Pikkuturbot olivat osa Vw-konsernein huijausohjelmaa

Anonyymi

Pikkuturbot eivät kestä:

Nykyisin nopeasti yleistyvät ja suositut, iskutilavuudeltaan pienet moottorit voivat tulla omistajilleen kalliiksi, sillä niiden eliniän ennustetaan olevan aiemmin totuttua huomattavasti lyhyempi.

Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt, varoittaa saksalaisinsinööri:

"- Nykyiset moottorit ovat herkempiä, eivätkä kestä yhtä pitkään kuin mihin olemme tottuneet iskutilavuudeltaan suurempien moottoreiden yhteydessä. Ne kestävät kyllä noin 150 000 kilometriä ja edullisessa tapauksessa 200 000 kilometriä, Schittenhelm arvioi."

Pikkuturbojen kulutus on hyvin korkea:

"Pienellä iskutilavuudella varustetut turbomoottorit kärsivät eritoten uudesta WLTP-päästömittausmenetelmästä. Kovalla kohinalla viimeisen kymmenen vuoden aikana markkinoille tuodut turbomoottorit ovat osoittautuneet sellaisiksi että todelliset kulutuslukemat ovat olleet kaukana ilmoitetuista."

49

200

    Vastaukset

    • Hienoa, että täällä on edes joku joka tekee hyviä ja asiallisia keskustelun avauksia. Tämäkin on todella perusteellisen keskusteluin arvoinen asia.

    • Kuluttajia on hyvä varoittaa moisiin sekaantumisista.....pikkuturboja on menolla merkeillä ja tosiaan 150 000 ajettuna jo eli lastensa lopussa jossa käytetyn ostajalle tulee uuden moottorin osto. Sukulaissetä osti juuri melko uuden sitikan jossa oli tälläinen.1,2 litran pikkuturbo ihmemooottoori joka laukesi alle 50 000 mittarissa.

      • Ilmeisesti saksalaiskonserni on nyt lopettanut noiden 1,2 TSI ja 1,4 TSI-moottoreiden valmistuksen. Valmistaa enää 1,5 moottoria, mutta senkin kulutus WLTP-päästömittauksessa on alimmillaan 6,3 l/100 km eli varsin korkea esim. Toyotan hybrideihin verrattuna.


      • Julkaistu: 6.9.2016 15:35

        Moottorivaurioiden osuus käytettyjen autojen vahingoista on noussut yli neljänneksellä vuodesta 2011 vuoteen 2015, kertoo tuore Auto Bild Suomi.
        Asia käy ilmi saksalaisen laatutakuuyhtiö CG Garantien suorittamasta analyysistä, Auto Bild kirjoittaa ja siteeraa myös moottoriasiantuntija Bernd Liebigiä, jonka mukaan osasyynä kehitykseen saattavat olla ”yhä kuluttavammat lataus- sekä pakokaasujenpuhdistusjärjestelmät”.

        Liebigin mukaan niin sanottu downsizing eli tässä polttomoottorien iskutilavuuksien pienentymiskehitys on saattanut heikentää moottorien kestävyyttä, ”koska esimerkiksi mäntien materiaali kuluu ennenaikaisesti korkeiden termisten ja mekaanisten kuormitusten seurauksena”.


    • Hihii, taas näkyy Toyotahörhön paniikki ja pelko kun Toyotan ruostuminen tulee yleisempää tietoon ja kuinka hyvin nuo VW:n vanhatkin pikkuturbot pelittää. Kaikkensa poika yrittää uida vastavirtaan ja aina saa turpiinsa faktojen muodossa.
      Ei pelkillä valheilla pärjää, luulisi sinunkin jo huomanneen monen vuoden kokemuksella.

      • Kyllä se vaan turbo on nykymoottoreihin tullut jäädäkseen ei auta mikään niin paljon parempi se on kuin ahtamaton moottori..vääntöä huimasti enempi ja tarvitsee vähempi kierroksia ajaessa kuluu hitaammin ja bensaa säästyy..kun kiertokanget tehdään tarpeeksi vankat saadaan laakeriliuskat tarpeeksi isot ja voitelu pelaa ei epäilystäkään etteikö kestä...kulutusero hypridiin maantieajossa jo lähes olematon...näin se tekniikka kehittyy..nämä tojotistit pyrkii vaan elämään menneisyydessä valitettavasti kun kirjoitellaan oman mielen pönkitykseksi kaikenlaista soopaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan turbo on nykymoottoreihin tullut jäädäkseen ei auta mikään niin paljon parempi se on kuin ahtamaton moottori..vääntöä huimasti enempi ja tarvitsee vähempi kierroksia ajaessa kuluu hitaammin ja bensaa säästyy..kun kiertokanget tehdään tarpeeksi vankat saadaan laakeriliuskat tarpeeksi isot ja voitelu pelaa ei epäilystäkään etteikö kestä...kulutusero hypridiin maantieajossa jo lähes olematon...näin se tekniikka kehittyy..nämä tojotistit pyrkii vaan elämään menneisyydessä valitettavasti kun kirjoitellaan oman mielen pönkitykseksi kaikenlaista soopaa.

        Kyllä nyt on tosiasia niin, että tuo sinun kirjoituksesi on hyvin kaukaa menneisyydestä.

        Turbomottorit, eivät pienet, eivätkä isot, ole vastanneet tämän päivän vaatimuksiin, joten ne jäävät unholaan autojen sähköistyessä hybridien ja ladattavien hybridien kautta sähköautoihin. Kulutus ja päästät ovat turboissa kohtuuttomat.


      • Hybrideihinkin tulee turbomoottorit tulevaisuudessa sähkömoottorin jatkeeksi olipa bensa tai diesel..silloin kun mennään polttomoottorivoimalla turbo säästää silloinkin ahtamattomaan verrattuna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hybrideihinkin tulee turbomoottorit tulevaisuudessa sähkömoottorin jatkeeksi olipa bensa tai diesel..silloin kun mennään polttomoottorivoimalla turbo säästää silloinkin ahtamattomaan verrattuna.

        Hybrideihin ei tule koskaan turbomoottoreita. Se on jo tekninen mahdottomuuskin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan turbo on nykymoottoreihin tullut jäädäkseen ei auta mikään niin paljon parempi se on kuin ahtamaton moottori..vääntöä huimasti enempi ja tarvitsee vähempi kierroksia ajaessa kuluu hitaammin ja bensaa säästyy..kun kiertokanget tehdään tarpeeksi vankat saadaan laakeriliuskat tarpeeksi isot ja voitelu pelaa ei epäilystäkään etteikö kestä...kulutusero hypridiin maantieajossa jo lähes olematon...näin se tekniikka kehittyy..nämä tojotistit pyrkii vaan elämään menneisyydessä valitettavasti kun kirjoitellaan oman mielen pönkitykseksi kaikenlaista soopaa.

        Tässä on oikeaa tietoa, jonka mukaan turbomottorit eivät ole tulleet jäädäkseen. Tässä on totuudenmukainen kehityssuunta:

        "Analyytikkojen mukaan kiristyvät päästötestit voivat koitua alle 1,5-litraisten dieseleiden ja alle 1,2-litraisten bensiinimoottoreiden kohtaloksi. Isompi moottorikoko on taas ongelmallinen hiilidioksidirajojen suhteen, joten apua haettaneen hybridiratkaisuista ja sähköautojen kehitystyöstä."

        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/seuraava-moottoritrendi-paluu-suurempiin/


    • Karua on kerrontaa:

      "Vian ensimmäisenä tunnusmerkkinä on lähes huomaamaton metallinen sirinä tai rapina. Kysymyksessä on vanhan tunnetun ongelman osittain mysteerinenkin puoli, joka liittyy polttoaineen ennenaikaiseen syttymiseen eli niin sanottuun nakutukseen.

      – Autonvalmistajat vaikenevat ilmiöstä, mutta tiedossa on, että erityisesti tehokkaita, suorasuihkutteisia ja suhteessa pienitilavuuksisia bensiiniturbomoottoreita on hajonnut tämän takia merkittäviä määriä, voiteluöljyihin erikoistuneen saksalaisen Liqui Molyn tutkimusosaston johtaja Oliver Kuhn kertoo Ilta-Sanomille antamassaan haastattelussa.

      Moottorituhoja on tapahtunut, vaikka moottorista itsestään ei ole löydetty tarkemmissa tutkimuksissa välttämättä minkäänlaista tunnistettavaa suunnittelu- tai käyttövirhettä. Myöskään mitään vikavaloja ei ole kaikissa tapauksissa syttynyt - ainakaan ennen kuin on ollut jo aivan liian myöhäistä.

      – Pahimmillaan ilmiön aiheuttamat vauriot ovat massiivisia, Kuhn kertoo ja näyttää kuvaa pirstaleina olevasta männästä."

      • Bensakoneen männät hajoaa, jos pitkään ajetaan nakutuksen alaisella kierrosluvulla/kuormituksella. Osasyynä on varmaan moottorin "kinnoittaminen" mahdollisimman pienillä kierroksilla. Moottorin tulisi kierää ajossa n. 2000 r/min jotta se toimisi kunnolla. Pienet kierrokset lisää EGR-ongelmaa ja siitä seuraa imusarjojen tukkeutuminen ja imuventtilien ennenaikainen kuluminen.Tuo nakutusilmiö oli monen tehdas/maahantuoja ja itseturbotetun moottorin surma jo 80-luvulla.

        Ahtopaineella saadaan sitä tehoa niin helposti pienestä bensakoneesta, että koneenrakentajien kiusaus tuntuu olleen kautta aikojen liian suuriin ahtopaineisiin. Matalammalla ahtopaineella nakutusilmiö pysyy kurissa, mutta kun voima myy ja tuntuu kuskista hyvältä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Bensakoneen männät hajoaa, jos pitkään ajetaan nakutuksen alaisella kierrosluvulla/kuormituksella. Osasyynä on varmaan moottorin "kinnoittaminen" mahdollisimman pienillä kierroksilla. Moottorin tulisi kierää ajossa n. 2000 r/min jotta se toimisi kunnolla. Pienet kierrokset lisää EGR-ongelmaa ja siitä seuraa imusarjojen tukkeutuminen ja imuventtilien ennenaikainen kuluminen.Tuo nakutusilmiö oli monen tehdas/maahantuoja ja itseturbotetun moottorin surma jo 80-luvulla.

        Ahtopaineella saadaan sitä tehoa niin helposti pienestä bensakoneesta, että koneenrakentajien kiusaus tuntuu olleen kautta aikojen liian suuriin ahtopaineisiin. Matalammalla ahtopaineella nakutusilmiö pysyy kurissa, mutta kun voima myy ja tuntuu kuskista hyvältä.

        Kokeilin yhtä 1,4 litraista pikkuturboa ajaa ja kyllä Toyotan Atkinson-moottori tuntui oikealta autolta tuon kaljatölkkipeltihimmelin jälkeen.


    • Nuo tiukasti ahdetut pienet bensaturbot eivät ole pienipäästöisiä, vaikka niistä on haluttu antaa sellainen kuva. Toki sinänsä CO2-päästöt ovat hiukan pienempiä, mutta pienhiukkaspäästöt ovatkin sitten lisääntyneet jyrkästi moottorikoon pienetessä. Tätä seikkaa ei aiemmin otettu huomioon, ennenkuin se tuli esille julkisessa tutkimuksessa.

    • Lähes kaikilla oli ja on edelleen pikkuturboja ja hyviä onkin, mutta Toyota vaan ei osannut sellaista tehdä, siitä on kysymys.

      • Lisäksi uusissa pikkuturboissa on hiukkassuodattimet ei tule pienhiukkasia vaikka terot niin väittää..


      • On Toyotalla pikkuturbo koska on pakko vastata ajan trendeihin olivat ne kuinka päättömiä tahansa, eivät ole pitäneet hirveätä melua laitteesta eikä ne ole tainneet hybridien rinnalla menestyä.


    • Onko näitä uusina ostaneille kerrottu, että autot on periaatteessa täysin arvottomia muutamassa vuodessa ellei niihin uusita koko tekniikkaa, tosi helppo myydä pikkusen päälle satku ajettu volkkari pikkuturbolla :) Katos kun aiemmin on linjattu, että vähintään 250 000 pitäsi kestää ja sekin siis vähimmäiskesto kun helposti kestivät ennen jopa miljoona kilometriä kun viitsi vain huoltaa.

      Eipä ole volkkareiden hinnoissa nämä laadunheikennykset näkyny, no nyt näkyy myynneissä kun ei myy mitään ja YT:t päällä K-Autossa.

      • Mut volkkareihinhan uusitaan koko tekniikka jokaisessa LL huollossa, etkö tuota moukka tiennyt, hyi.


      • Kyllä tuo saksaliskonsernin touhu on ollut todella surkeaa laadun kanssa. Vaihteiston kuulemma rikkoo etelän lämpö ja jakohihnat särkee tienpinnoiteet. Ei vaan tunnusteta, että kysymys on huonosta laadusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo saksaliskonsernin touhu on ollut todella surkeaa laadun kanssa. Vaihteiston kuulemma rikkoo etelän lämpö ja jakohihnat särkee tienpinnoiteet. Ei vaan tunnusteta, että kysymys on huonosta laadusta.

        Aivan, mikään ei varmasti pakota tekemään ja myymään huonoa, paitsi osaavan valmistajan tahtotila.

        Vai onko VW laatu vain kaupunkilegenda? Paskalaatu muuttu keskusteluissa laaduksi, joku kuuli puhuttavan "laatu" volkkareista ja alkoi itsekin kutsua niitä laatuautoiksi ja tuo virheellinen käsitys jäi elämään omaa elämäänsä?


    • VW ei oppinut mitään 1.2 ja 1.4 TSI pikkuturboista jotka ei kestäneet, vaan vaihtoi tilalle 1.0 ja 1.4 TSI koneet, tuo 1.4 TSI uudempi malli oli ACT moottori lepuutuksella, sen kanssa oli paljon valitusta ja itkua. Sitten VW keksi kasvattaa moottorin 1.5 TSI moottoriksi, sama ACT lepuutuskone ylikokoon porattuna ja taas kansa meni halpaan, aivan kuin VW olisi muka korjannut vanhat virheensä, ei se korjannut, se jatkoi kusettamista vanhaan malliin ja tekee sitä edelleen.

      Nyt Volkkarilla on oma akkutehdas sähköautojen akuille kun Samsungin kanssa ei tullut sopimusta, tuossa uudessa akkutehtaassa naamioidaan EU:n kieltämät volkkarin jo aiemmin ostamat laittomat akut kokonaan uusiksi VW akuiksi ja taas meitä koijataan huolella. uudet kuoret akkuihin ja tiptop. Tähänse on oikeaa aitoa Faktaa, turpa kiinni äpärä.

    • mahtava lukea näitä valitusvirsiä kun pihassa on 6 moottorinen vanha six bäg. ja takkaan nakkaillaan ihan kiusaksi pienhiukkasia ja oikein helsingissä, tupakoida saa vaikka kaverin naamaan mutta puunpoltto , se on vaarallista ja vielä verovapaata, ihan kuin olis lainsuojaton-
      täällä puhutaan täyttä paskaa joka asiasta , muka pienet 1.6 litraiset 4 sylinteriset olis heikkoja.
      jumalauta bmw f1 turbo 1.6 litraa (1500 hv ) on 80 luvulta ja vieläkin tehokkain f1 moottori koskaan.
      nykytyylin moottorit olisi täyttä paskaa vieläkin premium autoihin tehtynä 3litraisena , noi nyky yli 3l moottorit on parempiosaisten leluja. siksi ne tehdään vahvoiksi ja koska niihin on laitettu leikki paristo 12 kw jolla saadaan autosta käytännössä verovapaa.

      ennen kaikki oli kovaa ja aitoa , nykyään puolta tai 6 kertaa kalliimmalla saa onttoa ja pelkkää kopiota.

      ennen tehtiin ja oltiin hiljaa
      nykyään mölytään ja puhutaan mutta kukaan ei tee mitään.

    • kaikki myytävät välineet on raaka ainetta , tuota raakaainetta uuttera kaivaa lisää kun tarvetta ilmenee , nykyään sitä kun halutaan niin sitä vähennetään ja kuoria suurennetaan että riittää kaikille ja hinnalla hillitään innokkaampia , lopuksi yhdellä on kaikkien rahat ja muilla ontto tavara kädessä.
      mitä tekee opetettu simpanssi , vie onton tavaran kierrätykseen .omalla kustannuksella ja poika pelaa samaa leikkiä isänsä jälkeen , entistä hoikempi putki kädessä.
      isältä loppu rahat tuossa pelissä , pojalla kun sitä ei ollut edes alussa niin kierrätysmaksunjälkeen oli toisessa kädessä iso velka ontosta putkesta.

    • Mitä se moottorin kestävyyteen muka vaikuttaa, jos ei muuta tehdä, kuin sylinterien tilavuutta vähän piennennetään?

    • pikkuturbo+lukoton keula niin voi voi.
      jää jumiin koiran shittiin tiellä

    • "Pikkuturbojen kulutus on hyvin korkea:"

      Mielenkiintoinen väite. Oma Golf Variant 1.0 on kuluttanut ensimmäisen 20.000 km:n aikana keskimäärin 5.6l/100km. Tämä siis sekalaista ajoa jossa ainakin 75% kaupungissa. Matka-ajossa kulutus on usein alle 5l/100 km.
      Minusta tuota on aika hankala väittää korkeaksi.

      • Toyotalla ajavalla ei ole muita vaihtoehtoja kuin ajaa bensalla ja maksaa siitä noin seitsemän euroa per 100 km.
        VW:llä ajava voi valita kaasuauton jolla sama matka maksaa 3-4 euroa. Tai sähköauton jolla matka maksaa 1-2 euroa. Toyota on jäänyt niin jälkeen VW:n tarjontaan nähden.



      • Anonyymi kirjoitti:

        Pikkuturbot edes 1.0 litran moottorilla eivät ole ainoassakaan koeajossa kuluttaneet alle kuuden litran /100 km. Esim tässä:

        Koeajokulutus l/100 km: 6,1

        https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/201802052200712111

        Toyotan hybridien kulutus on 4 -5 l/100 km.

        Koeajo tehty Saksassa ajellaan hieman ripeämmin kuin Suomessa todella pieni kulutus niinkuin koeajajakin mainitsee tuosta 6 litrasta on helppo vielä litra vähentää rauhallisemmalla ajolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koeajo tehty Saksassa ajellaan hieman ripeämmin kuin Suomessa todella pieni kulutus niinkuin koeajajakin mainitsee tuosta 6 litrasta on helppo vielä litra vähentää rauhallisemmalla ajolla.

        Video on ensikoeajosta Saksassa. Tämä koeajo tehtiin kuitenkin Suomessa. Huvittavaa puhua ripeämmin tehdystä koeajosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

        Säästämättähän koeajajat ajelee...TM mittaa erikseen sitten säästöajokulutuksen siinä 5-5.5 litraa vie säästöajolla...tuo samainen auto.


    • Golf variant 1.2 turbolla, tänäänkin hain perävaunulla varmaan tonnin kuorman tuoreita rankoja metsäautotien vierestä.

      Moottori vetää hyvin kun antaa kiertää ja manuaali on pomminvarma, ei jyristele.

      Ja on hiljainen moottori ja auto ajella vs dieseleihin ! pieni kulutus

      • Jakopää on hihnalla ! ja vaihto maksaa 400€ kylän huollossa osineen,


    • Oli se tämäkin. Kulutivat muka 4l /100 km. Nyt ovat kaikkein saasteisimpia ja suurikulutuksisimpia.

    • joko nekin hajoaa

    • Ennen oli laskukaava, että 100 000 km kertaa litratilavuus. Uskon tämän pitävän vielä tänäänkin paikkaansa. Jos 1,5 litraisesta koneesta raavitaan yli 150 kaakkia pihalle, niin tämä ei voi olla kestävää kehitystä. Kyllä näitä pikkumoottorilla varustettuja "maailman pelastajia" on kohta romuttamolla röykkiöittäin. Alumiinilohkoista konetta ei kannata korjata. Se siitä maailman pelastamiselta.

    • Totuus VW 1.4 TSI kaksoisahdettujen moottorien ongelmasta, koskee kaikkia 2008 - 2012 valmistettuja autoja joissa tuo 118 kW tai 132 kW tehonen motti. Alunperin motit oli vain 104 kW eli 140 hv. Tehoa nostettiin ensin 20 hv ja sitten peräti 140 hv, kaikki moottorin romppeet oli samoja, pelkkä ohjelmallinen viritys. Tehtaat saa siis viritellä ilman vastuuta, yksityiset ei. Eihän tätä ongelmaa ole suomessa myönnetty ikinä. Alunperin 1.4 litrasessa on tehoja vain 85 heppaa. Siihen löivät Polo GTI:ssä peräti 95 heppaa ahtimilla, vakiomännät ja veivit koneessa :)

      Kampanja 24s4 oli tehty, silti autoja paukkui rikki. Nakutuksenesto sensori ei hoida tehtäväänsä tai sitten yksinkertaisesti liian kovat ahtopaineet 1.4 litraiselle moottorille jossa ei ole edes takomäntiä.

      Maailman muka suurin ja kaunein ei osaa edes moottoreita virittää niin että ne kestäis. Itse otin aikoinaan harrastepelistä katauajossa 1.5 bar ahdot takomännillä, ei mitään ongelmia. Kun ekan kerran kokeiltiin yli 2 bar ahtoja, niin myös takomäntä antautui kun alko nakutus, silloin ei ollu tietokoneita autoissa vaan kantapään kautta opittiin. erikoista, että VW tehdas ei pysty parempaan kuin minä 20 vuotiaana.

      https://ssch.com.au/trade-news/bulletin-volkswagen-1-4-piston-failure/

      http://www.ozvolks.com/forums/showthread.php/1033-VW-Recall-2009-118-TSI-Engines

      Golf 118 TSI Engine Failures - VWWatercooled (http://www.vwwatercooled.org.au/forums/f112/golf-118-tsi-engine-failures-resolved-via-service-campaign-24s4-44540.html)

      https://www.vwwatercooled.com.au/forums/f112/golf-118-tsi-engine-failures-service-campaign-24s4-44540.html

      • Ottakaapa pikkuturbon moottorista öljytikku ja tarkastakaa öljyn määrä. Helppo homma. Sama tehtävä ahtamattomasta pannusta. Öljyn pintaa saa tiirailla hartaammin. Turbo ja varsinkin start stop moottorisessa autossa ja öljyt eivät kestä vaan menevät mustaksi tervaksi. Dieselissä tummuminen johtuu noesta. Se ei liity tähän.


    • "Sama tehtävä ahtamattomasta pannusta. Öljyn pintaa saa tiirailla hartaammin. "

      Saa varmaan tiirailla. Vielä hartaammin vaparista saa tiirailla vääntöä. Ja toisaalta en jaksa muistaa kuinka monta vuotta siitä on kun olen koskenut auton öljytikkuun. Yli kymmenen vuotta siitä ainakin on.

      Oikeesti. Vaparit ovat niin surkeita ominaisuuksiltaan ettei sitä paljoa pelasta se että öljynpinnan tasoa on vaikea nähdä. Miten se korvaisi vinguttamisen tarvetta isoilla kierroksilla ja isoa polttoaineen kulutusta.

      • Ite vaihtaisin nykyisen audin koneen isompaan vapariin mieluusti. Koneessa on mukaman 400Nm vääntöä mutta sitä ei kyllä mitenkään huomaa. Kone on aina hengetön. Ei siksi että vääntöä ei enimmillää olisi yllinkyllin vaan koska vääntöä ei koskaan ole silloin kuin sitä pitäisi.
        Tästä pitää huolen välitykset, vaihtamisohjelma ja turboviive.

        Tiedän että toiset valmistajat saa turbokoneista voimaa silloin kun kuski sitä haluaa mutta VAG ei tätä osaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ite vaihtaisin nykyisen audin koneen isompaan vapariin mieluusti. Koneessa on mukaman 400Nm vääntöä mutta sitä ei kyllä mitenkään huomaa. Kone on aina hengetön. Ei siksi että vääntöä ei enimmillää olisi yllinkyllin vaan koska vääntöä ei koskaan ole silloin kuin sitä pitäisi.
        Tästä pitää huolen välitykset, vaihtamisohjelma ja turboviive.

        Tiedän että toiset valmistajat saa turbokoneista voimaa silloin kun kuski sitä haluaa mutta VAG ei tätä osaa.

        TSI-koneessa max vääntö on käytössä koko rpm-alueella 1.300-4.000.

        https://twitter.com/gregkable/status/725993061008990208

        Vaparikoneella ei tuollaisesta voi kuin uneksia. niissä maksimivääntö on pieni piikki jossain isoilla kierroksilla. Niin alkeellista.


    • TM tutkimaan asiaa

      taas suunnitteluvirhe kuten TSI ja TFSI öljynkulutus?

    • Mä vaihdoin Volkkarin pökötin kautta ooppeliin, öljytikun tiirailu loppui kertalaakista. Ei alle 100 tkm ajettejen autojen pitäisi öljyä hirveesti huudella, volkkariin pito olla lisäämässä öljyä jo 2000 km ajettuna, aivan käsittämätöntä, että öljyn kulutus volkkareissa uutena jopa 15 litraa per huoltoväli kun öljytilavuus vain 3,6 litraa. Öljyt vaihtu monta kertaa ennen öljynvaihtoa 😁 Ei ihme että virallinen LongLife VW öljy säilyttää ominaisuudet, eihän se pydy koneessa kuin kuukauden 😁

      Tärkeintä oli käyttää vain parasta laatua ja huoltaa ohjelman mukaisesti. Sekään ei auttanut, 88 tkm ajettuna kulutus oli jo 66 litraa huoltoväli. Ei hyvää päivää VW!

    • "Ite vaihtaisin nykyisen audin koneen isompaan vapariin mieluusti. Koneessa on mukaman 400Nm vääntöä mutta sitä ei kyllä mitenkään huomaa."

      No kerropa se kone joka sulla on Audissa ja se vapari jossa olisi parempi vääntökäyrä.

      • Audilla oli se 4.2 litranen V8 ennen VW moottoreita, siinä tais olla kivasti.pauketta. Iso Audi liikahti 3 sekkaa sataseen. Vaan menneitä ovat nuo hyvät ajat.

        Menovettähän nuo vaparit imee siihen malliin, että sen takia niillä ei ole mitään jakoa Turbokoneille mikäli auto on normaalissa arkikäytössä, kilpurit sitten eri asia.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin Ylellä: Uusimaa avataan 19. huhtikuuta, jos tartuntamäärät tasaantuvat - Ei v-ttu nyt!

      Sanna Marin Ylellä: Uusimaa avataan 19. huhtikuuta, jos tartuntamäärät tasaantuvat https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/0701fdf9-a761-44ec-9579-40a
      Maailman menoa
      316
      10440
    2. Suojamaskisotku EN YMMÄRRÄ ??

      Iltasanomien jutussa Suojamaskeista maksetut rahat olivat menneet liikemies Sarmasteen tilille. Näin siis on todennut Tiina Jylhä. https://www.is.fi/
      Maailman menoa
      274
      5389
    3. Varakaat maanomistajat miettivät pitäisikö suomalaisille työntekijöille maksaa parempaa palkkaa

      koska ulkomaista halpatyövoimaa nyt vaikea saada. Varaa isoilla isännillä varmasti on mutta kyse on nyt halusta maksaa kunnon palkkaa jolla suomalaine
      Maailman menoa
      96
      2275
    4. Taisi pari ministeriä lähteä maitojunalla

      Kohu Suomen valtion pieleen menneen hengityssuojainoperaation ympärillä jatkui kiirastorstaina. Tiistaina Kiinasta saapui tilauslento ja toi Suomeen
      Suomen Keskusta
      103
      2198
    5. Paikallislehden kohulööppi

      Olipas kuhmolainen tekaissut jutun paikallisesta yrittäjästä. oikein etusivulle ja jatkoa sisäsivulle puolenaukeaman verran. Pyhää närästystä täynnä o
      Kuhmo
      27
      1775