppalaisista jengeistä siinä, että ruotsalaisjengeissä jäsenet ovat yleensä jo aikuisia, keski-iältään jengistä riippuen noin 22–35-vuotiaita. Etnisiä ruotsalaisia jäsenistä on 24 %, ja loput ovat maahanmuuttajataustaisia, useimmin Lähi-idästä (35 %) tai Itä-Euroopasta kotoisin olevia.

Toisin sanoen. Jengiläiset ruotsissa ovat 76% ulkomaalaistaustaisia.

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan se voinut olla joku höyrähtänyt yrttipelastettukin, joka ei nähnyt grillin hinnastossa vegopurilaista.

• Anonyymi

Vaikka olen Suomalainen niin pidän Ruotsista erittäin paljon. On historiaa, hyviä vanhoja elokuvia ym.

Ruotsalaiset tunnetusti suhtautuu Suomalaisiin nyreästi. No se siitä.

Ikävä lukea näitä pommiräjäytyksiä ym. Ei uskalla Ruotsiin enää mennä edes käymään. Historiaa harrastan nykyään siis netin kautta. Onhan meillä Ruotsin kanssa pitkä historiakin.

• Anonyymi

Seuraatko Ruotsin kuninkaallisia? Kunkku on ikääntynyt, testo vähentynyt ja viriili huvennut, joten Silvia on passee.

• Anonyymi

Kunkun "leikkitoverit" ääneet viime aikoina vähemmälle,

• Anonyymi
    • Anonyymi

Tottakai, rakastaminen on ihanaa.
      Suomea rakastan kesäisin ja Espanjaa rakastan talvisin, siinä välissä viikon pari Saksaakin. Naapurin miestäkin olen rakastanut ja yhtä työkaveria.

• Anonyymi

Rakastan joka kertaa kun päästän itteni pahasta :)

• Anonyymi

Ruotsissa nykytilanne huolestuttaa.

"Voisitko kertoa mikä siellä Solnassa räjähti yöllä? Ovatko jo uutisoineet?

Näytä lisää

Matu-poiken reviirikiistoja."

Shiiat ja sunnit aloittavat sodan joka kestää ikuisesti kuten Lähi-idässäkin.

• Heh, sattuipa somasti, kun Solnasta tuli puhe. Siellä oli eräs minunkin "kodeistani". Hyvät muistot minulla siitäkin paikasta/ajasta on. Ulkopuolisuuden tunne ei riippunut mistään ulkoisesta. Osasin kieltä, etenin "urallani", tiskarista pankkineidiksi, sain ystäviä, jotka kyllä melkein kaikki olivat suomalaisia, mutta kotimaan kaipausta tuo kaikki ei minusta poistanut.

Kolme vuotta riitti, enkä oikeastaan jäänyt kaipaamaan Ruotsista mitään. Vain kerran olen siellä jälkeenpäin käynyt, silloinkin sukulaisvierailulla, veljeni luona.

• Niin miksei voisi (rakastaa muutakin maata kuin synnyinmaataan) ? Jos on muualla asunut, elänyt siellä intensiivisesti, saanut sieltä hyviä muistoja.

Itse en voisi kuvitella asuvani muualla kuin Suomessa. Pari kirjoittaa otti esille kielen. Se on minullekin kiinteä osa omaa identiteettiä, siihen on latautunut niin paljon omaa persoonaa, omaa tunne- ja elämysmaailmaa, että ellen voisi sitä tarkasti kuvata (itselleni lähinnä) olisin jotenkin orpo, eksyksissä.

Sielunmaisemasta puhutaan. Itse liitän siihen paitsi ulkoisen todellisuuden, myös sisäisen, mihin liittyy historia, kulttuuri, arvot, jopa niinkin kiistelty asia kuin kansanluonne ja sen erityispiirteet. Niissä on minun kotini. En kaipaa siihen muuta.

Uskon kyllä, että jos ihminen asuu muualla kuin omassa synnyinmaassaan, hän voi avartua , kasvaa ikäänkuin vaakatasossa, mutta ei välttämättä syvyyssuunnassa ja siitä jää kaipaus, jota niin moni muualla asuva tuntee sydämessään. Saatan tietysti olla väärässäkin. "otanta" tälle havainnolle on suppea. Vain muutama tuttu "maailmalla"..))

• Anonyymi

Noin se menee minullakin. Myös ulkomaille muuttaneet vanhempana vanhaa maata, muistellen ja vertaillen.
        Elävät kuin kahden maan välissä, eräänlaista kaksjakoisuutta.
        Suomi on hyvä maa elää ja olla. Olen Karjalan evakkojen lapsi, ja muistan heidän kaipuunsa synnyinseudullensa.
        Kävin 90-luvulla katsomassa kannaksella , jossa pihapiirissä kukki juhannusruusu kivijalan vieressä. Vanhempani eivät sitä enää nähneet.

• Anonyymi kirjoitti:

Noin se menee minullakin. Myös ulkomaille muuttaneet vanhempana vanhaa maata, muistellen ja vertaillen.
        Elävät kuin kahden maan välissä, eräänlaista kaksjakoisuutta.
        Suomi on hyvä maa elää ja olla. Olen Karjalan evakkojen lapsi, ja muistan heidän kaipuunsa synnyinseudullensa.
        Kävin 90-luvulla katsomassa kannaksella , jossa pihapiirissä kukki juhannusruusu kivijalan vieressä. Vanhempani eivät sitä enää nähneet.

Kirjailijoista ainakin Eeva Kilpi on kirjoittanut koskettavasti tuosta "elämän evakkoudesta". Olen aina ihaillut karjalaista luonnetta ja evakot jos kutka ovat rikastuttaneet meidän kulttuuria: "ilo pintaan vaikka sydän märkänis"...
        Anneli Saariston esittämä Evakon laulu saa aina kyynelet nousemaan silmiin...

• Anonyymi

Joa osaisin, niin samoin sanoin voisin itseänikin ja omaa suhtautumistani luonnehtia.

Näin TV:ssä kuvan talosta, jossa oli kaksi kuistia ja paljon ihmisiä siinä pihalla, minulle jäi kuva mieleeni ja sen mukana ikävä lapsuudenkotiini, jossa usein kävi vieraita, naapurin lapsetkin leikkivät ja urheilivat meidän kanssamme isän rakentamille urheilupaikoilla tien toisella puolella.

Koulutuksen ja opiskelun jälkeen aviotiittoon mentyäni siirryimme hänen kotiseudulleen, jossa oli meille työpaikat.

Vaikka olen sopeutunut ja viihtynyt, ikävä kotiseudulle on silti jossain syvällä minussa. Appivanhempanikin olivat samat polut tehneet ja Töölöön päätyneet.
      Suomi kaikkine muistoineen on rakas maa.
      :)

• Se lapsuuskodin kaipuu taitaa olla enemmän kaipuuta omaan huolettomaan lapsuuteensa.

Minulla on lapsuuskoti vielä tallessa Suomessa ja voisin mennä käymään siellä niin usein kuin haluaisin, mutta lapsuuttaanhan siellä ei takaisin saa muuten kuin muisteloissa.
        Veljeni asuu sitä nykyisin vielä niin kauan kuin jaksaa lämmittää ja huoltaa sitä, seitenkymppinen kun häämöttää jo hänelläkin joulukuussa. Hän on säilyttänyt kaiken samana kuin oli silloin kun oltiin lapsia. Navetassa siellä nyt ei enää ole karjaa ja kasvihuoneista on vain yksi jäljellä muinaismuistona, mutta sauna ja talo ovat ulkoa ja sisältä pysyneet samoina.
        Ne naapureitten leikkikaverit ovat häipyneet maailmalle nekin, josko kaikki enää hengissäkään. Yhden ikäiseni naapurinlikan tapasin siellä vielä, mutta ei me enää osattu leikkiä. Muisteltiin vain mitä lapsina leikittiin ja hassuteltiin.

• Tellukka kirjoitti:

Se lapsuuskodin kaipuu taitaa olla enemmän kaipuuta omaan huolettomaan lapsuuteensa.

Minulla on lapsuuskoti vielä tallessa Suomessa ja voisin mennä käymään siellä niin usein kuin haluaisin, mutta lapsuuttaanhan siellä ei takaisin saa muuten kuin muisteloissa.
        Veljeni asuu sitä nykyisin vielä niin kauan kuin jaksaa lämmittää ja huoltaa sitä, seitenkymppinen kun häämöttää jo hänelläkin joulukuussa. Hän on säilyttänyt kaiken samana kuin oli silloin kun oltiin lapsia. Navetassa siellä nyt ei enää ole karjaa ja kasvihuoneista on vain yksi jäljellä muinaismuistona, mutta sauna ja talo ovat ulkoa ja sisältä pysyneet samoina.
        Ne naapureitten leikkikaverit ovat häipyneet maailmalle nekin, josko kaikki enää hengissäkään. Yhden ikäiseni naapurinlikan tapasin siellä vielä, mutta ei me enää osattu leikkiä. Muisteltiin vain mitä lapsina leikittiin ja hassuteltiin.

Vielä muutama vuosi sitten lapsuudenkoti oli minulle niin rakas, etten voinut kuvitellakaan luopuvani siitä. Se on ollut minulle hiljentymisen ja muistamisen paikka, jonkinlainen ystävyyden talo, johon kuulemma naapurikin "uskaltaa" tulla ilmoittamatta, puhumattakaan sisaruksista, joita on ollut hyvä tavata siellä.

Nyt kun meille kaikille on tullut lisää ikää ja kremppoja vanhan talon ylläpito alkaa olla rasite. Kyllähän palveluja ostamalla saa ja niin on jouduttu tekemäänkin, mutta onhan aina jonkinlainen huoli päällä kun talo yksinään talvehtii.
        Ihmismieli taitaa sittenkin olla aika mukautuva: kun luopumisen aika tulee, siihen on valmis, mutta ei sentään ihan vielä...

Poistivatko Tellukka sinun Saarnaajan sitaattisi ? Vaarallista tekstiä? ...))
        Olisin lukenut sen uudelleen mustikasta palauttuani. Kyllä Saarnaaja Haavikon voittaa.

• demeter1 kirjoitti:

Vielä muutama vuosi sitten lapsuudenkoti oli minulle niin rakas, etten voinut kuvitellakaan luopuvani siitä. Se on ollut minulle hiljentymisen ja muistamisen paikka, jonkinlainen ystävyyden talo, johon kuulemma naapurikin "uskaltaa" tulla ilmoittamatta, puhumattakaan sisaruksista, joita on ollut hyvä tavata siellä.

Nyt kun meille kaikille on tullut lisää ikää ja kremppoja vanhan talon ylläpito alkaa olla rasite. Kyllähän palveluja ostamalla saa ja niin on jouduttu tekemäänkin, mutta onhan aina jonkinlainen huoli päällä kun talo yksinään talvehtii.
        Ihmismieli taitaa sittenkin olla aika mukautuva: kun luopumisen aika tulee, siihen on valmis, mutta ei sentään ihan vielä...

Poistivatko Tellukka sinun Saarnaajan sitaattisi ? Vaarallista tekstiä? ...))
        Olisin lukenut sen uudelleen mustikasta palauttuani. Kyllä Saarnaaja Haavikon voittaa.

Sekoilen. Olihan se Saarnaajan teksti tallella, tuolla toisessa ketjussa vain.
        Ei muuta kuin Sanan kuulolle..))

• Anonyymi

En missään nimessä olisi halunnut asua muualla kuin suomessa, jopa Helsinki tympi jossa asuin nuorena joitakin vuosia, keski-suomessa keskokoisessa kaupungissa on paras,

On karvas leipä vieraan maan

• Anonyymi

Mulle vastasit noin saastaisesti, minä kirjoitin itsestäni enkä nylkyttäjistä.
        Juokse suolle matuinesi.

• Anonyymi

Viron voisin hyväksyä uutena kotimaanani jos suomessa tulisi liian kuumat paikat. Eestinmaan kielen oppisi ehkä helposti, niin sinne muuttaneet kertovat.
      Mutta oikeasti synnyinmaani Suomi riittää minulle. Olen liian hidas omaksumaan uutta asuinpaikkaa maamme ulkopuolella.
      itäbarbarian man

• Anonyymi

On kotimaassa tilaa maaseudulla. Maailman meriä tullut seilattua ihan tarpeeksi, tuli nähtyä se turhuus.

• Anonyymi

Maaseudulla saattaisi viihtyä myös meikäläinen "rassistikin",,kahdella ässällä koska niitä matuja ei yleensä liiku kuin kaupungeissa

• Anonyymi

Kyllä synnyinmaa on aina sydäntä lähellä on turha puhua paskaa näin vain totuus, vaikka olen päättänyt siellä en vieraile, ajallalla on tullut totuus kaikessa.

Suomi-Ruotsi maaottelu, monissa kilpailijoissa on ruotsalaiset nimet tänään?

Olen ruotsin kansalainen ja lapseni---tiden har haft tiden, 70 .

• Anonyymi

Hirvittävää olisi tänäpäivänä asua Ruotsissa. Mistäpä voit tietää että ihan kauppareissulla joudut lähi-idän miekkosten /afrikaanien raiskaamaksi tai tapetuksi ihan muuten vaan? Tai pommi-iskussa sivullisena henki pois?

Voidaan jossakin määrin onnitella palstan kantavaa voimaa Palomaa, koska valinnut niinkin syrjäisen seudun asuin-sijakseen?
      Vai oliko kyseessä etu-käteistieto noista lähi-idän tulijoiden loppumattomista kähinöistä?

Ja "osasi" varautua?

• No en minä nyt sentään ole vielä ymmärtänyt kauppareissulla pelätä, enkä ole paha pelkäämään muutenkaan.
        Tuosta minä kuljen metsäpolkua pitkin kauppakeskukseen pimeälläkin, kun onhan minulla puhelimessa lamppu.
        Toiseen suuntaan myös metsäpolkua silloin kun olen menossa bussille.
        Jos minut tapetaan, niin johan tässä on eleltykin.

Sen jälkeen, kun maahanmuuttajarikkaassa slummissa olin rappusiivoajana, niin tämä meidän seutukunta tuntuu hyvinkin turvalliselta ja rauhalliselta.
        Onhan tänne jouduttu ottamaan kiintiöpakolaisia meidänkin kuntaan ja vähin niitä on alkanut tuolla kylällä näkemäänkin pyöräilemässä.
        Niillä on kuitenkin joku määräaika, jonka ne saavat asua kunnan järjestämässä asunnossa/parakissa ja sitten niitten on itse etsittävä itselleen asunto, jota on pikkusen vaikea saada täältä, kun pitkät asuntojonot muutenkin.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

No en minä nyt sentään ole vielä ymmärtänyt kauppareissulla pelätä, enkä ole paha pelkäämään muutenkaan.
        Tuosta minä kuljen metsäpolkua pitkin kauppakeskukseen pimeälläkin, kun onhan minulla puhelimessa lamppu.

Sen jälkeen, kun maahanmuuttajarikkaassa slummissa olin rappusiivoajana, niin tämä meidän seutukunta tuntuu hyvinkin turvalliselta ja rauhalliselta.
        Onhan tänne jouduttu ottamaan kiintiöpakolaisia meidänkin kuntaan ja vähin niitä on alkanut tuolla kylällä näkemäänkin pyöräilemässä.
        Niillä on kuitenkin joku määräaika, jonka ne saavat asua kunnan järjestämässä asunnossa/parakissa ja sitten niitten on itse etsittävä itselleen asunto, jota on pikkusen vaikea saada täältä, kun pitkät asuntojonot muutenkin.

No niin varmaan onkin mutta ne tilastot- näyttävät ikävää kieltään.
        https://yle.fi/uutiset/3-10364557

• Anonyymi kirjoitti:

No niin varmaan onkin mutta ne tilastot- näyttävät ikävää kieltään.

Kyllä ne tilastot ovat tuttuja.
        Ja ihmisiä puukotetaan ja ammutaan kaduille, eikä suinkaan ole kaikki minkään "itäblogin" huume- tai moottoripyöräjengien tekosia vaikka sellaisilla yritetään siloitella ja selitellä.

Mutta kuten sanottu, niin johan tässä on eleltykin.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

No en minä nyt sentään ole vielä ymmärtänyt kauppareissulla pelätä, enkä ole paha pelkäämään muutenkaan.

Eikö ne edes itse siivoa rappujaan ?

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö ne edes itse siivoa rappujaan ?

En minäkään siivoa tämän talon rappukäytävää, vaan joku siivousfirma sen käy siivoamassa.
        Tai ainakin käyvät tuonne alas tauluun kerran kuussa kirjoittamassa puumerkkinsä, että ovat käyneet siivoamassa pari kertaa joka viikko.

Ei tässä kyllä paljon raput likaannukaan, kun talossa asuu vai sellaisia, jotka malttavat pyyhkiä kenkänsä kynnysmattoon heti tuolla alhaalla ja osaavat käyttää vessaa.

• Anonyymi

Palomaa alkoi ahdistaa, kun matuja pyöri entisen asuinpaikan ympärillä kuin Vilkkilän kissoja. Homma alkoi lähteä lapasesta. Otti sulhonsa ja katraansa patonkiinsa , hurauttaen jokilaaksoon elämään luonnonläheisesti, sekä syventyen kammiossaan blokikirjoituksiin.

• Anonyymi

Hm. kyllä se "elämä" sujuuu varmasti niinkin. Ja voi siellä rauhan tyys,sijassa laatia uusia provosoivia kirjoituksia entisen kotimaansa nettipalstoille, jotta näkisi kuinka kaukaa viisas olikaan muuttaessaan synkkään korpeen?

• On hän sielläkin kertonut nähneensä yhden maahanmuuttajaäidin työntelemässä lastenvaunuja. Oliko peräti hyväntahtoisena ja suvaitsevaisen jalomielisenä alentunut tervehtimäänkin häntä.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

On hän sielläkin kertonut nähneensä yhden maahanmuuttajaäidin työntelemässä lastenvaunuja. Oliko peräti hyväntahtoisena ja suvaitsevaisen jalomielisenä alentunut tervehtimäänkin häntä.

Erinomaisen hienoa käytöstä arvon rouvaltamme, joka sentään on monia maita nähnyt ja asunutkin, ja kuitenkin suvaitsee tervehtiä alempiarvoista, jonka vauvan yli on harpannut kiireissään,,,siellä "toisessa valtakunnassa" kuten muistamme tekstissään kertoneen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hm. kyllä se "elämä" sujuuu varmasti niinkin. Ja voi siellä rauhan tyys,sijassa laatia uusia provosoivia kirjoituksia entisen kotimaansa nettipalstoille, jotta näkisi kuinka kaukaa viisas olikaan muuttaessaan synkkään korpeen?

Siellä korvessa saa asuntoja halvalla vuokralle, ihan viisas teko kun ei töissä tarvii käydä ja voi leivän jatkoksi kurpitsoita kasvattaa. Varmasti saa ostaakkin vanhan oktalon pilkkahintaan kuten Suomenkin syrjäseudulla. Ruotsissa on hyvä sossuhuolto ja vanhusten hoiva. Sinne kannattaa matuksi lähteä meidän vanhojen.

• Anonyymi

Heh, minä ainakaan en lähde minnekään Suomesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä korvessa saa asuntoja halvalla vuokralle, ihan viisas teko kun ei töissä tarvii käydä ja voi leivän jatkoksi kurpitsoita kasvattaa. Varmasti saa ostaakkin vanhan oktalon pilkkahintaan kuten Suomenkin syrjäseudulla. Ruotsissa on hyvä sossuhuolto ja vanhusten hoiva. Sinne kannattaa matuksi lähteä meidän vanhojen.

Ei vanhan kannata korpeen lähteä kauas palveluista.
        Mikään ei tule niin kalliiksi kuin vanha oktalo pilkkahintaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei vanhan kannata korpeen lähteä kauas palveluista.
        Mikään ei tule niin kalliiksi kuin vanha oktalo pilkkahintaan.

Palvelut toimivat erinomaisesti, ainakin naapureilla jotka ovat raihnaisia näkyy käyvän hoitoalan väkeä jatkuvasti. Meidän terveyskeskuksemme ja labramme, sairaalamme ja hammashoitomme ovat olleet tähän saakka ongelmattomia. (Kaksi terveyskeskusta viidentoista minuutin päässä, molempiin saamme ajan nopeasti tarvittaessa, sairaalaan on hieman pitempi matka, puolisen tuntia yhteen suuntaan ja hieman alle tunti Uppsalan akateemiseen, mutta sairaalahelikopteri hakee tarvittaessa ja kylällämme on pysyvä ambulanssiasema)
        Rahaahan tähän vanhaan taloon on uponnut ja tulee edelleen uppoamaan, mutta me molemmat viihdymme täällä ja talossa on oma viehätyksensä jos pitää retrosta.

• Heh, tää "korpi" on vanhan nelostien varressa, 3 minuuttia E-4 jolla ajaa hurauttaa 15 minuutissa lähimpään keskisuureen kaupunkiin, 40 minuuttia Uppsalaan ja puolitoistatuntia Tukholmaan. Tunti Arlandaan. Matkustajajuna kulkee kylän reunalla (liikennöi Uppsalan ja Gävlen väliä), pysähtyy asemallemme kerran tunnissa. Säännöllinen bussiliikenne pohjoiseen ja etelään. Kesäisin kylämme asukasluku kolminkertaistuu, koska paikka on suosittu lomanviettopaikka, kalastajien ja lapsiperheiden suosiossa ja leirintäalue on aina täynnä. Kyllä täällä "korvessa" on hyvä asua ja monet ovat sen huomanneet, koska kiinteistöjen hinnat ovat nousseet näiden seitsemän vuoden aikana ainakin puolella.
      Totta, me molemmat myimme talomme ja ostimme tämän vanhemman joenrantatalon kun muutimme kimppaan. Investoimme voitot talon remonttiin, ostimme veneen ja rakennutimme saunan ja nyt elämme velattomina rauhallista eläkeläiselämää . Kurpitsani voivat erittäin hyvin, kesäkurpitsat pesäpallomailan pituisia, mutta paksumpia, Pattypan-kurpitsat (keltaisia kiekkoja) kasvoivat mainiosti ja meiltä riittää vaikka jakaa naapureille ja tutuille. Kymmenen minuutin kävelymatkan päässä on erinomainen kantarellimetsä ja toisella puolella tietä, myös noin kymmenen minuutin päässä on toinen kantarellimetsä, josta saa myös runsaasti mustikkaa ja puolukkaa. Joesta voi kalastaa ahventa, kuhaa, haukea, mutta lohia vain voimalan alapuolelta. Tämä on hyvä paikka elää ja naapurimme ovat suoraviivaisia, ystävällisiä ja jalat maassa olevia pohjois-uplantilaisia ja etelä-norlantilaisia, kaikki moikkaa toisiaan ja kylässä on kolme toimivaa urheilu-kotiseutu ja kulkttuurijärjestöä.
      Kyllä tämä tuntuu kodilta, kaikkien näiden vuosien jälkeen ja sellaiselta paikalta missä voi asua elämän loppuun saakka.
      Vielä se, että paikkaa emme valinneet sen vuoksi että täällä ei räjähtele pommeja eikä ole huumejengejä tai että on vähän maahanmuuttajia ja ainoat joita saa varoa ovat paikalliset vanhojen autojen harrastelijat (raggarit) jotka vinguttaa koneitaan tuossa isolla tiellä, mutta varoo kovasti meitä eläkeläisiä kun taapertelemme pikkuteitä sienikoriemme kanssa.

Kiitos kaikille teille jotka olette olleet aktiivisesti kiinnostuneita minun asuinpaikastani ja valinnoistani.

• Tuosta jäi vielä puuttumaan loppukaneettina se että miksi siis tulimme tänne asumaan ja syy oli se että Legon talo oli liian suuri, minun liian pieni ja tää oli ihan sopiva. Lapset asuu sopivalla etäisyydellä ja tapaamme viikottain. Lego saa kalastella ja minulla on puutarha ja kasvimaa. Ja kirjoitusrauha.

• Anonyymi

Hyvä Paloma, noin sitä pitää. Täällä tuntuu olevan kateellisia , joille omakotiasuminen ei ole mahdollista, pitää turhautumistaan purkaa näin.

• Anonyymi

Heh, kuka on tämä Paloman ikioma peesaaja oikea jeesimmeinen ? On sammoo mieltä asiasta kuin asiantyngästä, ettei korppis valepuvussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, kuka on tämä Paloman ikioma peesaaja oikea jeesimmeinen ? On sammoo mieltä asiasta kuin asiantyngästä, ettei korppis valepuvussa.

Ei ole korppis. Korppis ei pysty iloitsemaan toisten puolesta, koittaa aina sitä mökkeilyään ja matkojaan hehkuttaa joka ketjuun. Palomalla on omakotitalo yhdessä miehensä kanssa ihanassa paikassa ja lapset lähellä , on lapsenlapsia. Sellaisessa elämässä viihtyy ja onni asuu. ei tarvitse koko ajan bongailla muita maita. Oikein hyvän näköinen mies Palomalla , on kuvissa joskus vilahtanut, varmasti oikea aarre muutenkin. :)))Kaikkea hyvää jatkossakin Paloman perheelle, toivottavasti Ruotsissakin tasottuu tuo tulokkaiden levottomuus.

• Anonyymi

Kiva on, että Paloma on löytänyt eläkkeellä mukavan paikan , asettua elämään seesteisiä vanhuuden päiviä mielitiettynsä kanssa, joka on vielä suomalainen.
      Uteliaana kysyn, löysitkö hänet Suomi-seuran iltamista tanssilattialta?

• Ihan proosallisesti vain deittipalstoilta netistä, mutta olisi voinut tapahtua myös Suomi-Seuran tansseissa jonne minua oltiin houkuttelemassa ja hänkin oli menossa, ilmeni myöhemmin. Koska asuimme riittävän lähellä toisiamme järjestimme tapaamisen hyvin nopeasti, muutaman viestin jälkeen ja loppu onkin historiaa. Myönnän että minulla oli onnea, mutta niin oli hänelläkin. Olin mukana neittideittipalstalla n. kaksi kuukautta ja suljimme molemmat tilimme kun olimme tavanneet.

• Anonyymi

On se meno muuttunut, todella. Täytyy myöntää että pelkään liikkua omassa kotimaassa.

Ruotsi oli aikoinaan hieno maa, eihän sitä voinut kuin ihmetellä kun käytiin Ruotsissa.Vaikea sanoa millaista Ruotsissa todella on nykypäivänä.

Onko nuo uutiset sitten liioiteltuja. Ruotsalaisia mitä olen tavannut niin he ovat sanoneet että heidän maansa on muuttunut.

Monet asiat ovat tulleet Ruotsista tänne meille. Olisi meillä oppimista.

Minä nautin Suomen luonnosta, retkiveneellä retkeilystä ym.

• Luulen että totuus on jostain siltä väliltä. On täällä suurkaupungeissa, etenkin etelä-Ruotsissa, mutta myös tietyillä alueilla Tukholman laidoilla ja muuallakin alueita joissa on rikollisuutta ja levotonta. Mutta eihän niissä ole pakko asua, ellei nyt työn puolesta. Mitään "NO go" alueita ei ole olemassakaan ja kauhuskenarioit vaarallisuudesta ja turvattomuudesta ovat suurelta osalta kuviteltuja tai ainakin liioiteltuja. Miksi suomalainen media haluaa liioitella ja suurentaa sitä mitä täällä tapahtuu oin kyllä mielestäni kovin tarkoitushakuista.
        Ruotsin talouskehitys on ollut vakaa ja vaikka ennustetaan että talous on heikkenemässä ja vaikeammat ajat tulossa niin normaalisvensson elää hyvin ja turvallisesti medelsvenssonielämäänsä Ruotsin kaupungeissa ja esikaupungeissa, pikkukaupungeissa ja kauppaloissa, kylissä ja maaseudulla. Maahanmuuttajia ei nähdä vaarana (paitsi pieni osa rasisteja ja sverigedemokraatteja) ja vaikka heistä on nyt huolta ja menoja niin yleisesti ajatellaan että he ovat maalle tulevaisuudessa hyödyllisiä ja liberaali-Ruotsiei kadu sitä ovet ovat olleet avoimia maahanmuuttajille.
        Tämä on hyvä maa, edelleenkin, asua, suurimmalle osalle ruotsalaisia ja tänne muualta tulleille.

• Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

Mielipide tuokin. Mutta Ruotsin poliisista johtaja Linda Staaf kertoo kyllä aivan toisenlaista totuutta - jostakin syystä pidän uskottavampana hänen puheitaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001122237.html

Eihän LInda Staafin raportti mitenkään kumoa mielipidettäni YLEISkuvasta. Staaf kertoo tilanteesta kriisialueilla, joiden olemassaoloa en ole kieltänyt, mutta se koskee VAIN näitä alueita. Itsestään selvää on että maassa joka on ottanut paljon vastaan pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vuosikymmenien aikana on paljon tietoa ja kokemusta jakaa, osa hyvää, osa huonoa.

• Anonyymi

Todellakin, tutkimuksen mukaan 53 aluetta minne kukaan tervejärkinen ja itsesuojeluvaiston omaava ei mene. Sanoisin kuten muutkin tuollaisia "No go" alueiksi. Osa sellaisia etteivät edes paikalliset enää uskalla liikkua kuin päiväsaikaan. Noin tuon L.Staafin raportin mukaan.

Mutta mitäpä tuosta, onnekseni sieltä "kansankodista" älysin aikoinaan palata Suomeen, vaikkei tätänykyä enää Suomeakaan voi ehdottoman turvallisena pitää johtuen rajojen aukaisemisesta ja sellaisen väestön lisääntymisestä joka tuon turvattomuuden toi tullessaan.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Luulen että totuus on jostain siltä väliltä. On täällä suurkaupungeissa, etenkin etelä-Ruotsissa, mutta myös tietyillä alueilla Tukholman laidoilla ja muuallakin alueita joissa on rikollisuutta ja levotonta. Mutta eihän niissä ole pakko asua, ellei nyt työn puolesta. Mitään "NO go" alueita ei ole olemassakaan ja kauhuskenarioit vaarallisuudesta ja turvattomuudesta ovat suurelta osalta kuviteltuja tai ainakin liioiteltuja. Miksi suomalainen media haluaa liioitella ja suurentaa sitä mitä täällä tapahtuu oin kyllä mielestäni kovin tarkoitushakuista.
        Ruotsin talouskehitys on ollut vakaa ja vaikka ennustetaan että talous on heikkenemässä ja vaikeammat ajat tulossa niin normaalisvensson elää hyvin ja turvallisesti medelsvenssonielämäänsä Ruotsin kaupungeissa ja esikaupungeissa, pikkukaupungeissa ja kauppaloissa, kylissä ja maaseudulla. Maahanmuuttajia ei nähdä vaarana (paitsi pieni osa rasisteja ja sverigedemokraatteja) ja vaikka heistä on nyt huolta ja menoja niin yleisesti ajatellaan että he ovat maalle tulevaisuudessa hyödyllisiä ja liberaali-Ruotsiei kadu sitä ovet ovat olleet avoimia maahanmuuttajille.
        Tämä on hyvä maa, edelleenkin, asua, suurimmalle osalle ruotsalaisia ja tänne muualta tulleille.

"""Mitään "NO go" alueita ei ole olemassakaan """

Likkani ajoin joskus eläinambulanssia ja kyllä heillä oli huonoihin kokemuksiin pohjautuen selvät säännöt siitä, mihin tietyille alueille he eivät saaneet menneä ilman poliisisaattuetta.
        Kerrankin likka sai jo sinne menomatkallaan tappotuomion jos se koira ehtii kuolla, jota hänet oli lähetetty hakemaan. Kuolihan se ennenkuin hän ehti perille, mutta poliisit veivät mukanaan sekä koiranraadon että sen omistajan.

Ruotsin taloudesta ja sen kasvusta sinulla näkyy olevan parempaa tietoa kuin minulla, joka en ole siihen niin keskittynyt, mutta olen vain lukenut kuinka huolissaan täällä on viime aikoina oltu kruunun kurssin voimakkaasta laskusta.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Luulen että totuus on jostain siltä väliltä. On täällä suurkaupungeissa, etenkin etelä-Ruotsissa, mutta myös tietyillä alueilla Tukholman laidoilla ja muuallakin alueita joissa on rikollisuutta ja levotonta. Mutta eihän niissä ole pakko asua, ellei nyt työn puolesta. Mitään "NO go" alueita ei ole olemassakaan ja kauhuskenarioit vaarallisuudesta ja turvattomuudesta ovat suurelta osalta kuviteltuja tai ainakin liioiteltuja. Miksi suomalainen media haluaa liioitella ja suurentaa sitä mitä täällä tapahtuu oin kyllä mielestäni kovin tarkoitushakuista.

Jostainhan se talouden vakaana pysyminen on pois

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/1nXRvG/uppror-bland-landets-underskoterskor

• Anonyymi kirjoitti:

Todellakin, tutkimuksen mukaan 53 aluetta minne kukaan tervejärkinen ja itsesuojeluvaiston omaava ei mene. Sanoisin kuten muutkin tuollaisia "No go" alueiksi. Osa sellaisia etteivät edes paikalliset enää uskalla liikkua kuin päiväsaikaan. Noin tuon L.Staafin raportin mukaan.

Mutta mitäpä tuosta, onnekseni sieltä "kansankodista" älysin aikoinaan palata Suomeen, vaikkei tätänykyä enää Suomeakaan voi ehdottoman turvallisena pitää johtuen rajojen aukaisemisesta ja sellaisen väestön lisääntymisestä joka tuon turvattomuuden toi tullessaan.

Staafin haastattelusta tuli esille se mitä minä sanoin jo kaksikymmentä vuotta sitten kun asuin vielä alueella johon oli sijoitettu paljon maahanmuuttaneita: integraatiopolitiikka oli suuri virhe ja suurten määrien ulkomaalaissyntyisten sijoittaminen lähiöihin joissa asui syrjäytyneitä, alkoholisteja ja työttömiä oli epäonnistunut. Se oli erittäin lyhytnäköinen ratkaisu, tehty todennäköisesti säästömielessä, ja lopputulos oli että se aiheutti epätasapainoa, eripuraisuutta ja vaikeutti edelleenkin ulkomaalaissyntyisten sopeuttamista yhteiskuntaan.
        Seuraus nähdään nyt alueissa joissa rikollisuus ja turvattomuus on laajamittaista ja syy ei ole siinä että kaduilla hiippailee tummaihoisia tai muualta tulleita, kuten täällä(kin) yritetään väittää, vaan että rikollisliigat, monet ent. itäblokin maista ja Venäjältä lähtöisin, huumejengit ja huumeiden käyttäjät ja turhautuneet nuoret liikkuvat ja pimeän tultua varsinkin ulkomaalaissyntyiset kehottavat naisväkeään ja nuoriaan olemaan sisätiloissa. Syy ei ole niinkään siinä että Ruotsi on ottanut vastaan paljon ulkomaalaisia turvapaikanhakijoita, vaan siinä että globaalisuuden EU:n ja avoimien rajojen aikana ruotsalainen yhteiskunta ja etenkin suurkaupunkikulttuuri on muuttunut yleiseurooppalaiseksi. Sama tapahtunee ajanmittaan Suomessakin.
        (Tellukalle: en tpdellakaan sanonut että Ruotsin talous olisi kasvussa, vaan että se on OLLUT vahva ja vakaa ja että merkit ovat selvät että tilanne on heikkenemässä.)

• Anonyymi

Olet sinä jotensakin huvittavakin,, yrittäessäsi edelleenkin "valkopestä" sitä populaa jonka takia Ruotsi on nykyisin lähinnä sotatanner.
        Noista rikollisliigoista tullut eräänlainen maahanmuuttaneiden yhteisö.
        Nuoria jopa toisen tai kolmannen sukupolven maahanmuuttajia pääasiassa.
        Toki myös itäisen Euroopan maat hyvin edustettuna noissa ympyröissä.

• Anonyymi kirjoitti:

Olet sinä jotensakin huvittavakin,, yrittäessäsi edelleenkin "valkopestä" sitä populaa jonka takia Ruotsi on nykyisin lähinnä sotatanner.
        Noista rikollisliigoista tullut eräänlainen maahanmuuttaneiden yhteisö.
        Nuoria jopa toisen tai kolmannen sukupolven maahanmuuttajia pääasiassa.
        Toki myös itäisen Euroopan maat hyvin edustettuna noissa ympyröissä.

Tilannetta voi tarkastella aivan mustavalkoisena, kuten suomalaisella medialla on tapana tehdä, mutta se on nähtävä osana suurempaa kuvaa, joka muodostuu viime vuosikymmenien yhteiskunnallisesta kehityksestä ja poliittisista päätöksistä, Schengenin sopimuksesta ja Euroopan väylien avautumisesta, mutta ennen kaikkea itä-euroopan rikollisliigojen Ruotsiin asettumisesta. Tämä nähtiin jo vuosikymmeniä sitten kun alettiin puhua "juggemafiasta"; Balkanin sodat ja kansanmurhat toivat paljon paitsi pakolaisia, myös rikollista ja sodan raaistamaa ainesta Ruotsin kaupunkeihin, etenkin Malmön ja Göteborgin slummeihin. Kun tähän liittää yhteiskunnan polarisoituminen ja syrjäytyneiden nuorten jengiytyminen (yleismaailmallinen ilmiö, tuttu USA:sta ja Euroopan suurkaupungeista) niin keitos oli valmis.
        Ensiksikin, pakolaiset ja turvapaikanhakijat eivät rettelelöi, kuin joskus keskenään. Syrjäytyneet, turhautuneet, gangsterikulttuurin mukanaan viemät nuoret (esikuva tulee filmeistä, mediasta, nuorisomusiikista, videopeleistä esim, GTA) löytävät yhteisöllisyyttä ja turvaa toisistaan, olipa vanhempien tai isovanhempien alkuperä Norrlannin autioituneessa pikkukylässä, Suomen Lapissa, Balkanin vuoristossa tai Siperian taigalla. Tai Sodan repimässä Lähi-Idässä tai Afrikassa. Missä tahansa ihmisiltä on loppuneet mahdollisuudet elämään ja he ovat joutuneet lähtemään etsimään minne asettua ja heidän jälkeläisensä eivät ole löytäneet itselleen edellytyksiä normaaliin, rehelliseen elämäntapaan.

• Anonyymi

Mielestäsi on näin: "Ensiksikin pakolaiset ja turvapaikanhakijat eivät rettelöi..

Mutta totuus on TAASKIN toinen: Rikollisuus suorastaan rehottaa!

Lue hyvä ihminen, ja ala jo uskoa, etteivät nuo ihastuksesi kohteet todellakaan ole mitään "viattomia karitsoja" kuten näytät uskovan?

• Missä kohtaa kirjoitin että "viattomia karitsoja"? Tees nyt ainakin pieni yritys kriittiseen lukemisen ymmärtämiseen ja loogiseen, faktaperäiseen analyysiin.
        Ulkomaalaistaustaiset (mutta se ei tarkoita välttämättä turvapaikanhakijoita) viimeisten viiden vuoden aikana ovat syyllistyneet prosentuaalisesti suurimpaan osaan seksuaalirikoksista Ruotsissa. Se ei tarkoita että "rikollisuus rehottaa", Va kuvitteletko sinä että täällä hiljakkoin maahan saapuneet pakolaiset lähtevät joukoittain illan tummetessa vastaanottokeskuksista raiskaamaan ruotsalaisia tyttöjä ja siinä sivussa tekemään muitakin rötöksiä?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tilannetta voi tarkastella aivan mustavalkoisena, kuten suomalaisella medialla on tapana tehdä, mutta se on nähtävä osana suurempaa kuvaa, joka muodostuu viime vuosikymmenien yhteiskunnallisesta kehityksestä ja poliittisista päätöksistä, Schengenin sopimuksesta ja Euroopan väylien avautumisesta, mutta ennen kaikkea itä-euroopan rikollisliigojen Ruotsiin asettumisesta. Tämä nähtiin jo vuosikymmeniä sitten kun alettiin puhua "juggemafiasta"; Balkanin sodat ja kansanmurhat toivat paljon paitsi pakolaisia, myös rikollista ja sodan raaistamaa ainesta Ruotsin kaupunkeihin, etenkin Malmön ja Göteborgin slummeihin. Kun tähän liittää yhteiskunnan polarisoituminen ja syrjäytyneiden nuorten jengiytyminen (yleismaailmallinen ilmiö, tuttu USA:sta ja Euroopan suurkaupungeista) niin keitos oli valmis.
        Ensiksikin, pakolaiset ja turvapaikanhakijat eivät rettelelöi, kuin joskus keskenään. Syrjäytyneet, turhautuneet, gangsterikulttuurin mukanaan viemät nuoret (esikuva tulee filmeistä, mediasta, nuorisomusiikista, videopeleistä esim, GTA) löytävät yhteisöllisyyttä ja turvaa toisistaan, olipa vanhempien tai isovanhempien alkuperä Norrlannin autioituneessa pikkukylässä, Suomen Lapissa, Balkanin vuoristossa tai Siperian taigalla. Tai Sodan repimässä Lähi-Idässä tai Afrikassa. Missä tahansa ihmisiltä on loppuneet mahdollisuudet elämään ja he ovat joutuneet lähtemään etsimään minne asettua ja heidän jälkeläisensä eivät ole löytäneet itselleen edellytyksiä normaaliin, rehelliseen elämäntapaan.

Kyllä ainakin Suomessa irakilaiset ja afganistanilaiset ja afrikkalaiset turvapaikanhakijat ovat erittäin suuri raiskausrikosten tekijä ryhmä. Vieläpä kaikkein kuvottavimpia rikoksia, lapsiin kohdistuneita törkeitä raiskauksia. Myös joukkoraiskauksia. On murhaajiakin heidän keskuudessaan. Turha sinun on totuutta vääristellä ainakaan Suomen kohdalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ainakin Suomessa irakilaiset ja afganistanilaiset ja afrikkalaiset turvapaikanhakijat ovat erittäin suuri raiskausrikosten tekijä ryhmä. Vieläpä kaikkein kuvottavimpia rikoksia, lapsiin kohdistuneita törkeitä raiskauksia. Myös joukkoraiskauksia. On murhaajiakin heidän keskuudessaan. Turha sinun on totuutta vääristellä ainakaan Suomen kohdalta.

Ruotsi kyllä lähetti v.2015 34 000 irakilaista nuorta miestä suoraan junalla Suomen rajalle ja siitä Tornioon. Niissä on paljon sotilaita, väärillä nimillä, ikä valehdeltiin jne. Itse ottivat syyrialaisia perheitä. Meillä oli kuulemma velvollisuus ottaa, kun Ruotsi oli ottanut joskus sotalapsia Suomesta.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

että oikein Suomalaisella medialla on tuollainen taipumus.

• Anonyymi

No, tietenkin tuo "viattomat karitsat" on kielikuva, jollaiseen kirjoituksiisi tutustuneet helposti päätyvät? Kuten itsekkin kirjoitat, prosentuaalisesti juuri noin käy. Ihmetellä ei tarvitse miksi Ruotsi on (jostakin syystä )noussut raiskausmäärissä johtavaan asemaan, ja samalla myös rikollisuus noussut kohisten.
        https://yle.fi/uutiset/3-6296473

No, teillä on valtava määrä sellaista populaa, jolle ei nainen ole aasia kummempi.

Sivumennen..Porvoon poliisiampujat ovat niitä Ruotsin "kansalaisia"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, tietenkin tuo "viattomat karitsat" on kielikuva, jollaiseen kirjoituksiisi tutustuneet helposti päätyvät? Kuten itsekkin kirjoitat, prosentuaalisesti juuri noin käy. Ihmetellä ei tarvitse miksi Ruotsi on (jostakin syystä )noussut raiskausmäärissä johtavaan asemaan, ja samalla myös rikollisuus noussut kohisten.
        https://yle.fi/uutiset/3-6296473

No, teillä on valtava määrä sellaista populaa, jolle ei nainen ole aasia kummempi.

Sivumennen..Porvoon poliisiampujat ovat niitä Ruotsin "kansalaisia"

Varovasti nyt tuosta "kansalaisuudesta", jos sattuu paljastuun, että ovatkin juuriltaan meikäläisiä, heh

• Paloma.se01 kirjoitti:

Missä kohtaa kirjoitin että "viattomia karitsoja"? Tees nyt ainakin pieni yritys kriittiseen lukemisen ymmärtämiseen ja loogiseen, faktaperäiseen analyysiin.
        Ulkomaalaistaustaiset (mutta se ei tarkoita välttämättä turvapaikanhakijoita) viimeisten viiden vuoden aikana ovat syyllistyneet prosentuaalisesti suurimpaan osaan seksuaalirikoksista Ruotsissa. Se ei tarkoita että "rikollisuus rehottaa", Va kuvitteletko sinä että täällä hiljakkoin maahan saapuneet pakolaiset lähtevät joukoittain illan tummetessa vastaanottokeskuksista raiskaamaan ruotsalaisia tyttöjä ja siinä sivussa tekemään muitakin rötöksiä?

Ei tietenkään kaikki pakolaiset ja turvapaikanhakijat.
        Vaikea olisi kuvitellakaan musliminaisten lähtevän laumoittain pakolaiskeskuksista raiskaamaan ruotsalaisia tyttöjä ja naisia.

Mutta sellaista on tapahtunut, että joukko pakolaiskeskuksen turvapaikanhakijamiehiä/poikia ovat joukkoraiskanneet ulkona liikkunen tytön.

Aivan turha sinun on siinäkään asiassa yleistää ja väittää määrätyssä muodossa, että """pakolaiset ja turvapaikanhakijat eivät rettelelöi, kuin joskus keskenään."""
        Eikös muuten sekin IKEA:n puukottaja ollut turvapaikanhakijastatuksella?

• Anonyymi kirjoitti:

En puutu Suomen tilastoihin enkä tapahtumiin; on ilmeistä että turvapaikanhakijoista jotka tulivat Suomeen siinä rysiksessä suuri osa oli yksinään matkustavia nuoria miehiä. Kokonaiskuva on täällä erilainen ja Tellukan puheet jättäen omaan propangandistiseen arvoonsa, on erittäin harvinaista (mutta tietyissä julkaisuissa suuresti raportoituja) uutiset että juuri saapuneet turvapaikanhakijat syyllistyisivät rikollisuuteen muuten kuin keskenään kähinöintiin. Sen jälkeen kun turvapaikkaoikeus on hylätty niin asia voi muuttua, mutta prosessin aikana harva haluaa vaarantaa mahdollisuuksiaan saada turvapaikka maasta käymällä yön aikaan raiskaamassa ruotsalaisia tyttöjä.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

En puutu Suomen tilastoihin enkä tapahtumiin; on ilmeistä että turvapaikanhakijoista jotka tulivat Suomeen siinä rysiksessä suuri osa oli yksinään matkustavia nuoria miehiä. Kokonaiskuva on täällä erilainen ja Tellukan puheet jättäen omaan propangandistiseen arvoonsa, on erittäin harvinaista (mutta tietyissä julkaisuissa suuresti raportoituja) uutiset että juuri saapuneet turvapaikanhakijat syyllistyisivät rikollisuuteen muuten kuin keskenään kähinöintiin. Sen jälkeen kun turvapaikkaoikeus on hylätty niin asia voi muuttua, mutta prosessin aikana harva haluaa vaarantaa mahdollisuuksiaan saada turvapaikka maasta käymällä yön aikaan raiskaamassa ruotsalaisia tyttöjä.

Nehän raiskaakin lapsia keskellä päivää .
        Mitähän kultapojuja nämä Ruotsin kansalaiset, jotka yrittivät murhata suomalaiset poliisit Porvoossa ? Onko rasismia arvailla taustoja ?

• Anonyymi kirjoitti:

Nehän raiskaakin lapsia keskellä päivää .
        Mitähän kultapojuja nämä Ruotsin kansalaiset, jotka yrittivät murhata suomalaiset poliisit Porvoossa ? Onko rasismia arvailla taustoja ?

Luinko jostain "syntyperäisiä" ruotsalaisia, mitä se sitten tarkoittaneekin?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Missä kohtaa kirjoitin että "viattomia karitsoja"? Tees nyt ainakin pieni yritys kriittiseen lukemisen ymmärtämiseen ja loogiseen, faktaperäiseen analyysiin.

Kuvittelua taitaa olla nuo sinunkin puolustuspuheet. Se on niin helppoa kirjoittaa jossain tuppukylässä tietsikan edessä suloisia sointuja, vaan pitäisi nosta se peece tuolista ja lähteä katsomaan mitä se oikeasti on. Viettää päivä siellä missä näitä mamuja on paljon.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Lainaus tutkimuksesta: "Luku on korkeampi tapauksissa, joissa tekijä ja uhri eivät ole tunteneet toisiaan. Enemmän kuin kahdeksan kymmenestä on syntynyt ulkomailla. Heistä 40 prosenttia oli ollut Ruotsissa vuoden tai vähemmän."

Melkolailla noista sitä "vastatullutta" jos 40% ollut vuoden tai vähemmän?
        Viittaa AIKALAILLA selvästi juuri niihin joita tahdot erityisesti "puolustella" syystä jota kukaan muu ei voi kuin ihmetellä?

No, tiedetään ja osataan suhtautua probagandistisiin kirjoituksiisi niiden vaatimalla "tavalla"

• Anonyymi kirjoitti:

Varovasti nyt tuosta "kansalaisuudesta", jos sattuu paljastuun, että ovatkin juuriltaan meikäläisiä, heh

No niinpä.
        Monikohan suomalainen käy etenkin kesäisin entisessä kotimaassaan ruotsalaisessa rekisterissä olevalla Volvolla.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Toki, mutta aivan täysin mahdollista että nimet ovat Ahmet ja Mohammad.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Onhan teillä ruotsalaisilla taas yksi uusi "vientituote" lisää noiden gansterien muodossa? Ruotsin kansalaisia ilman lainausmerkkejä. Ammuskelemassa jo Suomessakin.

Mutta tuntuu jotakin jääneen sinnekkin, Malmössä naisen ampuivat lapsi sylissään - noita on kyllä jo veikattava matu- touhuilijoiksi.
        Olisiko nainen katonut liian pitkään jotakin toista?

• Anonyymi

Porvoossa kahta poliisia ammuttu. Ruotsin malli tulossa kovaa vauhtia meillekkin.

Ja koska niitä "tuntomerkkejä" ei voinut millään poliisi antaa lienee kyseessä "ulkomaalaiset" - taas kerran.

• Anonyymi

Voi,voi. En pysty muuta sanomaan. Nyt seurataan tiiviisti poliisimme työtä!

• Anonyymi

Helsingin kaupunki haluaa tehdä oman Rinkebynsä Malmin lentokentän alueelle, onneksi ehdin myydä asuntoni siitä lähistöltä ennen kuin arvot romahtaa.

• Anonyymi

Rinkeby on yksi Ruotsin ''no-go ''-alueista, poliisitkaan eivät uskalla sinne mennä.

• Anonyymi

Niin on. ...Matut saavat pelkäämään niin paljon.

• Anonyymi

Vai niin menee Ruotsissa. Pikku hiljaa kai sitten täälläkin. Metsään meidän on taas paettava, niinkuin olemme kautta aikojen tehneet.

Minun ikuinen haaveeni on oma saaristolaistila. Siellä saisi päivän työt tehtyä ja lukea iltaisin historiaa ym. Pieni vene jolla liikkuisi, kalastaisi.

Eipä ihme että päivät menee kelin mukaan veneessä! Siellä tarpeellinen, illaksi Finnairin tyyliin, kalamajaan.

• Anonyymi

Ruotsi merkitsee minulle umpisuomalaisena miehenä turvallista, menestynyttä ja hyvää naapuria. Kun olen Muddusjärveltä, tiedän että pohjoisruotsalaiset ovat mukavampia ihmisinä kuin Etelä-Ruotsin asukkaat.
      sven-åke tåg

• Anonyymi

En rakasta mitään maata.
      Eniten rakastan tanssikumppania, jonka sattuma toi eteeni viime lauantaina.

• Anonyymi

Tangoako taivutat, vai nouseeko polvi jenkalle tai humpalle?

• Anonyymi

Ruotsin rikollisuus on karannut jo poliisin käsistä, joka on kovan rikollisuuden kohdalta päivittäisä mm räjähdeillä tehtävät yli 45% enempi edelliseen vuoteen verrattuna.
      Poliisilta puuttuu tutkijoita ja resursseja.
      Paloma väitti meidän median suurentelevan ja tekevän musta valkoista siitä.
      Se on kylmää factaa, jota Paloman kaltaisen sateenkaarilasien katsovan syrjäseudun mummelin valokoivaa hyssyttelymediaa lukevan on vaikea ymmärtää ja hyväksyä.

• Kaikki on suhteellista.
        Tuo kaikki on lööppejä ja paisuttelua ja taas myytiin lisää ja mainostuloja.
        Olen asunut täällä kolmekymmentä vuotta ja suurimman osan ajasta aivan Arlandan lentokentän tuntumassa, lähellä Tukholmaa (se "syrjäseudun mummelista" ;)) ja vaikka Ruotsissa rikollisuus lisääntyy niin olen nähnyt vain yleiseurooppalaisen, kansojen vapaasta liikkuvuudesta johtuvan ilmiön, trendin jota ei voi enää pysäyttää ellei Ruotsi sitten eroaisi Schengenistä ja löisi rajoja kiinni.
        Noita räjähteitä ja paukuttelua en kylläkään ymmärrä. Mikä tarkoitus niillä on? Mihin rikollisuuteen ne liittyvät?
        Minun ei ole koskaan ollut vaikea ymmärtää mitään muuta kuin rasistien ja persujen suljettua maailmankuvaa ja yksisilmäisyyttä

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kaikki on suhteellista.
        Olen asunut täällä kolmekymmentä vuotta ja suurimman osan ajasta aivan Arlandan lentokentän tuntumassa, lähellä Tukholmaa (se "syrjäseudun mummelista" ;)) ja vaikka Ruotsissa rikollisuus lisääntyy niin olen nähnyt vain yleiseurooppalaisen, kansojen vapaasta liikkuvuudesta johtuvan ilmiön, trendin jota ei voi enää pysäyttää ellei Ruotsi sitten eroaisi Schengenistä ja löisi rajoja kiinni.
        Noita räjähteitä ja paukuttelua en kylläkään ymmärrä. Mikä tarkoitus niillä on? Mihin rikollisuuteen ne liittyvät?
        Minun ei ole koskaan ollut vaikea ymmärtää mitään muuta kuin rasistien ja persujen suljettua maailmankuvaa ja yksisilmäisyyttä

Minua ärsyttää suunnattomasti tuo sinun tekopyhyytesi. Et hyväksy somelyhenteitä mamu tai matu, mutta itse käytät sanaa persu/persut.

(en ole sitten mikään perussuomalaisten äänestäjä)

• Anonyymi

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kaikki on suhteellista.

Ruotsin poliisi kuin vanhat.mummot liinat päässä ja ilman aivoja, lähes 50 vuotta asunut ja ruotsinkansalainen.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kaikki on suhteellista.

Räjähteet, paukuttelut ja ammuskelu on sitä muslimien ilonpitoa. Toki se onkin hieman haitannut ettei Ruotsissa oikein saa ottaa konetuliasetta maitokauppa-reissulle mukaan, kuten kotimaissaan mielellään tekevät.

Rynnäkkökivääri seljässä lienee huomattavasti miehekkäämpi olo, noillakin lähi-idän alamittaisilla miehentumpuilla. Ja kun "Allahu Akbar" kiljaisee konetuliase kourissaan tehostaa se vielä hurjasti vaikutusta?

• Paloma.se01 kirjoitti:

Kaikki on suhteellista.

"""Noita räjähteitä ja paukuttelua en kylläkään ymmärrä. Mikä tarkoitus niillä on? Mihin rikollisuuteen ne liittyvät?"""

Eihän ne mihinkään rikollisuuteen liity.
        Nehän ovat vain niitä "lupaavien kemistinalkujen" kemiallisia kokeiluja, jotka välillä räjähtävät käsiin.
        Yksikin oli piilottanut kemiallisen tekeleensä rautapiikeillä höystettynä varastetun mopon satulaan. Varmaan piiloon siksi, ettei joudu vääriin käsiin. Kun mopon omistaja meni hakemaan sitä poliisilta, joka sen oli löytänyt, niin huomasi satulaansa räpelöidyn. Sitten ilkeät poliisisedät kutsuivat pommiryhmän poistamaan toisen huolella laatiman kemiallisen kokeilun.

• Anonyymi kirjoitti:

Vauvaa sylissään kantanut nainen ammuttiin kadulle Malmössä
        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006217177.html

Voi vain ihmetellä. Ruotsi on menetetty. Suomi voidaan vielä pelastaa.

No no.
        Eiköhän tuo ole vain sellaista rasistista äärioikeistolaista propagandaa, mitä lööppeihin laitetaan. Sellaista valheuutista, mitä ei varmaan ole tapahtunutkaan, kun rikollisjengithän ne vain siellä toisiaan ampuvat.

Kysy vaikka Palomalta.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

No no.
        Eiköhän tuo ole vain sellaista rasistista äärioikeistolaista propagandaa, mitä lööppeihin laitetaan. Sellaista valheuutista, mitä ei varmaan ole tapahtunutkaan, kun rikollisjengithän ne vain siellä toisiaan ampuvat.

Kysy vaikka Palomalta.

Nii. Syrjäytyminen on syynä näihin ikäviin tapahtumiin. Meidän tulee paremmin huolehtia kotoutumisesta ha tehdä kaikkemme että vieraat viihtyvät.Suomessa.

• Anonyymi kirjoitti:

Nii. Syrjäytyminen on syynä näihin ikäviin tapahtumiin. Meidän tulee paremmin huolehtia kotoutumisesta ha tehdä kaikkemme että vieraat viihtyvät.Suomessa.

Niin, ikäviin yksittäistapauksiin, joita vain sattuu turhan usein.

Johan sitä siloteltiin ja seliteltiin, että varmaan oli tarkoituksena ampua joku muu, mutta se nainen vauvansa kanssa osui siihen linjalle.
        Aivan kuin se olisi ollut hyväksyttävämpää ampua kadulle joku toinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilman muuta se "syrjäytyminen" on aina tai lähes aina syynä erilaisiin väkivaltaisuuksiin - tai toinen joka "yleisesti hyväksytään" syyksi on ALUE
        Kuten niitä 53 tunnettua "No go" alueiksi kutsuttuja kaupunginosia voidaan sanoa "Syylliseksi" ihan ilman muuta! Koskaanhan ei esimerkiksi uskonto tai kulttuuri vaikuta, eihän vaikka? Eihän?
        Vai olisiko sittenkin se koulutuksen puute?
        Ainiin, eihän niitä kiinnosta koulunpenkillä istuminen, hauskempaa on poliisiautoja ja poliiseja kivittää, ja öiseen aikaan sytytellä sellaisissa paremmissa kaupunginosissa autoja palamaan...

• Anonyymi

Saattaa pitää paikkansa mutta silti iso osa maahanmuuttajista eivät koskaan sopeudu länsimaiseen kulttuuriin sillä kulttuuriset ja uskonnolliset erot ovat liian suuret. Monet eivät edes halua integroitua länsimaiseen yhteiskuntaan.

• Kyllä he lähinnä edellyttävät länsimaisten integroituvan heidän kulttuuriinsa.
        Niinhän on pikkuhiljaa tapahtunutkin jo.

Perussuomalaiset ja Sverigedemokraatit nyt jäpiköivät vielä sitä uuteen kulttuuriin sopeutumista vastaan.

• Anonyymi

Ihmetellä täytyy , miten joku voi olla niin luupää, että väittää Suomen median tekevän vain lööppejä Ruotsin kovasta rikollisuudesta.
      Mikäli asialla olisivat vain iltapäivälehdet, niin olisi perusteltua.
      Kun asialla on valtalehdistö ja yle että mtv on pohjaa , niin mtv on nykyään ruotsalais omisteinen.
      Tietysti, jos haluaa pitää auvoisen kuvan kansankodista, joka on eri kansallisuuksien sulatusuuni veli veljenä käsikaulaa.

• Minä jotenkin uskon enemmän Ruotsin moderaattien puoluejohtajan kertomaan Ruotsin tämän päivän rikollisuudesta kuin Dalajoen alajuoksun tietotoimistoon.

"Moderaternas partiledare Ulf Kristersson reagerar med ilska efter dådet.
        – Det är helt förfärligt och helt fruktansvärt. Det är en ren avrättning, mitt på dagen, mitt i Malmö. Det här har gått alldeles för långt. Vi håller på att förlora kriget mot de kriminella i Sverige. Det måste vi stoppa, säger han till Aftonbladet.

M-ledaren fortsätter:
        – Vi har i princip en skjutning om dagen, en dödlig skjutning i veckan och sprängmedelsbrott hela tiden. Så ska vi inte ha det i Sverige."

Röyhkenisikö Ulf Kristersson noin avoimesti valehdella mediassa, että: "Olemme häviämässä sodan rikollisia vastaan Ruotsissa" ja lisää: "meillä on periaatteessa yksi ampuminen päivässä, yksi kuolemaan johtava ampuminen viikossa ja räjähdysainerikoksia koko ajan" ?

Dalajoen alajuoksun tietotoimisto tietää myös kertoa:
        """ normaalisvensson elää hyvin ja turvallisesti medelsvenssonielämäänsä Ruotsin kaupungeissa ja esikaupungeissa, pikkukaupungeissa ja kauppaloissa, kylissä ja maaseudulla. """

Niin, noh, eihän tuo ammuttu nainen kai mikään aivan normaalisvensson silleen ollutkaan, kun hän oli lääkäri.

• Anonyymi

Uutta minulle , ammuttu oli lääkäri .
        Siitä luin , että oli todistanut oikeudessa, entä mistä maailmankolkasta lähtöisin?
        Hurjaa on meno Ruotsissa, vaikka samansuuntaista oli Porvoossa.
        Tuo naislääkärin kylmä teloitus osoittaa, että meno ei ole mitään nuorten kollien cangsta-leikkiä.
        Suorastaan edesvastuutonta kenenkään vähättelevän nykymenoa.
        Yle tv1 uutisissa oli heti molempien maitten tilanteesta, joka on hälyttävää.
        Paljon oli ulkomaalaisia 70-luvulla Ruotsissa, mutta meno oli iisiä, vaikka asuin Biskopsgårdenissa Göteborg. Nyt no go alueita.
        Joskus humalaiset rähinöivät, ja saattoi olla nokkapokkaa.

• Anonyymi

Niin, mekin ollaan nähty se yleiseurooppalainen kansojen vapaasta liikkuvuudesta syntyneen trendin vaikutukset - kolmansien maiden villit barbaarithan sieltä tulvan lailla tulla paukkasivat, ja sen jälkeen "peli olikin jo menetetty"

Ja ne "rajat" aukaisi muuan rouva Merkel..Saksalaisten pankkien pelastus suurimpana syynä.

Sittemmin levinneet mukamas "turvapaikan hakijoina" tai "siirtolaisina" kuten valtamediat heitä kutsuvat pitkin ja poikin Eurooppaa - tuhoa ja kauhua kylväen.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      986
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      37
      897
    3. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      47
      839
    4. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      50
      741
    5. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      143
      734
    6. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      54
      731
    7. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      32
      723
    8. Ootko sä oikeasti sinkku?

Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥
      Ikävä
      42
      676
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      187
      670
    10. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      136
      665
    Aihe