Asunto Virosta

meillekin

Olemme ajatelleet hankkia yksiön/kaksion Tallinnasta tai lähiympäristöstä. Tutkittu on kiinteistövälityssivuja netistä - neuvokaa te viisaat, kuinka asiassa edetään fiksusti, kun sopiva kortteeri löytyy. Kuinkas rahoituksen suhteen tulisi toimia, omaa rahaa löytyy noin 10-20% asunnon hinnasta, otetaanko laina täältä Suomesta vai Virosta? Asunto käynee vakuudeksi, näin olen Viron pankkien sivuilta ymmärtänyt. Asunto olisi tarkoitus hankkia sijoitusmielessä "vanhuuden turvaksi" (ollaan nelikymppisiä vasta!), ts. alkuun vuokrattaisiin paikallisen ystävän aikuistuvalle pojalle opiskelukämpäksi, myöhemmin voisimme käyttää loma-asuntona tai myydä parempaan hintaan pois. Minkälainen vuokrasopimus Virossa laaditaan? Voiko se olla esim. määräaikainen vuoden kerrallaan?
Kertokaapa rehellisesti, onko tämä asunnonosto aivan hullu idea?! Jotenkin tuntuu, että huoneistojen hinnoissa voisi olla odotettavissa nousu suomalaiselle tasolle, tiedäpä tuota... aika näyttää!

17

4763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jerkku

Suomesta lainaa otettaessa ulkomailla sijaitseva asunto ei käy pantiksi.
      Sitten kun olette käyneet useita asuntoja katsomassa ja mieluinen on löytynyt,välittäjä ohjailee kaupankäynnin kulkua notaarilla käyntiin saakka.
      Kannattaa kiinnittää huomiota:
      -Asunnon sijaintiin(kaupunginosa)
      -Asunnon kuntoon(onko korteriyhistys muodostettu,vastaa meidän asunto-osakeyhtiötä)
      -luonnollisesti samat seikat selvitettävä mitä Suomessakin
      Vuokrasopimus kannattaa tehdä välittäjän kautta jos ei tunne vuokralaista.
      Jos talo on hyvässä kunnossa,sijoitus kannattaa ilman epäilystäkään.
      Tässä omia mielipiteitäni.
      Onnea asunnon etsimiseen.

• kannattaa välttää

kuulemma: ylimmän kerroksen asunnon omistaja korjaa vesikaton vauriot, alimpaan tulee murtomies helpommin. vuokralaista ei saa pois ellei ole osoittaa uutta asuntoa hänelle. muuten ok, ja varmasti kannattaa taloudellisesti ellei maksa älyttömiä korkoja lainasta.

• Jerkku
        kannattaa välttää kirjoitti:

kuulemma: ylimmän kerroksen asunnon omistaja korjaa vesikaton vauriot, alimpaan tulee murtomies helpommin. vuokralaista ei saa pois ellei ole osoittaa uutta asuntoa hänelle. muuten ok, ja varmasti kannattaa taloudellisesti ellei maksa älyttömiä korkoja lainasta.

Koskee korkeintaan taloja joissa ei ole korteriyhistystä.

• meillekin

Mikä olisi ostajalle edullinen ja hyvä asunnon sijainti? Ajatellen siis nykyistä hintaa ja tulevaa hintakehitystä? Meitä kiinnostavat mm. Kristiine ja Nõmme, ollaanko ihan hakoteillä? Mainitkaa hyviä alueita niin ettei hinta pompsahtaisi jo nyt pilviin? Onko edullisimmilla Mustamäen ja Lasnamäen suunnilla alueita, joita tullaan arvostamaan tulevaisuudessa? Onko vaikutusta myyntiarvoon sillä, että talo olisi rakennettu esim. Stalinin vallan aikana tai ensimmäisen itsenäisyyden aikana?
        Kannattaako ostaa paikallisten remontoima huoneisto vai esim. asunto, jossa san.remontti tehty ja remontoida itse lisää sisustusta? Kun katselee kuvia netistä, sisustusvärimaailma on välillä sanoisinko mielenkiintoinen...

• Jerkku
        meillekin kirjoitti:

Mikä olisi ostajalle edullinen ja hyvä asunnon sijainti? Ajatellen siis nykyistä hintaa ja tulevaa hintakehitystä? Meitä kiinnostavat mm. Kristiine ja Nõmme, ollaanko ihan hakoteillä? Mainitkaa hyviä alueita niin ettei hinta pompsahtaisi jo nyt pilviin? Onko edullisimmilla Mustamäen ja Lasnamäen suunnilla alueita, joita tullaan arvostamaan tulevaisuudessa? Onko vaikutusta myyntiarvoon sillä, että talo olisi rakennettu esim. Stalinin vallan aikana tai ensimmäisen itsenäisyyden aikana?
        Kannattaako ostaa paikallisten remontoima huoneisto vai esim. asunto, jossa san.remontti tehty ja remontoida itse lisää sisustusta? Kun katselee kuvia netistä, sisustusvärimaailma on välillä sanoisinko mielenkiintoinen...

Minun mielestäni Kristiine kuullostaisi houkuttelevimmalta vaihtoehdolta mainitsemisistasi kaupunginosista.Nömme on rauhallista seutua,mutta sen verran syrjässä ettei hintakehitys ehkä niin agressiivistä mitä lähempänä keskustaa.Mustamäki tulevaisuuden aluetta,Lasnamäki antaa vielä odottaa mahdollista tulemistaan.
        En ole rakentamisen ammattilainen,mutta jollei esim. saneeraavaa putkiremonttia ole tehty kerralla kaikkiin kiinteistön asuntoihin, jonkun muun kuin asunnon omistajien itse tekemänä,en olisi kiinnostunut.Puhumattakaan jos vain yhteen asuntoon on tehty putkiremontti(just siihen myytävään).Tämä kokemukseni mukaan melko yleistä.
        Vaikka olisit remonttitaitoinen,sikäläiset saneeraukset teettäisin paikallisilla firmoilla,koska työvoima sen verran edullista.Sisustus maalaukset ovat sitten kohteita joissa voi toteuttaa itseään,jos niin haluaa.
        Netissä olevat kuvat antavat tosi paljon anteeksi kohteen yleisilmeestä.Jos esim talosta ei ole ulkoapäin kuvaa,voi arvata ettei se ole esittelykunnossa.
        Nämä ovat siis henkilökohtaisia mielipiteitäni,ei asiantuntija lausuntoja.

• anski

ne asuntojen hankinta-ajat kannattavuusmielessä Virossa ole jo menneet jo monta vuotta sitten. Hinnat ovat Tallinnassa jo lähelle Helsingin tasoa ja maaseudulla mökit maksaakin jo enemmän kuin Suomessa.

• meillekin
        anski kirjoitti:

ne asuntojen hankinta-ajat kannattavuusmielessä Virossa ole jo menneet jo monta vuotta sitten. Hinnat ovat Tallinnassa jo lähelle Helsingin tasoa ja maaseudulla mökit maksaakin jo enemmän kuin Suomessa.

Virossa piehehkö uusi asunto maksaa hieman yli miljoona eek, joka on euroissa noin 70000. Mistäpä Helsingistä saat samalla summalla uuden asunnon?

• sigmaTln
        meillekin kirjoitti:

Virossa piehehkö uusi asunto maksaa hieman yli miljoona eek, joka on euroissa noin 70000. Mistäpä Helsingistä saat samalla summalla uuden asunnon?

Hinnat eivät ole samalla tasolla kuin Helsingissä, mutta kun katsot mitä asunnot maksavat Kotkassa, Tallinnan ystävyyskaupungissa, yllätyt!
        www.oikotie.com

Tallinnan keskilinnassa asuntojen hinnat ovat tuplat Kotkan hintatasosta. Hieman yksinkertaisten, ainoastaan pääkaupunkiseudulla asunnot ovat kallimpia kuin Tallinnassa.

Itse olen myös harkinnut asunnon ostoa Tallinnasta, mutta kaupanteko näyttää olevan sellaista vempulointia, että kaupat taitavat jäädä syntymättä.

Parempi vanhuudenturvasijoitus saattaa olla vuokra-asuntosijoitus vaikka Kouvolasta!?

• bvbv

Laina suomesta ehd.

• ole fiksusti

Suosittelen asumista vuokralla ensiksi, niin opit tuntemaan kaupunkia !

• meillekin

tarkoitettu alkuperäiselle kysyjälle?
        Luulen tuntevani kaupunkia hyvin (paremmin kuin esim. Helsinkiä), ensi vuonna tulee 20 vuotta ensimmäisestä matkasta Tallinnaan. Olemme oleskelleet siellä erinäisiä ajanjaksoja ominpäin.

• meillekin kirjoitti:

Luulen tuntevani kaupunkia hyvin (paremmin kuin esim. Helsinkiä), ensi vuonna tulee 20 vuotta ensimmäisestä matkasta Tallinnaan. Olemme oleskelleet siellä erinäisiä ajanjaksoja ominpäin.

jerkku puhuu asiaa, ne väri "sävellykset" voivat kertoa venäläisestä remontista, se askarruttais mua. n-liiton aikana rakennetut huonoja, ainakin maine. lasnamäki samoin. vuokrasopimus kui suomessa, ja irti pääsee, ne kenestä ei pääse on ns. SÜNDÜÜRNIKUT jotka jäi vuokralle vallan vaihdon aikaan kun asuntoja palautettiin omistajille. luulen tietäväni mistä puhuin. jokunen vuosi vuokralla ja nyt 4 omaa kämppää. -85 tulin eka kert. töihin tänne.

• retu
        xv-750 kirjoitti:

jerkku puhuu asiaa, ne väri "sävellykset" voivat kertoa venäläisestä remontista, se askarruttais mua. n-liiton aikana rakennetut huonoja, ainakin maine. lasnamäki samoin. vuokrasopimus kui suomessa, ja irti pääsee, ne kenestä ei pääse on ns. SÜNDÜÜRNIKUT jotka jäi vuokralle vallan vaihdon aikaan kun asuntoja palautettiin omistajille. luulen tietäväni mistä puhuin. jokunen vuosi vuokralla ja nyt 4 omaa kämppää. -85 tulin eka kert. töihin tänne.

Tästä kun ostat asunnon, niin ei mene sijoitus hukkaan. Neliöhinnat koko ajan nousussa, mutta ei vielä niin pahasti kuin suomessa. Autohallipaikka on ehdoton ostos, vaikka maksaakin 10.000 euroa!

http://www.kollane7.ee/

• meillekin
        retu kirjoitti:

Tästä kun ostat asunnon, niin ei mene sijoitus hukkaan. Neliöhinnat koko ajan nousussa, mutta ei vielä niin pahasti kuin suomessa. Autohallipaikka on ehdoton ostos, vaikka maksaakin 10.000 euroa!

http://www.kollane7.ee/

Harmi ettei pikkuasunnossa ole parveketta... :-(

• SigmaTln
        meillekin kirjoitti:

Miksi ihmeessä kysyt asunnonostoasiaa, kun olet noin kokenut Viron kävijä? Oikea kysymys lienee seuraava?
        Tuottaako omistusasunto Tallinnassa enemmän kuin joku vaihtoehtoinen sijoitus? Eräs tuttavani harrastaa vuokra-asuntosijoittamista, suomalaisessa kaupungissa joka on taloudeltaan suurempi kuin Tarto, mutta ehkä ei ihan Tallinnan kokoluokkaa.

Hänen osti uuden asunnon mielummin Suomesta kuin Tallinnasta. Omaisuutta kun on helpompi valvoa Suomessa! Ja vuokratuottokin taisi olla parempi Suomessa. Arvonnousu taas saattaisi olla Virossa parempi, mutta historiallinen tuotto ei ole takuu tuolevasta tuotosta.

• jootikuid supiköökis

Riippuu keitä talossa asuu jo ennestään ?

Älä muuta sellaiseen että olet ainoa jolla olisi rahaa korjata rikki menneet putket / katto yms yms.

Muut kun eivät saa rahaa Suomesta ?

• sijoituskohde

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      227
      2003
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1758
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      56
      1251
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1075
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1008
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      865
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      864
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      802
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      794
    Aihe