Lähihoitajan työn kuva

Anonyymi

Lähihoitaja on siivooja, ruuan laittaja, ruuan jakaja, tiskaaja, pyykkihuoltaja, roskien kerääjä ja kuskaaja. Miksi ihmeessä lähihoitajalle kuuluu kaikki oheistyöt, hoitotyö tehdään kiireessä siinä välissä, kiire tulee juuri näiden pakollisten oheistöiden vuoksi. Ei ole aikaa hoidettaville asukkaille esim. vanhusten hoidossa. Yksityisissä hoitolaitoksissa tämä on käytäntö. Lisäksi viikonloppuisin ja pyhinä on kokki on vapaalla, siistijät on vapaalla niin lähihoitajat tekevät heidän työnsä. Tosin ruoka on esivalmisteltu mutta aikaa ja kellottamista se vaatii. Nämä oheistyöt eivät näy mietenkään palkassa. Lähihoitaja ovat yksikköjen pohjasakkaa joilla voi teettää mitä vain. Kokin työ on hyvin rajattu ei hänen tarvitse osallistua hoitotyöhön, siivoojan työ on samoin myös rajattu siivoukseen. Miten tähän tilanteeseen on jouduttu. Miksi lähihoitaja ei saa tehdä vain omaa työtään. Tästä syystä en halua tehdä lähihoitajan työtä, tai halua mutta en noita oheistöitä. Vaihdoin alaa vaikka haluaisin tehdä hoitotyötä minulla on selkee kutsumus siihen mutta halua tehdä työni hyvin ja siihen ei vaan aika riittänyt. Miksi ammattiliitot eivät tee mitään asian eteen. Vouhotetaan vain hoitajamitoituksesta mutta ei työnkuvasta.

6

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen myös ihmetellyt miksi lähihoitajat eivät saa tehdä omaa työtään, vaan joutuvat siivoamaan, tiskaamaan, hoitamaan ruokahuoltoa, pyykkihuoltoa, roskien kuskaamista, kaikke oheistyötä mitä muut eivät tee. Keittjä tekee arkisin ruuan, hoitaja askartelevat iltaisin ja viikonloppuisin kokin ja siivojan töissä, tämä aika on pois perushoidosta, joka sitten tehdään hosuen. Omaiset valittaa, asukkaat valittaa, että eivät saa kun kiireisen perushoidon. Liittojen pitäisi puuttua tähän, lisäksi miehitys on aivan pielessä. Mikä oikeasti on lähihoitaja/hoitajan toimen kuva. Haluaisin keskittyä asukkaisiin ja heidän hoitoonsa antaa, joskus muutakin aikaa kun pakollisiin vuoron tehtäviin menenvän ajan. En yhtään ihmettele, että hoitajista on pulaa kuka haluaa tehdä työnsä jatkuvassa kiireenssä paineen alla. Vaihtuvuus on suuri ja osa vaihtaa kokonaan alaa.

    • Anonyymi

      Eläkeahneuden edessä on syytä huhkia, kun tilaus etenee.

    • Anonyymi

      Parempi vain tehdä sitä työtä ja turpa kiinni.

    • Anonyymi

      Samaa ihmetelen miksi lähihoitajan työ sisältää siivoojan työtä, kokin työtä, eikö lähihoitaja ole koulutettu hoitajaksi, ei kokin/ keittäjän, siivoojan töihin/tuuraajaksi. Mikä oikeasti on lähihoitajan työn kuva.

    • Anonyymi

      Lähihoitajakoulutus alkoi vuonna 1993, jolloin 10 aiempaa terveys- ja sosiaalialan koulu-asteen tutkintoa yhdistettiin yhdeksi sosiaali- ja terveysalan perustutkinnoksi. Nämä väistyneet koulutukset olivat: hammashoitajan, jalkojenhoitajan, kehitysvammaistenhoitajan, kodinhoitajan, kuntohoitajan, lastenhoitajan, lääkintävahtimestari-sairaankuljettajan, mielenterveyshoitajan, perushoitajan ja päivähoitajan koulutukset. Lähihoitajan tutkinnolla korvattiin nämä aikaisemmat tutkinnot. Siksi lähihoitajan toimenkuvaan kuuluu myös siivous ja muut kodinhoitoon liittyvät tehtävät. Aikaisemmin oli perushoitaja, joka teki hoitajan tehtävät ja kodinhoitaja hoiti kodin. Nyt tämä kaikki kuuluu lähihoitajan nimikkeen alle. Itse olen myös lähihoitaja ja olen sen hyväksynyt. Jos perushoitajia vielä koulutettaisiin, olisin käynyt ennemmin sen koulun. Ainut paikka, missä säästyy siivoamiselta, pyykinpesulta ja ruuanlaitolta on sairaala.

    • Anonyymi

      Nyt kun on tämä hoitajapula niin kannattaa kokin ja siistijän tutkinto myös yhdistää niin että hekin voivat tehdä toistensa töitä. Jäisi sitten enemmän aikaa näille lähihoitajille hoitaa vanhuksia laitoksissa ja hoitokodeissa, noihin oheistöihin menee paljon aikaa ja se aika on aina pois asukkaiden hoidosta. En ymmärrä sitä miksi kokki ei voi siivota tai siistijä tehdä ruokaa. Ymmärtäisin kyllä tuon pointtin jos hoitajia olisi enemmän mutta mitoitukseen ei todellakaan lasketa aikaa joka menee kaikkeen muuhun kun perushoitoon. Lisäksi asukkaa ovat niin huonokuntoisia ja sairaita että tarvitsevat paljon apua kaikessa, lisäksi on haavahoitoa ja muita perussairauksien hoitoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe