Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Opelin kyseenalainen maine?

Vaimo

Ollaan vaihtamassa autoa 7 hengen tila-autoon ja yksi vaihtoehto on Zafira. Mies ei ole innoissaan, sanoo että Opelia ei ainakaan, niissähän on aina jotain vikaa.

Miten on? Onko Zafira ihan huono ostos?

13

3367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kekkanena

      Mulla on vuoden 99 1,6 bensazafira ja mittarissa karvan päälle 250tkm. vikoja on ollut tasan yksi: laturi jossa oli valmistusvirhe.

    • sedu

      Minulla itsellä oli vähän samanlainen ennakkokäsitys kuin miehelläsi. Olin viimeiset kolme vuotta jankuttanut että Opelia en ainakaan osta. Loppujen lopuksi päädyimme kuitenkin Zafiraan viime vuoden loppupuolella ja sitä ostosta en kyllä ole katunut. Harmi vaan kun jouduin sillä jo kolariin. :(

      Minä oon sitä mieltä että autoa, jossa ei ole vikoja ei ole olemassakaan. 90-luvun alun Opelit olivat aika huonoja läpeensä, mutta useammasta uudesta ooppelista kokemusta omaavana voin sanoa, että nykyään ne ovat aivan hyviä käyttöautoja. Ei niitä miksikään loistoautoiksi voi kehua, mutta ihan hyvin tuo ainakin meillä on pelannut.

      Erityisen tyytyväinen oon ollu Zafiran varusteluun (Elegance-malli) harvasta tuon hintaluokan tila-autosta löytyy noin hyviä varusteita. Toinen asia mikä on ollut mieleen on penkkien todella vaivaton ja nopea muunneltavuus.

      Jos nyt jotain negatiivista tarttee sanoa niin ainut mainittava vika minkä oon joutunut korjauttamaan on hehkutustulpat (dieselkone) ja nyt takajarruista on alkanut kuulumaan jonkun verran tympeä kitinä. (Kilometrejä takana reilut 120000) Kuulema aika useassa Zafirassa on takajarruiuhin pitäny tehdä jotain remppaa tuossa vaiheessa.

      Jos auto pitää olla janan mutke niin osta joku muu kuin Opeli, mutta jos haluat hyvän toimivan tila-auton, jolla ei välttämättä tartte saada naapureita kateelliseksi niin ostakaa Zafira.

      • kakakakaa

        mitä kävi?
        laukesko ees airpäkit?


      • sedu
        kakakakaa kirjoitti:

        mitä kävi?
        laukesko ees airpäkit?

        Kyllä ne EES laukes molemmat. Aivan tarpeeksi kova tälli ja kyllähän tuo autokin oli yli kuukauden korjuulla ja korjaussumma yli 12000€. Onneksi henkikulta säilyi ja olin yksin liikenteessä.


      • katti

        Ostimme Zafiran (-00 vuoden) 2002 ja olemme olleet siihen pääasiassa tyytyväisiä.

        Alussa tuntui vähän nihkeältä, kun omistusaikani ekassa huollossa joutuivat vaihtamaan (silloin jatettuna 65 tkm) takajarrusatulat. Kuulemma olivat sellaista konstruktiota, ettei tiivisteitä voinut vaihtaa ja oli huollon mukaan siinä ja siinä, ettei jarrut olisi menneet autosta kokonaan. Sain sitten väännettyä jälkikäteen maahantuojan kanssa ne jarrusatulat (yli 400 egee) maahantuojan piikkiin.

        Seuraavassa huollossa piti vaihtaa vasen pallonivel, kun alkoi kolisemaan.

        Sitten jossakin välissä alkoi esiintyä harmittava vika: pyyhkimet lakkasivat toimimasta satunnaisesti. Aikansa kun odotti, niin alkoivat taas toimimaan. Huollossa tuossa olisi mennyt sekä moottori, että vivustot vaihtoon ja olisi maksanut ihan sairaasti. Hain vakuutusyhtiöiden (mikätäänyton) putiikista lunastukseen menneen Zafiran pyyhkijänmoottorin ja vaihdatutin liikkeessä sen paikoilleen.

        Takasumuvalo on pimeänä - jostain luin, että johtosarja saa jossain päin kosteutta ja se sitten luultavasti hapettaa liitoksen. En ole korjauttanut sitä vielä.

        Pari pienempää häiriötä on tuossa ollut :
        - kaasu ei aina vastaa, kun painaa sitten vähitellen lisää, moottori potkaisee, korjanneet moottoriohjauksen uudelleen ohjelmoinnilla
        - joskus ei tuppaa käynnistyä kunnolla, vaan sammahtaa ja sitten saakin käynnistysmoottori hinkata pitemmän aikaa
        Tätä tapahtuu siinä nollan paikkeilla olevilla lämpötiloilla.

        Huollot tuntuu olevan vähän hinnakkaita, taas pitäisi vaihtaa jakopään hammashihna (60 tkm. vaihtoväli).

        Mutta nuo ovat olleet kuitenkin vain pieniä harmeja kaikenkaikkiaan. Pitkiä reissuja Lappiinkin on tullut tehtyä ja uskomattoman määrän kamaa (5h perhe) ollaan silti saatu kulkemaan mukana (ilman kattoboxiakin).


    • vaihtoehto

      tila-autoksi. Itse hankin reilu viikko sitten 2001 mallin Zafiran 1.6 litran bensakoneella ja ainakin tähän asti olen ollut todella tyytyväinen. Varustelutasona Comfort mutta lisänä ilmastointi mikä meidän perheellä oli oikeastaan ainut pakollinen lisävaruste mikä autosta pitää löytyä. Koeajoin myös 1.8 litran koneella varustettua 2001 mallin Zafiraa ja täytyy sanoa että eroa tuon noiden moottoreiden välillä tuskin huomaa. Tehoeroa on vain 15hv. Ja tuohan on sitäpaitsi tehty perheen turvalliseen kuljettamiseen paikasta toiseen joten tehot eivät ole niin tärkeitä. Sen verran pitää tehoa löytyä että tarvittaessa ohituksen sujuvat helposti ja sen verran tuosta 1.6:sesta löytyy potkua.

      Sisätilat ovat mainiot ja vaimokin tykkää ajaa kun ei ole ulkomitoiltaan liian iso (entinen automme oli Chrysler Voyager). Ensi kesän mökkireissuja varten pitää kuitenkin hankkia kattoboxi että saa kaikki kamat mukaan koska tavaratila jää pieneksi kun kaikki 7 paikkaa ovat käytössä.

      Useilla kavereillani on ollut Opeleita eikä ne mielestäni sen huonompia maineeltaan ole kuin muutkaan. Melkein kaikissa autoissa, jopa uusissakin, voi olla tyyppivikoja. Sen verran sain tietoa että noista Zafiroista kannattaa koeajossa tarkistaa etteivät etupään pallonivelet tai ohjausvaihde kolise. Ne taitavat olla yleisimmät mitä noihin on vaihdettu.

    • betoni

      vm 2003 ja vanhemmista Opeleista Zafira taitaa olla niitä ainoita jotka voi hyvällä omatunnolla luokitella autoksi.

      • D.D

        Opelistit on huonomuistisia, ainakin vikojen suhteen!


    • meille

      Kaverin ooppelista on hajonnut parin vuoden aikana laturi, katalysaattori ja jarrusatula. Kaiken kukkuraksi merkkiliikkeen huolto kesti kuukauden :)

      Kiva ostaa yli parinkympin auto ja sitten vielä monella tonnilla osia siihen...

      • minäkin, Keski-Suomessa

        Kyllä Zafiran uskaltaa ostaa.

        Itse ostin v.2000 dieselin 60 tkm ajettuna ja nyt mittarissa 125tkm.

        Alussa oli kaikenlaista diesel-koneen harmia: 1 hehku paloi (keltainen valo), ilmamassamittari, suutinsillan tiivisteet ja paluuputket. Noi kun ostoliikkeen *takuuseen* korjattiin, niin kiva on ollut ajella.

        Pieni on kulutus - pääsiäisreissu oli isoa tietä ja 5.8 jäi yli 1000km keskikulutuksesksi.

        Öljy kelpasi koneelle, ennenkuin älysin heittää Shell UltraHelixit sisään. Sitä menee litra/5000km.

        Halvat huollot (nokkaKETJU), kallein 60tkm välin huolto merkkiliikkeessä maksoi 169e(omat öljyt).

        Olen TYYTYVÄINEN zafiraan - dieseliin!


      • Make

        Sinulla siis on aivan omakohtaisia kokemuksia autosta!

        Zafirahan pohjautuu Astran tekniikkaan joten viat/edut ovat likipitäen samoja.

        Tuo 1.6l moottorilla varustettuna Zafira on aika nuhainen mutta 1.8 moottorilla auto on mukava ajaa.


      • toinen Zafira
        Make kirjoitti:

        Sinulla siis on aivan omakohtaisia kokemuksia autosta!

        Zafirahan pohjautuu Astran tekniikkaan joten viat/edut ovat likipitäen samoja.

        Tuo 1.6l moottorilla varustettuna Zafira on aika nuhainen mutta 1.8 moottorilla auto on mukava ajaa.

        Mihinkähän perustuu Maken kokemus siitä että 1,6 olisi nuhainen? Tuskin omakohtaiseen kokemukseen. Mulla on jo toinen Zafira menossa, enkä ole vielä huomannut että näin olisi, päinvastoin koneen tehot ovat varsin hyvässä suhteessa auton painoon ja ominaisuuksiin.
        Eli mun mielestä 1,6 kone on paljon järkevämpi valinta, perustelut:
        - tehoero 1,8 koneeseen on lähes mitätön
        - tehot riittää hyvin kaikissa normaalitilanteissa
        - kulutus yli 1 l/100km pienempi kuin 1,8:ssa
        - vakuutusmaksuluokka pienemmät
        - ostohinta alhaisempi


      • aina kaksi ooppelia

        Taitaa olla tuo sun kaveri se sama tyyppi, josta mullakin on VARMA tieto:
        mun yksi kaveri oli nähnyt ihan omin silmin miehen, joka oli kertonut tuosta samasta asiasta Kuopion torilla puhuttavan.
        Ihmeellistä, on tämä maailma niin pieni!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe