Omituinen uni äidistäni?

Anonyymi

Eli näin unta, jossa minä ja äitini olimme jossakin juhlissa/kutsuilla oudossa talossa ns emäntinä.
Eli hoidimme vieraiden viihdyttämisen/tarjoilut/ruokien tuonnit/tiskit jne jne..

En muista kunnolla tuota vierasjoukkoa, osa taisi olla sukua ja osa ulkopuolisia/tuntemattomia ihmisiä.

Unestani jäi vain mietityttämään/vaivaaman seuraava kohtaus:
Keräsin äitini kanssa vieraiden astioita pois, vieden niitä keittiöön ja alkaen tiskaamaan.

Keittiössä äitini yhtäkkiä ilman näkyvää syytä alkoi huutamaan minulle siitä, miksi olen laittautunut/miksi meikannut/miksi käytän hajuvettä jne.

Äiti myös huusi kaikenmaailman outoja solvauksia mm että koitanko olla joku teini jne jne..

Jäin unessa lähes sanattomaksi, sillä olen aikuinen nainen ja äidin raivo unessani oli jo melkein sairasta/pelottavaa.

Koitin/oisin halunnut selittää etten edes laittaudu kovin paljon vaikka jonkin verran kylläkin. Ja että mitää pahaa siinä on, jos ikäiseni (aikuinen) sinkku haluaa miellyttää vapaita miehiä löytääkseen elämänkumppanin?

Kuitenkin unessani äidin sekoaminen oli niin suunnaton, etten saanut selitettyä oikein mitään.

Uni oli outo ja vaivaa, osaisiko joku tulkita?

5

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elääkö äitisi?
      Hyväksyykö hän tapasi elää?
      Onko hän kateellinen sinulle?

      Taustatiedoilla olisi hyötyä tulkinnassa.

      Tulkitsisin unta (tietämättä keskinäistä taustaanne) näin:

      Juhlat ja teidän emännöinti on yhteinen elämänne, olette molemmat naisia ja "tottuneet passaamaan" muita. Niin kauan kun toimit kuten äitisi haluaa kaikki on hyvin. Kun hän huomaa sinun olevan erilainen kuin hän (ehkä olet tehnyt elämässäsi eri valintoja kuin äitisi) alkaa raivo.

      Unessa jopa pelkäät tuota raivoa. Ehkä pelkäät tuottavasi hänelle pettymyksen? Ehkä et ymmärrä miksi hän ei hyväksy tapaasi elää?

      Nimim. Miss H

    • Anonyymi

      Joo, äitini on siis elossa.
      En tiedä miten kuvailisin välejämme..

      Ei, olen aina ollut jonkinlainen "pettymys" verrattuna muihin sisaruksiin, joilla kunnon työurat/opiskelupaikat.
      Itse olen työttömänä yms.
      Välimme ovat muutenkin "oudot" tai siis sanotaan niin että olemme tekemisissä, mutta olen sitä vain sisarusteni (ja perhesovun) vuoksi:(

      Jahka nuo nuorimmat sisarukseni muuttavat pois kotoa, olen kaikessa hiljaisuudessa ajatellut ottaa hyvin rankasti etäisyyttä äitiini..
      Me siis näemme/tapaamme toisiamme säännöllisesti, mutta en avaudu hänelle mistään henkilökohtaisista asioistani/päästä kovin lähelle..

      Ja joskus huomaan äidistäni, että tämä tuntuu sen tajuavan, mutta minkäs sille voi? Taustatiedoksi siis, että minun ja äitini suhde on ja on aina ollut äärimmäisen vaikea.. Lapsuus oli nätisti sanottuna rankkaa, samoin nuoruus ja aikuisena en enää kyennyt äitiini luottamaan mitenkään:(

      Kai tuo äiti yritti, en minä sitä sano mutta välimme ovat vaan tälläiset, luottamus on monen tekijän summana mennyt täysin..

      Mitä tuohon kateuteen tulee niin kyllä.
      Ei hän sitä suoraan sano mutta minulla ei saisi olla äitini mielestä mitään ns omaa elämää/miessuhteita.

      En enää edes vie näytille/kerro suhteistani äidilleni.
      Ja ei, en ole mikään kaunotar, mutta jos vähänkin laittaudun/äiti epäilee minun jotain tapailevan niin se kateus nostaa heti päätään.
      Tätä en ymmärrä:(

      No, vähän pitkää tilitystä mutta toivottavasti auttaa tulkinnassa?
      Kai tuo uni jollain tavalla kuvastaa näitä äitisuhteeni kiemuroita, mutta mitä se lopulta pohjimmiltaan koittaa teistä kertoa?

    • Unesi voisi muistuttaa siitä, että itse päätät omista asioistasi, ulkonäöstä, seurustelusta, ajatuksistasi.
      Sinulla on omassatunnossasi vielä kaikuvana äitisi ääni, se värittää käsityksiäsi hyvästä ja pahasta, se kertoo asenteista ja ennakkoluuloista.
      Lakkaa pohdiskelemasta hyväksyykö äitisi sinut ja toimintatapasi. Mieti mitkä ovat omia ajatuksiasi, mitkä äitisi ääniä.
      Hyväksy äitisi epätäydellisenä ihmisenä.
      Hyväksy itsesi juuri sellaisena kuin nyt olet.

      Tässä ajatuksia, joita unesi minussa herätti.

    • Unesi voisi muistuttaa siitä, että itse päätät omista asioistasi, ulkonäöstä, seurustelusta, ajatuksistasi.
      Sinulla on omassatunnossasi vielä kaikuvana äitisi ääni, se värittää käsityksiäsi hyvästä ja pahasta, se kertoo asenteista ja ennakkoluuloista.
      Lakkaa pohdiskelemasta hyväksyykö äitisi sinut ja toimintatapasi. Mieti mitkä ovat omia ajatuksiasi, mitkä äitisi ääniä.
      Hyväksy äitisi epätäydellisenä ihmisenä.
      Hyväksy itsesi juuri sellaisena kuin nyt olet.

      Tässä ajatuksia, joita unesi minussa herätti.

      • Anonyymi

        Kiitos tulkinnasta:)
        Varmasti osaltaan selittää tuokin, että äitini ääni vieläkin "kaikuu" päässäni sillä lapsuuteni oli tietyin osin aikalailla äärimmäisen ankaraa.
        Pitänee koittaa käsitellä niitä asioita jotenkin, siitä uskoisin osittain uneni yrittävän kertoa että pitää koittaa päästää irti lapsuuteni toimintatavoista/traumoista?
        T:ap


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8248
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4668
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe