allergiat; kulta-hopea-nikkeli?

emppu23

Onko muita ketkä saa hopeasta, kullasta, nikkelistä iho-oireita???
Itse en pysty pitään mitään edellä mainittuja aineita sisältäviä koruja.
Mikä avuksi nyt kun tarttis löytää sopiva kihlasormus?
Olen käyttänyt 3-4 vuotta jatkuvasti valkokultaisia korvarenkaita ja niistä en ole saanut oireita.
Miten keltakulta tai jokin muu?

7

4279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janna

      Minulla on erittäin reipas nikkeliallergia. Sehän ei koskaan poistu, vain pahenee, jos altistus jatkuu. Tämän vuoksi en unelmoikaan rihkamakoruista.

      Myös hopea aiheuttaa minulle oireita. Voin pitää hopeakorviksia pari viikkoa, kunnes yhtenä kauniina päivänä, kuin salama kirkkaalta taivaalta, alkaa kutina. Silloin on pakko vaihtaa kultaan. Keltakulta ei aiheuta minulla -onneksi- mitään oireita. Tunnen myös ihmisen, joka ei pysty käyttämään edes titaania (yleensä se hyvin siedetty metalli).

      Jos tiedät, ettei valkokulta aiheuta sinulle mitään, miksi riskeerata? Hanki ihmeessä valkokultainen kihla ja samaa rataa sitten vihkisormus.

    • kiiks

      Että on olemassa joku EU direktiivi tms, jonka mukaan tietyissä tuotteissa esim. rannekelloissa ja jalometallisissa koruissa ei saisi olla nikkeliä (enää, muutama vuosi sitten tilanne ei vielä ollut tämä). Jalometallisuus sinänsä ei takaa nikkelittömyyttä, koska kyseessä ovat aina käytännössä metalliseokset. Kuitenkaan siis nykyisillä säännöksillä missään kultakoruissa ei (EUssa siis) pitäisi olla nikkeliä. Jos joku tietää tästä tarkemmin niin voisi ehkä täsmentää?

      On kai mahdollista olla allerginen muillekin metalleille, mutta tämä lienee paljon harvinaisempaa kuin nikkeliallergia. Toinen asia on sitten se, että esim. siskoni atooppiseen ihottumaan taipuvaista ihoa sormukset ylipäänsäkin ärsyttävät jatkuvasti käytettyinä.

      • olla

        Nykyisten EU:n asetusten mukaan tuotteet saa sisältää nikkeliä tietyn määrän. Käykääpä Tukesin sivuilla. Muistaakseni tästä samasta asiasta on jauhettu aiemminkin.

        www.tukes.fi


    • allergia

      Jos valkokulta on ainoa mitä pystyt käyttämään, niin valinta on helppo, valkokultaa siis.
      Itse olen nikkelille allerginen, mutta kultaa ja hopeaa pystyn käyttämään.
      Kultakoruissakin on eroja. Jos ostat halvimman korun, niin saat huonointa kulta laatua ja varmasti oireita. Käy kultasepänliikkeessä kyselemässä karaattipitoisuuksia. Kuulin, että Suomessa yleisesti ei myydä ns. hyvälaatuista kultaa, mutta luulisi rahalla saavan. Kun ostat oikean kultakormuksen, niin tuskin saat allergia oireita.

    • Samma här (N)

      Itsellä sama vaiva.

      Platinasormus! Siinäpä se yksinkertaisuudessaan =)

    • nikkelivaara

      Valkokullassa saatetaan käyttää seoksessa usein myös nikkeliä! Varmista ostaessasi siis, että nikkelin sijaan on käytetty palladiumia.

    • hemppu

      Titaani on tunnetusti ainut metalli, mikä ei varmasti allergisoi. Siitä tehdään mm. silmälasin kehyksiä ja koruja, on valtavan kestävä ja ihanan kevyt materiaali. Kauniita design-titaanisormuksia tekee esim. GL-koru, nettisivu löytyy googlella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe