Minkä ikäisiä palstallamme kirjoittaa ?

Anonyymi

Niin kauan kuin olemme anonyymejä olisi helppoa kirjata ikänsä palstalle rehellisesti tiedoksi. Näin saisimme käsityksen koirjoittajimme ikäjakaumasta.
Voin itse aloittaa 72.

65

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko pakko ?

    • Anonyymi

      Ei tietenkään ole pakko. Minä olen 67 , mutten ole koskaan tykännyt käydä 60-palstalla. Täällä satunnaisesti. Täällä on muutama ihana persoona joitten kirjoituksia seurailen .

      • Anonyymi

        Olen 84 vuotias.


    • Anonyymi

      102

      • Anonyymi

        Aloittaja on korppis. Minä olen 75-v.


      • Anonyymi

        Peukuttaisin satakakkosta jos uskoisin ;D
        Olen itse 73 vee eeeiku jo 74. Pah!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on korppis. Minä olen 75-v.

        Enhän minä nyt ihan näin mitään sanomatonta aloitusta kehtaisi alkaa värkkäämään.

        Ei näköjään osata, ei ymmärretä ei osata erottaa vakiokirjoittajien kirjoitustyylejä.

        Mutta kivahan se on kun melkein jokaisessa ketjussa nikkini tuodaan esille.
        On tietty ketjuja, joissa nikkini vaijetaan kuoliaaksi.

        Hyvää sunnuntai-aamua, näyttää sää kirkastuvan, järven lounaan kulmalta selkenee.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Enhän minä nyt ihan näin mitään sanomatonta aloitusta kehtaisi alkaa värkkäämään.

        Ei näköjään osata, ei ymmärretä ei osata erottaa vakiokirjoittajien kirjoitustyylejä.

        Mutta kivahan se on kun melkein jokaisessa ketjussa nikkini tuodaan esille.
        On tietty ketjuja, joissa nikkini vaijetaan kuoliaaksi.

        Hyvää sunnuntai-aamua, näyttää sää kirkastuvan, järven lounaan kulmalta selkenee.

        Onko sinulla muka joku tyylikin kirjoituksissasi, samaa tympeää itsekehua kaikki . Kailotat tuota kykyäsi erottaa vakikirjoittajien tyylit, aina on joku hampaissasi kun latelet noita pieleen meneviä vainoharhojasi. Ainiin, sinut tuntee kyllä väärin kirjoitetuista sanoista, ne itäblogit ja bsygologiat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla muka joku tyylikin kirjoituksissasi, samaa tympeää itsekehua kaikki . Kailotat tuota kykyäsi erottaa vakikirjoittajien tyylit, aina on joku hampaissasi kun latelet noita pieleen meneviä vainoharhojasi. Ainiin, sinut tuntee kyllä väärin kirjoitetuista sanoista, ne itäblogit ja bsygologiat.

        Olet varmaan huomannut, että lukihäiriölläni olen aikaan saanut syvää halveksuntaa kaltaisiltasi.

        Toisaalta kirkoitusvirheeni on suosittu aloitusten aihe.


      • Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

        Olet varmaan huomannut, että lukihäiriölläni olen aikaan saanut syvää halveksuntaa kaltaisiltasi.

        Toisaalta kirkoitusvirheeni on suosittu aloitusten aihe.

        Halvennat oikeasti lukihäiriöistä kärsiviä ihmisiä. Ei se ole lukihäiriö jos haluaa muttei osaa elvistellä vierasperäisillä sanoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Halvennat oikeasti lukihäiriöistä kärsiviä ihmisiä. Ei se ole lukihäiriö jos haluaa muttei osaa elvistellä vierasperäisillä sanoilla.

        Jos elvistelisin, tokihan ne sanat oikein kirjoittaisin. Olenhan YO-merkonimi ja suorittanut myös alemman yliopistoarvosanan. Lääkäri on lukihäiriöni todennut. Joten yritä edes olla diagnosoimatta aivotoimintani poikkeavuutta.


      • Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

        Olet varmaan huomannut, että lukihäiriölläni olen aikaan saanut syvää halveksuntaa kaltaisiltasi.

        Toisaalta kirkoitusvirheeni on suosittu aloitusten aihe.

        Sinulla ei ole muuta kuin sivistyksen puutetta ja naurettavaa hienostelun halua. Lukihäiriötä itsellesi selität, koska se on joillakin kuninkaallisilla. Itse olet tehnyt itsestäsi pellen jo kolmannella ikäpalstalla. Olet saanut mitä olet tilannut.


      • Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

        Jos elvistelisin, tokihan ne sanat oikein kirjoittaisin. Olenhan YO-merkonimi ja suorittanut myös alemman yliopistoarvosanan. Lääkäri on lukihäiriöni todennut. Joten yritä edes olla diagnosoimatta aivotoimintani poikkeavuutta.

        Alemman yliopistoarvosanan ? Mistä aineesta ? Sitä paitsi niitä on 3 arvosanaa, ei vain alempi ja ylempi. Itse diagnooseja esität muista eli saat mitä tilaay. Kyllä kauppaopistosta on läpipäässyt monentasoista. Et ole tainnut sitäpaitsi kertomasi mukaan juurikaan henkistä työtä tehnyt eikä kirjoitustaito ole ollut tärkeää työssäsi.


      • Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

        Jos elvistelisin, tokihan ne sanat oikein kirjoittaisin. Olenhan YO-merkonimi ja suorittanut myös alemman yliopistoarvosanan. Lääkäri on lukihäiriöni todennut. Joten yritä edes olla diagnosoimatta aivotoimintani poikkeavuutta.

        Meidän ikäisten lukihäiriöitä ei tutkittu, ei tunnettu koko asiaa. Todettiin vaan, että ei opi, ei keskity, on huolimaton ja pahantapainenkin, kun koulu ei suju. Mitään erityisopetusta tai tukea ei ollut. Silloin oli harvinaista, että todella lukihäiriöinen olisi pärjännyt edes keskikoulussa, saati lukiossa.
        Minkähän ikäisenä olet saanut diagnoosin ja millä perusteella ? Asia etenee yleensä erityisopettajan kautta ohjaamalla tutkimuksiin. Minulla on lukihäiriöistä työn kautta tietoa ja kokemusta, eikä tuo sivistyssanojen väärinkirjoitus tunnu lukihäiriöltä , vaan on jotain muuta. Tyypillinen kirjoituksessa näkyvä lukihäiriö on esimerkiksi lyhyen ja pitkän vokaalin ja konsonantin erottamisen vaikeus, esim. tuli-tuuli, kuka-kukka. Laitan tähän testin, jonka tulosten perusteella saa osviittaa, kärsiikö lukihäiriöstä. Kyse ei ole mistään pienestä kirjoitusjutusta, vaan neurologisista poikkeamista , jotka ilmenevät monenlaisina häiriöinä esim. hahmotuksessa., sitä kautta laajempinakin oppimisvaikeuksina.

        https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=lukihäiriö testi#cns=1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän ikäisten lukihäiriöitä ei tutkittu, ei tunnettu koko asiaa. Todettiin vaan, että ei opi, ei keskity, on huolimaton ja pahantapainenkin, kun koulu ei suju. Mitään erityisopetusta tai tukea ei ollut. Silloin oli harvinaista, että todella lukihäiriöinen olisi pärjännyt edes keskikoulussa, saati lukiossa.
        Minkähän ikäisenä olet saanut diagnoosin ja millä perusteella ? Asia etenee yleensä erityisopettajan kautta ohjaamalla tutkimuksiin. Minulla on lukihäiriöistä työn kautta tietoa ja kokemusta, eikä tuo sivistyssanojen väärinkirjoitus tunnu lukihäiriöltä , vaan on jotain muuta. Tyypillinen kirjoituksessa näkyvä lukihäiriö on esimerkiksi lyhyen ja pitkän vokaalin ja konsonantin erottamisen vaikeus, esim. tuli-tuuli, kuka-kukka. Laitan tähän testin, jonka tulosten perusteella saa osviittaa, kärsiikö lukihäiriöstä. Kyse ei ole mistään pienestä kirjoitusjutusta, vaan neurologisista poikkeamista , jotka ilmenevät monenlaisina häiriöinä esim. hahmotuksessa., sitä kautta laajempinakin oppimisvaikeuksina.

        https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=lukihäiriö testi#cns=1

        Linkki ei onnistunut, mutta sen löytää hakusanalla lukuhäiriötesti aikuisille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Linkki ei onnistunut, mutta sen löytää hakusanalla lukuhäiriötesti aikuisille.

        Keväällä 1982 kauppaopiston kielten lehtori huomasi puuttui kirjoitusvirheisiini. Kirjoitin englannin kokeessa esim. with sanan kolmella eri tavalla. Hän keskusteli kanssani ja ehdotti lukihäiriötestiä. Sain lähetteen KAKS:n missä minut testattiin.Testitulos konsonanttilukihäiriö.

        Jään nyt mielenkiinnolla odottamaan mitä kirjoittaa alan asiantuntija.

        Voisit samalla miettiä syitä miksi oikean jalkani nivustaipeessa tramppaa jos istun pitemmän ajan korkealla tuolilla.


      • Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

        Keväällä 1982 kauppaopiston kielten lehtori huomasi puuttui kirjoitusvirheisiini. Kirjoitin englannin kokeessa esim. with sanan kolmella eri tavalla. Hän keskusteli kanssani ja ehdotti lukihäiriötestiä. Sain lähetteen KAKS:n missä minut testattiin.Testitulos konsonanttilukihäiriö.

        Jään nyt mielenkiinnolla odottamaan mitä kirjoittaa alan asiantuntija.

        Voisit samalla miettiä syitä miksi oikean jalkani nivustaipeessa tramppaa jos istun pitemmän ajan korkealla tuolilla.

        Mitähän tuo tramppaaminen on? Minulla joskus kyllä jalat kramppaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuo tramppaaminen on? Minulla joskus kyllä jalat kramppaa.

        Sait konkreettisen esimerkin lukihäiriöstäni, sana joka ei ole sovistyssana.


      • Tiedostamaton konsonantti virheeni sopi paremmin kuin hyvin tähän keskustelun osioon.

        Kahden konsonantin erottaminen esim. lauseen alussa ei välttämättä onnistu. Joudun usein googlettamaan sanoja monta kertaa. Jos haluan teksteistäni virheettömiä on minun käännettävä kaikki vierasperäiset sanat suomenkielelle. Lisäksi pitäisi välttää kahdella konsonantilla alkavia sanoja.

        Älykännyn näppäimillä tulee kirjainvirheitä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä lukihäiriön kanssa.

        Tramppi...Kramppi viittaa suonenvetoon. Kuitenkin tapauksessani ei ole kysymys suonenvedosta ja löytää oikea ilmaisu on vaikeaa.


      • Anonyymi

        Korppikotkan nivuskipu voi johtua selästä tai toinen veriröörit kalkkeutuneet tukkoiset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korppikotkan nivuskipu voi johtua selästä tai toinen veriröörit kalkkeutuneet tukkoiset.

        Selästä johtuu ; )


      • Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

        Selästä johtuu ; )

        Tosi upeaa että toit nivustilanteesi tänne julkiseen tietoisuuteen. Suolen toiminnasta saatiin jo kokonainen itäblokki vai mikä se nyt oli. Nyt kannattaakin sinun tehdä ihan uusi aloitus, ettei jää tänne palstalaisten ikäkyselyn varjoon näin olennainen tieto.


      • Nivustaipeesta oikeaan reiden etupuolelle säteilevä kipu on 2016-kevään kotitapaturmasta. josta olen jo kertonut. L2 selkänikamaan tuli hiushalkeama ja nikama lysähti 30% kasaan.

        Suoli toimii hyvin kiitos kevyen ruokavalion ja hedelmien.

        Minulle käy oikein hyvin kirjoittaa vaivoistani tänne yli 70-vuotiaiden palstalle.

        Paljonhan tänne vaivaiset kirjoittavat, mutta onneksi täältä saa asiantuntijoiden diagnooseja joka vaivaan.

        Sivistysvajakeillekin on tarjolla viisaita neuvoja ja ohjeistuksia.

        Olen niin kiitollinen 😜


      • Anonyymi

        Tyhjeneekö suolesi säännöllisesti aamuisin ns aamuistunnolla Kainuun Sanomia selaillessa? Vai otatko ristikkolehden pytylle mukaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjeneekö suolesi säännöllisesti aamuisin ns aamuistunnolla Kainuun Sanomia selaillessa? Vai otatko ristikkolehden pytylle mukaan?

        Olen kuullut juttuja fetisseistä. Oletko kakkafetissi?


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olen kuullut juttuja fetisseistä. Oletko kakkafetissi?

        Itse olet laveasti selostanut huussin kakkojen tyhjennyksesi ja kirkkoherran koiran paskannukset tontillesi ja tuon kakkasuolen takia sairaalareissusi ja sen jälkeen sitä tarinaa riitti pitkään. Miten syöt että toimii eikä jää divertekkeliin vai mikä se nyt oli. Sinun kertomana ne ovat jotain koko Suomen ja ulkomaidenkin tietoon kuuluvia tärkeitä asioita kuten nyt tuo nivusvaiva. Ainiin, vessanpytystäsi olet paljon kertonut. Nämä nyt tuli mieleen tässä ihan lyhyeltä aikaväliltä. Kenellähän se kakkafetissi on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjeneekö suolesi säännöllisesti aamuisin ns aamuistunnolla Kainuun Sanomia selaillessa? Vai otatko ristikkolehden pytylle mukaan?

        Häneltä tyhjenee suoli säännöllisesti joka aamu kello kuusi.
        Itse hän herää kyllä vasta pari tuntia myöhemmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse olet laveasti selostanut huussin kakkojen tyhjennyksesi ja kirkkoherran koiran paskannukset tontillesi ja tuon kakkasuolen takia sairaalareissusi ja sen jälkeen sitä tarinaa riitti pitkään. Miten syöt että toimii eikä jää divertekkeliin vai mikä se nyt oli. Sinun kertomana ne ovat jotain koko Suomen ja ulkomaidenkin tietoon kuuluvia tärkeitä asioita kuten nyt tuo nivusvaiva. Ainiin, vessanpytystäsi olet paljon kertonut. Nämä nyt tuli mieleen tässä ihan lyhyeltä aikaväliltä. Kenellähän se kakkafetissi on ?

        Olet siis kakkafetissi. Minkälaisia kiksejä saat kakkajutuistsni, kerro toki.😂😂😂


      • Anonyymi

        Päinvastoin vahva epäilykseni, olet lumoutunut kultaisesta suihkusta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olet laveasti selostanut huussin kakkojen tyhjennyksesi ja kirkkoherran koiran paskannukset tontillesi ja tuon kakkasuolen takia sairaalareissusi ja sen jälkeen sitä tarinaa riitti pitkään. Miten syöt että toimii eikä jää divertekkeliin vai mikä se nyt oli. Sinun kertomana ne ovat jotain koko Suomen ja ulkomaidenkin tietoon kuuluvia tärkeitä asioita kuten nyt tuo nivusvaiva. Ainiin, vessanpytystäsi olet paljon kertonut. Nämä nyt tuli mieleen tässä ihan lyhyeltä aikaväliltä. Kenellähän se kakkafetissi on ?

        Onko pakko irvistellä? Asiaan, olen 68.


    • Anonyymi

      Minä ja vaimoni ollaan yhteensä 133 v. Vaimon ikä on salaisuus, minä olen 64. joskus luetaan ja kirjotellaan pikku kommentteja tännekkin,yleensä isompia juttuja kyllä tuonne matkailupalstalle, jossa tapaa tosi reissareita.

    • Anonyymi

      26v

    • Anonyymi

      Mihin aikaan vuorokaudesta mode nukkuu? Kuinka monta tuntia? Sisällöntuotannosta, teetkö varastoon viestejä joita voidaan postata sillä aikaa kun nukut?

    • Anonyymi

      Eikös tuolla ylhäällä lue, että palsta 70 plus ihmisille?

    • Anonyymi

      58.

    • Anonyymi

      Hyvät käytöstavat olisi ollut hyvä oppia jo varhain, aivan lapsuudessa,
      hellästi ja ystävällisesti niihin johdattaen.

      Ellei osaa hyviä käytöstapoja, siitä useinkin seuraa ongelmia.

      Kaikilla vanhemmilla ei kenties ollut aikaa niihin johdattamiseen
      ja muitakin syitä ehkä kuin ajan puute. Mitä muita syitä voi olla?

      "Nyt, kun monet vanhat asiat ovat kerran palaamassa takaisin muotiin,

      niin maltan tuskin odottaa, että hyvä kasvatus, käytöstavat

      sekä maalaisjärki tekevät paluun."

      (Newsner Suomi)

      (Maalaisjärki = terve järki )

    • Anonyymi

      77vuotta

    • Anonyymi

      Puskanikkiä olen käyttänyt toistakymmentä vuotta, aloittelin 50 . Siltä ajalta muistan flegun ja korppiksen , ehkä Palomakin aloitteli.
      Ikää on 71 , ja asun ruuhka-Suomessa.

    • Anonyymi

      56 v

    • Anonyymi

      66 v.

    • Anonyymi

      Eemeli 6v.

    • Anonyymi

      mä oon Liselotta 6v jameen ensvuanna lukiooon eiku alalukioon se oli Isosisko ku on jossai isommas lukios¨¨oisko se sitse yläluk lkdd oho äiskä tuleeja oonsen koneell salaa apua

    • Anonyymi

      82 vuotias

    • Anonyymi

      78 vee

    • Anonyymi

      71-vuotias

    • Anonyymi

      65 v.

    • Anonyymi

      80

    • Anonyymi

      76v.

    • Anonyymi

      Täysi-ikäinen eläkeläinen.

    • Anonyymi

      Joulun alla tän palstan keski-ikä laskee reippaasti, kun hunksz uudella nimimerkillä ämmänläyskät perässään saapuu soittamaan renkkumusaa ja julkaisemaan riimejään.

    • Anonyymi

      78 vuotta

    • Anonyymi

      54v.

    • Anonyymi

      76 vuotta

    • Anonyymi

      10 vuotiaasta sataan vuoteen.

    • Anonyymi

      72 veetias

    • Anonyymi

      Mä oon 4vee enkä osaa vielä kiljoittaa, miks ne naulo kun sanoin : Taatanan tunalit!

    • Pikkasen vaille seitsemän kymmentä,
      piipahtelen täällä jos hyvän aiheen löydän.

      • Anonyymi

        Älä suotta odota hyviä aiheita. Aloita itse hyvästä aiheesta, Saadaan sitten arvostella, oliko niin hyvä että kannattaa vastata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä suotta odota hyviä aiheita. Aloita itse hyvästä aiheesta, Saadaan sitten arvostella, oliko niin hyvä että kannattaa vastata.

        Tiedä vaikka joskus aloittaisin,
        mutta se aloitukseni olisi varmasti hyvin kömpelö ja
        tuskin rohkenisin siihen edes odottaa arvostelua tai yhden yhtäkään vastausta.

        Voihan olla, ettei asia, joka itseäni sillä hetkellä kiinnostaa
        ei herätä ajatuksen häivääkään kenessäkään muussa palstalaisessa,
        ja toisaalta kinastelemaan ja riitelemään olen varsin huono.

        Todennäköisesti istuskelisin jossain palstan 70 sivupöydässä yksikseni ja katselisin muitten vilkasta ja vikkelää rupattelua, niin kuin teen 60 palstallakin.


    • Täällä ei ole ollenkaan tärkeää mi kä ikäinen on. Se mistä kirjoittaa on taas hirmutärkeää.

      Viestien aihe ja sisältökin on usein karmaiseva.

      • Anonyymi

        - Sanos muuta, murheelliseksi tekee mielen täällä pistäytyminenkin.

        (Miksiköhän englantilaiset ilmaisevat saman lauseen toisin: "Tell me about it!")


    • Ei ihmisen numerollinen ikä ole merkityksellinen. Ihminen on sen ikäinen kuin tuntee olevansa. Itse olen 84, mutta mieleltäni kuin pojankloppi.

      Liittykää mukaan kirjoittamaan!

      • Anonyymi

        Nimenomaan.
        Ihan turhaa välillä nämä ikäpalstat, niinkuin emme voisi keskustella aiheista iättöminä.
        Kalle omaa minun ajatuksenjuoksun kloppeineen päivineen, eli kirjoittelemisiin sinne sun tänne.


    • Anonyymi

      Korppis "Tramppi...Kramppi viittaa suonenvetoon. Kuitenkin tapauksessani ei ole kysymys suonenvedosta ja löytää oikea ilmaisu on vaikeaa"

      reseptini tähän

      suosittelen iskias-tyyppisiin ja muihin niveltuppitulehdus-faskiitti ... juttuhin kuntosalin jalkakoneita loitontaja lähentäjä

      Ne ovat parhaita laitteita jonka osoittaa myös niiden vastustus bodareiden parissa
      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/enemman-haittaa-kuin-hyotya-5-laitetta-joita-ei-koskaan-kannata-kayttaa-kuntosalilla/6059516

      eli tämän tyyppisiä
      https://www.youtube.com/watch?v=2neRYue5qZc

    • 70 jo.., vaikkei ole paljoa tullut enää kirjoiteltuakaan viime aikoina..eli täysi ikäinen olen palstalle..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe