Ketä saisi haastatella?

Cador

Tervehdys! Kuljen sellaisella asialla, että haluaisin haastatella yhtä tai useampaa Wiccaa, sillä aion kirjoittaa kirjan,johon tarvitsisn taustatietoa...

Kirja ei halvenna Wiccaa elämäntapana mitenkään. Kirjaan tulee myös tietoa noitavainoista, ja muista noituuden lajeista.

Erityisesti Wicca kiehtoo minua. Onko joku, joka haluaisi tulla yhteistyöhön?

Itse on uskossa Jeesukseen, mutta minä nyt olen tällainen outolintu, kun kirjoitan kirjan noituuteen liittyen. Moni seurakuntalainen tuomitsisi minut, mutta antaapa heidän tehdä mitä tekevät.

Voisin kertoa vielä lisää siitä kirjasta. Siitä tulee tavallaan "kauhukirja". Se ei ole vahvaa kauhua, ennemminkin haluan saada ihmiset ajattelemaan, miten noitia on kohdeltu ja kohdellaan edelleen väärin. Hekin ovat ihmisiä, eivät lainkaan sen huonompia kuin minä tai kukaan muu. Te noidat olette vieläkin hyljeksytty ryhmä...

Mutta minä aion kunnioittaa sitä/ niitä jotka haluavat auttaa minua. En käännytä, mutta olen valmis keskustelemaan JÄRKEVÄSTI uskomuksista yleensä. Inhoan käännyttämistä...

Jos joku haluaa, postia voi lähettää osoitteeseen [email protected]

Kiitos avustanne!

26

1576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haluaisin huomauttaa, että puhut wiccoista ja noidista kuin ne olisivat synonyymejä toisilleen. Noh, eivät ole.

      Näitä haastattelijoita yhtäkkiä alkanut tukkimaan joka kolosta ja reiästä joka foorumilla.

      • Cador

        TArkoitukseni ei todellakaan ole laittaa Wiccoja sekä muita noitia samaan kastiin. Sillä tiedämmehän tämän:

        "Kaikki Wiccat ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole Wiccoja"

        En oleta teidän uskovan, että minä todella tekisin kirjaa, ja todella tarvitsisin sen haastattelun, mutta toivon hartaasti, että joku voisi auttaa. Tiedän tosin entuudestaan Wiccasta paljon, tai vähän, riippuen miltä kantilta katsoo, mutta haluaisin aidon Wiccan ajatuksia elämäntavastaan. Tässä saa pysyä täysin anonyymina, kaipaan vain vastauksia muutamiin kysymyksiin...

        Kunnioittaen: Cador


      • harmaavaris
        Cador kirjoitti:

        TArkoitukseni ei todellakaan ole laittaa Wiccoja sekä muita noitia samaan kastiin. Sillä tiedämmehän tämän:

        "Kaikki Wiccat ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole Wiccoja"

        En oleta teidän uskovan, että minä todella tekisin kirjaa, ja todella tarvitsisin sen haastattelun, mutta toivon hartaasti, että joku voisi auttaa. Tiedän tosin entuudestaan Wiccasta paljon, tai vähän, riippuen miltä kantilta katsoo, mutta haluaisin aidon Wiccan ajatuksia elämäntavastaan. Tässä saa pysyä täysin anonyymina, kaipaan vain vastauksia muutamiin kysymyksiin...

        Kunnioittaen: Cador

        "Kaikki Wiccat ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole Wiccoja"


        Totta, mutta jotkut wiccat ovat myös yksinkertaisesti wiccoja. Kuten sadeyes jo mainitsi, noituus ja wiccalaisuus ovat eri asioita. Noituudesta saat parhaan kuvan kysymällä noidilta.

        Voisin avustaa sinua haastattelun kanssa, mutta ymmärtänet, että haastateltuihin viittaaminen "hyljeksityn ryhmän" edustajina ja kirjan kirjoittaminen "halveksitusta" aiheesta ei anna syytä olettaa, että kyseessä olisi täysin puolueeton ja ennakkoluuloton tutkimus.

        Mikset muuten kysyisi kysymyksiäsi suoraan tällä palstalla?


      • Cador
        harmaavaris kirjoitti:

        "Kaikki Wiccat ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole Wiccoja"


        Totta, mutta jotkut wiccat ovat myös yksinkertaisesti wiccoja. Kuten sadeyes jo mainitsi, noituus ja wiccalaisuus ovat eri asioita. Noituudesta saat parhaan kuvan kysymällä noidilta.

        Voisin avustaa sinua haastattelun kanssa, mutta ymmärtänet, että haastateltuihin viittaaminen "hyljeksityn ryhmän" edustajina ja kirjan kirjoittaminen "halveksitusta" aiheesta ei anna syytä olettaa, että kyseessä olisi täysin puolueeton ja ennakkoluuloton tutkimus.

        Mikset muuten kysyisi kysymyksiäsi suoraan tällä palstalla?

        Selvä, voin laittaa muutaman kysymyksen tähän... minun työtäni vain olisi helpottanut, että olisin voinut vapaasti kysyä auttajalta, jos mieleeni juolahtaakin jotain muuta, mitä haluan kysyä... Tämä on huomattavasti hankalampaa näin...

        Eli, kertoisiko joku seuraavia asioita:

        MItä Wicca sinulle merkitsee?

        Millainen on Wicca tänä päivänä?

        Muutama Wiccan perusajatus?

        Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?

        Miten usein olet "yhteydessä" Jumalaan ja Jumalattareen?

        Kertoisiko joku vielä trendiwiccosta sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ova?

        Saatan kysyä vielä lisää, katson ensin, onko joku halukas auttamaan...


      • luonnonlapsi
        Cador kirjoitti:

        Selvä, voin laittaa muutaman kysymyksen tähän... minun työtäni vain olisi helpottanut, että olisin voinut vapaasti kysyä auttajalta, jos mieleeni juolahtaakin jotain muuta, mitä haluan kysyä... Tämä on huomattavasti hankalampaa näin...

        Eli, kertoisiko joku seuraavia asioita:

        MItä Wicca sinulle merkitsee?

        Millainen on Wicca tänä päivänä?

        Muutama Wiccan perusajatus?

        Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?

        Miten usein olet "yhteydessä" Jumalaan ja Jumalattareen?

        Kertoisiko joku vielä trendiwiccosta sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ova?

        Saatan kysyä vielä lisää, katson ensin, onko joku halukas auttamaan...

        Vastauksia...


        Mitä Wicca sinulle merkitsee?

        Wiccalaisuus on minun uskontoni ja elämänkatsomukseni. Jokapäiväinen elämäni.

        Millainen Wicca on tänä päivänä?

        Ihan tavallisia ihmisiä olemme. Ja tavalliset ihmiset ovat kaikki erilaisia.

        Muutama Wiccan perusajatus?

        Luonto ja sen kiertokulku on pyhää; Jumaluus on luonnossa ja sitä on kunnioitettava.
        Ketään ei saa vahingoittaa! Käännyttämistä paheksutaan, jokainen valitkoon oman tiensä.

        Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?

        Ihmiset usein pelkäävät asioita, joista eivät tiedä mitään, eivätkä viitsi ottaa selvää. Jotenkin ihmeen kummassa aina kaikki muu kuin kristinusko yhdistetään heti saatanaan, joka on kristittyjen keksimä otus, se ottaa välillä päähän. Olen kuullut useampaankin otteeseen, että joudun helvettiin... ikävä olisi tosiaan joutua sellaiseen paikkaan, joka kuuluu jonkun muun uskontoon!
        Yleisestiottaen palaute on kyllä ollut positiivista.

        Miten usein olet ''yhteydessä'' Jumalaan ja Jumalattareen?

        Jatkuvasti.
        Jumaluus on luonnossa, luonto ympäröi meitä. Rituaaleja, loitsuja ja rukouksia teen, kun katson sen tarpeelliseksi tai kun tuntuu siltä.

        Kertoisiko joku vielä trendiwiccoista sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ovat?

        Trendiwiccat itse määrittelen ihmisiksi, jotka innostuvat wiccalaisuudesta ja kokevat sen sitten tylsäksi ja kyllästyvät, huomattuaan ettei wiccalaisuus ole salatiedettä tai parapsykologiaa vaan ihan vain uskonto muiden joukossa.
        Elämäntapawiccana pidän wiccaa, joka on omaksunut uskontonsa ja elää sen mukaan.


        Lopuksi vielä, musta on hienoa, että vaivaudut ottamaan asioista selvää!
        Kaikkea hyvää kirjallesi. :)


      • harakkatar
        Cador kirjoitti:

        Selvä, voin laittaa muutaman kysymyksen tähän... minun työtäni vain olisi helpottanut, että olisin voinut vapaasti kysyä auttajalta, jos mieleeni juolahtaakin jotain muuta, mitä haluan kysyä... Tämä on huomattavasti hankalampaa näin...

        Eli, kertoisiko joku seuraavia asioita:

        MItä Wicca sinulle merkitsee?

        Millainen on Wicca tänä päivänä?

        Muutama Wiccan perusajatus?

        Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?

        Miten usein olet "yhteydessä" Jumalaan ja Jumalattareen?

        Kertoisiko joku vielä trendiwiccosta sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ova?

        Saatan kysyä vielä lisää, katson ensin, onko joku halukas auttamaan...

        *MItä Wicca sinulle merkitsee?

        Wicca on uskontoni ja tarjoaa minulle nimen niille ajatuksilleni ikuisista kysymyksistä, joita uskonnolliset ihmiset ovat aina esittäneet esim. onko jumaluuksia, jos on millaisia. Wicca on jotain, mitä olen ja se näkyy kaikissa toimissani ja ajatuksissani. Wicca on myös kanava ilmaista syvimpiä uskonnollisia tunteitani ja ajatuksiani mm. rituaalein.

        *Millainen on Wicca tänä päivänä?

        Wiccasta on tullut erittäin julkinen. Alunperin Gerald Gardnerin aikaan traditionalisiwiccat (muita suuntauksiahan ei ollut) pyrkivät pitämään wiccan salattuna suojellakseen ihmisiä mahdollisesta vainolta. Gardnerilaisessa julkisessa Varjoen kirjassa onkin kehoituksia varovaisuuteen esim. http://www.sacred-texts.com/pag/gbos/gbos15.htm
        Kuitenkin, jopa Gerald Gardner itse julkaisi alun perin wiccaa käsitteleviä kirjojaan. Alex Sanders seurasi Gardneria tällä julkisuutta etsivällä linjalla. Ja hänen jälkeensä lukemattomat muut wiccat, jotka edustavat eri suuntauksia.

        Media on aina osannut hyväksikäyttää aiheet, joista saa ihmisten pelkoja herättelemällä aikaan jymyjutun ja näin on wiccankin kanssa. Kuitenkin vasta nyt 2000-luvun taitteessa ja sen jälkeen alkoi suuri muotivillitys noituuden suhteen. Noidat alettiin nähdä hassuina, kiltteinä satuhahmoina (kiltteys erona aikaisempaan). Niinpä myös wiccat pääsivät tahtomattaan mukaan tähän muoti-ilmiöön ja wicca esitetään mediassa mystillisenä, mutta "kilttinä" noituutena.

        Monet ovat intoutuneet kirjoittamaan kirjoja wiccasta, nyt kun niitä myydään joka kirjakaupassa. Useimmista kirjoista kyllä valitettavasti huomaa, että kirjoittaja on ollut rahan perässä eikä ole kovin syvästi perehtynyt esiaan.

        Tänä päivänä traditionalistiwiccat (Gardnerilaiset ja aleksandrialaiset) ovat jatkaneet wiccan harjoitustaan edelleen salatummin kuin muut wiccan ryhmät. Tosin joustamista on sielläkin tapahtunut, koska ihmiset kokevat olevansa länsimaisessa nyky-yhteiskunnassa turvassa, vaikkeivat kuulukkaan valtauskonnon (Suomessa ev.lut.) tai valtafilosofian (Suomessa ateismi) piiriin. Sen sijaan Diaaniset, eklektiset ja monet muut wiccasuuntaukset toimivat avoimemmin. Kaikki wiccat ovat kuitenkin pääasiassa varovaisia. Jokainen "luutakaapista" astunut wicca törmää ainakin kerran paheksuvaan asenteeseen. Arimmat henkilöt eivät paljastakkaan uskonnollisia ajatuksiaan kenellekkään tai korkeintaan muille wiccoille.

        *Muutama Wiccan perusajatus?

        Wicca on elämää kunnioittava luonnonuskonto. Wicca pyrkii ihmisen sisäiseen, henkiseen kasvuun. Ihminen löytää siinä uudelleen kadonneen yhteyden luontoon ja jumaluuksiin harjoittamalla vuodenaikaan ja valon kiertokulkuun liittyviä rituaaleja (Sabatit ja Esbatit). Ihminen löytää myös omat kykynsä nekin, joiden olemassaolon valtakulttuuri kieltää (magia). kaikkia wiccoja yhdistää moraalilause: "Tee mitä tahdot, kunhan et vahingoita".

        *Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?

        Ristiriitaisesti. Se halutaan sijoittaa jonnekin tämän yhteiskunnan valmiiseen lokeroon, mutta lokeroa ei löydy. Wiccaa vähätellään "hippityttöjen" puunhalauspuuhana, esitetään sarjakuvissa ja televisiossa kiehtovana "salattuna" magiana tai kauhistellaan porttina kristillisen uskonnon helvettiin. Mikään näistä mielikuvista ei ole oikea. Useinmiten, kun wicca kertoo uskonnostaa jollekulle, hän törmää johonkin näistä käsityksistä (ja joutuu niitö oikomaan).

        *Miten usein olet "yhteydessä" Jumalaan ja Jumalattareen?

        Käytännössä jumaluudet ovat kaikkialla, minussa, luonnossa, ilmassa, jota hengitän. Täten olen yhteydessä jumaluuksiini joka hetki, koska he ovat itse elämä ja maailmakaikkeus. Kuitenkin tiettyinä hetkinä (Sapatteina ja Espatteina) otan yhteyttä jumaliini tietoisesti ja avaan mielessäni reitin jumalten ilmaista itsensä sanallisessa muodossa ja ruumiini kautta (esim. Charge of the Goddess). Jumaluudet eivät wiccassa ole "kaukana tuolla jossain", vaan kaikessa.

        *Kertoisiko joku vielä trendiwiccosta sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ovat?

        Trendiwiccat ovat niitä, jotka ovat uskoneet sen televisiosarjoissa ja sarjakuvissa esitetyn "mystistä ja jännää tyttöjen touhua"-jutun. He luulevat tietävänsä, mitä wicca on, mutta eivät tiedä. Heille wicca on jotain "jännää", millä voidaan kehuskella tutuille ja luoda itsestä imagoa "mystisenä" persoonana. Kuitenkin, jos wicca alkaa vaikuttaa heidän mielestään epämuodikkaalta tai jos he lukevat lisää wiccasta ja huomaavat ettei se ollutkaan sitä "mystistä tyttöpuuhastelua", he kuuluttavat kovaan ääneen ympärilleen, etteivät ole enää wiccoja.

        Elämäntapawiccat tutkivat wiccaa, lukevat siitä erilaisista kirjoista ja harjoittavat sitä uskontonaan. He eivät pullistele wiccalaisuudellaan ja tietävät wiccan olevan elinikäinen oppimisprosessi. Heidän uskonnonharjoituksensa säilyy, vaikka muoti muuttuisikin.


      • Cador
        harakkatar kirjoitti:

        *MItä Wicca sinulle merkitsee?

        Wicca on uskontoni ja tarjoaa minulle nimen niille ajatuksilleni ikuisista kysymyksistä, joita uskonnolliset ihmiset ovat aina esittäneet esim. onko jumaluuksia, jos on millaisia. Wicca on jotain, mitä olen ja se näkyy kaikissa toimissani ja ajatuksissani. Wicca on myös kanava ilmaista syvimpiä uskonnollisia tunteitani ja ajatuksiani mm. rituaalein.

        *Millainen on Wicca tänä päivänä?

        Wiccasta on tullut erittäin julkinen. Alunperin Gerald Gardnerin aikaan traditionalisiwiccat (muita suuntauksiahan ei ollut) pyrkivät pitämään wiccan salattuna suojellakseen ihmisiä mahdollisesta vainolta. Gardnerilaisessa julkisessa Varjoen kirjassa onkin kehoituksia varovaisuuteen esim. http://www.sacred-texts.com/pag/gbos/gbos15.htm
        Kuitenkin, jopa Gerald Gardner itse julkaisi alun perin wiccaa käsitteleviä kirjojaan. Alex Sanders seurasi Gardneria tällä julkisuutta etsivällä linjalla. Ja hänen jälkeensä lukemattomat muut wiccat, jotka edustavat eri suuntauksia.

        Media on aina osannut hyväksikäyttää aiheet, joista saa ihmisten pelkoja herättelemällä aikaan jymyjutun ja näin on wiccankin kanssa. Kuitenkin vasta nyt 2000-luvun taitteessa ja sen jälkeen alkoi suuri muotivillitys noituuden suhteen. Noidat alettiin nähdä hassuina, kiltteinä satuhahmoina (kiltteys erona aikaisempaan). Niinpä myös wiccat pääsivät tahtomattaan mukaan tähän muoti-ilmiöön ja wicca esitetään mediassa mystillisenä, mutta "kilttinä" noituutena.

        Monet ovat intoutuneet kirjoittamaan kirjoja wiccasta, nyt kun niitä myydään joka kirjakaupassa. Useimmista kirjoista kyllä valitettavasti huomaa, että kirjoittaja on ollut rahan perässä eikä ole kovin syvästi perehtynyt esiaan.

        Tänä päivänä traditionalistiwiccat (Gardnerilaiset ja aleksandrialaiset) ovat jatkaneet wiccan harjoitustaan edelleen salatummin kuin muut wiccan ryhmät. Tosin joustamista on sielläkin tapahtunut, koska ihmiset kokevat olevansa länsimaisessa nyky-yhteiskunnassa turvassa, vaikkeivat kuulukkaan valtauskonnon (Suomessa ev.lut.) tai valtafilosofian (Suomessa ateismi) piiriin. Sen sijaan Diaaniset, eklektiset ja monet muut wiccasuuntaukset toimivat avoimemmin. Kaikki wiccat ovat kuitenkin pääasiassa varovaisia. Jokainen "luutakaapista" astunut wicca törmää ainakin kerran paheksuvaan asenteeseen. Arimmat henkilöt eivät paljastakkaan uskonnollisia ajatuksiaan kenellekkään tai korkeintaan muille wiccoille.

        *Muutama Wiccan perusajatus?

        Wicca on elämää kunnioittava luonnonuskonto. Wicca pyrkii ihmisen sisäiseen, henkiseen kasvuun. Ihminen löytää siinä uudelleen kadonneen yhteyden luontoon ja jumaluuksiin harjoittamalla vuodenaikaan ja valon kiertokulkuun liittyviä rituaaleja (Sabatit ja Esbatit). Ihminen löytää myös omat kykynsä nekin, joiden olemassaolon valtakulttuuri kieltää (magia). kaikkia wiccoja yhdistää moraalilause: "Tee mitä tahdot, kunhan et vahingoita".

        *Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?

        Ristiriitaisesti. Se halutaan sijoittaa jonnekin tämän yhteiskunnan valmiiseen lokeroon, mutta lokeroa ei löydy. Wiccaa vähätellään "hippityttöjen" puunhalauspuuhana, esitetään sarjakuvissa ja televisiossa kiehtovana "salattuna" magiana tai kauhistellaan porttina kristillisen uskonnon helvettiin. Mikään näistä mielikuvista ei ole oikea. Useinmiten, kun wicca kertoo uskonnostaa jollekulle, hän törmää johonkin näistä käsityksistä (ja joutuu niitö oikomaan).

        *Miten usein olet "yhteydessä" Jumalaan ja Jumalattareen?

        Käytännössä jumaluudet ovat kaikkialla, minussa, luonnossa, ilmassa, jota hengitän. Täten olen yhteydessä jumaluuksiini joka hetki, koska he ovat itse elämä ja maailmakaikkeus. Kuitenkin tiettyinä hetkinä (Sapatteina ja Espatteina) otan yhteyttä jumaliini tietoisesti ja avaan mielessäni reitin jumalten ilmaista itsensä sanallisessa muodossa ja ruumiini kautta (esim. Charge of the Goddess). Jumaluudet eivät wiccassa ole "kaukana tuolla jossain", vaan kaikessa.

        *Kertoisiko joku vielä trendiwiccosta sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ovat?

        Trendiwiccat ovat niitä, jotka ovat uskoneet sen televisiosarjoissa ja sarjakuvissa esitetyn "mystistä ja jännää tyttöjen touhua"-jutun. He luulevat tietävänsä, mitä wicca on, mutta eivät tiedä. Heille wicca on jotain "jännää", millä voidaan kehuskella tutuille ja luoda itsestä imagoa "mystisenä" persoonana. Kuitenkin, jos wicca alkaa vaikuttaa heidän mielestään epämuodikkaalta tai jos he lukevat lisää wiccasta ja huomaavat ettei se ollutkaan sitä "mystistä tyttöpuuhastelua", he kuuluttavat kovaan ääneen ympärilleen, etteivät ole enää wiccoja.

        Elämäntapawiccat tutkivat wiccaa, lukevat siitä erilaisista kirjoista ja harjoittavat sitä uskontonaan. He eivät pullistele wiccalaisuudellaan ja tietävät wiccan olevan elinikäinen oppimisprosessi. Heidän uskonnonharjoituksensa säilyy, vaikka muoti muuttuisikin.

        Kiitos näistä vastauksista... vielä kysyisin ainakin seuraavaa, että miten te määrittelette Wiccan? Mitä Wicca siis tavallaan on, jos teidän pitäisi kertoa täysin tietämättömälle?

        Tarvitsen pientä suuntaa antavaa vastausta, sillä kirjaani tulee kohta, jossa Wicca kertoo tiedonjanoiselle hieman Wiccalaisuudesta.

        Ja muuten, Te kun paheksutte käännyttämistä, niin kuinka helposti sitten suostutte puhumaan elämäntavastanne / uskostanne? Vain kun joku kysyy? Missä menee teille käännyttämisen raja? Tarvitsen tätä tietoa siihen, etten laita hahmoa käännyttämään toista...


      • Cador kirjoitti:

        Selvä, voin laittaa muutaman kysymyksen tähän... minun työtäni vain olisi helpottanut, että olisin voinut vapaasti kysyä auttajalta, jos mieleeni juolahtaakin jotain muuta, mitä haluan kysyä... Tämä on huomattavasti hankalampaa näin...

        Eli, kertoisiko joku seuraavia asioita:

        MItä Wicca sinulle merkitsee?

        Millainen on Wicca tänä päivänä?

        Muutama Wiccan perusajatus?

        Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?

        Miten usein olet "yhteydessä" Jumalaan ja Jumalattareen?

        Kertoisiko joku vielä trendiwiccosta sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ova?

        Saatan kysyä vielä lisää, katson ensin, onko joku halukas auttamaan...

        MItä Wicca sinulle merkitsee?
        - Wicca on minulle nimi uskonnolle, jota harjoitan

        Millainen on Wicca tänä päivänä?
        - Uskonto vai henkilö? Henkilö varmaan aikalailla samanlainen kuin muutkin ihmiset, uskonto toivon mukaan myös samankaltainen kuin sen oli tarkoitus olla.

        Muutama Wiccan perusajatus?
        - Luonnon kunnioittamisen laskisin näihin, samoin uskon siihen että kaikki palaa kolminkertaisena. Rede myös tärkeä/tärkein elementti, mutta jokainen tulkkaa sitä kuten itse haluaa, etten enempiä tähän kommentoi.

        Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?
        - Usein kuulee huutoja "kasva aikuiseksi", onneksi lähinnä nettifoorumeilla 13-vuotiaiden kapinateinien suusta, eikä perusteluja heru. Hieman epäluuloisesti, sanoisin, tai sitten kiinnostuneesti.

        Miten usein olet "yhteydessä" Jumalaan ja Jumalattareen?
        - 24/7. Mihinkäs ne välillä katoaisivat?

        Kertoisiko joku vielä trendiwiccosta sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ova?
        - Trendiwicca kutsuu itseään wiccaksi koska se on muotia eikä välttämättä edes tiedä wiccan olevan uskonto. Elämäntapawicca taas useimmiten tietää mitä wicca on eikä ole sitä koska se on muotia. Yksinkertaista, eikö totta?


      • Cador kirjoitti:

        Kiitos näistä vastauksista... vielä kysyisin ainakin seuraavaa, että miten te määrittelette Wiccan? Mitä Wicca siis tavallaan on, jos teidän pitäisi kertoa täysin tietämättömälle?

        Tarvitsen pientä suuntaa antavaa vastausta, sillä kirjaani tulee kohta, jossa Wicca kertoo tiedonjanoiselle hieman Wiccalaisuudesta.

        Ja muuten, Te kun paheksutte käännyttämistä, niin kuinka helposti sitten suostutte puhumaan elämäntavastanne / uskostanne? Vain kun joku kysyy? Missä menee teille käännyttämisen raja? Tarvitsen tätä tietoa siihen, etten laita hahmoa käännyttämään toista...

        "miten te määrittelette Wiccan?"

        Uskonnon vai harjoittajan? Oletan, että tarkoitat harjoittajaa, joten vastaan sen perusteella. Minun mittapuuni mukaan on wicca, jos uskoo kuten wiccassa kuuluu, rituaaleja tehdessäään tekee niitä wiccalaisen kaavan mukaan, näkee jumaluudet kuten wiccassa nähdään ja kutsuu itseään wiccaksi.

        "Mitä Wicca siis tavallaan on, jos teidän pitäisi kertoa täysin tietämättömälle? "

        Ahaa, tarkoitit siis sittenkin uskontoa. Noh, wicca on luonnonuskonto.

        "Te kun paheksutte käännyttämistä, niin kuinka helposti sitten suostutte puhumaan elämäntavastanne / uskostanne?"

        Puhun siitä jos joku kysyy. Uskonnosta puhuminen ja kertominen ei ole synonyymi käännyttämiselle. Käännytä en ksokaan, mutta mieluusti puhun sen verran mitä tiedän.

        "Missä menee teille käännyttämisen raja?"

        Käännyttämisen raja minulle menee sanassa "käänny" missä sen muodossa tahansa.


      • luonnonlapsi
        Cador kirjoitti:

        Kiitos näistä vastauksista... vielä kysyisin ainakin seuraavaa, että miten te määrittelette Wiccan? Mitä Wicca siis tavallaan on, jos teidän pitäisi kertoa täysin tietämättömälle?

        Tarvitsen pientä suuntaa antavaa vastausta, sillä kirjaani tulee kohta, jossa Wicca kertoo tiedonjanoiselle hieman Wiccalaisuudesta.

        Ja muuten, Te kun paheksutte käännyttämistä, niin kuinka helposti sitten suostutte puhumaan elämäntavastanne / uskostanne? Vain kun joku kysyy? Missä menee teille käännyttämisen raja? Tarvitsen tätä tietoa siihen, etten laita hahmoa käännyttämään toista...

        Kuten sanottua, wiccalaisuus on luonnonuskonto ja elämänkatsomus.
        Ja tuosta käännyttämisestä...
        Jos joku tahtoo asiallisesti keskustella, kerron kyllä ajatuksistani ja uskostani, mutta wiccat eivät yritä saada ihmisiä uskomaan samalla tavalla, kuin itse uskovat (vertaa esim. jehovan todistajat, jotka kiertävät ovelta ovelle tai helluntaiseurakuntalaiset kaupungilla flyereidensa kanssa). Pääsääntöisesti wiccat EIVÄT sano kenellekkään; ''wiccana voit tehdä näin ja näin, ollessasi wicca saat tätä ja tätä...''


      • luonnonlapsi
        luonnonlapsi kirjoitti:

        Kuten sanottua, wiccalaisuus on luonnonuskonto ja elämänkatsomus.
        Ja tuosta käännyttämisestä...
        Jos joku tahtoo asiallisesti keskustella, kerron kyllä ajatuksistani ja uskostani, mutta wiccat eivät yritä saada ihmisiä uskomaan samalla tavalla, kuin itse uskovat (vertaa esim. jehovan todistajat, jotka kiertävät ovelta ovelle tai helluntaiseurakuntalaiset kaupungilla flyereidensa kanssa). Pääsääntöisesti wiccat EIVÄT sano kenellekkään; ''wiccana voit tehdä näin ja näin, ollessasi wicca saat tätä ja tätä...''

        Jos ymmärsin oikein, kirjastasi tulee ''kauhukirja''. Ajattelin, että jos et ole nähnyt, niin kannattaa katsoa Blair witch 2- leffa. Elokuva on sinänsä huono ja tyypillinen hollywoodjeejee-elokuva. Mutta siinä on aika kiinnostavana henkilöhahmona nuori wiccatyttö. Hahmo on ehkä turhankin korostettu ja teennäinenkin, mutta antaisi osviittaa sille, millaiseksi prototyypiksi wiccalaiset yleensä mielletään.


      • Cador
        sadeyes kirjoitti:

        MItä Wicca sinulle merkitsee?
        - Wicca on minulle nimi uskonnolle, jota harjoitan

        Millainen on Wicca tänä päivänä?
        - Uskonto vai henkilö? Henkilö varmaan aikalailla samanlainen kuin muutkin ihmiset, uskonto toivon mukaan myös samankaltainen kuin sen oli tarkoitus olla.

        Muutama Wiccan perusajatus?
        - Luonnon kunnioittamisen laskisin näihin, samoin uskon siihen että kaikki palaa kolminkertaisena. Rede myös tärkeä/tärkein elementti, mutta jokainen tulkkaa sitä kuten itse haluaa, etten enempiä tähän kommentoi.

        Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?
        - Usein kuulee huutoja "kasva aikuiseksi", onneksi lähinnä nettifoorumeilla 13-vuotiaiden kapinateinien suusta, eikä perusteluja heru. Hieman epäluuloisesti, sanoisin, tai sitten kiinnostuneesti.

        Miten usein olet "yhteydessä" Jumalaan ja Jumalattareen?
        - 24/7. Mihinkäs ne välillä katoaisivat?

        Kertoisiko joku vielä trendiwiccosta sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ova?
        - Trendiwicca kutsuu itseään wiccaksi koska se on muotia eikä välttämättä edes tiedä wiccan olevan uskonto. Elämäntapawicca taas useimmiten tietää mitä wicca on eikä ole sitä koska se on muotia. Yksinkertaista, eikö totta?

        Mistä "erottaa" aidon Wiccan? Miten hän niin sanotusti toimii?

        Entä pukeudutteko te kaikki "violettiin, mustaan ja punaiseen", mitä osa pitää Wiccojen perusväreinä?

        Vai onko joukossa sellaisia, jotka pukeutuvat ns. tavallisesi? Eli näytättekö tavallaan pukeutumisella uskonnostanne? Entä onko se kuinka tärkeää?

        Ehkä kenties siksi, että muut Wiccat sitten osaavat "hakeutua" seuraan?


      • luonnonlapsi
        Cador kirjoitti:

        Mistä "erottaa" aidon Wiccan? Miten hän niin sanotusti toimii?

        Entä pukeudutteko te kaikki "violettiin, mustaan ja punaiseen", mitä osa pitää Wiccojen perusväreinä?

        Vai onko joukossa sellaisia, jotka pukeutuvat ns. tavallisesi? Eli näytättekö tavallaan pukeutumisella uskonnostanne? Entä onko se kuinka tärkeää?

        Ehkä kenties siksi, että muut Wiccat sitten osaavat "hakeutua" seuraan?

        Mistä ''erottaa'' aidon Wiccan? Miten hän niin sanotusti toimii?

        -Huono tässä on kenenkään lähteä tuomitsemaan kuka on aito ja kuka ei. Kyllä sen itse kukin sisimmässään tietää. Aidosti wiccaan uskova ihminen toimii, kuten ajattelee, tekee kuten sanoo.

        Entä pukeudutteko te kaikki ''violettiin, mustaan ja punaiseen'', mitä osa pitää Wiccojen perusväreinä?

        -Wiccojen perusväreinä? enpäs ole ikinä kuullutkaan. :) Itse harvemmin noista kolmesta käytän oikeen mitään. Ostan suurimman osan kuteistani kirppareilta ja yritän suosia luonnonmateriaaleja. Monet wiccat kyllä pitävät mustasta, se on kaunis väri.

        Vai onko joukossa sellaisia, jotka pukeutuvat ns. tavallisesti? Eli näytättekö tavallaan pukeutumisella uskonnostanne? Entä onko se kuinka tärkeää?

        -Ihan varmasti on sellaisia, jotka pukeutuvat ihan ''tavallisesti''. Oma lempivärini on vihreä, jota käytän paljon. Se varmaankin viestii rakkaudesta luontoon ja uskonnostani jotain voisi päätellä pentagrammikorusta, jota pidän. Vaatteet ovat kuitenkin vain vaatteita. Niillä pystyy kyllä viestimään paljon, mutta se tärkein on kuitenkin pään sisällä.

        Ehkä kenties siksi, että muut Wiccat sitten osaavat ''hakeutua'' seuraan?

        -Niin, enpä tiedä.


      • harakkatar
        Cador kirjoitti:

        Mistä "erottaa" aidon Wiccan? Miten hän niin sanotusti toimii?

        Entä pukeudutteko te kaikki "violettiin, mustaan ja punaiseen", mitä osa pitää Wiccojen perusväreinä?

        Vai onko joukossa sellaisia, jotka pukeutuvat ns. tavallisesi? Eli näytättekö tavallaan pukeutumisella uskonnostanne? Entä onko se kuinka tärkeää?

        Ehkä kenties siksi, että muut Wiccat sitten osaavat "hakeutua" seuraan?

        >Mistä "erottaa" aidon Wiccan? Miten hän niin sanotusti toimii?

        Häntä ei luultavasti erotakkaan, jos ei tunne. Kirjahyllyssään kotonaan wiccalla on yleensä wiccasta kertovia kirjoja ja hän viettää Sapatteja ja Espatteja, muttei julkisesti. Rituaalivälineetkin ovat useilla wiccoilla piilossa kotonaan, koska he eivät halua vieraiden koskevan niihin.

        Jos wiccan kanssa juttelee pidempään huomaa hänen arvostavan suuresti luontoa, eläimiä ja kasveja. Hän pahastuu äärikristittyjen käännyttämisyrityksistä, mutta suhtautuu muuten hyvin suvaitsevaisesti eri uskontoihin. Hän ajattelee filosofisesti, koska wiccana oleminen vaatii ajattelua. Hän tekee ratkaisuja sydämensä saneleman moraalin mukaan eikä myöskään halua tuomita ääneen toisten ratkaisuja. Wiccoja on kuitenkin erilaisia ja kaikki eivät ilmaise itseään tai ajatuksiaan samalla tavoin.

        >Entä pukeudutteko te kaikki "violettiin, mustaan ja punaiseen", mitä osa pitää Wiccojen perusväreinä?

        Emme todellakaan. Minä pukeudun myös mm. beigeen, farkunsiniseen, vihreään, vaaleanpunaiseen, vaaleansiniseen, valkoiseen, jne.. Aivan normaaleihin vaatteisiin (tosin tällä hetkellä äitiyskaapuihin :D).

        >Vai onko joukossa sellaisia, jotka pukeutuvat ns. tavallisesi? Eli näytättekö tavallaan pukeutumisella uskonnostanne? Entä onko se kuinka tärkeää?

        Suurin osa meistä näyttää "tavallisilta". Itse esim. en yleensä nykyään käytä edes pentagrammia. Juhliin voin hyvinkin laittaa jakkupuvun ja kauppareissulle farkut ja villapuseron. Tunnen myös keski-ikäisiä miehiä, jotka pukeutuvat niin tavallisesti kuin saattaa ja ovat silti wiccoja.

        >Ehkä kenties siksi, että muut Wiccat sitten osaavat "hakeutua" seuraan?

        Julkisiin wicca-/pakanatapaamisiin wiccat saattavat pukeutua enemmän stereotyyppisesti: ripustaa kaulaansa pentagrammin ja päälle muuta stereotyyppistä juuri tuon tunnistamisasian takia.

        Minä esim. en kuitenkaan yleensä liikkuessani kaupungilla halua vetää huomiota pukeutumisellani. Ja olen usein tavannut ihmisiä pentagrammit kaulassa ja "wiccastereotyyppisesti" pukeutuneena ja kun olen kysynyt onko kaulassa oleva penta wiccapenta, he katsovat hämmästyneenä sanovat ei ja kertovat pentansa olevan jostain festareilta tms. paikasta peräisin ja ostaneensa sen "kun se oli niin hieno".


      • Cador
        harakkatar kirjoitti:

        >Mistä "erottaa" aidon Wiccan? Miten hän niin sanotusti toimii?

        Häntä ei luultavasti erotakkaan, jos ei tunne. Kirjahyllyssään kotonaan wiccalla on yleensä wiccasta kertovia kirjoja ja hän viettää Sapatteja ja Espatteja, muttei julkisesti. Rituaalivälineetkin ovat useilla wiccoilla piilossa kotonaan, koska he eivät halua vieraiden koskevan niihin.

        Jos wiccan kanssa juttelee pidempään huomaa hänen arvostavan suuresti luontoa, eläimiä ja kasveja. Hän pahastuu äärikristittyjen käännyttämisyrityksistä, mutta suhtautuu muuten hyvin suvaitsevaisesti eri uskontoihin. Hän ajattelee filosofisesti, koska wiccana oleminen vaatii ajattelua. Hän tekee ratkaisuja sydämensä saneleman moraalin mukaan eikä myöskään halua tuomita ääneen toisten ratkaisuja. Wiccoja on kuitenkin erilaisia ja kaikki eivät ilmaise itseään tai ajatuksiaan samalla tavoin.

        >Entä pukeudutteko te kaikki "violettiin, mustaan ja punaiseen", mitä osa pitää Wiccojen perusväreinä?

        Emme todellakaan. Minä pukeudun myös mm. beigeen, farkunsiniseen, vihreään, vaaleanpunaiseen, vaaleansiniseen, valkoiseen, jne.. Aivan normaaleihin vaatteisiin (tosin tällä hetkellä äitiyskaapuihin :D).

        >Vai onko joukossa sellaisia, jotka pukeutuvat ns. tavallisesi? Eli näytättekö tavallaan pukeutumisella uskonnostanne? Entä onko se kuinka tärkeää?

        Suurin osa meistä näyttää "tavallisilta". Itse esim. en yleensä nykyään käytä edes pentagrammia. Juhliin voin hyvinkin laittaa jakkupuvun ja kauppareissulle farkut ja villapuseron. Tunnen myös keski-ikäisiä miehiä, jotka pukeutuvat niin tavallisesti kuin saattaa ja ovat silti wiccoja.

        >Ehkä kenties siksi, että muut Wiccat sitten osaavat "hakeutua" seuraan?

        Julkisiin wicca-/pakanatapaamisiin wiccat saattavat pukeutua enemmän stereotyyppisesti: ripustaa kaulaansa pentagrammin ja päälle muuta stereotyyppistä juuri tuon tunnistamisasian takia.

        Minä esim. en kuitenkaan yleensä liikkuessani kaupungilla halua vetää huomiota pukeutumisellani. Ja olen usein tavannut ihmisiä pentagrammit kaulassa ja "wiccastereotyyppisesti" pukeutuneena ja kun olen kysynyt onko kaulassa oleva penta wiccapenta, he katsovat hämmästyneenä sanovat ei ja kertovat pentansa olevan jostain festareilta tms. paikasta peräisin ja ostaneensa sen "kun se oli niin hieno".

        Kertoisitteko juhlapyhistänne? Niiden nimet, aiheet, ja ehkä kenties päivämäärät?

        Lisäksi haluaisin tietoa sapateistanne?


        Haluan vielä kiittää kaikkia teitä, jotka olette vastanneet kysymyksiini. Siitä on ollut paljon apua, mutta en siltikään tiedä paljoa. Siltä minusta tuntuu...

        Olisiko teillä muuten jotain vinkkiä, mitä voisin laittaa siihen keskusteluun, missä tämä Wicca kertoo kiinnostuneelle uskostaan? Että mikä olisi tärkeää, ja mikä olisi ns. välttämätöntä kertoa, jotta lukija saa oikean käsityksen Wiccasta?


      • harakkatar
        Cador kirjoitti:

        Kertoisitteko juhlapyhistänne? Niiden nimet, aiheet, ja ehkä kenties päivämäärät?

        Lisäksi haluaisin tietoa sapateistanne?


        Haluan vielä kiittää kaikkia teitä, jotka olette vastanneet kysymyksiini. Siitä on ollut paljon apua, mutta en siltikään tiedä paljoa. Siltä minusta tuntuu...

        Olisiko teillä muuten jotain vinkkiä, mitä voisin laittaa siihen keskusteluun, missä tämä Wicca kertoo kiinnostuneelle uskostaan? Että mikä olisi tärkeää, ja mikä olisi ns. välttämätöntä kertoa, jotta lukija saa oikean käsityksen Wiccasta?

        Wiccojen juhlista löytyy tietoa mm. täältä:
        http://www.wicca.fi/juhlat.htm
        http://www.geocities.com/harakkatar/Vuodenpyora.htm
        http://www.geocities.com/harakkatar/Espatit.htm


      • Unenkulkija
        Cador kirjoitti:

        Kertoisitteko juhlapyhistänne? Niiden nimet, aiheet, ja ehkä kenties päivämäärät?

        Lisäksi haluaisin tietoa sapateistanne?


        Haluan vielä kiittää kaikkia teitä, jotka olette vastanneet kysymyksiini. Siitä on ollut paljon apua, mutta en siltikään tiedä paljoa. Siltä minusta tuntuu...

        Olisiko teillä muuten jotain vinkkiä, mitä voisin laittaa siihen keskusteluun, missä tämä Wicca kertoo kiinnostuneelle uskostaan? Että mikä olisi tärkeää, ja mikä olisi ns. välttämätöntä kertoa, jotta lukija saa oikean käsityksen Wiccasta?

        Lisäksi tietoa löytyy näiltä sivuilta melko hyvin ;)

        http://www.varjojenkirja.com/
        http/:/www.harmaavaris.net/

        UK


      • Unenkulkija

      • Cador kirjoitti:

        Mistä "erottaa" aidon Wiccan? Miten hän niin sanotusti toimii?

        Entä pukeudutteko te kaikki "violettiin, mustaan ja punaiseen", mitä osa pitää Wiccojen perusväreinä?

        Vai onko joukossa sellaisia, jotka pukeutuvat ns. tavallisesi? Eli näytättekö tavallaan pukeutumisella uskonnostanne? Entä onko se kuinka tärkeää?

        Ehkä kenties siksi, että muut Wiccat sitten osaavat "hakeutua" seuraan?

        "Mistä "erottaa" aidon Wiccan?"

        Tähän on helppo vastata: Ei mistään.

        "Miten hän niin sanotusti toimii? "

        Riippuu niin paljon ihmisestä, tilanteesta ja kasvatuksesta. Ei ole olemassa mitään yleispätevää toimintamallia.

        "Entä pukeudutteko te kaikki "violettiin, mustaan ja punaiseen", mitä osa pitää Wiccojen perusväreinä? "

        Aika harvat pukeutuvat pelkästään violettiin, mustaan ja punaiseen. Minun mustiinpukeutumiseni on wiccan löytämistä kaksi vuotta vanhempi eikä liity uskontooni millään tavalla.

        "Vai onko joukossa sellaisia, jotka pukeutuvat ns. tavallisesi? "

        Paremmin voisi sanoa, että joukossa on myös niitä, jotka eivät pukeudu ihan taviksesti.

        "Eli näytättekö tavallaan pukeutumisella uskonnostanne?"

        Wicca-uskonto ei voi näkyä vaatetuksesta, ellei paidassa tms. lue "Harjoitan wiccaa" tai vastaavaa.


      • Cador kirjoitti:

        Kertoisitteko juhlapyhistänne? Niiden nimet, aiheet, ja ehkä kenties päivämäärät?

        Lisäksi haluaisin tietoa sapateistanne?


        Haluan vielä kiittää kaikkia teitä, jotka olette vastanneet kysymyksiini. Siitä on ollut paljon apua, mutta en siltikään tiedä paljoa. Siltä minusta tuntuu...

        Olisiko teillä muuten jotain vinkkiä, mitä voisin laittaa siihen keskusteluun, missä tämä Wicca kertoo kiinnostuneelle uskostaan? Että mikä olisi tärkeää, ja mikä olisi ns. välttämätöntä kertoa, jotta lukija saa oikean käsityksen Wiccasta?

        (Tähän varmaan hitusen turha enää vastata, mutta vastaan silti ilokseni, vares osaa varmaan siivota jos on tarpeen.)

        "Kertoisitteko juhlapyhistänne? Niiden nimet, aiheet, ja ehkä kenties päivämäärät? "

        Minun vuosiympyräni alkaa samhainista, jolloin Jumala kuolee. Samhainia vietän kuin amerikkalaiset halloweeniänsä ja silloin uskotaan kuolleiden sielujen vaeltavan maan päällä ja rajan elävien ja kuoleiden maiden välillä oelvan ohuimmillaan. Samhainina luonto menee nukkumaan, se on viimeisen sadonkorjuun juhla ja useat wiccat katsovat uuden vuoden alkavan siitä. Alkaa myös ajanjakso, jolloin pelkkä jumalatar on aktiivinen. Samhainia vietetään useimmiten siinä 30.10.

        Yulena Jumalatar synnyttää Jumalan. Yulen aikaan myös valon määrä alkaa jälleen lisääntyä, joten se on myös valon paluun juhla. Yulea vietetään useimmiten siinä 21.-22.12.

        Imbolcina syödään tiemmä perinteisesti maitotuotteita. Teemana valon lisääntyminen ja kevään ensi merkit (täällä suomessa lähinnä valon lisääntyminen). Muuta en imbolcista juuri muista. Se sijoittuu useimmiten päivälle 1.2.

        Ostara on toinen kevään tulon juhla. Silloin maalataan munia ja kasvatetaan rairuohoa. Hävettää myöntää, että vaikka ensimmäinen ostarani on jo ovella, en tiedä siitä paljon mitään. Aikana jotakuinkin 20.3.

        Beltane on hedelmällisyyden juhla. Silloin Jumala yhtyy Jumalattareen ja silloin alkaa jo suomessakin näyttää keväältä. Päivämäärä on 1.5.

        Litha, kesäpäivän seisaus, on muistellakseni juhannuksen aikaan, kun päivä on pisimmillään. Symbolisia tarinoita en muista /:.

        Lughnasadia vietetään 1.8. enkä osaa kertoa siitä mitään.

        Mabon oli ensimmäinen sapatti jota vietin. Se on ensimmäinen tai toinen sadonkorjuun juhla (sori mun huonous kun en muista), jolloin syödään hedelmiä ja viljatuotteita. Jotkut tapaavat tehdä myös mabon-korin, johon laitetaan usein pieni olkinukke ja muuta symbolista höttöä. Mabon ajoittuu aikaan 22.9.

        Seuraavaksi onkin taas sitten samhain.

        "Lisäksi haluaisin tietoa sapateistanne? "

        Juhlapyhiämme kutsutaan sapateiksi, että siinähän tuota asiaa jo tulikin.

        "en siltikään tiedä paljoa."

        Älä välitä, ei meistä kukaan muukaan.

        "Että mikä olisi tärkeää, ja mikä olisi ns. välttämätöntä kertoa, jotta lukija saa oikean käsityksen Wiccasta?"

        Totuus.


      • Cador
        sadeyes kirjoitti:

        "Mistä "erottaa" aidon Wiccan?"

        Tähän on helppo vastata: Ei mistään.

        "Miten hän niin sanotusti toimii? "

        Riippuu niin paljon ihmisestä, tilanteesta ja kasvatuksesta. Ei ole olemassa mitään yleispätevää toimintamallia.

        "Entä pukeudutteko te kaikki "violettiin, mustaan ja punaiseen", mitä osa pitää Wiccojen perusväreinä? "

        Aika harvat pukeutuvat pelkästään violettiin, mustaan ja punaiseen. Minun mustiinpukeutumiseni on wiccan löytämistä kaksi vuotta vanhempi eikä liity uskontooni millään tavalla.

        "Vai onko joukossa sellaisia, jotka pukeutuvat ns. tavallisesi? "

        Paremmin voisi sanoa, että joukossa on myös niitä, jotka eivät pukeudu ihan taviksesti.

        "Eli näytättekö tavallaan pukeutumisella uskonnostanne?"

        Wicca-uskonto ei voi näkyä vaatetuksesta, ellei paidassa tms. lue "Harjoitan wiccaa" tai vastaavaa.

        Haluaisin tietää miten mitäkin sapattia espattia vietetään. Palvotaanko silloin jotain erityistä jumaluutta, jumalaa? Kuuluuko niihin rituaaleja? Voitte kertoa mitä haluatte...

        Vielä haluan kiittää sydämeni pohjasta teitä, jotka olette auttaneet minua! Kiitos!

        Ai niin, miten suhtaudutte siihen, että Wicca polttaa? Onko se teillä myös yhtä pahasti katsottu asia kuin uskovaisten piireissä?


      • harakkatar
        Cador kirjoitti:

        Haluaisin tietää miten mitäkin sapattia espattia vietetään. Palvotaanko silloin jotain erityistä jumaluutta, jumalaa? Kuuluuko niihin rituaaleja? Voitte kertoa mitä haluatte...

        Vielä haluan kiittää sydämeni pohjasta teitä, jotka olette auttaneet minua! Kiitos!

        Ai niin, miten suhtaudutte siihen, että Wicca polttaa? Onko se teillä myös yhtä pahasti katsottu asia kuin uskovaisten piireissä?

        Kannattaisi lainata vaikka kirjastosta Kete Westin Wiccan käsikirja. Se selkeyttäisi paaaaaljon enemmän kuin yksittäiset hajanaiset vastaukset.

        Sapatit ovat siis vuodenkiertoon kuuluvia juhlia ja espatit täydenkuunjuhlia. Sapatteja on vuodessa 8 ja espatteja n.13. Näistä löytyy tietoa jokaikiseltä wiccasivulta netissä.

        Wiccarituaaleissa luodaan aina pyhä tila eli kehä esim. http://www.the-night.net/shadows/opencircle.htm
        Rituaalin lopussa kehä puretaan esim. http://www.the-night.net/shadows/closingcircle.htm

        Tässä eräs rituaalijärjestys eli mitä siellä voisi tapahtua: http://www.the-night.net/shadows/esbatritual.htm

        Käytännössä kehän sisällä tapahtuva toiminta on wiccan harjoittajasta kiinni. Espateissa keskitytään pääasiassa Jumalattareen ( http://www.geocities.com/harakkatar/Jumalatar.htm ), jota kutsutaan laskeutumaan papittareen rituaalin nimeltä Drawing Down the Moon -kautta. Sapateissa taas keskitytään ehkä enemmän Jumalaan ( http://www.geocities.com/harakkatar/Jumala.htm ). Painotukset tietenkin riippuvat wiccasta yksilönä. Esimerkiksi tämän hetken lähimpään (Ostara oli kevätpäiväntasauksena) wiccarituaaliin voi kuulua kevään odotukseen liittyviä toimia. Sielullista puhdistautumista, kasvien siunaamista, jne.. Esim. http://www.the-night.net/shadows/vernalequinox.htm tai http://home.earthlink.net/~josquin88/ostara.html tai http://members.aol.com/ivycleartoes/rostara.html


      • harakkatar
        Cador kirjoitti:

        Haluaisin tietää miten mitäkin sapattia espattia vietetään. Palvotaanko silloin jotain erityistä jumaluutta, jumalaa? Kuuluuko niihin rituaaleja? Voitte kertoa mitä haluatte...

        Vielä haluan kiittää sydämeni pohjasta teitä, jotka olette auttaneet minua! Kiitos!

        Ai niin, miten suhtaudutte siihen, että Wicca polttaa? Onko se teillä myös yhtä pahasti katsottu asia kuin uskovaisten piireissä?

        Tupakoinnista on jo keskusteltu täällä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000258&posting=22000000005577765


      • luonnonlapsi
        harakkatar kirjoitti:

        Tupakoinnista on jo keskusteltu täällä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000258&posting=22000000005577765

        Tuosta tupakoinnista saisi aikaan taas kiihkeän keskustelun, ei aleta siihen. :)
        Olen tässä aikaisemminkin tullut painottaneeksi, että wiccat ovat ihmisiä ja ihmisillä on eri mielipiteitä. Wicca ei ole ''tuomitseva uskonto'', eli siis paheksuntaa ei noin pääsääntöisesti wiccalaisten keskuudessa tupakoitsijoita vastaan tapahdu. :)


      • Cador
        luonnonlapsi kirjoitti:

        Tuosta tupakoinnista saisi aikaan taas kiihkeän keskustelun, ei aleta siihen. :)
        Olen tässä aikaisemminkin tullut painottaneeksi, että wiccat ovat ihmisiä ja ihmisillä on eri mielipiteitä. Wicca ei ole ''tuomitseva uskonto'', eli siis paheksuntaa ei noin pääsääntöisesti wiccalaisten keskuudessa tupakoitsijoita vastaan tapahdu. :)

        Eli siis, miten tärkeinä te pidätte rituaaleja? Entä kuinka olennaisesti ne kuuluvat Wiccaan, onko jokaisen niin sanotusti pakko harjoittaa rituaaleja, jos on Wicca?

        Ja taas kerran kiitos siitä, että olette näin hyvin jaksaneet kysymyksiäni!


      • jae82
        harakkatar kirjoitti:

        *MItä Wicca sinulle merkitsee?

        Wicca on uskontoni ja tarjoaa minulle nimen niille ajatuksilleni ikuisista kysymyksistä, joita uskonnolliset ihmiset ovat aina esittäneet esim. onko jumaluuksia, jos on millaisia. Wicca on jotain, mitä olen ja se näkyy kaikissa toimissani ja ajatuksissani. Wicca on myös kanava ilmaista syvimpiä uskonnollisia tunteitani ja ajatuksiani mm. rituaalein.

        *Millainen on Wicca tänä päivänä?

        Wiccasta on tullut erittäin julkinen. Alunperin Gerald Gardnerin aikaan traditionalisiwiccat (muita suuntauksiahan ei ollut) pyrkivät pitämään wiccan salattuna suojellakseen ihmisiä mahdollisesta vainolta. Gardnerilaisessa julkisessa Varjoen kirjassa onkin kehoituksia varovaisuuteen esim. http://www.sacred-texts.com/pag/gbos/gbos15.htm
        Kuitenkin, jopa Gerald Gardner itse julkaisi alun perin wiccaa käsitteleviä kirjojaan. Alex Sanders seurasi Gardneria tällä julkisuutta etsivällä linjalla. Ja hänen jälkeensä lukemattomat muut wiccat, jotka edustavat eri suuntauksia.

        Media on aina osannut hyväksikäyttää aiheet, joista saa ihmisten pelkoja herättelemällä aikaan jymyjutun ja näin on wiccankin kanssa. Kuitenkin vasta nyt 2000-luvun taitteessa ja sen jälkeen alkoi suuri muotivillitys noituuden suhteen. Noidat alettiin nähdä hassuina, kiltteinä satuhahmoina (kiltteys erona aikaisempaan). Niinpä myös wiccat pääsivät tahtomattaan mukaan tähän muoti-ilmiöön ja wicca esitetään mediassa mystillisenä, mutta "kilttinä" noituutena.

        Monet ovat intoutuneet kirjoittamaan kirjoja wiccasta, nyt kun niitä myydään joka kirjakaupassa. Useimmista kirjoista kyllä valitettavasti huomaa, että kirjoittaja on ollut rahan perässä eikä ole kovin syvästi perehtynyt esiaan.

        Tänä päivänä traditionalistiwiccat (Gardnerilaiset ja aleksandrialaiset) ovat jatkaneet wiccan harjoitustaan edelleen salatummin kuin muut wiccan ryhmät. Tosin joustamista on sielläkin tapahtunut, koska ihmiset kokevat olevansa länsimaisessa nyky-yhteiskunnassa turvassa, vaikkeivat kuulukkaan valtauskonnon (Suomessa ev.lut.) tai valtafilosofian (Suomessa ateismi) piiriin. Sen sijaan Diaaniset, eklektiset ja monet muut wiccasuuntaukset toimivat avoimemmin. Kaikki wiccat ovat kuitenkin pääasiassa varovaisia. Jokainen "luutakaapista" astunut wicca törmää ainakin kerran paheksuvaan asenteeseen. Arimmat henkilöt eivät paljastakkaan uskonnollisia ajatuksiaan kenellekkään tai korkeintaan muille wiccoille.

        *Muutama Wiccan perusajatus?

        Wicca on elämää kunnioittava luonnonuskonto. Wicca pyrkii ihmisen sisäiseen, henkiseen kasvuun. Ihminen löytää siinä uudelleen kadonneen yhteyden luontoon ja jumaluuksiin harjoittamalla vuodenaikaan ja valon kiertokulkuun liittyviä rituaaleja (Sabatit ja Esbatit). Ihminen löytää myös omat kykynsä nekin, joiden olemassaolon valtakulttuuri kieltää (magia). kaikkia wiccoja yhdistää moraalilause: "Tee mitä tahdot, kunhan et vahingoita".

        *Miten Wiccaan sinun mielestäsi suhtaudutaan tänä päivänä?

        Ristiriitaisesti. Se halutaan sijoittaa jonnekin tämän yhteiskunnan valmiiseen lokeroon, mutta lokeroa ei löydy. Wiccaa vähätellään "hippityttöjen" puunhalauspuuhana, esitetään sarjakuvissa ja televisiossa kiehtovana "salattuna" magiana tai kauhistellaan porttina kristillisen uskonnon helvettiin. Mikään näistä mielikuvista ei ole oikea. Useinmiten, kun wicca kertoo uskonnostaa jollekulle, hän törmää johonkin näistä käsityksistä (ja joutuu niitö oikomaan).

        *Miten usein olet "yhteydessä" Jumalaan ja Jumalattareen?

        Käytännössä jumaluudet ovat kaikkialla, minussa, luonnossa, ilmassa, jota hengitän. Täten olen yhteydessä jumaluuksiini joka hetki, koska he ovat itse elämä ja maailmakaikkeus. Kuitenkin tiettyinä hetkinä (Sapatteina ja Espatteina) otan yhteyttä jumaliini tietoisesti ja avaan mielessäni reitin jumalten ilmaista itsensä sanallisessa muodossa ja ruumiini kautta (esim. Charge of the Goddess). Jumaluudet eivät wiccassa ole "kaukana tuolla jossain", vaan kaikessa.

        *Kertoisiko joku vielä trendiwiccosta sekä elämäntapawiccoista, siitä, miten erilaisia he ovat?

        Trendiwiccat ovat niitä, jotka ovat uskoneet sen televisiosarjoissa ja sarjakuvissa esitetyn "mystistä ja jännää tyttöjen touhua"-jutun. He luulevat tietävänsä, mitä wicca on, mutta eivät tiedä. Heille wicca on jotain "jännää", millä voidaan kehuskella tutuille ja luoda itsestä imagoa "mystisenä" persoonana. Kuitenkin, jos wicca alkaa vaikuttaa heidän mielestään epämuodikkaalta tai jos he lukevat lisää wiccasta ja huomaavat ettei se ollutkaan sitä "mystistä tyttöpuuhastelua", he kuuluttavat kovaan ääneen ympärilleen, etteivät ole enää wiccoja.

        Elämäntapawiccat tutkivat wiccaa, lukevat siitä erilaisista kirjoista ja harjoittavat sitä uskontonaan. He eivät pullistele wiccalaisuudellaan ja tietävät wiccan olevan elinikäinen oppimisprosessi. Heidän uskonnonharjoituksensa säilyy, vaikka muoti muuttuisikin.

        Katso MySpace.com-Anton Laurila ja lue sieltä My testimony.Lontoota mutta laittaa ajatteleen.On Ex wicca.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe